www.manazerskehry.cz 1 Manažerské dovednosti Petr Smutný MUES, 25/11/2009 www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 2 Obsah prezentace Proč je důležité mluvit o leadershipu a manažerských dovednostech? Jak na to šli jiní (a jindy)? Jaký je náš přístup? Jaké máme (zatím) výsledky? A jaké máme další plány? www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 3 Proč leadership a manažerské dovednosti? rozdíly ve výkonnosti firem (podniků) vliv struktury odvětví vliv organizačních schopností (org. capabilities) empirické výzkumy potvrzují důležitost obou skupin vlivů www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 4 Historický exkurz teorií a výzkumem Rysové přístupy (trait school of leadership) Jaký by měl leader být? ,,great man" perspective Behaviorální přístupy Co by měl leader dělat? styly vedení Situačně podmíněné přístupy (contingency app.) Diskuse ,,skeptiků" a ,,realistů" robustnější metody výzkumu; zahrnutí podřízených (followers) a jejich vnímání leadera Nové přístupy k leadershipu transformační vůdcovství, neocharismatický přístup, ,,nová" rysová teorie www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 5 Náš přístup kompetenční přístup transformační vůdcovství výzkum v prostředí manažerské simulační hry 2 hlavní roviny výzkumu efektivnost transformačního stylu vedení měření vybraných manažerských dovedností efektivnost simulační hry jako prostředku pro rozvoj dovedností www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 6 Transformační vůdcovství staví na charismatu vůdce a na vnitřní motivaci jeho spolupracovníků 4 základní nástroje charisma vůdce osobnost chování inspirace spolupracovníků intelektuální stimulace individuální přístup ke spolupracovníkům www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 7 Kompetenční přístup východiska koncept manažerských rolí H. Mintzberga; koncept manažerských kompetencí množina chování pracovníka, které musí v dané pozici použít, aby úkoly z této pozice kompetentně zvládl (Woodruffe) navržen model generických manažerských kompetencí ověřen a konkretizován na základě výsledků empirického šetření www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 8 Výzkum manažerských dovedností zdroj informací v podnicích zkoumány požadavky podniků na uchazeče o manažerské pozice obsahová analýza inzerátů východiskem formulovaný kompetenční model formulovány hypotézy částečně explorativní charakter N = 111 inzerátů www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 9 Shrnutí zajímavých výsledků konkurence pro absolventy ekonomických škol Požadavek na oborové zaměření vzdělání 12,61% 39,64% 34,23% 13,51% Ekonomické vzdělání Technické vzdělání Zaměření vzdělání neurčeno Bez požadavku na vzdělání www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 10 Shrnutí zajímavých výsledků Nejčastěji požadované dovednosti 0,00% 5,00% 10,00% 15,00% 20,00% 25,00% 30,00% 35,00% 40,00% 45,00% 50,00% vedenítýmu(lidí) komunikačnídov. prácesPC flexibilita řidičskýprůkaz organizačnídov. samostatnost analytickédov. obchodnídov. vyjednávacídov. manažerskédov. týmováspolupráce zodpovědnost pracovitost www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 11 Shrnutí zajímavých výsledků Relativní důležitost manažerských dovedností 0,00% 5,00% 10,00% 15,00% 20,00% 25,00% 30,00% 35,00% 40,00% 45,00% 50,00% Komunikační dovednosti Kooperativnost Motivační dovednosti Hodnotící a kontrolní dovednosti Organizační dovednosti Kognitivní dovednosti Flexibilita / Adaptabilita Kreativita www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 12 Kompetenční model viz přiložený soubor www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 13 Výzkumné otázky Jaký vztah existuje mezi úrovní 8 dílčích manažerských dovedností manažera a tím: jak je manažer vnímán svými podřízenými jako vůdčí osobnost; jak je vedení podniku (business unit) vnímáno jako efektivní řadovými členy týmu; jakých ekonomických výsledků objektivně dosahuje tým (business unit) pod jeho vedením. www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 14 Design výzkumu výzkum probíhá v rámci Manahry respondenti studenty MU a VŠE návaznost na dříve provedená šetření dotazník pro zjištění míry transformačního přístupu GŘ pro zjištění úrovně manažerských dovedností korelační studie n = 36 manažerů n = 679 podřízených (cca 19 / manažer) www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 15 Dosavadní