Program ERC CZ Zadávací dokumentace pro 2. veřejnou soutěž ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích Praha, 2012 1. Základní informace............................................................................................................3 1.1. Informace o programu ERC CZ..................................................................................3 1.2. Legislativní rámec.......................................................................................................3 1.3. Informace o veřej né soutěži.........................................................................................4 1.4. Podmínky programu ERC CZ.....................................................................................4 1.5. Očekávané výsledky a přínos programu ERC CZ a projektů......................................5 1.6. Poskytovatel.................................................................................................................9 2. Způsobilost uchazečů a dalších účastníků projektu...........................................................9 3. Návrh proj ektu..................................................................................................................14 3.1. Obecné informace......................................................................................................14 3.2. Podmínky pro přijetí návrhu projektu.......................................................................14 3.3. Finanční náležitosti návrhu projektu.........................................................................16 4. Hodnocení návrhů proj ektů..............................................................................................21 5. Vymezení údajů ke zveřejnění..........................................................................................22 6. Podpora uchazečům..........................................................................................................23 2 1. Základní informace 1.1. Informace o programu ERC CZ Program ERC CZ je programem výzkumu, experimentálního vývoje a inovací podle § 2 odst. 2 písm. h) zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon") a je vyhlašován Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „poskytovatel"). Program je zaměřen na podporu programových projektů z oblasti základního a aplikovaného výzkumu. Projekty nesmí mít ekonomický charakter a mohou být řešeny pouze v rámci nehospodářských činností uchazeče/příjemce podpory. Program ERC CZ byl schválen Usnesením vlády České republiky ze dne 7. prosince 2010 č. 885. Program ERC CZ není členěn na podprogramy. Program ERC CZ má návaznost na priority VaVal1 . Hlavním cílem programu ERC CZ je vytvoření podmínek pro realizaci excelentních projektů tzv. hraničního výzkumu, tj. posunujících hranici poznání bez ohledu na tradiční členění oborů. Jde o podporu projektů, které uspěly ve dvou kolech hodnocení provedeném odbornými panely Evropské rady pro výzkum (The European Research Council), (dále jen „ERC")2. O podporu v programu ERC CZ se může ucházet jen takový projekt, jehož řešitelem je táž osoba, která podala ERC grant úspěšný ve druhém kole některé z konkrétních výzev ERC dle výše uvedeného a tato výzva byla uzavřena před vyhlášením veřejné soutěže programu ERC CZ, k němuž se vztahuje tato zadávací dokumentace. Identifikační kód programu ERC CZ: LL Příjemci podpory na realizaci projektů mohou být pouze výzkumné organizace podle Zákona. Celkové výdaje ze státního rozpočtu určené na realizaci programu ERC CZ j sou plánovány ve výši 600 mil. Kč. Období trvání programu ERC CZ je stanoveno na léta 2012-2019. Čerpání podpory i řešení všech projektů programu ERC CZ musí být ukončeno nejpozději k 31. 12. 2019. Podpořeny budou pouze víceleté projekty v délce trvání 3 až 5 let. Řešení projektů může být zahájeno nejdříve v den nabytí účinnosti smlouvy nebo vydání rozhodnutí o poskytnutí podpory na řešení vybraného projektu a nejpozději do 60 kalendářních dnů následujících po dnu nabytí účinnosti této smlouvy nebo vydání rozhodnutí. 1.2 .Legi sl ativní rám ec Veřejná soutěž ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích (dále jen „veřejná soutěž") programu ERC CZ je vyhlašována podle § 17 až 26 a souvisejících Zákona. Program ERC CZ a poskytování podpory v rámci tohoto programu bylo na základě doporučení Evropské komise ze dne 15. 12. 2011 podřízeno Nařízení Komise (ES) J) Usnesení vlády ČR ze dne 19. Července 2012 č. 552 o národních prioritách orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací 2) Evropská výzkumná rada vznikla jako jedna z aktivit 7. Rámcového programu, v rámci specifického programu „Myšlenky" („Ideas"). Jde o podporu excelentního hraničního výzkumu. 3 č. 800/2008 ze dne 6. srpna 2008, kterým se dle článků 87 a 88 Smlouvy o ES prohlašují určité kategorie za slučitelné se společným trhem (obecné nařízení o blokových výjimkách; dále jen „Nařízení"). Uchazeči o podporu jsou povinni zajistit, aby předkládaný návrh projektu byl v souladu s výše uvedenými legislativními předpisy a s touto zadávací dokumentací 1.3. Informace o veřejné soutěži Druhá veřejná soutěž programu ERC CZ je vyhlašována dne 12. prosince 2012. Soutěžní lhůta, v níž je možné podávat návrhy projektů (žádosti uchazečů o poskytnutí účelové podpory), začíná následující kalendářní den po vyhlášení veřejné soutěže, tj. 13. prosince 2012 a končí dne 12. března 2013, v 14:30 hodin. Návrhy projektů doručené poskytovateli do veřejné soutěže po tomto termínu nebudou do této veřejné soutěže zařazeny! Místo převzetí zadávací dokumentace: Zadávací dokumentace bude zveřejněna počínaje dnem vyhlášení veřejné soutěže na internetové adrese poskytovatele v oddíle Výzkum a vývoj/ Podpora výzkumu a vývoje/ Programy na podporu výzkumu a vývoje/ ERC CZ, tj. http://www.msmt.cz/vyzkum/erc-cz a bude k dispozici rovněž u administrátora programu, kterým je odbor 32 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, se sídlem: Karmelitská 7, 118 12 Praha 1; tel.: 234 811 547 (sekretariát odboru 32), kontaktní osoba: Mgr. Šárka Komendová (tel.: 234 811 534, e-mail: sarka.komendova@msmt.cz). Hodnotící lhůta, ve které poskytovatel zajistí zhodnocení návrhů projektů, rozhodne a vyhlásí výsledky veřejné soutěže, začíná dne 13. března 2013 a končí dne 13. května 2013 zveřejněním výsledků veřejné soutěže na internetové adrese programu ERC CZ: http://www.msmt.cz/vyzkum/erc-cz, zřízené poskytovatelem. Na poskytnutí podpory není právní nárok. Rozhodnutí poskytovatele o výsledku veřejné soutěže je konečné a nelze se proti němu odvolat. 1.4. Podmínky programu ERC CZ 1.4.1. Věcná shoda návrhu projektu, který má být předmětem podpory v rámci programu ERC CZ, s grantem stejného řešitele, který uspěl ve dvou kolech hodnocení provedeném odbornými panely ERC, a výsledek jejich hodnocení byl uzavřen výrokem mezinárodního panelu hodnotitelů ERC: "The proposal is of good quality and fundable but not retained for funding due to budgetary constrains", popř. obdobným výrokem, z něhož je jednoznačně zřejmé, že projekt prošel úspěšně i druhým kolem hodnocení mezinárodních panelů ERC, že je finančně podpořitelný, ale podpora nemohla být v konečné fázi z evropských prostředků poskytnuta z důvodu nedostatku disponibilních finančních prostředků ERC (dále jen „ERC grant"); 1.4.2. shodná délka řešení návrhu projektu, který má být předmětem podpory v rámci programu ERC CZ s délkou řešení ERC grantu určenou aktuální výzvou ERC, v jejímž rámci byl tento grant vyhodnocen na úrovni ERC; 1.4.3. poskytnutí úplných a pravdivých údajů pro Informační systém výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (dále jen „IS VaVal"); 1.4.4. řešitel identifikovaný v návrhu projektu ERC CZ je táž fyzická osoba, jejíž návrh věcně shodného ERC grantu byl úspěšný ve výzvě ERC podle bodu 1.5.1; 1.4.5. uzavření pracovněprávního vztahu mezi řešitelem a uchazečem na dobu řešení projektu a min. dalších 6 kalendářních měsíců následujících po dni ukončení realizace 4 projektu umožňujícího řešiteli řešení projektu a diseminaci jeho výsledků v rozsahu alespoň 0,5 plného pracovního úvazku3, aniž by byl zatěžován dalšími pracovními povinnostmi (v případě, že mezi řešitelem a uchazečem pracovně právní vztah již existuje, musí být pracovní náplň nebo sjednané práce upraveny tak, aby tato podmínka byla splněna a řešitel měl na řešení projektu vyhrazenu pracovní kapacitu v požadovaném rozsahu); 1.4.6. závazek řešitele projektu, že v případě poskytnutí podpory na realizaci pětiletého projektu v rámci programu ERC CZ nevyužije nejméně po dobu následujících 4 let ode dne zahájení řešení projektu možnost opětovně znovu podat návrh věcně shodného nebo věcně obdobného grantu k ERC v aktuálních výzvách ERC; v případě projektu s kratší dobou realizace pak po dobu o 1 rok kratší než je doba řešení. (Účast v jiných soutěžích a výběrových řízeních, včetně zahraničních, nebo podání nového věcně jednoznačně odlišného návrhu projektu není tímto ustanovením omezena. Uchazeč je přitom odpovědný za to, že nedojde k dvojímu financování shodných aktivit z veřejných prostředků); 1.4.7. závazek uchazeče, že při realizaci projektu budou dodrženy podmínky obdobné realizačním podmínkám ERC grantů; 1.4.8. závazek uchazeče, že projekt bude realizován pouze v rámci nehospodářských činností výzkumné organizace a nebude mít ekonomický charakter. 