POLITICKO-ROZPOČTOVÝ CYKLUS V ZEMÍCH EVROPSKÉ UNIE Jitka Doležalová MUES JE VÝZKUM PBC AKTUÁLNÍ?? ÚSPĚŠNOST ????? po oživení ekonomické aktivity vlády nuceny řešit hrozbu vysokých rozpočtových deficitů zhoršení fiskální rovnováhy zemí záchranné fiskální balíčky versus výpadek na straně příjmů států světová ekonomická krize finanční krize ve Spojených státech DEFINICE PBC = opakované zneužití fiskální politiky vládou za účelem jejího znovuzvolení. Projevuje se - nárůstem veřejných výdajů; - snížením daňových příjmů; = > prohloubením rozpočtových deficitů. Efekty - krátkodobé = > prosazují-li se autoregulační mechanismy trhu, reálné efekty účelové fiskální expanze budou nulové; - dlouhodobé = > narůstání zadlužení státu s hrozbou efektu vytěsnění. CÍL PŘÍSPĚVKU = prezentace výsledků empirického ověření výskytu PBC v osmi vybraných členských zemích Evropské unie v období let 1988-2008. VÝBĚR ZEMÍ - vychází charakteristik demokracie = > klíčová otevřenost demokracie - dle hodnocení mezinárodních organizací vybrány: Finsko, Nizozemsko, Rakousko, Estonsko, Polsko, Česká republika, Rumunsko a Řecko VÝBĚR ČASOVÉ ŘADY - nutnost dlouhé časové řady = > 21 pozorování - rozhodující: = > dostupnost dat; = > „ukončení“ transformace u post-komunistických zemí; = > bez roku 2009. PŘEDPOKLADY VÝZKUMU PBC ------------------------------------------------ A. SDÍLENÍ MOCI Rozdělení moci státu na zákonodárnou, výkonnou a soudní. Moc výkonná nesmí usurpovat vládu sama pro sebe a brát moci zákonodárné v tvorbě a moci soudní v kontrole dodržování práva. Polity IV Project (Marshall, Jaggers (2005)) Nejvyšší hodnocení u všech sledovaných zemí EU. PŘEDPOKLADY VÝZKUMU PBC ----------------------------------------------- B. ADAPTABILITA Princip respektování vůle voličů vedoucí ke střídání politických stran u moci. Pevnost stranického systému versus pevnost vlád/vládních koalic. POLITICKÁ STABILITA World Bank: Governance Matters V. (Kaufmann, Kraay, Mastruzzi (2010)) Source: Kaufmann, D., Kraay, A., Mastruzzi, M. (2010) Notes: The governance indicator is measured in units ranging from about -2.5 to 2.5, with higher values corresponding to better governance outcomes. 0,00 0,20 0,40 0,60 0,80 1,00 1,20 1,40 1,60 1,80 1996 1998 2000 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 POLITICAL STABILITY IN EU COUNTRIES Finland Netherlands Austria Estonia Poland Czech Republic Romania Greece PŘEDPOKLADY VÝZKUMU PBC ------------------------------------------ C. OTEVŘENOST Založena na informaci, kterou vlády poskytují ostatním subjektům. Informace s sebou přináší pozitivní externalitu, ovšem vlády mohou být motivovány poskytovat jich méně než je společensky optimální množství. Vyplývá z užitkové funkce politika, jejíž součástí je tzv. renta. Důležitost kontrolních mechanismů demokracie. NEZÁVISLÁ MÉDIA VERSUS OBČANSKÁ SPOLEČNOST Source: Freedom House (2010) Notes: The indicator of Freedom of Press has three rating: (F) Free: 0-30, Partly Free (PF) 31-60 and Not Free (NF) 61-100. 0 10 20 30 40 50 60 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 FREEDOM OF PRESS IN EU COUNTRIES Finland Netherlands Austria Estonia Poland Czech Republic Romania Greece Source: Transparency International (2010) Notes: The Corruption Perception Index is measured in units ranging from about 0 to 10, with higher values corresponding to better outcomes. 