4? Politika soudržnosti 2007-2013 Poznámky a úřední texty JI I \iá j li Evropský fond pro regionální rozvoj Evropský sociální fond Fond soudržnosti Evropské sdružení pro územní spolupráci Nástroj předvstupní pomoci f i Průvodce Leden 2007 Európe Direct je služba, která vám pomůže odpovědět na otázky týkající se Evropské unie. Bezplatná telefonní linka (*): 00 8006 7 891011 (*) Někteří operátoři mobilních sítí neumožňují přístup k číslům 00800 nebo mohou tyto hovory účtovat. Evropská komise ani žádná osoba jednající jménem Komise nenese odpovědnost za případné využití uvedených informací. Názory vyjádřené v této publikaci zavazují pouze autora, neodrážejí nutně postoj Evropské komise. Mnoho doplňujících informací o Evropské unii je k dispozici na internetu, a to na serveru http://europa.eu. Katalogové údaje jsou uvedeny na konci této publikace. Lucembursko: Úřad pro úřední tisky Evropských společenství, 2007 ISBN 92-79-03801-X © Evropská společenství, 2007 Kopírování je povoleno pouze s uvedením zdroje Printed in Belgium Fotografie na obálce: Kontrola radiace elektrických přístrojů v Caddsdown Business Support Centre v Devonu (Spojené království), což je projekt, který spolufinancuje Evropský fond pro regionální rozvoj © Evropská komise, generální ředitelství pro regionální politiku / Mike St Maur Sheil Mapy na stranách 15,17,19,21,22,23,38,137:© EuroGeographics Association forthe administrativě boundaries OBECNÉ INFORMACE 1. Cíle a obecná pravidla Bývalé cíle strukturálních fondů a iniciativy Společenství v období 2000-2006 jsou nahrazeny novou strukturou, která mechanismus zjednodušuje: Struktura politiky soudržnosti 2000-2006 > 2007-2013 Cíle Iniciativy Společenství Fond soudržnosti Finanční nástroje > Cíle Finanční nástroje Cíli zaostávající regiony EFRR ESF EZOZF-Záruka EZOZF-Orientace FNOR > Konvergence EFRR ESF Fond soudržnosti Fond soudržnosti Fond soudržnosti Cíl 2 oblasti, jež procházejí hospodářskou a sociální přeměnou EFRR ESF > Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost EFRR ESF Cíl 3 systémy vzdelávania podpora zaměstnanosti ESF Interreg III EFRR > Evropská územní spolupráce EFRR 1 URBAN II (*) EFRR EQUAL (*) ESF Leader + EZOZF-Orientace Rozvoj venkova a restrukturalizace odvětví rybolovu mimo cíl 1 EZOZF-Záruka FNOR 4 cíle 4 iniciativy Společenství Fond soudržnosti 6 nástrojů 3 cíle 3 nástroje (*) V období 2007-2013 jsou iniciativy Urban II a Equal včleněny do cílů „Konvergence" a „Regionální konkurence a zaměstnanost". 10 • Fond soudržnosti již v období 2007-2013 nefunguje samostatně, nýbrž je součástí cíle „Konvergence". Pro všechny tři fondy platí stejná pravidla programování a řízení. • Tři nové cíle zahrnují úkoly bývalých cílů 1,2 a 3 i tří bývalých iniciativ Společenství: Interreg III, Equal a Urban. • Interreg III byl včleněn do cíle„Evropské územní spolupráce". • Programy Urban II a Equal jsou zahrnuty do cílů „Konvergence" a „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost". • Program Leader +, jakož i Evropský zemědělský orientační a záruční fond (EZOZF), nahrazuje Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EZFVR), zatímco z finančního nástroje pro rozvoj rybolovu (FNOR) se stává Evropský rybářský fond (ERF), přičemž EZFRV a ERF mají od nynějška vlastní právní základ a nejsou již součástí politiky soudržnosti. REFERENCE Obecné nařízení: strany 3 a 4 11 1.1 Cíl „Konvergence" Cíl„Konvergence" je zaměřen na podporu růstu a zaměstnanosti v nejméně rozvinutých regionech. Důraz klade zejména na inovace a znalostní