Lze určit optimální dobu pro zavedení eura v ČR? Lze z teorie OCA určit vhodný okamžik pro přijetí eura? Lze za relevantní ukazatele vhodnosti přijetí eura považovat Maastrichtská kritéria? Tomáš Paleta, 2009 Struktura prezentace Stručné shrnutí teorie optimálních měnových oblastí Nedostatky a problematické oblasti OCA Ekonomické a politické pozadí vzniku EMU Vazba EMU na OCA? Maastrichtská kritéria Jaký je jejich smysl? Politické aspekty Maastrichtských kritérií Teorie optimálních měnových oblastí Vznik ­ 60.léta Zastánci vs. odpůrci Bretton-Woodu Založena na Keynesiánských předpokladech Fixní směnné kurzy mají vysoké náklady Pohyby kurzu mohou efektivně řešit problémy s nezaměstnaností a inflací, respektive s šoky v platební bilanci ve světě rigidních nominálních mezd Původní OCA ­ v neprospěch tvorby unií Modifikace 70. léta Vzájemné zajištění zvyšuje výhody měnové unie Více ve prospěch fixních kurzů Teorie optimálních měnových oblastí 80. léta Nestabilita a nárůst spekulativních obchodů Plovoucí kurzy nemusí být nástrojem makroekonomické stabilizace Ale často jsou také zdrojem nestability V 80. letech postupně upadla teorie OCA do pozadí a již tak slabý analytický aparát dále ztrácel 90. léta Resuscitace teorie OCA Modifikace - pohled se změnil tím směrem, že mnohé náklady přestaly být chápány jako náklady Byly vysloveny závěry o nových potenciálních přínosech z vytvoření unie Kritéria OCA Postupně se formovala kritéria, která určovala, kdy budou náklady fixování kurzu nízké Kritéria OCA se týkají nákladů přizpůsobení při zasažení země asymetrickým (pro zemi specifickým) šokem V rámci vývoje byl tento přístup nahrazen analýzou jak nákladů, tak výnosů Přesto se dnes stále používá Kritéria OCA Pružnost cen a mezd Mezinárodní mobilita VF v rámci unie Finanční integrace Otevřenost ekonomiky Diverzifikace produktu Podobnost v mírách inflace Fiskální integrace Stupeň politické integrace ­ nadnárodní měnová a fiskální politika. Problematické oblasti kritérií OCA Problém nemožnosti vyslovit závěr (problem of inconclusiveness) Studie se zaměřují na srovnání s USA nebo se stávajícími členy EMU Problém nekonzistence (problem of inconsistency Vzájemná protichůdnost některých kritérií Váha, která by měla být jednotlivým kritériím přiřazena Problematické oblasti kritérií OCA Otevřenost obchodu X diverzifikace ekonomiky Malé X velké země Kritérium diverzifikace X teorie koncentrace Měnová integrace v USA Nižší dopravní a transakční náklady Větší geografická koncentrace průmyslu Mobilita VF V EU politický problém (práce) Nižší inflace Před vytvořením X po vytvoření Náklady a přínosy unie Přínosy Eliminace spekulativních toků kapitálu Zmizení nejistoty ohledně výkyvů kurzů uvnitř oblasti, což posílí vnitřní trh a podnítí obchod Nižší investiční rizika a z toho plynoucí nárůst zahraničních investic mezi členskými státy Úspora na devizových rezervách (členské státy nemusí držet rezervy pro transakce v rámci unie) Snížené transakční náklady Měnová integrace může stimulovat sjednocení hospodářských politik a nakonec také hospodářskou integraci. Větší cenová transparentnost, která podnítí konkurenci Transparentnější a prohloubenější finanční trhy Větší mezinárodní cirkulace společné měny Náklady a přínosy unie Náklady Ztráta autonomie měnové a kursové politiky Může být i přínos Omezení pro fiskální politiku V případě existence pravidel Možný nárůst nezaměstnanosti Krátkodobě Možné zhoršení původních nerovnováh v rámci regionů dané země Ztráta ražebného Náklady a výnosy měnové integrace dle OCA Zdroj: Krugman-Obstfelt, 2005 Problém srovnání nákladů a přínosu unie Náklady X výnosy unie Nekvantifikovatelné Těžko odhadnutelné Pravděpodobně malé Aplikace OCA Nejednotnost v interpretaci kritérií a nejednotnost v klasifikaci výnosů a nákladů vede při snahách o posouzení dopadu měnové integrace k rozporuplným výsledkům. Vznik EMU a OCA Schelkle (2007): ,,Jestli s něčím ekonomové na poli teorie OCA souhlasí, pak je to tvrzení, že eurozóna není optimální měnovou oblastí" Vadí to? A pokud ano, jaký bude vývoj v čase EMU je politický projekt Snaha Francie a Itálie zvýšit vliv na monetární politiku Odměna za svolení se sjednocením Němecek Británie výrazně proti Návrh na tzv. Hard ECU - potlačen Delorsova komise Osobní ambice Zacílení a nasměřování debaty EMU jako vynucená měnová oblast Exitence tzv. ,,impossible trinity" vede neodvratně k nutnosti vytvořit měnovou unii Není možné současně mít stabilní kurz, plnou kapitálovou mobilitu a autonomní měnovou politiku Platí nekrytá úroková parita Jedné věci je třeba se vzdát Alternativou je nechat kurzy plout To pro Evropu nikdy nebyla akceptovatelná varianta Pierre Jacquet (1998): ,,V případě plovoucích směnných kurzů by byl Evropský