Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Program NÁVRAT Program NÁVRAT Zadávací dokumentace pro 2. veřejnou soutěž ve výzkumu, vývoji a inovacích 20. června 2012 2 1. Základní informace …………………………………………. 3 1.1. Legislativní rámec …......................................................................... 3 1.2. Informace o poskytovateli …………………………………………. 3 1.3. Informace o programu ……………………………………………… 3 2. Obecné informace o soutěži …………………………………. 7 3. Uchazeči ……………………………………………………… 7 3.1. Způsobilí uchazeči …………………………………………………. 7 3.2. Způsob prokazování způsobilosti …………………………………. 9 3.2.1. Podmínky způsobilosti …………………………………………… 9 3.2.2. Doklady k prokazování způsobilosti ……………………………… 9 4. Návrh projektu ……………………………………………….. 11 4.1. Obecné informace ……………………………………………………. 11 4.2. Kritéria pro přijetí návrhu projektu …………………….. …………. 12 4.3. Finanční náležitosti návrhu projektu …………………………………. 12 4.3.1. Způsobilé/uznané náklady ………………………………………….. 12 4.3.2. Podpora …………………………………………………………….. 14 5. Hodnocení návrhů projektů ………………………………… 15 6. Vymezení údajů ke zveřejnění ……………………………… 17 7. Informační podpora uchazečům …………………………… 17 3 1. Základní informace 1.1. Legislativní rámec Veřejná soutěž je vyhlašována dle zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) a je v souladu s Rámcem Společenství pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací č. 2006/C 323/01, platného od 1. 1. 2007 (dále jen „Rámec“). Program NÁVRAT i vyhlašovaná veřejná soutěž jsou zároveň v souladu s Nařízením Komise (ES) č. 800/2008 ze dne 6. srpna 2008, kterým se v souladu s články 87 a 88 Smlouvy o ES prohlašují určité kategorie za slučitelné se společným trhem (obecné nařízení o blokových výjimkách) (dále jen „Nařízení“). Uchazeči o podporu jsou povinni zajistit, aby předkládaný návrh projektu byl v souladu s výše uvedenými legislativními akty a s touto zadávací dokumentací. 1.2. Informace o poskytovateli Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7 118 12 Praha 1 www.msmt.cz Tel.: 234 838 547 (odbor programů výzkumu a vývoje – sekretariát) E-mail: odbor31@msmt.cz Kontaktní osoba Mgr. Jana Nejedlá Tel.: 234 811 838 E-mail: jana.nejedla@msmt.cz 1.3. Informace o programu Program NÁVRAT je programem výzkumu, experimentálního vývoje a inovací podle § 2 odst. 2 písm. h) zákona, vyhlášeným Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a schváleným usnesením vlády České republiky ze dne 7. prosince 2010 č. 886. Program je zaměřen na podporu programových projektů z oblasti základního nebo aplikovaného výzkumu. Projekty nesmí mít ekonomický charakter a mohou být řešeny pouze v rámci nehospodářských činností výzkumných organizací. Identifikační kód programu: LK Hlavním cílem programu je vytvoření kvalitních integračních a reintegračních podmínek pro výzkumnou práci nadějných špičkových expertů se zahraniční zkušeností a zajištění jejich perspektivní vědeckovýzkumné kariéry v české výzkumné sféře. V rámci projektů programu NÁVRAT musí být zajištěny podmínky pro další profesní rozvoj těchto tzv. klíčových osob projektů po jejich návratu nebo příjezdu ze zahraničí, dobré podmínky pro jejich rychlý kariérní 4 růst v ČR podpořený zajištěním odpovídajícího, dostatečně kvalitního pracovního a materiálnětechnického zázemí pro jejich konkrétní cílené výzkumné aktivity, přinášející mezinárodně uznatelné a konkurenceschopné výsledky ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích (dále jen VaVaI). Toto zázemí musí klíčové osobě nabídnout a zajistit profesní rozvoj ve standardu, který odpovídá současným zahraničním nabídkám v daném vědním oboru. Podle výzkumné orientace a profesních požadavků klíčových osob projektů, oprávněnosti jejich materiálně-technických a finančních nároků a s ohledem na světové trendy ve VaVaI mohou být v přímé souvislosti s řešením konkrétního výzkumného problému v rámci projektu efektivně vybaveny příslušné laboratoře, rekonstruovány nebo vybudovány potřebné prostory, pořízeny a zavedeny nové technologie, popř. může být modernizováno potřebné přístrojové vybavení a poskytnut nezbytný materiál. Uchazeči, tj. výzkumné organizace budou jako zaměstnavatelé dále vedeny k tomu, aby klíčové osoby nejen získaly, ale i dlouhodobě udržely na území ČR. Klíčová osoba projektu by v rámci projektu měla mít možnost vytvoření vlastního výzkumného týmu „na míru“ čítajícího přibližně 5 až 7 osob. Projekty by dále měly zajistit rozšíření aktuálních osobních zahraničních kontaktů klíčové osoby projektu na úroveň profesní mezinárodní spolupráce dané výzkumné organizace, která se uchází o podporu. Klíčová osoba projektu může být současně řešitelem projektu podle § 9 odst. 1 písm. e) zákona. Programem by mělo dojít k vytvoření finančního a materiálně-technického zázemí alespoň pro 30 perspektivních výzkumných pracovníků - klíčových osob projektů - s předchozí, nejméně tříletou zahraniční praxí a jejich dlouhodobé zařazení mezi „kmenové zaměstnance“ výzkumné organizace, která v návrhu projektu vystupuje jako uchazeč a budoucí příjemce účelové podpory. Program je synergickým národním programem podpory k Operačnímu programu „Vzdělávání pro konkurenceschopnost“ (OP VK), k výzvám v oblasti podpory 2.3 „Lidské zdroje ve výzkumu a vývoji“. Příjemci podpory na realizaci projektů mohou být pouze výzkumné organizace ve smyslu Rámce. Program není členěn na podprogramy. Celkové výdaje ze státního rozpočtu na program jsou plánovány ve výši 465 000 tis. Očekávanými výsledky programu jsou měřitelné a hodnotitelné výsledky podle Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů schválené usnesením vlády ČR ze dne 4. srpna 2010 č. 555, ve znění změn podle usnesení vlády ČR zde dne 11. května 2011 č. 340, nebo jiné aktuálně platné metodiky. Podmínkou úspěšného řešení projektu je kromě vytvoření profesního zázemí pro klíčovou osobu a její dlouhodobé působení v ČR také produkce kvalitních, konkurenceschopných výsledků