1.5. Očekávané výsledky a přínos programu ERC CZ a projektů Podmínkou úspěšného řešení každého podpořeného projektuje kromě vlastní realizace tohoto prestižního projektu ve vysoce perspektivních oblastech výzkumu úspěšně zhodnoceného ERC také produkce kvalitních, konkurenceschopných výsledků výzkumu, zveřejnění informací o těchto výsledcích v mezinárodně uznávaných periodikách a zveřejnění informací o jejich možném využití. Výsledky každého podpořeného projektu musí být měřitelné a hodnotitelné podle Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů (platné pro léta 2010 a 2011 a rok 2012), která byla schválena usnesením vlády ČR ze dne 13. června 2012 č. 411 (dále jen „Metodika"), resp. podle jiného způsobu hodnocení platného v den vyhlášení veřejné soutěže programu ERC CZ, k němuž se vztahuje tato zadávací dokumentace. Řešitelský tým musí za celou dobu řešení projektu uplatnit v IS VaVal, databázi RIV (Registru informací o výsledcích) nejméně 29 vlastních vysoce kvalitních a mezinárodně uznávaných výsledků výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (dále jen „VaVal"). K vyčíslení výsledků projektu budou sloužit konkrétní indikátory. Realizace podpořených projektů programu ERC CZ by měla přispět: • k tvorbě a růstu nového potenciálu v oblasti lidských zdrojů ve VaVal. To znamená, že řešitel zajistí diseminaci výsledků projektu a bude předávat své zkušenosti (zejména s podáváním grantů k ERC) na pracovišti uchazeče/ příjemce podpory a pokud bude v rámci projektu vytvořen kolem řešitele nově a progresivně orientovaný řešitelský tým, bude absorbovat mladé a začínající pracovníky VaVal a dále je vědecky vychovávat a odborně rozvíjet. Takovýto nový výzkumný tým by měl disponovat dostatečným výzkumným potenciálem, schopným konkurovat nejen v rámci Evropského výzkumného prostoru, ale i ovlivňovat světové a evropské trendy ve VaVal. • k nárůstu produkce mezinárodně uznávaných výsledků výzkumu. 3) Ve výjimečných případech, např. u grantů ERC typu „Advanced", může při řádném odůvodnění poskytovatel povolit úvazek nižší a to až na úroveň 0,3 plného úvazku. 5 • k nárůstu zapojení ČR v mezinárodních výzkumných aktivitách. S realizací nového, perspektivně orientovaného projektu ERC mezinárodního významu se předpokládá případné využití nových příležitostí pro zapojení do mezinárodní spolupráce ve VaVal, včetně zahájení nového projektu mezinárodní spolupráce nebo nového projektu některého z mezinárodních programů na podporu VaVal. K přínosům na úrovni programu ERC CZ náleží kromě produkce kvalitních výsledků VaVal a posílení mezinárodní spolupráce ve VaVal také • progresivní změny v profesní orientaci podpořených českých výzkumných organizací, vedoucí k rychlejšímu a efektivnějšímu rozvoji VaVal v ČR a změně ve stávajících, zaběhnutých trendech českého VaVal; • obnova a tvorba výzkumného a inovačního potenciálu v ČR, neboť opatření přímo podporuje rozvoj konkrétních českých výzkumných pracovišť, včetně rozvoje lidských zdrojů; • zvýšení konkurenceschopnosti ČR v oblasti VaVal. Dalším přínosem bude působení vysoce kvalifikovaných odborníků v ČR na dobu delší, než je doba řešení projektu, schopných předávat svou zkušenost z úspěchu ve vysoce prestižním mezinárodním výběrovém řízení aktivity „Ideas" v rámci 7. Rámcového programu v ČR a dále šířit nově získané poznatky i dosažené výsledky. Očekávané výsledky a přínosy jednotlivých projektů musí odpovídat cílům a očekávaným výsledkům a přínosům programu, musí být reálně dosažitelné aktivitami a v podmínkách, které návrh projektu popisuje a které jsou předmětem hodnocení návrhů projektů ve veřejné soutěži. V posledním roce řešení projektů se současně očekává, že řešitel nebo jeho řešitelský tým připraví návrh nového projektu mezinárodního programu VaVal nebo mezinárodní spolupráce ve VaVal a že dojde i k jeho podání do příslušné výzvy či mezinárodního výběrového řízení. Indikátory programu ERC CZ a projektů pro kvantitativní vyhodnocení výsledků a splnění cílů programu ERC CZ: • Počet projektů, na které byla poskytnuta účelová podpora v rámci programu ERC CZ (indikátor programu). • Podíl úspěšně ukončených projektů z celkového počtu projektů, kterým byla poskytnuta účelová podpora (indikátorprogramu). • Počet uplatněných (publikovaných nebo jiným oficiálním způsobem zveřejněných či využitých) výsledků projektů v aktuálním členění RIV4 (povinný indikátor na úrovni projektu). • Počet zahájených projektů mezinárodní spolupráce ve VaVal nebo mezinárodního programu podpory VaVal5 (nepovinný indikátor na úrovni projektu). 4) Tento indikátor bude vyhodnocován na základě údajů dodaných příjemcem do IS VaVal databáze RIV, pokud poskytovatel nestanoví jinak. 5) Počtem zahájených nových projektů mezinárodní spolupráce nebo projektů mezinárodních programů VaVal se rozumí počet projektů podaných členy řešitelského týmu, které v období poskytování podpory z programu ERC CZ uspěly v mezinárodních veřejných soutěžích ve VaVal a byla jim poskytnuta podpora z veřejných prostředků na VaVal v programu podle zákona o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací nebo podpora na VaVal obdobného typu v rámci opatření EU nebo opatření jiných zahraničních grantových agentur nebo byly podpořeny na základě bilaterálních 6 Indikátory na úrovni projektu si stanoví uchazeč v návrhu projektu sám a jsou součástí předmětu hodnocení návrhu projektu ve veřejné soutěži. Indikátor počtu uplatněných výsledků je pro projekty povinný, tj. v návrhu projektu musí být specifikovány (dle členění RIV) očekávané výsledky projektu v jednotlivých dílčích etapách řešení, zpravidla kalendářních letech, přičemž v součtu za celou dobu řešení by očekávaná konečná hodnota neměla klesnout pod hodnotu 29. Kontrola a hodnocení plnění cílů programu ERC CZ a podpořených projektů a jimi dosažených výsledků Výsledky a plnění cílů programu ERC CZ budou poskytovatelem pravidelně sledovány na základě průběžných kontrol a vyhodnocení jednotlivých podpořených projektů. Každý podpořený projekt programu ERC CZ bude pravidelně monitorován po ročních etapách, a to na základě vyhodnocení výše uvedeného souboru indikátorů. Roční vyhodnocení a kontrola plnění stanovených cílů bude probíhat nejprve na úrovni jednotlivých projektů v souladu s § 13 Zákona a následně proběhne i na úrovni celého programu ERC CZ. Hodnocení řešení projektů, které je současně kontrolou plnění smluvních závazků příjemce podpory, bude probíhat ve dvou stupních: I. Monitoring: Kontrolu a hodnocení provádí poskytovatel každoročně na základě průběžné zprávy obsahující mimo jiné i vyúčtování celkových uznaných nákladů projektu, včetně příslušného výpisu z účetní evidence příjemce za účasti alespoň jednoho člena odborného poradního orgánu poskytovatele. V tomto průběžném, ročním hodnocení bude kromě plnění cílů projektu a smluvních podmínek pro poskytování podpory rovněž posuzováno plnění povinností o předávání informací do IS VaVal podle § 31 Zákona. Sleduje se také soulad postupu prací na projektu s plánovaným harmonogramem a průběžné využívání čerpaných prostředků dle plánovaného