MRMR Management rozvoje měst a regionů1 Mobilita, doprava a životní prostředí ve městech doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D. MRMR Management rozvoje měst a regionů2 - Mobilita a doprava - Udržitelná mobilita a doprava - Management městské mobility - Doprava a životní prostředí - Systémy veřejné dopravy - Smart cities a doprava Obsah přednášky Mobilita, doprava a životní prostředí ve městech Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště3 Mobilita a doprava Jaký je rozdíl mezi mobilitou a dopravou? Co je nadřazený pojem? MRMR Management rozvoje měst a regionů4 Mobilita a doprava ̶ Mobilita čili pohyblivost je jedním z nejdůležitějších znaků moderní společnosti. ̶ Potřeba volného pohybu je navíc jedním z nejdůležitějších aspektů moderní společnosti v zemi, která se označuje jako demokratická. ̶ Mobilitu lze definovat jako potřebu změny místa. ̶ Doprava je pak realizační stránkou této potřeby. MRMR Management rozvoje měst a regionů5 Mobilita a doprava ̶ Růst mobility i výkonu dopravy jsou v moderní společnosti jedním z nejzásadnějších dlouhodobých trendů, které v současnosti ještě více gradují. ̶ Nejvíce markantní je nárůst ukazatele mobility zboží, který roste ve vyspělých zemích daleko rychlejším tempem než mobilita osob. ̶ Tempo růstu mobility zboží dokonce předstihuje tempo růstu HDP. ̶ Pro mobilitu osob je základem individuální automobilismus, který velmi věrně kopíruje trend růstu blahobytu v dané zemi. MRMR Management rozvoje měst a regionů6 Mobilita a doprava ̶ Mobilita je velmi důležitým tématem budoucnosti a je zcela zásadní pro fungování současného hospodářství. ̶ Co učinilo z mobility jedno z hlavních témat dneška? – GLOBALIZACE MRMR Management rozvoje měst a regionů7 Mobilita a doprava ̶ Dnešní doba nutí lidstvo v mnohem větší míře se přesouvat. ̶ Dnes je normální absolvovat i více než hodinové cesty do práce, vlastnit konkrétní značku zboží co nejrychleji, anebo navštěvovat volnočasové aktivity, které jsou vzdálené. ̶ Narůstající potřeba propojenosti a touha využití lokálních specifik způsobily, že se rozhýbaly masy. ̶ Neschopnost vyhovět potřebě být mobilní se stává určitým společenským stigmatem. ̶ Nejen, že pod hrozbou sociálního vyloučení vzrůstají nároky na jedince, také firmy se musely stát více mobilními a adaptabilnějšími. MRMR Management rozvoje měst a regionů8 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Udržitelný rozvoj je „takový rozvoj, který zajistí potřeby současných generací, aniž by byly ohroženy potřeby generací příštích. ̶ Kořeny pojmu udržitelnost spadají do počátku 18. století, kdy byly navrženy tři základní principy udržitelnosti (ekonomické, ekologické a sociální aspekty). ̶ Již v té době si byli vědci vědomi, že ekonomická aktivita lidstva má limity v přírodě. MRMR Management rozvoje měst a regionů9 Udržitelná mobilita a doprava ̶ UDRŽITELNÁ DOPRAVA tak může být chápána jako rozvoj mobility osob nebo zboží s co nejmenším dopadem na životní prostředí tak, aby byly co nejméně ovlivněny generace současné nebo budoucí. MRMR Management rozvoje měst a regionů10 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Téměř všechny dopravní prostředky, které v současnosti využíváme, nejsou udržitelné. ̶ Většina z nich využívá ropu a znečišťuje přírodu, ať už v lokálním nebo globální měřítku, a také způsobuje zranění. ̶ Navíc žádný z dopravních prostředků nepokrývá škody za jim způsobené externality. ̶ Z tohoto důvodu se společnost alespoň snaží směřovat k dopravním prostředkům, které přepravují velké množství lidí, aby se externality přepočtené na osobu co nejvíce snížily. MRMR Management rozvoje měst a regionů11 Udržitelná mobilita a doprava Co jsou to externality v dopravě? Příklady? MRMR Management rozvoje měst a regionů12 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Externality představují takový (přímý) vztah mezi dvěma a více ekonomickými subjekty, kdy jeden subjekt svou výrobní činností ovlivňuje určitým způsobem výrobu či spotřebu (výrobní či spotřební funkci) jiného či jiných subjektů. MRMR Management rozvoje měst a regionů13 Udržitelná mobilita a doprava Externality v dopravě lze rozdělit do dvou dimenzí. 