MASARYKOVA UNIVERZITA EKONOMICKO-SPRÁVNÍ FAKULTA STATUT A DALŠÍ VNITŘNÍ PŘEDPISY EKONOMICKO-SPRÁVNÍ FAKULTY BRNO 2013 OBSAH STATUT EKONOMICKO-SPRÁVNÍ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY ......................... 3 PŘÍLOHY STATUTU FAKULTY Č. 1: ORGANIZAČNÍ STRUKTURA FAKULTY ............................................................ 25 Č. 2: SEZNAM AKREDITOVANÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ USKUTEČŇOVANÝCH NA FAKULTĚ, VČETNĚ JEJICH TYPU, FORMY A STANDARDNÍ DOBY STUDIA.............. 27 Č. 3: SEZNAM OBORŮ, VE KTERÝCH JE FAKULTA OPRÁVNĚNA KONAT HABILITAČNÍ ŘÍZENÍ A ŘÍZENÍ KE JMENOVÁNÍ PROFESOREM .............................................. 29 DALŠÍ VNITŘNÍ PŘEDPISY EKONOMICKO-SPRÁVNÍ FAKULTY Č. 1: VOLEBNÍ A JEDNACÍ ŘÁD AKADEMICKÉHO SENÁTU......................................... 30 Č. 2: JEDNACÍ ŘÁD VĚDECKÉ RADY FAKULTY......................................................... 35 Č. 3: DISCIPLINÁRNÍ ŘÁD PRO STUDENTY............................................................. 37 3 Statut Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity ČÁST PRVNÍ Úvodní ustanovení Čl. 1 1. Ekonomicko-správní fakulta (dále jen „fakulta“) je součástí Masarykovy univerzity (dále jen „univerzita“). Fakulta byla zřízena pro pedagogickou a vědeckou činnost v oboru ekonomických věd. 2. Základním úkolem fakulty je poskytovat na základě tvořivého vědeckého bádání vysokoškolské ekonomické vzdělání. 3. Fakulta byla zřízena usnesením AS MU v Brně ze dne 26. listopadu 1990. 4. Sídlem fakulty je Brno, Lipová 41a. Čl. 2 1. Fakulta je samosprávnou součástí univerzity jako veřejné vysoké školy. Samostatně a svobodně rozvíjí vzdělávací, vědeckou, doplňkovou a další činnost a vytváří pro tuto činnost podmínky. 2. Rozsah samosprávy fakulty a její vztahy k univerzitě jsou vymezeny zákonem č. 111/1998 Sb. o vysokých školách v platném znění (dále jen „zákon“), statutem univerzity a tímto statutem. 3. Na půdě fakulty jsou zaručena všechna akademická práva a svobody ve smyslu ustanovení § 4 zákona a čl. 2 statutu univerzity. Čl. 3 1. Fakulta není právnickou osobou. V čele fakulty je děkan, který jedná a rozhoduje ve věcech fakulty, pokud zákon nebo statut univerzity nestanoví jinak. Fakulta jedná a rozhoduje jménem univerzity ve věcech určených § 24 zákona č. 111/1998 Sb. odst. 1. Orgány fakulty jednají také jménem univerzity v rozsahu stanoveném přílohou č. 8 statutu univerzity. 2. Fakultu může zastoupit jiná právnická osoba, fyzická osoba nebo pracovník fakulty jen na základě písemného zmocnění děkanem fakulty, a to v rozsahu jeho pravomoci, která je dána zákonem a statutem univerzity. 4 ČÁST DRUHÁ Činnost fakulty Čl. 4 Pedagogická činnost 1. Pedagogickou činnost uskutečňuje fakulta ve všech formách studia v následujících programech: a) magisterské studijní programy, b) bakalářské studijní programy, c) doktorské studijní programy. Studijní program se může členit na studijní obory a na studijní směry. Studijní programy a obory všech forem studia akreditované MŠMT a uskutečňované na fakultě jsou součástí přílohy č. 2 a 3 statutu fakulty. 2. Dále fakulta uskutečňuje mimo rámec studijních programů: a) studium jednotlivých předmětů pro studenty jiných fakult univerzity a jiných vysokých škol, b) celoživotní vzdělávání na základě dobrovolnosti a zájmu o daný studijní obor ve smyslu § 60 zákona a článku 19 statutu univerzity. 3. Pedagogickou činnost uskutečňuje fakulta v souladu se studijními programy, které po vyjádření akademického senátu schválila vědecká rada fakulty, a jsou akreditovány MŠMT. 4. Fakulta poskytuje vysokoškolské vzdělání a navrhuje univerzitě, aby: a) absolventům studia v bakalářských studijních programech přiznala titul „bakalář“ (ve zkratce „Bc.“, uváděné před jménem), b) absolventům studia v magisterských studijních programech přiznala akademický titul „inženýr“ (ve zkratce „Ing.“, uváděné před jménem), c) absolventům studia v doktorských studijních programech přiznala akademický titul „doktor“ (ve zkratce „Ph.D.“, uváděné za jménem). 5. Fakulta uděluje absolventům (ve smyslu odst. 1.) diplom a vysvědčení, absolventům (ve smyslu odst. 2.) vydává fakulta osvědčení. Čl. 5 Vědecká činnost a zahraniční styky 1. Nedílnou součástí pracovní náplně každého učitele fakulty je vědecká činnost jako nezbytný předpoklad pro pedagogické působení, při respektování principů etiky vědecké práce. 2. Základem pro rozvoj vědecké činnosti jsou zaměření kateder, která přitom vycházejí i ze styků se zahraničními pracovišti a podílejí se na řešení společných mezinárodních projektů. 3. Fakulta vytváří podmínky pro zahraniční styky, podporuje aktivní činnost učitelů i studentů na pracovištích doma i v zahraničí včetně zveřejňování výsledků vědecké činnosti. 5 Čl. 6 Doplňková činnost 1. V souvislosti s plněním svého základního úkolu fakulta vykonává doplňkovou a další činnost, zejména: a) poradenskou a expertizní činnost, b) vzdělávací a výzkumnou činnost, c) ediční činnost. ČÁST TŘETÍ Organizace fakulty Čl. 7 1. Fakulta se člení na pracoviště, jimiž jsou: a) katedry, b) účelová zařízení, c) děkanát. 2. zřízení nebo zrušení kateder a účelových zařízení fakulty rozhoduje na návrh děkana její akademický senát. 3. Účelová zařízení a děkanát se mohou členit na oddělení a jiné složky, které zřizuje vedoucí pracoviště se souhlasem děkana. Vedoucí oddělení odpovídá za plnění svých povinností vedoucímu pracoviště. Vedoucího oddělení ustanovuje vedoucí pracoviště se souhlasem děkana. 4. Společná zařízení fakulty a jiné právnické osoby pro realizaci činnosti fakulty vznikají smlouvou, kterou za fakultu uzavírá děkan se souhlasem akademického senátu. Pro právní postavení, organizaci, řízení a činnost a pro postavení vedoucího a pracovníků společných zařízení platí, pokud smlouva nestanoví jinak, obecně závazné právní předpisy. Čl. 8 Katedry 1. Katedra je základní organizační jednotkou pro řízení a rozvoj pedagogické a vědecké činnosti. Katedry, které zajišťují pedagogickou a vědeckou činnost ve více oborech, se mohou členit na sekce. 2. Na fakultě jsou ustaveny tyto katedry: a) katedra ekonomie, b) katedra financí, c) katedra podnikového hospodářství, d) katedra práva, e) katedra veřejné ekonomie, f) katedra regionální ekonomie a správy, g) katedra aplikované matematiky a informatiky. 1. Na fakultě působí také oddělení pracoviště s celouniverzitní působností: a) oddělení Centra jazykového vzdělávání MU. 6 Čl. 9 Složení katedry 1. Katedru tvoří: a) učitelé, tj. profesoři, docenti, odborní asistenti, asistenti a lektoři, b) vědečtí pracovníci, c) ostatní pracovníci. 2. Na katedře mohou dále působit: a) odborníci z praxe a stážisté, b) doktorandi, c) studenti vysokoškolského studia, zejména jako studentské síly a členové výzkumných týmů, d) zahraniční učitelé. Čl. 10 Vedoucí katedry 1. V čele katedry je vedoucí, který je na základě výběrového řízení jmenován děkanem zejména z řad profesorů a docentů. Funkční období vedoucího katedry je pětileté a končí zejména jeho uplynutím nebo skončením pracovního poměru na fakultě. 2. Vedoucí katedry předkládají děkanovi návrhy týkající se zejména: a) činnosti a organizace katedry a fakulty ve smyslu čl. 4, 5, 6 a 7, b) materiálního a finančního zabezpečení této činnosti, c) personálního zabezpečení této činnosti včetně personálních, platových a kvalifikačních záležitostí pracovníků katedry (čl. 9, odst. 1), externích učitelů a studentů (odst. 2 téhož článku), d) organizace katedry. 3. Vedoucího katedry zastupuje zástupce určený vedoucím, a to v rozsahu jím stanoveném v době nepřítomnosti ve všech věcech, které nesnesou odkladu. O ustanovení zástupce informuje vedoucí katedry děkana. Čl. 11 Účelová zařízení 1. Na fakultě působí tato účelová zařízení: a) Středisko vědeckých informací, b) Centrum informačních a komunikačních technologií, c) Centrum doplňkové činnosti, d) Institut veřejné správy, e) Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky, f) Institut pro finanční trh. 2. Činnost těchto účelových zařízení se řídí jejich statuty. 