rozpočtu projektu. II. Evaluace: V tomto případě bude poskytovatelem proveden monitoring v I. stupni a současně hloubkové vyhodnocení řešených projektů. Kontrolu a hodnocení v tomto druhém stupni provádí poskytovatel za účasti členů odborného poradního orgánu poskytovatele na základě průběžné zprávy či závěrečné zprávy předložené příjemcem a oponované alespoň dvěma nezávislými odbornými oponenty v oponentním řízení. Současně proběhne kontrola namístě za účasti alespoň jednoho člena odborného poradního orgánu poskytovatele. Evaluace může být navázána na provedení finanční nebo veřejnoprávní finanční kontroly, kterou provádí poskytovatel. Evaluace vždy zahrnuje také kvalitativní posouzení fungování mikrotýmu vytvořeného pro účely řešení projektu a předávání odborných zkušeností, kvality dosahovaných výsledků a jejich uplatňování, popř. posouzení kvality a intenzity udržování mezinárodních kontaktů a vytváření nových možností spolupráce se zahraničními pracovišti za účelem další výměny zkušeností a případného získávání dalších zdrojů pro dosažení cílů výzkumné agendy a dalšího rozvoje. Kvalitativní kritéria pro vyhodnocení výsledků a splnění cílů projektu a programu ERC CZ • kvalita dosažených výsledků projektu a jejich uplatňování; nebo multilaterálních mezinárodních dohod pro oblast VaVal. Příjemce podpory je přitom povinen zajistit, aby při podávání nových projektů mezinárodní spolupráce nedošlo k dvojímu financování shodných aktivit ve VaVal z veřejných prostředků. 7 • přínos projektu pro příjemce podpory (role řešitele, popř. vytvořeného řešitelského týmu, a přínos jejich působení pro příjemce, management výzkumné práce; případné změny v profesní orientaci podpořené výzkumné organizace); • přínos k rozvoji lidských zdrojů ve VaVal (odborný rozvoj řešitele, popř. členů řešitelského týmu, vědecká výchova a další formy přenosu poznatků a odborných zkušeností, schopnost působení na mladé začínající pracovníky VaVal a případně studenty, popř. jejich absorpce do řešitelského týmu); • přínos k rozvoji mezinárodní spolupráce ve VaVal (kvalita a intenzita tvorby a udržování mezinárodních kontaktů; vytváření nových možností spolupráce se zahraničními pracovišti za účelem další výměny zkušeností a případného získávání dalších zdrojů pro dosažení cílů výzkumné agendy a dalšího rozvoje); • konkurenceschopnost minimálně ve vztahu k Evropskému výzkumnému prostoru (mezinárodní uznatelnost dosažených výsledků; vliv na světové a evropské trendy ve VaVal, aktivity členů týmu v mezinárodních výzkumných aktivitách). Hodnocení projektů ve II. stupni, nazvaném „Evaluace" (viz výše), bude prováděno poskytovatelem ve spolupráci a odborným poradním orgánem vždy při zjištění nesouladu v I. stupni hodnocení a vždy po ukončení řešení každého projektu. V případě 51etých projektů bude hodnocení ve II. stupni prováděno i po ukončení druhé roční etapy řešení projektu. Dle výsledku hodnocení ve II. stupni budou projekty řazeny do čtyř kategorií: AI) Projekt úspěšně plní/splnil stanovené cíle v souladu se smlouvou; bylo dosaženo vynikajících výsledků výzkumu mezinárodního významu. A2) Projekt úspěšně plní/splnil stanovené cíle v souladu se smlouvou a byly získány kvalitní výsledky výzkumu národního významu. B) Projekt splnil svůj výzkumný cíl; z vědecky objektivních důvodů nebyl získán požadovaný počet výsledků výzkumu; ostatní podmínky stanovené smlouvou byly ale dodrženy. C) Projekt neplní/nesplnil stanovené cíle z důvodů, které nemohl poskytovatel ani příjemce podpory předvídat. D) Projekt neplní/nesplnil stanovené cíle, podmínky stanovené smlouvou nebyly ze strany příj emce dodrženy. Zařazení projektu do kategorie AI musí být doloženo a podrobně odůvodněno popisem skutečností, které prokazatelně ovlivňují nebo ovlivnily aktuální trendy ve VaVal ve světě (minimálně např. publikováním v prestižním odborném periodiku považovaném za světově nejlepší nebo jedno znejlepších vdaném oboru a relevantními citačními ohlasy, přijetím mezinárodního patentu, uplatněním mezinárodní licence, uskutečněním zvaných přednášek členů řešitelského týmu na nej prestižnějších mezinárodních konferencích v daném oboru atp. ). V případě zařazení do kategorie A2 se postupuje analogicky. Zařazení projektu do kategorie B musí být doložen a podrobně odůvodněn popisem a vysvětlením skutečností, které z prokazatelně objektivních důvodů vedly k neúspěchu ve vědeckém bádání (např.: v případě, že zvolená metoda či použitá teorie nebyla potvrzena, např. proto, že se až na základě podrobného kvalitně provedeného výzkumu prokázalo působení dalších dosud nepředvídaných faktorů, které v daném případě znemožnily získat 8 očekávaný počet výsledků ve VaVal atp.). Konečný výsledek projektu musí být však i v tomto případě doložen alespoň jednou publikací v odborném periodiku či odborné knize nebo jiným typem výsledku uplatněným v RIV. Zařazení projektu do kategorie C musí být doložen a podrobně odůvodněn popisem a vysvětlením skutečností, které příjemce podpory objektivně nemohl předvídat a které mu znemožnily z prokazatelně objektivních důvodů splnit všechny cíle stanovené smlouvou. Dále musí být popsáno, které ze stanovených cílů nebyly naplněny vůbec, které částečně a do jaké míry. Protože výsledek hodnocení projektu v kategorii C znamená nesplnění smluvních závazků, musí být individuálně řešen na úrovni smluvních vztahů mezi příjemcem a poskytovatelem. Zařazení projektu do kategorie D znamená neplnění smluvních závazků a musí být řešen na úrovni smluvních vztahů mezi příjemcem a poskytovatelem. V případě, že půjde o výsledek průběžného hodnocení projektu, promítne se do výše poskytované podpory projektu pro další etapu řešení, kdy výše uznaných nákladů může být snížena v souladu s podmínkami stanovenými až o 50 % uznaných nákladů uvedených ve smlouvě nebo rozhodnutí o poskytnutí podpory. Výsledek hodnocení v kategorii D bude řešen smluvní sankcí, která může mít i formu odnětí podpory, požadavek na její vrácení nebo vrácení její části. Závěrečné vyhodnocení řešení jednotlivých projektů a čerpání přidělené podpory proběhne podle pokynů poskytovatele v období do 6 měsíců od ukončení poskytování podpory na řešení daného projektu. l.ó.Poskytovatel Poskytovatel doručovací adresa: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy odbor financování výzkumu a vysokých škol -32 Karmelitská 7, P. O. Box 78 118 12 Praha 1 Tel.: 234 811 547 (sekretariát odboru) Internetová adresa programu ERC CZ: http://www.msmt.cz/vyzkum/erc-cz internetové stránky poskytovatele: www.msmt.cz Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Komendová Tel.: 234 811 534 E-mail: sarka.komendova@msmt.cz 2.Způsobilost uchazečů a dalších účastníků projektu 2.1.Podmínky způsobilosti Podporu na projekt v programu ERC CZ mohou obdržet pouze uchazeči, kteří splňují všechny podmínky programu ERC CZ vyhlášené v této veřejné soutěži a současně všechny podmínky způsobilosti dané § 18 Zákona. Tyto podmínky vztahují vždy i na všechny případné další účastníky projektu. Uchazeč (další účastník projektu) je způsobilý, pokud současně: 2.1.1. má odborné předpoklady k řešení proj ektu, 9 2.1.2. má příslušné oprávnění k činnosti, je-li vyžadováno zvláštním právním předpisem, 2.1.3. není v likvidaci a jeho úpadek nebo hrozící úpadek není řešen v insolvenčním řízení, 2.1.4. má vypořádány splatné závazky ve vztahu ke státnímu rozpočtu nebo rozpočtu územního samosprávného celku a další splatné závazky vůči státu, státnímu fondu, zdravotní pojišťovně nebo k České správě sociálního zabezpečení, 2.1.5. nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání (činnosti) nebo pro trestný čin hospodářský, nebo trestný čin proti majetku, nebo se na něj tak podle zákona hledí, 2.1.6. nebyl v posledních třech letech disciplinárně potrestán podle zvláštních právních předpisů upravujících výkon odborné činnosti, pokud tato činnost souvisí s předmětem veřejné soutěže ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích, 2.1.7. předloží do veřejné soutěže návrh projektu, který je shodný s grantem, který uspěl ve dvou kolech hodnocení provedeném odbornými panely ERC, a výsledek jejich hodnocení byl uzavřen výrokem mezinárodního panelu hodnotitelů ERC: "The proposal is of good quality and fundable but not retained for funding due to budgetary constrains", popř. obdobným výrokem, 2.1.8. řešitel identifikovaný v návrhu projektu ERC CZ je táž fyzická osoba, jejíž návrh věcně shodného ERC grantu byl úspěšný ve výzvě ERC, 2.1.9. uzavřel pracovněprávní vztah mezi řešitelem na dobu řešení projektu amin. dalších 6 kalendářních měsíců následujících po dni ukončení realizace projektu umožňujícího řešiteli řešení projektu a diseminaci jeho výsledků v rozsahu alespoň 0,5 plného pracovního úvazku, aniž by byl zatěžován dalšími pracovními povinnostmi. 