VaVaI, zveřejnění informací o těchto výsledcích v mezinárodně uznávaných periodikách a o jejich možných vazbách na výsledky aplikovaného výzkumu. Očekávané přínosy programu:  získání nových „lidských zdrojů pro VaVaI“ pro tvorbu vysoce kvalitních, mezinárodně srovnatelných výsledků VaVaI,  zlepšení konkurenceschopnosti a kvality českého výzkumného prostředí,  zkvalitnění a zvýšení lidského potenciálu výzkumných pracovišť v ČR. 5 Dalším přínosem bude získání vysoce kvalifikovaných odborníků, schopných předávat své zahraniční zkušenosti s možností nepřímého vlivu na zvýšení kvality výuky v doktorském studiu v případě volby pozdější pedagogické dráhy těchto odborníků. Očekávané výsledky a přínosy jednotlivých projektů musí odpovídat očekávaným výsledkům a přínosům programu, musí být reálně dosažitelné pouze aktivitami popsanými v návrhu projektu a v podmínkách, které návrh projektu popisuje a které jsou předmětem hodnocení návrhů projektů ve veřejné soutěži. Indikátory programu a projektů pro vyhodnocení výsledků a splnění cílů programu: (a) Počet projektů, na které byla poskytnuta účelová podpora v rámci programu NÁVRAT, (> 30). (b) Podíl úspěšně ukončených projektů z celkového počtu projektů, kterým byla poskytnuta účelová podpora (> 87 %)1 . Projekt může být ukončen úspěšně jen v případě, že v období do ukončení poskytování podpory na řešení projektu bylo uplatněno alespoň 14 bodovatelných výsledků ve VaVaI, byl zahájen alespoň jeden projekt mezinárodní spolupráce ve VaVaI a s klíčovou osobou, jejíž návrat/příjezd ze zahraničí byl předmětem podpory, byl sjednán pracovněprávní vztah nejpozději dnem zahájení projektu a na období nejméně o 1 kalendářní rok přesahující termín ukončení řešení projektu. (c) Počet zahájených projektů mezinárodní spolupráce (>27)2 . (d) Počet uplatněných (publikovaných nebo jiným oficiálním způsobem zveřejněných či využitých) výsledků projektů (> 377) v tomto členění3 : d1) články v odborném periodiku (kód „J“ dle číselníku Rejstříku informací o výsledcích IS VaVaI), d2) odborné knihy a odborné kapitoly, resp. kapitoly v odborných knihách (kódy „B“ a „C“ dle číselníku Rejstříku informací o výsledcích IS VaVaI), d3) články ve sborníku (kód „D“ dle číselníku Rejstříku informací o výsledcích IS VaVaI), d4) přidělené patenty nebo jiné výsledky chráněné podle zvláštních právních předpisů (kód „P“ dle číselníku Rejstříku informací o výsledcích IS VaVaI), d5) další aplikované výsledky (s výjimkou výsledku typu „P“ dle číselníku Rejstříku informací o výsledcích IS VaVaI, např. kódy Z, F, G, H, N nebo R). 1 ) Procento úspěšnosti menší než 100% bylo stanoveno na základě zkušeností z minulých programovacích období. U projektů, jejichž úspěšné ukončení víceletého řešení je závislé pouze na jediné klíčové osobnosti, je vždy úspěšnost menší než 100%. Důležitou roli zde totiž hrají objektivní a osobní důvody, které nezřídka vedou k předčasnému ukončení řešení projektu. Mezi ně patří nejčastěji osobní a rodinné důvody klíčové osoby (mateřství, nemoc, náhlé zdravotní překážky atp.) 2 ) Počtem zahájených nových projektů mezinárodní spolupráce se rozumí počet projektů mezinárodní spolupráce podaných členy řešitelského týmu, které v období poskytování podpory z programu NÁVRAT uspěly ve veřejných soutěžích ve VaVaI a byla jim poskytnuta podpora z veřejných prostředků na VaVaI v programu podle zákona o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací nebo podpora na VaVaI obdobného typu v rámci opatření EU nebo opatření jiných zahraničních grantových agentur nebo na základě bilaterálních nebo multilaterálních mezinárodních dohod pro oblast VaVaI. Příjemce podpory je přitom povinen zajistit, aby při podávání nových projektů mezinárodní spolupráce nedošlo k dvojímu financování shodných aktivit ve VaVaI z veřejných prostředků, ale zároveň byla zohledněna udržitelnost projektu (ve smyslu zachování a dalšího rozvoje vytvořeného lidského potenciálu) po ukončení financování z programu NÁVRAT. Projekt programu NÁVRAT může být úspěšně ukončen s hodnocením v nejvyšší kategorii A:„ projekt úspěšně splnil stanovené cíle“ pouze tehdy, došlo-li během jeho řešení k zahájení alespoň jednoho nového, věcně souvisejícího projektu mezinárodní spolupráce, který přispívá k udržitelnosti investic pořízených z podpory poskytnuté v rámci programu NÁVRAT. 3 ) Indikátory uvedené v bodech d1) až d5) budou vyhodnocovány na základě údajů dodaných příjemcem do IS VaVaI. 6 Indikátory na úrovni projektu si stanoví uchazeč v návrhu projektu. Indikátory c) a d) jsou pro projekty povinné! Výsledky a plnění cílů programu budou v průběhu řešení projektů pravidelně monitorovány po ročních etapách, na základě vyhodnocení výše uvedeného souboru indikátorů. Roční vyhodnocení a kontrola plnění stanovených cílů bude probíhat nejprve na úrovni jednotlivých projektů v souladu s § 13 zákona. Průběžné hodnocení řešení projektů, které je ve své podstatě kontrolou plnění smluvních závazků příjemce podpory, bude probíhat ve dvou stupních: I. Monitoring: Jde o sledování souladu postupu prací na projektu s plánovaným harmonogramem a souladu využití prostředků s plánovaným rozpočtem projektu. Toto hodnocení provede poskytovatel na základě průběžné zprávy předložené příjemcem, případně kontrolou na místě. V průběžném hodnocení bude rovněž posuzováno plnění povinností o předávání informací do IS VaVaI podle § 31 zákona. II. Evaluace: V tomto případě bude poskytovatelem provedeno hloubkové vyhodnocení řešených projektů. Evaluace kromě stupně I vždy současně zahrnuje i posouzení fungování mikrotýmu vytvořeného kolem klíčové osoby, kvality dosahovaných výsledků a jejich uplatňování, posouzení kvality a intenzity udržování mezinárodních kontaktů a vytváření nových možností spolupráce se zahraničními pracovišti za účelem výměny zkušeností a případného získávání dalších zdrojů pro dosažení cílů výzkumné agendy a dalšího rozvoje. Hodnocení provede poskytovatel