7 Čl. 12 Struktura děkanátu 1. Děkanát tvoří: a) tajemník, b) sekretariát děkana a tajemníka, c) personální oddělení, d) studijní oddělení, e) oddělení pro akademické záležitosti, vědu, výzkum a doktorské studium, f) oddělení vnějších vztahů a marketingu, g) ekonomické oddělení, h) technicko-provozní oddělení, i) oddělení pro strategii a rozvoj. ČÁST ČTVRTÁ Samospráva fakulty Čl. 13 Orgány akademické samosprávy 1. Samosprávnými akademickými orgány fakulty jsou: a) akademický senát fakulty, b) děkan, c) vědecká rada fakulty, d) disciplinární komise fakulty. 2. Akademickými funkcionáři jsou děkan a proděkani. Čl. 14 Akademická obec 1. Akademická obec je samosprávné společenství, jež tvoří: a) akademičtí pracovníci působící na fakultě, b) studenti zapsaní na této fakultě. 2. Každý člen akademické obce požívá akademických práv a svobod uvedených v § 4 zákona čl. 2 statutu univerzity a čl. 2 odst. 3 tohoto statutu. Akademická obec fakulty je společným a nedílným garantem svobod a práv každého člena. Současně je povinností všech členů akademické obce tyto svobody a práva dodržovat, hájit a rozvíjet. 3. Každý člen akademické obce je povinen dodržovat zákon, statut univerzity a statut fakulty. 4. Právo svolat shromáždění akademické obce má děkan nebo předseda akademického senátu. Akademická obec se schází nejméně jednou za rok. Na výročním shromáždění akademické obce přednáší předseda akademického senátu a děkan výroční zprávu o činnosti akademického senátu a stavu fakulty. 8 5. Každý člen akademické obce má právo interpelace ve vztahu k akademickým orgánům fakulty. Čl. 15 Akademický senát 1. Akademický senát je představitelem akademické obce, nejvyšším samosprávným orgánem fakulty a zárukou akademických svobod na fakultě. 2. Akademický senát je složený z volených zástupců akademické obce. Členství v akademickém senátu je čestnou funkcí, je neslučitelné s výkonem funkce rektora, prorektora, děkana, proděkana. Akademický senát má 13 členů, z nichž je 6 studentů. 3. Akademický senát může zřizovat stálé nebo dočasné komise ze svých členů, popřípadě z dalších členů akademické obce. Předsedou komise je vždy člen akademického senátu. 4. Volby do akademického senátu jsou rovné, přímé a provádí se tajným hlasováním v souladu s Volebním a jednacím řádem akademického senátu fakulty, který je vnitřním předpisem fakulty. 5. Za řádnou organizaci, průběh a vyhodnocení voleb odpovídá akademické obci předseda stávajícího akademického senátu, který rovněž svolává ustavující zasedání nového akademického senátu. 6. Jednání akademického senátu jsou veřejná. 7. Funkční období jednotlivých členů senátu je tříleté. 8. Při své činnosti se akademický senát řídí zákonem, statutem univerzity, statutem fakulty a Volebním a jednacím řádem akademického senátu fakulty, který tvoří vnitřní předpis fakulty. Čl. 16 Působnost a pravomoc senátu 1. Akademický senát zejména: a) projednává a schvaluje návrh statutu fakulty, jakož i návrhy dalších jejích vnitřních předpisů a předkládá je ke konečnému schválení Akademickému senátu Masarykovy univerzity, b) předkládá rektorovi univerzity návrh na jmenování a odvolání děkana fakulty, c) na návrh děkana rozhoduje o zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení fakultních pracovišť, d) schvaluje věcný a finanční plán fakulty, včetně ročního rozdělení finančních prostředků pracovištím fakulty a kontroly jejich využití, e) schvaluje návrh děkana na jmenování a odvolání členů vědecké rady fakulty a disciplinární komise fakulty, f) deleguje zástupce fakulty do Rady vysokých škol, g) podává akademické obci fakulty nejméně jednou za rok zprávu o své činnosti a o stavu fakulty. 9 2. Akademický senát fakulty se vyjadřuje zejména: a) k návrhům studijních programů uskutečňovaných na fakultě, b) k záměru děkana jmenovat nebo odvolat proděkany. 3. Akademický senát dále: a) volí a odvolává svého předsedu tajnou volbou, zřizuje své komise, volí, kontroluje a odvolává jejich členy a své zástupce do jiných orgánů, b) svolává shromáždění akademické obce, popř. konference delegátů akademické obce a navrhuje pořad jejich jednání, c) projednává další věci významné pro celou fakultu a pro uskutečňování akademických svobod v jejich podmínkách. Čl. 17 Jednání akademického senátu 1. Pravidla jednání akademického senátu jsou upravena v jeho jednacím řádu, který tvoří vnitřní předpis fakulty: „Volební a jednací řád akademického senátu fakulty“. Čl. 18 Práva a povinnosti člena akademického senátu 1. Člen akademického senátu má povinnost účastnit se jednání akademického senátu a jeho orgánů, do kterých byl zvolen. Nemůže-li se jednání ze závažných důvodů účastnit, je povinen se předem omluvit předsedovi akademického senátu nebo předsedovi orgánu, jehož je členem. 2. Člen akademického senátu má při jednání akademického senátu právo předkládat své návrhy, podněty a připomínky k věcem, jež jsou v působnosti akademického senátu, a požadovat jejich řešení. 3. Člen akademického senátu odpovídá za výkon své funkce členům akademické obce. Pro postup při odvolání platí obdobné ustanovení jako pro volbu. Čl. 19 Vědecká rada 1. Členy vědecké rady jmenuje a odvolává děkan se souhlasem akademického senátu fakulty. Nejméně jedna třetina členů jsou jiné osoby než členové akademické obce univerzity. Předsedou vědecké rady fakulty je děkan. 2. Členové vědecké rady fakulty jsou významní představitelé oborů, v nichž fakulta uskutečňuje vědeckou a vzdělávací nebo další tvůrčí činnost. 3. Vědecká rada fakulty: a) projednává dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti fakulty vypracované v souladu s dlouhodobým záměrem univerzity, b) schvaluje studijní programy fakulty, c) projednává habilitace docentů a rozhoduje o jejich výsledku, d) předkládá vědecké radě univerzity návrhy na jmenování profesorů v oborech, jež jsou uvedeny v příloze č. 3 statutu. 10 4. Děkan svolává zasedání vědecké rady fakulty nejméně jedenkrát za semestr a řídí je. Zasedání vědecké rady fakulty se účastní tajemník fakulty jako host. 5. Způsob jednání a usnášení vědecké rady je stanoven jednacím řádem vědecké rady fakulty, který tvoří její vnitřní předpis. 6. Členství ve vědecké radě zaniká zejména uplynutím funkčního období, odvoláním nebo vzdáním se členství ve vědecké radě. Čl. 20 Děkan 1. V čele fakulty je děkan, který řídí fakultu a rozhoduje a jedná jménem univerzity ve věcech týkajících se fakulty v souladu se zákonem a statutem univerzity (srov. § 24 odst. l zákona a čl. 32 odst. 2 písm. b) a přílohu č. 8 statutu univerzity). V tomto rozsahu je oprávněn vydávat vnitřní akty řízení (organizační řád, směrnice, pokyny apod.). Zastupování v některých oblastech řízení a vedení fakulty může delegovat na proděkany a tajemníka. Tato delegace je zpravidla provedena písemným zmocněním. Děkan za svou činnost odpovídá akademickému senátu fakulty a v rozsahu určeném Statutem Masarykovy univerzity rovněž rektorovi. Funkce děkana je neslučitelná s funkcí vedoucího katedry a vedoucího pracovníka účelového zařízení. 2. Děkana jmenuje a odvolává na návrh akademického senátu fakulty rektor univerzity. Rektor může odvolat děkana z vlastního podnětu, a to pouze se souhlasem akademického senátu fakulty a akademického senátu univerzity v případě, kdy děkan závažným způsobem neplní povinnosti nebo závažným způsobem poškozuje zájem univerzity nebo fakulty. Návrh na jmenování děkana předkládá předseda akademického senátu fakulty rektorovi nejpozději jeden měsíc před koncem funkčního období příslušného děkana. O vyhlášení voleb, přijetí kandidátů a termínu zasedání akademického senátu fakulty, jehož předmětem je jednání a usnášení se o návrhu na jmenování děkana včetně představování kandidátů a jejich programových prohlášení, vyrozumí předseda akademického senátu fakulty rektora univerzity. Ten je oprávněn se tohoto jednání zúčastnit. Funkční období děkana je čtyřleté. Funkci děkana může táž osoba vykonávat na fakultě nejvýše dvě po sobě jdoucí období. 