0,0 2,0 4,0 6,0 8,0 10,0 12,0 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 CORRUPTION PERCEPTION INDEX IN EU COUNTRIES Finland Netherlands Austria Estonia Poland Czech Republic Romania Greece Source: United States Agency for International Development (2010) Notes: The NGO Sustainability index is measured in units ranging from about 1 to 7, with lower values corresponding to better outcomes. 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 NGO´S SUSTAINIBILITY INDEX IN POST-COMMUNISTIC COUNTRIES Estonia Poland Czech Republic Romania Source: OECD (2010) Notes: The indicator of decentralization of political power is measured as a share of local government total expenditures to general government total expenditures, with higher values corresponding to higher decentralization of power. 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 25,0 30,0 35,0 40,0 45,0 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 DECENTRALIZATION IN EU COUNTRIES Finland Netherlands Austria Estonia Poland Czech republic Romania Greece ZHODNOCENÍ CHARAKTERISTIK DEMOKRACIE a) sdílení moci = > funguje ve všech zemích standardním způsobem; b) adaptabilita = > politická stabilita kolísá v závislosti na pevnosti postavení politických stran ve stranickém systému a zvolené formě volebního systému; c) otevřenost = > klíčová charakteristika = > iniciace PBC vládou je méně pravděpodobná u zemí s: - nezávislými médii; - nízkou mírou vnímání korupce; - aktivním přístupem voličů k veřejným záležitostem; - decentralizovanou mocí státu. PBC se nebude vyskytovat u zemí jako je Finsko či Nizozemsko. MODEL PBC - výchozí studie: Shi, Svensson (2006), Brender Drazen (2004) - použitá metoda: OLS - zdroje dat: IMF, OECD, Eurostat, ILO a ministerstva financí zemí EU - základní rovnice modelu: ft-k … strukturální deficit v roce t-k; xt … vektor kontrolních proměnných v čase t; ELECt … umělá volební proměnná v čase t; … je chyba v čase t; bk, c, d … odhadované regresní koeficienty. ft= k bt ft-k+ c xt + d ELECt + t MODEL PBC Použití strukturálního deficitu: - klady = > za jeho velikost odpovídá vláda svojí hospodářskou politikou; - zápory = > obměna dat při výpočtu mezery výstupu a netransparentnost veřejných financí země. Kontrolní proměnné vybrané pro odhad modelu: - cyklicky očištěné příjmy státu z daní z příjmu uvalených na domácnosti v: a) absolutním vyjádření (cycl_adj_inc_tax_t) b) podíl na HDP (tax_hdp_t) - počet státních zaměstnanců (public_emp_t) objem vyplácených mezd státním zaměstnancům (wage_t) - počet důchodců v absolutním vyjádření (pen_65+_t) podíl důchodců na celkovém počtu obyvatel země (pen_65+_pop_t) - sociální dávky (soc_benefit_t) sociální transfery (soc_transfer_t) výdaje na zdravotnictví (health_t) výdaje na vzdělání (edu_t) výdaje na sociální ochranu (soc_protection_t) výdaje na dávky v nezaměstnanosti (unemp_t) výdaje směřující k rodinám s dětmi (family_t) - podíl úroků placených ze státního dluhu na HDP (int_hdp_t) MODEL PBC Umělá volební proměnná - časové řady zahrnující řádné i předčasné parlamentní volby (elec_r+p_t) - časové řady zahrnující pouze řádné parlamentní volby (elec_r_p) Model PBC má pro každou zemi svoji specifickou podobu!!! Empirická analýza PBC ------------------ FINSKO