SEMINÁŘ EKONOMICKÝCH MOZKŮ 4. ROČNÍK 2017/2018 ZADÁNÍ 1.série termín odevzdání: 12. 11. 2017 Návod na odevzdání: Přihlaste se do ISu, dle instrukcí v registraci. Po levé straně naleznete záložku „Student“. V ní budete schopní najít záložku „studijní materiály“ a v ní složku „odevzdávárny“. Po jejím otevření už uvidíte složku s číslem série a v ní složky s označením čísla příkladu. Vkládejte tedy každý příklad zvlášť do příslušné složky. Důležité: Prosím uvádějte u příkladu hlavičku – jméno, škola, třída, číslo série a číslo příkladu. Vzor řešení naleznete zde (https://is.muni.cz/do/econ/soubory/aktivity/sem/Vzor_reseni.pdf), tak jej prosím dodržujte. Prázdniny jsou za námi a studenti opět nastoupili na své střední školy, nevyhnulo se to ani Jirkovi, který studuje na gymnáziu v Brně a který v září 2017 nastoupil do maturitní třídy 4. B. Jirka předpokládá, že bude maturovat z ekonomie, kterou chce dále studovat v Brně na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity. Proto tomu uzpůsobil i své volitelné předměty a pomalu se na maturitu i přijímací zkoušky začíná připravovat. V prvním příkladu této série pomoz Jirkovi s vyplněním ukázkové maturity z ekonomie a zjisti, zda bys takovou maturity také zvládnul. Příklad 1 Zvýrazněte správnou odpověď u následujících otázek zaměřených na ekonomické znalosti. Správná odpověď je vždy pouze jedna. 1. Co je to barter a. Prodej zboží za bezhotovostní peníze. b. Prodej zboží za hotovostní peníze. c. Výměna zboží nebo služeb za jiné zboží nebo služby bez použití peněz, nebo při alespoň částečném započtení hodnoty zboží nebo služby jiným zbožím nebo službou. d. Výměna minimálně jedné jednotky určité měny za minimálně jednu jednotku jiné měny, a to při daném směnném kurzu, jež je platný v době transakce na základě prohlášení ČNB. 2. Kdo je to Výhradní pojišťovací agent? a. Vykonává zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví na základě písemné smlouvy jménem a na účet jedné pojišťovny, ve své činnosti je vázán vnitřními předpisy pojišťovny, jejímž jménem a na jejíž účet jedná; bylo-li tak dohodnuto, je oprávněn vybírat pojistné nebo zprostředkovávat plnění z pojistných smluv. b. Provádí zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví na základě smlouvy s osobou, která má zájem o uzavření pojistné nebo zajišťovací smlouvy. c. Provádí na základě smlouvy uzavřené s pojišťovnou, jejím jménem a na její účet, šetření nutné ke zjištění rozsahu její povinnosti plnit ze sjednaného pojištění. d. Vykonává zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví jménem a na účet jedné nebo více pojišťoven, neinkasuje pojistné a nevyplácí plnění z pojistných nebo zajišťovacích smluv. V případě nabídky pojistných produktů více pojišťoven nesmí být tyto produkty vzájemně konkurenční. 3. Jaké je základní dělení bankovní soustavy? a. ČSOB, Česká spořitelna, KB, AirBank, EquaBank. b. Jednostupňová a dvoustupňová. c. Centrální a necentrální. d. Hotovostní a bezhotovostní. 4. Mezi cenné papíry řadíme následující: a. Dluhopisy, akcie, podílové listy, slevové kupóny. b. Zatímní listy, vkladové listy, vkladové certifikáty. c. Akcie, dluhopisy, investiční kupóny, investiční akcie. d. Akcii, investiční akcie, podílové listy. 