3. Děkan může jmenovat svůj poradní orgán. 4. V rámci působnosti uvedené shora podle odst. 1 tohoto článku děkan zejména: a) jmenuje a odvolává proděkany a tajemníka fakulty, b) jmenuje a odvolává vedoucí kateder a účelových zařízení, c) jmenuje a odvolává se souhlasem akademického senátu členy vědecké rady a disciplinární komise, d) v souladu s platnými právními předpisy rozhoduje v pracovněprávních vztazích zaměstnanců fakulty, e) uvolňuje na návrh vedoucího katedry učitele z plnění pedagogických úkolů a umožňuje mu věnovat se pouze vědecké práci, f) podává nejméně jednou za rok písemnou zprávu o činnosti fakulty na shromáždění akademické obce, g) je členem vědecké rady a předsedá jí, h) v souladu s disciplinárním řádem pro studenty fakulty rozhoduje o uložení sankcí studentům, i) může vrátit akademickému senátu fakulty jeho usnesení s připomínkami, a to v souladu s „Jednacím a volebním řádem akademického senátu fakulty“, 11 j) může zřídit poradní komise, řídit je, nebo pověřit jejich řízením příslušného proděkana, nebo tajemníka fakulty, k) navrhuje rektorovi univerzity předsedy zkušebních komisí státních závěrečných zkoušek a komisí pro rigorózní zkoušky a jmenuje jejich členy, pokud obecně závazné předpisy nestanoví jinak. 5. Děkan dále: a) pečuje o rozvoj systému řízení fakulty a koordinuje v tomto smyslu činnost svých proděkanů a tajemníka, b) vydává normativní a řídící akty, jež jsou v jeho pravomoci, c) může z vlastní iniciativy předkládat akademickému senátu návrh statutu fakulty, jeho změn a návrhy jeho příloh, d) předkládá akademickému senátu ke schválení souhrnný věcný a finanční plán fakulty, obsahující roční rozdělení finančních prostředků na jednotlivá pracoviště fakulty, e) předkládá akademickému senátu k vyjádření a vědecké radě ke schválení studijní programy fakulty, f) ve spolupráci s vedoucími pracovišť fakulty pečuje o personální rozvoj fakulty, g) v souladu s platnými právními předpisy uzavírá a rozvazuje pracovní poměry se všemi pracovníky fakulty a určuje výši jejich mzdy v souladu s Vnitřními mzdovými předpisy MU. 6. Děkanovi jsou přímo podřízeni tito funkcionáři a vedoucí útvarů a oddělení: a) proděkani ve věcech týkajících se jim svěřených úseků, b) tajemník, c) vedoucí kateder, d) vedoucí personálního oddělení, e) vedoucí Centra doplňkové činnosti, f) vedoucí Institutu pro veřejnou správu, g) vedoucí Centra výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky, h) tajemník Institutu pro finanční trh. 7. Akademickému senátu fakulty a rektorovi univerzity děkan odpovídá zejména za: a) dodržování zákonů, jiných závazných právních předpisů, statutu fakulty a univerzity, b) organizaci pedagogické, vědecké a další činnosti a za vytváření podmínek pro tuto činnost, c) hospodaření se státními rozpočtovými prostředky, podle účelového určení, dále za hospodaření s vlastními finančními prostředky fakulty a za správu majetku, s nimiž fakulta hospodaří. Čl. 21 Proděkani 1. Proděkany jmenuje a odvolává po vyjádření akademického senátu fakulty děkan, jenž také rozhoduje o jejich počtu, zaměření a kompetencích. Náplň jejich činnosti vymezuje děkan vnitřním předpisem. 2. Proděkani zastupují děkana v činnostech jim svěřených mimo činnosti výhradně vyhrazené děkanovi. Ve smyslu odst. 1. tohoto článku jednají v záležitostech fakulty ve věcech správně právních a vystupují v řídících a jiných vztazích. Ze své činnosti jsou odpovědni děkanovi. 12 3. Proděkani se vzájemně zastupují způsobem, který určí děkan. V nepřítomnosti zastupuje děkana v plném rozsahu ve věcech, které nesnesou odkladu, proděkan, kterého určí děkan. Neučiní-li tak, má se za to, že tímto proděkanem je nejstarší z proděkanů. 4. Proděkani jsou členy vědecké rady. 5. Funkce proděkana je neslučitelná s funkcí vedoucího katedry nebo vedoucího pracovníka účelového zařízení. Čl. 22 Disciplinární komise fakulty 1. Členy disciplinární komise fakulty a jejího předsedu jmenuje děkan z řad členů akademické obce fakulty. Polovinu členů tvoří studenti. 2. Funkční období členů disciplinární komise jsou dva roky. 3. Disciplinární komise projednává disciplinární přestupky studentů zapsaných na fakultě a předkládá návrhy na rozhodnutí děkanovi. 4. Disciplinární komise rozhoduje v disciplinárním řízení, ve kterém se projednávají disciplinární přestupky studentů a případy, které by opravňovaly vyloučení studenta podle ustanovení § 67 zákona. 5. Podrobnosti týkající se zejména povahy a způsobu projednávání disciplinárních přestupků a uložení některých ze sankcí stanovených v ustanovení § 65 odst. 1 zákona upravuje vnitřní předpis fakulty „Disciplinární řád pro studenty“. ČÁST PÁTÁ Administrativa fakulty Čl. 23 Tajemník fakulty 1. Tajemník fakulty řídí hospodaření a vnitřní správu fakulty v rozsahu stanoveném děkanem. Tajemník odpovídá děkanovi za hospodárné využívání finančních prostředků fakulty podle jejich schváleného ročního rozdělení. 2. Tajemníka fakulty jmenuje a odvolává děkan. 3. Tajemník fakulty je podřízen děkanovi, kterému je odpovědný: a) za svou činnost, b) za zákonnost při zabezpečování hospodářského a správního chodu fakulty. 4. Tajemník fakulty je představeným pracovníků děkanátu. 5. Tajemník fakulty zabezpečuje zejména tyto výkonné a řídící činnosti: a) zajišťuje rozvoj systému řízení fakulty tím, že soustřeďuje podklady, zpracovává návrhy programu racionalizace hospodářsko správních procesů fakulty, projektuje a realizuje dílčí úpravy systému řízení hospodářsko správních procesů fakulty, 13 b) sestavuje návrh finančního plánu fakulty (dále jen plán). Organizuje proces zpracování plánu, projednává a koordinuje požadavky vedoucích jednotlivých pracovišť fakulty. Návrh plánu předkládá děkanovi, c) odpovídá za plnění schváleného plánu. Hospodaří s danými prostředky podle platných předpisů. Čtvrtletně předkládá vedení fakulty písemný rozbor hospodaření fakulty včetně návrhů na opatření, d) odpovídá za zajištění a organizaci vydávání interních fakultních předpisů. Odpovídá za jejich soulad s obecně závaznými právními předpisy, jakož i závaznými normativními akty univerzity a fakulty, e) odpovídá za plnění všeobecně závazných předpisů a interních norem, f) odpovídá za řádné vedení evidence o ekonomických operacích dle platných předpisů, g) připravuje smlouvy a odpovídá za jejich právní obsah, h) systematicky zajišťuje materiální vybavení fakulty a pečuje o jeho údržbu a opravy. Projednává s vedoucími pracovišť jejich požadavky a tyto realizuje, i) zabezpečuje řádný výkon správy a ochrany majetku svěřeného fakultě. 6. Tajemník přímo řídí tato oddělení děkanátu a účelová zařízení: a) ekonomické oddělení, b) technicko-provozní oddělení, c) sekretariát děkana a tajemníka, d) Centrum informačních a komunikačních technologií, e) Středisko vědeckých informací. Čl. 24 Děkanát 1. Děkanát realizuje právní, administrativní, personální, materiální, logistické a finanční zajištění veškeré činnosti fakulty. Zejména pedagogické, vědecko-výzkumné a v oblasti zahraničních styků. 2. Náplň činnosti děkanátu a jeho vnitřní organizaci upravuje organizační řád fakulty. ČÁST ŠESTÁ Akademičtí pracovníci Čl. 25 1. Akademickými pracovníky fakulty jsou pracovníci, kteří vykonávají jak pedagogickou, tak vědeckou, výzkumnou a vývojovou nebo další tvůrčí činnost. Akademičtí pracovníci jsou povinni dbát dobrého jména fakulty a univerzity. Akademickými pracovníky jsou profesoři, docenti, odborní asistenti, asistenti, lektoři a vědečtí, výzkumní a vývojoví pracovníci podílející se na pedagogické činnosti. 2. Na fakultě plní funkci učitelů akademičtí pracovníci. Na výuce se mohou podílet i další odborníci na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. 3. Oprávnění konat řádné přednášky na fakultě („venia docendi“) se získává řádným habilitačním řízením. Konat přednášky mohou i ostatní učitelé se souhlasem vědecké rady fakulty. 