Plán rozvoje studijního programu Identifikace hodnoceného studijního programu Název N-FIPR Finance a právo Typ M: Magisterský Profil Akademický Forma Prezenční Jazyk Český jazyk Fakulta ECON: Ekonomicko-správní fakulta Informace o hodnoticí schůzce Datum a místo konání hodnoticí schůzky: 28. 6. 2023, 13:00, schůzka se uskutečnila hybridně: Ekonomicko-správní fakulta MU, Akademický klub a via MS Teams Jméno a příjmení účastníků* Zařazení doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. garant studijních programů B-FIPR, N-FIPR, předseda společné programové rady, vedoucí Katedry veřejné ekonomie Ing. Marie Hladká, Ph.D. proděkanka pro prezenční studium Mgr. Josef Menšík, Ph.D. člen RVH Oleg Deev, Ph.D. člen společné programové rady, vedoucí Katedry financí doc. JUDr. Ing. Michal Radvan, Ph.D. proděkan pro zahraniční a vnější vztahy PrF MU, člen společné programové rady Mgr. Ing. Filip Hampl, Ph.D. člen společné programové rady, studijní poradce prof. Franck Moraux hodnotitel – akademický pracovník působící v daném nebo příbuzném oboru Ing. Lenka Borkovcová hodnotitel – zástupce absolventů/zaměstnavatelů Bc. Andrej Bučko hodnotitel – zástupce studentů Mgr. et Mgr. Tereza Kunešová koordinátorka pro kvalitu * Doplňte řádky podle potřeby Plán rozvoje studijního programu Na základě výstupů sebehodnoticí zprávy a hodnoticí schůzky byly identifikovány a formulovány následující cíle pro další rozvoj hodnoceného studijního programu (uveďte cíl rozvoje studijního programu, navrhovaná opatření a předpokládaný termín implementace opatření): Shrnující komentář: Hodnoticí schůzka byla svolána garantem studijních programů B-FIPR Finance a právo a N-FIPR Finance a právo doc. R. Jahodou v rámci velkého vnitřního hodnocení těchto studijních programů v souladu s čl. 14 odst. 8–9 předpisu Schvalování, řízení a hodnocení kvality studijních programů MU. Schůzku zahájil garant studijních programů doc. R. Jahoda přivítáním a představením všech účastníků této hodnoticí schůzky. Na úvod představil studijní programy, prezentoval v hlavních bodech informace obsažené v sebehodnoticích zprávách, jež byly podkladem pro tuto hodnoticí schůzku, a vysvětlil účel velkého vnitřního hodnocení. Poté požádal hodnotitele studijních programů (F. Morauxe, L. Borkovcovou a A. Bučka), aby zhodnotili oba studijní programy a přednesli svůj pohled, náměty a připomínky k dalšímu rozvoji studijních programů tak, jak byly zpracovány v jejich hodnoticích posudcích. Doc. R. Jahoda poskytl každému z hodnotitelů zpětnou vazbu na jejich hodnocení, zodpověděl dotazy, které byly v posudcích tematizovány. Následně prezentoval hodnocení zpracované doc. J. Šebem, který se hodnoticí schůzky nemohl zúčastnit, a reagoval na podněty, které byly v hodnocení tematizovány. Poté doc. R. Jahoda poděkoval všem hodnotitelům za jejich podněty a vyzval účastníky schůzky k diskusi. Vedle diskuse o podnětech a o připomínkách hodnotitelů položil dr. J. Menšík dotaz, jakým způsobem se kombinuje spojení oblastí práva a financí. Nad rámec témat byla diskutována otázka propagace studijních programů, internacionalizace, možností vytvoření mobilitního okna a spolupráce mezi fakultami podílejícími se na chodu hodnocených studijních programů. Po vyčerpání diskusních témat doc. R. Jahoda poděkoval všem účastníkům schůzky za účast, za podnětnou diskusi a hodnotitelům za zpracování posudků. Doc. R. Jahoda zopakoval, že návrhy, podněty a doporučení z dnešní schůzky budou zahrnuty do závěrečné zprávy – Plánu rozvoje studijního programu, který je výstupem z velkého vnitřního hodnocení a bude předložen na výročním zasedání Rady studijních programů ESF MU. V rámci hodnotící schůzky byly podrobněji diskutovány následující body: Prof. Moraux svou pozornost soustředil na aspekt internacionalizace studijního programu (je součástí sebehodnotící zprávy programu a návrhů rozvoje SP) a vnímá jej naléhavěji v případě magisterského studijního programu („more critical for master“). Zmiňoval možnost zavedení joint/double degree spolupráce se zahraničním partnerským programem, ale rovněž zmínil, že existují snadnější cesty, jak vyšší internacionalizace dosáhnout. Explicitně zmiňoval: (1) povinná studentská mobilita nebo cílená praxe, (2) větší zapojení praktiků do výuky a vedení závěrečných prací, (3) změnu kurikula studijního programu směrem k většímu počtu kurzů vyučovaných v anglickém jazyce a (4) zapojení hostujících