SEMINÁŘ EKONOMICKÝCH MOZKŮ 2. ROČNÍK ŘEŠENÍ 2. SÉRIE Příklad 1 Výše v % BARMAN UKLÍZEČ BARISTA PROVOZNÍ OBSLUHA Sleva na dani navíc za - Vyživovaná manželka ZTP/P Invalidní důchod I. stupně Na první dítě Student Hrubá mzda - 20000 10000 18000 25000 12000 Zdravotní odváděné zaměstnavatelem 9 1800 900 1620 2250 1080 Sociální odváděné zaměstnavatelem 25 5000 2500 4500 6250 3000 Superhrubá mzda - 26800 13400 24200 33500 16100 Měsíční záloha na daň z příjmu 15 4020 2010 3630 5025 2415 Měsíční sleva na dani z příjmu - 2070 + 4140* = 6210 2070 + 210 = 2280 2070 2070 + 1117 = 3187 2070 + 335 = 2405 Měsíční záloha na daň po slevě odváděná zaměstnavatelem - 0 0 1560 1838 10 Zdravotní placeno zaměstnancem 4,5 900 450 810 1125 540 Sociální placeno zaměstnancem 6,5 1300 650 1170 1625 780 Čistá mzda - 17800 8900 14460 20412 10670 Odvody státu celkem - 9000 4500 9660 13088 5410 * Slevu na vyživovaného partnera lze sice aplikovat jen ročně v daňovém přiznání, ale pro lepší názornost zde přepočítáno na měsíc, jako správné řešení jsem však uznával i pokud s měsíční slevou 4 140 Kč nebylo počítáno. Celkové měsíční mzdové náklady pro Lucku je součet všech superhrubých mezd tedy 26800 + 13400 + 24200 + 33500 + 16100 = 114 000 Kč, ročně to pak činí 1 368 000 Kč. Zdroje: http://www.vypocet.cz/popis-vypoctu-ciste-mzdy/ http://www.penize.cz/kalkulacky/vypocet-ciste-mzdy#mzda2015 Příklad 2 1. Doporučila bych letáky, které budou rozdávat brigádníci před fakultami v Brně.  Vzhled letáku:  Brigádnici: Před každou fakultu bych umístila jednoho brigádníka rozdávajícího letáky. Celkem je v Brně 22 fakult: Masarykova univerzita – 9 fakult, Mendelova univerzita – 5 fakult, Vysoké učení technické – 8 fakult. To znamená, že dohromady bude potřeba 22 brigádníků, které lehce seženu přes sociální sítě a známé. Brigádníci budou rozdávat letáky v úterý, středu a čtvrtek (nejfrekventovanější dny) a každý den přibližně 4 hodiny (8:30-10:30 a 12:30-14:30). V této době proudí nejvíce studentů do/z školy. Jejich hodinovou mzdu stanovím na průměrných 80,- Kč/hod. Výpočet nákladů na brigádníky: Hodinová sazba*počet hodin za den*počet dnů*počet brigádníků: 80*4*3*22= 21 120,- Kč  Tisk letáků: Celkem bych vytiskla pro každého brigádníka 1000 letáků, a to prostřednictvím firmy Reproress: http://www.repropress.cz/inpage/letaky-tisk-brno/. Vzhledem k barevnosti letáku zvolím tisk „barevnost 4+4“, tudíž mi jeden leták vyjde maximálně na 0,90 Kč (pokud nedostanu slevu navíc). Výpočet nákladů na tisk: Počet letáků*cena letáku: 22 000*0,90= 19 800,- Kč (cena bez DPH) 19 800*1,21= 23 958,- Kč (cena s DPH) Celkové náklady na propagaci pomocí letáků jsou 21 120+23 958= 45 078,- Kč. www.lucie.cz 2. Dále bych doporučila reklamu v rádiu ve formě 30s spotu  Umístění reklamy: Spot bych umístila pouze do regionálních rádií spadajících do Jihomoravské kraje, kde se nachází Brno, protože cílím na mládež studující v Brně. Co se týče časového horizontu, reklamu bych nechala vysílat ráno mezi 9-12 hod a poté odpoledne mezi 15-18hod. Předpokládám, že v tuto dobu studenti nejčastěji poslouchají rádio, protože ještě/již nejsou ve škole. K umístění reklamy do rádia doporučuji využít firmu RADIOHOUSE a jejich balíček RADIOHOUSE Jihomoravský kraj, viz. http://www.radiohouse. cz/_files/ cenik_2015.pdf (str. 2). Zde je uvedená cena balíčku v čase 9-12hod. za 10 800,- Kč a v čase 15- 18 hod. za 7 800,- Kč. Cena za umístění reklamy (bez DPH): 10 800+7 800= 18 600,- Kč Cena vč. DPH: 18 600*1,21= 22 506,- Kč  Návrh spotu: Cílem spotu je zaujmout studenty, kteří nejčastěji hodují dobrému a především levnému alkoholu. Obsah reklamy by měl být tedy pozitivní, poukazující na ochotný personál, levné nápoje i jídlo. Dále by zde mělo být zmíněno umístění v centru Brna. Cílem spotu je především nadchnout studenty k návštěvě lokálu, který jim nabízí příjemnou atmosféru, levné drinky a především nejlepší možný start večírků! Spojovacím heslem všech propagačních materiálů je: „Chceš zažít pořádnou party?