4. Akademičtí pracovníci jsou v pracovně právních vztazích k univerzitě, přičemž v souladu s ust. § 24 odst. 1 písm. c) zákona orgány fakulty mají právo rozhodovat 14 nebo jednat jménem MU v pracovněprávních vztazích akademických pracovníků, včetně dalších odborníků působících na fakultě uvedených v odst. 1 tohoto článku. 5. Akademickým pracovníkům lze poskytnout na jejich žádost tvůrčí volno, za podmínek stanovených v ust. § 76 zákona. Čl. 26 Docenti a profesoři 1. Docenta pro určitý obor jmenuje rektor na základě habilitačního řízení, v němž se ověřuje vědecká kvalifikace uchazeče, a to zejména na základě habilitační práce a její obhajoby a dalších vědeckých a odborných prací, a jeho pedagogická způsobilost na základě hodnocení habilitační přednášky a pedagogické praxe. 2. Profesora pro určitý obor jmenuje prezident republiky na návrh vědecké rady univerzity podaný prostřednictvím ministra. V řízení ke jmenování profesorem se prokazuje pedagogická a vědecká kvalifikace uchazeče, který je význačnou a uznávanou vědeckou osobností ve svém oboru. 3. Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na fakultě upravuje zákon v ust. § 72 až 75. Oprávnění konat habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem v daném oboru podléhá akreditaci, kterou uděluje ministerstvo podle § 82 zákona. Seznam akreditovaných oborů, ve kterých jsou univerzita a její fakulty oprávněna konat habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem je obsahem přílohy číslo 3 statutu fakulty. 4. Fakulta zveřejní na úřední desce neprodleně údaje o zahájení habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem a termíny příslušných veřejných zasedání vědecké rady. Neprodleně rovněž zveřejní údaje o ukončení těchto řízení. 5. Na habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. 6. Oprávnění fakulty konat habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem v daném oboru podléhá akreditaci, kterou uděluje MŠMT (dále jen „ministerstvo“). Čl. 27 Hostující profesoři 1. Učitelé jiných, zejména zahraničních vysokých škol, jmenovaní rektorem na návrh děkana, po projednání ve vědecké radě fakulty mohou po dobu svého působení na fakultě užívat pracovní označení „hostující profesor univerzity“. 2. Hostující profesor obdrží jmenovací dekret s určením svého poslání. Působí na fakultě buď v rámci časově omezeného období, zejména během své tvůrčí dovolené, nebo v dohodnutém rozsahu v delším časovém úseku, po který se podílí na akademické činnosti fakulty, přičemž kmenově působí ve své instituci. 3. Hostující profesoři mají postavení učitele. Zkoušet u státní zkoušky mohou jedině tehdy, splňují-li požadavky zákona o vysokých školách. 15 Čl. 28 Výběrové řízení 1. Místa akademických pracovníků na fakultě se obsazují na základě výběrového řízení. Vypsání tohoto řízení musí být zveřejněno na úřední desce fakulty a v hromadném sdělovacím prostředku s celostátní působností nejméně 30 dnů před koncem lhůty pro podání přihlášky. Od výběrového řízení lze upustit za podmínek stanovených zákonem o vysokých školách. 2. Výběrová řízení je možné konat i při přijímání odborných pracovníků, popř. dalších zaměstnanců. 3. Výběrové řízení je upraveno vnitřním předpisem univerzity „Řád výběrového řízení akademických pracovníků Masarykovy univerzity. ČÁST SEDMÁ Čl. 29 Ostatní zaměstnanci fakulty 1. Kromě členů akademické obce působí na fakultě další zaměstnanci, kteří se podílejí na vědecké, výzkumné, vývojové nebo další tvůrčí činnosti nebo zajišťují další odborné a administrativně – správní a hospodářské činnosti nezbytné pro naplnění poslání fakulty. 2. Tito pracovníci jsou v pracovněprávních vztazích k univerzitě, přičemž orgány fakulty mají právo rozhodovat nebo jednat jménem univerzity v pracovněprávních vztazích těchto zaměstnanců ve věcech týkajících se fakulty. 3. Odměňování těchto pracovníků se řídí „Vnitřním mzdovým předpisem pro neakademické pracovníky“, který je vnitřním předpisem univerzity. 4. Působnost těchto pracovníků určuje organizační řád fakulty a statut příslušného účelového zařízení. ČÁST OSMÁ Čl. 30 Studium na fakultě 1. Na fakultě má právo studovat každý občan České republiky, jakož i občan jiného státu, popř. osoba bez státního občanství. Čl. 31 Student 1. Studentem se rozumí účastník studia uvedeného v čl. 4 odst. 1. Práva a povinnosti účastníků ostatních druhů studia ve smyslu čl. 4 odst. 2 se uplatní přiměřeně. 2. Na fakultu se přijímají uchazeči, kteří prokáží způsobilost ke studiu. O přijetí rozhodne děkan ve smyslu § 50 odst. 2 zákona. Hlediska pro určení potřebné způsobilosti ke studiu a způsob jejich ověřování stanoví: 16 a) pro bakalářské a magisterské studijní programy Příloha č. 4 Statutu MU „Podmínky pro přijetí ke studiu v bakalářském a magisterském studijním programu a způsobu podávání přihlášek“ a jejich zpřesnění, které děkan fakulty vyhlašuje na úřední desce fakulty nejméně čtyři měsíce před konečným termínem pro podání přihlášek, b) pro magisterské navazující studijní programy vyhlašuje děkan fakulty zpřesňující podmínky na úřední desce fakulty s předstihem nejméně čtyř měsíců před konečným termínem pro podání přihlášek, c) pro doktorské studijní programy „Studijní a zkušební řád pro studenty doktorských studijních programů MU“. 3. Přijatý uchazeč se stává studentem dnem zápisu do studia ve lhůtě stanovené fakultou (§ 51 zákona). 4. Osoba, které bylo studium přerušeno v souladu s § 54 zákona, se stává studentem dnem opětovného zápisu do studia. 5. Osoba přestává být studentem dnem ukončení studia podle § 55 odst. 1 a § 56 odst. 1 a 2 zákona nebo přerušením studia podle § 54.) Čl. 32 Práva a povinnosti studenta 1. Práva a povinnosti studentů stanoví §§ 62 a 63 zákona, Statut MU, Statut ESF a vnitřní předpisy fakulty. 2. Důsledky zaviněného porušení povinností studentem, jakožto disciplinární přestupky, řeší ust. §§ 64 až 67 zákona. Na rozhodnutí o právech a povinnostech studentů se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. Podrobnosti týkající se zejména povahy a způsobu projednávání disciplinárních přestupků a uložení sankcí upravuje vnitřní předpis „Disciplinární řád pro studenty fakulty“. 3. Rozhodnutí o právech a povinnostech studenta, která jsou taxativně vymezena v ust. § 68, odst. 3 zákona, musí být vyhotovena písemně, obsahovat odůvodnění a poučení o možnosti podat žádost o přezkoumání a musí být doručena studentovi do vlastních rukou. 4. Student může do 30 dnů ode dne, kdy mu bylo řádně doručeno rozhodnutí ve věcech uvedených v § 68, odst. 3 zákona, požádat o přezkoumání tohoto rozhodnutí: zmeškání lhůty uvedené shora lze prominout pouze ze závažných důvodů. Žádost se podává děkanovi fakulty, který napadené rozhodnutí vydal. Děkan může sám žádosti pouze vyhovět a rozhodnutí změnit nebo zrušit: jinak žádost předá k rozhodnutí rektorovi. 5. Rektor změní nebo zruší rozhodnutí, které bylo vydáno v rozporu se zákonem, vnitřním předpisem univerzity nebo její fakulty. Rozhodnutí o disciplinárním přestupku a o vyloučení ze studia podle § 67 zákona zruší rektor i v případě, kdy dodatečně vyjdou najevo skutečnosti, které by odůvodňovaly zastavení příslušného řízení. 6. Orgány univerzity a jejích fakult přijmou v návaznosti na rozhodnutí rektora podle odstavce 5 v případě potřeby opatření, aby práva studenta byla obnovena a následky, které vadné rozhodnutí způsobilo, byly odstraněny nebo alespoň zmírněny. 17 7. Žádost o přezkoumání rozhodnutí má vždy odkladný účinek (§ 69 odst. 3 a 4 zákona). Čl. 33 Akademická pochvala 1. Za zvláště příkladné plnění akademických povinností může děkan studentovi z vlastní iniciativy nebo na návrh akademického senátu, proděkana nebo vedoucího katedry udělit akademickou pochvalu. S pochvalou může být spojena peněžitá nebo věcná odměna pořízená z vlastních prostředků fakulty. Čl. 34 Studijní program 1. Charakteristika studijních programů obsahuje odborné zaměření se zdůrazněním jejich případné společné části a jejich vzájemné odlišnosti a jejich zaměření buď na oblast rozvoje teorie, nebo na využití zejména praktických poznatků. 