Želví modely trhu (aneb pěstujeme ekonomiku v Petriho misce) Michal Kvasnička qasar@econ.muni.cz Struktura prezentace Co jsou to ,,želví modely" Motivace modelu trhu Popis modelu Výsledky simulací a jejich analýza Závěry ,,Želví modely" ,,Želví modely" Agent-based Computational Economics (ACE) Agent-based Modeling (ABM) jsou způsob tvorby ekonomických modelů. Jde o ,,výpočetní" modely důsledně odvozené od chování ,,prvků sys- tému". Používají se typicky pro modelování ,,komplexních systémů". ,,Standardní" modely Dva prvky: ,,hráči" a ,,hřiště" ­ popsány matematicky. Řešení: spočítá se optimální chování každého hráče při daném chování ostatních (reakční funkce) spočítá se Nashova rovnováha (může jich být víc) Výhody: jasný, dokázaný analytický výsledek formální analýzou lze zkoumat jeho vlastnosti Nevýhody: jen (hyper-)racionální hráči jen rovnováha (ne přizpůsobovací procesy) ACE modely Stejné dva prvky: ,,hráči" a ,,hřiště" ­ softwaroví roboti. Každý robot má své cíle, své omezení, reakce, paměť, . . . Řešení: sledujeme interakce ,,hráčů" a k čemu vedou (simulace). Výhody: méně omezení (mnoho agentů, heterogenní agenti, libovolná úroveň racionality, učení, libovolné tvary funkcí, . . . ) nevnucuje rovnováhu lze zkoumat přizpůsobovací procesy jasná korespondence agentů a reálných ,,hráčů" Nevýhody: není analytické řešení jen balík ,,výstupních" dat ­ nutno statisticky analyzovat Příklad: Predátoři a kořist Tradiční ekologický model Lotka­Volterra: dn1 dt = n1(b - k1n2) dn2 dt = n2(k2n1 - d) n1 hustota populace kořisti, n2 hustota populace dravců b porodnost kořisti, d míra úmrtnosti dravců k1, k2 > 0 konstanty ACE reprezentace má podobu počítačové simulace: Použití ekonomie sociologie politologie? (evoluční) biologie teoretická ekologie Motivace modelu Hayek: "The Use of Knowledge in Society", AER 1945 Chamberlin: "An Experimental Imperfect Market", JPE 1948 Smith: "An Experimental Study of Competitive Market Behavior", JPE 1962 Gode--Sunder: "Allocative Efficiency of Markets with ZeroIntelligence Traders: Market as a Partial Substitute for Individual Rationality", JPE 1993 Cliff--Bruten: "Less Than Human: Simple adaptive trading agents for CDA markets", 1997 Hayek, AER 1945 Informace jsou ve společnosti rozptýlené. "We must look at the price system as such a mechanism for communicating information if we want to understand its real function. . . " (p. 526) Ekonomové tomu buď věří, nebo ne. Jak to ověřit? Chamberlin, JPE 1948 První článek o experimentální ekonomii (,,classroom experiment"). Kupci a prodejci, rezervační ceny, 1 jednotka, 1 ,,obchodní den". Jen privátní informace (rezervační ceny). Žádná organizace trhu: studenti bloumali po třídě a smlouvali. Výsledky zobchodovalo se víc než rovnovážné množství průměrné ceny byly pod rovnovážnou cenou nebyla žádná tendence směřovat k rovnováze "My own skepticism as to why actual prices should in any literal sense tend toward equilibrium during the course of a market has been increased not so much by the actual data of the experiment . . . as by failure . . . to find any reason why it should be so." (p. 102) Smith, JPE 1962 Stejná struktura experimentu až na víc ,,obchodních dnů" jinou organizaci trhu: continuous double auction market (CDA) Dramaticky odlišné výsledky: "Even where numbers are `small', there are strong tendencies for a supply and demand competitive equilibrium to be attained. . . " (p. 134) Ovšem, pokud nabízeli jen prodejci, ceny byly pod rovnovážnými. ,,Hayekova hypotéza" "Hayek's Hypothesis: Strict privacy [regarding agents' value and cost characteristics] together with the trading rules of a market institutions are sufficient to produce competitive market outcomes at or near 100% efficiency." (Smith, 1982, p. 167) Problém: Jak vysvětlit efektivitu trhu v odhalování a komunikaci skrytých rozptýlených informací o rezervačních cenách? Standardní model nelze použít ­ už předpokládá rov- nováhu. Proto ACE modely. Gode--Sunder, JPE 1993 ". . . human traders are replaced by `zerointelligence' programs that submit random bids and offers." (p. 119) Výsledky: "Imposing a budget constraint . . . is sufficient to raise the allocative efficiency of the auctions close to 100 percent. Allocative efficiency of a double auction derives largely from its structure, independent of traders' motivation, intelligence, or learning. Adam Smith's invisible hand may be more powerful than some may have thought; it can generate aggregate rationality not only from individual rationality but also from individual irrationality." (p. 119) Cliff--Bruten, 1997 "More than zero intelligence needed for continuous double-auction mar- kets." ZI-P traders: ". . . remarkably simple adaptive mechanism can give performance that does not suffer from the problems affecting G&S's ZI-C traders: only a slight increase in `intelligence' is necessary." Popis modelu Čtyřúhelníkový svět (toroid), kde obchodují softwarový ZI-P roboti. Mají tajné rezervační ceny, 1 jednotku k zobchodování každý den. Obchodují opakovaně bez zprostředkování. Tržní instituce jsou dány parametry: vision% (0­100 %) . . . jakou část světa vidí who-offers? kupci / prodejci / oba public-offers? (true / false) public-hearing? (true / false) moving-type pohybují / nepohybují se Tržní instituce Lze ,,namixovat" mnoho typů tržních institucí: CDA trh: vision% = 100 %, who-offers? = both, publicoffers? = true, public-hearing? = true, moving-type indi- fferent Chamberlinův trh: vision% < 100 %, who-offers? = both, public-offers? and public-hearing? uncertain, movingtype = moving maloobchod: public-offers? = true, public-hearing? uncertain, moving-type = moving . . . Inicializace a resetování Na začátku každé simulace: roboti jsou vytvořeni a náhodně umístěni ve světě jsou jim přiřazeny rezervační ceny podle dané nabídkové či poptávkové křivky přiřadí se počáteční hodnota ,,vyjednávacím" cenám ostatní stavové proměnné robotů jsou nastaveny na nulu Na začátku každého obchodního dne: každý robot dostane novou jednotku k obchodování ostatní stavové proměnné robotů jsou vynulovány Obchodování Tyto operace jsou opakovány v průběhu každého obchodního dne, dokud už není prostor pro další obchod nebo se určitou dobu neobchoduje: všichni roboti se pohnou (pokud mohou) jeden aktivní robot je náhodně vybrán ten si buď vybere jednoho aktivního robota jako partnera, nebo vyzkouší postupně všechny roboty, které vidí pokud partner existuje a jejich vyjednávací ceny umožňují směnu, zobchodují a odejdou z trhu vybraný robot a všichni roboti, které vidí a kteří mohou slyšet, upraví své ,,vyjednávací" ceny ZI-P algoritmus: Kdy upravit ,,vyjednávací" ceny Pro prodejce. Moje ,,vyjednávací" cena je pt, poslední kótovaná cena je qt. Pokud poslední kotace byla přijatá při ceně qt, pak pokud (pt qt), pak zvyš pt+1 (lze žádat víc) jinak pokud byla poslední kotace poptávka a jsem aktivní, pak sniž pt+1 (jinak mě přebije jiný prodejce nižší cenou) Pokud poslední kotace nebyla přijatá, pak pokud kotace byla nabídka k prodeji pokud jsem aktivní a (pt qt), pak sniž pt+1 (ani já bych neprodal) Podobně pro kupce. ZI-P algoritmus: Jak moc upravit ,,vyjednávací" ceny Nastav cílovou cenu t+1 tak, abys ,,testoval" trh t+1 = Rt+1 qt + At+1, kde Rt+1 a At+1 jsou náhodná čísla. Když se zvyšuje cena, jsou kladná, když se snižuje, jsou záporná. Nová ,,vyjednávací" cena je t+1 = (1 - ) (t+1 - pt) + t, pt+1 = pt + t+1, kde 0, 1 , 0, 1 a počáteční moment 0 = 0. Pokud nová pt+1 není kvůli rezervační ceně možná, je obnovena stará hodnota pt. Nová cena je zaokrouhlena. Implementace Model byl implementován v NetLogo 4.0.2. Data byla analyzována v Matlabu. Webový interface modelu: http://www.econ.muni.cz/~qasar/marketmodel/. Hypotéza Efektivnost trhu (měřená jako Smithovo závisí na tržních institucích klesá ( roste), pokud se vzdalujeme od CDA trhu. = n i=1 (Pi - P )2 n - 1 P 100 % Ve skutečnosti je to složitější. Výsledky simulací Použité parametry: 50 obchodních dnů 19 kupců, 19 prodejců, z toto 10 intramarginálních párů symetrické lineární křivky nabídky a poptávky s rezervačními cenami 5, 10, 15, . . . , 100 parametry ZI-P algoritmu vzaty od Cliffa (1997); náhodně generované pro každého robota