AUKCE S PLATBOU ZA PŘÍHOZ - MODEL A DATA Vojtěch Kuna ESF MUNI 31.10. 2013 • aukce • server Bonus.cz • datový soubor a jeho vlastnosti • teoretický model • ekonometrický model • odhad teoretického modelu AUKCE S PLATBOU ZA PŘÍHOZ • Swoopo (2005) • 2009 - 112 US stránek, 20.000 unikátních hráčů týdně (Swoopo) • objeví se nová dražba zadaná provozovatelem • aukce začíná na ceně 0 • časovač odpočítává 30s do konce • hráči mohou přihazovat - fixní částka (0,01 Kč) • za každý příhoz fixní poplatek (8 Kč) • nikdo nepřihodí - poslední získá věc za současnou cenu • rozdíl od klasických aukcí, kde platí všichni výherce může zaplatit výrazně méně než poražený • zisky pro provozovatele vyšší než v klasických typech aukcí (hlavně z poplatků za příhoz) • snaha vysvětlit nadměrné zisky BONUS.CZ • 2009 - 2012 • 2010 největší český • podobná implementace aukcí jako v zahraničí DATOVÝ SOUBOR • všechny ukončené aukce • po vyčištění 55.000 aukcí (2009 - 2012) • ručně kategorizováno do 13 skupin
 kultura, zážitky, elektronika, spotřebiče, hry atd. • dopočítán celkový počet příhozů • celková cena a úspory vítěze • odhad zisku prodejce • průměrný poplatek za příhoz - asi 6,1 Kč STATISTIKY DATOVÉHO SOUBORU 0 500 1000 1500 2000 2500 2009−07 2010−01 2010−07 2011−01 2011−07 2012−01 měsíc počet prihoz desetihaler haler koruna −50 0 50 100 2009−07 2010−01 2010−07 2011−01 2011−07 2012−01 měsíc průměrnámarže[%] prihoz desetihaler haler koruna průměrná hodnota [Kč] průměrný počet příhozů 1500 2500 3500 4500 5500 250 500 750 1000 2009−07 2010−01 2010−07 2011−01 2011−07 2012−01 měsíc průměrné úspory [%] průměrné úspory [Kč] 70 75 80 85 90 2000 3000 4000 2009−07 2010−01 2010−07 2011−01 2011−07 2012−01 měsíc 0 500 1000 1500 2000 2500 2009−07 2010−01 2010−07 2011−01 2011−07 2012−01 měsíc počet kategorie bony elektro hrackysport hrykonzole jidpit kosmetika kredit kultura moda ostatni spotrebice zazitky zlato 0 2000 4000 2009−07 2010−01 2010−07 2011−01 2011−07 2012−01 měsíc počet typ adrenalin anonym bonyaklid kupseslevou limitnaprihoz prodej sprinter virtualnizlato Desetihaléřové a korunové aukce Haléřové aukce Konečná cena - střední hodnota (% hodnoty) 258 Kč (7,7 %) 2,3 Kč (0,13 %) Konečná cena - medián (% hodnoty) 68 Kč (2,7 %) 0,5 Kč (0,05 %) Hodnota zboží - střední hodnota 4.121 Kč 2.027 Kč Počet příhozů - střední hodnota 802 233 Počet příhozů - medián 268 53 Celkové náklady - střední hodnota (% hodnoty) 899 Kč (26,6 %) 409 Kč (25,2 %) Úspory - střední hodnota (% hodnoty) 3.222 (73,4 %) 1.618 (74,8 %) Zisk - střední hodnota
 (% hodnoty) 1.035 Kč (27,2 %) -603 Kč (-18,9 %) Zisk - medián
 (% hodnoty) -354 Kč (-23,4 %) -525 Kč (-67,3 %) Nejčastější kategorie (počet aukcí) elektronika (4.061) zlato (19.547) ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●● ● ● ● ● ● ● ●● ● ●● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●● ●● ● ● ● ●●●● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●● ● ● ● ●● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●● ● ● ● ●● ●● ●●● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●● ● ●● ● ● ● ● 0 5000 10000 15000 20000 0 5000 10000 15000 Heuréková cena Doporučenácena TEORETICKÝ MODEL • Platt, Price,Tappen (2012) • stejné, známé ocenění předmětu • vysvětlení zisků bez odklonu od racionálních hráčů s dokonalými informacemi • ocenění v • n hráčů • užitková funkce u(w) z výplaty w • stav aukce v každém okamžiku