2. Studijní program může být konkretizován ve studijních plánech, které obsahují: a) formu studia (prezenční, distanční, kombinovaná), b) standardní dobu studia vyjádřenou v akademických rocích, c) cíle studia (zaměření studijního programu), d) seznam studijních předmětů (časovou a obsahovou posloupnost) a objem výuky, e) způsob ověřování výsledků studia a podmínky, které musí student splnit v průběhu studia. 3. Návrhy studijních programů podléhají schválení v akreditační komisi fakulty. Akreditační komisi jmenuje po projednání ve vědecké radě fakulty děkan. 4. Studijní programy podléhají akreditaci, kterou uděluje a odnímá ministerstvo. Seznam akreditovaných studijních programů uskutečňovaných na fakultě, včetně jejich typu, formy výuky a standardní doby studia tvoří přílohu č. 2 Statutu fakulty. Čl. 35 Přijímaní ke studiu 1. přijetí uchazeče ke studiu rozhoduje na základě výsledku přijímacího řízení pro příslušný akademický rok děkan fakulty. 2. Rozhodnutí o přijetí musí být vyhotoveno písemně do 30 dnů od ověření podmínek pro přijetí ke studiu, musí obsahovat odůvodnění a poučení o možnosti podat žádost o přezkoumání a musí být uchazeči doručeno do vlastních rukou. 3. Na rozhodování o přijetí ke studiu se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. 4. Zásady přijímacího řízení jsou stanoveny před započetím řízení a nelze je do jeho ukončení měnit. Uchazeč, který neplní stanovené požadavky přijímacího řízení, nemůže být ke studiu přijat. 5. Uchazeč má právo nahlédnout do všech svých materiálů, které mají význam pro rozhodnutí o jeho přijetí ke studiu. 18 6. Uchazeč může požádat o přezkoumání rozhodnutí, přičemž žádost se podává děkanovi fakulty, který rozhodnutí vydal, ve lhůtě 30 dnů ode dne jeho doručení. Zmeškání lhůty lze ze závažných důvodů prominout. Děkan může sám žádosti vyhovět a rozhodnutí změnit: jinak ji předá k rozhodnutí rektorovi. Rektor změní rozhodnutí, které bylo vydáno v rozporu se zákonem, vnitřním předpisem univerzity nebo fakulty nebo podmínkami stanovenými podle § 49 odst. 1 a 3 zákona. Jinak žádost zamítne a potvrdí původní rozhodnutí. 7. Další podmínky k přijetí ke studiu a náležitosti přijímacího řízení se realizují ve smyslu bodu 2. čl. 31 tohoto statutu. Čl. 36 Průběh studia 1. Obecné náležitosti průběhu studia od doručení kladného výsledku přijímacího řízení až do jeho ukončení jsou upraveny zákonem a další podmínky průběhu studia jsou upraveny: a) pro bakalářské, magisterské a doktorské studijní programy vnitřním předpisem univerzity „Studijní a zkušební řád pro studenty bakalářských a magisterských studijních programů MU“ a specifickými podmínkami pro fakultu, které vyhlašuje děkan pro daný akademický rok ve Studijním katalogu. 2. přerušení studia a o vyloučení ze studia rozhoduje děkan fakulty. 3. Student může požádat děkana o přezkoumání příslušného rozhodnutí. Čl. 37 Poplatky spojené se studiem 1. Za úkony spojené s přijímacím řízením a za studium stanoví univerzita v souladu s ustanovením § 58, odst. 1 až 4 zákona poplatky spojené se studiem. V příloze statutu č. 6 univerzity s názvem „Poplatky spojené se studiem“ se stanoví výpočet výše těchto poplatků, splatnost, forma úhrady jakož i další podmínky jejich uplatňování. 2. Konkrétní výši poplatků spojených se studiem a způsob jejich evidence stanoví podle zákona a statutu univerzity pro akademický rok svým opatřením děkan po projednání v akademickém senátu fakulty, a to v termínu stanoveném rektorem univerzity. 3. Rektor může v individuálních případech poplatky spojené se studiem snížit, prominout nebo odložit termín jejich splatnosti s přihlédnutím k důvodům zvláštního zřetele hodným, jako jsou: studijní výsledky, sociální a zdravotní situace studenta, rodinné důvody. Příslušnou žádost podává student prostřednictvím děkana fakulty, rektorovi univerzity. Rozhodnutí rektora v této věci je konečné a nelze je přezkoumat. 4. Konečná výše poplatků spojených se studiem podle bodů 1 až 3 tohoto článku se zveřejní pro další akademický rok nejpozději 1 měsíc před termínem pro podávání přihlášek ke studiu, a to na úředních deskách rektorátu univerzity a jednotlivých fakult. 19 Čl. 38 Úhrada za některé úkony související se studiem 1. Za stanovené úkony související se studiem, pokud přímo nespočívají v uskutečňování akreditovaných studijních programů, lze vybírat úhradu do výše nákladů. Bez zaplacení úhrady se příslušný úkon neprovede. 2. Konkrétní výši úhrady určuje děkan fakulty a u úkonů prováděných celouniverzitně rektor. Čl. 39 Podmínky pro přijetí ke studiu cizinců 1. Podmínky pro přijetí cizinců ke studiu ve studijním programu fakulty musí umožnit splnění závazků, které vyplývají z mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána, a to takto: a) podmínky přijetí cizinců, kteří přijíždějí studovat v rámci dlouhodobých (semestrálních) mezinárodních programů a programů Evropské unie určuje příslušný program. Rozhodnutí o přijetí vydává fakulta, na které se tento program uskutečňuje. Studium je uznáno mateřskou školou, která studenta – cizince ke studiu vyslala na základě hodnocení z fakulty, b) podmínky přijetí studentů – cizinců, kteří přijíždějí do České republiky v rámci meziuniverzitních nebo mezifakultních smluv, stejně jako podmínky tohoto studia a uznávání studia se řídí těmito smlouvami. 2. Podmínky přijetí studentů – cizinců, mimo případy uvedené ad 1 tohoto článku, stanoví fakulta, na které se uskutečňuje studijní program, který si cizinec zvolil. Průběh studia a jeho uznání se řídí studijními předpisy fakulty. 3. Podmínky přijetí studentů – cizinců, kteří přijíždějí na krátkodobé studijní pobyty ve skupinách, stanoví zahraniční škola, na nichž studují. Studium je uznáno touto školou na základě hodnocení fakulty. 4. Pro studenty cizince, kteří studují ve studijních programech uskutečňovaných na fakultě, je fakulta oprávněna stanovit za studium v bakalářském, magisterském nebo doktorském studijním programu poplatky spojené se studiem, pokud fakulta uskutečňuje daný studijní program v cizím jazyce (srov. § 58 odst. 5 zákona). Při stanovení výše poplatků se vychází z kalkulace nákladů s přihlédnutím k náročnosti studia a počtu studentů. Na stanovení výše těchto poplatků se studiem se v těchto případech nevztahuje ustanovení § 58 odst. 2 až 4 zákona. Čl. 40 Celoživotní vzdělávání 1. V rámci své vzdělávací činnosti může fakulta poskytovat bezplatně nebo za úplatu programy celoživotního vzdělávání i mimo rámec studijních programů. 2. Podmínky celoživotního vzdělávání stanoví vnitřní předpis MU „Řád celoživotního vzdělávání“. 3. Účastníci celoživotního vzdělávání nejsou studenty podle zákona. 20 Čl. 41 Doručování písemností studentům 1. Pokud je třeba rozhodnutí podle zákona doručit uchazečům nebo studentům do vlastních rukou (§ 50 odst. 5 a § 68 odst. 3 písm. f) až h) zákona) doručují se na jimi hlášenou adresu nebo po dohodě s uchazečem nebo studentem přímo jemu, a to prostřednictvím studijního oddělení fakulty. 2. Povinnost doručit rozhodnutí do vlastních rukou uchazeče nebo studenta je splněna tehdy, jakmile uchazeč nebo student rozhodnutí převezme nebo jakmile bylo poštou vráceno jako nedoručitelné a uchazeč nebo student svým jednáním nebo opomenutím doručení rozhodnutí zmařil. Účinky doručení nastanou i tehdy, jestliže uchazeč nebo student přijetí rozhodnutí odmítne. 3. V případech, kdy není zákonem předepsána forma doručení rozhodnutí do vlastních rukou uchazeče nebo studenta a nepodaří-li se takové rozhodnutí z jakéhokoliv důvodu doručit na hlášenou adresu zejména proto, že: a) uchazeč nebo student si rozhodnutí nevyzvedne, nebo b) se rozhodnutí nepodaří uchazeči nebo studentovi doručit na adresu zástupce, nebo c) nesplní-li uchazeč nebo student povinnost hlásit adresu, vyvěsí se rozhodnutí na úřední desce fakulty. Osmý den po vyvěšení rozhodnutí je dnem náhradního doručení. 