1) První dimenze je vymezena rozsahem dotčených subjektů. Externalita ovlivní buď účastníky dopravy, jiné subjekty společnosti, nebo celé prostředí. 1) Druhá dimenze je vymezena způsobem vzniku externalit. Může být způsobena provozem vozidla (znečištění vzduchu, autonehody), odstavením vozidla (zábor plochy, nedostatek parkovacích míst), nebo efekty spojené s infrastrukturou (dopady na krajinu). MRMR Management rozvoje měst a regionů14 Externality v dopravě MRMR Management rozvoje měst a regionů15 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Internalizace externalit znamená přenesení externích nákladů zpět na jejich původce. ̶ Původce potom platí veškeré náklady spojené se svou činností, což vede k odstranění neefektivity, kterou externality přinášejí. MRMR Management rozvoje měst a regionů16 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Udržitelná doprava ve velkém měřítku je zatím chápána spíše jako vize nebo aspirace. ̶ Pro její skutečné dosažení je nutná změna myšlení politiků a důležitých stakeholderů. ̶ Pro dosažení cíle, aby se doprava stala udržitelnou, byly nastartovány velké projekty jako například přechod dopravy zboží na železnici, nebo podpora využívání místní veřejné dopravy. ̶ Mezi menší kroky, které však ke splnění cíle také přispějí, patří například nová technická vybavení v automobilech nebo výbava komunikací, zejména dálnic – CHYTRÁ A UDRŽITELNÁ DOPRAVA. MRMR Management rozvoje měst a regionů17 Udržitelná mobilita a doprava Jaké znáte udržitelné formy dopravy? MRMR Management rozvoje měst a regionů18 Udržitelná mobilita a doprava Udržitelné formy dopravy: - Městská hromadná doprava - Cyklodoprava - Bike-sharing - Car-sharing - Ride-sharing MRMR Management rozvoje měst a regionů19 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Městskou hromadnou dopravu (MHD) lze definovat jako dopravu, která je uskutečňována pro obyvatele města a jeho suburbánních částí. ̶ MHD znamená provozování pravidelné a periodické hromadné přepravy osob speciálními hromadnými dopravními prostředky. ̶ O opodstatněné potřebě MHD lze hovořit u měst s alespoň 20 tisíci obyvateli. MRMR Management rozvoje měst a regionů20 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Ke snížení dostupnosti MHD přispívá suburbanizace, jelikož je pro dopravní podniky obtížné zajistit pravidelné spojení i s méně osídlenými oblastmi. ̶ Mnoho suburbánních a venkovských oblastí není adekvátně obsluhováno kvůli nedostatku populační hustoty. ̶ Ve městech s rozlehlou suburbánní oblastí je používání veřejné dopravy k dojíždění do práce často malé, v metropolitní oblastech USA, jako například Houston nebo Atlanta, dokonce méně než 5 %. MRMR Management rozvoje měst a regionů21 MRMR Management rozvoje měst a regionů22 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Jako alternativní způsob dopravy pro každodenní cestovatele se v současnosti jeví cyklistická doprava, která získává každoročně stále více a více uživatelů. ̶ Je to ekologický i ekonomický způsob dopravy, který nepotřebuje žádné palivo, minimum prostoru, neznečišťuje ovzduší a ani není hlučný. ̶ Cyklistika se tak stala důležitou součástí udržitelné městské mobility a stává se více a více důležitou pro každodenní život MRMR Management rozvoje měst a regionů23 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Odborníci na dopravu uvádějí, že cyklistika je relativně rychlá a efektivní forma dopravy, pokud člověk cestuje méně než 5 mil. ̶ Protože neprodukuje skleníkové plyny je to udržitelná forma dopravy hlavně v městech, které bojují se zácpami, znečištěním a nedostatkem parkovacích míst. ̶ Protože ve městech je většina absolvovaných cest kratších než 5 mil, kolo nabízí atraktivní alternativu k automobilům a k prostředkům hromadné dopravy. ̶ V mnoha městech je ale bohužel integrace cyklistické dopravy vzhledem k prostorovému uspořádaní nemožná nebo velmi složitá. ̶ V současnosti se ale většina měst snaží přizpůsobit komunikace cyklistům a vytvářet programy, které cyklistiku podporují. MRMR Management rozvoje měst a regionů24 Kodaň MRMR Management rozvoje měst a regionů25 Brno MRMR Management rozvoje měst a regionů26 