Odhadovaný model PBC: struct_b_t=c1*cycl_adj_inc_tax_t+c2*soc_benefit_t+c3*pen_65+_pop_t+d*elec_r+p_t + ε_t Časová řada: 1991 – 2008 = > 18 pozorování Parlamentní volby: 5 (všechny v řádném termínu) Politický systém: - u moci se střídají 3 nejsilnější politické strany ve vzájemných koalicích = > přesto politický systém stabilní. Výsledky odhadovaného modelu FINSKO DEPENDENT VARIABLES COUNTRIES Finland Netherlands Austria Estonia Poland Czech Republic Romania Greece struct_b_t-1 -0,0004*** 0,0662 0,4941* [-3,773] [0,203] [1,603] cycl_adj_inc_tax_t -0,0005 [-1,014] tax_hdp_t -4,1249 2,5045*** -2,1564** -1,2898 5,3486 [-1,575] [4,036] [-2,398] [-0,685] [0,110] public_emp_t -0,004*** 0,0906 0,0662 -0,0028** [-4,265] [0,728] [1,045] [-2,779] pen_65+_t 0,00006* 0,0002** [2,209] [2,311] pen_65+_pop_t 8,3686** [2,460] soc_benefit_t -0,0013*** -0,0001 -0,0005** 0,0016*** 0,0013*** -0,0015*** [-2,782] [0,420] [-2,405] [-7,166] [3,247] [-3,177] int_hdp_t -18,402*** -7,7673*** -25,276*** 3,7147 [-3,815] [-3,292] [-5,482] [1,349] elec_r+p_t -0,8541 -0,3163 -2,0034*** 1,2313 11,640*** -49,1546** -1,6754* -3,515* [-0,939] [-0,139] [-2,768] [1,414] [4,154] [2,514] [-2,049] [-1,872] R2 0,66 0,92 0,83 0,78 0,95 0,81 0,68 0,84 F-Statistic 2,64 8,53 6,53 3,17 13,74 3,80 2,17 3,70 No. of Dep. Var. 4 5 5 4 5 4 2 5 Total Years 18 13 20 12 12 11 7 13 Koeficient determinace (R2): 66% Kontrolní proměnné: -cykl_adj_inc_tax_t - v rozporu s intuicí modelu) - pen_65+_pop_t - růst počtu důchodců nepřispívá k zhoršení fiskální nerovnováhy - soc_benefit_t - růst sociálních dávek se negativně projevoval na saldech SR Umělá volební proměnná: - elec_r+p_t – v roce voleb docházelo k zhoršení fiskální rovnováhy, OVŠEM BEZ STATISTICKÉ VÝZNAMNOSTI = > NEEXISTENCE PBC! Empirická analýza PBC ------------------------------------- NIZOZEMSKO Odhadovaný model PBC: struct_b_t=b*struct_b_t-1+c1*tax_hdp_t+c2*public_emp_t+d*elec_r+p_t+ ε_t Časová řada: 1995 – 2008 = > 13 pozorování Parlamentní volby: 4 (3 řádné x 1 předčasné) Politický systém: - politická stabilita významně narušena po parlamentních volbách v roce 2002 = > vražda předsedy strany Pim Fortuym = > překvapivé výsledky voleb = > rychlý „krach“ vlády. - národností otázky jsou v Nizozemsku i nadále žhavým politickým tématem! Výsledky odhadovaného modelu NIZOZEMSKO DEPENDENT VARIABLES COUNTRIES Finland Netherlands Austria Estonia Poland Czech Republic Romania Greece struct_b_t-1 -0,0004*** 0,0662 0,4941* [-3,773] [0,203] [1,603] cycl_adj_inc_tax_t -0,0005 [-1,014] tax_hdp_t -4,1249 2,5045*** -2,1564** -1,2898 5,3486 [-1,575] [4,036] [-2,398] [-0,685] [0,110] public_emp_t -0,004*** 0,0906 0,0662 -0,0028** [-4,265] [0,728] [1,045] [-2,779] pen_65+_t 0,00006* 0,0002** [2,209] [2,311] pen_65+_pop_t 8,3686** [2,460] soc_benefit_t -0,0013*** -0,0001 -0,0005** 0,0016*** 0,0013*** -0,0015*** [-2,782] [0,420] [-2,405] [-7,166] [3,247] [-3,177] int_hdp_t -18,402*** -7,7673*** -25,276*** 3,7147 [-3,815] [-3,292] [-5,482] [1,349] elec_r+p_t -0,8541 -0,3163 -2,0034*** 1,2313 11,640*** -49,1546** -1,6754* -3,515* [-0,939] [-0,139] [-2,768] [1,414] [4,154] [2,514] [-2,049] [-1,872] R2 0,66 0,92 0,83 0,78 0,95 0,81 0,68 0,84 F-Statistic 2,64 8,53 6,53 3,17 13,74 3,80 2,17 3,70 No. of Dep. Var. 4 5 5 4 5 4 2 5 Total Years 18 13 20 12 12 11 7 13 Koeficient