FISKÁLNÍ (NE)ZODPOVĚDNOST ZEMÍ EU Martin Slanicay, ESF MU Struktura prezentace  Přehled současného výzkumu  Motivace a cíl práce  Saldo veřejných financí a ekonomická teorie  Regresní rovnice  Data  Odhad parametrů  Datový fit  Fiskální (ne)zodpovědnost Přehled současného výzkumu [1/3]  odhad strukturálních (cyklicky očištěných) sald veřejných financí - populární oblast makroekonomického výzkumu  od r. 2000 je každoročně publikován odhad Evropské komise pro země EU, metoda EK  Girouard a André (2005) - 24 vybraných zemí OECD, metoda OECD  Bouthevillain a kol. (2001) - země EU, metoda ECB  Alberola a kol. (2003) - metoda ECB systematicky nadhodnocuje strukturální saldo během recesí a podhodnocuje během konjunktury  Larch a Turrini (2009) - nedostatky metody ECB návrhy na jejich řešení Přehled současného výzkumu [2/3]  Brandner a kol. (1998) - trendová vyhlazovací metoda  Schneider a Krejdl (2000) – pro ČR, tři metody, model β-konvergence, metodu časového trendu a metoda využívající HP filtr.  Bezděk a kol. (2003) - pro ČR, použití metody OECD a metody ECB  Braconier a Holden (1999) – severské země, metoda založená na rozložení změny v celkovém saldu veřejných financí na diskreční změny a ekonomické změny  Braconier a Forsfält (2004) – Švédsko, metoda, která přizpůsobuje strukturální saldo změnám v daňovém základu a mezeře nezaměstnanosti. Přehled současného výzkumu [3/3]  Kiss a Vadas (2004) – Maďarsko, kombinace metody ECB a metody OECD s názvem production function – constrained multivariate HP filter method.  Brunila a kol. (1999) – Finsko, tři metody, metoda využívající HP filtr, metoda založená na produkční funkci a Blanchardova metoda  Grundiza a kol. (2005) – Lotyšsko, metoda OECD a metoda ECB  Kattai a kol. (2003) – Estonsko, dvou-kroková metoda založená na odhadech citlivosti jednotlivých částí veřejných rozpočtů na produkční mezeru.  Kaniovski a kol. (2008) – Rakousko, metoda založená na odhadu produkční funkce. Motivace [1/2]  zmiňované studie odhadují strukturální saldo veřejných financí pro jednotlivé roky zvlášť  Většina z nich se věnuje pouze jedné zemi, případně malé skupině zemí.  u všech citovaných prací by šlo získat odhad průměrné výše strukturálního salda prostým zprůměrováním výsledků za jednotlivé roky  odhad pouze pro několik předcházejících let  závěr by nebyl nikterak vypovídající o fiskální zodpovědnosti během delšího časového období Motivace [2/2]  Metoda použitá v této práci je zaměřena na přímý odhad průměrné výše strukturálního salda za sledované období 14 let a zkoumá 22 zemí EU.  Podle autorových dosavadních znalostí je tento článek první prací, která se pokouší přímo odhadovat průměrnou výši strukturálního salda veřejných financí za delší časové období. Cíl práce  odhadnout průměrné strukturální saldo veřejných financí zemí EU  regresní rovnice závislosti salda veřejných rozpočtů na hospodářském cyklu a na setrvačnosti ve vývoji tohoto salda  prozkoumání datového fitu  určit, které země Evropské unie byly v posledních 14 letech fiskálně zodpovědné a které ne Deficity a hospodářský cyklus  v recesi propad rozpočtových příjmů způsobeno poklesem příjmů firem a domácností a odchodem firem z odvětví  taktéž dochází k nárůstu některých veřejných výdajů (např. sociálních)  analogicky opačně pro období konjunktury  v období konjunktury by se tedy měl stav veřejných financí zlepšovat a v recesi zhoršovat Deficity a jejich setrvačnost  velká část veřejných výdajů zemí EU má povahu mandatorních výdajů (v ČR mandatorní a kvazimandatorní výdaje kolem 80 %)  k jejich změně je zapotřebí legislativní proces, který může být v prostředí rozvinutých demokratických zemích velmi zdlouhavý.  