Management rozvoje měst a regionů podzim 2019 05+06/14+16.10.2019 Michal Struk MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst2 Finance obcí a měst 1. Rozpočet obce 2. Příjmy obce 3. Výdaje obce 4. Zadluženost obcí Část 1 – Rozpočet obce ̶ Rozpočet obce ̶ Rozpočtová skladba ̶ Rozpočtový proces ̶ Rozpočtový výhled MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst3 Nástroje finančního řízení obce ̶ Co to je finanční řízení? ̶ Činnost s cílem získávání a opatřování zdrojů s jejich následným využíváním k rozvoji obce? ̶ Využívá různé nástroje, např. analýza, účetnictví, plánování ̶ Rozpočet ̶ Rozpočtový výhled ̶ Plán investic ̶ Plán prodeje majetku ̶ Etc. (v soukromém sektoru obvykle business plán) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst4 Rozpočet obce (1) ̶ Zobrazení finančního hospodaření obce/města ̶ Pro daný kalendářní rok ̶ Krátkodobý nástroj řízení obce (operativní plán) ̶ Finanční plán na fiskální rok (příjmy, výdaje,…) ̶ Způsob vyjádření a realizace jednotlivých politik obce ̶ Vymezeno v zákoně č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů ̶ „malá rozpočtová pravidla“ MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst5 Rozpočet obce (2) ̶ Různé perspektivy: ̶ Bilance příjmů a výdajů ̶ Finanční plán obce ̶ Decentralizovaný peněžní fond ̶ Nástroj prosazování obecní politiky Silný vliv obecního zastupitelstva ̶ Rozpočtové hospodaření příjmy – výdaje = financování (±) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst6 Rozpočet obce (3) ̶ Stanoví priority v hospodaření obce (poskytované služby, investice, etc.) ̶ Alokuje dostupné zdroje mezi různé činnosti obce, stanoví úroveň a zaměření činnosti obce ̶ Dle zákonných možností rozhoduje o zdanění poplatníků v obci ̶ Informuje o plánech a finanční situaci obce MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst7 Rozpočet obce (4) ̶ Rozpočtové zásady: ̶ Každoroční sestavování a schvalování ̶ Dlouhodobá vyrovnanost rozpočtu Schodkový rozpočet za předpokladu jeho pokrytí prostředky z minulých let, úvěrem, půjčkou nebo jiným plánovaným výnosem (např. dluhopisy) ̶ Reálnost a pravdivost ̶ Úplnost a jednotnost ̶ Publicita MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst8 Funkce rozpočtu ̶ 3 funkce, důraz na některou určuje dál na co se soustředí vedení obce 1. Kontrola ̶ Důraz na dodržování výdajových limitů a vykazování 2. Plánování ̶ Důraz na to, u kterých výdajů přidat a naopak u kterých ubrat 3. Řízení ̶ Důraz na to, jak naplnit cíle MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst9 Rozpočet obce (5) ̶ Klíčova charakteristika rozpočtu je vyrovnanost, tj. schopnost krytí výdajů ̶ aktuálními příjmy ̶ přebytky z minula ̶ půjčkami (o půjčce rozhoduje zastupitelstvo) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst10 Peněžní fondy ̶ Obec může zřizovat peněžní fondy pro konkrétní účely nebo bez účelového určení ̶ Zdroje pro naplňování peněžních fondů: ̶ Přebytky hospodaření z minulých let ̶ Příjmy běžného roku, které nejsou určeny k využití v běžném roce ̶ Převody prostředků z rozpočtu během roku do účelových peněžních fondů MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst11 Rozpočtová skladba (1) ̶ Podle Vyhlášky MF č. 323/2002 Sb. ̶ Klasifikuje peněžní operace v rozpočtu a v peněžních fondech ̶ Finanční operace uskutečňované mimo rozpočet ̶ Cizí prostředky a sdružené prostředky ̶ Operace podnikatelské činnosti obce Ale jsou součástí závěrečného účtu obce MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst12 Rozpočtová skladba (2) ̶ Odpovědnostní ̶ Druhové ̶ Odvětvové ̶ Konsolidační ̶ Zdrojové ̶ Podkladové ̶ Prostorové ̶ Nástrojové ̶ Doplňkové ̶ Programové ̶ Účelové ̶ Strukturní ̶ Transferové MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst13 Druhové členění rozpočtové skladby (1) ̶ Podle ekonomického charakteru operace ̶ Třídy > seskupení položek > podseskupení položek > položky ̶ Třída 1 – daňové příjmy ̶ Třída 2 – nedaňové příjmy ̶ Třída 3 – kapitálové příjmy ̶ Třída 4 – přijaté transfery ̶ Třída 5 – běžné výdaje ̶ Třída 6 – kapitálové výdaje ̶ Třída 8 – financování MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst14 Druhové členění rozpočtové skladby (2) ̶ Třída 8 – financování ̶ Z jakých zdrojů byl kryt deficit rozpočtu ̶ Jak bylo naloženo s přebytkem rozpočtu ̶ Způsoby zobrazení přijetí závazků/půjčení prostředků v rozpočtu Sledování řízení likvidity, sledování rozpočtové politiky (obec v roli věřitele) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst15 Odvětvové členění rozpočtové skladby ̶ Podle oblasti zaměření operací ̶ Skupiny > oddíly > pododdíly > paragrafy ̶ Skupina 1 – zemědělství a lesní hospodářství ̶ Skupina 2 – průmyslová a ostatní odvětví hospodářství ̶ Skupina 3 – služby pro obyvatelstvo ̶ Skupina 4 – sociální věci a politika zaměstnanosti ̶ Skupina 5 – bezpečnost státu a právní ochrana ̶ Skupina 6 – všeobecná veřejná správa a služby MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst16 Příklad rozpočtu ̶ Lze rozlišit položky podle druhové a odvětvové skladby – příklad jakákoliv obec z MONITOR ̶ Druhové: ̶ 1-4 jsou příjmy (daňové, nedaňové, etc.) ̶ 5-6 jsou výdaje (běžné a kapitálové) ̶ 8 je financování ̶ Odvětvové: ̶ Které konkrétní oblasti se položka týká MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst17 Konsolidační členění rozpočtové skladby ̶ Záznamová jednotka ̶ Poskytuje potřebné informace o převodech prostředků uvnitř veřejných rozpočtů ̶ Umožňuje vyloučit převody uvnitř soustavy veřejných rozpočtů při sumarizaci ̶ Konsolidace uvnitř jednotky probíhá pomocí druhového členění rozpočtové skladby MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst18 Zdrojové a transferové třídění RS ̶ Zdrojové třídění prostorové ̶ Prostorové jednotky ̶ Zdrojové třídění nástrojové ̶ Z jakého nástroje jsou příjmy/výdaje financovány ̶ Transferové třídění ̶ Účelový znak MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst19 Omezení rozpočtu ̶ Krátkodobost (1 rok) ̶ Nevypovídá o stavu majetku, závazcích a pohledávkách ̶ Neobsahuje finanční operace, které rozpočtem neprocházejí ̶ Obcí zřízení a založené organizace (vyjma organizačních složek obce) ̶ Podnikatelská činnost obce ̶ Cizí prostředky ̶ Sdružené prostředky MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst20 Rozpočtový cyklus Příprava/Sestavování (návrh, rozpočtový výhled) Projednávání a schvalování (schválený rozpočet) Hospodaření (rozpočtová opatření, zprávy o plnění rozpočtu) Následná kontrola (závěrečný účet, zpráva o přezkumu hospodaření, účetní závěrka) • Zdroj: Sedmihradská (2015) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst21 Rozpočtový proces (1) ̶ Postup sestavování rozpočtu: 1. Stanovení základního rámce rozpočtu obce 2. Vypracování prvního návrhu odhadů 3. Analýza návrhu rozpočtu obce 4. Formulace návrhu úplného rozpočtu s alternativami 5. Rozhodnutí o konečném znění návrhu rozpočtu obce 6. Schválení rozpočtu MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst22 Rozpočtový proces (2) ̶ Obec vypracovává rozpočet v návaznosti na svůj rozpočtový výhled ̶ Návrh nejpozději 15 dní před projednáváním v obecním zastupitelstvu ̶ Občané mohou připomínkovat ̶ Pokud rozpočet není schválen před 1. lednem rozpočtového roku, rozpočtové hospodaření obce se řídí rozpočtovým provizoriem ̶ Tj. podle předchozího rozpočtu, včetně omezení MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst23 Kroky rozpočtového procesu • Zdroj: Sedmihradská (2015) 24 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst Rozpočtový proces – schéma Příprava rozpočtu Finanční odbor Rada obce Finanční výbor Projednávání rozpočtu Zastupitelstvo obce Dotace z jiných rozpočtů Schvalování rozpočtu Plnění Finanční výbor Zastupitelstvo obce Veřejná schůze občanů Kontrola Finanční odbor Zastupitelstvo obce a finanční výbor Krajský úřad Audit Závěrečný účet obce Analýza • Zdroj: Provazníková (2015) 25 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst Participativní proces sestavování rozpočtu 1. Správce rozpočtu rozešle instrukce a tabulky jednotlivým správcům dílčích rozpočtů 2. Správce rozpočtu připraví příjmovou stranu rozpočtu 3. Správci dílčích rozpočtů odevzdají své požadavky (návrhy) 4. Odbor správy majetku (výstavby, investic apod.) připraví návrh kapitálových výdajů 5. Správce rozpočtu projedná návrhy s jednotlivými správci dílčích rozpočtů a upraví je 6. Správce rozpočtu zapracuje upravené návrhy dílčích rozpočtů do návrhu rozpočtu a sestaví souhrnné tabulky 7. Návrh rozpočtu projednají nebo připomínkují, alternativně, správce rozpočtu, správci dílčích rozpočtů, tajemník, starosta, zastupitelé, komise rady, rada a finanční výbor 8. Je zveřejněn návrh rozpočtu 9. Zastupitelstvo schválí rozpočet MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst26 Hospodaření podle rozpočtu ̶ Obec v průběhu roku finančně hospodaří v souladu se schváleným rozpočtem ̶ Pravidelně po celý rok systematicky a úplně kontrolují své hospodaření (včetně hospodaření zřízených a založených PO) ̶ Obec zajišťuje výkon finanční kontroly ̶ Dle Z.