determinace (R2): 82% Kontrolní proměnné: - struct_b_t-1 – příčinou jarní termín voleb - tax_hdp_t - v rozporu s intuicí modelu - public_emp_t – růst zaměstnanosti ve státním sektoru zhoršoval salda SR o 0,4 mil. Euro - int_hdp_t - růst úroků placených ze státního dluhu o 1% zhoršoval salda SR o 1,8 mil. Euro Umělá volební proměnná: -elec_r+p_t – v roce voleb docházelo k zhoršení fiskální rovnováhy, OVŠEM BEZ STATISTICKÉ VÝZNAMNOSTI = > NEEXISTENCE PBC! - elec_r_p – po vyloučení předčasných voleb 2003 VÝSLEDEK NEZMĚNĚN! DEPENDENT VARIABLES COUNTRIES Netherlands Austria Poland Czech Republic Greece struct_b_t-1 -0,0004*** 0,3910 [-3,922] [1,404] cycl_adj_inc_tax_t tax_hdp_t -3,8242 2,5016*** 1,6924 23,671 [-1,487] [3,630] [0,922] [0,402] public_emp_t -0,0004*** 0,1539 -0,0021* [-4,288] [1,010] [-1,624] pen_65+_t 0,00006* [1,924] pen_65+_pop_t 0,0002** [2,837] soc_benefit_t -0,0005* -0,0017*** 0,0010* -0,0019*** [-1,559] [-7,020] [0,210] [-4,038] int_hdp_t -19,018*** -7,6824*** -35,396*** 4,6031* [-4,082] [-2,793] [-6,172] [1,748] elec_r_t -2,0737 -1,7819* 14,685*** -35,923 -4,8635** [-0,658] [-1,841] [4,008] [-1,225] [-2,373] R2 0,92 0,78 0,95 0,69 0,86 F-Statistic 9,05 4,73 13 1,84 4,68 No. of Dep. Var. 5 5 5 4 5 Total Years 13 20 12 11 13 Empirická analýza PBC -------------------------------- RAKOUSKO Odhadovaný model PBC: struct_b_t=c1*tax_hdp_t+c2*soc_benefit_t+c3*public_emp_t+c4*int_hdp_t+d*elec_r+p_t+ ε_t Časová řada: 1988 – 2008 = > 21 pozorování Parlamentní volby: 7 (4 řádné x 3 předčasné) Politický systém: - do konce 80. let bipartismus = > politický systém velmi stabilní; - na počátku 90. let přechod k mírnému pluralismu = > rozpad členské základny Socialistické strany Rakouska a Rakouské lidové strany + posilování menších politických stran = křehké vládní koalice Výsledky odhadovaného modelu RAKOUSKO DEPENDENT VARIABLES COUNTRIES Finland Netherlands Austria Estonia Poland Czech Republic Romania Greece struct_b_t-1 -0,0004*** 0,0662 0,4941* [-3,773] [0,203] [1,603] cycl_adj_inc_tax_t -0,0005 [-1,014] tax_hdp_t -4,1249 2,5045*** -2,1564** -1,2898 5,3486 [-1,575] [4,036] [-2,398] [-0,685] [0,110] public_emp_t -0,004*** 0,0906 0,0662 -0,0028** [-4,265] [0,728] [1,045] [-2,779] pen_65+_t 0,00006* 0,0002** [2,209] [2,311] pen_65+_pop_t 8,3686** [2,460] soc_benefit_t -0,0013*** -0,0001 -0,0005** 0,0016*** 0,0013*** -0,0015*** [-2,782] [0,420] [-2,405] [-7,166] [3,247] [-3,177] int_hdp_t -18,402*** -7,7673*** -25,276*** 3,7147 [-3,815] [-3,292] [-5,482] [1,349] elec_r+p_t -0,8541 -0,3163 -2,0034*** 1,2313 11,640*** -49,1546** -1,6754* -3,515* [-0,939] [-0,139] [-2,768] [1,414] [4,154] [2,514] [-2,049] [-1,872] R2 0,66 0,92 0,83 0,78 0,95 0,81 0,68 0,84 F-Statistic 2,64 8,53 6,53 3,17 13,74 3,80 2,17 3,70 No. of Dep. Var. 4 5 5 4 5 4 2 5 Total Years 18 13 20 12 12 11 7 13 Koeficient determinace (R2): 83% Kontrolní proměnné: -tax_hdp_t – pokles daňového břemene o 1% zvyšoval v roce voleb strukturální deficity o 2,5 mld. Euro - public_emp_t – v rozporu s intuicí - soc_benefit_t - int_hdp_t - růst úroků placených ze státního dluhu o 1% zhoršoval strukturální deficity SR o 7,8 mil. Euro. Umělá volební proměnná: -elec_r+p_t – v roce voleb docházelo k zhoršení fiskální rovnováhy) = > EXISTENCE PBC! - elec_r_p – po odstranění všech předčasných voleb