společnost, schopnost přizpůsobovat se hospodářským asociálnímzměnámazlepšováníživotníhoprostředíi výkonnosti správy.FinancovánjezEvropského fondu pro regionální rozvoj a Evropského sociálního fondu, ale také z Fondu soudržnosti a týká se nejméně rozvinutých členských států a regionů. Způsobilost cíle „Konvergence" 2000-2006 > 2007-2013 Regiony na úrovni NUTS 2, jejichž hrubý domácí produkt (HDP) na obyvatele je nižší než 75 % průměru Společenství > Žádná změna Cíli Přechodná klesající podpora až do roku 2013 pro regiony, které by byly v rámci cíle„Konvergence" způsobilé, pokud by příslušný práh zůstal na hodnotě 75 % průměru HDP EU-15, a ne EU-25. Konvergence Přechodná podpora pro regiony v oblastech, které byly způsobilé pro regionům přizpůsobené cíle v období 1994-1999, ale v období 2000- 2006 už nejsou k cíli 1 způsobilé („phasing-out") > Odpovídá přechodné podpoře cíle „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost" (viz strana 18) 'žnosti Členské státy, jejichž hrubý národní důchod (HND) je nižší než 90 % průměru Společenství Žádná změna Fond soudí > Přechodná klesající podpora až do roku 2013 pro regiony, které by byly způsobilé pro Fond soudržnosti, pokud by práh zůstal na hodnotě 90 % průměru HND EU-15, a ne EU-25. Oblasti vhodné pro cíl „Konvergence" spojují regiony způsobilé na základě regionálních kritérií (HDP/obyv. < 75 % průměru EU - viz strany 14 a 15) a členské státy vhodné pro Fond soudržnosti na základě vnitrostátního kritéria (HND < 90 % průměru EU - viz strany 16 a 17). REFERENCE >- Obecné nařízení: články 3-5. Článek 8, 13 Regiony vhodné pro cíl „Konvergence" • Bulharsko: celé území • Česká republika: Střední Čechy, Jihozápad, Severozápad, Severovýchod, Jihovýchod, Střední Morava, Moravskoslezsko ■ Německo: Brandenburg-Nordost, Mecklenburg-Vorpommern, Chemnitz, Dresden, Dessau, Magdeburg, Thüringen • Estonsko: celé území ■ Řecko: Anatoliki Makedonia,Thraki,Thessalia, Ipeiros, lonia Nisia, Dytiki Ellada, Peloponnisos, Voreio Aigaio, Kriti • Španělsko: Galicia, Castilla-La Mancha, Extremadura, Andalucía • Francie: Guadeloupe, Martinique, Guyana, Réunion • Itálie: Campania, Puglia, Calabria, Sicilia • Lotyšsko: celé území • Litva: celé území • Maďarsko: Kozép-Dunántúl, Nyugat-Dunántúl, Dél-Dunántúl, Észak-Magyarország, Észak--Alföld, Dél-Alfold • Malta: celý ostrov • Polsko: celé území • Portugalsko: Norte, Centro, Alentejo, Regiäo Autonoma dos Acores • Rumunsko: celé území • Slovinsko: celé území • Slovensko: Západné Slovensko, Stredné Slovensko, Východné Slovensko • Spojené království: Cornwall and Isles ofScilly, West Wales and the Valleys Regiony způsobilé pro přechodný režim cíle „Konvergence" („phasing-out") • Belgie: Province du Hainaut • Německo: Brandenburg-Südwest, Lüneburg, Leipzig, Halle • Řecko: Kentriki Makedonia, Dytiki Makedonia, Attiki ■ Španělsko: Principado de Asturias, Región de Murcia, Ciudad Autonoma de Ceuta, Ciudad Autonoma de Melilla • Itálie: Basilicata • Rakousko: Burgenland • Portugalsko: Algarve • Spojené království: Highlands and Islands REFERENCE >- Rozhodnutí Komise 2006/595/ES ■ Státy způsobilé pro čerpání z Fondu soudržnosti: • Bulharsko • Česká republika • Estonsko • Řecko • Kypr • Lotyšsko • Litva • Maďarsko • Malta • Polsko • Portugalsko • Rumunsko • Slovinsko • Slovensko Stát způsobilý pro přechodný režim Fondu soudržnosti: • Španělsko REFERENCE Rozhodnutí Komise 2006/596/ES 16 1.2 Cíl „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost" Cíl „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost" pokrývá