č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole… ̶ Po skončení období následuje kontrola plnění rozpočtu a sestavení závěrečného účtu obce MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst27 Změny v rozpočtu obce (1) ̶ Schválený rozpočet obce může být změněn v důsledku: ̶ Organizačních změn ̶ Změn právních předpisů ovlivňujících rozpočtové příjmy nebo výdaje (metodické změny), včetně úprav regulovaných cen ̶ Změn objektivně působících skutečností s vlivem na plnění rozpočtu (věcné změny) ̶ Změny se řídí rozpočtovými pravidly, kde jsou možnosti přesně definované a vždy je nutné zdůvodnění změny MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst28 Změny v rozpočtu obce (2) ̶ Veškeré změny v rozpočtu obce se provádí rozpočtovými opatřeními: ̶ Přesun rozpočtových prostředků bez změny jejich celkového objemu nebo schváleného rozdílu ̶ Použití rozpočtem nepředvídaných příjmů k úhradě rozpočtem nezajištěných výdajů, kdy se zvyšuje celkový objem rozpočtu ̶ Vázání rozpočtových výdajů, pokud nejsou rozpočtové příjmy dostatečně naplňovány, celkový objem rozpočtu se snižuje MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst29 Změny v rozpočtu obce (3) ̶ Rozpočtová opatření vykonává ̶ Rada obce ̶ Starosta (pokud není rada zvolena) ̶ Rozsah zmocnění závisí na rozhodnutí jednotlivé obce ̶ Pokud zastupitelstvo radu nezmocní, provádí veškerá rozpočtová opatření zastupitelstvo samo ̶ Pokud je zmocnění, obvykle existuje i kontrola finančním výborem MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst30 Změny v rozpočtu obce (4) ̶ Někdy obec odhadne celkový rozpočet, jindy volí opatrnější přístup a schválí v rozpočtu jenom to, co je jisté ̶ Následně pak dodatečně upravuje, až je to relevantní ̶ Nutné následně být schopen při kontrole zdůvodnit tyto změny ̶ Obecně by se rozpočtová opatření měly provádět jenom výjimečně, ale protože obce často neví např. kolik jim stát pošle z daní, tak se to může stát i téměř pravidlem ̶ Závazné ukazatele by se zásadně neměli měnit, ale i to se občas stává MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst31 Změny v rozpočtu obce (5) ̶ Alternativně některé obce využívají rozpočtové provizorium a až mají lepší představu o rozpočtu, pak schválí vlastní rozpočet ̶ Limitování předchozím rozpočtem, ale někdy schůdnější ̶ Výhoda je lepší návaznost na závěrečný účet ̶ Závisí taky na kapacitách obce – malá obec jednoduchý rozpočet, velká obec složitý ̶ Možné problémy při následné kontrole, jestli bylo rozpočtové provizorium opodstatněné, ale pokud si to účetní obhájí… MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst32 Rozpočtový výhled obce (1) ̶ Pomocný nástroj ÚSC sloužící pro střednědobé finanční plánování rozvoje hospodářství obce (v Z.č. 250/2000 Sb.) ̶ Sestavuje se na základě uzavřených smluvních vztahů a přijatých závazků obvykle na 2-5 let po roce, na který se sestavuje roční rozpočet ̶ Obsahuje souhrnné základní údaje o příjmech a výdajích, zejména dlouhodobějších závazcích a pohledávkách, o finančních zdrojích a potřebách dlouhodobě realizovaných záměrů ̶ Běžné při investicích do infrastruktury, kdy jak financování tak i provoz představuje delší časové období (odhad příjmů a výdajů) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst33 Rozpočtový výhled obce (2) ̶ Rozpočtový výhled slouží jako podklad pro zpracovávání ročního rozpočtu ̶ Pokud obec nezpracuje rozpočtový výhled, jedná se o správní delikt ̶ Pokuta do výše až 1 mil. Kč MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst34 Rozpočtový výhled obce (3) ̶ Srozumitelný rozpočtový výhled by měl obsahovat: ̶ Analýzu minulého rozpočtového hospodaření ̶ Strukturu rozpočtového výhledu ̶ Oddělené zpracování pro běžný a kapitálový účet ̶ Variantnost zpracování ̶ Zpracování politické části MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst35 Co rozpočtová pravidla neřeší? ̶ Formu zpracování rozpočtového výhledu ̶ Začlenění rozpočtového výhledu do rozpočtového procesu ̶ Kdy a kdo schvaluje rozpočtový výhled ̶ Provázanost rozpočtu a rozpočtového výhledu ̶ Publikační povinnost ve vztahu k rozpočtovému výhledu MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst36 Podmínky pro úspěšnou realizaci rozpočtového výhledu ̶ Vymezení účelu využívání rozpočtového výhledu ̶ Vyjádřitelnost priorit a cílů obce ̶ Podpora víceletého rozpočtování ze strany zaměstnanců a ze strany politických reprezentantů ̶ Existuje metodika tvorby odhadů budoucích příjmů a výdajů ̶ Zpracování víceletého rozpočtu je variantní ̶ Dokument je zpracován ve srozumitelné formě MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst37 Závěrečný účet obce ̶ Klíčový nástroj politické odpovědnosti ̶ Jaký je jeho význam v porovnání s rozpočtem? ̶ Viz video „Jak uhlídat rozpočet“ ̶ Video s doc. Lucie Sedmihradská MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst38 Zdroje finančních dat o obcích ̶ *pro porozumění údajů o obcích v níže uvedených zdrojích je často nezbytné být obeznámen s rozpočtovou skladbou, nebo alespoň ji mít po ruce ̶ ARIS ̶ Viz část prezentace údajů ÚSC ̶ ÚFIS ̶ Viz část prezentace údajů ÚSC ̶ Monitor státní pokladny ̶ ultimátní nástroj (po ovládnutí…) ̶ Rozpočetobce.cz – provoz webu ukončen, mezikrok mezi ARIS/ÚFIS a Monitor MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst39 Zdroje dalších dat o obcích ̶ RISY.cz ̶ Regionální informační servis, spravované MMR ČR ̶ Různé informace o českých ÚSC ̶ Český statistický úřad ̶ Statistiky obvykle na úrovni celé země, často i krajů, ale lze najít vybrané i pro okresy a obce ̶ Veřejná databáze s interaktivním rozhraním pro definování datových sestav ̶ Sčítání lidí, domů a bytů 2001, 2011, 2021(?) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst40 Část 2 – Příjmy obce ̶ Příjmy obce obecně ̶ Kategorizace příjmů obce ̶ Vývoj příjmů obce ̶ Popis jednotlivých kategorií příjmů obce MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst41 Vyrovnanost rozpočtu ̶ Rozpočtové zásady: ̶ Dlouhodobá vyrovnanost rozpočtu Schodkový rozpočet za předpokladu jeho pokrytí prostředky z minulých let, úvěrem, půjčkou nebo jiným plánovaným výnosem (např. dluhopisy) ̶ Každoroční sestavování a schvalování ̶ Reálnost a pravdivost ̶ Úplnost a jednotnost ̶ Publicita MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst42 Příjmy obce (1) ̶ Ideálně by měly být: ̶ Dostatečně výnosné ̶ Závislé na aktivitě obce ̶ Rovnoměrně rozložené ̶ Plánovatelné ̶ Administrativně nenáročné na správu a výběr MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst43 Příjmy obce (2) ̶ Druhové členění rozpočtové skladby (Vyhláška MF č. 323/2002 Sb.) ̶ Podle ekonomického charakteru operace ̶ Třídy > seskupení položek > podseskupení položek > položky Třída 1 – daňové příjmy Třída 2 – nedaňové příjmy Třída 3 – kapitálové příjmy Třída 4 – přijaté transfery Třída 5 – běžné výdaje Třída 6 – kapitálové výdaje Třída 8 – financování MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst44 Příjmy obce – kategorizace ̶ Věcné zařazení příjmů podle odvětvového členění rozpočtové skladby – odvětvové členění RS ̶ Skupiny > oddíly > pododdíly > paragrafy ̶ Skupina 1 – zemědělství a lesní hospodářství ̶ Skupina 2 – průmyslová a ostatní odvětví hospodářství ̶ Skupina 3 – služby pro obyvatelstvo ̶ Skupina 4 – sociální věci a politika zaměstnanosti ̶ Skupina 5 – bezpečnost státu a právní ochrana ̶ Skupina 6 – všeobecná veřejná správa a služby MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst45 Příjmy rozpočtu obce (1) ̶ Příjmy z vlastního majetku a majetkových práv ̶ Příjmy z výsledků vlastní hospodářské činnosti, z HČ PO zřízených nebo založených obcí ̶ Příjmy z vlastní správní činnosti včetně výkonu státní správy (poplatky), pokut a odvodů MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst46 Příjmy rozpočtu obce (2) ̶ Výnosy z místních poplatků, daní (podílů) ̶ Dotace ze státního rozpočtu/rozpočtu kraje, ze státních fondů, příp. další ̶ Přijaté peněžní dary a příspěvky ̶ Jiné příjmy, které patří do příjmů obce MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst47 Vývoj příjmů a výdajů rozpočtů obcí (1a) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst48 Procentní podíl příjmů a výdajů rozpočtů obcí (HDP vypočteno výdajovou metodou, v běžných cenách) 0% 1% 2% 3% 4% 5% 6% 7% 8% 9% 10% 11% 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 příjmy obcí jako % HDP výdaje obcí jako % HDP Zdroje: ARIS, ÚFIS, Provazníková (2015), ČSÚ Vývoj příjmů a výdajů rozpočtů obcí (1b) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst49 0% 1% 2% 3% 4% 5% 6% 7% 8% 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Procentní podíl příjmů a výdajů obcí vůči HDP Příjmy obcí jako % HDP Výdaje obcí jako % HDP Vývoj příjmů a výdajů rozpočtů obcí (2a) Zdroje: ARIS, ÚFIS, Provazníková (2015) 0 50 100 150 200 250 300 350 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 vmiliardáchKč(b.c.) Příjmy Výdaje MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst50 Vývoj příjmů a výdajů rozpočtů obcí (2b) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst51 0 50 100 150 200 250 300 350 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 mld.Kč Vývoj příjmů a výdajů obcí Příjmy (konsolid.) Výdaje (konsolid.) Vývoj příjmů a výdajů rozpočtů obcí (3) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst52 0 20 40 60 80 100 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 mld.Kč Vývoj příjmů a výdajů HMP Příjmy (konsolid.) Výdaje (konsolid.) Vývoj příjmů a výdajů rozpočtů obcí (4) ̶ V souhrnu české obce od roku 2012 vykazují pravidelně přebytky hospodaření ̶ V posledních letech nicméně úroveň přebytků výrazně klesá ̶ Více než polovina obcí hospodaří zcela bez dluhu, naopak často hromadí úspory • Otázka, do jaké míry je tohle vhodné? MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst53 -10 0 10 20 30 40 50 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 mld.Kč Saldo příjmů a výdajů (konsolid.) Vývoj podílu vlastních příjmů obcí (1) Tj. bez přijatých transferů a ne/investičních dotací Zdroje: ARIS, ÚFIS, Provazníková (2015) 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 podíl vlastních příjmů včetně sdílených daní podíl vlastních příjmů bez sdílených daní MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst54 Vývoj podílu vlastních příjmů obcí (2) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst55 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Vývoj podílu vlastních příjmů obcí Vlastní příjmy (tř. 1+2+3) Vlastní příjmy bez daňových (tř. 2+3) Daňové příjmy ̶ Třída 1 dle druhového členění RS ̶ V posledních letech kolem 70 % celkových příjmů obcí ̶ Příjmy ze svěřených a sdílených daní ̶ Příjmy z místních poplatků (Z.č. 565/1990 Sb.) ̶ Příjmy ze správních poplatků (Z.č. 634/2004 Sb.) ̶ Příjmy z ostatních poplatků MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst56 RUD – rozpočtové určení daní (1) ̶ Tj. jaký podíl z centrálně vybraných daní plyne obcím ̶ 1990-92 byly pro obce rozhodující účelové dotace ̶ 1993 – nová daňová soustava ̶ Pro výnos byla určující místní příslušnost výběru daně ̶ Obce získávají daňové příjmy z: ̶ Daň z nemovitostí ̶ DPFO ze závislé činnosti i z podnikání ̶ DPPO (od 1996) ̶ DPH (od 2001) ̶ Určuje Z.č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní) ̶ Prováděcí vyhláška na příslušný rozpočtový rok MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst57 Daňové příjmy obcí – vývoj (1) Zdroje: ARIS, ÚFIS, Provazníková (2015) 0 10 20 30 40 50 60 70 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 miliardyKč Daň z příjmu fyzických osob Daň z příjmů právnických osob Daň z nemovitosti DPH Správní, místní poplatky a ostatní daňové příjmy MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst58 Daňové příjmy obcí – vývoj (2) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst59 0 50 100 150 200 250 300 350 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 mld.Kč Vývoj příjmů obcí Příjmy obcí Daňové příjmy (tř. 1) RUD – rozpočtové určení daní (2) ̶ Postupné narůstání rozdílů mezi obcemi v různých okresech ̶ Narůstání rozdílu mezi státním rozpočtem a rozpočtem obcí ̶ Dochází i k přetahování obyvatel, podnikatelů ̶ 2001 – zvláštní zákon o rozpočtovém určení daní ̶ Sdílí se celostátní výnos ̶ Koeficient postupných přechodů ̶ Více kritérií pro podíl jednotlivé obce MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst60 RUD – stav 2019 ̶ 100 % daně z nemovitostí podle alokace nemovitosti (*ale ne z nabytí nemovitosti) ̶ 100 % DPPO pokud je poplatníkem obec ̶ 1.5 % z výnosu DPFO ze ZČ dle místa výkonu práce ̶ 23.58 % procento z celostátního výnosu z: ̶ DPH (v minulosti 2017 – 21.4 %, do 2016 – 20.83 %) ̶ DPFO ze ZČ ̶ DPFO placené srážkou ̶ 60 % DPFO ze SVČ ̶ DPPO ̶ Podrobněji viz např. Deník veřejné správy – Financování obcí v ČR (2017) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst61 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst62 Přepočet podílu z celostátního výnosu pro jednotlivé obce (2019) ̶ Určené procento pro obce se přerozděluje obcím podle převážených kritérií (stav 2019, předtím větší váha počtu obyvatel místo MŠ/ZŠ): ̶ 3 % dle výměry obce ̶ 10 % dle prostého počtu obyvatel obce ̶ 9 % dle počet dětí v MŠ a žáků v ZŠ ̶ 78 % přepočtený počet obyvatel – tj. koeficienty ̶ Celkové procento, kterým se ostatní obce podílejí na části celostátního hrubého výnosu daní ̶ Dle aktuální prováděcí vyhlášky MF ČR 𝑃𝐾 𝑜𝑜 ∗ 𝑃𝑂 𝑜𝑜 𝑃𝐾 𝑜𝑜 ∗ 𝑃𝑂 𝑜𝑜 + σ 𝑃𝐾 ∗ 𝑃𝑂 𝑝𝑟𝑜( 𝑃𝑟𝑎ℎ𝑎, 𝑃𝑙𝑧𝑒ň, 𝑂𝑠𝑡𝑟𝑎𝑣𝑎, 𝐵𝑟𝑛𝑜) ̶ PK – přepočítací koeficient, PO – počet obyvatel, oo – ostatní obce ̶ PK od 2013: 4.0641 pro Prahu; 2.2961 pro Plzeň, Ostrava, Brno; 1 ostatní obce MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst63 Vývoj váhy koeficientů v RUD Do r. 2012 2013–2017 Od r. 2018 Rozloha katastrálních území (celková rozloha) 3 % Rozloha katastrálních území (max. 10 ha na obyvatele) 3 % Rozloha katastrálních území (max. 10 ha na obyvatele) 3 % Prostý počet obyvatel 3 % Prostý počet obyvatel 10 % Prostý počet obyvatel 10 % Počet obyvatel upravený přepočítacími koeficienty 94 % Počet obyvatel upravený přepočítacími koeficienty 80 % Počet obyvatel upravený přepočítacími koeficienty 78 % Počet dětí MŠ, žáků ZŠ 0 % Počet dětí MŠ, žáků ZŠ 7 % Počet dětí MŠ, žáků ZŠ 9 % Celkem 100 % 100 % 100 % MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst64 Zdroj: DVS (2017) Koeficient postupných přechodů podle velikosti obce (od 2013) Počet obyvatel Koeficient postupných přechodů Násobek postupných přechodů 0-50 1.000 1*počet obyvatel obce 51-2 000 1.0700 50+1.07*počet obyvatel obce nad 50 2 001-30 000 1.1523 2136.5+1.1523*počet obyvatel obce nad 2000 30 000+ 1.3663 34400+1.3663*počet obyvatel obce nad 30000 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst65 Konkrétní podíly jednotlivých obcí pro rok 2019 v příloze k vyhlášce č. 219/2019 Sb. RUD – aktuální stav • Neustále diskutované