ZŮSTÁVÁ VOLEBNÍ PROMĚNNÁ STATISTICKY VÝZNAMNÁ! DEPENDENT VARIABLES COUNTRIES Netherlands Austria Poland Czech Republic Greece struct_b_t-1 -0,0004*** 0,3910 [-3,922] [1,404] cycl_adj_inc_tax_t tax_hdp_t -3,8242 2,5016*** 1,6924 23,671 [-1,487] [3,630] [0,922] [0,402] public_emp_t -0,0004*** 0,1539 -0,0021* [-4,288] [1,010] [-1,624] pen_65+_t 0,00006* [1,924] pen_65+_pop_t 0,0002** [2,837] soc_benefit_t -0,0005* -0,0017*** 0,0010* -0,0019*** [-1,559] [-7,020] [0,210] [-4,038] int_hdp_t -19,018*** -7,6824*** -35,396*** 4,6031* [-4,082] [-2,793] [-6,172] [1,748] elec_r_t -2,0737 -1,7819* 14,685*** -35,923 -4,8635** [-0,658] [-1,841] [4,008] [-1,225] [-2,373] R2 0,92 0,78 0,95 0,69 0,86 F-Statistic 9,05 4,73 13 1,84 4,68 No. of Dep. Var. 5 5 5 4 5 Total Years 13 20 12 11 13 Empirická analýza PBC ----------------------------- ESTONSKO Odhadovaný model PBC: struct_b_t=c1*tax_hdp_t+c2*soc_benefit_t+c3*public_emp_t+d*elec_r+p_t+ ε_t Časová řada: 1997 – 2008 = > 12 pozorování Parlamentní volby: 3 (všechny v řádném termínu) Politický systém: - stabilita narušena díky těmto skutečnostem: = > politická strana, které zvítězila ve volbách, automaticky nesestavovala vládu; = > vládní koalice křehké; - polarizace stranického systému byla nízká. Výsledky odhadovaného modelu ESTONSKO DEPENDENT VARIABLES COUNTRIES Finland Netherlands Austria Estonia Poland Czech Republic Romania Greece struct_b_t-1 -0,0004*** 0,0662 0,4941* [-3,773] [0,203] [1,603] cycl_adj_inc_tax_t -0,0005 [-1,014] tax_hdp_t -4,1249 2,5045*** -2,1564** -1,2898 5,3486 [-1,575] [4,036] [-2,398] [-0,685] [0,110] public_emp_t -0,004*** 0,0906 0,0662 -0,0028** [-4,265] [0,728] [1,045] [-2,779] pen_65+_t 0,00006* 0,0002** [2,209] [2,311] pen_65+_pop_t 8,3686** [2,460] soc_benefit_t -0,0013*** -0,0001 -0,0005** 0,0016*** 0,0013*** -0,0015*** [-2,782] [0,420] [-2,405] [-7,166] [3,247] [-3,177] int_hdp_t -18,402*** -7,7673*** -25,276*** 3,7147 [-3,815] [-3,292] [-5,482] [1,349] elec_r+p_t -0,8541 -0,3163 -2,0034*** 1,2313 11,640*** -49,1546** -1,6754* -3,515* [-0,939] [-0,139] [-2,768] [1,414] [4,154] [2,514] [-2,049] [-1,872] R2 0,66 0,92 0,83 0,78 0,95 0,81 0,68 0,84 F-Statistic 2,64 8,53 6,53 3,17 13,74 3,80 2,17 3,70 No. of Dep. Var. 4 5 5 4 5 4 2 5 Total Years 18 13 20 12 12 11 7 13 Koeficient determinace (R2): 78% Kontrolní proměnné: -tax_hdp_t -public_emp_t - v rozporu s intuicí - soc_benefit_t - růst sociálních dávek se negativně projevoval na saldech SR Umělá volební proměnná: -elec_r+p_t – v roce voleb nedocházelo k zhoršení fiskální rovnováhy = > NEEXISTENCE PBC! Empirická analýza PBC ----------------------- POLSKO Odhadovaný model PBC: struct_b_t=c1*tax_hdp_t+c2*soc_benefit_t+c3*pen_65+_t+c4*int_hdp_t+d elec_r+p_t+ ε_t Časová řada: 1997 – 2008 = > 12 pozorování Parlamentní volby: 4 (3 řádné x 1 předčasné) Politický systém: - stabilita narušena díky těmto skutečnostem: = > nízká zakotvenost politických stran ve stranickém systému; = > ideologická různorodost politických stran. - koaliční vlády byly díky tomu nesourodé a křehké. Výsledky odhadovaného modelu POLSKO DEPENDENT VARIABLES COUNTRIES Finland Netherlands Austria Estonia Poland Czech Republic Romania Greece struct_b_t-1 -0,0004*** 0,0662 0,4941* [-3,773] [0,203] [1,603] cycl_adj_inc_tax_t -0,0005 [-1,014] tax_hdp_t -4,1249 