4. Je-li uchazeč nebo student v řízení zastupován na základě plné moci, doručuje se rozhodnutí pouze jeho zástupci. ČÁST DEVÁTÁ Zásady hospodaření Čl. 42 1. Fakulta hospodaří se získanými finančními a hmotnými prostředky samostatně v souladu se zákonem, dalšími platnými předpisy a statutem univerzity. 2. Finanční zdroje fakulta pro svou činnost získává: a) z rozpočtu univerzity, b) vlastní doplňkovou činností a dále z ostatních zdrojů. 3. Jedním ze základních nástrojů řízení fakulty je věcný a finanční plán fakulty. 4. Způsob rozdělení finančních prostředků pro fakultu stanoví odstavec druhý čl. 31 statutu univerzity. Rozdělení finančních prostředků fakulty schvaluje na návrh děkana akademický senát fakulty a fakulta s nimi nakládá jménem univerzity (§ 24 odst. l písm. g zákona). 5. Podrobnější pravidla hospodaření univerzity upravuje příloha čís. 10 statutu univerzity: „Pravidla hospodaření MU“. V případě potřeby bližší podmínky hospodaření fakulty upraví svým opatřením děkan fakulty. 21 Čl. 43 Nakládání s majetkem 1. Při nakládání s majetkem, zejména při nabývání a převádění tohoto majetku, jedná a rozhoduje jejím jménem děkan, popřípadě v rozsahu stanoveném statutem a opatřením děkana fakulty její tajemník, ve věcech majetku, s kterým je oprávněn hospodařit, jde-li o: a) nakládání s movitými věcmi do výše přiděleného finančního limitu pro tento účel, včetně likvidace neupotřebitelného movitého majetku, b) jednání o věcech souvisejících s řádným hospodařením se svěřeným nemovitým a movitým majetkem (zejména údržba, opravy, provoz), v rámci svých finančních zdrojů, c) pronájem nebytových prostor, popřípadě nemovitosti, pokud doba trvání nájmu nepřesáhne pro jednotlivý případ jeden měsíc. ČÁST DESÁTÁ Dokumenty Čl. 44 Hodnocení činnosti a dlouhodobý záměr 1. Povinnosti univerzity v oblasti vypracování výročních zpráv, hodnocení činnosti a vypracování a projednání dlouhodobého záměru vzdělávací, výzkumné a vývojové nebo další tvůrčí činnosti a investičního a dislokačního rozvoje (dále jen „dlouhodobý záměr“) univerzity vyplývají z ustanovení čl. 33 statutu univerzity. 2. Fakulta je povinna pro zpracování hodnocení činnosti univerzity a pro vypracování dlouhodobého záměru, včetně jeho každoroční aktualizace, poskytovat úplně a pravdivě všechny údaje, které jsou potřebné pro zpracování, a to v termínu, který určí rektor univerzity. 3. Bližší podmínky činnosti fakulty v souvislosti s ustanovením odstavce druhého tohoto článku stanoví podle potřeby opatření děkana fakulty. Čl. 45 Matrika studentů 1. Podle čl. 34 statutu univerzity vede univerzita matriku studentů, která slouží k evidenci o studentech a k rozpočtovým a statistickým účelům. 2. Matrika studentů je vedena na fakultě, a to zaměstnanci studijního oddělení na základě zvláštního pověření děkana. Centrálně za všechny fakulty je matrika ještě vedena na rektorátě univerzity, a to zpravidla na Studijním odboru na základě zvláštního pověření rektora. Čl. 46 Stipendia 1. Zásady pro poskytování stipendií studentům univerzity v souladu se zákonem a čl. 36 statutu univerzity stanoví vnitřní předpis univerzity s názvem Stipendijní řád MU. 22 2. Fakulta na základě ustanovení čl. 3 Stipendijního řádu MU vyhlašuje stipendijní programy, které zveřejňuje na své úřední desce. Čl. 47 Úřední deska fakulty 1. Fakulta má svou úřední desku, na niž se – nestanoví-li vnitřní předpis univerzity něco jiného – vyvěšují písemnosti, které se týkají univerzity jako celku. Dále se na této desce vyvěšují písemnosti týkající se fakulty. 2. Úřední deska musí být zřetelně označena a umístěna na dobře přístupném místě v budově fakulty. 3. Texty vyvěšené na úřední desce se zpřístupňují rovněž prostřednictvím elektronické sítě univerzity. ČÁST JEDENÁCTÁ Akademické insignie a obřady Čl. 48 Akademické insignie 1. Vnějším výrazem pravomoci a odpovědnosti akademických funkcionářů fakulty a akademických tradic jsou akademické insignie fakulty. 2. Insigniemi jsou řetězy akademických funkcionářů, žezlo fakulty a taláry. 3. Pravidla pro užívání akademických insignií fakulty a talárů a pro konání akademických obřadů na fakultě vyplývají z ustanovení přílohy statutu univerzity „Pravidla pro užívání akademických insignií a talárů MU“. Čl. 49 Akademické obřady 1. Akademickými obřady jsou imatrikulace a promoce. Imatrikulace je slavnostní akt přijetí studenta do akademické obce fakulty. Promoce je slavnostní akt, při kterém je absolventům u příležitosti ukončení vysokoškolského studia předán doklad o udělení akademického nebo akademicko-vědeckého titulu. Čl. 50 Slib 1. Při imatrikulaci skládá student vysokoškolského studia slib. Slib zní: „Slavnostně slibuji, že budu svědomitě plnit všechny povinnosti studenta Ekonomickosprávní fakulty Masarykovy univerzity. Jsem rozhodnut(a) čestně plnit všechny závazky, které vyplývají ze studia na vysoké škole a slibuji, že vynaložím veškeré své úsilí k tomu, abych dosáhl(a) vysokého stupně odborných znalostí a schopností. Stávaje se studentem(tkou) Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity slibuji, že svou prací a svým jednáním budu usilovat o uchování a rozvoj dobrého jména vysoké školy a že se nedopustím ničeho, čím bych poškodil(a) její obecně uznávanou vážnost a požívanou úctu.“ 23 2. Při bakalářské, magisterské a doktorské promoci skládá absolvent promoční slib. Slib zní: a) při bakalářské a magisterské promoci „Slavnostně slibuji, že po ukončení studia zachovám věrnost humanitním ideálům a svou přízeň Masarykově univerzitě, na níž jsem získal(a) vysokoškolské vzdělání. Při veškeré své další činnosti budu mít na zřeteli především rozvoj vědeckého poznání ku prospěchu a užitku všeho lidstva.“ b) při doktorské promoci „Slibuji, že vzdělání, kterého se mi dostalo, budu nadále rozvíjet v zájmu pravdy, rozvoje vědeckého poznání a humanitních ideálů k lidskému prospěchu a že zachovám přízeň společenství Masarykovy univerzity, která mi doktorský titul uděluje“. ČÁST DVANÁCTÁ Přechodná a závěrečná ustanovení Čl. 51 1. Podle ustanovení. § 27, odst. 1, písm. b) zákona schválil tento Statut Ekonomickosprávní fakulty Akademický senát fakulty, v Brně dne 26. 11. 2012. 2. Podle ustanovení § 9, odst. 1, písm. b) zákona schválil tento Statut Ekonomickosprávní fakulty Akademický senát Masarykovy univerzity, v Brně dne 3. 12. 2012. 3. Zrušuje se Statut Ekonomicko-správní fakulty schválený Akademickým senátem Masarykovy univerzity dne 2. 2. 2012 ve znění pozdějších změn a doplňků. Čl. 52 1. Tento vnitřní předpis nabývá platnosti a účinnosti dnem jeho schválení Akademickým senátem Masarykovy univerzity. 24 Součástí tohoto statutu jsou tyto přílohy: číslo 1 – Organizační struktura fakulty. číslo 2 – Seznam akreditovaných studijních programů uskutečňovaných na fakultě, včetně jejich typu, formy výuky a standardní doby studia. číslo 3 – Seznam oborů, ve kterých je fakulta oprávněna konat habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem. Vnitřními předpisy fakulty kromě tohoto statutu jsou: číslo 1 – Volební a jednací řád akademického senátu fakulty. číslo 2 – Jednací řád vědecké rady fakulty. číslo 3 – Disciplinární řád pro studenty. prof. Ing. Antonín Slaný, CSc., v. r. děkan Příloha č.: 1 25 ORGANIZAČNÍ STRUKTURA FAKULTY 26 Legenda: IFT institut pro finanční trh CDČ centrum doplňkové činnosti IVS institut veřejné správy CVK centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky PO personální oddělení SO studijní oddělení OAVD oddělení pro akademické záležitosti, vědu, výzkum a doktorské studium OVVM oddělení vnějších vztahů a marketingu OSR oddělení pro strategii a rozvoj TPO technicko-provozní oddělení EO ekonomické oddělení Sekr. Sekretariát KE katedra ekonomie KPH katedra podnikového hospodářství KVE katedra veřejné ekonomie KRES katedra regionální ekonomie a správy KAMI katedra aplikované matematiky a informatiky KF katedra financí KP katedra práva OCJ fakultní oddělení centra jazykového vzdělávání MU Vztah nadřízenosti a podřízenosti. Vztah mezi akademickým funkcionářem a oddělením děkanátu. V rámci tohoto vztahu akademický funkcionář zadává úkoly a kontroluje jejich plnění. Vztah mezi děkanem a oddělením celoškolských kateder. V rámci tohoto vztahu jde zejména o organizační a obsahovou koordinaci výuky zabezpečovanou tímto oddělením na fakultě. Uvedené vztahy jsou blíže vymezené v Organizačním řádu fakulty. 