téma • Postupná snaha o zjednodušení systému přerozdělení a lepšího nastavení kritérií Problém velikého nepoměru mezi velikostně podobnými obcemi Obec Počet obyvatel Daňové inkaso Výnos na obyvatele Výnos sdílených daní Chvalovice 630 221.35 139 453 Česká Kubice 906 117.73 106 666 Luboměř pod Strážnou 552 13.26 7 319 Kamenné Zboží 563 10.34 5 802 Chrást 524 10.86 5 691 Třebovle 502 11.78 5 913 Rájec 504 11.23 5 661 Libice nad Doubravou 867 12.12 10 511 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst66 Zdroj: DVS (2017) Zdroje: DVS (2017), DVS (2018), DVS (2019a), DVS (2019b) Vybrané daňové příjmy obcí v letech 2015 až 2019p Obce – Daňový příjem (mil. Kč) Skutečnost 2015 Skutečnost 2016 Skutečnost 2017 Skutečnost 2018 Index 2018/2017 Predikce 2019 Daňové příjmy celkem 175 393.7 190 750.6 206 315.8 226 220.1 110 % 246 300.0 z toho: Daně z příjmů fyzických osob 38 924.1 44 780.5 47 845.9 54 193.0 113 % 61 700.0 z toho: ze závislé činnosti a funkčních požitků 32 050.8 37 179.3 42 786.9 48 755.1 114 % 56 200.0 ze samostatné výdělečné činnosti 3 155.2 3 788.4 1 246.7 1 123.3 90 % 1 300.0 z kapitálových výnosů 3 717.3 3 812.5 3 812.2 4 314.6 113 % 4 200.0 Daně z příjmů právnických osob 41 200.0 45 762.2 47 070.6 46 638.4 99 % 50 200.0 z toho: daň z příjmů právnických osob 34 796.8 39 600.6 40 669.5 39 704.6 98 % 43 900.0 daň z příjmů právnických osob za obce 6 402.8 6 161.6 6 401.1 6 933.8 108 % 6 300.0 Daň z přidané hodnoty 68 760.7 72 522.5 82 544.6 97 660.6 118 % 105 400.0 Daň z nemovitostí 10 333.8 10 585.7 10 765.0 10 855.7 101 % 12 000.0 Daně a poplatky z vybraných činností a služeb 16 174.7 17 098.7 18 089.1 16 871.2 93 % 17 000.0 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst67 Příjmy, které obec může ovlivnit ̶ Místní poplatky (tj. část daňových příjmů) ̶ Nedaňové příjmy ̶ Kapitálové příjmy ̶ Přijaté transfery MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst68 Místní poplatky (1) ̶ Součást daňových příjmů – třída 1 ̶ Z.č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích ̶ Stanovuje 8 druhů místních poplatků, které obce mohou vybírat ̶ Fakultativní povaha místních poplatků ̶ Musí být nejdřív zavedené obecně závaznou vyhláškou ̶ Zákonem bývá stanovena maximální výše poplatku MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst69 Místní poplatky (2) ̶ Poplatek ze psů ̶ Poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt ̶ Poplatek za užívání veřejného prostranství ̶ Poplatek ze vstupného ̶ Poplatek za ubytovací kapacity ̶ Poplatek za povolení vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst ̶ Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu ̶ Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst70 Relativně (v %) 2010 2011 2012 poplatky za likvidaci komunálního odpadu 63.30 54.85 64.30 poplatek ze psů 4.39 4.57 5.94 poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt 4.43 4.79 6.33 poplatek za užívaní veřejného prostranství 9.78 10.83 13.62 poplatek ze vstupného 0.82 0.96 1.20 poplatek z ubytovací kapacity 2.30 2.64 3.91 poplatek za povolení k vjezdu do vybraných míst 0.35 0.36 0.44 poplatek za zhodnocení stavebního pozemku 0.14 0.26 0.20 poplatek za provozovaný VHP – zrušeno jako MP (2012) 14.48 20.74 3.91 zrušené místní poplatky 0.01 0.01 0.16 Místní poplatky celkem 100.00 100.00 100.00 Místní poplatky (3) 71 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst Struktura obecních příjmů 1993-2012 Zdroje: ARIS, ÚFIS, Provazníková (2015) 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Daňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové příjmy Přijaté transfery MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst72 Struktura obecních příjmů 2010-2018 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst73 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Struktura příjmů obcí Daňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové příjmy Přijaté transfery Nedaňové příjmy ̶ Třída 2 dle druhového členění RS ̶ Přibližně 10 % celkových příjmů obcí ̶ Přímo závislé na chování obce, jejím majetku, aktivitě vedení a orgánů obce ̶ Výnosy z majetku ve vlastnictví obce ̶ Příjmy z vlastní činnosti obce a založených/zřízených subjektů MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst74 Struktura obecních příjmů 2010-2018 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst75 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Struktura příjmů obcí Daňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové příjmy Přijaté transfery Kapitálové příjmy ̶ Třída 3 dle druhového členění RS ̶ Jednorázové příjmy ̶ Přibližně 2-3 % celkových příjmů obcí ̶ Silně závislé od konkrétní obce ̶ Podíl postupně klesá k prakticky marginálním částkám ̶ Prodej dlouhodobého majetku ̶ Následně obec nemůže tento majetek využívat pro dlouhodobý příjem ̶ Hlavní vlna prodejů v 1994 a 1999 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst76 Struktura obecních příjmů 2010-2018 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst77 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Struktura příjmů obcí Daňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové příjmy Přijaté transfery Přijaté transfery ̶ Třída 4 dle druhového členění RS ̶ Přibližně 18-20 % celkových příjmů ̶ Reagují na existenci přerozdělovacích procesů uvnitř soustavy veřejných rozpočtů ̶ Příspěvek na výkon státní správy ̶ Dotace, např. z programu politiky bydlení, výstavby a technické obnovy infrastruktury, etc. Obvykle určeny na částečnou úhradu investičních a neinvestičních nákladů činnosti obce MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst78 Přijaté transfery – příspěvek na VSS ̶ Účelem je částečná úhrada výdajů ÚSC spojených s výkonem státní správy ̶ Přiděluje se: ̶ Krajům ̶ Obcím Dle rozsahu působnosti ORP se zvláštním postavením ORP s mimořádným příspěvkem ̶ Hlavnímu městu Praze – specifické postavení MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst79 Přijaté transfery – dotace ̶ Dotace jsou poskytovány ze státního rozpočtu, ze státních fondů, zvláštních fondů ústřední úrovně, orgánů státní správy, zahraničních fondů, etc. ̶ Dotace se dělí na: ̶ Účelové – pro konkrétní akce nebo předem stanovené okruhy potřeb za podmínek stanovených poskytovatelem ̶ Investiční (kapitálové) – nepravidelné, vždy účelové, např. na stavby veřejné spotřeby (školy…) ̶ Neinvestiční přijaté transfery – ne k pořizování ale např. k obnově majetku (živelné pohromy), pro oblast školství, zdravotnictví, ústavy sociální péče… MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst80 Struktura obecních příjmů 2010-2018 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst81 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Struktura příjmů obcí Daňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové příjmy Přijaté transfery Část 3 – Výdaje obce ̶ Výdaje obce obecně ̶ Kategorizace výdajů obce ̶ Struktura výdajů obcí ̶ Vývoj výdajů obcí MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst82 Vývojové trendy výdajů obcí ̶ Výdaje územních samospráv jsou určeny na financovaní potřeb lokálního a regionálního významu, +to, co je na nich delegované v rámci decentralizace státní správy ̶ Celkově obecný trend decentralizace ve VS ̶ Postupné převádení výdajových kompetencí za zabezpečování veřejných statků a služeb na územní samosprávy ̶ Výdaje územních rozpočtů rostou a odráží zvyšující se autonomii a odpovědnost samospráv za zabezpečování a financování veřejných služeb na svém území ̶ A obecně celkový růst veřejného sektoru MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst83 Výdaje územních rozpočtů v EU (2014) Země Podíl výdajů na HDP Podíl na celkových veřejných výdajích Česká republika 10.1 % 24.0 % Dánsko 36.5 % 64.1 % Francie 11.7 % 20.5 % Irsko 3.5 % 8.9 % Maďarsko 7.9 % 26.5 % Malta 0.7 % 1.6 % Německo 12.7 % 43.2 % Polsko 13.3 % 31.8 % Rakousko 9.1 % 35.1 % Slovensko 6.7 % 16.1 % Švédsko 25.6 % 48.2 % Zdroj: Provazníková (2015) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst84 