2.2.Způsob prokazování způsobilosti Předkládá-li uchazeč (další účastník projektu) více návrhů projektů do jedné veřejné soutěže programu ERC CZ, postačí jediné řádné prokázání této způsobilosti přiložené k libovolnému návrhu projektu. Uchazeč (další účastník projektu) pak musí u zvoleného návrhu projektu uvést seznam všech návrhů projektů, ke kterým se doklady vztahují a u ostatních návrhů projektů odkaz na úplnou dokumentaci, tj. na návrh projektu, který požadované doklady obsahuje. Nesplnění některé z podmínek způsobilosti uchazeče (dalšího účastníka projektu) podle této zadávací dokumentace je důvodem k vyřazení návrhu projektu z veřejné soutěže, resp. neuzavření smlouvy nebo nevydání rozhodnutí o poskytnutí podpory na řešení vybraného projektu. Podmínka způsobilosti způsob jejího prokázání při podání návrhu projektu po vyhlášení výsledků veřejné 10 soutěže 1. odborná způsobilost • prohlášením v příslušném formuláři pro podání návrhu projektu, který je součástí této zadávací dokumentace (s razítkem a podpisy všech členů statutárního orgánu uchazeče (dalšího účastníka projektu) • předložením kopie ERC grantu, který byl úspěšný v obou kolech hodnocení mezinárodních panelů ERC • předložením kopie dopisu ERC o výsledku hodnocení grantu ERC (Evaluation Letter-Step 2) a kopie Zprávy ERC o výsledku 2. kola hodnocení (Step 2-Evaluation Report), vztahujících se výhradně k tomuto ERC grantu uchazeč/další účastník projektu dále nedokládá - ověřuje poskytovatel v seznamu výzkumných organizací posouzených Radou pro výzkum, vývoj a inovace 2. oprávnění k činnosti přiložením prosté kopie dokladu o oprávnění k podnikání nebo jiného průkazného oprávnění k návrhu projektu, dokládající, že předmětem činnosti je mj. výzkum a vývoj -oprávnění k činnosti nedokládqjí subjekty zřízené zvláštním právním předpisem a jmenovitě uvedené v tomto předpisu (např. veřejné a státní vysoké školy nebo veřejné výzkumné instituce) ověřenou kopií, ne starší než 90 kalendářních dnů, dokladu o oprávnění k činnosti anebo výpisem, ne starším než 90 kalendářních dnů, z obchodního rejstříku nebo jiné zákonem stanovené evidence - tento doklad se nepožaduje od uchazeče (dalšího účastníka projektu), který je organizační jednotkou ministerstva provádějící výzkum a vývoj nebo veřejnou nebo státní vysokou školou nebo veřejnou výzkumnou institucí zřízenou podle zvláštního právního předpisu; 3. likvidace, úpadek čestným prohlášením v příslušném formuláři pro podání návrhu projektu, který je součástí této zadávací dokumentace uchazeč (další účastník projektu) dále nedokládá 4. vypořádané závazky čestným prohlášením v příslušném formuláři pro podání návrhu projektu, který je součástí této zadávací dokumentace uchazeč (další účastník projektu) dále nedokládá 5. pravomocné odsouzení čestným prohlášením v příslušném formuláři pro podání návrhu projektu, který je součástí této zadávací dokumentace uchazeč (další účastník projektu) dále nedokládá - ověřuje poskytovatel v Rej střiku trestů dálkovým přístupem 6. disciplinární potrestání čestným prohlášením v příslušném formuláři pro podání návrhu projektu, který je součástí této zadávací dokumentace uchazeč (další účastník projektu) dále nedokládá 11 7. řešitelský tým čestným prohlášením v příslušném formuláři, kterým se uchazeč zaváže uzavřít s řešitelem pracovně právní vztah s řešitelem za podmínek uvedených v bodě 2.1.9. V případě, že tento vztah již existuje, zavazuje se uchazeč upravit dosavadní pracovní náplň tak, aby byly podmínky splněny. uchazeč přeloží kopii pracovní smlouvy uzavřené mezi ním a řešitelem Při ověřování splnění podmínky 1. je poskytovatel oprávněn prověřit výsledek posouzení uchazeče/dalšího účastníka projektu jako výzkumné organizace RVVI pro fázi 1 - tedy formální posouzení splnění znaků definice výzkumné organizace podle Nařízení a Zákona a následného výsledku posouzení RVVI, zda subjekt splňuje či nesplňuje podmínky pro zařazení do seznamu výzkumných organizací a vyžádat si od uchazeče doplňující informace a doklady v období po vyhlášení výsledků veřejné soutěže. Pokud uchazeč není v den podání návrhu projektu do veřejné soutěže schválen Radou pro výzkum, vývoj a inovace (dále jen „RVVI") na rok 2013 jako výzkumná organizace splňující podmínky pro poskytnutí účelové podpory dle fáze 1 Postupu při posuzování výzkumných organizací (Výsledky posouzení výzkumných organizací - Fáze 1 jsou zveřejňovány na stránkách RVVI zpravidla na adrese http ://www. vyzkum.cz/FrontClanek. aspx?idsekce=622660), předloží čestné prohlášení, že je výzkumnou organizací a dále přiloží jako přílohu (k tomuto formuláři) písemnou žádost o projednání uchazeče RVVI jako výzkumné organizace pro fázi 1 (výzkumná organizace splňující podmínky pro poskytování účelové podpory) včetně všech relevantních dokumentů, které jsou nezbytné k posouzení splnění kriterií RVVI vymezených v postupu pro fázi 1 a uvedeny níže pod body l)-5): 1) posuzovaný uchazeč má samostatnou právní subjektivitu (nejedná se tedy jen o organizační součást nějakého subjektu, přičemž výzkumnou organizací nemůže být fyzická osoba); výjimku tvoří organizační jednotky ministerstva a organizační složky státu; ověření: zakládací listina, zřizovací listina nebo jiný obdobný dokument prokazující existenci právní subjektivity výsledek: splňuje/nesplňuje 2) hlavním účelem je provádět základní výzkum, aplikovaný výzkum nebo experimentální vývoj a šířit jejich výsledky prostřednictvím výuky, publikování nebo převodu technologií, přičemž je třeba vzít v úvahu dvě skutečnosti, podle kterých se tento parametr považuje za splněný (při současném splnění obou skutečností): a) pokud posuzovaný subjekt sice nebyl založen za účelem provádění výzkumu (základního, aplikovaného) a experimentálního vývoje, ale podíl činností subjektu v oblasti výzkumu a experimentálního vývoje na jeho celkových činnostech převyšuje 50 %, případně pokud výzkumné činnosti představují významný podíl na celkových činnostech subjektu (např. činnost „A" 30 %, činnost „B" 30 %, výzkumná činnost 30%, ostatní činnosti 10 %) měřeno objemem finančních zdrojů alokovaných na jednotlivé činnosti; b) jedná se o šíření výsledků vlastního VaVal prostřednictvím výuky, publikování a převodu technologií, přičemž v případě šíření prostřednictvím výuky se jedná o součást širokého procesu výuky (výuka je komplexní, včetně poznatků obecných 12 či získaných mimo subjekt, avšak jsou v ní dostatečně v nezanedbatelné míře obsaženy výsledky vlastní), ověření [pro podmínky uvedené sub a) i b)]: zakládací listina, zřizovací listina nebo jiný obdobný dokument prokazující předmět činnosti nebo podnikání (např. výpis z Obchodního rejstříku, Rejstříku veřejných výzkumných institucí apod.); finanční dokumenty a výroční zprávy; výsledek: splňuje/nesplňuje 3) veškerý zisk je zpětně investován do těchto činností (tj. do základního výzkumu, aplikovaného výzkumu nebo experimentálního vývoje) nebo do výuky; ověření: zakládací listina, zřizovací listina nebo jiný obdobný dokument prokazující tuto skutečnost; vnitřní předpis upravující investování zisku do těchto činností, finanční dokumenty a výroční zprávy; výsledek: splňuje/nesplňuje 4) podniky, které mohou uplatňovat vliv na takovýto subjekt, např. jako podílníci nebo členové, nemají žádný přednostní přístup k výzkumným kapacitám tohoto subjektu nebo výsledkům vytvořeným tímto subjektem; ověření: zakládací listina, zřizovací listina nebo jiný obdobný dokument prokazující předmět činnosti nebo podnikání; případně čestné prohlášení obou zúčastněných (posuzovaný subjekt i podnik s možností uplatňovat vliv na posuzovaný subjekt); výsledek: splňuje/nesplňuje 5) příjemce má vnitřním předpisem