všechny oblasti Evropské unie, které nejsou způsobilé pro cíl „Konvergence". Zaměřuje se na posílení konkurenceschopnosti a atraktivnosti regionů a zvýšení zaměstnanosti tím, že předjímá hospodářské a sociální změny. Financován je z Evropského fondu pro regionální rozvoj a Evropského sociálního fondu. Způsobilost cíle„Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost" 2000-2006 2007-2013 Cíl 2: průmyslové, venkovské, městské nebo rybářské oblasti splňující určitý počet kritérií. Úroveň stropu Společenství je 18 % Všechny regiony, které nejsou pod cílem „Konvergence" nebo přechodnou podporou (regiony NUTS1 nebo NUTS 2 podle členských států) Cíl 3: všechny regiony mimo cíl 1 Přechodný režim bývalého cíle 1 (tzv.„phasing-out") Přechodný režim pro regiony NUTS 2, které pokrývá cíl 1, ale jejichž HDP přesahuje 75 % průměru HDP EU-15 (tzv.„phasing-in") viz níže uvedený seznam U cíle „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost" již nedochází k rozdělování na zóny, jako tomu bylo v bývalém cíli 2 (venkovské, městské zóny atd.). Nyní se upřednostňuje vypracování ucelené strategie použitelné v celém regionu místo v dřívějších malých zónách na úrovni obcí, okresů apod. ■ Regiony způsobilé pro cíl „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost" Regiony Evropské unie, které nejsou vhodné pro cíl„Konvergence" nebo přechodnou podporu cíle„Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost" („phasing-in"),jsou všechny způsobilé pro cíl „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost". Regiony způsobilé k přechodné podpoře v rámci cíle „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost" („phasing-in") ' Irsko: Border, Midland and Western ' Řecko: Sterea Ellada, Notio Aigaio ' Španělsko: Castilla y Leon, Comunidad Valenciana, Canarias ' Itálie: Sardegna ' Kypr: celé území ' Maďarsko: Kozép-Magyarország ' Portugalsko: Regiáo Autonoma da Madeira ' Finsko: Itá-Suomi ' Spojené království: Merseyside, South Yorkshire REFERENCE Obecné nařízení: články 3-6. Článek 8. Rozhodnutí Komise 2006/597/ES u < Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost (EFRR a ESF) f Canarias (ES) ^ J Á Guadeloupe t/ (FR) Martinique (FR) Réunion O (FR) Guyane (FR) Acores (PT) «á> ° - Madeira (PT 2007-2013 Regiony způsobilé pro cíl „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost" Regiony vhodné k přechodné podpoře v rámci cíle „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost" Lphasing-in") 19 1.3 Cíl „Evropská územní spolupráce" Cíl „Evropská územní spolupráce" směřuje k posílení spolupráce na přeshraniční, nadnárodní i meziregionální úrovni, přičemž funguje jako doplněk obou zbývajících cílů, protože vhodné regiony jsou současně způsobilé i v rámci cíle „Konvergence" nebo „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost". Financuje jej Evropský fond pro regionální rozvoj a snahou cíle je podporovat společná řešení pro orgány jednotlivých zemí v oblasti městského, venkovského a pobřežního rozvoje, rozvoje ekonomických vztahů a vytváření malých a středních podniků. Spolupráce se zaměřuje na výzkum, vývoj, informační společnost, životní prostředí, prevenci rizika integrované vodohospodářství. Způsobilost: Pro účely přeshraniční spolupráce: vhodné jsou regiony úrovně NUTS 3, nacházející se podél všech vnitřních - a některých vnějších - pozemních hranic a hranic námořních, které jsou od sebe vzdáleny nejvýše 150 km. (Seznam těchto regionů je zveřejněn v rozhodnutí Komise ze dne 31. října 2006 (*), viz odpovídající mapa na straně 