Zápis ze zasedání společné programové rady Název studijních programů: Regionální rozvoj a cestovní ruch / Regionální rozvoj Fakulta: Ekonomicko-správní fakulta MU Typ: bakalářský a navazující magisterský, prezenční a kombinovaný Jméno, příjmení a titul garanta: doc. RNDr. Jiří Vystoupil, CSc., doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. Datum a místo zasedání programové rady: 1. 10. 2020, ESF MU Účast: Jméno Zařazení Vladimír Žítek, doc. Ing., Ph.D. Garant studijního programu, předseda SPR Jiří Vystoupil, doc. RNDr., CSc. Garant studijního programu Martin Šauer, Ing., Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Milan Viturka, prof. RNDr., CSc. Akademický pracovník z daného programu Viktorie Klímová, doc. Ing., Ph.D. Programový koordinátor studijní úspěšnosti Katarína Benediková Zástupce studentů B-RRCR Pavel Fišer, Ing. Bc., Ph.D. Zástupce zaměstnavatelů Omluveni: Jméno Zařazení Eliška Stromská, Bc. Zástupce studentů N-RR Silvie Tomanová, Ing. Koordinátorka pro kvalitu 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: V bakalářském i magisterském studijním programu došlo pouze k nepodstatným změnám, které spočívají ve změně garantů u dvou předmětů a v dílčí změně struktury společného základu a specializačních částí navazujícího magisterského studia. Předměty s novým garantem: BPH_MAN1, BKH_MAN1 Management 1 – garant doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. BPR_PIPE, BKR_PIPE Politiky, nástroje a právo EU – garantka doc. Ing. Viktorie Klímová, Ph.D. Změna společného základu v navazujícím studijním programu: Nový předmět MPR_MVRR, MKR_MVRR Metody výzkumu v regionálním rozvoji (garant Ing. Martin Šauer, Ph.D.) nahradil předmět MPR_RKVS, MKR_RKVS Řízení a kontrola ve veřejné správě Změna ve specializační části v navazujícím studijním programu: Specializace Cestovní ruch - Zrušen předmět MPR_MVCR, MKR_MVCR - Nově předmět MPR_ROVE, MKR_ROVE Rozvoj venkova (garant Mgr. Petr Tonev, Ph.D.) Specializace Projektový management - Zrušen předmět MPR_PRAN, MKR_PRAN - Nově předmět MPR_RKVS, MKR_RKVS Řízení a kontrola ve veřejné správě (garant Ing. Michal Sruk, Ph.D.) - Předmět MPR_PCEU, MKR_PCEU přesunut z období podzim (1. semestr) do období jaro (2. semestr) Komentář: Hlavním cílem pro oba studijní programy bylo zavedení nové podoby státních závěrečných zkoušek. Jejich součástí je nyní dominantně obhajoba závěrečné práce a následná rozprava nad obsahem profilových předmětů. Členové státnicových komisí se na nový formát velmi dobře připravili, díky čemu proběhla implementace změny bez větších problémů již v lednu 2020. Na základě zkušenosti ze SZZ v období jaro 2020 (proběhly v červnu a září) lze konstatovat, že cíle bylo dosaženo a nový formát se jednoznačně osvědčil. Do výuky v bakalářském i magisterském programu jsou i nadále zapojováni odborníci z praxe. V období jaro 2020 došlo z důvodu vyhlášení nouzového stavu k nemožnosti jejich zapojení do výuky. Situace kolem pandemie covid-19 bude v tomto smyslu ovlivňovat i akademický rok 2020/21. Přesto předpokládáme, že alespoň někteří odborníci z praxe se zapojí do výuky distanční formou. Komunikace směrem ke studentům probíhala velmi intenzivně, a to jak v období podzim 2019, kdy bylo možné využít i prezenční formy, tak v období jaro 2020, kdy se vše přesunulo a odehrávalo v online prostředí. V tomto směru otevřela mimořádná nečekaná situace další možnosti pro přímou komunikaci či zpětnou vazbu. Přestože tyto nástroje mají svá omezení, mohou do budoucna vhodným způsobem 3. Popište aktuální témata, problémy a výzvy, kterým čelí studijní program. 4. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Upravit strukturu a rozsah předmětů navazujícího studijního programu Přehodnotit kreditovou dotaci všech předmětů; zavést nové předměty dle potřeby rozvoje oboru do března 2021 Zvýšit počet přednášek odborníků z praxe Spolupráce s odbornou sférou, monitoring příležitostí, zjištění možnosti pravidelnosti přednášek průběžně Zvyšovat povědomí o studijních programech Komunikace se studenty a zájemci o studium prostřednictvím moderních nástrojů průběžně Vytvoření navazujícího studijního programu v angličtině Analýza relevantních studijních programů v EU; příprava struktury a obsahu profilových předmětů do konce roku 2021 doplnit základní (a nezbytnou) prezenční formu plnění studijních povinností. Patrné je také zvýšení intenzity poradenství a podpory prostřednictvím studijního poradce. Komentář: Aktuálně je jasnou největší výzvou zvládnout komplexní zabezpečení výuky v podmínkách vyvolaných pandemií nemoci covid-19. Zatímco v období jaro 2020 jsme se často pohybovali na hranici experimentování jak ve smyslu metod výuky, tak z hlediska využití forem a nástrojů, pro