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Bike-sharing nejprve započal v Amsterdamu, ale v posledních letech se rozšířil do mnoha měst po celé Evropě (Barcelona, Berlín, Kodaň, Lyon, Londýn nebo Stockholm apod.) ̶ Jedná se o systém půjčování kol, kdy jednoduše vezmete kolo v jedné stanici a můžete ho následně vrátit v libovolné stanici stejné společnosti. ̶ Hlavním cílem bike-sharingu je poskytnout jednoduchý a cenově dostupný přístup ke sdíleným kolům, která budou moci uživatelé využívat k dopravě v rámci města. MRMR Management rozvoje měst a regionů27 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Objevují se také nevýhody bike-sharingu jako je nedostatek zaparkovaných kol ve stanici nebo přeplněné stanice, kde není prostor, kam kolo vrátit. ̶ I přes počáteční úspěch s implementací bike-sharingových programů se v současnosti objevují důvody pro skepsi v oblasti životnosti stanic. ̶ Například v Paříži bike-sharing upadá a z 15 000 zakoupených kol byla polovina bud odcizena anebo poničena. Krádeže kol jsou slabinou, která podkopává snahy měst učinit projekt životaschopným. MRMR Management rozvoje měst a regionů28 MRMR Management rozvoje měst a regionů29 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Car-sharing je druh půjčovny aut. ̶ Lidé si mohou na určitý čas vypůjčit auto, které naleznou ve stanicích v rámci jejich města. ̶ Síť stanic je připojena k internetu, což umožňuje uživatelům provádět rezervace online. ̶ Car-sharing je vhodný zejména pro residenční oblasti, ačkoliv může být také využit pro podniky, které si během dne potřebují půjčit auto. MRMR Management rozvoje měst a regionů30 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Základní myšlenka je velice jednoduchá: využití flotily automobilů pro více uživatelů. ̶ První systém car-sharingu byl motivován ekonomickými důvody, vznikl v Zurichu a datuje se do roku 1948. ̶ V dalších letech však pokusy o veřejné využití automobilu nebyly úspěšné. ̶ Až v roce 1980 bylo spuštěno několik úspěšných projektů, které se naplno rozjely až kolem roku 2000 díky obrovskému rozmachu informačních technologií. ̶ Automobily využívané pro car-sharing jsou typicky úsporné a také pomáhají redukovat množství emisí a znečistění (hybridy, elektromobily..). ̶ Problémem je v současnosti profitabilita, která je odvozena nejen z fixních nákladů na službu, ale výnosy firem závisí také na počtu zákazníků. MRMR Management rozvoje měst a regionů31 MRMR Management rozvoje měst a regionů32 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Systém ride-sharingu funguje za předpokladů, že uživatel automobilu chce cestovat se spolucestujícím a podělit se s ním o náklady. ̶ Řidič musí spolucestujícímu dát dopředu vědět svou plánovanou trasu a harmonogram. ̶ Ride-sharing je velice dobře využitelný v podnicích, kdy může zaměstnavatel ride-sharing podpořit zavedením zprostředkovatelské služby. MRMR Management rozvoje měst a regionů33 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Úspěch ve shodě řidiče se spolucestujícím je závislý na konvergenci plánované trasy a času odjezdu. ̶ Úspěch ride-sharingových služeb se tedy odvíjí od ochoty řidiče nebo pasažéra přizpůsobit se. ̶ Dalším determinantem úspěchu je dobrá vyváženost mezi řidiči a pasažéry. Za nejlepší poměr se považuje 1:3, tedy jeden řidič a 3 zájemci o spolujízdu, což ovšem často není možné docílit a udržet. MRMR Management rozvoje měst a regionů34 MRMR Management rozvoje měst a regionů35 Udržitelná mobilita a doprava ̶ Jednou ze zásadních (vyčleněnou z již uvedených) forem udržitelné dopravy se do budoucna stane ELEKTROMOBILITA. MRMR Management rozvoje měst a regionů36 Podpora udržitelné dopravy ̶ Nástroje regulující městskou dopravu lze dělit podle tří základních kritérií na 1) ekonomické a 2) normativní. V současné době jsou spíše upřednostňovány nástroje ekonomické, a to z několika důvodů: ̶ vedou k dynamické efektivitě, ̶ motivují k podpoře výzkumu nových technologií, ̶ nemají takové nároky na administrativu a státní aparát, ̶ zvyšují příjmy veřejných rozpočtů. MRMR Management rozvoje měst a regionů37 Podpora udržitelné dopravy Nástroj Očekávané dopady Časový horizont Zpoplatnění dopravy Nárůst