jednotný trh divadlem nadhodnocování a podhodnocování měn" Maastrichtská kritéria Maastrichtská kritéria Cenová hladina je na udržitelné úrovni, přičemž průměrná míra inflace za poslední rok před hodnocením nepřekračuje průměrnou úroveň tří členských zemí EU s nejnižší inflací o více než 1,5 p.b., Směnný kurz se pohybuje v "normálním fluktuačním pásmu" směnného mechanismu ERM II po dobu alespoň dvou let, bez devalvace vůči společné měně, Nominální dlouhodobá úroková míra nesmí přesáhnout průměrnou úroveň tří členských státu EU s nejnižší inflaci o více než 2 p.b. Deficit vládního rozpočtu nesmí přesáhnout 3 % DHP, a pokud referenční hodnotu přesahuje, jedná se o nahodilou situaci a hodnota je blízko 3% Veřejný dluh nesmí přesáhnout 60 % HDP, pokud ho přesahuje musí se k referenční hodnotě blížit dostatečným tempem Podstata MK Oficiálně: MK mají určit, zda stát dosáhl ,,udržitelné konvergence" Výsledkem tlaku Bundesbank Důraz na nominální ukazatele ,,Kultura cenové stability" Zcela opomíjejí reálnou konvergenci Problematické oblasti MK Velmi odlišné globální ekonomické prostředí: Při konstrukci MK, tj. začátkem 90. let Většina zemí EU dosahovala vysokého stupně reálné konvergence Existovala mezi nimi trvalá nominální divergence Některé země EU12 tehdy stále regulovaly kapitálové toky Finanční trhy byly méně rozvinuté a sofistikované Dnes Všechny země EU mají liberalizované finanční účty platební bilance Mobilita kapitálu je podstatně vyšší Všechny tyto okolnosti mají, v kontextu dalšího rozšiřování, důsledky pro významnost a vzájemnou konzistenci Maastrichtských kritérií Problematické oblasti Maastrichtu Kritérium cenové stability Dopředu neznámá referenční hodnota Odkazují na celou EU a ne na EMU Fiskální kritéria Stanovena jako průměr zemí v době vzniku Maastrichtu Dnes mimo realitu Kritérium stability kurzu Možný konflikt s kritériem cenové stability Kritérium úrokových sazeb Výhledový indikátor konvergence inflace? Příliš optimistické? Dopředu neznámá referenční hodnota Inflační kritérium a jeho alternativy 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 1997m12 1998m07 1999m02 1999m09 2000m04 2000m11 2001m06 2002m01 2002m08 2003m03 2003m10 2004m05 2004m12 2005m07 2006m02 2006m09 2007m04 2007m11 2008m06 měsíc a rok Inflace(meziročnízměny)% Inflační kritérium Inflační kriterium EMU (bez Malty) Inflační kritérium EMU Inflace EMU Inflace EU Politické aspekty Maastrichtu Plnění MK původními členy EMU12 Italský rozpočet pro rok 1997 zahrnoval speciální ,,euro daň", která měla být navrácena v dalších letech Francouzská vláda si nechala vyplatit mimořádnou dividendu od France Telecom výměnou za převzetí penzijních závazků zaměstnanců se statutem veřejné služby Mimořádné platby do vládní pokladny plynuly také od TeleDenmark, od Postsparkasse v Rakousku a od Banco Nacional Ultramarino v Portugalsku V mnoha zemích podezření, že výdaje, zejména na infrastrukturu, byly přesunuty z rozpočtu roku 1997 Také důvěryhodnost německé fiskální ,,počestnosti" utrpěla v roce 1997 silný šok, když byl ministr financí nařčen, že se snažil donutit Bundesbank k přecenění zlatých a devizových rezerv a přesunout zisk do rozpočtu Politické aspekty Maastrichtu Dluhové kritérium Německo, Řecko a Rakousko Dluh přes 60% a rostl Belgie, Španělsko, Itálie a Nizozemí Dluh přes 60% a klesal Pokles v Belgii a Itálii velmi pomalý z velké výše Rozpočtové kritérium Španělsko a Řecko Řecko navíc účetní podvody ,,Kreativní účetnictví" Francie, Itálie a Belgie Politické aspekty Maastrichtu Kursová stabilita Itálie nebyla v ERM dva roky Inflační kritérium Splněno všemi zeměmi Ale v podmínkách celosvětově nízké inflace V podmínkách fiskální restrikce Divergence inflace po vytvoření EMU Od roku 1999 do současnosti pouze Německo nepřetržitě plnilo inflační kritérium Litva roku 2006 nesplnila inflační kritérium o pouhou jednu desetinu procentního bodu (0,1 p.b.) Nepřijetí do eurozóny Skutečné cíle Maastrichtu Kritéria OCA Kritéria, která by země měla ve svém zájmu splnit před vstupem do EMU X Maastrichtská kritéria Primárně navržena k tomu, aby ochránila zájmy členských zemí EMU Musí kandidátská země splnit, aby mohla do EMU vstoupit Vládní dluh před vznikem EMU Rozpočtový deficit před vznikem EMU Plnění MK od vzniku EMU (od vstupu do EU)Neplnění (počet měsíců) Z měsíců celkem % doby Zdroj: Eurostat, vlastní výpočty Závěr Teorie OCA poskytuje určitý náhled do problematiky měnových unií,ale nemůže sloužit k rozhodnutí o vhodnosti či nevhodnosti přijmout euro Maastrichtská kritéria jsou politickým nástrojem, který slouží k ochraně stávajících členů eurozóny Vznik EMU a rozhodnutí o přijetí eura v NMS, je politickou otázkou, ve které ekonomické aspekty hrají jen vedlejší roli KONEC Děkuji za pozornost