Zápis ze zasedání programové rady Název studijního programu: Veřejná správa (Administration publique) Fakulta: Ekonomicko-správní fakulta MU Typ: magisterský navazující prezenční Jméno, příjmení a titul garanta: prof. Ing. Juraj Nemec, CSc. Datum a místo zasedání programové rady: 9. 9. 2019, ESF MU Účast: Jméno Zařazení Juraj Nemec Garant studijního programu Ivan Malý Akademický pracovník z daného programu Vladimír Hyánek Akademický pracovník z daného programu -- Zástupce studentů Viktor Novysedlák Zástupce zaměstnavatelů/absolventů Robert Jahoda Akademický pracovník z daného programu Dagmar Janoušková Koordinátorka pro kvalitu Jana Biskupová zapisovatelka * Doplňte řádky podle potřeby 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. Komentář: Pro akademický rok 2019/2020 byly provedeny následující nepodstatné změny: 1. Předmět MPV_EPPE změnil rozsah výuky z 2/2/0 na 2/0/0 2. Předmět MPV_RKMN změnil rozsah výuky z 0/4/0 na 1/2/0 3. Předmět MPE_MIVS změnil název z „Mikroekonomie“ na „Mikroekonomie pro veřejnou správu“ 4. Předmět MPE_MPVS změnil název z „Makroekonomie“ na „Makroekonomie pro veřejnou správu“ Programová rada bere tyto změny na vědomí. 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: Dne 15.2.2018 proběhla hodnotící schůzka k Záměru rozvoje studijního programu (přeměna studijního oboru na program), která konstatovala tyto cíle programu do dalších let: 1. Zvýšení zájmu o studijní program. Program MFTAP ze svých původních počtů – 24 přijímaných studentů – postupně snižoval počet přijatých studentů až na 7 v roce 2018/2019. I přes značnou konkurenční výhodu programu jsme v uplynulých letech sledovaly snižování nabídky absolventů středoškolského studia, kteří ovládají francouzský jazyk a kteří jsou potenciální cílovou skupinou. V minulých letech se společně fakultou pedagogickou podařilo vytvořit bakalářský studijní program „Francouzský jazyk pro hospodářskou činnost“, jehož absolventi mají perspektivu pokračování v programu MFTAP. V roce 2019/2020 jsme do programu MFTAP přijali 16 studentů. 2. Zkrácení průměrné délky studia. V minulých letech jsme po domluvě s francouzskou stranou modifikovali studijní kurikulum. Jeho součástí je úprava francouzské části studia (stáž v instituci VS a výuka). Výsledkem je výukově volnější 4. semestr studia, který tak lépe slouží dokončení diplomové práce. 3. Orientace na praktické dovednosti a znalosti. Garant programu spolu s klíčovými vyučujícími stále hledají způsob, jak lépe využít potenciál českých stáží. Nedílnou součástí je zejména závěrečná rozprava nad reportem ze stáže za účasti studentů, vyučujících a mentorů stáže. 3. Popište aktuální témata, problémy a výzvy, kterým čelí studijní program. Komentář: Studijní program aktuálně čelí následujícím tématům, problémům a výzvám. Hodnotící schůzka v únoru 2018 doporučila následujíc body: 1. Vyřadit předmět „Metodologie vědeckého výzkumu“ a řešit tato témata aplikačně v rámci jednotlivých předmětů. Site visit v rámci akreditačního procesu EAPAA naopak v květnu 2019 doporučil posílit problematiku metodologie výzkumu. Garant a programová rada budou tyto zdánlivě protichůdné výzvy v následujícím roce prodiskutovat. 2. Zavést archiv o zpětné vazbě studentů. Vhodná podoba je stále diskutována. 3. Zavést dvoustupňové přijímací řízení za účelem lépe identifikovat a posoudit motivaci studentů o daný program. K této změně došlo, přijímacího řízení má od roku 2019/2020 více kol součástí kterých je i rozhovor ve francouzštině sledující motivaci studentů 4. Zlepšit PR o programu s využitím sociálních kanálů. Garant programu spolu s vedoucím KVE rozhodli, že program nechají posoudit externí mezinárodní akreditační komisí z oblasti veřejné správy (EAPAA). Program byl posuzován během jara 2019 a na konci září 2019 jsme dostali schválenou akreditaci na následující 3 roky s možností další prolongace. 4. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Získat a následně obhájit akreditaci EAPAA Diskuse požadavků EAPAA směrem k programu uvnitř programové rady jakožto s pracovištěm garantujícím francouzskou část programu Průběžně v horizontu příštích 4 let. Zabezpečit poptávku po programu ve výši cca 16-24 navě nastupujících studentů ročně Trvale zvyšovat povědomí o programu mezi budoucími absolventy bakalářského studia se znalostí francouzštiny. Užší spolupráce s pedagogickou fakultou na fungování bakalářského programu Francouzský jazyk pro hospodářskou činnost. Průběžně v horizontu příštích 4 let. Zabezpečit finanční udržitelnost programu. Stabilizovat počet přijatých studentů na úrovni 16-24 ročně Prohlubovat možnosti podpory ze strany francouzské ambasády Získat pravidelnou podporu programu ze strany firem, které mají napojení na Francii Průběžně v horizontu příštích 4 let. Komentář: Program MFTAP je na jednu stranu velmi prestižní a s ohledem na to, že je zajišťován formou spolupráce formou dvou škol (ČR a Francie), patří mezi „rodinné stříbro“ Masarykovy univerzity. Na druhou stranu program trpí nevyváženou poptávkou ze strany studentů a slábnoucí podporou ze strany francouzské administrativy (nikoliv Univerzity of Rennes 1). Snahou garanta programu a programové rady by měla být větší stabilizace chodu programu. Ostatně toto byl i jeden z požadavků ze strany pracovníků site vizit teamu v rámci procesu získávání akreditace EAPAA. 5. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: Programová rada během svého jednání vyslovila následující komentáře: 1. Programová rada konstatovala, že toto první jednání je výjimečné tím, že ještě není najmenovaný zástupce studentů (student bude jmenován na návrh studentské komory Akademického senátu fakulty do 30 dnů ode dne, kdy je o návrh děkanem požádána). 2. Programová rada by přivítala, pokud by podklady na její jednání byly zasílány dříve a všem jejím členům. 3. Programová rada žádá, aby ze strany proděkana pro studium byly lépe vydefinované podstatné a nepodstatné změny programu a aby byla s garanty programů diskutován způsob, jakým je schvalují, či se k nim vyjadřují (např. co dělat, pokud vedoucí katedry iniciuje změnu, se kterou garant programu nesouhlasí) 4. Programová rada žádá, aby byly lépe vydefinovány vztahy mezi garantem studijního programu a vedoucím katedry, na které působí