Vyjádření hodnotitele pro vnitřní hodnocení studijního programu Identifikace hodnoceného studijního programu Název N-MSME Matematické a statistické metody v ekonomii Typ N: Navazující magisterský Profil Akademický Forma Prezenční Jazyk Český jazyk Fakulta ECON: Ekonomicko-správní fakulta Hodnotitel Jméno, příjmení, titul Tatiana Keseliová, Bc. I. Vymezení a vnitřní struktura studijního programu (Podklady/Data: Charakteristika studijního programu) Cílem této sekce je zejména posoudit konzistentní a logickou strukturu studijního programu. Věnujte pozornost souladu cílů studia s uplatněním absolventa a výstupy z učení, studijním plánům a jejich struktuře. Odpovídají předpokládané kompetence absolventů realitě a požadavkům pracovního trhu apod.? V komentářích je možné vyjádřit doporučení, kam by se studijní program mohl dále rozvíjet, nebo se vyjádřit k celkovému vývoji a změnám za poslední období. 1. Má studijní program jasně a srozumitelně vymezenou charakteristiku studijního programu? ☒ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: Študijný program má presne určené zameranie a cieľ. Povinné predmety dopĺňajú kurzy z matematickej a štatistickej oblasti, dejín ekonomického myslenia atď, čo dotvára prehľad študenta z širšieho uhla. 2. Jsou výstupy z učení1 přesvědčivě, konkrétně a srozumitelně formulované vzhledem k cílům studia a předpokládanému uplatnění absolventa? ☒ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) 3. Tvoří struktura předmětů v jednotlivých studijních plánech studijního programu, smysluplný celek, který umožňuje studentům osvojení stanovených výstupů z učení? ☒ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) 4. Prostor pro doplňující komentáře, postřehy a doporučení. 1 Výstupy z učení představují konkrétní odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti, které by si absolvent měl v průběhu studia ve studijním programu osvojit. Zachycují minimální standard a musí být měřitelné. Komentář: Výstupu z učenia sú jasne a zrozumiteľne formulované, študijný program v uváženej miere kombinuje teoretickú a praktickú výuku. Samotné výstupy z učenia obohacujú znalosti študenta vo viacerých smerom, či už vo forme matematických, štatistických alebo ekonometrických metód. Komentář: Jednotlivé predmety na seba zmysluplne nadväzujú a veľmi plynulo sa dopĺňajú už nadobudnuté znalosti naprieč predmetmi. Pri viacerých predmetoch sa priamo využívajú vysvetlené a naučené nástroje a rozširujú študentovi ich možný obzor využitia. Komentář: II. Výuka, učení a hodnocení (Podklady/Data: Charakteristika studijního programu, Charakteristiky předmětů, výsledky předmětové ankety) Cílem této sekce je především posoudit vhodnost používaných výukových metod s ohledem na stanovené cíle studia a výstupy z učení. Zaměřuje se i na vhodné nastavení praxe a praktické výuky, státní závěrečné zkoušky nebo aktuálnosti literatury a jiných studijních opor. V komentářích je možné vyjádřit doporučení, kam by se studijní program mohl dále rozvíjet. 5. Používá studijní program vzhledem k cílům studia a profilu absolventa adekvátní výukové metody? ☒ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) 6. Jsou studijní literatura a jiné studijní materiály soudobé a relevantní vzhledem k cílům studia a profilu absolventa? ☒ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) 7. Má studijní program vhodně nastavený poměr teoretické a praktické výuky (u studijních programů vedoucích k výkonu regulované profese se tento poměr řídí platnou legislativou)? ☒ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) 8. Je státní závěrečná zkouška vhodně nastavena vzhledem ke stanoveným cílům studia a výstupům z učení studijního programu? ☒ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) Komentář: Využívané výukové metódy sú adekvátne. Teoretickú výuku, prostredníctvom prednášok, dopĺňajú cvičenia, ktoré sú častokrát veľmi prakticky orientované (najmä sa jedná o prácu so softwarmi, ktoré majú svoje využitie častokrát aj mimo akademickú sféru). Komentář: Využitá literatúra je každým rokom aktualizovaná a dopĺňaná o ďalšie dôležité zdroje. Zároveň sa na kľúčových predmetoch pracuje so štandartnou zahraničnou literatúrou, bežne využívanou v podobných kurzoch v zahraničí. Komentář: Pomer teoretickej a praktickej výuky je veľmi vyvážený. Nadobudnuté teoretické znalosti sú priamo využívané na cvičeniach. Najmä sa výuka opiera o prácu s matematickými a štatistickými softwarmi, interpretáciu dosiahnutých výsledkov, pričom sa práve využívajú teoretické znalosti naučené a prezentované na přednáškách. Komentář: Podoba štátnej záverečnej skúšky sa momentálne skladá z obhajoby diplomovej práce a následnej rozpravy. Táto podoba je veľmi vyhovujúca vzhľadom k povahe študijného programu. 