2,5045*** -2,1564** -1,2898 5,3486 [-1,575] [4,036] [-2,398] [-0,685] [0,110] public_emp_t -0,004*** 0,0906 0,0662 -0,0028** [-4,265] [0,728] [1,045] [-2,779] pen_65+_t 0,00006* 0,0002** [2,209] [2,311] pen_65+_pop_t 8,3686** [2,460] soc_benefit_t -0,0013*** -0,0001 -0,0005** 0,0016*** 0,0013*** -0,0015*** [-2,782] [0,420] [-2,405] [-7,166] [3,247] [-3,177] int_hdp_t -18,402*** -7,7673*** -25,276*** 3,7147 [-3,815] [-3,292] [-5,482] [1,349] elec_r+p_t -0,8541 -0,3163 -2,0034*** 1,2313 11,640*** -49,1546** -1,6754* -3,515* [-0,939] [-0,139] [-2,768] [1,414] [4,154] [2,514] [-2,049] [-1,872] R2 0,66 0,92 0,83 0,78 0,95 0,81 0,68 0,84 F-Statistic 2,64 8,53 6,53 3,17 13,74 3,80 2,17 3,70 No. of Dep. Var. 4 5 5 4 5 4 2 5 Total Years 18 13 20 12 12 11 7 13 Koeficient determinace (R2): 95% Kontrolní proměnné: - tax_hdp_t – výsledek závisí na zahrnutí předčasných voleb - pen_65+_t – počet polských důchodců dlouhodobě rostl klesajícím tempem - soc_benefit_t -int_hdp_t - růst úroků placených ze státního dluhu o 1% zhoršoval strukturální deficity SR o 25,9 mld. Zlotých Umělá volební proměnná: -elec_r+p_t – v roce voleb docházelo k snížení strukturálních deficitů o 11,6 mld. Zlotých) = > NEEXISTENCE PBC! - elec_r_p – po odstranění všech předčasných voleb VÝSLEDKY TOTOŽNÉ DEPENDENT VARIABLES COUNTRIES Netherlands Austria Poland Czech Republic Greece struct_b_t-1 -0,0004*** 0,3910 [-3,922] [1,404] cycl_adj_inc_tax_t tax_hdp_t -3,8242 2,5016*** 1,6924 23,671 [-1,487] [3,630] [0,922] [0,402] public_emp_t -0,0004*** 0,1539 -0,0021* [-4,288] [1,010] [-1,624] pen_65+_t 0,00006* [1,924] pen_65+_pop_t 0,0002** [2,837] soc_benefit_t -0,0005* -0,0017*** 0,0010* -0,0019*** [-1,559] [-7,020] [0,210] [-4,038] int_hdp_t -19,018*** -7,6824*** -35,396*** 4,6031* [-4,082] [-2,793] [-6,172] [1,748] elec_r_t -2,0737 -1,7819* 14,685*** -35,923 -4,8635** [-0,658] [-1,841] [4,008] [-1,225] [-2,373] R2 0,92 0,78 0,95 0,69 0,86 F-Statistic 9,05 4,73 13 1,84 4,68 No. of Dep. Var. 5 5 5 4 5 Total Years 13 20 12 11 13 Empirická analýza PBC ----------------------------------------------- ČESKÁ REPUBLIKA Odhadovaný model PBC: struct_b_t=c1*tax_hdp_t+c2*soc_benefit_t+c3*public_emp_t+d*elec_r+p_t+ ε_t Časová řada: 1998 – 2008 = > 11 pozorování Parlamentní volby: 3 (2 řádné x 1 předčasné) Politický systém: - vlády slabé a ideologicky heterogenní – důvody: = > nulový koaliční potenciál KSČM ; = > neschopnost menších/nových vládních politických stran udržet se na „výsluní“ déle než jedno volební období; = > nastavení volebního systému. Výsledky odhadovaného modelu Česká republika DEPENDENT VARIABLES COUNTRIES Finland Netherlands Austria Estonia Poland Czech Republic Romania Greece struct_b_t-1 -0,0004*** 0,0662 0,4941* [-3,773] [0,203] [1,603] cycl_adj_inc_tax_t -0,0005 [-1,014] tax_hdp_t -4,1249 2,5045*** -2,1564** -1,2898 5,3486 [-1,575] [4,036] [-2,398] [-0,685] [0,110] public_emp_t -0,004*** 0,0906 0,0662 -0,0028** [-4,265] [0,728] [1,045] [-2,779] pen_65+_t 0,00006* 0,0002** [2,209] [2,311] pen_65+_pop_t 8,3686** [2,460] soc_benefit_t -0,0013*** -0,0001 -0,0005** 0,0016*** 0,0013*** -0,0015*** [-2,782] [0,420] [-2,405] [-7,166] [3,247] [-3,177] int_hdp_t -18,402*** -7,7673*** -25,276*** 3,7147 [-3,815] [-3,292] [-5,482] [1,349] elec_r+p_t -0,8541 -0,3163 -2,0034*** 1,2313 