Zápis ze zasedání programové rady Název studijních programů: Business Management (nav. Mgr. Studium v angličtině) Fakulta: Ekonomicko-správní fakulta MU Typ: magisterský navazující, prezenční Jméno, příjmení a titul garanta: doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. Datum a místo zasedání programové rady: 22. 9. 2020, ESF MU Účast: Jméno Zařazení doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. Garant studijního programu doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Ing. Petr Smutný, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. Programový koordinátor studijní úspěšnosti Petra Hladky Zástupce studentů Světlana Štangová Anna Skoupá doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D. Ing. Irma Macháčová Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. Komentář: Za hodnocené období v navazujícím magisterském programu, prezenčním, k žádným podstatným změnám nedošlo. V příslušném programu došlo zatím k následujícím nepodstatným změnám: Předmět International marketing -  změna garanta předmětu – díky tomu, že předmět po výukové stránce z větší části převzal  Dr. Mladenovič, bylo by vhodné, aby předmět také garantoval. Předmět Management 2 – přeřazení předmětu mezi povinně volitelné do bloku Management. Předmět obsahově lépe zapadá do bloku Management a nahrazuje předmět Operations Management, který byl sloučen s předmětem Operations Research and ERP. 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: Počet studentů programu se drží na požadované výši a není třeba ho nijak radikálně měnit. Pandemie Covid zatím nemá vliv na zájem o studium, zejména díky přechodu na on-line formu výuky, která osobní přítomnost studentů nevyžaduje. Prostupnost do navazujícího doktorského studia byla zajištěna a je funkční. V průběhu roku 2020-2021 došlo k zapojení cca stejného počtu studentů navazujícího magisterského stupně do výzkumných projektů katedry – jednak v rámci projektu Horizon (ReCiPSS) a jednak v rámci projektů GAMU. V rámci doktorského studia v roce 2020 zahájilo studium několik zahraničních studentů, další zahraniční studenti zahájili studium v březnu 2021. V tomto směru se tak daří počet zahraničních studentů (mimo SR) doktorského studia navyšovat. 3. Popište aktuální témata, problémy a výzvy, kterým čelí studijní program. Komentář: Byla diskutována rizika pandemie Covid zejména s ohledem na příjezd studentů. Fakulta je v tomto ohledu připravena na distanční výuku ve formě on-line přednášek i seminářů, takže nic nebrání pokračování fungování programu. Zkušenosti s touto výukou z předešlého roku jsou převážně kladné. Díky změně strategie vlády se očekávají změny v parametrech programu vládních stipendistů. Tyto změny se dotknou studentů, kteří nastoupí v příštích letech, nicméně se v současné době zatím neprojevily (měřeno počtem uchazečů o studium). Určité změny byly pozorovány v úrovni studentů, přičemž se zdá, že došlo ke zhoršení kvality studentů v programu. Vzniká tedy otázka, zda se jedná o náhodu nebo je to důsledek výpadku vládních stipendistů. Připravuje se bakalářský studijní program, který bude tomuto navazujícímu programu předcházet. Program má název Business management and finance (garant Ing. Smutný), program byl úspěšně akreditován a je otevřen pro studenty. Studium v tomto programu bude zahájeno na podzim 2021. 4. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Zapojení studentů navazujícího magisterského studia do výzkumných projektů katedry Využití interního (univerzitního) stipendijního programu GAMU pro stimulaci zájmu studentů navazujícího magisterského studia pro zapojení se do výzkumných projektů; oslovení a zapojení studentů do interních i externě financovaných výzkumných projektů 2020-2021 Vytvoření platformy pro spolupráci s podnikovou praxí pro diskutování zacílení programů Podniková ekonomka a management Průzkum zájmu podniků a agitace členů platformy z řad absolventů a partnerů fakulty 2021 Diskutovat výuku v předmětu Teze diplomové práce s cílem seznámit studenty s metodami zpracování závěrečné práce Na základě diskuse s garanty anglických studijních programů zajistit prezenční výuku v předmětu Teze diplomové práce. 