 počet kol q
 vyhrávající hráč i ∊ {1,...,n} • cena p0 = 0 • po příhozu nové kolo • zvýšení ceny o s korun • v každém kole q (po q příhozech)
 pq = s ∙ q • (n - 1) hráčů se rozhoduje • nikdo nepřihodí - konec aukce
 vítěz zaplatí pq • někdo přihodí - zaplatí poplatek b
 stane se současným vyhrávajícím
 začíná nové kolo • rozhodování o q-tém příhozu: • u(w - b) • u(w + v - b - s∙q) • u(w) • hledáme symetrické rovnováhy vzhledem k podhrám • strategie βq+1 ∊ [0,1] • základní varianta - rizikově neutrální hráči • u(w)=w • bereme danou strategii βq+1
 (1 - βq+1) ! 1− βq+1( ) n−1 = 1− µq+1 βq = 1− (1− µq ) 1 n−1 pro q >1 • indiference mezi příhozem a nepříhozem ! • zajistí jedinečnou rovnovážnou úroveň ! • ostatní rovnováhy degenerovaný výsledek w − b + v − s⋅q( ) 1− µq+1( )= w µq = 1- b v- s⋅ q -1( ) pro 1< q ≤ Q, • nepodmíněná hustota pravděpodobnosti, že aukce skončí po q příhozech ! ! • klesající v počtu příhozů f q( )≡ 1− µq+1( ) µj = 1− µ1 pokud q = 0 b v − s⋅q µ1 1− b v − s⋅ j −1( ) ⎛ ⎝⎜ ⎞ ⎠⎟ pokud 1≤ q ≤ Qj=2 q ∏ ⎧ ⎨ ⎪⎪ ⎩ ⎪ ⎪ j=1 q ∏ • přesně hodnota předmětu ! • rostoucí v poplatku za příhoz a hodnotě, klesající ve velikosti příhozu E Rev( )= b + s( )⋅q⋅ f q( ) q=1 Q ∑ var Rev( )= b⋅ v − s( )2 b + 2s • obecnější tvar - s parametrem rizikové averze ! • CARA - zmizí nepozorované počáteční vybavení • analogické odvození s indiferencí u w( )= 1− e−αw α 1− µq+1( )1− e−α w+v−sq−b( ) α + µq+1 1− e−α w−b( ) α = 1− e−αw α ! ! ! • nový tvar pro riziko vyhledávající hráče • zajímavé pro pokles ziskovosti µq = 1− e α b+s q−1( )−v⎡⎣ ⎤⎦ eαb − e α b+s q−1( )−v⎡⎣ ⎤⎦ f q( )≡ 1− µq+1( ) µj = eαb −1 eαb − eα b+sq−v( ) 1− e α b+s j−1( )−v⎡⎣ ⎤⎦ eαb − e α b+s j−1( )−v⎡⎣ ⎤⎦ ⎛ ⎝ ⎜ ⎞ ⎠ ⎟ j=1 q ∏j=1 q ∏ Vztah hráčů k riziku rizikově neutrální riziko vyhledávající rizikově averzní Průměrný počet příhozů E(f(q)) rostoucí v:
 hodnota předmětu v
 klesající v:
 poplatek za příhoz b
 velikost příhozu s rostoucí v:
 hodnota předmětu v
 klesající v:
 poplatek za příhoz b
 velikost příhozu s
 riziková averze α
 rostoucí v:
 hodnota předmětu v
 klesající v:
 poplatek za příhoz b
 velikost příhozu s
 riziková averze α Průměrný příjem E(rev) rostoucí v:
 hodnota předmětu v
 (vždy přesně v) rostoucí v:
 poplatek za příhoz b
 klesající v:
 velikost příhozu s
 riziková averze α
 rostoucí v:
 velikost příhozu s
 klesající v:
 poplatek za příhoz b
 riziková averze α Rozptyl příjmů var(rev) rostoucí v:
 hodnota předmětu v
 poplatek za příhoz b
 klesající v:
 velikost příhozu s - - EKONOMETRICKÉ MODELY • agregovaný pohled na celý soubor • 3 modely - počet příhozů, úspory vítěze, zisk provozovatele • vždy 5 specifikací a sledování robustnosti vlivu proměnných • nezávislé proměnné - obvyklá cena, dummy velikost příhozu, dummy pro typy aukcí, dummy pro kategorie zboží • + druhé, třetí mocniny ceny a interakce mezi cenou a dummy pro příhoz • hlavní výsledky • sedí předpovědi modelu • počet příhozů rostoucí s hodnotou předmětu
