SEM – 3. zadání, termín odevzdání: 26.4.2015 Ondra si chtěl před odjezdem do Brna vydělat nějaké peníze. Rozhodl se porozhlédnout po trhu práce a najít si nějakou brigádu, kterou by při chození do školy stíhal. Ondrův tatínek mu slíbil, že pokud si vydělá vlastním přičiněním více než 3000 Kč za měsíc, dá mu ze své měsíční čisté mzdy 10% jako bonus za snahu. Prozradil Ondrovi jenom to, že jeho hrubá mzda je 30000 Kč, platí si na životním pojištění takovou částku, aby získal maximální slevu na dani, a je zdravotně tělesně postižený. Ondra své 3000 Kč vydělal a byl smutný, že jako jedináček se nemá s kým o tu radost podělit. Příklad 1 a) Ondra šel za tatínkem pro slíbený bonus a ten mu dal 2000 Kč. Dal mu správně? b) Jestli ne, kolik mu měl dát? Postup výpočtu okomentujte krok po kroku. Uplynulo několik neděl, Ondra již bydlel v Brně a podzimní semestr začal. V mnoha předmětech se od vyučujících dozvěděl, jaké si má obstarat učebnice. Příklad 2 Ondra si tyto učebnice potřebuje koupit. Pokud by si měl koupit jednu knihu, byl by za ni ochoten zaplatit 1000 Kč. Za druhou knihu by byl ochoten dát maximálně 700 Kč. V případě tří učebnic by byl ochoten za poslední z nich zaplatit maximálně 500 Kč a čtvrtou knihu by si koupil při jednotkové ceně 400 Kč. Aby si koupil knihu číslo pět, nesměla by její cena přesáhnout 350 Kč. Více knih by si za žádnou cenu nekoupil. a) Nakreslete Ondrovu poptávku po učebnicích. Pozor, na x-ové ose je množství (Q), na y-ové ose je cena (P). b) Pokud stojí učebnice 450 Kč za kus, kolik si jich Ondra koupí? Uveďte výsledek a označte v grafu z a). Spotřebitelský užitek je rozdíl mezi částkou, jakou je spotřebitel ochoten za statek či službu zaplatit, a mezi cenou, kterou opravdu zaplatí. Pokud je tedy spotřebitel ochoten zaplatit za zmrzlinu 25 Kč, ale koupí ji za 15 Kč, je jeho spotřebitelský užitek 10 Kč. Pokud je za první kopeček ochoten zaplatit 25 Kč a za druhý už jen 20 Kč, ale cena je stále 15 Kč, pak je při koupi dvou kopečků zmrzliny jeho spotřebitelský užitek 10 + 5 = 15 Kč. c) Jaký má Ondra spotřebitelský užitek při ceně 450 Kč za učebnici? d) O kolik procent se jeho užitek zvýší, pokud na knihy dostane studentskou slevu ve výši 10 % z původní ceny (450 Kč)? Ondra se rozhodl, že učebnice, které není ochoten si koupit, se pokusí sehnat jinak. Rozhodl se proto, že si část z nich jen vypůjčí. Příklad 3 a) Najděte všechny veřejné knihovny, které lze v Brně navštívit, a sestavte jejich abecední seznam. b) Jaký roční poplatek musí Ondra uhradit za výpůjčku a co vše musí udělat pro registraci v dané knihovně? c) Může Ondra navštívit knihovnu přímo na Ekonomicko-správní fakultě? Co k tomu bude potřebovat a kolik ho to bude stát? Ondra si vykračoval po štatlu, batoh plný potřebných učebnic; část z nich půjčených, část koupených. V tom ho na náměstí Svobody zastavil člověk, jenž mu chtěl něco nabídnout. Jako obvykle to byla nabídka od mobilních operátorů. Příklad 4 a) Srovnejte pro Ondru nabídku 3 největších mobilních operátorů v ČR, jestliže se jeho útrata za mobilní telefon skládá ze 100 SMSek a 50 minut telefonování měsíčně. b) Který z operátorů nabídne Ondrovi nejnižší měsíční paušál (kredit, tarif)? Srovnání proveďte do přehledné tabulky se všemi potřebnými parametry a uveďte všechny internetové stránky, ze kterých jste čerpali. Ondra si nabídku ultravýhodného tarifu ani nevyslechl a pokračoval dále vlastním směrem. Po chvíli se ocitl u Úřadu práce. A tak začal v duchu uvažovat. Příklad 5 Ondra věděl, že v Jihomoravském kraji je celkem 556,4 tisíc osob zaměstnaných, celkem 40,6 tisíc osob nezaměstnaných a ekonomicky neaktivních osob je 400,2 tisíc. a) Jaká je míra nezaměstnanosti v Jihomoravském kraji? Uveďte výpočet a výsledek. b) Jaká je míra ekonomické aktivity v Jihomoravském kraji? Uveďte výpočet a výsledek. c) Pokud by 10 tisíc dosud nezaměstnaných osob našlo nově zaměstnání, jak by se změnila míra nezaměstnanosti? Jaká by byla její nová hodnota? d) Pokud by naopak těchto 10 tisíc lidí přestalo práci hledat a stali by se ekonomicky neaktivními, jak by to změnilo míru nezaměstnanosti? A jak by se změnila míra ekonomické aktivity? Uveďte nové hodnoty.