Odpovědnost územní samosprávy ̶ Česká územní samospráva zabezpečuje většinu obvyklých funkcí úzmních samospráv v evropských zemích, a konkrétně je odpovědna za: ̶ Fyzické územní plánovaní ̶ Péči o veřejné zdraví, včetně sběru a likvidace odpadů ̶ Parky a prostranství ̶ Rekreační vybavení, včetně sportovních zařízení, knihoven, muzeí a další kulturní activity ̶ Veřejnou dopravu ̶ Sociální služby, bydlení a další služby pro starší osoby MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst85 Omezení samostatnosti obcí v oblasti výdajů ̶ Primárním limitem je rozpočtové omezení obce, které se odvíjí od příjmů obce a rozsah odpovědností a pravomocí. Následně obec musí brát v úvahu: ̶ Různé národní smlouvy, např. o mzdách a dalších obvyklých platbách ̶ Povinnosti vyplývající ze zákona, např. poskytování vybraných “upřednostňovaných” statků a služeb ̶ Zachovávání už dosaženého standardu poskytovaných služeb (jinak nevůle stakeholdrů) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst86 Vyrovnanost rozpočtu ̶ Rozpočtové zásady: ̶ Dlouhodobá vyrovnanost rozpočtu Schodkový rozpočet za předpokladu jeho pokrytí prostředky z minulých let, úvěrem, půjčkou nebo jiným plánovaným výnosem (např. dluhopisy) ̶ Každoroční sestavování a schvalování ̶ Reálnost a pravdivost ̶ Úplnost a jednotnost ̶ Publicita MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst87 Obsah výdajové stránky rozpočtu obce ̶ Výčet dle z.č. 250/2000 Sb. §9: Z rozpočtu obce se hradí zejména a) závazky vyplývající pro obec z plnění povinností uložených jí zákony, b) výdaje na vlastní činnost obce v její samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj, c) výdaje spojené s výkonem státní správy, ke které je obec pověřena zákonem, d) závazky vyplývající pro obec z uzavřených smluvních vztahů v jejím hospodaření a ze smluvních vztahů vlastních organizací, jestliže k nim přistoupila, e) závazky přijaté v rámci spolupráce s jinými obcemi nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků na společnou činnost, f) úhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů, g) výdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům, h) výdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro obec, i) jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti obce, včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely. MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst88 Výdaje obce (1) ̶ Různé způsoby členění, např. ̶ Plánované a neplánované Dle míry ne/předvídatelnosti Otázka, jestli se vždy skutečně jedná o neplánované výdaje a jaký je jejich podíl na celkovém rozpočtu ̶ Mandatorní, nemandatorní, quasimandatorní M – obec musí vynaložit, ukládá ji to zákon apod. NM – vynakládají se na základě politické vůle zastupitelstva QM – není zákonná povinnost, ale vynakládají se, chybí politická vůle je zrušit, např. některé „obvyklé“ služby obce MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst89 Výdaje obce (2) ̶ Návratné a nenávratné Návratné jsou např. půjčky obce jinému subjektu, podpora místního podnikatele, občanům v nouzi, NNO Splátky se pak projevují jako nedaňové příjmy Pokud je cílem zisk – jedná se o financující operace ̶ Odvětvové členění dle účelu (věcné členění, 1-6) ̶ Druhové členění (5 – běžné a 6 – kapitálové) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst90 Výdaje obce – kategorizace (1) ̶ Druhové členění rozpočtové skladby (Vyhláška MF č. 323/2002 Sb.) ̶ Podle ekonomického charakteru operace ̶ Třídy > seskupení položek > podseskupení položek > položky Třída 1 – daňové příjmy Třída 2 – nedaňové příjmy Třída 3 – kapitálové příjmy Třída 4 – přijaté transfery Třída 5 – běžné výdaje Třída 6 – kapitálové výdaje Třída 8 – financování MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst91 Výdaje obce – kategorizace (2) ̶ Věcné zařazení příjmů podle odvětvového členění rozpočtové skladby – odvětvové členění RS ̶ Skupiny > oddíly > pododdíly > paragrafy ̶ Skupina 1 – zemědělství a lesní hospodářství ̶ Skupina 2 – průmyslová a ostatní odvětví hospodářství ̶ Skupina 3 – služby pro obyvatelstvo ̶ Skupina 4 – sociální věci a politika zaměstnanosti ̶ Skupina 5 – bezpečnost státu a právní ochrana ̶ Skupina 6 – všeobecná veřejná správa a služby MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst92 Běžné výdaje obce ̶ V kontextu rozpočtové skladby se jedná o neinvestiční výdaje ̶ Zhruba 70 % celkových výdajů obcí (228.2/322.6 mld., tj. 71 % v roce 2018, resp. bez HMP 163.7/240.6 mld., tj. 68 %) ̶ Výdaje jiné, než na pořízení věcí a práv mající povahu dlouhodobého majetku ̶ Z účetní perspektivy se jedná o výdaje, které nemají dopad na stav dlouhodobého majetku ̶ V praxi se jedná o běžné, zpravidla pravidelně se opakující výdaje na zabezpečování potřeb, činností a chodu obce Platy zaměstnanců, nákup materiálu, vody, paliv, energie, nákup služeb, sociální dávky, apod. MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst93 Kapitálové výdaje obce ̶ V kontextu rozpočtové skladby se jedná o investiční výdaje ̶ Zhruba 30 % celkových výdajů obcí (94.3/322.6 mld., tj. 29 % v roce 2018, resp. bez HMP 76.9/240.6 mld., tj. 32 %) ̶ Výdaje na pořízení věcí a práv mající povahu dlouhodobého majetku (investice) ̶ Z účetní perspektivy se jedná o výdaje, které ovlivňují stav dlouhodobého majetku ̶ V praxi se jedná typicky o spíše nepravidelné výdaje, kdy se pro obec pořídí určitý majetek Náklady na nákup pozemku, výstavbu, vybavení, zařízení, projektové náklady, nákupy majetkových podílů, apod. ̶ Běžně přesahují jedno rozpočtové období MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst94 Možné problémy při analýze a hodnocení výdajů obcí (1) ̶ Odlišení běžných a kapitálových výdajů ̶ Individuální charakteristiky jednotlivých obcí ̶ Úroveň kvality a množství poskytovaných služeb (i dalším obcím) ̶ Přepočet na jednotku ̶ Obyvatel ̶ Obyvatel spádové oblasti ̶ Jednotka území ̶ Jednotka výkonu MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst95 Možné problémy při analýze a hodnocení výdajů obcí (2) ̶ Provázanost s příjmovou stránkou rozpočtu ̶ Organizační forma zajišťování veřejných služeb ̶ Pokud obec zajišťuje vybranou službu sama bez kontrahování, v rozpočtu budou kromě kompletních výdajů i případné příjmy ̶ Různé možnosti zabezpečování služeb s rozličnými dopady na rozpočet ̶ Vhodné využívat kromě brutto i netto hodnot ̶ Politické priority a míra dotování vybraných služeb MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst96 Vývoj příjmů a výdajů rozpočtů obcí (1a) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst97 Procentní podíl příjmů a výdajů rozpočtů obcí (HDP vypočteno výdajovou metodou, v běžných cenách) 0% 1% 2% 3% 4% 5% 6% 7% 8% 9% 10% 11% 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 příjmy obcí jako % HDP výdaje obcí jako % HDP Zdroje: ARIS, ÚFIS, Provazníková (2015), ČSÚ Vývoj příjmů a výdajů rozpočtů obcí (1b) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst98 0% 1% 2% 3% 4% 5% 6% 7% 8% 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Procentní podíl příjmů a výdajů obcí vůči HDP Příjmy obcí jako % HDP Výdaje obcí jako % HDP Vývoj příjmů a výdajů rozpočtů obcí (2a) Zdroje: ARIS, ÚFIS, Provazníková (2015) 0 50 100 150 200 250 300 350 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 vmiliardáchKč(b.c.) Příjmy Výdaje MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst99 Vývoj příjmů a výdajů rozpočtů obcí (2b) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst100 0 50 100 150 200 250 300 350 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 mld.Kč Vývoj příjmů a výdajů obcí Příjmy (konsolid.) Výdaje (konsolid.) Vývoj příjmů a výdajů rozpočtů obcí (3) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst101 0 20 40 60 80 100 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 mld.Kč Vývoj příjmů a výdajů HMP Příjmy (konsolid.) Výdaje (konsolid.) Vývoj výdajů rozpočtů obcí (3) ̶ V dlouhodobém horizontu (2010-18) mají běžné