2021 Zjistit možnosti mezinárodní akreditace nebo certifikace programu Na základě diskuse garanta programu a Dr. Smutného navrhnout vedoucímu katedry osobu, která provede průzkum možností mezinárodní certifikace nebo akreditace programu 2021 Komentář: Výuka Tezí v angličtině by měla probíhat obdobně jako v českém studiu, jako doplněk Akademického psaní, tzn. seznámení s metodami použitelnými při psaní závěrečné práce apod. Studenti přijíždějící z různých končin světa mají odlišnou úroveň znalostí a dovedností potřebných pro napsání závěrečné práce. Výuka by pomohla tento nesoulad zmírnit. Tento problém lze očekávat napříč anglickými studijními programy realizovanými na fakultě, proto je vhodné zvážit, resp. domluvit mezi katedrovou spolupráci. Garant programu spolu s Dr. Smutným prodiskutují realizaci průzkumu možností mezinárodní certifikace či akreditace programu a navrhnou vedoucímu katedry osobu, která bude za tento cíl zodpovědná a která na zasedání Programové rady v září představí dosažené výsledky. 5. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: Zhodnocení za program PEMA V předmětové anketě nebyly nezaregistrovány žádné negativní hodnocení přímo spojené s on-line výukou, takže se domníváme, že on-line výuka proběhla velmi dobře jak po technické, tak i po obsahové stránce. Místy byly zaregistrovány určité negativní připomínky spojené s on-line výukou směřované zejména do organizace předmětů a stability podmínek a včasné sdělování informací. Jiné výtky nebo problémy spojené s předměty, které snižovali hodnocení předmětů, s on-line výukou nesouvisely. Z výtek převládala organizace studia předmětu, jeho ukončení, způsob výuky místy i obsah. Na druhou stranu byl zdůrazňován přístup vyučujících (zejména vstřícnost), jejich erudice a odbornost, způsob výuky a obsah. Často byly stejné věci vytýkány a zároveň chváleny v jednom předmětu a místy i u stejného vyučujícího. Celkově bylo hodnocení předmětů oproti denní formě lepší, i když polarizovanější (pokud bylo hodnocení negativní, bylo spíše silně negativní, obdobně pozitivní hodnocení bylo spíše silně pozitivní), a to i v případě výtek a pochval směřovaných k vyučujícímu či obsahu předmětu. Určitý problém přineslo také testování on-line kdy na vyplnění testu bylo obecně málo času (z důvodu zamezení opisování). Jako řešení se nabízí zvážit jinou variantu zkoušky (osobní on-line nebo otevřené otázky v rámci on-line písemné zkoušky). Dalším problémem se ukázalo dodržování rozvrhovaného času (zejména přednášek), který neumožňuje studentům odpočinek mezi výukou jednotlivých předmětů. Problémem je také dodržování jednotných podmínek předmětu (zejména u velkých předmětů). Mezi problematické aspekty výuky/hodnocení studentů on-line, které jsme byli nuceni během mimořádných opatření řešit, patřily především (místy) časové prodlevy (reakce) na podněty studentů. Místy krátkodobé výpadky sítě, ev. další technické problémy s tím spojené. Nejednalo se však o nic zásadního, co by zapříčinilo neúspěch nebo negativní hodnocení absolvovaného předmětu. Nepropojenost ISu a MS Teams (což už je naštěstí odstraněno). Jistým porblémem je i pasivita některých studentů při on-line výuce seminářů, je obtížnější studenty aktivizovat. Z našeho pohledu přinesla naopak realizace výuky/hodnocení studentů on-line určité benefity, které považujeme za vhodné udržet/ponechat do budoucna. Jednalo se především o úsporu času k cestování, časová a prostorová flexibilita, sdílení souborů a souběžná práce na nich (a obecně práce studentů na PC), uvědomění, že pro některé výstupy z učení je kontaktní výuka nenahraditelná, ujasnění toho, co lze studentům nadále poskytovat online i při kontaktní výuce a naopak, na co je nutné dávat větší důraz při kontaktní výuce, naučit se pracovat na dálku a s počítačem, odpadání důvodů pro kapacitní omezení místností, tvorbu záznamu výuky - ne vždy student může přijít na přednášku, takto o to nepřijde a může si záznam pustit kde chce, kdy chce. Je tu možnost natočit videa ve stylu "coursera" (poloprofi natočené se scénářem a sestříhané), která podle mě mají výhody pro studenty. Ti budou moci sledovat videa/přednášky po kouscích kdy jim to vyhovuje. Bude pro ně tedy jednodušší organizace rozvrhu. Pro učitele pak více času v budoucnu na servis studentům. Větší účast prezenčních studentů na přednáškách. Z našeho pohledu nepředstavuje realizace výuky on-line v době mimořádných opatření riziko naplnění stanoveného profilu absolventa studijního programu. Jsme schopni on-line výuku realizovat tak, aby studenti získali všechny potřebné znalosti a dovednosti, včetně rétorických, prezentačních a praktických. Celkové zázemí pro on-line výuku/hodnocení studentů na fakultě v podzimním semestru (technická/organizační podpora a zázemí) považujeme za výborné, včetně podpory vedení a techniků (IS, e apod.).