SEMINÁŘ EKONOMICKÝCH MOZKŮ 3. ROČNÍK ZADÁNÍ 1. SÉRIE termín odevzdání 4. 12. 2016 Na konci minulé série se Ondrovi a Lucii narodil syn. V letošním ročníku tak budeme svědky toho, jak se z malého Františka stává pořádný chlap. Celá rodina žije spokojeně v Brně a volný čas tráví mimo jiné tím, že přemýšlí nad ekonomickými tématy. Centrem dění je samozřejmě nový člen rodiny. Jednou večer si Ondra s Lucií uvařili čaj a začali přemýšlet nad tím, kolik dalších rodičů má doma také syna se stejným jménem, nebo jaká jsou vůbec běžná jména dávaná dětem v České republice. Příklad 1 a) Sestavte graf vývoje celkového počtu lidí se jménem František žijících v ČR za období let 2010 – 2015. Graf vytvořte v zelené barvě. b) Jaké je Františkovo příjmení, pokud víte, že se jedná o dvacáté nejfrekventovanější mužské příjmení v kraji, kde se narodil? c) Jaké dívčí jméno zaznamenalo mezi lety 2014 a 2015 nejvyšší procentní nárůst? Rodiče se kromě radování z dítěte zajímají i o ekonomické výhody, které jim z něj plynou, například z možného snížení daňové zátěže. Konkrétně se zajímají o snížení daně z příjmu fyzických osob (tedy daně z jejich vlastních příjmů). Příklad 2 Pro účely tohoto příkladu vás může zajímat, že Ondra již v lednu dostudoval a pracuje jako účetní, Lucie stále vlastní hospodu a František se narodil dne 18. 4. 2016. a) Co může rodina ve vztahu k redukci daně z příjmu využít? Zohledněte skutečnost, že do ní v dubnu 2016 přibyl syn. b) O kolik si rodina polepší na daních z příjmu fyzických osob za měsíc duben 2016? c) O kolik si rodina polepší na daních z příjmu fyzických osob za rok 2016? d) Jak by se situace změnila v případě b), pokud by se narodila onoho 18. dubna dvojčata, nikoliv pouze František? e) Jak by se situace změnila v případě c), pokud by se narodila onoho 18. dubna dvojčata, nikoliv pouze František? Další den šel Ondra do práce a Lucie obstarávala domácnost. Když František usnul, sedla si do křesla a začala luštit osmisměrku. Příklad 3 Najděte v osmisměrce 10 podstatných jmen – ekonomických pojmů. F P O J I S T N É Ú A I A Ě P D R T P Č K R N S D Ú H L M E D F R A A L A E K T Í M Ě P N K C V T N B N V S Ě C D S S I A G Ú R O K E O Ě C N Ú I F Í P W O I T Š R G Á Ě I L R V V P O P T Á V K A A Í Když měla Lucie vyluštěno, otočila na další stránku časopisu a našla tam zajímavý článek o spořicích produktech na stáří. Článek byl ale hodně stručný, a tak ji zajímají další informace. Příklad 4 Pro nově narozeného Františka můžete nově uzavřít penzijní spoření. a) Jak se tento produkt správně nazývá? b) Jaké jsou parametry tohoto produktu a od kdy jej lze uzavřít i dětem? c) Kdy nejdříve může František (jeho zákonní zástupci) vybrat peníze z tohoto produktu? d) Spočítejte, jakou částku bude mít František našetřenou v osmnácti letech, pokud mu rodiče uzavřou smlouvu hned po narození a celých osmnáct let budou na produkt posílat 1 000 Kč měsíčně? e) Jaký je váš názor na takový produkt? Poté, co Lucie dočetla celý časopis, se Ondra zrovna vrátil z práce a bylo potřeba vyřešit rodinné záležitosti. S příchodem nového člena domácnosti začalo být potřeba nakupovat také věci, které do té doby Lucie kupovat nemusela. Nejnákladnější z pravidelných položek jsou plenky. Příklad 5 Nabídka a poptávka plenek jsou definovány následujícími funkcemi. Nabídka: Poptávka: a) Definujte nabídku a poptávku po statku a určete, jaký mají obvykle tvar. Rovnováha na trhu nastává, pokud se nabízené a poptávané množství rovnají, tj. a zároveň . b) Vypočítejte rovnováhu na trhu s plenkami, určete rovnovážné množství a cenu. c) Zakreslete nabídku plenek, poptávku po plenkách i rovnováhu z předchozího úkolu do grafu, popište osy i významné body. Pozor! Množství (Q) se zakresluje na x-ovou osu, cena (P) na y-ovou osu. d) Určete, proč by Luciina poptávka po plenkách nemusela mít tvar obvyklý pro poptávku. Bonusový příklad: Ti z vás, kteří do 4. 12. 2016 olajkují naše facebookové stránky www.facebook.com/SeminarEkonomickychMozku obdrží bonusový bod.