výdaje rostoucí trend cca +2% ̶ Značný vliv velikostní struktury obcí, nezávisle na kraji ̶ V případě kapitálových výdajů je každoroční situace silně ovlivněna výši čerpaných dotací (hlavně z EU) ̶ Míra zapojování vlastních zdrojů obcí je spíš nižší ̶ Dopad hospodářské krize, obnovení až po 2014 ̶ Obce od roku 2012 vykazují pravidelně přebytky hospodaření ̶ Úroveň přebytků v letech 2013-18 kolem 20 mld. (10-40 mld. dle roku) ̶ Více než polovina obcí hospodaří zcela bez dluhu, naopak často hromadí úspory MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst102 Výdaje financované v rámci samostatné působnosti obcí ̶ Školství ̶ Sociální péče ̶ Zdravotnické služby ̶ Kultura a rekreace ̶ Veřejná bezpečnost a obecní policie ̶ Sanitární služby ̶ Pouliční osvětlení, hřbitovy a parky ̶ Vodovody a kanalizace ̶ Územní plánování ̶ Místní komunikace a městská doprava ̶ Obecní byty MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst103 Běžné výdaje českých obcí za 2016-18 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst104 0.8% 20.0% 44.6% 4.8% 3.9% 25.8% Zemědělství, lesní hospodářství a rybářství Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství Služby pro obyvatelstvo Sociální věci a politika zaměstnanosti Bezpečnost státu a právní ochrana Všeobecná veřejná správa a služby Struktura běžných výdajů obcí ̶ Téměř polovina všech běžných výdajů je vynakládána na oblast Služby pro obyvatelstvo 105 15.3% 6.5% 3.9% 0.9% 9.2% 8.6% 0.1% 0.1% Struktura běžných výdajů Služby pro obyvatelstvo 2016-18 Vzdělávání a školské služby Kultura, církve a sdělovací prostředky Sport a zájmová činnost Zdravotnictví Bydlení, komunální služby a územní rozvoj Ochrana životního prostředí Ostatní výzkum a vývoj MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst Struktura běžných výdajů obcí ̶ Téměř polovina všech běžných výdajů je vynakládána na oblast Služby pro obyvatelstvo ̶ hlavně vzdělávání, bydlení, ochrana životního prostředí a kultura, v rámci ochrany životního prostředí tvoří přes polovinu náklady na sběr a svoz odpadu (u některých menších obcí až 10 % celkových nákladů obce ̶ Další významné oblasti jsou Místní správa s cca 25 % a Průmysl s cca 20 % z celkových běžných výdajů obcí MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst106 Běžné výdaje obcí aktuálně 2018 Běžné výdaje Podíl na celku Místní správa 22 % Doprava 18 % Vzdělávání (mimo vysoké) 15 % Bydlení, komunální služby, UR 9 % Ochrana životního prostředí 8 % Kultura, církve a média 7 % Sociální služby, soc. zab., PZ 5 % Sport a zájmová činnost 4 % Finanční operace 3 % Bezpečnost a veřejný pořádek 3 % MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst107 Kapitálové výdaje českých obcí za 2016-18 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst108 0.5% 37.1% 51.8% 1.9% 3.7% 5.0% Zemědělství, lesní hospodářství a rybářství Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství Služby pro obyvatelstvo Sociální věci a politika zaměstnanosti Bezpečnost státu a právní ochrana Všeobecná veřejná správa a služby Struktura kapitálových výdajů obcí ̶ Téměř 90 % všech kapitálových výdajů bylo vynaloženo na ̶ oblast Služby pro obyvatelstvo (přes 50 % z celku) hlavně bydlení a komunální služby, vzdělávání, sport ̶ oblast Průmysl a ostatní (přes 35 % celku) hlavně doprava a vodní hospodářství MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst109 Struktura kapitálových výdajů obcí ̶ Téměř 90 % všech kapitálových výdajů bylo vynaloženo na Služby pro obyvatelstvo nebo Průmysl a ostatní odvětví 110 14.1% 3.8% 8.3% 1.1% 20.9% 3.5% 0.1% 0.0% Struktura kapitálových výdajů Služby pro obyv. 2016-2018 Vzdělávání a školské služby Kultura, církve a sdělovací prostředky Sport a zájmová činnost Zdravotnictví Bydlení, komunální služby a územní rozvoj Ochrana životního prostředí Ostatní výzkum a vývoj MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst Struktura kapitálových výdajů obcí ̶ Téměř 90 % všech kapitálových výdajů bylo vynaloženo na Služby pro obyvatelstvo nebo Průmysl a ostatní odvětví 111 0.4% 20.0% 16.7% 0.0% 0.0% Struktura kapitálových výdajů Průmysl a ostatní 2016-2018 Průmysl, stavebnictví, obchod a služby Doprava Vodní hospodářství Spoje Všeobecné hospodářské záležitosti a ostatní ekonomické funkce MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst Kapitálové výdaje obcí aktuálně 2018 Kapitálové výdaje Podíl na celku Bydlení, komunální služby, UR 21 % Doprava 20 % Vzdělávání (mimo vysoké) 14 % Vodní hospodářství 14 % Sport a zájmová činnost 9 % Kultura, církve a média 5 % Místní správa 4 % Ochrana životního prostředí 4 % Požární ochrana a IZS 3 % Sociální služby, soc. zab., PZ 2 % MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst112 Celkové výdaje českých obcí za 2016-18 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst113 0.7% 24.4% 46.5% 4.1% 3.8% 20.5% Zemědělství, lesní hospodářství a rybářství Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství Služby pro obyvatelstvo Sociální věci a politika zaměstnanosti Bezpečnost státu a právní ochrana Všeobecná veřejná správa a služby Výdaje obcí 2013-2018 – běžné 114 2013 skutečnost 2014 skutečnost 2015 skutečnost 2016 skutečnost 2017 skutečnost 2018 skutečnost 173 002.74 178 502.20 179 734.76 187 839.46 205 537.54 228 239.03 Platy a podobné a související výdaje 35 882.96 37 775.64 39 176.83 41 105.51 43 882.18 49 708.08 Neinvestiční nákupy a související výdaje 68 766.55 68 940.43 66 785.77 70 485.38 92 478.98 100 190.58 -- Nákup ostatních služeb 27 194.27 25 876.66 25 432.24 25 873.98 30 969.34 32 922.64 -- Opravy a udržování 15 178.61 17 137.61 15 517.78 18 005.56 18 292.19 20 374.45 Neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům 22 336.51 23 978.97 25 144.15 25 288.56 11 537.90 12 660.08 Neinvestiční transfery veřejnoprávním subjektům 44 253.03 46 209.11 46 974.39 49 040.95 55 672.70 61 608.52 Neinvestiční transfery obyvatelstvu 953.82 865.74 982.86 1 062.87 1 173.20 1 336.26 Neinvestiční transfery a související platby do zahraničí 25.42 26.18 21.43 18.18 12.83 24.52 Neinvestiční půjčené prostředky 379.61 331.25 241.74 266.95 230.23 2 069.69 Ostatní neinvestiční výdaje 404.84 374.88 407.57 571.06 549.51 641.29 Běžné výdaje (mil. Kč) ztoho: MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst Výdaje obcí 2013-2018 – kapitálové MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst115 2013 skutečnost 2014 skutečnost 2015 skutečnost 2016 skutečnost 2017 skutečnost 2018 skutečnost 173 002.74 178 502.20 179 734.76 187 839.46 205 537.54 228 239.03 65 663.40 85 439.87 77 884.85 51 410.99 67 272.10 94 347.02 Investiční nákupy a související výdaje 56 881.79 73 554.00 70 636.53 45 901.96 62 010.23 85 286.68 -- Budovy, haly a stavby 51 162.79 66 546.38 63 387.73 40 003.52 53 255.59 74 368.71 Nákup akcií a majetkových podílů 598.86 4 216.29 1 145.03 741.53 622.13 987.48 Investiční transfery 7 727.82 6 701.71 5 709.84 4 605.24 4 329.75 7 265.60 Investiční půjčené prostředky 417.36 965.26 385.48 159.00 286.38 755.04 Ostatní kapitálové výdaje 37.57 2.61 7.96 3.25 23.60 52.23 238 666.14 263 942.07 257 619.60 239 250.44 272 809.64 322 586.05 Kapitálové výdaje (mil. Kč) ztoho: Celkové výdaje (mil. Kč) Běžné výdaje (mil. Kč) Výdaje obcí v roce 2016 ̶ Celkem 240 mld. Kč (177 bez HMP) ̶ Oproti 2015 pokles o 18 mld. Kč (22 bez HMP) ̶ Pokles v rámci kapitálových výdajů o 26 mld., trend už od roku 2014 hlavně kvůli přechodu na nové programové období pro čerpání prostředků z fondů EU • Naopak v roce 2014 nárůst kvůli dočerpávání financí ̶ Hlavní investiční projekty v oblastech vodohospodářství a dopravní infrastruktury ̶ Běžné výdaje naopak mírně rostou o cca 8 mld. MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst116 Výdaje obcí v roce 2017 ̶ Celkem 273 mld. Kč (203 bez HMP) ̶ Oproti 2016 nárůst o 33 mld. Kč, z toho +18b/+15k (resp. nárůst o 25 mld. bez HMP, z toho +11b/+14k) ̶ Kromě růstu běžných výdajů začaly opět růst i kapitálové • Postupné nabíhání čerpaní