na základě podrobné průběžné nebo závěrečné zprávy předložené příjemcem a kontrolou na místě nebo v oponentním řízení. Hodnocení projektů ve II. stupni bude prováděno poskytovatelem vždy při zjištění nesouladu v I. stupni hodnocení a vždy po ukončení řešení každého projektu. V případě 5letých projektů bude hodnocení ve II. stupni prováděno i po ukončení druhé roční etapy řešení projektu. Dle výsledku hodnocení ve II. stupni budou projekty řazeny do třech kategorií: A) Projekt úspěšně plní/splnil stanovené cíle. B) Projekt neplní/nesplnil stanovené cíle z důvodů, které nemohl poskytovatel ani příjemce podpory předvídat. C) Projekt neplní/nesplnil stanovené cíle. Hodnocení projektu ve II. stupni v kategorii C znamená nesplnění smluvních závazků a bude řešeno na úrovni smluvních vztahů mezi příjemcem a poskytovatelem. Tento výsledek kategorie C průběžného hodnocení se promítne do výše poskytované podpory projektu pro další etapu řešení, kdy výše uznaných nákladů může být snížena v souladu s podmínkami stanovenými zákonem až o 50 % uznaných nákladů uvedených ve smlouvě nebo rozhodnutí o poskytnutí podpory. V případě již ukončených projektů bude výsledek kategorie C řešen smluvní sankcí, která může mít i formu vrácení podpory nebo její části. Období trvání programu je stanoveno na léta 2012-2019. Čerpání podpory i řešení všech projektů programu musí být ukončeno nejpozději k 31. 12. 2019. Úplné znění programu schváleného usnesením vlády ČR ze dne 7. prosince 2010 č. 886 je k dispozici na internetové adrese http://www.msmt.cz/vyzkum/program-navrat. 7 2. Obecné informace o veřejné soutěži Podpořeny budou pouze projekty v délce trvání 3 roky. Předpokládaná doba zahájení a ukončení řešení projektů je od 1. 1. 2013 do 31. 12. 2015. Veřejná soutěž ve VaVaI programu NÁVRAT je vyhlášena dne 20. června 2012. Soutěžní lhůta, v níž je možné podávat návrhy projektů (žádosti uchazečů o poskytnutí účelové podpory), začíná dne 21. června 2012 a končí dne 5. září 2012, ve 14:30 hodin. Hodnotící lhůta, ve které poskytovatel zajistí zhodnocení návrhů projektů, rozhodne a vyhlásí výsledky veřejné soutěže, začíná dne 6. září 2012 a končí dne 12. prosince 2012 zveřejněním výsledků veřejné soutěže na internetových stránkách poskytovatele. Na poskytnutí podpory není právní nárok. Rozhodnutí poskytovatele o výsledku veřejné soutěže je konečné a nelze se proti němu odvolat. 3. Uchazeči Uchazečem může být právnická osoba, dále organizační složka státu, organizační jednotka Ministerstva obrany nebo Ministerstva vnitra (dále jen „organizační jednotka ministerstva“) zabývající se výzkumem a vývojem, která se přihlásí do veřejné soutěže a která se uchází o poskytnutí podpory v roli jediného příjemce podpory. 3.1. Způsobilí uchazeči Příjemcem podpory v tomto programu se může stát pouze uchazeč, který prokáže, že je výzkumnou organizací ve smyslu Rámce, se sídlem na území hlavního města Prahy. Pokud uchazeč není v době podání návrhu projektu do veřejné soutěže schválen Radou pro výzkum, vývoj a inovace (dále jen „RVVI“) jako výzkumná organizace splňující podmínky pro poskytnutí účelové podpory dle fáze 1 Postupu při posuzování výzkumných organizací4 , předloží čestné prohlášení, že je výzkumnou organizací a dále písemnou žádost o projednání uchazeče RVVI jako výzkumné organizace pro fázi 1 (výzkumná organizace splňující podmínky pro poskytování účelové podpory) včetně všech relevantních dokumentů (uvedených níže pod body 1)- 5)) nezbytných k posouzení splnění kriterií RVVI vymezených v postupu pro fázi 1: 1) posuzovaný uchazeč má samostatnou právní subjektivitu (nejedná se tedy jen o organizační součást nějakého subjektu, přičemž výzkumnou organizací nemůže být fyzická osoba); výjimku tvoří organizační jednotky ministerstva; ověření: zakládací listina, zřizovací listina nebo jiný obdobný dokument prokazující existenci právní subjektivity výsledek: splňuje / nesplňuje, 4 Viz http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=560752 8 2) hlavním účelem je provádět základní výzkum, aplikovaný výzkum nebo experimentální vývoj a šířit jejich výsledky prostřednictvím výuky, publikování nebo převodu technologií, přičemž je třeba vzít v úvahu dvě skutečnosti, podle kterých se tento parametr považuje za splněný (při současném splnění obou skutečností): a) pokud posuzovaný subjekt sice nebyl založen za účelem provádění výzkumu (základního, aplikovaného) a experimentálního vývoje, ale podíl činností subjektu v oblasti výzkumu a experimentálního vývoje na jeho celkových činnostech převyšuje 50 %, případně pokud výzkumné činnosti představují významný podíl na celkových činnostech subjektu (např. činnost „A“ 30 %, činnost „B“ 30 %, výzkumná činnost 30 %, ostatní činnosti 10 %) měřeno objemem finančních zdrojů alokovaných na jednotlivé činnosti; b) jedná se o šíření výsledků vlastního VaVaI prostřednictvím výuky, publikování a převodu technologií, přičemž v případě šíření prostřednictvím výuky se jedná o součást širokého procesu výuky (výuka je komplexní, včetně poznatků obecných či získaných mimo subjekt, avšak jsou v ní dostatečně v nezanedbatelné míře obsaženy výsledky vlastní), ověření [pro podmínky uvedené sub a) i b)]: zakládací listina, zřizovací listina nebo jiný obdobný dokument prokazující předmět činnosti nebo podnikání (např. výpis z Obchodního rejstříku, Rejstříku veřejných výzkumných institucí apod.); finanční dokumenty a výroční zprávy výsledek: splňuje / nesplňuje, 3) veškerý zisk je zpětně investován do těchto činností (tj. do základního výzkumu, aplikovaného výzkumu nebo experimentálního vývoje) nebo do výuky; ověření: zakládací listina, zřizovací listina nebo jiný obdobný dokument prokazující tuto skutečnost; vnitřní předpis upravující investování zisku do těchto činností, finanční dokumenty a výroční zprávy výsledek: splňuje / nesplňuje, 4) podniky, které mohou uplatňovat vliv na takovýto subjekt, např. jako podílníci nebo