efektivnosti Nárůst příjmů Krátký Krátký Daně z paliv Nárůst příjmů Snížení využívání aut Zvýšení efektivity paliv Krátký Krátký Střední Podpora alternativních paliv u automobilů Pokles emisí škodlivých látek Střední Daně z vozidla Pokles počtu aut Střední Parkovací poplatky Lepší efektivita parkovacího trhu Krátký Přehled nejběžnějších ekonomických nástrojů v dopravě MRMR Management rozvoje měst a regionů38 Podpora udržitelné dopravy ̶ Základem normativních nástrojů je donucovací pravomoc orgánů státní správy. Patří sem nařízení, limity, standardy, omezení a normy. ̶ Subjekt je musí dodržovat, jejich nedodržení se trestá. Jejich výhodou je velmi rychlá adaptibilita a snadný monitoring. V obecné rovině ovšem převažují negativní efekty: ̶ makroekonomicky jsou velmi náročné s vysokými společenskými náklady, ̶ chybí motivace znečišťovatelů k pozitivnímu překračování norem, ̶ mohou mít tvrdé ekonomické dopady na některé subjekty, ̶ je nezbytný rozsáhlý administrativní aparát. MRMR Management rozvoje měst a regionů39 MRMR Management rozvoje měst a regionů40 Management městské mobility ̶ Proměnnými v městské mobilitě jsou úspora času a peněz, bezpečnost, dopravní zácpy, nehody, inteligentní systémy a znečištění. ̶ Zásahy státu jsou prováděny formou urbánního plánování a managementu mobility. ̶ Hlavním cílem je dosáhnout zlepšení u každé z proměnné. ̶ Strategie managementu mobility mohou dosáhnout daleko lepších výsledků než například „pouhé“ zvyšování kapacity silnic. ̶ Při správné implementaci strategií managementu mobility je dosaženo většího komfortu cestujících, snížení znečištění, úspory času a peněz, snížení dopravních nehod, úspory energií, snížení znečištění a celkového zvýšení blahobytu. MRMR Management rozvoje měst a regionů41 Management městské mobility ̶ Management mobility znamená zvýšení efektivity dopravy jako je chůze, cyklistika nebo MHD za účelem dosažení co možná nejlepších výsledků při zvážení výhod a nevýhod. ̶ Management mobility lze definovat jako moderní strategii rozvoje dopravy, která řeší současné problémy související s dopravou (vysoká intenzita provozu, dopravní zácpy, negativní vlivy na zdraví a životní prostředí). MRMR Management rozvoje měst a regionů42 Management městské mobility ̶ Cílem úspěšného řízení mobility je zavedení takové dopravy, která zajistí potřebný přesun osob a nákladu, ale současně sníží nepříznivý dopad na životní prostředí a povede k nižší ekonomické zátěži. ̶ Ideálem je tedy změna chování obyvatel směrem k udržitelnějším způsobům dopravy, a také omezení IAD (absence jízd sólo) s čímž souvisí i omezení vlastnictví osobního automobilu jako takového. MRMR Management rozvoje měst a regionů43 Management městské mobility ̶ Management mobility je založený na tzv. „měkkých“ opatřeních, která jsou založena spíše na organizaci, koordinaci, motivaci a zlepšení informovanosti než na finančních investicích do infrastruktury. MRMR Management rozvoje měst a regionů44 Management městské mobility Konkrétní opatření managementu mobility: - management dopravy prostřednictvím dálničních bran, - zpoplatňování úseků, - jízda aut v krátké vzdálenosti za sebou - využití adaptivního tempomatu jak u osobních tak u nákladních automobilů, - povolení vjezdu do určitých zón jako je například centrum města na základě zprávy do speciálního elektronického zařízení, - zlepšení informovanosti o dopravní situaci, - parkovací politika, - …nebo například výdej „kreditů mobility“, které budou obchodovatelné a umožní vjezd do určitých zón města – opět koncept smart cities… MRMR Management rozvoje měst a regionů45 Management městské mobility ̶ Úkolem „měkkých“ opatření je doplňovat opatření „tvrdá“. Jejich výhodou je to, že nevyžadují tak velké finanční investice jako opatření tvrdá. „Měkká“ opatření „Tvrdá“ opatření Organizace, marketing, osvěta Budování infrastruktury Informace Údržba a modernizace vozidel Plán mobility Řízení dopravního provozu MRMR Management rozvoje měst a regionů46 Management městské mobility Tři dimenze managementu mobility: ̶ environmentální: udržitelná mobilita dokáže přinést občanům užitek z alternativních dopravních prostředku ve formě snížení zdraví škodlivých