dotací z prostředků EU (nové programové období) • Objem kapitálových výdajů pořád nižší než v roce 2015 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst117 Výdaje obcí v roce 2018 ̶ Celkem 322 mld. Kč (241 bez HMP) ̶ Oproti 2017 nárůst o 50 mld. Kč, z toho +23b/+27k (resp. nárůst o 38 mld. bez HMP, z toho +16b/+22k) ̶ Významný růst jak běžných, tak i kapitálových výdajů • Pokračuje nabíhání čerpání dotací z prostředků EU (nové programové období) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst118 Část 4 – Zadluženost obcí ̶ Fiskální nerovnováha ̶ Zadluženost obcí ̶ Vývoj zadluženosti obcí ̶ Příklady příčin vysokých dluhů a jejich řešení MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst119 Vyrovnanost rozpočtu ̶ Rozpočtové zásady: ̶ Dlouhodobá vyrovnanost rozpočtu Schodkový rozpočet za předpokladu jeho pokrytí prostředky z minulých let, úvěrem, půjčkou nebo jiným plánovaným výnosem (např. dluhopisy) ̶ Každoroční sestavování a schvalování ̶ Reálnost a pravdivost ̶ Úplnost a jednotnost ̶ Publicita MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst120 Fiskální nerovnováha ̶ Nesoulad mezi veřejnými příjmy a výdaji ̶ Krátkodobá nerovnováha ̶ Nesoulad mezi příjmy a výdaji v rámci jednoho rozpočtového období ̶ Deficit, přebytek ̶ Dlouhodobá nerovnováha ̶ Dluh MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst121 Primární a sekundární deficit ̶ Primární ̶ Převis veřejných výdajů nad veřejnými příjmy v daném rozpočtovém roce Bez započtení úroků z veřejného dluhu ̶ Sekundární ̶ Náklady na financování veřejného dluhu ̶ Celkový deficit – primární plus úroky z dluhu MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst122 Složky deficitu ̶ Strukturální (aktivní) složka ̶ Na základě rozhodnutí vlády Vliv populismu a růstu výdajů na ovlivnění voličů Snaha rozložit důsledky výdajového šoku, a jiné ̶ Cyklická (pasivní) složka ̶ Vzniká vlivem exogenních faktorů (ne přímo rozhodnutím vlády) Mimořádné události (např. přírodní katastrofa) Úrok z veřejného dluhu, a jiné MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst123 Časové hledisko deficitu ̶ Plánovaná nerovnováha ̶ Zahrnuto už v rozpočtu ̶ Nerovnováha v průběhu rozpočtového období ̶ Dynamický pohled, jak se plní rozpočet ̶ Nerovnováha na konci rozpočtového období ̶ Statický (bilanční) pohled MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst124 Důsledky deficitu ̶ Krátkodobé ̶ Možnost zvětšit rozpočtové omezení ̶ Nemusí nutně způsobit výrazné komplikace ̶ Dlouhodobé ̶ Může vést k rostoucí úrokové zátěži (dluhová spirála) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst125 Způsoby krytí deficitu 1. Monetární ̶ Emise měny a inflace (relevantní na státní úrovni) 2. Rozpočtové ̶ Zvýšení daní nebo jiných veřejných příjmů ̶ Snížení výdajů 3. Dluhové ̶ Prodej cenných papírů ̶ Úvěr 4. Aktivy ̶ Prodej majetku MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst126 Zaměření úvěrů obcí ̶ Úvěry si obce berou zejména na: ̶ rekonstrukce a výstavba technické infrastruktury ̶ předfinancování investičních projektů spolufinancovaných z fondů EU ̶ regenerace a výstavba bytového fondu ̶ rekonstrukce občanské vybavenosti školská zařízení sportovní areály etc. MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst127 Zadlužování obcí (1) ̶ Nové postavení obcí po roce 1989 jim umožnilo samostatnost a suverenitu ̶ Možnost rozhodovat o nakládání s majetkem ̶ Avšak taky nutnost významných investic do obnovy, atd. ̶ Problém u malých obcí, kdy jsou investice do infrastruktury velmi vysoké vůči rozpočtovému omezení ̶ Plynofikace, ČOV, kanalizace, vodovody, skládky ̶ Jeden nevydařený projekt může mít významný dopad na zadluženost obce vs. mnoho projektů u velkých obcí MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst128 Zadlužování obcí (2) ̶ Zadluženost obcí roste s počtem obyvatel ̶ Do 200 obyvatel zadlužena jen cca čtvrtina obcí ̶ Nad 2000 obyvatel zadlužené téměř všechny obce ̶ Kapitálové výdaje obcí většinou směřují do projektů, které jsou neziskové ̶ Negenerují peníze na splácení dluhu s nimi spojeného ̶ Největší zranitelnost je u malých obcí ̶ Potenciál velké volatility u rozpočtů ̶ Velké obce i přes zadluženost obvykle mají dostatečné možnosti na splácení dluhu MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst129 Možné problémy při analýze dluhu ̶ Individuální charakteristiky jednotlivých obcí ̶ Rozličná schopnost vypořádat se s dluhem ̶ Rozdílná majetková situace obcí ̶ Provázanost s příjmovou stránkou rozpočtu ̶ Přepočet na jednotku MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst130 Jedna ze zásad zdravého finančního řízení samospráv… ̶ „Zadlužování obce či kraje nesmí být na úkor budoucnosti. Jinými slovy jde o zodpovědné financování – pokud si již samospráva bere úvěr, mělo by to být například na návratné (například zateplování škol) či nezbytné investice (v posledních letech velmi často na dofinancování smysluplných projektů financovaných ze strukturálních fondů).“ • Zdroj: Půček (2015) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst131 Rozpočtová odpovědnost ÚSC ̶ Zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti ̶ Fiskální pravidlo: ̶ Výše zadlužení nesmí přesáhnout 60 % průměru příjmů ÚSC za poslední 4 roky ̶ Pokud zadlužení obce překročí danou hranici, je obec povinna snížit zadlužení alespoň o 5 % z rozdílu mezi aktuální výší dluhu a 60 % průměru jejích příjmů za poslední 4 roky ̶ Jinak stát dočasně pozastaví převod výnosu daní (DPH nebo DPPO) ve výši 5 % z rozdílu mezi výší dluhu ÚSC a 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 roky MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst132 Dodržování fiskálního pravidla u ORP 2017 Podíl dluhu 0 % 0-5 % 5-10 % 10-15 % 15-30 % 30-50 % 50-60 % >60 % Počet ORP 39 28 31 34 51 16 3 4 Procentní rozložení 18,93 % 13,59 % 15,05 % 16,50 % 24,76 % 7,77 % 1,46 % 1,94 % • ORP, co nedodrželi fiskální pravidlo v roce 2017: – Liberec (překročeno o 36 322 617 Kč) – Vrchlabí (překročeno o 233 572 Kč) – Olomouc (překročeno o 29 363 270 Kč) – Kravaře (překročeno o 96 143 Kč) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst133 Zadlužení obcí v roce 2015 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst134 Následně v roce 2016 méně než 200 obcí s dluhovým poměrem nad 60 % Zadlužení obcí v roce 2017 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst135 Oproti roku 2016 více než dvojnásobek obcí s dluhovým poměrem nad 60 % Zadlužení obcí v roce 2017-18 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst136 Průměrná výše zadlužení v 2018 byla 15.7 %, resp. 14.96 % v roce 2017 3547 1163 705 383 198 115 67 30 20 13 5 8 3590 1115 684 346 216 127 67 53 16 11 10 17 0 200 400 600 800 1 000 1 200 0% 20% 40% 60% 80% 100% 120% 140% 160% 180% 200% 200%+ Obce v intervalech dle ukazatele pravidla rozpoč. odpovědnosti (dluh/příjmy) 2017 2018 Bez dluhu v roce 2018 hospodaří 57.4 % obcí, resp. 57 % v roce 2017 Hodnotu ukazatel dluh/příjmy přes 60 % mělo 456 obcí v roce 2017, resp. 517 obcí v roce 2018 Obce překračující 60 % dluhového kritéria MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst137 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst138 -10 0 10 20 30 40 50 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 mld.Kč Vývoj salda hospodaření obcí a krajů, 2010-18 Saldo krajů Saldo obcí Saldo hospodaření obcí a krajů Příjmy a výdaje obcí a krajů 2015-18 mld. Kč 2015 2016 2017 2018 obce kraje obce kraje obce kraje obce kraje Daňové příjmy 175.4 50.9 190.8 58.7 206.3 64.4 226.2 69.0 Nedaňové příjmy 30.6 5.0 30.3 4.2 29.4 3.6 32.2 5.5 Kapitálové příjmy 5.3 0.3 7.8 0.6 6.3 0.3 7.4 0.3 Přijaté transfery 68.1 104.6 50.1 104.7 52.2 113.2 65.0 131.1 Příjmy celkem 279.4 160.8 279.0 168.3 294.2 181.7 330.9 205.8 Běžné výdaje 179.7 133.9 187.8 141.1 205.5 155.2 228.2 175.7 Kapitálové výdaje 77.9 27.3 51.4 14.5 67.3 17.4 94.3 30.1 Výdaje celkem 257.6 161.2 239.3 155.6 272.8 172.6 322.6 205.7 Saldo 21.8 -0.4 39.7 12.7 21.4 9.1 