“  Nahrávka spotu: Spot je potřeba nahrát ve speciálním nahrávacím studiu, na což bych využila firmu HITMAKER (http://www.hitmaker.cz/cenik), která se mimo jiné specializuje i na 30s spoty do rádií. Pro nás tedy ideální volba. Cena za nahrávku činí 4800,- Kč. Po nahrání spotu je však potřeba nahrávku ještě upravit do finální verze. Hodina takovéto práce vyjde na 800,- Kč/hod. Budeme předpokládat, že úprava nezabere více jak 10 hodin. Cena za nahrávku (bez DPH): 4800+10*800= 12 800,- Kč Cena za nahrávku vč. DPH: 12 800*1,21= 15 488,- Kč Celková cena za reklamu v rádiu: 22 506+15 488= 37 994,- Kč 3. Reklama prostřednictvím sociálních sítí V současném světě moderních technologií je velkou výhodou reklama prostřednictvím sociálních sítí jako je Facebook, Instagram apod.. Vzhledem k tomu, že momentální náklady jsou 45 078+37 994= 83 072,- Kč, zbylých necelých 17 000 bych pro vyšší účinek zainvestovala na placenou propagaci stránky prostřednictvím Facebooku viz. https://www.facebook.com/advertising/faq, která cílí na námi určenou skupinu lidí. Z tohoto důvodu si myslím, že je výhodné propagovat podnik nejen pomocí stránky na Facebooku a sdílení statusů, ale rovněž zainvestovat do již zmíněné reklamy s možností cílení. Zbytek peněz bych si uschovala na neočekávané výdaje spojené s propagací. Příklad 3 1. Cena 100:𝑄 𝑠 = 2𝑃 𝑠 − 70 = 200 − 70 = 130 Cena 50: 𝑄 𝑠 = 2𝑃 𝑠 − 70 = 100 − 70 = 30 2. Cena 100: 𝑄 𝑑 = 200 − 𝑃 𝑑 = 200 − 100 = 100 Cena 50: 𝑄 𝑑 = 200 − 𝑃 𝑑 = 200 − 50 = 150 3. V rovnováze platí: 𝑄 𝑑 = 200 − 𝑃 𝑑 = 𝑄 𝑠 = 2𝑃 𝑠 − 70 200 − 𝑃 = 2𝑃 − 70 270 = 3𝑃 𝑃 = 90 𝑄 𝑠 = 𝑄 𝑑 = 200 − 𝑃 𝑑 = 200 − 90 = 110 𝑄 = 110 4. 35 135 200 110; 90 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 cena(P) množství (Q) Nabídka a poptávka v Luciině hospodě Nabídka Poptávka Příklad 4  Slevový portál A zobrazí 5000 lidí, 20 % z nich si koupí degustační menu, tj. 1000 lidí. Těmto 1000 lidem se zobrazí polední menu, které si koupí 60 % z nich, tj. 600 lidí. Jaký je zisk z degustační menu? Od ceny voucheru odečteme poplatek portálu a náklady na přípravu menu tj. 690 - 40% pro portál (276) - 2*165 náklady (330) = 84 Kč výdělek na degustační menu pro dvě osoby. Prodáno jich bylo 1000, takže to znamená 84 000 Kč zisk. Jaký je zisk z poledního menu? Od ceny voucheru odečteme poplatek portálu a náklady na přípravu menu tj. 50 - 40% pro portál (20) - náklady (40) = -10, celkem prodáno 600, takže 6 000 Kč ztráta. Navíc tento portál vyplácí bonus za každých 100 prodaných voucherů, Lucie prodala voucherů 1000 + 600 = 1600, dostane zpět tedy 16x 200 Kč, tj. 3200 Kč plus. Celkem vydělá 84000 - 6000 + 3200 = 81 200 Kč a naláká 1000 dvojic na degustační menu a 600 lidí na polední menu, tj. celkem 2600 osob (z toho některé dvakrát).  Slevový portál B zobrazí 3000 lidí, 10 % z nich si koupí degustační menu, tj. 300 lidí. Těmto 300 lidem se zobrazí polední menu, které si koupí 30 % z nich, tj. 90 lidí. Jaký je zisk z degustační menu? Od ceny voucheru odečteme poplatek portálu a náklady na přípravu menu tj. 690 - 10% pro portál (69) - 2*165 náklady (330) = 291 Kč výdělek na degustační menu pro dvě osoby. Prodáno jich bylo 300, takže to znamená 87 300 Kč zisk. Jaký je zisk z poledního menu? Od ceny voucheru odečteme poplatek portálu a náklady na přípravu menu tj. 50 - 10% pro portál (5) - náklady (40) = 5, celkem prodáno 90, takže 450 Kč zisk. Celkem vydělá 87300 + 450 = 87 750 Kč a naláká 300 dvojic na degustační menu a 90 lidí na polední menu, tj. celkem 690 osob (z toho některé dvakrát).  Slevový portál C zobrazí 1000 lidí, 70 % z nich si koupí degustační menu, tj. 700 lidí. Těmto 700 lidem se zobrazí polední menu, které si koupí 70 % z nich, tj. 490 lidí. Jaký je zisk z degustační menu? Od ceny voucheru odečteme náklady na přípravu menu tj. 690 - 2*165 náklady (330) = 360 Kč výdělek na degustační menu pro dvě osoby. Prodáno jich bylo 700, takže to znamená 252 000 Kč zisk. Jaký je zisk z poledního menu? Od ceny voucheru odečteme náklady na přípravu menu tj. 50 náklady (40) = 10, celkem prodáno 490, takže 4900 Kč zisk. Tento portál účtuje jednorázový poplatek 170 000 Kč. Celkem vydělá 252000 + 4900 - 170000 = 86 900 Kč a naláká 700 dvojic na degustační menu a 490 lidí na polední menu, tj. celkem 1890 osob (z toho některé dvakrát). a) Po finanční stránce se Lucii nejvíce vyplatí slevový portál B. b) Co se týče nalákání nových zákazníků, vyplatí se Lucii nejvíce portál A.