vlivů, ̶ sociální: udržitelná mobilita dokáže nabídnout pravidelné zajišťování služeb, finanční dostupnost a rovné možnosti pro každého v dopravě, ̶ ekonomická: efektivní městská mobilita znamená ekonomické benefity a výhody pro jak pro dopravní podniky, tak pro zákazníky. MRMR Management rozvoje měst a regionů47 Management městské mobility Management mobility se dělí podle zaměření, rozsahu a dopadu na dvě základní úrovně: ̶ plošný management mobility (pro město, jeho část nebo region), ̶ místní management mobility (pro objekt, instituci nebo podnik). MRMR Management rozvoje měst a regionů48 Tradiční plánování v oblasti dopravy Udržitelné městské plány mobility Zaměření na dopravu Zaměření na lidi Hlavní cíle: zvýšení kapacity silnic a rychlosti dopravy Hlavní cíle: zvýšení kvality života, ekonomická životaschopnost projektu, nediskriminující přístup k uživatelům, ochrana životního prostředí a zdraví Úzké zaměření Vyvážení rozvoj všech relevantních dopravních prostředků a přesun směrem k udržitelnějším způsobům dopravy Důraz na infrastrukturu Jednotný soubor akcí, které povedou k nákladově-efektivní dopravě Krátkodobé a střednědobé plány Krátkodobé a střednědobé plány s dlouhodobou vizí a strategií Dominance dopravních inženýrů Interdisciplinární plánovací týmy Omezené sledování výsledných dopadů Pravidelní monitorování a evaluace dopadů MRMR Management rozvoje měst a regionů49 Doprava a životní prostředí ̶ Vzrůstající objem dopravy je zdrojem ZATÍŽENÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ a snížení kvality života. ̶ V současnosti je energetická náročnost dopravy přibližně stejně vysoká jako průmyslová produkce. ̶ Limitem pro růst dopravy je omezená kapacita současné infrastruktury. ̶ Abychom dokázali čelit externalitám, které s nárůstem dopravy souvisejí, je velmi důležité snížení napětí mezi dopravou, ekologií a ekonomií. MRMR Management rozvoje měst a regionů50 Doprava a životní prostředí Vliv dopravy na ŽP se projevuje zejména v: ̶ spotřebě energetických zdrojů (paliv), ̶ znečišťujících emisích (CO2, CO, Nox,SO2) ̶ prostorové náročnosti dopravní infrastruktury (poškozování ekosystémů, fragmentace krajiny, eroze půdy, odvodňování půdy…), ̶ hluku, ̶ hrozbě lidem a životnímu prostředí, které jsou způsobeny nedostatečnou ochranou osob nebo nákladu při dopravě. MRMR Management rozvoje měst a regionů51 MRMR Management rozvoje měst a regionů52 MRMR Management rozvoje měst a regionů53 MRMR Management rozvoje měst a regionů54 Doprava a město ̶ Ve městech v současnosti žije asi 56-57 % populace světa a tato hodnota se neustále zvyšuje. ̶ V Evropské unii žije v městském prostoru asi 80 % obyvatel a v ČR je to 70-72 % ̶ Zvláštní úlohu tedy v Evropské dopravní politice hraje městská doprava MRMR Management rozvoje měst a regionů55 Podíl obyvatel žijících ve městech MRMR Management rozvoje měst a regionů56 Doprava a město Objem městské dopravy roste zejména díky rozličným procesům společenské transformace, např.: ̶ rozrůstání předměstí, ̶ přechod na ekonomiku služeb, ̶ nové životní styly, ̶ individualizace a měnící se role v rodině, ̶ inovace v nákladní logistice, ̶ či rostoucí objem letecké dopravy. ̶ … to vše vede k narůstající potřebě mobility se zvláštním důrazem na městské dopravní uzly MRMR Management rozvoje měst a regionů57 Doprava a město ̶ Dopravní uzel, nebo také dopravní křižovatka nebo dopravní hub, je soustředění dopravních cest a tahů. ̶ Lze tak označit buď konkrétní dopravní terminál (nádraží, autobusové nádraží, stanice metra, křižovatka, náměstí), nebo, v širším významu a v kontextu dálkové dopravy, celé město. ̶ Dochází zde k výměně cestujících nebo nákladu mezi vozidly nebo mezi způsoby přepravy. MRMR Management rozvoje měst a regionů58 Frankfurt nad Mohanem MRMR Management rozvoje měst a regionů59 Vídeň MRMR Management rozvoje měst a regionů60 Systémy veřejné dopravy ̶ Města jsou území s velkou koncentrací obyvatel a s velkou dopravní potřebou. ̶ Systémy veřejné dopravy jsou v městském území nezbytnou a nepominutelnou součástí dopravy. ̶ Správně navržený systém veřejné dopravy je součástí celkového dopravního systému a je provázán na dopravní síť přesahující