upraven způsob nakládání s výsledky podle § 16 odst. 3 Zákona; ověření: existence vnitřního předpisu upravujícího způsob nakládání s výsledky. výsledek: splňuje/nesplňuje Tuto žádost nepředkládají uchazeči, o jejichž posouzení, zda je výzkumnou organizací splňující kriteria dle fáze 1 Postupu při posuzování výzkumných organizací, požádal poskytovatel nebo jiný poskytovatel účelové nebo institucionální podpory než Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Uchazeč, o jehož posouzení požádal jiný poskytovatel, oznámí název příslušného útvaru tohoto jiného poskytovatele a předloží čestné prohlášení, že tomuto poskytovateli doručil žádost o posouzení se všemi relevantními podklady. Poskytovatel je povinen a vyhrazuje si právo prověřit výsledek posouzení uchazeče RVVI pro fázi 1, tj. formální posouzení znaků definice výzkumné organizace podle Zákona a následné rozhodnutí RVVI, zda subjekt splňuje či nesplňuje podmínky pro zařazení do seznamu výzkumných organizací. Za tímto účelem je oprávněn vyžádat si doplňující podklady týkající se hospodářských a nehospodářských činností uchazeče nebo doplňující stanoviska dalších orgánů státní správy. Pokud kdykoliv v průběhu veřejné soutěže bude RVVI rozhodnuto, že uchazeč nesplňuje podmínky výzkumné organizace pro fázi 1, bude to bez ohledu na předložené čestné prohlášení uchazeče dle bodu 1 pro poskytovatele důvodem k vyloučení projektu z hodnocení pro nesplnění způsobilosti uchazeče o podporu v rámci programu ERC CZ. Pokud kdykoliv v průběhu veřejné soutěže bude RVVI rozhodnuto, že uchazeč nesplňuje podmínky výzkumné organizace pro fázi 1, bude to bez ohledu na předložené čestné 13 prohlášení uchazeče pro poskytovatele důvodem k vyloučení projektu zhodnocení pro nesplnění způsobilosti uchazeče podle bodu 1 čl. 3.1.1. této zadávací dokumentace. Při ověřování podmínky 5. si poskytovatel zajistí v rozsahu příslušného oprávnění podle jiného právního předpisu výpis z evidence Rejstříku trestů. Bezúhonnost se prokazuje u každé z osob, které vykonávají funkci statutárního orgánu nebo jsou členy statutárního orgánu uchazeče (dalšího účastníka projektu), který je právnickou osobou, pokud nejsou pro výkon funkce statutárního orgánu nebo jeho člena stanoveny jiným právním předpisem obdobné podmínky jako podmínky způsobilosti uvedené v § 18 odstavci 2 písm. e) a f) Zákona. V této souvislosti má poskytovatel právo vyžádat si u těchto osob upřesňující osobní údaje nezbytné pro prokázání trestní bezúhonnosti v období po ukončení hodnotící lhůty a před uzavřením smlouvy nebo vydáním rozhodnutí o poskytnutí podpory. Do 10 pracovních dnů ode dne zveřejnění výsledků veřejné soutěže si poskytovatel vyhrazuje právo vyžádat si od uchazeče další upřesňující informace za účelem prokázání skutečností uvedených výše v článku 2. Ve stejné lhůtě je uchazeč povinen vyplnit v systému Vklap údaje pro IS VaVal a doručit je podle pokynů poskytovatele. Pokud nastanou v době po podání návrhu projektu a před uzavřením smlouvy nebo vydáním rozhodnutí o poskytnutí podpory změny, které se dotýkají právního postavení uchazeče (dalšího účastníka projektu) či údajů požadovaných pro prokázání způsobilosti nebo které by mohly mít vliv na rozhodování poskytovatele, je uchazeč (další účastník projektu) povinen písemně informovat poskytovatele o těchto změnách do 7 kalendářních dnů ode dne, kdy se o takové skutečnosti dozvěděl. Nesplnění povinnosti informovat poskytovatele o změnách týkajících se způsobilosti uchazeče (dalšího účastníka projektu) je důvodem k okamžitému vyřazení návrhu projektu z veřejné soutěže a neposkytnutí podpory. V případě zjištění nesrovnalostí mezi náležitostmi uvedenými v návrhu projektu a předloženými doklady o prokazování způsobilosti uchazeče (dalšího účastníka projektu) si poskytovatel vyhrazuje právo neuzavřít s takovýmto uchazečem smlouvu nebo nevydat rozhodnutí o poskytnutí podpory. 3.Návrh projektu 3.1. Obecné informace Žádostí uchazeče o poskytnutí účelové podpory na realizaci programového projektu programu ERC CZ je návrh projektu zpracovaný podle zadávací dokumentace na předepsaných formulářích. Věcný obsah předkládaného návrhu projektu musí odpovídat cílům programu ERC CZ a vyhlášeným podmínkám veřejné soutěže, které jsou obsahem této zadávací dokumentace. Podrobnosti a vysvětlivky k formě a způsobu zpracování návrhu projektu a jeho obsahu jsou součástí nápovědy uváděné v jednotlivých formulářích. Formuláře pro zpracování návrhů projektů jsou po celou dobu soutěžní lhůty dostupné pro uchazeče na internetové adrese programu ERC CZ http://www.msmt.cz/vyzkum/erc-cz nebo je lze získat u poskytovatele. 3.2. Podmínky pro přijetí návrhu projektu 3.2.1 Návrh projektu musí být předložen v českém jazyce, a to na předepsaných formulářích, zveřejněných poskytovatelem při vyhlášení veřejné soutěže programu ERC CZ. Povinnost předložení v českém jazyce se nevztahuje na dokumenty uváděné v přílohách. 14 3.2.2 Návrh projektu musí obsahovat všechny předepsané formuláře, včetně povinných příloh a dokladů prokazujících způsobilost uchazeče podle oddílu 2.1 a 2.2 této zadávací dokumentace. 3.2.3 Návrh projektu musí v příloze obsahovat kopii ERC grantu, který byl úspěšný v obou kolech hodnocení mezinárodních panelů ERC a který má být předmětem podpory ze státního rozpočtu České republiky v rámci programu ERC CZ. 3.2.4 Současně musí být v příloze návrhu projektu přiložena kopie dopisu ERC o výsledku hodnocení grantu ERC (Evaluation Letter-Step 2) a kopie Zprávy ERC o výsledku 2. kola hodnocení (Step 2-Evaluation Report), vztahujících se výhradně k tomuto ERC grantu. Uchazeč musí tímto dokumentem prokázat, že ve druhém kole hodnocení grantu ERC získal známku „A" a že výsledek slovního hodnocení byl uzavřen výrokem mezinárodního panelu hodnotitelů ERC: "The proposal is of good quality and fundable but not retained for funding due to budgetary constrains", popř. jiným obdobným výrokem, z něhož je jednoznačně zřejmé, že projekt prošel úspěšně i druhým kolem hodnocení mezinárodních panelů ERC, že je finančně podpořitelný, ale podpora nemohla být v konečné fázi z evropských prostředků poskytnuta z důvodu nedostatku disponibilních finančních prostředků ERC. 3.2.5 Text návrhu projektu uváděný v českém jazyce musí věcně odpovídat skutečnostem uvedeným v anglické verzi ERC grantu v příloze. 3.2.6 Návrh projektu musí na předepsaném formuláři obsahovat návrh celkových způsobilých nákladů projektu vyčíslený v české měně. 3.2.7 Návrh projektu se předkládá poskytovateli v listinné podobě a v elektronické podobě. Listinná i elektronická verze návrhu projektu musí být věcně identické a obě musí být poskytovateli doručeny současně, včetně příloh. Elektronická verze se ukládá na libovolné, běžně dostupné paměťové médium jednou ve formátech, ve kterých byly formuláře určené pro zpracování návrhu projektu poskytovatelem vytvořeny a jednou ve formátu identickém s vytištěnou listinnou verzí návrhu projektu, kterou uchazeč odevzdává poskytovateli (tj. včetně podpisů a razítek;). Listinná verze se odevzdává nevázaná (stránky jednotlivých formulářů lze v případě nezbytnosti spojovat kancelářskými svorkami nebo sponkami nebo sešívat běžnou kancelářskou sešívačkou). 3.2.8 Návrh projektu musí být doručen poskytovateli v uzavřené obálce, obsahující listinnou i elektronickou verzi návrhu projektu, a na této obálce musí být uvedena adresa poskytovatele, adresa uchazeče jako odesílatele a zřetelný, výrazně vyznačený nápis „ERC CZ - veřejná soutěž - NEOTVÍRAT!". 3.2.9 Návrh projektu v obálce doručené poskytovateli musí být úplný, obsahovat soupis všech jeho částí, dále musí obsahovat všechny požadované údaje podle této zadávací dokumentace a pokynů uvedených v předepsaných formulářích, musí obsahovat všechny povinné přílohy, včetně dokladů o způsobilosti uchazeče, musí být na vyznačených místech opatřen požadovanými podpisy a razítky a všechny stránky musí být řádně očíslovány. 3.2.10 Návrh projektu musí být na titulním listu stvrzen razítkem uchazeče, podpisem statutárního orgánu uchazeče a podpisem řešitele projektu. V případě, že návrh projektu stvrzuje jiná osoba, než která vykonává funkci statutárního orgánu uchazeče, musí návrh projektu obsahovat v příloze kopii zmocnění této osoby k tomuto úkonu (např. ve formě pověření konkrétní osoby nebo kopie vnitřního předpisu organizace, který toto pověření stanoví). 