členové, nemají žádný přednostní přístup k výzkumným kapacitám tohoto subjektu nebo výsledkům vytvořeným tímto subjektem; ověření: zakládací listina, zřizovací listina nebo jiný obdobný dokument prokazující předmět činnosti nebo podnikání; případně čestné prohlášení obou zúčastněných (posuzovaný subjekt i podnik s možností uplatňovat vliv na posuzovaný subjekt) výsledek: splňuje / nesplňuje, 5) příjemce má vnitřním předpisem upraven způsob nakládání s výsledky podle § 16 odst. 3 zákona; ověření: existence vnitřního předpisu upravujícího způsob nakládání s výsledky výsledek: splňuje / nesplňuje. Tuto žádost nepředkládají uchazeči, o jejichž projednání jako výzkumné organizace splňující kriteria dle fáze 1 Postupu při posuzování výzkumných organizací požádal poskytovatel nebo jiný poskytovatel účelové nebo institucionální podpory. Uchazeč, o jehož projednání požádal jiný poskytovatel než Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, předloží čestné prohlášení, že tomuto poskytovateli doručil žádost o posouzení se všemi relevantními podklady. Poskytovatel je povinen a vyhrazuje si právo prověřit výsledek posouzení uchazeče RVVI pro fázi 1 – tedy formální posouzení znaků podle Rámce a následné rozhodnutí RVVI, zda subjekt splňuje či nesplňuje podmínky pro zařazení do seznamu výzkumných organizací. Pokud kdykoliv v průběhu veřejné soutěže bude RVVI rozhodnuto, že uchazeč nesplňuje podmínky výzkumné organizace pro 9 fázi 1, bude to bez ohledu na předložené čestné prohlášení uchazeče dle bodu 1 pro poskytovatele důvodem k vyloučení projektu z hodnocení pro nesplnění způsobilosti uchazeče o podporu v rámci programu. 3.2. Způsob prokazování způsobilosti 3.2.1. Podmínky způsobilosti Podporu na programový projekt v tomto programu mohou obdržet pouze uchazeči, kteří splňují podmínky způsobilosti dané § 18 zákona. Dle tohoto ustanovení je způsobilým uchazeč, který: a) má odborné předpoklady k řešení projektu, b) má příslušné oprávnění k činnosti, je-li vyžadováno zvláštním právním předpisem, c) není v likvidaci a jehož úpadek nebo hrozící úpadek není řešen v insolvenčním řízení, d) má vypořádány splatné závazky ve vztahu ke státnímu rozpočtu nebo rozpočtu územního samosprávného celku a další splatné závazky vůči státu, státnímu fondu, zdravotní pojišťovně nebo k České správě sociálního zabezpečení, e) nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání (činnosti) nebo pro trestný čin hospodářský, nebo trestný čin proti majetku, nebo se na něj tak podle zákona hledí, f) nebyl v posledních třech letech disciplinárně potrestán podle zvláštních právních předpisů upravujících výkon odborné činnosti, pokud tato činnost souvisí s předmětem veřejné soutěže ve výzkumu, vývoji a inovacích. 3.2.2. Doklady k prokázání způsobilosti Způsobilost uchazečů v rozsahu § 18 zákona musí uchazeč doložit následujícími doklady: Při podání návrhu projektu a) Odborné předpoklady k řešení projektu podle § 18 odst. 2 písm. a) V předkládaném návrhu projektu musí být uchazečem jmenovitě určena tzv. „klíčová osoba projektu“, tj. fyzická osoba bez ohledu na státní příslušnost, která splňuje tyto kvalifikační předpoklady:  Klíčová osoba projektu se vrací nebo přijíždí do ČR z dlouhodobého, nejméně tříletého, zahraničního pracovního nebo studijního pobytu na renomovaném výzkumném pracovišti. Tuto skutečnost doloží originálem nebo úředně ověřenou kopií pracovní smlouvy, dokladu o absolvovaném studiu nebo jiným obdobným dokladem potvrzeným zahraničním výzkumným pracovištěm. K ukončení zahraničního pobytu nesmí dojít dříve než 3 kalendářní měsíce přede dnem vyhlášení programu ve veřejné soutěži, do které uchazeč návrh projektu předkládá.  Svou odbornost a zkušenosti z předchozího působení v zahraničí doloží klíčová osoba projektu profesním životopisem strukturovaným podle předepsaného formuláře, originálem nebo úředně ověřenou kopií dokladu o úspěšně ukončeném vysokoškolském studiu alespoň 10 na úrovni magisterského studijního programu (popř. obdobné úrovně5 ), referenčním dopisem ze zahraničního výzkumného pracoviště specifikujícím odborné kvality klíčové osoby a výčtem svých nejvýše tří nejvýznamnějších výsledků výzkumných projektů realizovaných na zahraničním pracovišti, které jsou v přímé oborové návaznosti na předmět výzkumných aktivit projektu.  Nejpozději ke dni zahájení projektu uzavře klíčová osoba projektu s uchazečem pracovněprávní vztah v délce trvání přesahující alespoň o 1 kalendářní rok dobu řešení projektu. Po dobu řešení projektu musí být s klíčovou osobou uzavřen pracovněprávní vztah za účelem řešení projektu v rozsahu alespoň 0,6 plného pracovního úvazku. Tato podmínka se při podání návrhu projektu prokazuje předložením oboustranného čestného prohlášení stvrzeného jak uchazečem, tak klíčovou osobou. Před uzavřením smlouvy o poskytnutí podpory předkládá uchazeč poskytovateli kopii pracovní smlouvy klíčové osoby, v níž je sjednán jako den nástupu do práce den ne pozdější než den zahájení projektu. V rámci jednoho projektu může být podpořeno několik klíčových osob. Všechny stanovené podmínky programu se vždy vztahují jednotlivě na každou klíčovou osobu zvlášť. b) Oprávnění k činnosti podle § 18 odst. 2 písm. b) kopií dokladu o oprávnění k podnikání nebo jiným průkazným oprávněním (např. kopií zřizovací nebo zakládací listiny, společenské smlouvy, stanov nebo jiného zakladatelského dokumentu uchazeče vydaného podle některého zákona platného v ČR nebo je stanovena zvláštním zákonem, pokud je jím žadatel zřízen). c) Způsobilost podle § 18 odst. 2 písm. c) až f) čestným prohlášením, přičemž způsobilost uvedená v písm. e) a f) se v případě právnických osob prokazuje u těchto osob a současně u osob, které vykonávají funkci statutárního orgánu uchazeče nebo jeho člena s výjimkou osob, u kterých jsou pro výkon funkce statutárního orgánu nebo jeho člena stanoveny jiným právním předpisem5 ) obdobné podmínky jako podmínky způsobilosti uvedené