z území města do přiléhajících oblastí. ̶ Rozsah tohoto systému a jeho přesah do okolí vyplývá z velikosti města a z jeho významu pro okolní území. MRMR Management rozvoje měst a regionů61 Systémy veřejné dopravy ̶ Veřejnou dopravou se rozumí osobní doprava nabízená k veřejnému použití a je provozovaná k tomu určenými speciálními dopravními prostředky. ̶ Hlavními znaky jsou veřejná přístupnost, pravidelnost a vícenásobné využití. ̶ V ČR se často používá termín městská hromadná doprava (MHD), který je upřesněn obsaditelností 8 a více osob a předpokládá pravidelnost, nezahrnuje tedy nájemná vozidla. MRMR Management rozvoje měst a regionů62 Systémy veřejné dopravy Jaký znáte nejběžnější systém veřejné dopravy? Například na příkladu ČR? MRMR Management rozvoje měst a regionů63 Systémy veřejné dopravy ̶ INTEGROVANÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM (IDS) je systém dopravní obsluhy určitého uceleného území veřejnou dopravou, zahrnující více druhů dopravy (např. městskou, regionální, železniční apod.) ̶ Zahrnuje také linky více dopravců, jestliže jsou cestující v rámci tohoto systému přepravováni podle jednotných přepravních a tarifních podmínek. MRMR Management rozvoje měst a regionů64 Systémy veřejné dopravy ̶ Doprava bývá v rámci IDS zajišťována různými dopravními prostředky: železnicí, metrem, tramvajemi, trolejbusy, autobusy, lanovkami nebo plavidly. ̶ Integrace může zahrnovat i návaznosti na cyklistickou nebo automobilovou dopravu (např.. park and ride, bike and ride...) MRMR Management rozvoje měst a regionů65 Systémy veřejné dopravy ̶ Charakter integrovaného dopravního systému mají v podstatě i stávající systémy městské hromadné dopravy nebo systém dopravy na celostátních a regionálních železničních drahách. ̶ Jako integrovaný dopravní systém se zpravidla označují až dopravní systémy, vzniklé rozšířením stávajícího systému městské hromadné dopravy do větší vzdálenosti od města, integrací více tradičních dopravních systémů v jednotlivých městech (tradiční městská hromadná doprava, železniční doprava, příměstské autobusové linky) nebo zavedením zónového tarifu v uceleném širším regionu. MRMR Management rozvoje měst a regionů66 Systémy veřejné dopravy ̶ Za první integrovaný dopravní systém „evropského typu“ bývá označován ten, který vznikl roku 1965 v Hamburgu v Německu. ̶ Další vznikl roku 1972 v Mnichově u příležitosti zprovoznění páteřní linky S- Bahnu. ̶ Zpočátku byly organizátorské firmy společenstvím dopravců, až v 90. letech došlo k reorganizaci veřejné dopravy a organizátorské firmy přešly z vlastnictví dopravců do společného vlastnictví objednatelů dopravy, tedy měst, spolkových zemí a okresů. ̶ Všechna evropská velkoměsta mají dnes nějakou formu IDS… MRMR Management rozvoje měst a regionů67 Systémy veřejné dopravy Berlín ̶ Město má rozsáhlou, kvalitní a spolehlivou síť městské dopravy, která zahrnuje metro (U-bahn), vlaky (S-bahn), autobusy, metro, tramvaje, trolejbusy, tramvaje a lodě. ̶ Např. Berlin Haupbahnhof má tři úrovně systému dopravy na „jednom místě“, metro, S-bahn (regionální vlaky) a dálkové vlaky; na to navazují v blízkosti hlavní budovy tramvaje a autobusy. MRMR Management rozvoje měst a regionů68 Berlín MRMR Management rozvoje měst a regionů69 Systémy veřejné dopravy Brno a IDS JMK - V České republice začaly být integrované dopravní systémy vytvářeny až začátkem 90. let 20. století. - Aktuálně jich formálně existuje v ČR asi dvacet, ale ne každý se dá označit vyloženě jako „integrovaný“. - Jeden z nejlépe fungujících v ČR je IDS JMK MRMR Management rozvoje měst a regionů70 Systémy veřejné dopravy ̶ IDS JMK zahrnuje tramvaje, trolejbusy, vlaky, městské a příměstské autobusové linky a lodní dopravu na Brněnské přehradě. ̶ IDS JMK obsluhuje celé území Jihomoravského kraje a místně zasahuje i do okolních krajů České republiky (Vysočina, Pardubický, Olomoucký a Zlínský). ̶ Autobusové linky IDS JMK zajíždí i do několika rakouských a slovenských měst a obcí, jedna vlaková linka je rovněž vedena na Slovensko. MRMR Management rozvoje měst a regionů71 MRMR Management rozvoje měst a regionů72 MRMR Management rozvoje měst a regionů73 Dělba přepravní práce v