15 3.2.11 Návrh projektu může mít pouze jednoho uchazeče, který se v případě úspěšnosti ve veřejné soutěži stává jediným příjemcem podpory. 3.2.12 Veškeré údaje o uchazeči a osobě řešitele uvedené v návrhu projektu musí být pravdivé a v souladu s požadovanými doklady, které prokazují způsobilost uchazeče. U právnických osob, které jsou zřízeny podle zvláštního právního předpisu, musí být tyto údaje v souladu s příslušnou právní normou. 3.2.13 Datum zahájení a ukončení realizace projektu musí spadat do období od 1. 7. 2013 do 31. 12.2019 a délka realizace projektu musí odpovídat délce řešení původního grantu ERC úspěšného v obou kolech hodnocení mezinárodních panelů ERC, který má být předmětem podpory ze státního rozpočtu České republiky v rámci programu ERC CZ. 3.2.14 Návrh projektu uchazeč doručí osobně, poštou nebo jiným způsobem do podatelny Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v Karmelitské ul. 7, 118 12 Praha 1, v soutěžní lhůtě v úředních hodinách (po - pá: od 7:30 do 15:30), v poslední den soutěžní lhůty do 14:30. 3.3. Finanční náležitosti návrhu projektu 3.3.1 Způsobilost nákladů projektu Způsobilými náklady projektu ERC CZ podle § 2 odst. 2 písm. 1) Zákona se rozumí jen takové náklady a výdaje uchazeče/příjemce podpory, které jsou nezbytné pro úspěšné řešení projektu a které uchazeč/příjemce podpory vynaloží v souladu s cíli a podmínkami programu ERC CZ a pouze v přímé souvislosti s řešením projektu za účelem úspěšného splnění stanovených cílů. Způsobilé náklady musí být přiměřené výzkumným aktivitám uvedeným v návrhu projektu, musí odpovídat cenám v místě a čase obvyklým a musí být vynakládány v souladu s principy hospodárnosti a úspornosti (minimalizace výdajů při respektování cílů projektu), účelovosti a účinnosti (přímá vazba na projekt a nezbytnost pro realizaci a plnění cílů projektu) a efektivnosti (maximalizace poměru mezi výstupy a vstupy projektu). Způsobilé náklady vymezí uchazeč v návrhu projektu ERC CZ a jsou předmětem posuzování ve veřejné soutěži. Jejich položky musí odpovídat věcnému obsahu předkládaného návrhu projektu, plánovaným výzkumným aktivitám, musí být konkrétně specifikované, zdůvodněné, prokazatelné a přiřazené ke konkrétním projektovým aktivitám řešitele a dalších členů řešitelského týmu jmenovitě uvedených v návrhu projektu. Údaje se uvádí pro celou dobu trvání projektu do příslušného formuláře. Veškeré způsobilé náklady projektu musí být přiřazeny v souladu s Nařízením na konkrétní kategorie výzkumu, tj. na základní nebo aplikovaný výzkum. Každý požadavek musí být specifikován a řádně zdůvodněn z hlediska nutnosti pro využití v projektu. Za účelem stanovení výše podpory musí uchazeč zařadit projekt do konkrétní kategorie výzkumu. V případě, že projekt nelze jednoznačně zařadit do jediné kategorie výzkumu, musí uchazeč specifikovat v návrhu projektu konkrétní činnosti jednotlivě podle kategorií výzkumu, vymezit jejich rozsah a finančně vyčíslit náklady odpovídající těmto činnostem a vyčíslit na ně jím požadovanou podporu. Přitom každá činnost v rámci projektu, na níž uchazeč požaduje podporu, musí zcela spadat do jedné z kategorií výzkumu. Vyčíslení způsobilých nákladů v případě výskytu různých kategorií výzkumu v jednom projektu provede uchazeč pro jednotlivé činnosti různých kategorií výzkumu jednotlivě do samostatných formulářů. 16 Do způsobilých nákladů projektu lze zahrnout pouze skutečné náklady nebo výdaje vzniklé uchazeči/příjemci podpory, které jsou prokazatelně přímo spojené s realizací projektu a vynaložené za účelem dosazení cílů a očekávaných výsledků projektu ERC CZ, které jsou vynaložené od data účinnosti smlouvy, příp. rozhodnutí, o poskytnutí podpory, a spadají do období realizace projektu vymezeného v návrhu projektu a současně nepřekročí období od podpisu smlouvy nebo vydání rozhodnutí o poskytnutí podpory do 31. 12.2019. Výjimku mohou tvořit pouze skutečné náklady nebo výdaje vzniklé příjemci podpory v souvislosti se závěrečnými zprávami a závěrečným hodnocením dosažených výsledků projektu, popřípadě oponentním řízením či kontrolním dnem, jsou-li požadovány poskytovatelem. Tyto náklady mohou vzniknout v období až do 60 dní ode dne ukončení realizace projektu a poskytování podpory a plně je nese příjemce. O uznatelnosti výdajů rozhoduje poskytovatel. Náklady projektu musí být stanoveny podle obvyklých účetních postupů a zásad uchazeče/příjemce podpory a vždy v souladu s platnými právními předpisy i vnitřními předpisy uchazeče/příjemce. Vnitřní účetní a kontrolní postupy uchazeče/příjemce podpory musí dovolovat přímé srovnání nákladů a příjmů deklarovaných v souvislosti s projektem a odpovídajícími finančními výkazy a podkladovými účetními dokumenty. Podle § 8 odst. 1 Zákona vede uchazeč/příjemce podpory pro každý podpořený projekt oddělenou účetní evidenci o celkových vynaložených nákladech nebo výdajích a v rámci této evidence sleduje náklady a výdaje hrazené z přidělené podpory. V průběhu veřejné soutěže nelze akceptovat změnu návrhu projektu ani požadovat navýšení podpory ani z důvodů legislativních nebo kurzových změn. Do způsobilých nákladů lze zahrnout 1. Osobní náklady nebo výdaje řešitelského týmu a na ostatní výzkumné zaměstnance, akademické pracovníky, techniky a další pomocný personál, podílející se přímo na řešení projektu a jim odpovídající náklady na povinné zákonné odvody a příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb a sociálního fondu. Osobní náklady nesmí být cíleně navyšovány pro účely projektu, musí být v čase a místě obvyklé a odpovídat předem schválenému a platnému vnitřnímu nebo jinému běžně užívanému mzdovému nebo platovému předpisu uchazeče. Účtovány mohou být pouze náklady, které odpovídají charakteru odvedené práce a počtu skutečně odpracovaných hodin na řešení projektu konkrétních členů řešitelského týmu nebo dalšími jmenovitě uváděnými osobami, které přímo vykonávají práce v rámci projektu. Tyto osoby musí být přímo najaty uchazečem/příjemcem podpory a ten s nimi musí mít uzavřen pracovněprávní vztah v souladu se zvláštními právními předpisy a svými vnitřními předpisy. Do osobních nákladů nebo výdajů lze započítat: a) osobní náklady nebo výdaje členů řešitelského týmu, kteří jsou zaměstnanci v pracovním poměru, odpovídající rozsahu jejich úvazku na řešení projektu; b) ostatní osobní náklady nebo výdaje na základě dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce, uzavřené v přímé souvislosti s řešením projektu nebo náklady na stipendia studentů, podílejících se na řešení projektu. V případě, že podíl pracovní činnosti zaměstnance nebo jiné osoby na projektu je nižší než jeden celý (plný) pracovní úvazek nebo pracovní náplň zaměstnance uchazeče obsahuje i jiné činnosti než řešení projektu, je nezbytné dokládat čerpání osobních nákladů takovéto osoby a jej ich způsobilost průkazně na základě záznamů v pracovním deníku nebo pracovními výkazy jednotlivých osob typu „timesheets". 17 Pracovní úvazek řešitele pokrývající výzkumné činnosti vázané na realizaci projektu ERC CZ a diseminaci jeho výsledků musí dosahovat alespoň 0,5 plného pracovního úvazku. Pokud řešitel nebo jiný člen řešitelského týmu vykonává pro uchazeče/příjemce podpory různé činnosti, musí být vždy použita pro vyčíslení jejich osobních nákladů stejná sazba, a to i v případě čerpání finančních prostředků z rozdílných finančních zdrojů. Každá osoba, podílející se na projektu, musí pracovat pod výhradním technickým dohledem a zodpovědnosti uchazeče/příjemce podpory. 2. Náklady nebo výdaje na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku nezbytného pro řešení projektu, v rozsahu a na období, kdy je využíván pro projekt; pokud není hmotný a nehmotný majetek využíván pro projekt po celou dobu jeho životnosti, jsou za způsobilé náklady považovány pouze výdaje na odpisy odpovídající délce trvání projektu a rozsahu jeho použití pro projekt vypočtené pomocí zavedených účetních postupů. Uchazeč je povinen pořizování majetku v návrhu projektu odůvodnit ve vztahu k cílům projektu a konkrétním plánovaným výzkumným aktivitám a v odůvodnění uvést, v jakém rozsahu a období bude dlouhodobý majetek řešitelským týmem pro účely projektu používán. 