text_TITL pruh_TITL N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf 1 Vymezování relevantního trhu v železniční dopravě pomocí SSNIP testu – možnosti a problémy Václav Rederer www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Proč definovat relevantní trh? nvymezení relevantního trhu je základem každé soutěžní analýzy v rámci: nposuzování zneužití dominantního postavení nrozhodování o (ne)povolení fúzí nstanovení výše případných pokut n npraxe: nkauza Student Agency/Asiana nRegiojet/České dráhy n n n n n 2 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Definice relevantního trhu n „Relevantním trhem je trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.“ 3 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Metody vymezování relevantního trhu nzastupitelnost na straně nabídky nznamená, že existují výrobci, kteří sice nejsou konkurenty pro daný produkt, ale mohou v krátkém čase a bez významných nákladů začít nabízet jeho substitut n nzastupitelnost na straně poptávky nSSNIP (Small but significant non-transitory increase in price) test nnepřímá aplikace - cenová analýza (test cenových korelací, kointegrační analýza, cenové diference) npřímá aplikace- analýza kritické ztráty n n 4 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Cenové analýzy npro české dopravní prostředí většinou nevhodné nvýznamná část přepravních výkonů v závazku veřejné služby nceny jízdného často nastaveny síťově nkrátké časové řady núprava cen max. jednou ročně 5 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Vývoj cen jízdného ČD a SA na trase Praha-Brno Zdroj dat: Jízdní řády pro daná období a www.compet.cz 6 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Přímá aplikace SSNIP-analýza kritické ztráty nrelevantní trh je určen nejmenším množstvím producentů, kteří kdyby tvořili jednu firmu, by dokázali ziskově zvýšit cenu o 5 až 10 % n npřímá aplikace: 1.stanovení tzv. kritické ztráty 2.odhad skutečné ztráty 3.porovnání výsledků n npokud je skutečná ztráta vyšší než kritická, zvýšení ceny by nebylo ziskové a producent nemá dominantní postavení n n 7 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Stanovení kritické ztráty npro lineární poptávku vzorcem: cl=X/(X+M) n X ... procentní zvýšení ceny n M ... marže před zvýšením ceny n 8 X = 0,01 X= 0,05 X=0,1 marže kr. elasticita kr. ztráta kr. elasticita kr. ztráta kr. elasticita kr. ztráta 10% 9,09 9,09% 6,67 33,33% 5,00 50,00% 20% 4,76 4,76% 4,00 20,00% 3,33 33,33% 30% 3,23 3,23% 2,86 14,29% 2,50 25,00% 40% 2,44 2,44% 2,22 11,11% 2,00 20,00% 50% 1,96 1,96% 1,82 9,09% 1,67 16,67% 60% 1,64 1,64% 1,54 7,69% 1,43 14,29% 70% 1,41 1,41% 1,33 6,67% 1,25 12,50% 80% 1,23 1,23% 1,18 5,88% 1,11 11,11% 90% 1,10 1,10% 1,05 5,26% 1,00 10,00% www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Stanovení skutečné ztráty n nSkutečnou ztrátu lze určit zjištěním cenové elasticity poptávky a dosazením do vzorce: ΔQ=ΔX * ε n ε .. vlastní cenová elasticita n ΔX .. procentní zvýšení ceny n nMožnosti odhadu vlastní cenové elasticity: nekonometrický odhad nodhalené preference nspotřebitelský průzkum n 9 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Praktická aplikace nV roce 2012 provedeno spotřebitelské šetření na železniční lince Praha-Brno nCíl: Zjištění cenové citlivosti zákazníků n nPouze částečné provedení SSNIPU nOdpověď na otázku: „Jak vysoké by musely být marže, aby železniční doprava spadala do jednoho relevantního trhu s autobusovou dopravou?“ n n Zápatí prezentace 10 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Spotřebitelské šetření nprovedeno ve dnech 3. – 7.