SEMINÁŘ EKONOMICKÝCH MOZKŮ 6. ROČNÍK 2019/2020 ZADÁNÍ 1.série termín odevzdání: 10. 11. 2019 Návod na odevzdání: Řešení nám pošlete e-mailem (sem@econ.muni.cz). Důležité: Prosím uvádějte u příkladu hlavičku – jméno, škola, třída, číslo série a číslo příkladu. Vzor řešení naleznete zde (https://is.muni.cz/do/econ/soubory/aktivity/sem/Vzor_reseni.pdf), tak jej prosím dodržujte. V tomto ročníku se budeme potkávat s hlavní hrdinkou Grétou, která o všem přemýšlí ekonomicky. Gréta se o letních prázdninách měla skvěle – cestovala, jedla, pila, sportovala, vydělávala peníze. Mimo jiné Gréta v létě navštívila několik hudebních festivalů a všimla si, že na mnoha z nich již byly jednorázové kelímky nahrazeny opakovaně použitelnými. Záloha na ně se pohybovala od 50 do 100 korun a Grétu zajímalo, jaká je vlastně jejich skutečná cena. Příklad 1 Nabídka a poptávka na trhu s opakovatelně použitelnými kelímky jsou definovány následujícími funkcemi: Nabídka: 𝑄 𝑆 = 50𝑃 𝑆 − 950 Poptávka: 𝑄 𝐷 = 4000 − 40𝑃 𝐷 a) Definujte nabídku a poptávku po statku a určete, jaký mají obvykle tvar. Rovnováha na trhu nastává, pokud se nabízené a poptávané množství rovnají, tj. 𝑄 𝑆 = 𝑄 𝐷 a zároveň 𝑃 𝑆 = 𝑃 𝐷 . b) Vypočítejte rovnováhu na trhu s opakovatelně použitelnými kelímky a určete rovnovážné množství a cenu. c) Zakreslete nabídku kelímků, poptávku po kelímkách i rovnováhu z předchozího úkolu do grafu, popište osy i významné body. Pozor! Množství (Q) se zakresluje na x-ovou osu, cena (P) na y-ovou osu. d) Rozhodněte, jak vysokou zálohu na kelímky by měly festivaly dávat, a svoje rozhodnutí zdůvodněte. Gréta ráda poznávala různé evropské státy. V minulých letech jezdila hodně lodí, ale letos jí rodiče poprvé povolili půjčit si jejich auto. Nic jí tedy nebránilo, aby se o prázdninách vydala také na roadtrip po Evropě. Příklad 2 Gréta vyrazila z Brna a postupně navštívila Vídeň, Salzburg, Mnichov, Norimberk, Lipsko, Berlín, Poznaň a Vratislav a vrátila se zpět do Brna. Kolik Kč utratila za pohonné hmoty za předpokladu, že • jela nejkratší možnou cestou, kterou našla na webu mapy.cz, • jela autem s průměrnou spotřebou 8l/100 km a objemem nádrže 40 litrů, • tankovala diesel za průměrnou cenu v příslušném státě, • na počátku měla plnou nádrž a tankovala vždy právě v okamžiku, kdy ji celou spotřebovala, • na cestu se vydala 20. 8. 2019 a denně ujela přesně 230 km, • celkovou částku zaokrouhlila na stokoruny. Nápověda: Používejte data z webu fuelo.net. Po návratu z roadtripu si Gréta přivydělávala na administrativní brigádě. Její první úkol se týkal finanční analýzy podniku. Bohužel Gréta k tomuto ekonomickém tématu nemá potřebné znalosti, proto doufá, že jí pomůžete příklad vyřešit. Příklad 3 Vysvětlete: a) Co to je finanční analýza? b) Proč a kdo potřebuje tyto informace znát? c) Co jsou to ukazatele rentability, likvidity a zadluženosti? Firma poskytla Grétě údaje z účetní rozvahy podniku. Z následující tabulky vypočtěte a zároveň v krátkosti vysvětlete tyto pojmy: • běžnou likviditu • hotovostní likviditu • rentabilitu celkového kapitálu • rentabilitu vlastního kapitálu • míru zadluženosti podniku Aktiva 2019 Pasiva 2019 Dlouhodobá aktiva 15 600 Základní kapitál 1 400 Zásoby 4 000 Výsledek hospodaření 1 352 Krátkodobé pohledávky 2 000 Ostatní složky vlastního kapitálu 13 648 Krátkodobý finanční majetek 1 600 Dlouhodobé úvěry 2 400 Krátkodobé závazky 4 400 Celkem 23 200 Celkem 23 200 Když už bylo na Grétu práce moc, odreagovávala se často u luštění křížovek. Vzhledem k tomu, že na vysvědčení dostala dvojku z ekonomie, řekla si, že by si ji měla více procvičit. Příklad 4 Pomozte Grétě vyřešit následující křížovku. Nápověda: 1. Situace, kdy je poptávka po pracovních místech vyšší než nabídka práce 2. Proces řízení lidí včetně plánování, rozhodování a kontroly 3. Organizace, jejímž cílem je zachování mezinárodního míru, bezpečnosti a zajištění mezinárodní spolupráce 4. Proces, při kterém se lidé koncentrují z vesnic do měst 5. Místo, kde se střetává poptávka a nabídka po zboží či službách 6. Rizika uvedená v pojistné smlouvě, na které se nevztahuje pojistné krytí 7. Nástroj pro sledování stavu aktiv, pasiv a finančních toků ve firmě 8. Ekonomický obor, který se zabývá rozhodováním jednotlivých tržních subjektů 9. Nárůst cenové hladiny Na konci prázdnin už Grétě, i když veřejně by to nikdy nepřiznala, začala chybět škola. A tak hledala, čím by zaměstnala svůj mozek a nad čím by mohla zapřemýšlet. Nakonec našla na konci křížovek rébus, který ji zaujal. Příklad 5 Prohlédněte si následující zkratky a najděte obvyklé slovní spojení, které se za nimi skrývá. Například: 26 = P-en a-y ……… Dvacet šest je písmen abecedy (základní latinka). a) Na rozjezd pár obecných slovních spojení: 7 = T-ů od S-y 366 = D-í v p-m r-e 168 = H-n v t-u 40 = L-ů od A-y 3,14.. = L-o č-o b) A pár spojení v rámci ekonomie: 13350 = M-í m-a od 1. l-a 2-9 34105 = P-á h-á m-a v k-ch 3410 Kč = Ž-í m-m p-o j-e 900 Kč = V-e d-ů v l-u 2-0 220 000 = R-ý p-k na j-o d-ě (330 000 Kč = R-ý p-k u d-t a v-t) Připomínáme, že na odevzdání máte čas do 10. 11. 2019 včetně a že vyžadujeme odevzdávání přesně podle informací uvedených na webu: http://www.econ.muni.cz/uchazeci-o-studium/proc-studovat-na-esf/projekty-pro-studenty- strednich-skol/seminar-ekonomickych-mozku/informace. Přejeme při řešení hodně štěstí a těšíme se na tvé odpovědi i účast v další sérii. Tým SEM