3. Provozní náklady nebo výdaje vzniklé v přímé souvislosti s řešením projektu, zejména běžné provozní náklady nebo výdaje na provoz a údržbu dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, který není pořizován v rámci projektu, ale jeho použití je pro projekt nezbytné. Za způsobilý náklad jsou považovány náklady a výdaje na odpisy odpovídající pouze rozsahu a délce použití tohoto majetku pro výzkumné aktivity popsané v projektu nebo vypočtené pomocí zavedených účetních postupů. Způsobilost nákladů musí být průkazně doložitelná provozním deníkem použitého zařízení nebo jiným obdobným způsobem. 4. Další provozní náklady nebo výdaje vzniklé v přímé souvislosti s řešením projektu, zejména běžné provozní náklady nebo výdaje na pořízení, provoz a údržbu krátkodobého hmotného a nehmotného majetku; dále přímé náklady na zajištění publicity projektu, prezentace výsledků a zajištění práv k výsledkům projektu, náklady nebo výdaje na jejich zveřejnění a uplatnění výsledků projektu, včetně nákladů a výdajů na zajištění ochrany duševního vlastnictví a práv k výsledkům VaVal, včetně nákladů nebo výdaje na získání a uznání práv k průmyslovému vlastnictví, které jsou výsledkem projektu (poplatky, překlady...); cestovní náhrady v souladu se zákonem č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění pozdějších předpisů, vzniklé v přímé souvislosti s řešením projektu členům řešitelského týmu. Za způsobilé nemohou být však považovány výdaje na případné soudní spory. 5. Náklady nebo výdaje na externě dodávané služby nebo subdodávky vzniklé v přímé souvislosti s řešením projektu za předpokladu, že dodavatelem zakázek není řešitel nebo jiný člen řešitelského týmu, jiný zaměstnanec uchazeče nebo fyzická či právnická osoba s nimi spojená nebo právnická osoba s přímým dohledem uchazeče/příjemce podpory nebo ve vztahu jeho podřízenosti nebo jiného uplatňování vlastnických práv nebo vlivu. Služby a subdodávky musí být konkrétně specifikovány, vymezen jejich rozsah a vyčísleny finanční náklady a mohou se týkat pouze provedení omezené části projektu. Dále musí být uchazečem řádně odůvodněna nezbytnot těchto nákladů nebo výdajů ve vztahu k plnění konkrétního cíle projektu v návrhu projektu a musí být uvedeno, proč tyto práce nemůže uchazeč/příjemce 18 podpory zajistit v rámci vlastních kapacit. V případě, že se uchazeč/příjemce podpory uchýlí k těmto nákladům za externě dodávané služby nebo subdodávky, nesmí být přitom dotčena práva a povinnosti uchazeče/příjemce související s autorskými právy a dalšími právy duševního vlastnictví k poznatkům a informacím, která jsou zapotřebí k realizaci projektu a která existovala před poskytnutím podpory projektu programu ERC CZ, a současně nesmí být přitom dotčena práva a povinnosti uchazeče/příjemce k novým poznatkům a informacím vzniklým na základě realizace projektu nebo dosažených výsledků projektu bez ohledu na to, zda mohou být chráněna podle platných právních předpisů či nikoli. 6. Doplňkové (režijní) náklady nebo výdaje, kterými se rozumí nepřímé náklady nebo výdaje vzniklé uchazeči/příjemci podpory bezprostředně v důsledku řešení projektu (např. jde o administrativní náklady spojené s účetnictvím a výkaznictvím, výdaje na management, pomocný personál a infrastrukturu, energie, bezpečnostní systémy a služby ostrahy atp.), pokud již nejsou uvedené vjiných kategoriích a nelze je vykázat jiným způsobem jako náklady přímé. Režijní výdaje se musí vztahovat k projektu, musí být vždy vyčísleny a musí být vykazovány v souladu s metodikou vykazování skutečných nepřímých nákladů, tzv. „full cost modelem". Pokud uchazeč tuto metodiku neuplatňuje, musí být režijní výdaje vykazovány v souladu s platnou a běžně užívanou metodikou uchazeče schválenou pro vykazování skutečných nepřímých nákladů; jejich způsobilost je omezena maximální výší 20 % ze způsobilých běžných přímých nákladů projektu ročně za dané účetní období i celkově. V posledním roce řešení projektů ERC CZ lze do způsobilých nákladů zahrnout i přímé náklady členů řešitelského týmu na přípravu návrhu nového projektu mezinárodního programu VaVal nebo mezinárodní spolupráce ve VaVal v případě, že ještě před ukončením řešení projektu dojde i k jeho řádnému podání do příslušné výzvy či mezinárodního výběrového řízení a toho podání je ze strany příslušného vyhlašovatele (resp. poskytovatele podpory) akceptováno z hlediska formálních náležitostí. 3.3.2 Nezpůsobilé náklady Za nezpůsobilé přímé náklady v projektu ERC CZ jsou považovány zejména náklady a výdaje na • pořízení a provoz aut a dalších dopravních prostředků, • pořízení a provoz běžné kancelářské a běžné výpočetní techniky, přenosné výpočetní techniky a elektroniky (personální počítače, kopírky, tiskárny, plottery, notebooky, mobilní telefony, ipady atp.), včetně běžného kancelářského SW (např. MS Office a obdobný kancelářský SW, internetové prohlížeče, antivirová ochrana, bezpečnostní a zálohovací systémy atp.); v konkrétních případech může být výjimkou HW a SW upravený a používaný pro výzkumné účely nebo HW a SW, který je nedílnou součástí pořizovaného experimentálního vybaveni (způsobilost posoudí poskytovatel na základě konkrétního odůvodnění v návaznosti na předmět podpory), • provoz a přístupy do internetových a dalších sítí, včetně interních sítí uchazeče/příjemce podpory a jejich upgrade, • pořízení kancelářského nábytku a jiného standardního vybavení kanceláří (stoly, regály, skříně, ledničky, vařiče atp.), 19 • pořizování a pronájmy nemovitostí, nájmy a pronájmy jednotlivých prostor, amortizaci budov, • identifikovatelné nepřímé daně a poplatky, clo a další celní poplatky, • DPH v případě, že uchazeč/příjemce podpory uplatňuje její odpočet, • dluhy a poplatky za dluhovou službu, dlužné úroky, • finanční rezervy na možné budoucí ztráty nebo výdaje, • kurzové ztráty, • náklady spojené s kapitálovým výnosem, • náklady a výdaje deklarované, vzniklé nebo hrazené v souvislosti s jiným projektem jiného programu podpory nebo podporované jiný způsobem z veřejných prostředků ČR nebo EU, • náklady nebo výdaje na případné soudní spory, • nadměrné, v čase a místě neobvyklé a lehkomyslné výdaje. O nezpůsobilosti nákladů rozhoduje poskytovatel. 3.3.3 Podpora Na řešení jednotlivých výzkumných projektů může být příjemci v rámci programu ERC CZ poskytnuta podpora maximálně do výše stanovené v Nařízení. Za účelem stanovení výše podpory musí uchazeč specifikovat v návrhu projektu činnosti podle konkrétní kategorie výzkumu, vymezit jejich rozsah a finančně vyčíslit způsobilé náklady odpovídající těmto činnostem, na které požaduje podporu. Skládá-li se projekt z různých úkolů, musí být tyto kvalifikovány jako úkoly spadající do některé z definovaných kategorií výzkumu a náklady na ně vyčísleny zvlášť. Vyčíslení provede uchazeč do samostatného formuláře, jak již bylo uvedeno výše. Výpočet uchazečem požadované výše podpory musí být v předepsaných formulářích prezentován jednoznačně a přehledně a musí být proveden a identifikován ve vztahu ke konkrétním způsobilým nákladům na konkrétní výzkumné aktivity, uvedené v návrhu projektu za účelem plnění konkrétních dílčích cílů projektu, jinak se uchazeč vystavuje riziku krácení požadované výše podpory z důvodů právní jistoty. Maximální výše podpory pro jednotlivé kategorie výzkumu činí: a) 100 % způsobilých nákladů u základního výzkumu; b) 50 % způsobilých nákladů u aplikovaného výzkumu. Do limitu podílu celkové veřejné podpory poskytnuté na řešení projektu se započítávají i další prostředky vložené do projektu pocházející z veřejných zdrojů, včetně zahraničních. Konečnou výši účelové podpory u jednotlivých projektů stanoví poskytovatel na základě výsledků hodnocení návrhů projektů v souladu se Zákonem a vyhlášenými podmínkami programu ERC CZ, které jsou obsahem této zadávací dokumentace. 20 Použití podpory musí probíhat v souladu se Zákonem a Nařízením. Poskytnutá účelová podpora může být příjemcem použita výhradně na úhradu uznaných nákladů projektu a čerpána jen po dobu řešení projektu. Poskytnutá účelová podpora nesmí být použita pro financování hospodářských činností. 