ozumu? Martin Kvizda Masarykova univerzita v Brně Ekonomicko-správní fakulta listopad 2008 TľuKiuni pľbíiiií Vybrané případové studie rozdělené do deseti tématických okruhů (Evropa x Amerika) Závěr Diskuse. Pár Dozná Proč se bavit o železnicích? jsou všude kolem nás zaměstnávají tisíce lidí vlastní miliardové majetky stojí nás desítky miliard z veřejných rozpočtů stát je podporuje a plánuje jejich rozvoj ... a víme proč? "... the relation between the State and the national railways is one of the most difficult and important questions of modern politics." W. M. Acworth (1908) The Relation of Railways to the State. The Economic Journal, Vol. 18, N° 72, p. 507) 19. století: železnice = technologická inovace dopravních služeb vznikla jako konkurenceschopné a konkurující odvětví přitahovala zájem soukromého kapitálu —> zisk přitahovala zájem státu —» zisk, strategie, HP cíle Dnes: železnice = technologický standard v řadě zemí konkurence neschopná nepřitahuje soukromý kapitál —» ztráta přitahuje zájem státu —» krytí ztrát, strategie, HP cíle . Vnímání historického vývoje: 1. období - developerske („railmania") —> fungující soukromé podniky 2. období - etatizace —> neefektivní státní podniky 3. období - revitalizace —> návrat k soukromému podnikání historická iluze Jaká byla (a je) role státu v železniční dopravě? 1. Železnice vs. a Evropa, 16. stol. —► první železné/dřevěné dráhy: Doprava v soukromých dolech a lomech . Evropa, 18. stol. —► první parní automobily: 1769 Nicolas Joseph Cugnot (Francie) - tahač těžkých děl, 5 km/h 1801 Richard Trevithick (UK) - doprava osob a nákladů, 15 km/h 1826 Goldsworthy Guerney (UK) - Londýn - Bath, 340 km, 20 km/h 1829 Charles Dance (UK) - londýnské parní omnibusy (28 strojů) 1831 Charles Dance (UK) - linka Cheltenham - Gloucester (3 x denně) 1833 Walter Hancock (UK) - „London and Paddington Steam Carriage Company" - pravidelná doprava, silniční vlaky . • Evropa, 19. stol. —► první parní lokomotivy: 1804 Richard Trevithick (UK) - důlní dráha v Merthyr Tydfil 1815 George Stephenson (UK) - důlní dráha v Killingwoth („Blücher") 1825 George Stephenson (UK) - veřejnosti přístupná důlní dráha Stockton - Darlington 1835 George Stephenson (UK) - veřejná dráha Liverpool -Manchester („Rocket") Svet, 18./19. stol. —► silnice nejsou ekonomicky zajímavé: Silnice vlastní stát („císařská s.") a jednotlivá panství („knížecí s."). Vybírá se mýto, které se nevrací do údržby . Právo ztroskotání. Veřejné silnice nezpevnene, nedostatek kapitálu a vůle je opravovat. Svět) 1820 —► kapitál je investován do železnic: Železnice umožňuje privatizovat výnosy z provozu, je soukromá, kontrolovatelná a řiditelná. Stát není schopen zajistit rozvoj dopravy, přenechává to soukromému kapitálu a ten jako způsob technického provedení volí ekonomicky nejpřijatelnější variantu - železnici. » UK, 19. stol. —► regulace silniční dopravy: 1861 - parlamentní zákon - 8 km/h město, 16 km/h cesta, max. 11 tun 1865 - „Locomotive act" - 3.2 km/h a 6.4 km/h, chodec s praporkem • Rakousko, 1836 —► vizionářská strategie (odloženo o 180 let): K.u.K. Hofkanzlei: „stát převezme železniční síť od soukromých vlastníků do svého vlastnictví a správy v okamžiku, kdy budou moci dopravci volně provozovat služby, jako na silnici." arstvi nevi, co s drahou - ale platí Rakousko, 19. stol. —► čtyři změny strategie za 40 let: 1825 - privátní developerske období (koňky, Severní dráha císaře Ferdinanda - KFNB); 1841 - stát na vlastní náklady buduje základní železniční síť (Severní státní dráha - NStB); 1855 - rezignace na budování a provoz železnic a privatizace státních drah (Společnost státní dráhy - StEG); 1869 - subvence, dotace, záruky výnosu, postátňování drah: 1874 -Kuratorní zákon, 1877 - Sekvestrační zákon, 1880 Zákon o poskytování výhod místním drahám. 1 Výstavba drah v Cechách a na Moravě £ 900 800 700 600 500 S 400 'M 300 200 100 0 přírůstek ■#+ •celkem i 10000 9000 8000 7000 6000 5000 4000 3000 2000 1000 0 m O m o : o m O »n .o m o m o »n o ! O •o O m O IT) O IT) O i M Německo, konec 19. stol. —► subvence soukromým rejdám: Norddeutscher Lloyd a Hamburg-Amerika Linie tak mohly provozovat ztrátové rychloparníky. Velká Británie, reakce —► subvence soukromým rejdám: Všechny britské rejdy mohly čerpat subvence za závazek, že poskytnou své parníky pro přepravu invazních vojsk. Kanada, 1889 —► monopol a dotace v boji o přežití: Britská vláda udělila Canadian Pacific Railway (CPR) poštovní monopol pro Hongkong a dotaci 45 000£, kanadská vláda 15 000£. Během železniční krize 1893-95 zkrachovalo 150 severoamerických drah - CPR přežila.... 