výsledky (1/2) Vztah mezi jednotlivými manažerskými dovednostmi a vnímáním osobnosti manažera jako vůdce hodnocením efektivity manažera podřízenými Osobnost manažera jako vůdce P-value Vnímaná efektivita manažera P-Value Organizační dovednosti 0,73 0,01 0,7 0,01 Flexibilita/adaptibilita 0,82 0,01 0,5 0,01 Motivační dovednosti 0,64 0,01 0,59 0,01 Komunikační dovednosti 0,84 0,01 0,43 0,01 Kooperativnost 0,56 0,01 0,39 0,01 Hodnotící a kontrolní dovednosti 0,64 0,01 0,49 0,01 www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 16 Dosavadní výsledky (2/2) Vztah mezi jednotlivými manažerskými dovednostmi a ziskovostí fiktivního podniku Ziskovost podniku P-value Organizační dovednosti 0,35 0,036 Flexibilita/adaptibilita 0,28 0,093 Motivační dovednosti 0,3 0,076 Komunikační dovednosti 0,11 0,537 Kooperativnost 0,15 0,368 Hodnotící a kontrolní dovednosti 0,19 0,274 www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 17 Další postup dokončení sběru dat (24 manažerů / cca 600 respondentů) finalizace výsledků rozšíření zkoumání vliv organizačního kontextu vliv interkulturních faktorů www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 18 Náš přístup kompetenční přístup transformační vůdcovství výzkum v prostředí manažerské simulační hry 2 hlavní roviny výzkumu efektivnost transformačního stylu vedení měření vybraných manažerských dovedností efektivnost simulační hry jako prostředku pro rozvoj dovedností www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 19 Metodika tři stupně pyramidy reakce učení aplikace (transfer) dovedností empirické šetření ­ dotazníky sebehodnocení vnímaná osobní zdatnost výzkumný vzorek ­ reprezentativní velikostí i strukturou www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 20 Shrnutí výsledků (1/2) Absolvování Manahry vede ke zvýšení úrovně sledovaných manažerských dovedností. Efekt učení Efekt sebereflexe Efekt sebereflexe souvisí s efektem učení. U lidí s vyšším efektem učení je efekt sebereflexe vyšší. N platných Průměr Medián Modus Četnost Minimum Maximum Rozptyl Sm. odch. Směrod. chyba 701+ 195 8,72821 10,00000 10,00000 86 0,0000 40,00000 43,45667 6,592168 0,472075 702+ 195 11,73333 10,00000 10,00000 71 -10,0000 60,00000 72,30997 8,503527 0,608950 703+ 195 4,35385 5,00000 0,000000 91 -20,0000 40,00000 41,52879 6,444283 0,461485 705+ 195 7,18462 5,00000 10,00000 58 -10,0000 50,00000 55,88327 7,475511 0,535332 706+ 195 7,82308 5,00000 0,000000 51 -10,0000 70,00000 74,93890 8,656726 0,619921 708+ 195 9,42718 10,00000 10,00000 69 -5,0000 50,00000 60,07271 7,750659 0,555036 Popisné statistiky (DATA) N platných Průměr Medián Modus Četnost modu Minimum Maximum Rozptyl Sm. odch. Směrod. chyba delta701 195 -2,2154 0,0000 -10,0000 38 -40,000 40,00000 237,2730 15,40367 1,103080 delta702 195 -10,6821 -10,0000 -20,0000 34 -60,000 50,00000 257,4654 16,04573 1,149058 delta705 195 -2,8718 0,0000 0,000000 41 -55,000 45,00000 213,7618 14,62060 1,047003 delta706 195 -2,3769 0,0000 0,000000 36 -85,000 40,00000 365,5389 19,11907 1,369145 delta708 195 -5,5708 -5,0000 -20,0000 33 -45,000 40,00000 207,7514 14,41358 1,032178 Popisné statistiky (DATA) www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 21 Shrnutí výsledků (2/2) Manažerská hra přispívá ke schopnosti účastníků aplikovat sledované kompetence v praktickém životě. Souvislost mezi změnou VOZ a velikostí efektu učení. Souvislost mezi změnou VOZ a velikostí efektu sebereflexe N platných Průměr Medián Modus Četnost modu Minimum Maximum Rozptyl Sm. odch. Směrod. chyba SE+ 195 5,297436 4,000000 4,000000 31 -2,00000 32,00000 17,46778 4,179447 0,299296 Popisné statistiky (DATA) 701+ 702+ 703+ 705+ 706+ 708+ SE+ ,4409 ,6007 ,5710 ,4673 ,5879 ,4837 p=,000 p=0,00 p=,000 p=,000 p=0,00 p=,000 Korelace (DATA) Označ. korelace jsou významné na hlad. p < ,05000 N=195 (Celé případy vynechány u ChD) delta701 delta702 delta703 delta705 delta706 delta708 SE+ -,1206 -,2384 -,1005 -,1423 -,1866 -,1148 p=,093 p=,001 p=,162 p=,047 p=,009 p=,110 Korelace (DATA) Označ. korelace jsou významné na hlad. p < ,05000 N=195 (Celé případy vynechány u ChD) www.econ.muni.cz www.manazerskehry.cz 22 Další postup Vývoj alternativní metody měření úrovně manažerských dovedností modelové situace pilotáž ­ organizační dovednosti Hlubší kvalitativní pohled na rozvoj manažerských dovedností na Manahru a její efektivnost jako tréninkové metody Díky za pozornost www.manazerskehry.cz