akademiků jako součást výuky ve studijním programu. K otázce kurikula studijních programů uvedl, že zatímco bakalářský program je vhodně vyvážený, v případě magisterského studijního programu vidí prostor k úpravě kurikula. Ta by kromě výše uvedených bodů a níže diskutovanému vytvoření specializací měla umožnit specializaci studentů směrem k research dimension (v rámci předmětů) a usnadnit tak průchodnost do doktorského studijního programu. Zástupkyně absolventů/zaměstnavatelů svou pozornost upřela na nižší nabídku praktických dovedností ve studijním programu. Zmiňovala chybějící praxi, kdy v podobných studijních programech jiných univerzit tato tvoří až 1 celý semestr. V této souvislosti zmínila i příliš teoretickou výuku některých předmětů a úzké zaměření studijního programu na finanční trhy. Umožnění specializací uvnitř studijního programu by podle ní byl způsob, jak by bylo možné studijní program dále rozvíjet. Zástupce studentů zmiňoval podobné aspekty, které již byly zmíněny výše. Nad ně dále uvedl, že někteří studenti by ve studijním programu přivítali více matematiky a prakticky orientovaných předmětů využívajících případové studie a práci s informačními zdroji práva. V případě magisterského studijního programu navíc uvedl, že kurikulum by mohlo umožnit větší diferenciaci práva a financí zaměřením na soukromé versus veřejné instituce (tvorba specializací uvnitř studijního programu) a doporučil garantovi zvážit podobu profilujících předmětů (ne všechny profilující předměty jsou nutné pro dosažení výstupů z učení). Všichni hodnotitelé se shodli, že studijní program by měl v budoucnu lépe pracovat se svými absolventy. Ti by měli sloužit k PR aktivitám směrem k zájemcům o studium, měli by být zapojováni do výuky a měli by mít roli v diskusích nad rozvojovými plány programu. Rovněž by měly být využiti k ověřování kvality studijního programu. Na výše uvedené body průběžně reagoval garant studijního programu a členové programové rady. V reakci garanta zejména zaznělo: 1) nutnost provést dílčí přesuny předmětů mezi semestry tak aby byl vytvořen prostor pro mobilitu / praktickou stáž, 2) aktivity vedoucí k větší internacionalizaci studia, 3) diskuse a návrh specializací v rámci studijního programu, 4) lepší práci s absolventy studijního programu, zapojení praktiků do výuky a vedení závěrečných prací. Výše uvedené body jsou níže rozepsány do konkrétních cílů a opatření vedoucích k rozvoji SP. Cíl rozvoje studijního programu* Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření, rok nebo cyklus Zvýšit internacionalizaci studentů v rámci studijního programu. Zvýšit počet prací vedených v anglickém jazyce. Průběžně Zvýšit internacionalizaci studentů v rámci studijního programu. Identifikace partnerských univerzit a studijních programů, na které studenti mohou vyjíždět, včetně identifikace vhodných předmětů, které by na těchto univerzitách byly ekvivalentní ke kurikulu FIPR. Průběžně Zvýšit internacionalizaci studentů v rámci studijního programu. Zvýšit počty studentů vyjíždějící na studijní pobyt úpravou kurikula studijního programu Součást budoucí Žádosti o prodloužení oprávnění uskutečňovat studijní program (2025) tak, aby nebylo nutné prodlužovat studium. Zvýšit internacionalizaci programu. Zavedení předmětů vyučovaných anglicky a zvýšení příjezdů hostujících akademiků ze zahraničí do programu. Součást budoucí Žádosti o prodloužení oprávnění uskutečňovat studijní program (2025) Zvýšit atraktivitu studijního programu nabídnutím specializací. Vyhodnotit a navrhnout možnost zřízení specializace zaměřené na Veřejné finance. Součást budoucí Žádosti o prodloužení oprávnění uskutečňovat studijní program (2025) Zvýšit atraktivitu studijního programu větším propojením teoretické výuky s praxí Vznik a zavedení předmětu „Praxe“ s vydefinovanými povinnostmi, způsoby ověření a přiděleným počtem ECTS do kurikula. Polovina roku 2025 Zvýšit atraktivitu studijního programu větším propojením teoretické výuky s praxí Větší zapojení odborníků z praxe do výuky oborových předmětů. Pravidelné sledování a vyhodnocování zapojení odborníků z praxe. Průběžně Redukce počtu závěrečných prací připadajících na jednoho akademika, větší propojenost teoretické výuky s praxí Větší nabídka vedení závěrečných prací odborníky z praxe. průběžně * Doplňte řádky podle potřeby Zpracoval: doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. Datum: 27.9.2023