5. Pro společnost s ručením omezeným platí: a. Základní kapitál je tvořen vklady jednotlivých společníků, a to ve výši minimálně 1 Kč. b. Základní kapitál je tvořen vklady jednotlivých společníků, a to ve výši minimálně 20 000 Kč. c. Základní kapitál je tvořen vklady jednotlivých společníků, a to ve výši minimálně 200 000 Kč. d. Základní kapitál je tvořen vklady jednotlivých společníků, a to ve výši minimálně 250 000 Kč. 6. V grafu trhu dokonalé konkurence (kde na ose x je cena a na ose y množství) je: a. Tržní poptávka klesající a tržní nabídka vertikální. b. Tržní poptávka vertikální a tržní nabídka klesající. c. Tržní poptávka stoupající a tržní nabídka klesající. d. Tržní poptávka klesající a tržní nabídka stoupající. 7. Fixní náklady jsou: a. Náklady, které se se změnou objemu výroby mění. b. Náklady na přímý materiál. c. Energie bezprostředně vynaložené na zhotovení výrobků. d. Náklady, které se se změnou objemu výroby nemění. 8. Významnou politiku vedoucí k omezení vlivů oborů na chod hospodářství v 80. letech minulého století má na svědomí britský/á politik/čka: a. Harold Macmillan. b. Franklina Roosevelt. c. Margaret Thatcherová. d. Jeremy Corbyn. 9. V případě výpočtu nezaměstnanosti charakterizujeme nezaměstnané osoby jako: a. Osoby 15leté a starší, které neměly placené zaměstnání ani sebezaměstnání, nehledaly aktivně zaměstnání, byly připraveny k nástupu do práce. b. Osoby 15leté a starší, které neměly placené zaměstnání ani sebezaměstnání, zaměstnání aktivně hledaly, byly připraveny k nástupu do práce. c. Osoby 18leté a starší, které neměly placené zaměstnání ani sebezaměstnání, nehledaly aktivně zaměstnání, byly připraveny k nástupu do práce. d. Osoby 18leté a starší, které neměly placené zaměstnání ani sebezaměstnání, zaměstnání aktivně hledaly, byly připraveny k nástupu do práce. 10. 5 P jako marketingový mix značí: a. Product, price, placement, promotion, person. b. Product, price, placement, promotion, personnel. c. Product, price, placement, promotion, people. d. Product, price, placement, promotion, prediction. Jirka maturitu zvládl alespoň takto nanečisto, ale je si vědom toho, že nesmí usnout na vavřínech a musí se i zbytek roku pilně připravovat, v čemž mu pomůže i soutěž Seminář ekonomických mozků, kterou se rozhodl řešit. Rád by zjistil, jak je na tom v porovnání se spolužáky z jiných tříd i jiných škol, a proto soutěž propaguje, kde se dá a pokud řešitelé uvedou jeho údaje do odevzdaného řešení, bude mu za každé takové doporučení přičten jeden prémiový bod. Příklad 2 Sdílej a dej „like“ facebookové stránce Semináře ekonomických mozků (www.facebook.com/SeminarEkonomickychMozku/) a pošli nám printscreen tohoto sdílení i like. Sdílení se meze nekladou, takže není nutno zakládat facebookový profil, pokud jej nepoužíváš, ale lze sdílet i na jiných sociálních sítích nebo třeba na nástěnce u tebe ve škole – kreativita je na tobě! Maximální počet bodů bude za 5 různých printscreenů. Pokud bude tvé sdílení úspěšné a nějaký z řešitelů uvede k řešení tohoto druhého příkladu tvé jméno, příjmení a školu (jako odporučitele), dostaneš výše zmíněný prémiový bod, maximální počet prémiových bodů za tuto sérii je však 5. Jelikož je Jirka na sociálních sítích jako doma, snadno tento příklad zvládnul a těší se na to, až po první sérii uvidí srovnání spoluřešitelů v průběžných výsledcích. Jako pořadatelé věříme, že počet řešitelů tohoto ročníku dosáhne alespoň stovky, a k tomu nám můžeš pomoci i ty😊 Ale pojďme raději na další příklad, na který Jirka narazil v ekonomické cvičebnici a který mu nepřišel úplně jednoduchý i když mu připomněl letní vedra. Zvládneš mu poradit, jak nejlépe by ho měl vyřešit? Příklad 3 Nabídka kopečků zmrzliny a poptávka po zmrzlině jsou definovány následujícími funkcemi. Nabídka: 𝑄 𝑆 = 100𝑃 𝑆 Poptávka: 𝑄 𝐷 = 4800 − 200𝑃 𝐷 a) Definujte nabídku a poptávku po statku a určete, jaký mají obvykle tvar. Rovnováha na trhu nastává, pokud se nabízené a poptávané množství rovnají, tj. 