11,640*** -49,1546** -1,6754* -3,515* [-0,939] [-0,139] [-2,768] [1,414] [4,154] [2,514] [-2,049] [-1,872] R2 0,66 0,92 0,83 0,78 0,95 0,81 0,68 0,84 F-Statistic 2,64 8,53 6,53 3,17 13,74 3,80 2,17 3,70 No. of Dep. Var. 4 5 5 4 5 4 2 5 Total Years 18 13 20 12 12 11 7 13 Koeficient determinace (R2): 81% Kontrolní proměnné: - tax_hdp_t – pokles daňového břemene přispíval k prohloubení strukturálních deficitů o 5,3 mld. Kč - public_emp_t – růst zaměstnanosti ve státním sektoru zhoršoval fiskální rovnováhu o 2,9 mil. Kč - soc_benefit_t –překvapivé! Umělá volební proměnná: -elec_r+p_t – v letech voleb docházelo k prohlubování strukturálních deficitů o 49,2 mld. Kč = > EXISTENCE PBC! - elec_r_p – po odstranění předčasných voleb se však STATISTICKÁ VÝZNAMNOST VOLEBNÍ PROMĚNNÉ VYTRÁCÍ! DEPENDENT VARIABLES COUNTRIES Netherlands Austria Poland Czech Republic Greece struct_b_t-1 -0,0004*** 0,3910 [-3,922] [1,404] cycl_adj_inc_tax_t tax_hdp_t -3,8242 2,5016*** 1,6924 23,671 [-1,487] [3,630] [0,922] [0,402] public_emp_t -0,0004*** 0,1539 -0,0021* [-4,288] [1,010] [-1,624] pen_65+_t 0,00006* [1,924] pen_65+_pop_t 0,0002** [2,837] soc_benefit_t -0,0005* -0,0017*** 0,0010* -0,0019*** [-1,559] [-7,020] [0,210] [-4,038] int_hdp_t -19,018*** -7,6824*** -35,396*** 4,6031* [-4,082] [-2,793] [-6,172] [1,748] elec_r_t -2,0737 -1,7819* 14,685*** -35,923 -4,8635** [-0,658] [-1,841] [4,008] [-1,225] [-2,373] R2 0,92 0,78 0,95 0,69 0,86 F-Statistic 9,05 4,73 13 1,84 4,68 No. of Dep. Var. 5 5 5 4 5 Total Years 13 20 12 11 13 Empirická analýza PBC ------------------- ŘECKO Odhadovaný model PBC: struct_b_t b*struct_b_t-1+c1*soc_benefit_t+c2*pen_65+_t+c4*int_hdp_t+d*elect_r+p_t+ ε_t Časová řada: 1995 – 2008 = > 14 pozorování Parlamentní volby: 4 (3 řádné x 1 předčasné) Politický systém: - „vláda“ dvou rodinných klanů. Výsledky odhadovaného modelu ŘECKO DEPENDENT VARIABLES COUNTRIES Finland Netherlands Austria Estonia Poland Czech Republic Romania Greece struct_b_t-1 -0,0004*** 0,0662 0,4941* [-3,773] [0,203] [1,603] cycl_adj_inc_tax_t -0,0005 [-1,014] tax_hdp_t -4,1249 2,5045*** -2,1564** -1,2898 5,3486 [-1,575] [4,036] [-2,398] [-0,685] [0,110] public_emp_t -0,004*** 0,0906 0,0662 -0,0028** [-4,265] [0,728] [1,045] [-2,779] pen_65+_t 0,00006* 0,0002** [2,209] [2,311] pen_65+_pop_t 8,3686** [2,460] soc_benefit_t -0,0013*** -0,0001 -0,0005** 0,0016*** 0,0013*** -0,0015*** [-2,782] [0,420] [-2,405] [-7,166] [3,247] [-3,177] int_hdp_t -18,402*** -7,7673*** -25,276*** 3,7147 [-3,815] [-3,292] [-5,482] [1,349] elec_r+p_t -0,8541 -0,3163 -2,0034*** 1,2313 11,640*** -49,1546** -1,6754* -3,515* [-0,939] [-0,139] [-2,768] [1,414] [4,154] [2,514] [-2,049] [-1,872] R2 0,66 0,92 0,83 0,78 0,95 0,81 0,68 0,84 F-Statistic 2,64 8,53 6,53 3,17 13,74 3,80 2,17 3,70 No. of Dep. Var. 4 5 5 4 5 4 2 5 Total Years 18 13 20 12 12 11 7 13 Koeficient determinace (R2): 84% Kontrolní proměnné: - struct_b_t-1 – strukturální deficity Řecka v roce před volbami nižší než v roce voleb -pen_65+_t – ovlivněno klesajícím tempem růstu počtu důchodců v letech voleb - soc_benefit_t - int_hdp_t – poměrů úroků placených ze státního dluhu měl tendenci se v letech voleb snižovat Umělá volební proměnná: -elec_r+p_t – v roce voleb docházelo k růstu strukturálních deficitů o 3,5 mld. Euro = > EXISTENCE PBC! - elec_r_p – po odstranění předčasných