21). Pro účely nadnárodní spolupráce: vhodné jsou všechny regiony, ale po vzájemné konzultaci s členskými státy stanovila Komise třináct oblastí spolupráce (tyto oblasti jsou vymezeny v rozhodnutí ze dne 31. října 2006 (*), viz mapy na stranách 22 a 23). Pro účely meziregionální spolupráce, vytváření sítí a výměny zkušeností: vhodné jsou všechny evropské regiony. Územní spolupráce mění statut, je povýšena na úroveň plnohodnotného cíle, což ji zviditelňuje a dodává silnější právní základ. Spolupráci mezi zeměmi mimo Evropskou unii již nepodporují strukturální fondy, ale dva nové nástroje: za prvé nástroj evropského sousedství a partnerství a za druhé nástroj předvstupní pomoci. Pod evropskou územní spolupráci spadá pouze ta s nečlenskými zeměmi, které nedostávají finanční pomoc Evropské unie (Lichtenštejnsko, Norsko, Švýcarsko, atd.). • Přeshraniční spolupráce pokryje zeměpisně větší území než bývalý Interreg, zejména pokud jde o spolupráci námořní. • Pro účel meziregionální spolupráce přichází v úvahu celá Evropa, ale Unii jako takovou pokrývá pouze jediný program (oproti čtyřem v rámci Interreg III C). • Vytváření sítí, jakož i výměnu spolupráce, pokrývají tři rozdílné programy, které předkládá dvacet sedm členských států: - Interact: podpůrný program pro orgány řídící programy spolupráce - Urbact: tematické sítě měst - ORATE: monitorování územního plánování REFERENCE Obecné nařízení: články 3-7. 0 Rozhodnutí Komise 2006/769/ES Oblasti nadnárodní spolupráce 1.4 Finanční zdroje Rozdělení podle cílů Dostupné zdroje dosahují částky 308 041 miliard EUR (v cenách roku 2004) nebo 347 410 miliard EUR (v cenách současných), z toho je: • 81,5 % pro cíl „Konvergence"; • 16 % pro cíl „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost"; • 2,5 % pro cíl „Evropská územní spolupráce". Phasing-in: 3,4 % Přeshraniční spolupráce: 1,8 % Nadnárodní spolupráce: 0,5 % Meziregionální spolupráce / sítě: 0,1 % Program „PEACE": 0,1 %(') 1 Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost: 12,6 % Fond soudržnosti: 20 % 1 Phasing-out: 4 % Regiony s HDP/obyv. nižší než 75 % Unie: 57,5 % Současné ceny v milionech EUR 70000 60000 — 50000 — 40000 — 30000 — 20000 — 10000 — Evropská územní spolupráce Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Phasing-in Phasing-out Konvergence Fond soudržnosti ll i—i i \m\m\......-ii i iB i ii ~iBi BE BG CZ DK DE EE IE EL ES FR IT CY LV LT LU HU MT NL AT PL PT RO SI SK Fl SE UK O Program „PEACE" má za cíl konsolidaci mírového procesu v Severním Irsku. 24 Rozdělení podle jednotlivých členských států Komise provede orientační rozdělení položek pro jednotlivé členské státy podle následujících kritérií: počet obyvatel přicházejících v úvahu, prosperita státu, regionální prosperita a míra nezaměstnanosti. Orientační rozdělení položek podle jednotlivých členských států v letech 2007-2013 (v současných cenách, v milionech EUR) Konvergence Regionální konkurenceschopnost Konvergence Phasing-out Phasing-in Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost územní spolupráce Celkem Belgie 638 1 425 194 2 258 Bulharsko 2 283 4 391 179 6 853 Česká republika 8819 17 064 419 389 26692 Dánsko 510 103 613 Německo 11 864 4215 9409 851 26 340 Estonsko 1 152 2 252 52 3 456 Irsko 458 293 151 901 Řecko 3 697 9 420 6458 635 210 20420 Španělsko 3 543 21 054 1 583 4 955 3 522 559 35 217 Francie 3 191 10 257 872 14319 Itálie 21 211 430 972 5 353 846 28 812 Kypr 213 399 28 640 Lotyšsko 1 540 2 991 90 4 620 Litva 2 305 4 470 109 6 885 Lucembursko 50 15 65 Maďarsko 8 642 