v odstavci 2 písm. e). Čestné prohlášení je přílohou elektronického formuláře pro zpracování návrhu projektu. (Organizační jednotky ministerstva budou vyplňovat čestné prohlášení určené pro právnické osoby.) d) Podle § 18 odst. 8 prohlášením uchazeče, že jako příjemce podpory vytvoří a zajistí podmínky pro úspěšné řešení projektu (zejména zajištění výzkumných a provozních kapacit, zahrnujících jak vyčlenění potřebných prostor a zařízení, tak i personálu.) Po vyhlášení výsledků veřejné soutěže uchazeč, se kterým má být o poskytnutí účelové podpory uzavřena smlouva o poskytnutí podpory nebo v jehož prospěch má být vydáno rozhodnutí o poskytnutí podpory, prokáže před uzavřením smlouvy o poskytnutí podpory nebo před vydáním rozhodnutí způsobilost podle § 18 odst. 2 písm. b) zákona ověřenou kopií, ne starší než 90 kalendářních dnů, oprávnění k činnosti6 , zřizovací listiny, zakládací listiny nebo jiného dokladu o zřízení nebo založení, anebo výpisem, ne starším než 90 kalendářních dnů, z obchodního rejstříku nebo jiné zákonem stanovené evidence. Prokázání způsobilosti podle § 18 odst. 2 písm. b) se nepožaduje od uchazeče, který je organizační jednotkou ministerstva nebo veřejnou nebo státní vysokou školou provádějící výzkum a vývoj7 5) § 89 a 60 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). 6 ) Například živnostenský zákon, Obchodní zákoník, zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 207/2004 Sb., o ochraně, chovu a využití pokusných zvířat, ve znění vyhlášky č. 39/2009 Sb. 7) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů. 11 nebo veřejnou výzkumnou institucí8 zřízenou podle zvláštního právního předpisu. Ověřenou kopii dokladu je uchazeč povinen doručit poskytovateli neprodleně po vyhlášení výsledků veřejné soutěže, nejpozději však do dne uzavření smlouvy nebo vydání rozhodnutí o poskytnutí podpory. Předkládá-li uchazeč více návrhů projektů, postačí jediné řádné prokázání této způsobilosti přiložené k libovolnému návrhu projektu. Uchazeč pak musí u zvoleného návrhu projektu uvést seznam všech návrhů projektů, ke kterým se doklady vztahují a u ostatních návrhů projektů odkaz na úplnou dokumentaci, tj. na návrh projektu, který požadované doklady obsahuje. Nesplnění podmínky prokázání způsobilosti podle zákona je důvodem k vyřazení návrhu projektu z veřejné soutěže, resp. neuzavření smlouvy nebo nevydání rozhodnutí o poskytnutí podpory na řešení vybraného projektu. Pokud nastanou v době po podání návrhu projektu a před uzavřením smlouvy nebo vydáním rozhodnutí o poskytnutí podpory změny, které se dotýkají právního postavení uchazeče či údajů požadovaných pro prokázání způsobilosti nebo které by mohly mít vliv na rozhodování poskytovatele, je uchazeč povinen písemně informovat poskytovatele o těchto změnách do 7 kalendářních dnů ode dne, kdy se o takové skutečnosti dozvěděl. Nesplnění povinnosti informovat poskytovatele o změnách týkajících se způsobilosti uchazeče je důvodem k následnému vyřazení návrhu projektu z veřejné soutěže a neposkytnutí podpory. V případě zjištění nesrovnalostí mezi náležitostmi uvedenými v návrhu projektu a předloženými doklady o prokazování způsobilosti uchazeče si poskytovatel vyhrazuje právo neuzavřít s takovýmto uchazečem smlouvu nebo nevydat rozhodnutí o poskytnutí podpory. Za účelem doložení bezúhonnosti uchazeče si poskytovatel vyžádá podle jiného právního předpisu9) výpis z evidence Rejstříku trestů. Žádost o vydání výpisu z evidence Rejstříku trestů a výpis z evidence Rejstříku trestů se předávají v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup. U osob, které vykonávají funkci statutárního orgánu nebo jsou členy uchazeče, který je právnickou osobou, se prokazuje bezúhonnost, pokud nejsou pro výkon funkce statutárního orgánu nebo jeho člena stanoveny jiným právním předpisem8) obdobné podmínky jako podmínky způsobilosti uvedené v odstavci 2 písm. e) a f). V této souvislosti má poskytovatel právo vyžádat si u těchto osob upřesňující osobní údaje nezbytné pro prokázání trestní bezúhonnosti. 4. Návrh projektu 4.1. Obecné informace Žádostí uchazeče o poskytnutí účelové podpory na realizaci programového projektu programu NÁVRAT je návrh projektu zpracovaný podle zadávací dokumentace na předepsaných formulářích. Věcný obsah předkládaného návrhu projektu musí odpovídat cílům programu a vyhlášeným soutěžním podmínkám. Úspěšnost návrhu projektu ve veřejné soutěži závisí na schopnosti správně popsat všechny části projektu. Formuláře pro zpracování návrhů projektů jsou po celou dobu soutěžní lhůty dostupné pro uchazeče na internetové adrese programu http://www.msmt.cz/vyzkum/program-navrat nebo je lze získat u poskytovatele. 8) Zákon č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích, ve znění pozdějších předpisů. 12 4.2. Kritéria pro přijetí návrhu projektu 1. Návrh projektu je předložen v českém jazyce. Tato podmínka se nevztahuje na dokumenty uváděné v přílohách. 2. Návrh projektu je do soutěže podán na poskytovatelem předepsaných formulářích v kompletní tištěné a elektronické podobě, které jsou shodné, v nezměněném formátu formuláře „*.doc“ nebo „*.xls“. 3. Návrh projektu je úplný, obsahuje všechny požadované údaje, povinné přílohy, včetně dokladů o způsobilosti uchazeče; je orazítkován a podepsán statutárním zástupcem uchazeče. 4. Návrh projektu v listinné podobě je doručen poskytovateli v uzavřené obálce s adresou poskytovatele a výrazným označením „NÁVRAT – veřejná soutěž – NEOTVÍRAT!“ do data uvedeného v bodu 2. zadávací dokumentace. Identická verze návrhu projektu musí být zároveň ve stejné lhůtě dodána poskytovateli v elektronické podobě na CD v obálce s tištěnou formou nebo prostřednictvím elektronické podatelny poskytovatele (posta@msmt.cz), popř. datové schránky (ID: vidaawt), přičemž v předmětu zprávy nebo v názvu souboru je uvedeno označení „NÁVRAT – veřejná soutěž – NEOTVÍRAT!“ 5. Jde o návrh 3 letého projektu s datem zahájení realizace 1. 