9. Odpovídá systém spolupráce s praxí charakteru studijního programu a počtu studentů ve studijním programu? ☒ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) ☐ Není relevantní 10. Využívá studijní program dostatečně potenciál pro spolupráci s možnými budoucími zaměstnavateli jeho absolventů? ☒ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) 11. Prostor pro doplňující komentáře, postřehy a doporučení. Komentář: Komentář: Už počas štúdia ma študent možnosť spoznať niekoľko odborníkov z praxe, taktiež na viacerých predmetoch boli jako prednášajúci poznaní hostia z viacerých cieľových oblastí, v ktorých je schopný sa študent uplatniť po dokončení štúdia. Komentář: Část III Personální zabezpečení (Podklady/Data: Podklady k personálnímu zabezpečení z IS MU) Hlavním cílem je posoudit kvalitu personálního zajištění studijního programu vzhledem k jeho typu, počtu studentů a zaměření. Jedním z ukazatelů je současně také tvůrčí činnost uskutečňovaná akademickými pracovníky hodnoceného studijního programu, kde se posuzuje především kvalita, relevantnost a rozložení tvůrčích výstupů napříč akademickými pracovníky vzhledem k typu a charakteru studijního programu za posledních 5 let. V komentářích je možné vyjádřit doporučení, kam by se studijní program mohl dále rozvíjet. 12. Je studijní program dostatečně personálně zabezpečen s ohledem na strukturu akademických pracovníků dle počtu a věku? ☒ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) 13. Je počet studentů na akademického pracovníka nastaven vhodně pro zajištění kvalitní výuky ve studijním programu? ☒ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) 14. Prostor pro doplňující komentáře, postřehy a doporučení. Komentář: Študijný program je dostatočne personále zabezpečený, vekové rozloženie akademických pracovníkov ako aj ich počet zodpovedá počtu študentov študijného programu. Komentář: Výuka je na veľmi kvalitnej úrovni, na študentov sú kladené nároky v adekvátnej miere. Počet študentov na akademického pracovníka je, podľa môjho názoru, vyvážený. Pri súčasnom vývoji záujmu o študijný program by ako výhľad do budúcnosti stálo za zváženie rozšírenie tímu akademických pracovníkov vyučujúcich v študijnom programe. Komentář: Část IV Internacionalizace (Podklady/Data: Manažerská data) Hlavním cílem je posouzení mezinárodního rozměru programu (tzn. mobilit, nabídky kurzů vyučovaných v cizím jazyce apod.) s ohledem na typ a zaměření studijního programu. V komentářích je možné vyjádřit doporučení, kam by se studijní program mohl dále rozvíjet. 15. Odpovídá mezinárodní spolupráce (zahraniční pobyty, předměty vyučované zahraničními vyučujícími, zapojení do mezinárodních výzkumných projektů apod.) charakteru studijního programu a počtu studentů? ☒ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) 16. Odpovídá míra internacionalizace (využívání cizojazyčné literatury, předměty v cizích jazycích, povinné aktivity studia v cizích jazycích, prostor pro mobilitu ve studijním plánu, výuka cizích jazyků, zahraniční vyučující podílející se na výuce) typu a zaměření studijního programu? ☒ Ano ☐ Spíše ano (zdůvodněte v komentáři) ☐ Ne (zdůvodněte v komentáři) 17. Prostor pro doplňující komentáře, postřehy a doporučení. Komentář: Komentář: Veľká väčšina využívanej literatúry na povinných, či povinne voliteľných predmetoch je cudzojazyčná, najmä v anglickom jazyku. Taktiež je súčasťou magisterského štúdia povinné absolvovanie jedného predmetu v cudzom jazyku. Napriek tomu by som odporučila ako víziu do budúcnosti postupný prechod na výuku v anglickom jazyku aspoň predmetov, ktoré by študenti boli schopní terminologicky a aj po odbornej stránke pochopiť a zvládnuť aj v anglickom jazyku. Komentář: Část VI SWOT analýza a návrh plánu rozvoje studijního programu Závěr slouží k nástinu doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu. Do závěrečného shrnutí lze zahrnout také další témata, ke kterým se hodnotitel chce vyjádřit a která nebyla pokryta v předchozích částech. 18. Vyjádřete se prosím ke SWOT analýze obsažené v sebehodnoticí zprávě studijního programu. Jsou ve SWOT analýze náležitě posouzeny silné a slabé stránky a příležitosti a hrozby? Jaké další silné a slabé stránky, příležitosti či hrozby vidíte ze svého pohledu? Komentář: SWOT analýza veľmi dôkladne rozoberá vnútorné silné stránky študijného programu. Medzi najdôležitejšie prínosy by som určite zdôraznila veľmi úzku spoluprácu medzi absolventami odboru a študentami, zároveň tak kvalitné personálne zastúpenie akademických pracovníkov. K slabých vnútorným stránkam odboru by som dodala nespokojnosť študenta s užšou profiláciou študijného programu na oblasť makromodelovania a menšieho priestoru na ďalšie aplikácie matematiky a štatistiky. Medzi dôležité vonkajšie silné stránky je nutné opäť zdôrazniť prehlbovanie externej spolupráce, ktorá je momentálne na vysokej úrovni a má schopnosť študentom bližšie predstaviť a pochopiť potenciál študijného programu. Medzi jednoznačne najčastejsie vonkajšie hrozby patrí pokles vstupných znalostí a vedomostí potenciálnych uchádzačov o štúdium. Samotný študijný program je veľmi silne zameraný na dobrú znalosť matematických a štatistických metód, ktoré sú využívané v kľúčových kurzoch. 19. Formulujte nejvýše pět konkrétních doporučení pro budoucí uskutečňování a rozvoj studijního programu. Doporučení: Postupný prechod vybraných predmetov na výučbu v angličtine. Rozširovanie ponuky študijných materiálov vyučovaných kurzov pre alternatívne programovacie jazyky (R, Pyton, Matlab), prípadne rozšíriť ponuku povinne volitelných predmetov o kurzy v spomenutých programovacích jazykoch. Za zváženie by stálo aj rozšírenie ponuky softwarov o ďalšie často komerčne využívané (Stata). Častejšie prizývanie odborníkov z praxe na přednášky kľúčových kurzov. 20. Prostor pro závěrečný komentář a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: Datum a místo zpracování: 17.05.2021 Šaľa