Brně MRMR Management rozvoje měst a regionů74 Počet cestujících v rámci IDS JMK/DPMB MRMR Management rozvoje měst a regionů75 Podíl prostředků veřejné dopravy na počtu přepravených cestujících v Brně v roce 2016 (v %) MRMR Management rozvoje měst a regionů76 Systémy veřejné dopravy ̶ Integrované dopravní systémy většinou staví na kolejové dopravě, která je pro ně páteřní a zásadní. ̶ Řada regionálních vlakových spojů a tratí díky IDS našla nové uplatnění, resp. nebyla zrušena ̶ Po zhruba dvou desetiletích odlivu pasažérů z veřejné (železniční) dopravy hrají dnes IDS hrají významnou roli v rámci renesance železniční dopravy v městských a příměstských oblastech MRMR Management rozvoje měst a regionů77 Smart cities a doprava ̶ Smart city je definováno jako město, které kombinuje jeho data, zdroje, infrastrukturu a obyvatelstvo, kterému chce zvyšovat životní úroveň. ̶ Smart city je agregací kreativity, dat a analýz na kterých se zakládá. ̶ Udržitelný rozvoj dopravy zůstává významnou výzvou pro politiky ve všech zemích světa, především pro politiky na místní úrovni. ̶ Městské oblasti se rozvíjí z technologického pohledu velmi rychle a inovativní technologie vytváří nové možnosti pro management chytré mobility. MRMR Management rozvoje měst a regionů78 Smart cities a doprava ̶ Smart cities tak mohou hrát zásadní roli ve zmírnění emisí dopravy a pomoci k dosažení cílů restrikcí, které se soustřeďují na aktivity populace související s mobilitou. ̶ Chytrá mobilita je široký pojem, jehož cílem je dosáhnout udržitelného rozvoje za pomocí optimalizace dopravních služeb, což zahrnuje výzvy v oblasti technologické, sociální, ekonomické i environmentální. MRMR Management rozvoje měst a regionů79 Smart cities a doprava ̶ Smart cities je prozatím stále jen koncept a de facto neexistuje žádná jasná a ustálená definice tohoto pojmu. ̶ Koncept zahrnuje především: 1) chytrou infrastrukturu, 2) chytré využití energie a 3) chytrou dopravu. ̶ Klíčem pro přeměnu běžného města na „chytré“ jsou informační technologie. ̶ Další dva pojmy, které se smart cities souvisí, jsou „big data“ a „internet věcí“. MRMR Management rozvoje měst a regionů80 Smart semafory na zemi… MRMR Management rozvoje měst a regionů81 Smart cities a doprava ̶ Barcelona, Kodaň a Brno… Ve kterém městě je evidován největší počet osobních automobilů na 1000 obyvatel? MRMR Management rozvoje měst a regionů82 Barcelona Brno Kodaň Počet osobních automobilů na 1000 obyvatel MRMR Management rozvoje měst a regionů83 Smart cities a doprava ̶ Při srovnání počtu aut na 1000 obyvatel v letech 2007-2016 ve vybraných městech dosahuje nejvyšších hodnot Brno a nejnižších Kodaň. ̶ Brno má za sledovaná léta průměrně 438 automobilů na 1000 obyvatel, Barcelona pak 365 a Kodaň pouze 245. ̶ Vývoj ukazatele během sledovaných let je u vybraných měst rozdílný. Hodnota nejvíce vzrostla u Kodaně, a to o 20 %, následuje Brno s růstem o 17 %, naopak Barceloně se povedlo hodnotu snížit o 7 %. MRMR Management rozvoje měst a regionů84 Průměrný denní počet cyklistů na 1000 obyvatel MRMR Management rozvoje měst a regionů85 Podíl MHD na přepravní dělbě práce MRMR Management rozvoje měst a regionů86 Město Podíl cyklodopravy (v %) Město Podíl cyklodopravy (v %) Město Podíl cyklodopravy (v %) Amsterdam 34 Berlín 13 Londýn 3 Kodaň 24 Šanghaj 10 Paříž 3 Osaka 24 Vídeň 6 Praha 1 Salzburg 19 Taipei 5 San Paulo 1 Tokyo 14 Stockholm 4 Moskva 0-1 Cyklistická doprava ve světových městech (podíl na přepravní dělbě práce) MRMR Management rozvoje měst a regionů87 Doprava v centru města - Praha ̶ Doprava v centru města (jakákoliv, i kolejová) bývá kontroverzím prvkem a často pod velkou kritikou – řešením jsou pěší zóny a doprava pod zemí (metro) Praha a Václavské náměstí: - IAD, autobusy apod. pouze u Národního muzea v rámci magistrály a omezeně v horní části - Tramvaje pouze v příčném směru (Jindřišská – Vodičkova) MRMR Management rozvoje měst a regionů88 Doprava v centru města - Praha ̶ Nové vedení Hl. města Prahy se v roce 2018 postavilo za nápad vrátit tramvaje na Václavské náměstí v podélném směru. Proč vlastně takovýto zásadní krok? MRMR Management rozvoje měst a regionů89 MRMR Management