27 Příloha č.: 2 SEZNAM AKREDITOVANÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ USKUTEČŇOVANÝCH NA FAKULTĚ, VČETNĚ JEJICH TYPU, FORMY A STANDARDNÍ DOBY STUDIA Čl. 1 Přehled akreditovaných studijních programů Studijní program (obor) Číslo programu (číslo oboru) Typ studijního programu Forma Standardní doba studia Hospodářská politika a správa B6202 bakalářský prezenční 3 Národní hospodářství 6202R027 Veřejná ekonomika 6202R054 Regionální rozvoj a správa 6202R041 Finanční podnikání 6202R022 Evropská hospodářská, správní a kulturní studia 6202R074 4 Ekonomika a management B6208 bakalářský prezenční 3 Podnikové hospodářství 6208R091 Systémové inženýrství a informatika B6209 bakalářský prezenční 3 Ekonomické informační systémy 6209R011 Ekonomické teorie N6201 magisterský navazující prezenční 2 Ekonomie 6201T004 Hospodářská politika a správa N6202 magisterský navazující prezenční 2 Hospodářská politika 6202T025 Veřejná ekonomika 6202T054 Regionální rozvoj a správa 6202T041 Finanční podnikání 6202T022 L´Administration publique 6202T057 Ekonomika a management N6208 magisterský navazující prezenční 2 Podnikové hospodářství 6208T091 Kvantitativní metody v ekonomice N6207 magisterský navazující prezenční 2 Matematické a statistické metody v ekonomii 6207TMSM 28 Ekonomické teorie M6201 magisterský prezenční 5 Ekonomie 6201T004 Hospodářská politika a správa M6202 magisterský prezenční 5 Hospodářská politika 6202T025 Veřejná ekonomika 6202T054 Regionální rozvoj a správa 6202T041 Finanční podnikání 6202T022 Ekonomika a management M6208 magisterský prezenční 5 Podnikové hospodářství 6208T091 Hospodářská politika a správa B6202 bakalářský kombinované 3 Veřejná ekonomika a správa 6202R055 Regionální rozvoj a správa 6202R041 Peněžnictví 6202R033 Ekonomika a management B6208 bakalářský kombinované 3 Management 6208R037 Hospodářská politika a správa N6202 magisterský navazující kombinované 2 Finanční podnikání 6202T022 Regionální rozvoj a správa 6202T041 Veřejná ekonomika a správa 6202T054 Ekonomika a management N6208 magisterský navazující kombinované 2 Podnikové hospodářství 6208T091 Ekonomické teorie P6201 doktorský prezenční kombinované 3 Ekonomie 6201V004 Hospodářská politika a správa P6202 doktorský prezenční kombinované 3 Hospodářská politika 6202V025 Veřejná ekonomie 6202V053 Finance 6202V010 Ekonomika a management P6208 doktorský prezenční kombinované 3 Podniková ekonomika a management 6208V086 29 Příloha č.: 3 SEZNAM OBORŮ, VE KTERÝCH JE FAKULTA OPRÁVNĚNA KONAT HABILITAČNÍ ŘÍZENÍ A ŘÍZENÍ KE JMENOVÁNÍ PROFESOREM Čl. 1 Seznam oborů Ekonomie Hospodářská politika Veřejná ekonomie Podniková ekonomika a management 30 Vnitřní předpis č.: 1 VOLEBNÍ A JEDNACÍ ŘÁD AKADEMICKÉHO SENÁTU ČÁST I. ÚVODNÍ USTANOVENÍ Čl. 1 1. Akademický senát fakulty je jejím samosprávným zastupitelským akademickým orgánem. ČÁST II. SLOŽENÍ A ORGÁNY AKADEMICKÉHO SENÁTU Čl. 2 1. Akademický senát je složen z volených zástupců akademické obce. 2. Členství v akademickém senátu je čestnou funkcí a je neslučitelné s výkonem funkce děkana a proděkana. 3. Akademický senát je tvořen zaměstnaneckou a studentskou komorou. Zaměstnanecká komora je tvořena sedmi členy. Studentská komora je tvořena šesti členy. 4. Členství v akademickém senátu zaniká: a) uplynutím funkčního období, b) ukončením působení na fakultě, c) vzdáním se členství, d) odvoláním, e) jmenováním do funkce, jejíž výkon je neslučitelný s členstvím v akademickém senátu. 5. Uvolní-li se během funkčního období místo člena akademického senátu, nastoupí na jeho místo náhradník příslušné komory, podle pořadí, v němž byl ve volbách zvolen. Není-li takového náhradníka, koná se v nejbližším možném termínu doplňující volba nového člena senátu. Čl. 3 1. V čele akademického senátu stojí předseda, volený z učitelů -členů senátu nadpoloviční většinou všech členů akademického senátu. Předseda akademického senátu řídí a organizuje jeho činnost a zastupuje senát navenek. Předseda senátu je současně i předsedou zaměstnanecké komory. V době nepřítomnosti předsedy akademického senátu jej zastupuje předseda studentské komory. 2. Předseda studentské komory je volen členy studentské komory. 3. Zapisovatelem akademického senátu je osoba pověřená předsedou akademického senátu. Čl. 4 1. Akademický senát si může zřizovat stálé nebo dočasné komise ze svých členů, popřípadě z dalších členů akademické obce. 31 2. Předsedou komise je vždy člen akademického senátu. ČÁST III. PRAVIDLA JEDNÁNÍ AKADEMICKÉHO SENÁTU Čl. 5 1. Ustavující zasedání akademického senátu svolává předseda odstupujícího senátu a navrhuje pořad jeho jednání. Ustanovující zasedání je svoláno bez zbytečného odkladu po zvolení všech členů akademického senátu na nové funkční období. 2. Akademický senát zasedá nejméně dvakrát za semestr. 3. Zasedání akademického senátu svolává předseda, v době jeho nepřítomnosti jeho zástupce - předseda studentské komory. Mimořádné zasedání se svolávají na žádost: a) nejméně jedné čtvrtiny všech členů akademického senátu, b) nejméně jedné čtvrtiny členů akademické obce z řad zaměstnanců, c) nejméně jedné desetiny všech studentů, d) děkana fakulty. 4. Žádost o svolání mimořádného zasedání se předkládá písemně a mimořádné zasedání se svolává do sedmi dnů po jejím předložení. Čl. 6 1. Akademický senát je způsobilý se usnášet, je-li přítomna alespoň dvoutřetinová většina jeho členů. 2. O každém návrhu rozhoduje akademický senát hlasováním. O návrzích se hlasuje v pořadí, v jakém byly předloženy. K platnému usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných členů, pokud tato pravidla jednání akademického senátu nestanoví jinak. 3. Ke schválení usnesení ve věcech uvedených v čl. 16. odst. 1, písm. a), c), d), e) statutu fakulty a k novému schválení usnesení akademického senátu, se kterým děkan nevyslovil souhlas, je třeba dvoutřetinové většiny přítomných členů akademického senátu. 4. Volbu kandidáta na funkci děkana připravuje a řídí ve spolupráci s předsedou volební komise, zvolená k tomuto účelu akademickým senátem. O návrhu na jmenování děkana fakulty se senát usnáší tajnou volbou: a) pro zvolení kandidáta na funkci děkana je zapotřebí nejméně dvoutřetinová přítomnost všech členů akademického senátu. Návrh je přijat, jestliže se pro něj vyslovila nadpoloviční většina všech členů senátu, b) jestliže v prvním kole nezíská žádný z kandidátů potřebný počet hlasů, koná se druhé kolo tajného hlasování, v němž se hlasuje stejným způsobem pouze o dvou kandidátech, kteří v prvním kole získali nejvyšší počet hlasů. V případě rovnosti počtu hlasů pro více než dva kandidáty na prvním místě nebo pro dva nebo více kandidátů na druhém místě, postupují všichni tito kandidáti do druhého kola, c) není-li ani ve druhém kole o návrhu na jmenování děkana fakulty rozhodnuto, určí akademický senát na tomtéž zasedání termín nového projednání návrhu na jmenování děkana. Do třetího kola postoupí kandidát s nejvyšším počtem hlasů. Při rovnosti hlasů může do třetího kola postoupit i více kandidátů. Nepodaří-li se senátu ani ve třetím kole usnést o návrhu na jmenování děkana, budou vyhlášeny nové volby kandidáta na funkci děkana, d) v případě, že se v prvním kole hlasuje o jednom kandidátovi, ke zvolení musí získat počet hlasů uvedený v čl. 6, odst. 4, písm. a). Pokud se nadpoloviční 32 většina všech senátorů v prvním kole vysloví proti zvolení kandidáta, budou vyhlášeny nové volby. Pro všechny ostatní případy bude probíhat druhé kolo, e) návrh na jmenování děkana předkládá předseda akademického senátu fakulty rektorovi MU. 5. Usnesení akademického senátu, s nímž děkan nesouhlasí, děkan neprovede a oznámí tuto skutečnost bez zbytečného odkladu předsedovi akademického senátu s odůvodněním. Pokud nedojde k dohodě, jedná AS MU bez zbytečného odkladu v přítomnosti děkana o věci znovu, a to nejpozději do 30 dnů. 6. Hlasuje-li některá komora všemi svými hlasy proti návrhu usnesení, není usnesení schváleno a senát je povinen vést rozpravu před novým hlasováním. 