4.Hodnocení návrhů projektů Předmětem hodnocení projektů ve veřejné soutěži je návrh projektu, včetně jeho příloh a dokumentů prokazujících způsobilost uchazeče, předložený poskytovateli v soutěžní lhůtě a podle požadavků stanovených v zadávací dokumentaci. Hodnocení návrhů projektů proběhne v souladu s § 21 Zákona. 4.1 Návrhy projektů budou podle § 21 odst. 1 až 3 Zákona zhodnoceny komisí pro přijímání návrhů projektů z hlediska splnění podmínek veřejné soutěže. Vyhodnocení podmínek pro přijetí návrhu projektu provede komise pro přijímání návrhů projektů do příslušného protokolu a to binárním způsobem (ANO-doručený návrh projektu podmínku splňuje; NE-doručený návrh projektu podmínku nesplňuje). V případě nesplnění některé z podmínek pro přijetí poskytovatel návrh projektu z veřejné soutěže vyřadí. 4.2 Projekty splňující podmínky přijetí do veřejné soutěže hodnotí odborný poradní orgán poskytovatele ustavený v souladu s § 21 odst. 4 Zákona. Jednání odborného poradního orgánu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ustaveného k programu ERC CZ, jeho složení, způsob nakládání s údaji obsaženými v návrzích projektů a další pravidla činnosti odborného poradního orgánu poskytovatele v souvislosti s hodnocením návrhů projektů, jsou upraveny vnitřním předpisem poskytovatele, jímž je Příkaz ministra školství, mládeže a tělovýchovy č.24/2011 v platném znění. Tento příkaz je zveřejněn na internetové adrese programu http://www.msmt.cz/vyzkum/erc-cz. 4.3 Poskytovatel ke každému návrhu projektu, který splnil všechny podmínky pro přijetí návrhu projektu do veřejné soutěže, zajistí v souladu s § 21 odst. 5 Zákona dva nezávislé odborné posudky oponentů, kteří splňují podmínky nepodjatosti. Posudky oponentů jsou podkladem pro hodnocení návrhu odborným poradním orgánem podle §21 odst. 5 až 8 Zákona. V případě, že poskytovatel na základě zdůvodněného doporučení odborného poradního orgánu rozhodne, že návrh projektu nebude ze zásadních důvodů dále hodnocen a bude vyřazen z veřejné soutěže, nejsou k tomuto návrhu projektu posudky oponentů zajišťovány. 4.4 Návrhy projektů programu ERC CZ objektivně a nezaujatě zhodnotí odborný poradní orgán poskytovatele s přihlédnutím k doručenému výsledku hodnocení ERC a podle vyhlášených podmínek programu ERC CZ v této veřejné soutěži a se zvláštním zřetelem na prokázání odborných předpokladů uchazeče podle § 18 odst. 2 písm. a) a na splnění dalších podmínek stanovených podle § 18 odst. 8 Zákona. 4.5 Na základě bodového ohodnocení každého návrhu projektu bude vytvořeno jediné výsledné pořadí návrhů projektů bez ohledu na případně různé kategorie dle členění ERC. 4.6 Vyhodnocení návrhu projektu odborným poradním orgánem proběhne podle kritérií 1 až 3. Přehled způsobu hodnocení je uveden v následující tabulce: 21 Způsob hodnocení (popis kritéria) Výsledek hodnocení Kritérium 1: shoda předmětu podpory v návrhu projektu ERC CZ s předmětem projektu hodnoceným ERC. (V případě vyhodnocení hodnotou „N" je návrh projektu vyřazen z dalšího posuzování.) A/N Kritérium 2: kvalita výzkumu (excelence) dle převzatého výsledku hodnocení ERC 0-4 body Kritérium 3: realizovatelnost projektu (Posuzuje se zejména zajištění podmínek pro řešení ERC projektu ze strany uchazeče, včetně zajištění výzkumných a provozních kapacit, zahrnujících jak vyčlenění potřebných prostor a zařízení, tak i personálu; dále rizikovost řešení projektu za podmínek deklarovaných v návrhu projektu uchazečem, finanční zajištění projektu, způsobilost nákladů a relevance požadované výše podpory.). 0-4 body Maximální počet bodů 8 4.7 Stanovení konečného pořadí návrhů projektů se provádí v souladu s § 21 odst. 7 Zákona. Pořadí hodnocených návrhů projektů stanoví odborný poradní orgán poskytovatele na základě bodového hodnocení návrhů projektů. 4.8 Návrh projektu nebude v průběhu veřejné soutěže měněn. Za změnu návrhu projektu se nepovažuje, pokud poskytovatel neuzná část uchazečem navržených způsobilých nákladů projektu nebo sníží uchazečem navrženou výši podpory požadovanou z finančních prostředků programu ERC CZ. Návrh na snížení způsobilých nákladů projektu nebo na snížení výše podpory z veřejných prostředků musí být uveden v protokolu hodnocení návrhu projektu. 4.9 O konečném výsledku veřejné soutěže a poskytnutí podpory rozhodne poskytovatel. Poskytovatel má v souladu s § 21 odst. 7 Zákona právo rozhodnout v rozporu s doporučením odborného poradního orgánu, popř. neuznat část navržených způsobilých nákladů projektu nebo snížit výši podpory z veřejných prostředků, pokud toto své rozhodnutí písemně odůvodní a zveřejní prostřednictvím internetu. 4.10 Výsledek veřejné soutěže bude oznámen na internetové adrese programu http://www.msmt.cz/vyzkum/erc-cz. Prostřednictvím této adresy a případně e-mailem zaslaným na adresu řešitele budou úspěšní uchazeči vyzváni k prokázání způsobilosti podle výše uvedeného článku 2.3 a k uzavření smlouvy o poskytnutí podpory. 4.11 Rozhodnutí poskytovatele o výsledku veřejné soutěže je konečné a nelze se proti němu odvolat. Na poskytnutí podpory není právní nárok. 5. Vymezení údajů ke zveřejnění V souladu se Zákonem je poskytovatel oprávněn zveřejnit název a předmět řešení projektu, úplný (obchodní) název příjemce podpory, plné jméno řešitele, dobu řešení projektu, celkové uznané náklady projektu a jejich členění, výši podpory, stupeň důvěrnosti údajů a po ukončení řešení projektu jeho zhodnocení poskytovatelem v rozsahu stanoveném IS VaVal. Informace důvěrného charakteru, jako jsou podrobnosti řešené problematiky a způsob řešení, jména oponentů a jejich hodnocení a osobní údaje o řešitelích poskytovatel nezveřejní. Informace o projektech nepřijatých k podpoře se nezveřejňují. 22 Příjemce je dle § 31 odst. 3 Zákona a nařízení vlády 397/2009 Sb., o informačním systému výzkumu, experimentálního vývoje a inovací povinen každoročně předávat údaje o projektech a jejich výsledcích poskytovateli, který je předá do IS VaVal. V období soutěžní a hodnotící lhůty veřejné soutěže jsou veškeré údaje uvedené v návrhu projektu považovány za informace důvěrného charakteru. 6. Podpora uchazečům Poskytovatel uspořádá pro uchazeče dva informativní semináře; dne 9. ledna 2013 ve 13 hodin a 14. února 2013 ve 13 hodin v zasedací místnosti č. E106 v budově E Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Karmelitská 7, Praha 1. Registrace bude poskytovatelem ukončena při naplnění kapacity sálu nebo nejpozději jeden pracovní den před konáním semináře. Poskytovatel si současně vyhrazuje právo v případě překročení kapacity zasedací místnosti stanovit náhradní termín konání semináře. V takovém případě bude informovat elektronickou poštou přímo registrované zájemce. Na semináři obdrží zástupce uchazeče všeobecné informace k vyhlášení veřejné soutěže programu ERC CZ a v zobecněné formě budou přednostně zodpovězeny dotazy vztahující se ke zpracování a předložení návrhu projektu zaslané poskytovateli elektronicky nejpozději do 2 pracovních dnů před jeho konáním. Dotazy a odpovědi na ně budou s ohledem na zajištění rovných podmínek zveřejněny na internetové adrese programu http://www.msmt.cz/vyzkum/erc-cz. Po celou dobu soutěžní lhůty pak budou kontaktní osobou zodpovídány pouze dotazy technického a formálního rázu. Odpovědi na jiné dotazy poskytovatel negarantuje. Nevyužije-li některý z uchazečů informační a technické pomoci, nemůže na základě této skutečnosti namítat znevýhodnění ve veřejné soutěži. Způsob registrace a zasílání dotazů: Zájemcům o účast na semináři se doporučuje využít možnosti předběžné registrace e-mailem u kontaktní osoby na adrese sarka.komendova@msmt.cz. V předmětu elektronické zprávy je třeba důsledně uvádět text „ERC CZ-SEMINAR". V případě, že odesílatel neuvede v předmětu e-mailové zprávy předepsaný text, vystavuje se nebezpečí, že zpráva nebude včas identifikována a poskytovatel pak nemůže nezaručit možnost účasti vyslané osoby na semináři ani zodpovězení dotazů. Zpráva musí obsahovat • plné jméno zájemce o seminář nebo dotazující se osoby (včetně titulů), její e-mailovou adresu a kontaktní telefon pro případ změny místa či termínu konání semináře, • název uchazeče, tj. právnické osoby, kterou zájemce zastupuje, • případné dotazy vztahující se ke zpracování a předložení návrhu projektu. 23