Lze se proto domnívat, že ve vývoji veřejných financí bude patrný setrvačný vývoj, který bude znamenat to, že výše současného salda bude pozitivně závislá na jeho vývoji v předchozím roce. Regresní rovnice [1/2]  deft…saldo veřejných rozpočtů jako procento HDP  yt…odchylka tempa růstu HDP od svého průměru  et…náhodný šok  b0…konstanta  b1…parametr citlivosti salda veřejných financí na odchylku v tempu růstu HDP,  b2…parametr závislosti salda veřejných financí na svojí předchozí hodnotě tttt edefbybbdef  1210 Regresní rovnice [2/2]  vysvětlovanou proměnnou saldo veřejných financí a ne saldo státního rozpočtu  používání mimorozpočtových fondů znemožňuje srovnání strukturálních sald státních rozpočtů mezi zeměmi  produkční mezera - obvyklejší způsob modelování hospodářského cyklu  použití produkční mezery (odhadnuté pomocí HP filtru) vedlo ke špatným výsledkům.  nižší koeficienty determinace pro většinu zemí  parametry vyšly u některých zemí záporné, což jde proti použité úvaze při konstrukci modelu.  použití aproximace pomocí odchylek temp růstu je vhodnější, protože při schvalování rozpočtu se v návrzích operuje s odhady temp růstu HDP (namísto odhadu produkční mezery). Data [1/2]  roční data 22 zemí EU převzatá z Eurostatu, http://ec.europa.eu/eurostat.  u Dánska, Estonska, Španělska, Francie, Itálie, Litvy, Rakouska, Slovinska, Slovenska, Finska, Švédska a Velké Británie - data od roku 1995 do roku 2009.  u Belgie, ČR, Polska, Portugalska, Německa, Irska, Lucemburska, Maďarska a Nizozemí data od roku 1996 do roku 2009.  u ostatních zemí EU nebyly v této databázi k dispozici odpovídající časové řady, případně byly tyto časové řady příliš krátké Data [2/2]  deft…Government deficit/surplus, debt and associated data, pc_gdp Percentage of GDP, s13 General government, edp_b9 Net lending (+)/Net borrowing (-) under the EDP (Excessive Deficit Procedure)  yt...odchylka od průměrného tempa růstu HDP, měřítkem tempa růstu zvoleno: GDP and main components – volumes, pch_pre Percentage change on previous period, b1gm Gross domestic product at market prices Odhad parametrů [1/3] země b0 b1 b2 R2 p-hod V. Británie -1,14** 1,11*** 0,63*** 0,9165 0,0000 Irsko -0,64 0,66*** 0,62** 0,8908 0,0000 Španělsko -0,65 1,14*** 0,69*** 0,8886 0,0000 Dánsko 0,26 0,82*** 0,9*** 0,8637 0,0000 Finsko 0,77* 0,61*** 0,79*** 0,8495 0,0000 Francie -1,86*** 0,76*** 0,42** 0,8435 0,0000 Lotyšsko -1,36*** 0,25*** 0,47* 0,8348 0,0001 Nizozemí -0,49 0,72*** 0,50** 0,8091 0,0003 Odhad parametrů [2/3] země b0 b1 b2 R2 p-hod Švédsko 0,70* 0,37** 0,55*** 0,7078 0,0012 Lucembursko 0,58 0,38** 0,69** 0,595 0,0109 Německo -0,98 0,56*** 0,53** 0,5749 0,0139 Belgie -0,6 0,70*** 0,53* 0,5675 0,0151 Slovinsko -2,41*** 0,30*** -0,02 0,5583 0,0112 Itálie -1,54** 0,44** 0,48** 0,5577 0,0113 ČR -2,03* 0,33** 0,53** 0,5365 0,0214 Odhad parametrů [3/3] země b0 b1 b2 R2 p-hod Estonsko 0,15 0,19** 0,12 0,4959 0,0231 Polsko -2,57* 0,44** 0,41 0,4283 0,061 Portugalsko -3,99* 0,49* -0,04 0,3188 0,1466 Slovensko -4,05** 0,38 0,27 0,3123 0,1275 Litva -2,71* 0,24 0,21 0,2706 0,2065 Maďarsko -4,65** -0,24 0,22 0,2146 0,2989 Rakousko -1,13* 0,20 0,36 0,1992 0,2948 Odhadová metoda a její předpoklady  odhad parametrů byl proveden metodou OLS  autokorelace reziduí, normalita náhodných složek ani heteroskedasticita kvůli malému počtu pozorování a ostatním důvodům zkoumána nebyla  prozkoumání kolinearity mezi deft aYgrt  Kleinovým testem únosnosti kolinearity prošly úspěšně všechny země  testování významnosti korelačního koeficientu mezi zkoumanými regresory ukázalo na kolinearitu pouze v případě Irska  u ostatních zemí nepředstavuje kolinearita významný problém. Datový fit [1/3]  u některých zemí (Rakousko, Francie, Švédsko, Lucembursko, Slovinsko, Itálie a částečně také Estonsko, Slovensko a Litva) by šel datový fit rovnice významně zvýšit přidáním dodatečného regresoru yt-1.  