𝑄 𝑆 = 𝑄 𝐷 a zároveň 𝑃 𝑆 = 𝑃 𝐷 . b) Vypočítejte rovnováhu na trhu se zmrzlinou, určete rovnovážné množství a cenu. c) Zakreslete nabídku zmrzliny, poptávku po zmrzlině i rovnováhu z předchozího úkolu do grafu, popište osy i významné body. Pozor! Množství (Q) se zakresluje na x-ovou osu, cena (P) na y-ovou osu. Příklad dal Jirkovi docela zabrat a aby se trochu odreagoval, zkusil najít nějakou zábavnější formu ekonomie a narazil na tuto Křížovku, která ho hned nadchla natolik, že ji chtěl mít co nejrychleji vyplněnou. Příklad 4 Doplňte do křížovky ekonomické pojmy na základě níže uvedených nápověd. Jedná se vždy o jedno slovo. Slova je potřeba vpisovat s diakritikou. Některé z nápověd jsou nejednoznačné, proto doporučujeme nechat si je nakonec, až budete mít doplněná nějaká jednoznačná slova. Tam, kde se slova protnou, získáte písmena tvořící tajenku. Tajenka je přezdívka Masarykovy univerzity. Ale pozor, tři z písmen do tajenky nepatří a jsou v křížovce pro zmatení. Boduje se jednak správné vyřešení tajenky a jednak správné doplnění slov. Nápovědy: 1. Dohledový orgán nad finančními trhy v ČR (zkratka) 2. Stoupenci ekonomického směru založeného na faktu, že bohatství země je dáno množstvím drahých kovů 3. Ekonomika jinak 4. Měna, kterou se platí v jednom evropském státě 5. Forma kapitálu 6. Křestní jméno jednoho z nejúspěšnějších investorů současnosti 7. Příjmení nositele Nobelovy ceny za ekonomii, jehož křestní jméno není Harry 8. Doklad o platbě 9. Typ statku 10. Nejvyšší ústřední orgán státní správy ČR 11. Vydání dluhopisů jinak Tak nyní už Jirka ví, jak se přezdívá univerzitě, na které by chtěl studovat. A čeká ho poslední příklad v této sérii, ve kterém zjistí dopad ekonomie v praxi, díky tomu, že sobě, rodičům nebo i prarodičům vysvětlí, jak v ČR funguje bankovní účet a jak jej lze snadno měnit. Příklad 5 Co je to Kodex mobility klientů a co znamená pro banky a pro klienty? Popiš základní myšlenku a smysl této mobility. Které banky k tomuto Kodexu přistoupily? Zjisti kolik poplatků platíš ty nebo jeden z rodičů za bankovní účet (uveď název účtu, výčet poplatků a jejich výše za září 2017, celková suma poplatků za září 2017) – je pro tebe nebo pro rodiče využitelný Kodex mobility klientů – uplatníte jej? Vysvětli pojmy: IBAN, BIC (zjisti jaký je u tvé banky nebo u banky jednoho z rodičů), ČBA. Jirka zjistil mnoho zajímavých a důležitých pojmů, se kterými se může setkat v běžném životě a nyní již bude vědět alespoň jejich základní význam. Pokud i tobě pomohly, napiš nám o tom. Zároveň nám prosím napiš zpětnou vazbu na tuto první sérii SEMu a seřaď příklady od pro tebe nejvíce zajímavého po nejméně zajímavý. Připomínáme, že na odevzdání máte čas do 12. 11. 2017 včetně a že vyžadujeme odevzdávání přesně podle informací uvedených na webu (http://www.econ.muni.cz/uchazeci-o- studium/proc-studovat-na-esf/projekty-pro-studenty-strednich-skol/seminar- ekonomickych-mozku/informace). Přejeme při řešení hodně štěstí a těšíme se na tvé odpovědi i účast v další sérii. Tým SEM.