SEMINÁŘ EKONOMICKÝCH MOZKŮ 3. ROČNÍK ZADÁNÍ 3. SÉRIE termín odevzdání 12. 2. 2017 František dorostl do věku, kdy začíná mluvit. Jeho první slova jsou samozřejmě ta, která zaslechl od rodičů, většinou v nějaké spojitosti s ekonomií. Je ale příliš malý na to, aby je dokázal správně vyslovit, a tak je zkomolil. Příklad 1 Pomozte rodičům rozluštit, jaká slovní spojení měl František na mysli, a tyto pojmy definujte, příp. vysvětlete: a) Nábytkový rozpočet b) Státní duhový rys c) Marshmallow plan d) Riziková kráva e) Cenný klavír Během víkendu, kdy je František u prarodičů má Lucie konečně volno na odpočinek. Usedne do křesla, které je běžně zasypané Františkovými hračkami a začne relaxovat. Již dlouho má vybranou křížovku, kterou chce vyluštit, nicméně to není tak snadné, protože se celá týká pouze ekonomických témat. Pomůžete jí křížovku vyluštit? Příklad 2 Do následující tabulky doplňte postupně ekonomické pojmy, které jsou popsány níže podle čísel. Pojmy na sebe navazují vždy jedním nebo dvěma písmeny tak, že se překrývají jako ve slovním fotbale (např. NÁBYTEK KAKAO AORTA). Pojem začněte vpisovat vždy v kolonce s číslem, začíná se od písmene V, následně směr ukazují šipky. Posledním písmenem je vepsané Í. Délka slova je vždy vyznačena tučnější čarou (tzn. první slovo má 5 písmen, druhé slovo 9 písmen, třetí slovo 3 písmena atd.). Z políček označených písmeny následně zjistíte tajenku. V^1 [I] ^2 [G] [D] T^3 [H] ^4 ^5 [U] ^6 M ^7 [B] ^8 ^9 [A] ^16[] ^15 [P] R ^14 ^13 ^ 12 [Q] [M] ^11 [R] [O] ^10 [N] [S] ^17 [T] ^18 [K] ^19 ^20 ^21 ^22 Í [F] ^27 ^26 [C] [L] ^25 [E] [J] ^24 ^23 Tajenka: [A] [B] [C] [D] [E] [F] [G] [H] [I] [J] [K] [L] [M] [N] [O] [P] [Q] [R] [S] [T] [U] ! 1. Je to slovo, kterého se snažíme dosáhnout investicí. (Jeden z vrcholů magického trojúhelníku). 2. Doba, za kterou musíme uhradit dlužnou částku, kterou jsme si půjčili od banky. 3. Anglická zkratka pro index celkových nákladů, který se používá u investic. 4. Pokles reálného hrubého domácího produktu (HDP) po dvě nebo více následující čtvrtletí v roce (analogicky dvě po sobě jdoucí čtvrtletí s ekonomickým poklesem). 5. Název naší ekonomické soutěže. 6. Zákaz vývozu něčeho (např. suroviny, výrobku, zbraní) do nějakého státu či zákaz obchodování s tímto státem. 7. Anglický název komodity, která patří mezi drahé kovy. 8. Název nejnižšího bodu v grafu. 9. Jméno ceny, která se každoročně uděluje za zásadní vědecký výzkum, technické objevy či za přínos lidské společnosti. Uděluje se v následujících oborech: fyzika, chemie, fyziologie nebo lékařství, literatura, mír. 10. Anglicky průměr. 11. Žena, která se zabývá ekonomií. 12. Anglická zkratka Proti praní špinavých peněz. 13. Jednotka pro minimální množství obchodovaného instrumentu. 14. Směr vývoje investičního instrumentu (býčí nebo medvědí). 15. Částka, kterou jsme si půjčili od věřitele (osobní, státní, …). 16. Úvěr, který je určen na bydlení. 17. Cenný papír, díky kterému vlastníme část společnosti. 18. Vydání cenných papírů. 19. Anglická zkratka Výnosu na akcii. 20. Rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou. 21. Rozložení rizika. 22. Směnný poměr mezi směňovanými statky (dnes obvykle vyjádřená penězi). 23. Opak poptávky. 24. Forma obchodní dohody mezi soutěžiteli, která narušuje hospodářskou soutěž. 25. Schopnost různých aktiv přeměnit se rychle a bez větších ztrát na peníze. 26. Proces zpracování návrhů pojistných smluv od jejich převzetí od obchodu po zavedení do systému a vyhotovení pojistek. 27. Druh pojištění, které uzavíráme při cestě do zahraničí. Čas plyne a Lucie se po mateřské a rodičovské dovolené vrací zpět do pracovního procesu a začíná znovu pracovat ve své hospodě (jako OSVČ). Tento fakt může ovlivnit hned několik (nejen) ekonomických hodnot. Příklad 3 Zodpovězte následující otázky: a) Pokud dělíme obyvatelstvo podle ekonomické aktivity (ekonomicky aktivní – zaměstnaní, nezaměstnaní; ekonomicky neaktivní), do které skupiny patřila Lucie i. Během mateřské dovolené ii. Během rodičovské dovolené iii. Jako OSVČ pracující ve své hospodě b) Do které skupiny se řadí 3letý František? c) Vypočítejte míru nezaměstnanosti a míru ekonomické aktivity v ČR (dle sčítání lidu 2011): · Nezaměstnaní 499 859 · Zaměstnaní 4 580 714 · Ekonomicky neaktivní 4 784 923 Nezapomeňte uvést i výpočet! Nejen Lucie pracuje. I její manžel Ondra je již několik let pracujícím člověkem. Nyní mu zaměstnavatel zvýšil hrubou mzdu, Ondra by ale rád zjistil, kolik peněz přesně dostane, protože plánuje koupit první kolo pro Františka. Příklad 4 Vypočítejte čistou mzdu Ondry za leden 2017, jestliže pracuje na plný úvazek a jeho hrubá mzda za leden 2017 činila 26 500 Kč. Ondra měl jediné zaměstnání a v práci podepsal Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (laicky někdy nazýván “růžový formulář/papír”). Nezapomeňte zohlednit skutečnost, že rodina má již syna, na něhož Ondra bude uplatňovat daňové zvýhodnění za daný měsíc. Předpokládejte, že Ondra nemá žádné daňově odčitatelné položky. Protože oba rodiče pracují, řeší otázku, co s Františkem? Rozhodnou se ho umístit do školky. Vzhledem k tomu, že o soukromou školku nestojí, a ani by na ni neměli peníze, rozhodnou se pro školku státní. Příklad 5 Poraďte Ondrovi a Lucii s následujícími otázkami. a) Kdy proběhne v roce 2017 v Brně zápis do školek? b) Kolik rodiče bude školka stát? Předpokládejte, že v ní František stráví 3 roky, měsíční úplata činí 500 Kč, stravné 150 Kč týdně a na výlety apod. přispějí 600 Kč ročně. c) Jak mají rodiče Františka do školky dopravovat, pokud je zajímají pouze finanční náklady? Školka je od jejich bydliště vzdálená 20 km, a tak zvažují dvě možnosti: buď městskou hromadnou dopravu, nebo auto, které si nedávno pořídili. Jízda městskou dopravou trvá 40 minut, jízda autem 20 minut, jezdí na Natural 95. Počítejte s cenou benzínu k 9.1.2017 a spotřebou 6l/100km s tím, že František bude do školky chodit od pondělí do pátku 40 týdnů v roce.