simulováno 10× pro každou kombinaci parametrů (a vision% 10 %, 20 %, . . . , 100 %) Celkově tedy 80 000 pozorování. Robustnost zatím netestována. Typický vývoj cen na CDA trhu 0 10 20 30 40 50 60 0 20 40 60 80 100 trading days price/alpha vision = 100 %, both offer, public offers, public hearing První den ceny typicky pod rovnovážnou úrovní P Q S D E P Q S' D' P Vliv omezení ,,vidění" 0 10 20 30 40 50 0 5 10 15 20 25 30 35 trading day alpha vision=10% vision=20% vision=30% vision=40% vision=50% vision=60% vision=70% vision=80% vision=90% vision=100% Vliv omezení ,,vidění" a ,,chození" 0 10 20 30 40 50 0 10 20 30 40 50 trading day alpha vision=10% vision=20% vision=30% vision=40% vision=50% vision=60% vision=70% vision=80% vision=90% vision=100% Vliv privátního nabízení 0 10 20 30 40 50 0 5 10 15 20 25 30 35 40 trading day alpha vision=10% vision=20% vision=30% vision=40% vision=50% vision=60% vision=70% vision=80% vision=90% vision=100% Vliv omezení ,,slyšení" 0 10 20 30 40 50 0 5 10 15 20 25 30 35 40 trading day alpha vision=10% vision=20% vision=30% vision=40% vision=50% vision=60% vision=70% vision=80% vision=90% vision=100% Vliv privátního nabízení a omezení ,,slyšení" 0 10 20 30 40 50 0 5 10 15 20 25 30 35 40 trading day alpha vision=10% vision=20% vision=30% vision=40% vision=50% vision=60% vision=70% vision=80% vision=90% vision=100% Vliv dílčích odklonů od CDA trhu 0 10 20 30 40 50 0 5 10 15 20 25 30 35 40 trading day alpha offers public, hearing publig, moving offers public, hearing publig, standing offers private, hearing publig, moving offers public, hearing private, moving offers private, hearing private, moving vision% = 100 %, public-offers? = true, rest variable. Konečná míra efektivity (alfa), když nabízí kupci i prodejci vision% 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % T/T/T 4.43 2.19 1.24 0.87 0.78 0.88 0.92 0.96 0.94 1.08 T/F/T 6.57 2.88 1.58 1.15 1.06 0.76 0.67 0.60 0.63 0.55 F/T/T 6.50 4.28 3.70 2.96 3.47 2.86 2.64 2.60 2.60 2.59 F/F/T 7.94 6.63 5.27 5.22 5.69 4.89 4.82 5.03 4.70 5.10 T/T/F 35.19 24.54 11.71 6.42 5.13 3.52 2.16 1.80 1.24 1.01 T/F/F 35.43 30.06 20.88 13.25 9.84 7.32 4.93 1.88 1.23 0.53 F/T/F 37.26 20.84 18.37 10.64 8.11 5.69 4.59 3.13 2.95 2.84 F/F/F 35.45 29.52 24.21 20.29 13.85 9.83 9.63 6.23 5.33 4.97 Legenda: public-offers? = T / F, public-hearing? = T / F a moving-type = T / F. Typický vývoj cen, když nabízí jen prodejci (plné vidění) 0 100 200 300 400 500 0 20 40 60 80 100 trading days price/alpha Typický vývoj cen, když nabízí jen prodejci (omezení vidění) 0 100 200 300 400 0 20 40 60 80 100 trading days price/alpha Konečná míra efektivity (alfa), když nabízí jen prodejci vision% 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % T/T/T 53.69 42.08 32.70 25.44 21.57 15.07 8.62 4.04 1.22 1.72 T/F/T 83.66 77.79 76.79 77.10 75.72 75.04 77.83 78.12 73.18 74.77 F/T/T 64.86 56.21 57.62 62.74 63.51 67.55 72.82 74.72 77.82 85.36 F/F/T 94.97 88.05 82.11 86.26 84.22 83.76 86.65 89.20 86.72 87.40 T/T/F 58.04 38.62 31.80 28.28 17.32 12.21 7.64 4.43 2.84 1.81 T/F/F ­.­ ­.­ 78.72 73.42 73.68 75.22 74.07 75.84 76.18 77.52 F/T/F ­.­ 62.67 61.99 61.36 64.96 66.66 69.54 71.09 79.88 82.29 F/F/F ­.­ ­.­ ­.­ ­.­ 84.98 87.95 89.58 88.23 86.15 87.10 Legenda: public-offers? = T / F, public-hearing? = T / F a moving-type = T / F. Závěry Relativně malá inteligence zajišťuje vysokou míru efektivnosti. Tržní instituce musejí být výrazně poškozeny, aby míra efektivnosti výrazněji klesla. Tržní instituce ovlivňují rychlost konvergence cen. Ovlivňují i konečnou efektivnost, ale méně. CDA nemusí být z hlediska konečné nejefektivnější instituce možná v cenách vznikají ,,bubliny". ZI-P algoritmus se nehodí pro trhy, kde nabízí jen jedna strana. Relevance pro reálné trhy Reálné trhy s mnohem chytřejšími obchodníky by měly být minimálně stejně efektivní, možná víc. Existuje prostor pro ,,bubliny" v cenách. Nevylučuje další bubliny v tvorbě rezervačních cen. Děkuji za vaši laskavou pozornost. Nějaké otázky či komentáře? Michal Kvasnička, qasar@econ.muni.cz http://www.econ.muni.cz/~qasar/marketmodel/