další možná rozšíření  dummy proměnná pro volební roky (v případě ČR nevýznamné)  dummy proměnná pro povodňové roky (v případě ČR významné) Datový fit [2/3]  nejlepší výsledky - země s delší tradicí tržního hospodářství (V. Británie, Irsko, Španělsko, Dánsko, Finsko, Francie, Nizozemí, Švédsko).  zajímavá výjimka - dobrý datový fit Lotyšska, které je malou ekonomikou, která navíc musela projít transformací.  horší výsledky u postkomunistických zemí (Slovinsko, ČR, Estonsko, Polsko, Slovensko, Litva a Maďarsko)  náklady transformačních institucí  zásadní reformy v oblastí daní, penzí a zdravotnictví,  obojí oslabuje vazbu mezi vysvětlovanou proměnnou a jejími regresory Datový fit [3/3]  relativně horší výsledky u těch zemí, jejichž podíl veřejného dluhu na HDP v té době překračoval nebo se blížil Maastrichtské kritériu 60 % (Belgie, Itálie, Rakousko)  oslabení vztahu mezi vysvětlovanou proměnnou a regresory  špatných výsledků se také dosáhlo u těch zemí, jejichž fiskální politika byla natolik dobrodružná, že nás nepříznivý výsledek této regrese vůbec nepřekvapí (Portugalsko, Maďarsko) Fiskální (ne)zodpovědnost [1/5]  srovnání pouze u těch zemí, u kterých vyšla p-hodnota celého modelu menší než 0,1  V. Británie, Irsko, Španělsko, Dánsko, Finsko, Francie, Lotyšsko, Nizozemí, Švédsko, Lucembursko, Německo, Belgie, Slovinsko, Itálie, ČR, Estonsko, Polsko  srovnání na základě odhadů průměrného strukturálního salda dané země, vyjádřeného jako procentní podíl salda na HDP. Fiskální (ne)zodpovědnost [2/5] Jelikož platí, že ),1/()()(0 0)()( )()()()()( 20210 1210 1210 bbdefEdefEbbb defEbyEbb eEdefbEybEbEdefE tt tt tttt      pak můžeme fiskální (ne)zodpovědnost zkoumat na základě podílu b0 /(1-b2), který můžeme interpretovat jako průměrné strukturální saldo veřejných financí vyjádřené jako procentní podíl tohoto salda na HDP. Fiskální (ne)zodpovědnost [3/5] Finsko Dánsko Lucemb. Švédsko Estonsko 3,6004 2,5367 1,8439 1,5588 0,1742 Nizozemí Belgie Irsko Španělsko Německo -0,9779 -1,2799 -1,6744 -2,097 -2,1073 Slovinsko Lotyšsko Itálie V. Británie Francie -2,3608 -2,542 -2,9697 -3,053 -3,2325 ČR Polsko -4,2829 -4,3628 Podíl b0 /(1-b2) – průměrné strukturální saldo jako podíl na HDP Fiskální (ne)zodpovědnost [4/5]  mimořádně fiskálně zodpovědné - Finsko, Dánsko, Lucembursko a Švédsko  fiskálně zodpovědné - Estonsko  fiskálně nezodpovědné - Nizozemí, Belgie, Irsko, Španělsko, Německo, Slovinsko, Lotyšsko a Itálie  mimořádně fiskálně nezodpovědné - Velká Británie, Francie, Česká republika a Polsko  severské země mezi nejzodpovědnějšími  Španělsko a Irsko mezi nezodpovědnými Fiskální (ne)zodpovědnost [5/5]  velký vliv krize - při odhadu na předkrizových datech (do r. 2008) mezi zodpovědnými také Španělsko a Irsko  ČR mezi nejnezodpovědnějšími, přestože jiné země mají větší problémy s veřejnými financemi  analýza posledních 14 let nebere v potaz výši zděděného státního dluhu (v případě ČR malého)  vysoký hosp. růst v dobách zadlužování – velké strukturální deficity, ale poměr státního dluhu ku HDP roste díky růstu HDP pomaleji  fiskální politika ČR byla nezodpovědná, přestože její negativní důsledky byly hosp. růstem utlumeny Děkuji za pozornost