1. 2013 a datem ukončení realizace 31. 12. 2015. 6. Návrh projektu má pouze jednoho uchazeče, který se v případě úspěšnosti ve veřejné soutěži stává jediným příjemcem podpory. 7. Veškeré údaje o uchazeči a klíčové osobě uvedené v návrhu projektu jsou v souladu s požadovanými doklady, které prokazují způsobilost uchazeče. U institucí, které jsou zřízeny podle zvláštního právního předpisu, jsou tyto údaje v souladu s příslušnou právní normou. 4.3. Finanční náležitosti návrhu projektu 4.3.1. Způsobilé/uznané náklady Způsobilými náklady projektu mohou být jen takové náklady a výdaje, které jsou v souladu s § 2 odst. 2 písm. l) zákona a jsou nezbytné pro úspěšné řešení projektu a které uchazeč vynakládá v souladu s cíli programu a pouze v přímé souvislosti s řešením projektu za účelem úspěšného splnění stanovených cílů. Způsobilé náklady musí být přiměřené výzkumným aktivitám uvedeným v návrhu projektu, musí odpovídat cenám v místě a čase obvyklým a musí být vynakládány v souladu s principy hospodárnosti (minimalizace výdajů při respektování cílů projektu), účelnosti (přímá vazba na projekt a nezbytnost pro realizaci projektu) a efektivnosti (maximalizace poměru mezi výstupy a vstupy projektu). Způsobilé náklady vymezí uchazeč v návrhu projektu a jsou předmětem posuzování ve veřejné soutěži. Jejich položky musí odpovídat věcnému obsahu předkládaného návrhu projektu, plánovaným výzkumným aktivitám, musí být konkrétně specifikované, zdůvodněné, prokazatelné a přiřazené ke konkrétním projektovým aktivitám klíčové osoby a členů řešitelského týmu jmenovitě uvedeným v návrhu projektu. Údaje se uvádí pro celou dobu trvání projektu. Veškeré způsobilé náklady projektu musí být přiřazeny v souladu s Nařízením na konkrétní kategorie výzkumu, tj. na základní nebo aplikovaný výzkum. Každý požadavek musí být specifikován a řádně zdůvodněn z hlediska nutnosti pro využití v projektu. 13 Za účelem vyčíslení způsobilých nákladů musí uchazeč zařadit projekt do konkrétní kategorie výzkumu. V případě, že projekt nelze jednoznačně zařadit do jediné kategorie výzkumu, musí uchazeč specifikovat v návrhu projektu konkrétní činnosti jednotlivě podle kategorií výzkumu, vymezit jejich rozsah a finančně vyčíslit náklady odpovídající těmto činnostem a vyčíslit na ně jím požadovanou podporu. Přitom každá činnost v rámci projektu, na níž uchazeč požaduje podporu, musí zcela spadat do jedné z kategorií výzkumu. Vyčíslení způsobilých nákladů v případě projektu spadajícího do různých kategorií výzkumu provede uchazeč pro jednotlivé činnosti různých kategorií výzkumu jednotlivě do samostatného formuláře, viz 4.3.2. Do způsobilých nákladů projektu lze zahrnout náklady a výdaje pouze prokazatelně přímo spojené s realizací projektu. O uznatelnosti výdajů rozhoduje poskytovatel. V průběhu veřejné soutěže nelze akceptovat změnu návrhu projektu ani požadovat navýšení podpory ani z důvodů legislativních nebo kurzových změn. Do způsobilých nákladů lze zahrnout 1. osobní náklady nebo výdaje na výzkumné zaměstnance, akademické pracovníky, techniky a další pomocný personál, podílející se na řešení projektu a jim odpovídající náklady na povinné zákonné odvody a příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb a sociálního fondu. Osobní náklady nesmí být cíleně navyšovány pro účely projektu, musí odpovídat předem schválenému a platnému vnitřnímu nebo jinému mzdovému nebo platovému předpisu uchazeče. Do osobních nákladů nebo výdajů lze započítat: a) osobní náklady zaměstnanců v pracovním poměru odpovídající jejich úvazku na řešení projektu, b) ostatní osobní náklady nebo výdaje na základě dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce, uzavřené v přímé souvislosti s řešením projektu nebo náklady na stipendia studentů, podílejících se na řešení projektu. Způsobilost osobních nákladů bude nezbytné následně průkazně doložit pracovním deníkem nebo pracovními výkazy jednotlivých osob typu „timesheets“. 2. náklady nebo výdaje na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku nezbytného pro řešení projektu, v rozsahu a na období, kdy je využíván pro projekt; pokud není hmotný a nehmotný majetek využíván pro projekt po celou dobu jeho životnosti, jsou za způsobilé náklady považovány pouze výdaje na odpisy odpovídající délce trvání projektu vypočtené pomocí zavedených účetních postupů. Uchazeč je povinen pořizování majetku v návrhu projektu odůvodnit ve vztahu k cílům projektu a konkrétním plánovaným výzkumným aktivitám a v odůvodnění uvést, v jakém rozsahu a období bude dlouhodobý majetek řešitelským týmem pro účely projektu používán. Do způsobilých nákladů lze zahrnout i pořízení aut a dalších dopravních prostředků, pořízení běžné kancelářské a výpočetní techniky (personální počítače, kopírky, tiskárny, plottery atp.), přenosné výpočetní techniky (notebooky), kancelářského nábytku a jiného standardního vybavení kanceláří (ledničky, vařiče atp.), výdaje na jejich pořízení však nelze hradit z podpory. 14 3. další provozní náklady nebo výdaje vzniklé v přímé souvislosti s řešením projektu, - zejména běžné provozní náklady nebo výdaje na pořízení, provoz a údržbu krátkodobého hmotného a nehmotného majetku; - přímé náklady na zajištění publicity projektu, prezentace výsledků a zajištění práv k výsledkům projektu, náklady nebo výdaje na jejich zveřejnění a uplatnění výsledků projektu, včetně nákladů a výdajů na zajištění ochrany duševního vlastnictví a práv k výsledkům VaVaI, včetně nákladů nebo výdaje na získání a uznání práv k průmyslovému vlastnictví, které jsou výsledkem projektu (poplatky, překlady…); za způsobilé nemohou být však považovány výdaje na případné soudní spory, - cestovní náhrady v souladu se zákonem č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, vzniklé v přímé souvislosti s řešením projektu členům řešitelského týmu. 4. náklady nebo výdaje na služby vzniklé v přímé souvislosti s řešením projektu za předpokladu, že dodavatelem zakázek není klíčová osoba, člen řešitelského týmu ani jiný zaměstnanec uchazeče nebo osoba s nimi spojená. Uchazeč v návrhu projektu zdůvodní oprávněnost těchto nákladů nebo výdajů ve vztahu k plnění konkrétního cíle projektu a též odůvodní, proč tyto práce nemůže zajistit v rámci vlastních kapacit. 