období podzim 2020 jsme již zcela připraveni na systematický způsob výuky, který se v drtivé většině předmětů bude blížit její prezenční variantě. I nadále lze za výzvu považovat zvyšování povědomí o programech a zvyšování zájmu studentů. Společná programová rada prodiskutovala vývoj zájmu studentů o studijní programy a také míru zápisovosti přijatých studentů, a to také ve světle skutečnosti, že do navazujících studijních programů byli studenti přijati bez přijímacího řízení. Pro akademický rok 2021/22 již nebude realizováno přijímací řízení do kombinované formy bakalářského studijního programu. Předpokládá se nahrazení programu v této formě tzv. profesním studijním programem Management měst a regionů. Katedra regionální ekonomie a správy dále personálně posílila, a to jak zvyšováním kvalifikace svých členů (úspěšná habilitace doc. Klímové; ukončení doktorského studia dr. Šilhana), tak příchodem prof. Ing. Jana Sucháčka, Ph.D. Zvyšování kvality akademických pracovníků je pravidelně hodnoceno v rámci procesu EVAK, který proběhl na jaře 2020. V návaznosti na výše uvedené je ambicí garantující katedry vytvoření navazujícího studijního programu v angličtině „Regional Economics and Tourism“, a to s výhledem na zahájení studia od podzimu 2022. 5. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: Magisterský studijní program se podařilo úspěšně implementovat ve variantě studijního plánu se specializacemi. Nyní probíhá na úrovni garantujícího pracoviště diskuze směřující k úpravě kreditové dotace některých předmětů tak, aby tato ještě více odpovídala skutečné zátěži. Současně s tím se objevuje potřeba revize a doplnění předmětů ve struktuře programu reflektující aktuální trendy v oboru regionálního rozvoje. V oblasti přednášek externistů bude katedra i přes výše popsané obtíže dále usilovat o pravidelné i mimořádné zapojení externích odborníků do výuky, a to včetně možnosti účasti studentů na exkurzích realizovaných na různých odborných pracovištích. Katedra bude i nadále využívat všechny stávající možnosti komunikace se studenty, včetně studijního poradce. Permanentně se jedná zejména o všechny formy distanční elektronické komunikace, zejména e-maily, videokonferenční hovory přes MS Teams. Současně však, pokud toto nebude omezeno, lze využívat i potenciál individuálních prezenčních konzultací přímo na katedře. Otázkou k další diskuzi, která je průběžně vedena, je využití moderních elektronických médií, jako jsou například sociální sítě. Jelikož je KRES jediná oborová katedra, která nemá vlastní studijní program v angličtině a současně disponuje dostatečnou personální kvalitou k jeho zabezpečení, je možné přistoupit k jeho vytvoření. Expertní zkušenost říká, že studijní program zaměřený do oblastí „regionálního rozvoje“ a „cestovního ruchu“ má potenciál zaujmout zahraniční uchazeče o studium, a to i ve vazbě na nově vzniklé bakalářské studijní programy v angličtině na fakultě. Komentář: Předpokládá se účast na diskuzi budoucího nastavení studijních programů na fakultě. Zejména se jedná o podobu a formu přednášek v rámci jednotlivých předmětů, strukturu a rozsah fakultního základu v bakalářských studijních programech apod. Studenti by přivítali zúžení počtu předmětů společného základu a naopak navýšení specializovaných oborových předmětů. Na jaře 2021 musí být v souladu s požadavkem RVH MU předložena průběžná hodnotící zpráva k programu B-RRCR Regionální rozvoj a cestovní ruch. Diskutována byla možnost zapojení odborníků z praxe do tvorby závěrečných prací. Toto se primárně předpokládá v nově připravovaném profesním studijním programu. Nicméně i u stávajících programů byla shoda na možnosti návrhu témat závěrečné práce ze strany odborníků. Výhodou jsou nové podněty pro vypisovaná témata i možnost praktického využití výsledků. Základním předpokladem je, aby se potenciální vedoucí prací (zaměstnanci KRES) ztotožnili s navrhovaným tématem. Jako možné riziko se jeví prodlužování (či neúspěšné zakončení) studia u autora závěrečné práce a zpracování práce v nedostatečné kvalitě. Předmětem diskuse byla i otázka přítomnosti vedoucího závěrečné práce u státní závěrečné zkoušky. Z diskuse vyplynul převažující názor členů rady, že vedoucí práce by měl být přítomný v co největším možném počtu případů. Distanční forma výuky může být novou příležitostí, jak do výuky zapojit experty z praxe z geograficky vzdálenějších oblastí. O zvyšujícím se povědomí o studijních programech svědčí i zvýšené množství dotazů na studijního poradce. Je potřebné dále hledat možnosti, jak rozvíjet měkké kompetence studentů, jako jsou například prezentační dovednosti či leadership. Tyto dovednosti nejsou v některých případech v souladu s odbornými znalostmi studentů.