1 u Rakousko, 1830 —► bohatí pomáhají mocným: Žádost o privilegium pro Severní dráhu císaře Ferdinanda (KFNB) podpořil její hlavní podílník S. M. Rothschild osobními půjčkami kancléři Metternichovi. • Rakousko, 1862 —► úředníci nesmí pracovat pro železnice: Stát v 1855 privatizoval dráhy (StEG) za 65 450 000 zl. = necelá polovina účetní hodnoty + velkostatky, doly, lesy a pozemky s budovami + státní záruka minimálního výnosu 5.2% (dosud vynášely 2-10%) + osvobození na 10 let od daní. V 1862 ustavena parlamentní komise k vyšetření finančních machinací a korupce + státním úředníkům zákonem zakázáno, aby byli zároveň členy správních rad železničních společností. USA, 1850 —► železnice budují okruh přátel: Santa Fé Railroad vyplácela 500 - 2 000 $ ročně legislativcům (s příjmem 900 $ ročně) jako zvláštní náhrady za činnost spojenou se zasedáním ve správní nebo dozorčí radě + volné rodinné jízdenky; postupně i členové městských rad a advokáti. Kanada, 19. stol. —► korupce státních úředníků: ^Historie kanadského bohatství" (Gustavus Myers) popisuje na 2/3 stran zločiny spojené s korupcí poslanců soukromými vlastníky a provozovateli železnic. historie Nejvyššího soudu" popisuje na 556 z 852 stran defraudace, krádeže, korupci a ostatní zločiny zneužití postavení veřejného činitele spojené s americkými dopravními magnáty . » Austrálie, 1867 —► zkorumpované veřejné zakázky pro státní železnice: Austrálie - 400 mil v mírném terénu a na bezcenné půdě za 10 000 000£ (1 míle = 25 000 £) Kanada - 2 000 mil za 20 000 000£ (1 míle = 10 000 £) USA - 40 000 mil za 300 000 000£ (1 míle = 7 500 £) eznice vs. auta III. dějství USA91930 —► železnice vozí vlastní rakev: Železnice ovládly dopravu, stát nemá prostředky, jak se jim bránit -podporuje automobilismus, buduje silnice . Železnice podporují stavbu silnic - schopnost farmářů vozit produkci do 3 mil; po pevné silnici až 6 mil —► rozšíření dostupné plochy 4*, zvýšení tonáže a výnosů . Ví přepravené tonáže drah - ocel, sklo, kaučuk a polotovary pro automobilky + nová auta dealerům + štěrk, cement, asfalt na stavbu silnic. ICC - železnice minimální tarify + regulace; auta free . • Evropa, 1930 —► železnice pracují pro stát: Většina železnic je znárodněných nebo přímo kontrolovaných státem . Stát může železnice ovládat, auta nikoli - udržuje dráhy a chrání je proti konkurenci aut. Kanada, 1915 —► vztah státu ke státní a privátní železnici: Státní Inter-Colonial Railway (ICR) - ztráta zatěžuje rozpočet, špatné služby - návrh na privatizaci. Soukromá Canadian Pacifik Railway (CPR) - lepší služby, zisková. CPR získala: dotaci od státu 25 000 000 $ + část hlavní a odbočných tratí v ceně 30 818 000 $ a 6 967 319 $ + dotace místních vlád celkem 9 682 297 $ + dotace municipalit 4 025 538 $ + 25 000 000 akrů pozemků. Ostatní soukromé dráhy: dotace od státu 183 000 000 $ + dotace místních vlád 37 000 000 $ + dotace municipalit 18 000 000 $ + překlasifikování dluhů na nedobytné nebo na dary 39 000 000 $ + sanace bankrotujících Canadian Northern Railway a Transcontinental Railway 23 000 000 $ . Dráhy vyplácely dividendy a bohaté odměny managementu ... diskusi 1. Amerika vs. Evropa (UK se přesouvá sem tam) . 2. Stát nechtěl železnice vlastnit ani provozovat - dokud se nechytil do vlastních smyček. 3. Amerika: stát železnice nejprve podporoval, pak ho přerostly, bojoval s nimi a pak je nechal napospas —► co přežilo, funguje . 4. Evropa: stát železnice moc nepodpořil, pak jim začal pomáhat, znárodnil je a pak je chránil —► přežily i ty nefunkční. 5. Železnice je dnes neefektivní a nekonkurenceschopna tam, kde ji stát zakonzervoval v podobě z 19. století. 6. Železnice je konkurenceschopným podnikem tam, kde jí to stát umožňoval, nereguloval a nechránil ji. 7. Revitalizace železnice znamená „opožděnou evoluci" => železniční doprava nemůže přežít v rozsahu a podobě z 19. století. "State ownership and operation of railways on the continent of America is as much the exception as it is the rule in Europe." W. M. Acworth, (1908) The Relation of Railways to the State. The Economic Journal, Vol. 18, N° 72, p. 505 http://www.econ.muni.cz/railway Děkuji za pozornos