5. doplňkové (režijní) náklady nebo výdaje, rozumí se jimi nepřímé náklady nebo výdaje vzniklé bezprostředně v důsledku řešení projektu (např. administrativní náklady, výdaje na pomocný personál a infrastrukturu, energii a služby atp.), pokud již nejsou uvedené v jiných kategoriích a nelze je vykázat jiným způsobem jako náklady přímé. Režijní výdaje se musí vztahovat k projektu, musí být vždy specifikovány a musí být vykazovány v souladu s metodikou vykazování skutečných nepřímých nákladů, tzv. „full cost model“. Pokud uchazeč tuto metodiku neuplatňuje, musí být režijní výdaje vykazovány v souladu s platnou a běžně užívanou metodikou uchazeče schválenou pro vykazování skutečných nepřímých nákladů; jejich způsobilost je omezena maximální výší 20 % z celkových ročních způsobilých běžných nákladů projektu. 4.3.2. Podpora Na řešení jednotlivých výzkumných projektů může být příjemci v rámci programu NÁVRAT poskytnuta podpora maximálně do výše, která se stanoví v souladu s Nařízením. Za účelem stanovení výše podpory musí uchazeč specifikovat v návrhu projektu činnosti podle konkrétní kategorie výzkumu, vymezit jejich rozsah a finančně vyčíslit náklady odpovídající těmto činnostem, na které požaduje podporu, viz 4.3.1. Skládá-li se projekt z různých úkolů, tyto úkoly musí být kvalifikovány jako úkoly spadající do některé z těchto kategorií výzkumu a náklady na ně vyčísleny zvlášť. Vyčíslení provede uchazeč do samostatného formuláře (formulář KV-UN), který si za tímto účelem sám vytvoří. Výpočet požadované výše podpory musí být prezentován jednoznačně a přehledně a musí být proveden a identifikován ve vztahu ke konkrétním způsobilým nákladům na konkrétní výzkumné aktivity uvedené v návrhu projektu za účelem plnění konkrétních dílčích cílů projektu, jinak se uchazeč vystavuje riziku krácení požadované výše podpory z důvodů právní jistoty. Maximální možné požadavky na výši podpory pro jednotlivé kategorie výzkumu mohou činit až: a) 100 % způsobilých nákladů u základního výzkumu; b) 50 % způsobilých nákladů u aplikovaného výzkumu. 15 Do limitu podílu celkové veřejné podpory poskytnuté na řešení projektu se započítávají i další prostředky vložené do projektu pocházející z veřejných zdrojů (např. z jiné účelové podpory nebo podpory institucionální). Konečnou výši účelové podpory u jednotlivých projektů výzkumu a vývoje stanoví poskytovatel na základě výsledků hodnocení návrhů projektů v souladu se zákonem a vyhlášenými podmínkami programu. Použití podpory musí probíhat v souladu se zákonem. Poskytnutá účelová podpora může být příjemcem použita pouze na úhradu způsobilých nákladů projektu uvedených v návrhu projektu a uznaných poskytovatelem a čerpána jen po dobu řešení projektu. Poskytnutá účelová podpora nesmí být použita pro financování hospodářských činností. 5. Hodnocení návrhů projektů Předmětem hodnocení při výběru projektů ve veřejné soutěži je pouze návrh projektu, včetně současně doručených příloh a dokumentů prokazujících způsobilost uchazeče, předložený poskytovateli v soutěžní lhůtě a podle požadavků stanovených v zadávací dokumentaci. Hodnocení návrhů projektů proběhne v souladu s § 21 zákona. Návrhy projektů budou zhodnoceny komisí pro přijímání návrhů projektů z hlediska splnění podmínek veřejné soutěže. Výsledky hodnocení komise jsou následně postoupeny odbornému poradnímu orgánu poskytovatele. Jednání odborného poradního orgánu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ustaveného k programu NÁVRAT, jeho složení, způsob nakládání s údaji obsaženými v návrzích projektů a další pravidla činnosti odborného poradního orgánu poskytovatele v souvislosti s hodnocením návrhů projektů, jsou upraveny vnitřním předpisem poskytovatele, jímž je příkaz ministra školství, mládeže a tělovýchovy. Příkaz ministra školství, mládeže a tělovýchovy je zveřejněn na internetové stránce programu http://www.msmt.cz/vyzkum/program-navrat. Poskytovatel ke každému návrhu projektu, který splnil všechny podmínky pro přijetí návrhu projektu do veřejné soutěže, zajistí odborné posudky dvou nezávislých oponentů, kteří nesmí být ve vztahu k předmětu veřejné soutěže nebo k uchazečům podjati, zejména se nesmí podílet na zpracování projektu, nesmí mít osobní zájem na rozhodnutí o poskytnutí podpory určitému projektu a s uchazeči je nesmí spojovat osobní ani pracovní či jiný obdobný poměr. Posudky oponentů jsou podkladem pro hodnocení návrhu odborným poradním orgánem. V případě, že poskytovatel na základě zdůvodněného doporučení odborného poradního orgánu rozhodne, že návrh projektu nebude ze zásadních důvodů dále hodnocen a bude vyřazen z veřejné soutěže, nejsou k tomuto návrhu projektu posudky oponentů zajišťovány. O výsledku veřejné soutěže rozhodne poskytovatel. Výsledek veřejné soutěže bude uchazeči oznámen na internetové stránce programu na adrese http://www.msmt.cz/vyzkum/program-navrat. Prostřednictvím této stránky budou úspěšní uchazeči vyzváni k prokázání způsobilosti podle výše uvedeného bodu 3.2.2. a k uzavření smlouvy o poskytnutí podpory. 