října 2012 nmetodika: přímé dotazování ve vlaku n3 páry spojů denně (ráno, odpoledne, večer) nreprezentativní dny: nstředa npátek nsobota nneděle n478 respondentů v obou směrech n258 mužů, 220 žen n 11 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Rozdělení respondentů podle věku Absolutní četnost na levé ose; zdroj: vlastní tvorba 12 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Rozdělení podle frekvence jízd Absolutní četnost na levé ose; zdroj: vlastní tvorba 13 Legenda: 1. denně 2. více než 1x týdně 3. 1x týdně 4. 1x za dva týdny 5. 1x za měsíc 6. 1x za čtvrtletí 7. 1x za půl roku 8. 1x od začátku roku 9. nevím; jiná odpověď www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Rozdělení podle účelu cesty Absolutní četnost na levé ose; zdroj: vlastní tvorba 14 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Rozdělení podle druhu jízdného Absolutní četnost na levé ose; zdroj: vlastní tvorba 15 Legenda: 1. Základní jízdné 2. Studentská sleva 3. Sporo Tiket 4. Zákaznická karta 5. Zpáteční jízdné 6. Jiný www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Reakce na 10% zvýšení ceny jízdného Absolutní četnost na levé ose; zdroj: vlastní tvorba 16 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Preference autobusových dopravců u těch respondentů, kteří by při zvýšení ceny zvolili jako substitut autobus Absolutní četnost na levé ose; zdroj: vlastní tvorba 17 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Důsledky pro SSNIP 18 nCenová elasticita po zvážení (podle ceny jízdného a frekvence jízd) přibližně 2,5 (velikost skutečné ztráty 25 %) n npo dosazení získáme kritickou hodnotu marží ČD 30 % npokud by M>30% širší relevantní trh npokud by M<30% relevantní trh vymezen železniční dopravou n www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi nDěkuji Vám za pozornost 19 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Příloha – plné znění dotazníku 1.Jak často jste v tomto roce, tedy od ledna 2012, cestoval vlakem do Prahy? 1.denně 2.nikoli denně, ale více než 1x týdně (= 2,3,4 cesty za týden) 3.1x týdně 4.1x za dva týdny 5.1x za měsíc 6.1x za čtvrtletí 7.1x za půl roku 8.celkem jen 1x od začátku roku 9.nevím; jiná odpověď: n 2.Jaký je účel Vaší cesty? 1.služební/pracovní 2.studijní (SŠ,VŠ) 3.soukromý n n 20 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Příloha – plné znění dotazníku 3.Jaký druh jízdenky využíváte k dnešní jízdě? 1.Základní jízdné „Čd promo“ 2.Studentská sleva 15-26 let 3.Sporo Tiket 4.Zákaznická karta IN 25/50 5.Zpáteční jízdné 6.Jiný (uveďte prosím): n 4.Víte prosím, kolik jste za jízdenku zaplatil? 1.ano ; Kolik tedy jízdenka stála?: 2.ne n 5.Představte si, že by ČD zdražily Vaši jízdenku o 10%, takže místo „XY korun“ by stála „XX korun“. Domníváte se, že byste si takového zdražení povšimnul? 1.určitě ano 2.spíše ano 3.spíše ne 4.určitě ne 5.nevím n 21 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Příloha – plné znění dotazníku 6.Jakým způsobem byste na toto zvýšení ceny reagoval? (popř. Váš zaměstnavatel, pokud jde o služební cestu) 1.Nijak.Cestu bych uskutečnil(a) vlakem stejně jako doposud 2.Jízdu bych uskutečnil(a) autobusem [jen v tomto případě pokračujte v dotazníku] 3.Jízdu bych uskutečnil osobním automobilem 4.Cestu bych vůbec neuskutečnil(a), tedy ani jiným dopravním prostředkem 5.Jinak (prosím uveďte): n Na další otázky odpovídejte jen v případě, že jste v otázce č.6 vybral(a) možnost b. n 7.Znáte alespoň přibližnou cenu jízdného autobusových linek na trase Brno-Praha? 1.ano; Kolik to je?: 2.ne n 8.Věděl byste už nyní, s jakou společností byste jel nebo byste se rozhodl až po prozkoumání možností? 1.ano, věděl; s jakou?: [KONEC DOTAZNÍKU] 2.ne [k otázce č. 9] n 22 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Příloha – plné znění dotazníku 9.Pokud ne, vybral(a) byste nějakého z následující nabídky s větší pravděpodobností, než ostatní? 1.Student Agency 2.Eurolines (Touring Bohemia) 3.Jiného 4.ne 5.Nevím n n [část B – vyplnit samostatně po realizaci dotazníku] n 1.Respondent je 1.muž 2.Žena 3. 2.Věk 1.15-26 2.27-40 3.40-60 4.60+ n 23