14 248 2 031 386 25 307 Malta 284 556 15 855 Nizozemsko 1 660 247 1 907 Rakousko 177 1 027 257 1 461 Polsko 22176 44 377 731 67 284 Portugalsko 3 060 17133 280 448 490 99 21 511 Rumunsko 6 552 12 661 455 19668 Slovinsko 1 412 2 689 104 4 205 Slovensko 3 899 7013 449 227 11 588 Finsko 545 1 051 120 1 716 Švédsko 1 626 265 1 891 Spojené království 2 738 174 965 6014 722 10613 Meziregionální spolupráce/ sítě 445 445 Technická pomoc 868 Celkem 69 578 199 322 13 955 11 409 43 556 Pozn.: Vzhledem k tomu, že čísla byla zaokrouhlena, nemusí celkové částky přesně odpovídat. 25 2. Zásady pomoci Zásady pomoci jsou v rámci výše zmíněných tří cílů stejné jako v období 2000-2006, jde opět o doplňkovost, provázanost, koordinaci, soulad a dodatečnost. Jsou zaváděny i nové principy: proporcionalita, rovnost žen a mužů a zákaz diskriminace, udržitelný rozvoj a přednostní zaměření fondů na lisabonské priority. Tyto zásady jsou společné všem třem cílům. Princip dodatečnosti: u regionů připadajících v úvahu v rámci cíle„Konvergence" prověří Komise a členské státy úroveň veřejných výdajů. Strukturální fondy nesmí nahrazovat veřejné strukturální výdaje členského státu. Pro nové programové období navíc existuje mechanismus finanční opravy v případě nedodržení tohoto principu, který v období 2000-2006 neexistoval. Fondy nyní musí být zaměřeny na priority Evropskéunievoblasti podpory konkurenceschopnosti a zaměstnanosti (jak je stanoveno v příloze 4 obecného nařízení). Komise a členské státy zajistí, aby bylo na uvedené priority vyčleněno alespoň 60 % výdajů všech členských států v rámci cíle „Konvergence" a minimálně 75 % výdajů v rámci cíle „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost". Princip proporcionality: tento nově zavedený princip má za cíl upravit povinnost členských států podle výše výdajů na operační program. Pravidlo se týká: • výběru ukazatelů k hodnocení programu, povinností při hodnocení, řízení a předkládání zpráv (podle článku 13.1); • kontroly: pokud program nepřekročí 750 milionů EUR a příspěvek Komise 40 % veřejných výdajů, má stát méně povinností. Auditorský orgán nemá povinnost předkládat Komisi příslušnou strategii (článek 74). Princip partnerství se rozšiřuje, což znamená, že veškeré jiné vhodné subjekty zastupující občanskou společnost, partneři z oblasti ekologie, nevládní organizace a subjekty zabývající se prosazováním rovnosti žen a mužů se mohou účastnit jednánío využití strukturálních fondů i řízení všech stadií plánování (provádění, monitorování, hodnocení). • Výdaje fondů jsou zaměřeny na priority Unie. Tato „lisabonská orientace" je v rámci nařízení novým principem. • Princip dodatečnosti se uplatňuje jiným způsobem. • Princip partnerství je rozšířen. • Novým principem je proporcionalita. REFERENCE Obecné nařízení: články 9-17 a 74. 27 3. Strategický přístup 3.1 Obecné strategické zásady Komise na základě úzkéspoluprácesčlenskýmistátynavrhlaobecné strategické zásadySpolečenství pro soudržnost, které Rada Evropské unie oficiálně schválila dne 6. října 2006 (*). Každý členský stát předkládá národní strategický referenční rámec, který bude v souladu s těmito strategickými obecnými zásadami a poslouží jako referenční nástroj pro přípravu programování fondů. Od nynějška bude větší provázanost mezi třemi rozhodovacími a akčními úrovněmi: úrovní Společenství, vnitrostátní úrovní a úrovní zavádění programů. Národní strategický referenční rámec je nový typ nástroje pro systém programování, který platí pro období 2007-2013. Nejde o nástroj řízení, jakými byly