rozvoje měst a regionů90 Doprava v centru města - Praha Důvod provozní - Většina Pražanů zřejmě nepotřebuje jezdit podélně přes Václavské náměstí, zvláště pokud je pod zemí ve stejném směru metro… - Za normální provozní situace to jedno skutečně je, ale v případě jakéhokoliv problému v trase IPP – Karlovo náměstí – Lazarská – Václavské náměstí nastává v dopravní špičce okamžitý kolaps. - Při absenci podélné tratě přes Václavské náměstí prakticky není možné odklánět tramvaje tak, aby se dala udržet základní funkčnost systému. - Odkloněné vozy vždy zahltí objízdnou trasu, blokují se navzájem a komunikace nejsou schopné je pobrat. MRMR Management rozvoje měst a regionů91 Doprava v centru města - Praha ̶ Okamžitý problém vzniká například u světelných křižovatek, které mají danou svou maximální kapacitu. ̶ Pokud k nim přijíždí více tramvají, než křižovatka dokáže v určitém čase propustit, hromadí se doprava ve všech směrech – bez ohledu na její druh. ̶ Rázem tak problém pociťuje celá metropole. ̶ Tramvaje stojí v kolonách, nedojíždí do koncových úseků, odkud logicky po nějakém čase žádné nevyjíždí. ̶ A stojí i automobily, protože křižovatky logicky nestíhají pouštět při kumulaci tramvají ani je. MRMR Management rozvoje měst a regionů92 Doprava v centru města - Praha ̶ Pokud by trať přes Václavské náměstí existovala, samozřejmě nebude všespásná. ̶ Dokáže však významnou část cestujících odklonit mimo nejzatíženější úsek, čímž podpoří stabilitu celého systému. MRMR Management rozvoje měst a regionů93 Doprava v centru města - Praha Důvod dopravní ̶ Ono to zdánlivě smysl nedává. ̶ Když už existují koleje pod zemí, proč bychom je měli paralelně stavět znovu o pár metrů výše? Ostatně – souběh byl podstatný důvod, proč se s otevíráním nových tras metra rušily tramvajové tratě v centru Prahy. ̶ Dopravní funkci metra a tramvaje je ovšem ve většině případů odlišná. Metro jakožto hlavní dopravní tepna převážně stahuje cestující v radiálním směru, tedy přiváží a odváží obrovské objemy cestujících z periferie do centra a zpět. Pro tyto cestující je metro velmi atraktivní, na delších trasách je totiž v rámci městské hromadné dopravy suverénně nejrychlejší. MRMR Management rozvoje měst a regionů94 Doprava v centru města - Praha ̶ Čím víc se však metro a tramvaj blíží centru, tím víc se jejich dopravní funkce mění. Metro je stále kapacitní a páteřní doprava, nicméně tramvaj se větví a tvoří v širším centru hustou dopravní síť. ̶ Její průměrná rychlost již není tak vysoká jako na okraji, zato kvalitně pokrývá většinu cílů v jádru města a plní i lokální dopravní funkci. V té jí metro konkurovat nemůže. ̶ Cestující sice má možnost dopravit se podélně pod náměstím metrem, ovšem prostá cesta z Můstku k Muzeu a Hlavnímu nádraží znamená několikaminutovou cestu do podzemí, čekání na spoj, samotnou jízdu metrem a výjezd z podzemí. Zdravý člověk za ucházejícího počasí půjde pěšky, pro hůře pohyblivého cestujícího jde ale v obou případech o náročný a zdlouhavý proces. Rychlá pozemní varianta neexistuje. MRMR Management rozvoje měst a regionů95 Doprava v centru města - Praha Důvod městotvorný ̶ Jaké jsou hlavní problémy ohledně Václavského náměstí? ̶ Že se na něm pohybují pochybná individua, místní se prakticky ztratili, horní i dolní část jsou přeplněny turisty, chybí mu lidský rozměr, příliš toho obyvatelům Prahy nenabízí. ̶ Nelze se domnívat, že by pár set metrů kolejí vše vyřešilo. ̶ Zároveň ale lze předpokládat zlepšení stavu navázané na vyšší frekvenci místních obyvatel. A ta by s novou tramvajovou tratí bez pochyb přišla. MRMR Management rozvoje měst a regionů96 Doprava v centru města - Praha ̶ Funkčních příkladů kolem ostatně není málo. ̶ A nemusíme vzpomínat jen typický český příklad v podobě brněnského náměstí Svobody a přilehlé Masarykovy ulice, živoucí městské pěší tepny, která žije ve zdařilé symbióze s tramvajemi. ̶ Stačí se obrátit na pražské náměstí Republiky s ozdobnými kandelábry a pěší zónou, kterou občas / poměrně často projede tramvaj a nikomu to nevadí – naopak. Městotvotná funkce je zde neoddiskutovatelná. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště97 MRMR Management rozvoje měst a regionů98