 klesající s velikostí příhozu • zisk roste s hodnotou a klesá s velikostí příhozu • to by neplatilo pro riziko neutrální - měl by být nezávislý • ale přesně to, co model předpovídá pro hráče vyhledávající riziko • příjmy z aukce rostou rychleji než cena • užitek z rizika závisí na rozptylu výsledků APLIKACETEORETICKÉHO MODELU • jednotlivé předměty (> 44 opakování) • 53 předmětů celkem (asi 4.600 aukcí) • srovnání teoretické a pozorované pravděpodobnosti • nutné fixní paramtry • 1. odhad modelu s danými parametry • různé specifikace • II. statistické testy pro shody rozdělení Specifikace Hodnota Averze k riziku Základní z Heureky 0 Hodnotová MLE 0 Riziková z Heureky MLE Plná MLE MLE • problémy - extrémní citlivost na parametr rizikové averze - občas problém nerozhodného estimátoru ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●● ● ● ● ● ●●● ● ● ● ● ●● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● 0 5000 10000 15000 20000 25000 0 5000 10000 Heuréková cena MLEcena ML odhady ceny předmětů v hodnotové specifikaci ML odhady hodnot v plné specifikaci ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● 0 3000 6000 9000 2000 4000 6000 Heuréková cena MLEcena ML odhady rizikové averze v rizikové specifikaci ● ● ● ● ● ●● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● −0.002 −0.001 0.000 0.001 0.002 0 5000 10000 Heuréková cena MLEparametrrizikovéaverze ML odhady rizikové averze v plné specifikaci ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●● ● ● −0.015 −0.010 −0.005 0.000 0.005 2000 4000 6000 Heuréková cena MLEparametrrizikovéaverze Asus EEE PC 0 5000 10000 15000 0e+002e−044e−04 Scrabble 0 100 300 500 700 0.0000.0020.0040.006 ● ● Základní Hodnotová XBox 360 Elite 0 1000 3000 5000 0e+004e−048e−04 Zlato za 5.000 Kč 0 500 1500 2500 3500 0.00000.00050.00100.0015 50 bonů 0 100 200 300 400 0.0000.0020.0040.0060.008 400 bonů 0 500 1000 2000 0.00000.00100.0020 ● ● ● Základní Riziková Plná Dolce Gusto 0,1 0 1000 3000 5000 0e+002e−044e−046e−04 Dolce Gusto 1 0 500 1000 2000 0e+004e−048e−04 Specifikace N t-test Pearson KS AD p > 0,10 Základní: v = Heureka, α = 0 53 41,5 47,2 50,9 43,4 Hodnotová: v = MLE, α = 0 53 96,2 88,7 90,6 90,6 Riziková: v = Heureka, α = MLE 53 100 92,5 94,3 90,6 Plná: v = MLE,
 α = MLE 53 100 92,5 98,1 96,2 iPod Shuffle 2 GB 0 200 600 1000 0.0000.0040.0080.012 Domácí pekárna Philips 0 500 1000 1500 0.0000.0020.0040.006 ● ● Základní Plná ZÁVĚR • ekonometrické modely
 výsledky odpovídají předpovědi pro rizikovyhledávající hráče • odpovídající výsledky odhadu jednotlivých předmětů • zavedení rizikových preferencí výrazně zlepší předpovídací schopnosti modelu • model racionálních hráčů dostatečný k vysvětlení významné části dat • záporné odhady parametru rizikové averze spojené v plné specifikaci s nižší hodnotou předmětu • realistické výsledky - hráči si předměty cení méně, než průměr na Heureka.cz, ale mají dodatečný užitek z rizika • vyhledávají riziko méně než hráči na swoopo.com DĚKUJI