rámce podpory Společenství využívané v předchozích obdobích, nýbrž definuje zejména politické priority a navrhuje klíčové prováděcí principy. Národní strategický referenční rámec je určen pro cíl „Konvergence" a cíl „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost". Může se rovněž použít pro cíl „Evropská územní spolupráce", pokud o tom rozhodne členský stát. Národní strategický referenční rámec připravují jednotlivé členské státy, které při přípravě spolupracují se svými partnery a Komisí. Hlavní body, které musí národní strategický referenční rámec obsahovat: • seznam partnerů a účastníků, kteří se na jeho přípravě podíleli (článek 11); • analýzu společensko-ekonomické situace, slabých i silných stránek celého území, a to s přihlédnutím ke směrům vývoje evropského a světového hospodářství; • definici zvolené strategie, seznam operačních programů pro cíle „Konvergence" a„Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost", orientační roční financování z každého fondu pro jednotlivé programy; • popis toho, jak národní strategický referenční rámec přispěje k prioritám Lisabonské strategie (které jsou uvedeny v článku 9.3); ■ pro regiony vhodné v rámci cíle „Konvergence" informace týkající se spolupráce s Evropským zemědělským fondem pro rozvoj venkova a Evropským rybářským fondem; informace nezbytné pro ověření, zda je dodržována zásada dodatečnosti; opatření navržená k posílení výkonnosti správy. Harmonogram: • Poté, co strategické obecné zásady přijme Rada Evropské unie, má členský stát pět měsíců na to, aby Komisi předložil národní strategický referenční rámec. • Po jeho přijetí má Komise tři měsíce na to, aby vznesla případné připomínky. • Komise poté přijme rozhodnutí týkající se následujících bodů národního strategického referenčního rámce každého členského státu (stanovené v článku 28.3): seznam operačních programů, financování jednotlivých programů z každého fondu, úroveň výdajů zaručujících dodržení zásady dodatečnosti pro cíl „Konvergence". 3.2 Národní strategický referenční rámec REFERENCE Obecné nařízení: články: 25-28. (*) Rozhodnutí Rady 2006/769/ES. 28 u < CC O Strategický přístup a programování 2000-2006 (například etapy pro cíl 1) > 2007-2013 1. Plán rozvoje předkládaný členským státem 1. Obecné strategické zásady Společenství pro soudržnost navržené Komisí, které přijímá Rada s ohledem na souhlas Parlamentu 2. Rámec podpory Společenství vytvořený a přijatý Komisí na základě plánu rozvoje > 2. Národní strategický referenční rámec navrhovaný členským státem při dodržení zásady partnerství a s ohledem na priority Unie, Komise rozhoduje o části národního strategického referenčního rámce 3. Operační programy navrhované členským státem nebo regionem, rozhodnutí Komise > 3. Operační programy navrhované členským státem nebo regionem, rozhodnutí Komise 4. Jednotný programový dokument přijatý Komisí, ve kterém je zahrnut rámec podpory Společenství a operativní programy 5. Dodatek k programu předkládaný členskými státy jako doplněk k bodům 3 a 4. Zde je nutné zdůraznit dvě hlavní novinky: Již v období 2000-2006 existovaly priority, nyní však programovací priority stanoví dokument, který přijímá Rada Evropské unie (všechny členské státy), totiž obecné strategické zásady Společenství. Národní strategický referenční rámec zavádí jedinou strategii, tedy jedinou celkovou vizi každého členského státu. 29 Politika soudržnosti ve stručnosti Canarias (ES / Guadeloupe Martinique Réunion O (FR) (FR) (FR) "—- Guyane U (FR) \ -Ji. H •' A^ores(PT) Madeira (PT 38