SEMINÁŘ EKONOMICKÝCH MOZKŮ 4. ROČNÍK 2017/2018 ZADÁNÍ 2. série termín odevzdání: 31. 12. 2017 Návod na odevzdání: Přihlaste se do ISu, dle instrukcí v registraci. Po levé straně naleznete záložku „Student“. V ní budete schopní najít záložku „studijní materiály“ a v ní složku „odevzdávárny“. Po jejím otevření už uvidíte složku s číslem série a v ní složky s označením čísla příkladu. Vkládejte tedy každý příklad zvlášť do příslušné složky. Důležité: Prosím uvádějte u příkladu hlavičku – jméno, škola, třída, číslo série a číslo příkladu. Vzor řešení naleznete zde (https://is.muni.cz/do/econ/soubory/aktivity/sem/Vzor_reseni.pdf), tak jej prosím dodržujte. Jirka je v maturitním ročníku a začíná se pomalu chystat na přijímací zkoušky na vysokou školu, oborů existuje široká řada, ale chtěl by zůstat v Brně a zajímá ho hlavně ekonomický svět. Příklad 1 Jirka se chce přihlásit na polovinu (výsledkem je liché číslo) bakalářských jednooborových studií na ESF MU. Zjistil ale, že za každou přihlášku se platí, a musí si na ně tedy vydělat. Chce si najít nějakou brigádu, tak se podíval na internet a našel tři možnosti. Informace o nich si vypsal. 1) Sekání dříví – přímo u Jirky ve vesnici, 70 Kč/h, pouze o víkendech, 4 h denně, nástup od 6. 1. 2018 2) Venčení psů – ve vedlejší vesnici, jednosměrná jízdenka 16 Kč, 80 Kč/h, pouze ve všední dny, 3 h denně, nástup od 10. 1. 2018 3) Fastfood – ve městě, jednosměrná jízdenka 50 Kč, 90 Kč/h, bude chodit v po a pá na 6h směny, nástup od 12. 1. 2018 Pro kterou brigádu se rozhodne, pokud jediným kritériem je to, kde vydělá dostatečnou částku na přihlášky nejdříve. Daně apod. zanedbejte, vycházejte pouze z informací zadaných v příkladu. I když si Jirka spočítal jednotlivé možnosti, nejlepší nabídka nakonec přišla od vlastního dědy, který má truhlářství a který Jirkovi nabídl možnost pracovat u něj. Příklad 2 Před Jirkou stálo rozhodnutí, jak vyřeší formální náležitosti svého pracovního závazku. 1) Na základě jakých smluv může Lukáš u dědečka v dílně pracovat? 2) Lukáš se rozhoduje mezi Dohodou o provedení práce a Dohodou o pracovní činnosti. Napište tři výhody ke každé z nich. 3) Jaké budou u těchto dvou druhů smluv výše odvodů pojistného na sociální zabezpečení, státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění? Jaké bude platit daně (výši a druh daně)? Jirka u dědy začal skutečně pracovat a seznámil se se všemi kolegy, které děda rovněž zaměstnával. Jirka chtěl dědovi ukázat, že už má nějaké znalosti z ekonomie, a proto mu spočítal, zda se mu všichni pomocníci vyplatí. Příklad 3 Děda truhlář ve své dílně zaměstnává i pomocníky – truhlářské učně. Pokud by zaměstnal jen jednoho učně, zvládne učeň za měsíc udělat 10 skříní. Dva učni by zvládli za měsíc vyrobit 18 skříní, tři učni 25 skříní, čtyři 30 skříní a pět 32 skříní. Přijetí šestého učně by neznamenalo žádné další vyrobené skříně. Náklady na jednu skříň (kromě mzdy učňů) vyjdou na 6 000 Kč, děda skříně prodává za 10 000 Kč za kus. Zaměstnancům platí děda měsíčně 25 000 Kč. 1) Jaká je mezní produktivita prvního, druhého, …, šestého učně? 2) Jaké jsou celkové příjmy a celkové náklady (na skříně i na mzdy zaměstnanců) při přijetí jednoho, dvou, … šesti učňů? 3) Kolik zaměstnanců by měl děda přijmout, pokud chce při svém podnikání maximalizovat zisk? Jakého zisku by v tu chvíli dosáhl? 4) Uveďte alespoň jeden důvod, proč by mohla být produktivita dalších přijatých zaměstnanců nižší než prvního zaměstnaného. Jirka tedy začal pracovat, napadlo ho, že by si měl z vydělaných peněz něco začít šetřit na pozdější spotřebu. Na trhu lze najít mnoho produktů, které si Jirka může založit a pomocí nichž peníze zhodnocovat, který z nich je pro něj ale nejlepší? Příklad 4 Jirka viděl reklamu na doplňkové penzijní spoření s vysokým úrokem, a tak si zjistil bližší informace. 1) Jak se produkt jmenoval za starých podmínek a kdy došlo ke změně názvu? 2) V jakém věku může Jirka založit doplňkové penzijní spoření (DPS)? 3) Napiš tři výhody DPS. 4) Je produkt vhodný pro mladého člověka, který chce šetřit například na koupi auta? 5) Kdy lze peníze vybrat? Kdy lze produkt zrušit? 6) Komu byste tento produkt doporučili (jaké věkové skupině)? 7) Jaké zhodnocení produkt nabízí a jaká je zde státní podpora? 8) Jaký produkt by sis na krátkodobé (2 – 3 roky) spoření vybral ty? Proč? Jirka si nakonec doplňkové penzijní spoření neuzavřel, protože zjistil, že pro něj aktuálně není vhodné a využije ho až před důchodovým věkem, případně v situaci, kdy mu bude přispívat budoucí zaměstnavatel. V dědově dílně šlo zatím vše dobře a práce ho bavila. Ale… Příklad 5 Při práci v truhlářství se může stát cokoliv – rozbít náčiní, poničit výrobek atd. V případě takovéto události bude muset Jirka škodu zaplatit. Aby nemusel platit ze svého, rozhodl se sjednat si pojistný produkt k tomu určený. 1) O jaký produkt se jedná? (přesný název) 2) Zaměstnanci si tento produkt sjednávají kvůli „povinnostem zaměstnance k náhradě škody“. Jak je obecná povinnost nahradit škodu definována v zákoníku práce? (Uveďte číslo zákona a paragraf) 3) Jirka se rozhodl sjednat pojištění u České pojišťovny. Jaká volitelná připojištění Česká pojišťovna nabízí? 4) Jaké bude Jirkovo roční pojistné za toto pojištění u České pojišťovny, jestliže pracuje jako truhlář, limit plnění je ve výši 50 000 Kč a spoluúčast ve výši 10 %? Jirka při výkonu povolání neřídí dopravní prostředek. Jirka opět zjistil mnoho zajímavých a důležitých pojmů, se kterými se může setkat v běžném životě, a nyní již bude vědět alespoň jejich základní význam. Pokud i tobě pomohly, napiš nám o tom. Zároveň nám, prosím, napiš zpětnou vazbu na tuto druhou sérii SEMu a seřaď příklady od pro tebe nejvíce zajímavého po nejméně zajímavý. Připomínáme, že na odevzdání máte čas do 31. 12. 2017 včetně a že vyžadujeme odevzdávání přesně podle informací uvedených na webu (http://www.econ.muni.cz/uchazeci-o-studium/proc-studovat-na-esf/projekty-pro-studenty-strednich-sk ol/seminar-ekonomickych-mozku/informace). Přejeme při řešení hodně štěstí a těšíme se na tvé odpovědi i účast v další sérii. Tým SEM.