16 Vyhodnocení návrhu projektu odborným poradním orgánem Odborný poradní orgán objektivně a nezaujatě zhodnotí návrhy projektů podle vyhlášených pravidel a kritérií veřejné soutěže s přihlédnutím k posudkům oponentů. Kritérium Bodové hodnocení Kritérium (a) - Kvalifikační kritérium: Kvalita výsledků ve VaVaI dosažených klíčovou osobou v období jejího zahraničního pracovního pobytu v oborech s přímou návazností na výzkumné aktivity uvedené v návrhu projektu: a1) kvalita dosaženého vzdělání klíčové osoby ve vztahu k plánovaným výzkumným aktivitám v projektu Poznámka: V případě, že nejvyšší dosažené vzdělání klíčové osoby je pouze na úrovni magisterského studijního programu je možné získat maximálně 5 bodů! a2) kvalita výsledků klíčové osoby dosažených v zahraničí v oblastech VaVaI v oborech s přímou návazností na výzkumné aktivity uvedené v návrhu projektu. (0-20) (0-20) Kritérium (b): Kvalita návrhu projektu, tj. výzkumných aktivit klíčové osoby v návrhu projektu a přínos očekávaných výsledků projektu pro plnění cílů programu NÁVRAT (kvalita, inovace a vědecký přístup k problematice, očekávané výsledky). (0-30) Kritérium (c): Očekávaný přínos a význam projektu pro mezinárodní spolupráci ČR ve VaVaI. (0-30) Kritérium (d): Proveditelnost projektu (kvalita, zkušenosti řešitelského týmu a infrastruktura uchazeče) a vyhodnocení rizik. (0-50) Celkem (0-150) V případě, že návrh projektu podporuje více klíčových osob, vztahuje se posuzování podle kritéria (a) –„Kvalifikační kritérium“ na každou klíčovou osobu zvlášť. Bodový limit bude v tomto případě dělen počtem těchto klíčových osob. V případě, že některá z klíčových osob nebude splňovat všechny podmínky programu nebo kvalifikační předpoklady nebo její bodové ohodnocení nebude dosahovat přiměřené výše ve vztahu k ostatním klíčovým osobám projektu, může odborný poradní orgán doporučit poskytovateli tuto klíčovou osobu a její aktivity v navrhovaném projektu nepodpořit a zkrátit požadovanou výši podpory v poměru k počtu podpořených klíčových osob. Ke krácení výše podpory dojde vždy, když u návrhu projektu s více klíčovými osobami některá z nich nesplní některou z podmínek způsobilosti podle bodu 3. nebo když komise pro přijímání návrhů projektů nalezla nesrovnalosti v údajích o této klíčové osobě a její podporu ve svém protokolu nedoporučila. 17 Nedílnou součástí posuzování návrhů projektů podle kritéria (d) „Proveditelnost projektu a vyhodnocení rizik“ je posouzení způsobilosti nákladů projektu. Ta se posuzuje jednak ve vztahu k věcnému obsahu předkládaného návrhu projektu, plánovaným výzkumným aktivitám, stanoveným cílům a očekávaným výsledkům a přínosům projektu, jednak ve vztahu k vyhlášeným cílům a podmínkám programu. Stanovení konečného pořadí návrhů projektů se provádí v souladu s § 21 odst. 7 zákona. Konečné pořadí hodnocených návrhů projektů odborným poradním orgánem je získáno prostým seřazením bodového hodnocení návrhů projektů sestupně. Návrh projektu nesmí být v průběhu veřejné soutěže měněn. Za změnu návrhu projektu se nepovažuje, pokud poskytovatel neuzná část uchazečem navržených nákladů projektu nebo sníží celkovou míru podpory z veřejných prostředků. Snížení navržených nákladů projektu nebo míry podpory z veřejných prostředků musí být uvedeno v protokolu hodnocení návrhu projektu. 6. Vymezení údajů ke zveřejnění V souladu se zákonem je poskytovatel oprávněn zveřejnit název a předmět řešení projektu, příjemce podpory, řešitele jako osobu odpovědnou za řešení projektu, dobu řešení projektu, celkové uznané náklady projektu a jejich členění, výši podpory, stupeň důvěrnosti údajů a po ukončení řešení projektu jeho zhodnocení poskytovatelem. Informace důvěrného charakteru, jako jsou podrobnosti řešené problematiky a způsob řešení, jména oponentů a jejich hodnocení a osobní údaje o řešitelích poskytovatel nezveřejní. Informace o projektech nepřijatých k podpoře se nezveřejňují. Příjemce je dle § 31 odst. 3 zákona a nařízení vlády 397/2009 Sb., o informačním systému výzkumu, experimentálního vývoje a inovací povinen každoročně předávat údaje o projektech a jejich výsledcích poskytovateli, který je předá do informačního systému výzkumu, vývoje a inovací. V období soutěžní a hodnotící lhůty veřejné soutěže jsou veškeré údaje uvedené v návrhu projektu považovány za informace důvěrného charakteru. 7. Informační podpora uchazečům Poskytovatel uspořádá pro uchazeče informativní seminář dne 8. srpna 2012 ve 13.00 hodin v zasedací místnosti č. 81 v budově C Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Karmelitská 7, Praha 1. Zájemci se mohou semináře zúčastnit pouze na základě předchozí registrace, která je z důvodu omezených prostorových kapacit nezbytná. Registrace bude poskytovatelem ukončena při naplnění kapacity sálu a nejpozději jeden pracovní den před konáním semináře. Poskytovatel si současně vyhrazuje právo v případě překročení kapacity zasedací místnosti stanovit náhradní termín konání semináře. V takovém případě bude informovat elektronickou poštou přímo registrované zájemce. Na semináři obdrží zástupce uchazeče všeobecné informace k vyhlášení veřejné soutěže programu NÁVRAT a v zobecněné formě budou přednostně zodpovězeny dotazy vztahující se ke zpracování a předložení návrhu projektu zaslané poskytovateli elektronicky nejpozději 5 kalendářních dnů před jeho konáním. Dotazy a odpovědi na ně budou s ohledem na zajištění rovných podmínek zveřejněny na internetových stránkách programu na adrese http://www.msmt.cz/vyzkum/programnavrat. Po celou dobu soutěžní lhůty pak budou kontaktní osobou zodpovídány pouze dotazy technického a formálního rázu. Odpovědi na jiné dotazy poskytovatel negarantuje. Nevyužije-li 18 některý z uchazečů informační a technické pomoci, nemůže na základě této skutečnosti namítat znevýhodnění ve veřejné soutěži. Způsob registrace a zasílání dotazů: Uchazeč zašle poskytovateli na e-mailovou adresu odbor31@msmt.cz nebo jana.nejedla@msmt.cz elektronickou zprávu s názvem předmětu NAVRAT-SEMINAR, která bude obsahovat:  plné jméno vyslané osoby s případnými tituly, její e-mailovou adresu a kontaktní telefon pro případ změny místa či termínu konání semináře,  název uchazeče, tj. právnické osoby, která na seminář vysílá svého zástupce,  dotazy vztahující se ke zpracování a předložení návrhu projektu. V případě, že odesílatel neuvede v předmětu e-mailové zprávy předepsaný název, nemusí být zpráva včas identifikována a poskytovatel nezaručuje možnost účasti vyslané osoby na semináři ani zodpovězení dotazů.