8.3 0.1 139 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst140 Zdroj: DVS (2019) Saldo hospodaření obcí 2001-17 + odhad Zadluženost obcí a krajů 2006-18 ̶ Z celku tvoří Praha, Brno, Ostrava a Plzeň spolu 43 % zadluženosti (2018) ̶ Samotná Praha tvoří z celku téměř 31 % zadluženosti (2018), v 2015 až 40 % mld. Kč 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Kraje 7.7 10.4 14.6 20.9 19.1 22.3 24.5 26.8 27.6 26.4 21.3 19.7 20.8 index 134.5% 140.8% 143.2% 91.4% 116.8% 109.9% 109.4% 103.0% 95.7% 80.7% 92.5% 105.6% Obce 81.0 79.3 80.1 80.6 83.3 82.4 90.0 92.2 88.9 86.9 71.9 69.0 68.6 index 97.9% 101.0% 100.7% 103.3% 98.9% 109.2% 102.4% 96.4% 97.8% 82.7% 96.0% 99.4% Spolu 88.7 89.7 94.7 101.5 102.4 104.7 114.5 119 116.5 113.3 93.2 88.7 89.4 index 101.1% 105.6% 107.2% 100.9% 102.2% 109.4% 103.9% 97.9% 97.3% 82.3% 95.2% 100.8% Zdroj: MFČR (2019) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst141 Typy dluhů obcí 2005-18 ̶ 72 % dluhu obcí tvoří úvěry ̶ Komunální dluhopisy 15 % (aktuálně jenom Praha 10.1 mld., dříve např. i Liberec 2 mld.) ̶ Přijaté návratné finanční výpomoci 13 % ̶ Pokles celkového dluhu v posledních 2 letech spíš stagnuje ̶ Nicméně dluh obcí kontinuálně klesá od roku 2013, za 5 let pokles o 25 % Zdroj: MFČR (2019) mld. Kč 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Úvěry 43.7 47.1 46.7 47.4 55.8 59.9 60.9 68.3 68.8 67.7 66.1 51.5 49.5 49.4 Komunální dluhopisy 23.5 22.9 22.6 22.7 14.7 15.8 14 13.8 15 11.8 10.7 10.7 10.4 10.1 Přijaté návratné finanční výpomoci a ostatní dluhy 11.8 10.9 9.9 10 10.1 7.6 7.5 7.9 8.4 9.4 10.1 9.7 9.1 9.1 Celkem 79.0 80.9 79.2 80.1 80.6 83.3 82.4 90.0 92.2 88.9 86.9 71.9 69.0 68.6 Z toho Pha+B+O+Plz 61.3% 58.6% 58.5% 57.2% 48.8% 48.1% 46.6% 50.6% 53.4% 51.0% 50.4% 46.3% 45.1% 43.3% MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst142 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst143 Zadluženost obcí vs. HMP+B+O+P (mld. Kč) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst144 Zadluženost obcí vs. HMP+B+O+P (mld. Kč) 0 10 20 30 40 50 60 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 mld.Kč Vývoj zadluženosti 4 největších a zbytku obcí v ČR Obce bez HMP+B+O+P HMP+B+O+P MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst145 Zadluženost obcí vs. HMP+B+O+P (mld. Kč) 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 mld.Kč Vývoj podílu HMP+B+O+P na celkové zadluženosti obcí v ČR Obce celkem HMP+B+O+P podíl HMP+B+O+P Aktuální vývoj zadlužení obcí 2017-18 ̶ Dluh obcí (kromě HMP) od roku 2012 postupně klesá ̶ 42 % obcí v ČR mělo v letech 2017/2018 dluh (celkem 63.1, resp. 62.5 mld. Kč) U největších obcí v podstatě všechny – co ale nemusí být nutně negativní… ̶ Pokles dluhu obcí v roce 2017 oproti 2016 o 3 mld. Kč (z toho největší obce o 2,5 mld. Kč) ̶ Předpoklad pokračování přebytkových rozpočtů i v roce 2019, tj. pokles zadlužení, eventuálně stagnace Zdroj: UNRR (2019) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst146 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst147 Zadluženost obcí bez HMP (mld. Kč) ̶ Obce po několika letech začaly více využívat dluhové nástroje pro financování investic, včetně příznivé výše úrokové sazby ̶ Růst kapitálových výdajů odráží nárůst investičních dotací díky dobré ekonomické situaci Aktuální stav úspor obcí ̶ Postupný nárůst (ale zpomaluje se) ̶ Největší poměr úspor/obyvatele u nejmenších obcí ̶ 125.2 mld Kč v roce 2018 ̶ 122.9 mld. Kč v roce 2017 (+2 %) ̶ Poměr úspory/dluh je 2.5 ̶ Od roku 2015 narostli úspory o 44 %, dluh poklesl o 13 % Zdroje: DVS (2018), DVS (2019) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst148 stav 2017 Struktura úspor obcí mld. Kč 2015 2016 2017 2018 Základní běžný účet 68.1 86.9 98.6 100.6 Běžné účty fondů 8.1 12.1 13.5 12.1 Běžný účet 3.8 4 4.2 4.1 KD termínované vklady 2.6 1.8 1.4 2.5 Jiné běžné účty 1.9 2.1 2.3 2.3 Celkem 86.8 109.6 122.9 125.2 Zdroj: DVS (2019) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst149 ̶ Významný nárůst úspor od roku 2015 ̶ 80 % úspor drží obce na běžných účtech Dluh a úspory obcí dle krajů 2017 ̶ Nejvyšší dluhy na obyv. mají obce v Libereckém kraji, nejnižší v Karlovarském ̶ Nejvyšší úspory na obyv. mají obce v Plzeňském kraji, nejnižší ve Zlínském Zdroj: DVS (2018) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst150 • Výkyvy způsobují hlavně velká města • Růst dluhu – Mladá Boleslav +100 mil. Kč – Týn a České Budějovice +163 mil. Kč – Sokolov a Aš +105 mil. Kč – Most a Lovosice +68 mil. Kč – Liberec a Jablonec +97 mil. Kč – Olomouc +151 mil. Kč • Pokles dluhu – Třeboň a Strakonice -96 mil. Kč – Plzeň a Domažlice -103 mil. Kč – Pardubice a Bylany -61 mil. Kč – Uherské Hradiště a Kroměříž -79 mil. Kč – Brno -399 mil. Kč – Ostrava -2,8 mld. Kč 151 MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst Mapa zadluženosti obcí dle okresů 2018 Zdroj: DVS (2019) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst152 ̶ Průměrná zadluženost okresu přepočtena na 1 obyvatele (v tis. Kč) Příčiny krachu obcí (1) ̶ CZ1: ̶ Obec prodala developerům pozemky za účelem bytové výstavby a nezabezpečila si podíl na výnosech ̶ CZ2: ̶ Obec měla ambiciózní projekt bytové výstavby společně s výstavbou kanalizace, naakumulovala dluhy ̶ CZ3: ̶ Obec si naplánovala nákladnou rekonstrukci lázní, zakoupila pozemky, licence, vrty, ale dřív než dostala příslušná environmentální povolení (nedostala), obec následně rozprodala téměř veškerý majetek MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst153 • Zdroj: Hrůza a Novotná (2017) Příčiny krachu obcí (2) ̶ SK1: ̶ Obec podepsala se stavební firmou kontrakt převyšující její roční rozpočet, obec nezvládala splácet ̶ SK2: ̶ Obec si vzala úvěr na výstavbu průmyslového parku, část parku při výstavbě vyhořela, obec neměla park pojištěný, další úvěry na rekonstrukci ̶ SK3: ̶ Obec si postupně brala různé úvěry na pořízení pozemků a následnou bytovou výstavbu, rekonstrukci školy a technické infrastruktury • Zdroj: Hrůza a Novotná (2017) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst154 Case study: Prameny (1) ̶ Obec na Karlovarsku v tzv. lázeňském trojúhelníku, roční rozpočet cca 2-3 mil. Kč, prosperující lázeňský resort ̶ Cca 1 mil. Kč běžné výdaje za rok ̶ Projekt stáčírny minerálních vod ̶ Odhadovaný zisk 20 mil. Kč ročně ̶ Investor v roce 2009 odstoupil ̶ Výkup pozemků, studie projektu a 17 vrtů (á 1 mil. Kč) ̶ Obec nedostala příslušná environmentální povolení MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst155 Case study: Prameny (2) ̶ Vznikl dluh cca 100 mil. Kč při 130 obyvatelích ̶ 2009-12 problém vůbec sehnat starostu a zastupitelstvo, voleb se účastní jednotky lidí, nikdo nechce kandidovat ̶ Obec rozprodala téměř veškerý majetek ̶ Česká legislativa neumožňuje bankrot obce ̶ Obec zabezpečuje nejzákladnější služby ̶ Zbytek jde na splácení dluhu – blokovaný účet ̶ Stát v roce 2017 odpustil obci část dluhů ̶ Příslib nenávratné půjčky v budoucnosti MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst156 ̶ Obec v Krkonoších, turistické město s lyžařským zaměřením ̶ Rozpočet kolem 50-60 mil. Kč ročně ̶ Velké kapitálové výdaje v 90. letech ̶ Stavba lanovky (úvěr 145 mil. Kč) ̶ Výstavba ČOV, rekreačních bytů,… ̶ Vydány obecní obligace za 120 mil. Kč ̶ Město pak nezačalo splácet ani úroky a dluh včetně penále rostl MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst157 Case study: Rokytnice nad Jizerou (1) ̶ Dluh narostl celkem na cca 400 mil. Kč při 2700 obyvatelích ̶ Dluhy převyšovali hodnotu zastavěného majetku města ̶ Nucené dražby a prodej majetku za 177 mil. Kč ̶ Stát převzal na sebe dluh od úvěrujícího ústavu, městu zůstal dluh vůči státu cca 200 mil. Kč Stát odpustil městu kolem 40 mil. Kč, prominul přes 400 mil. Kč na úrocích a smluvních pokutách ̶ Roční splátka cca 5 mil. Kč v posledních letech ̶ Dluh splacen v roce 2010 (celkem cca 170 mil. Kč) MPR_MRMR 2019 – přednáška 5+6 Finance obcí a měst158 Case study: Rokytnice nad Jizerou (2)