voleb ZLEPŠENÍ VÝSLEDKŮ! DEPENDENT VARIABLES COUNTRIES Netherlands Austria Poland Czech Republic Greece struct_b_t-1 -0,0004*** 0,3910 [-3,922] [1,404] cycl_adj_inc_tax_t tax_hdp_t -3,8242 2,5016*** 1,6924 23,671 [-1,487] [3,630] [0,922] [0,402] public_emp_t -0,0004*** 0,1539 -0,0021* [-4,288] [1,010] [-1,624] pen_65+_t 0,00006* [1,924] pen_65+_pop_t 0,0002** [2,837] soc_benefit_t -0,0005* -0,0017*** 0,0010* -0,0019*** [-1,559] [-7,020] [0,210] [-4,038] int_hdp_t -19,018*** -7,6824*** -35,396*** 4,6031* [-4,082] [-2,793] [-6,172] [1,748] elec_r_t -2,0737 -1,7819* 14,685*** -35,923 -4,8635** [-0,658] [-1,841] [4,008] [-1,225] [-2,373] R2 0,92 0,78 0,95 0,69 0,86 F-Statistic 9,05 4,73 13 1,84 4,68 No. of Dep. Var. 5 5 5 4 5 Total Years 13 20 12 11 13 Empirická analýza PBC -------------------------------- RUMUNSKO Odhadovaný model PBC: struct_b_t=b*struct_b_t-1+d*elec_r+p_t+ ε_t Časová řada: 2003– 2009 = > 7 pozorování = > vypovídací schopnost modelu nízká Parlamentní volby: 2 řádného charakteru Politický systém: - velmi nestabilní = > nízká zakotvenost politických stran ve stranickém systému = > časté štěpení či vznik nových politických subjektů = > důvodem: neuspokojené osobní ambice politiků = > klientelismus + korupce Výsledky odhadovaného modelu RUMUNSKO DEPENDENT VARIABLES COUNTRIES Finland Netherlands Austria Estonia Poland Czech Republic Romania Greece struct_b_t-1 -0,0004*** 0,0662 0,4941* [-3,773] [0,203] [1,603] cycl_adj_inc_tax_t -0,0005 [-1,014] tax_hdp_t -4,1249 2,5045*** -2,1564** -1,2898 5,3486 [-1,575] [4,036] [-2,398] [-0,685] [0,110] public_emp_t -0,004*** 0,0906 0,0662 -0,0028** [-4,265] [0,728] [1,045] [-2,779] pen_65+_t 0,00006* 0,0002** [2,209] [2,311] pen_65+_pop_t 8,3686** [2,460] soc_benefit_t -0,0013*** -0,0001 -0,0005** 0,0016*** 0,0013*** -0,0015*** [-2,782] [0,420] [-2,405] [-7,166] [3,247] [-3,177] int_hdp_t -18,402*** -7,7673*** -25,276*** 3,7147 [-3,815] [-3,292] [-5,482] [1,349] elec_r+p_t -0,8541 -0,3163 -2,0034*** 1,2313 11,640*** -49,1546** -1,6754* -3,515* [-0,939] [-0,139] [-2,768] [1,414] [4,154] [2,514] [-2,049] [-1,872] R2 0,66 0,92 0,83 0,78 0,95 0,81 0,68 0,84 F-Statistic 2,64 8,53 6,53 3,17 13,74 3,80 2,17 3,70 No. of Dep. Var. 4 5 5 4 5 4 2 5 Total Years 18 13 20 12 12 11 7 13 Koeficient determinace (R2): 68% Kontrolní proměnné: -struct_b_t Umělá volební proměnná: - elec_r+p_t ZÁVĚR ZÁKLADNÍ PŘEDPOKLAD = > větší sklon zneužívat fiskální politiky k volebním účelům budou mít vlády v zemích s nižší mírou otevřenosti demokracie. VÝSLEDKY - přítomnost PBC nebyla prokázána u: a) Finska b) Nizozemska nejvyšší hodnoty ukazatelů otevřenosti demokracie c) Estonska - přítomnost PBC byla prokázána u: a) Rakouska b) Řecka c) České republiky = > ovšem pouze při zařazení předčasných parlamentních voleb do empirické analýzy - Polsko - Rumunsko AKTUÁLNÍ HOSPODÁŘSKÉ VÝSLEDKY ZKOUMANÝCH ZEMÍ EU -20,0 -15,0 -10,0 -5,0 0,0 5,0 10,0 15,0 2006 2007 2008 2009 2010 GROWTH OF REAL GDP IN EU COUNTRIES Finland Netherlands Austria Estonia Poland Czech Republic Greece -15,0 -10,0 -5,0 0,0 5,0 10,0 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 GENERAL GOVERNMENT FINANCIAL BALANCE IN EU COUNTRIES AS A PERCENTACE OF GDP Finland Netherlands Austria Estonia Poland Czech Republic Greece Source: OECD (2010) DĚKUJI ZA POZORNOST!