7. Hlasování je veřejné nebo tajné. Veřejně se hlasuje zdvižením ruky. Tajně se hlasuje hlasovacími lístky. Pokud není stanoveno zákonem a tímto řádem jinak, o způsobu hlasování rozhoduje akademický senát. Čl. 7 1. Jednání akademického senátu se účastní jeho členové. S hlasem poradním se může zasedání akademického senátu účastnit děkan fakulty nebo v jeho zastoupení příslušný proděkan a zástupci fakulty v akademickém senátu Masarykovy univerzity. Jednání AS je veřejně přístupné. Čl. 8 1. Akademický senát stanoví na návrh předsedy pořad jednání a způsob projednávání jednotlivých bodů pořadu. 2. Každý člen akademického senátu a děkan fakulty mají právo podávat návrhy na změnu nebo doplnění pořadu. 3. Každý člen akademického senátu má právo podávat návrhy na způsob projednávání a způsob hlasování. 4. Návrhy na kandidáty pro volby orgánů a funkcionářů, které přísluší akademickému senátu, může předkládat každý člen akademického senátu. Čl. 9 1. Akademický senát informuje o své činnosti členy akademické obce. a) na shromážděních akademické obce svolávaných minimálně jednou ročně, b) na vývěsce, která musí být umístěna na veřejně přístupném místě v budově fakulty, 2. Vývěska akademického senátu musí obsahovat: a) seznam členů akademického senátu s uvedením pracoviště respektive studijního oboru, b) informaci o způsobu předávání připomínek a návrhů od členů akademické obce akademickému senátu, c) zápis z posledního zasedání akademického senátu nejpozději do pěti pracovních dnů po ukončení zasedání. 33 ČÁST IV. PRÁVA A POVINNOSTI ČLENŮ AKADEMICKÉHO SENÁTU Čl. 10 1. Člen akademického senátu má povinnost účastnit se jednání akademického senátu a jeho orgánů, do kterých byl zvolen. Člena, který neplní své povinnosti, může navrhnout senát akademické obci k odvolání. 2. Člen akademického senátu má při jednáních senátu právo předkládat své návrhy, podněty a připomínky k otázkám v působnosti akademického senátu a požadovat jejich řešení. Čl. 11 1. Člen akademického senátu odpovídá za výkon své funkce členům akademické obce, kteří jej zvolili. 2. Člen akademického senátu může být z rozhodnutí svých voličů odvolán stejným způsobem, jakým byl zvolen. Návrh na odvolání člena zaměstnanecké komory musí podat nejméně jedna pětina členů akademické obce z řad pracovníků fakulty do rukou předsedy senátu. Návrh na odvolání člena studentské komory musí podat nejméně desetina studentů fakulty do rukou předsedy studentské komory. ČÁST V. VOLBY DO ZAMĚSTNANECKÉ KOMORY Čl. 12 1. Zaměstnanecká komora je volena zaměstnanci -členy akademické obce fakulty. Volby jsou přímé s tajným hlasováním. 2. Jména kandidátů, čas a místo konání do zaměstnanecké komory budou zveřejněna nejméně pět pracovních dní před volbami. 3. Zvolen je stanovený počet kandidátů a náhradníků, kteří získají nejvyšší počet platných hlasů. V případě rovnosti hlasů rozhoduje o pořadí los. ČÁST VI. VOLBY DO STUDENTSKÉ KOMORY Čl. 13 1. Studentská komora je volena studenty - členy akademické obce fakulty. Volby jsou rovné s tajným hlasováním. 2. Jména kandidátů, čas a místo konání voleb do studentské komory budou zveřejněna nejméně pět pracovních dní před volbami. 3. Zvolen je stanovený počet kandidátů a náhradníků, kteří získají nejvyšší počet platných hlasů. V případě rovnosti hlasů rozhoduje o pořadí los. ČÁST VII. VOLBY DO AKADEMICKÉHO SENÁTU UNIVERZITY Čl. 14 1. Akademická obec fakulty volí své zástupce do akademického senátu Masarykovy univerzity. Celkem je voleno pět zástupců ve složení: tři z řad akademických 34 pracovníků a dva z řad studentů a dva náhradníci – jeden z řad akademických pracovníků a jeden z řad studentů. 2. Volby zástupců z řad pracovníků a studentů probíhají odděleně. Jejich průběh se řídí analogicky podle ustanovení čl. 12 a 13. ČÁST VIII. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ 1. Tento volební a jednací řád Akademického senátu ESF a jeho změny a doplňky lze schválit nejméně dvoutřetinovou většinou přítomných členů AS ESF. 2. Tímto řádem se ruší Volební a jednací řád akademického senátu ESF ze dne 24. 1. 2005. 3. Podle ust. § 27, odst. 1, písm. b) zákona schválil tento Volební a jednací řád akademického senátu Akademický senát fakulty, v Brně dne 19. 6. 2006. 4. Podle ust. § 9, odst. 1, písm. b) zákona schválil tento Volební a jednací řád akademického senátu Akademický senát Masarykovy univerzity, v Brně dne 5. 3. 2007. 5. Tento vnitřní předpis nabývá platnosti a účinnosti dnem jeho schválení Akademickým senátem Masarykovy univerzity. doc. JUDr. Ivan Malý, CSc., v.r. děkan 35 Vnitřní předpis č.: 2 JEDNACÍ ŘÁD VĚDECKÉ RADY FAKULTY Čl. 1 1. Vědeckou radu fakulty (dále jen vědecká rada) svolává a její zasedání řídí děkan nebo v jeho nepřítomnosti pověřený člen vědecké rady. 2. Zasedání vědecké rady svolává děkan podle potřeby, nejméně však jedenkrát za semestr. Čl. 2 1. Vědecká rada v souladu se zákonem č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a statutem fakulty: a) projednává dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecko-výzkumné činnosti fakulty, vypracovaný v souladu s dlouhodobým záměrem Masarykovy univerzity, b) schvaluje studijní programy, které mají být uskutečňovány na fakultě, c) vykonává působnost v habilitačním řízení a v řízení ke jmenování profesorem (seznam oborů tvoří příloha č. 3 statutu). 2. Vědecká rada se dále vyjadřuje k otázkám, které jí předloží děkan. Čl. 3 1. Členové vědecké rady mají povinnost zúčastnit se jejího zasedání a aktivně se na nich podílet. 2. Vědecká rada je způsobilá usnášet se, je-li přítomna nadpoloviční většina členů vědecké rady. 3. K platnému usnesení vědecké rady je třeba souhlasu dvoutřetinové většiny přítomných, s výjimkou hlasování o výsledku habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem. 4. Vědecká rada se usnáší o výsledku habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem tajným hlasováním. Vědecká rada je způsobilá usnášet se, jsou-li přítomny dvě třetiny členů vědecké rady. K platnému usnesení vědecké rady je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů vědecké rady. V případě rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedajícího. O návrzích se hlasuje v pořadí, v jakém byly předloženy. 5. Zpravidla se hlasuje zdvižením ruky. O návrzích, o nichž se VR neusnáší tajným hlasováním, lze hlasovat též korespondenčně nebo prostřednictvím elektronické pošty. V případě takového hlasování zašle předseda VR všem členům VR návrh na usnesení v dané věci včetně příslušných podkladů a sdělí lhůtu pro odpověď. Hlasování probíhá tak, že jednotliví členové VR zašlou ve stanovené lhůtě předsedovi VR podle zvoleného způsobu hlasování odpověď „souhlasím“, „nesouhlasím“ nebo „zdržuji se hlasování“. Odpovědi doručené po uplynutí stanovené lhůty jsou vyřazeny. K platnému usnesení je třeba vyjádření „souhlasím“ nejméně dvou třetin všech členů VR. Výsledek hlasování sdělí předseda členům VR stejným způsobem, jakým proběhlo hlasování. 36 Čl. 4 1. O průběhu a výsledcích zasedání vědecké rady se pořizuje zápis. Čl. 5 Závěrečná ustanovení 1. Tento řád a jeho změny a doplňky lze schválit nejméně dvoutřetinovou většinou přítomných členů AS MU. 2. Tímto řádem se ruší Jednací řád vědecké fakulty ze dne 5. 3. 2007. 3. Podle ustanovení § 27, odst. 1, písm. b) zákona schválil tento Jednací řád vědecké rady fakulty Akademický senát fakulty, v Brně dne 12. 12. 2011. 4. Podle ustanovení § 9, odst. 1, písm. b) zákona schválil tento Jednací řád vědecké rady fakulty Akademický senát Masarykovy univerzity v Brně dne 2. 2. 2012. 5. Tento vnitřní předpis nabývá platnosti a účinnosti dnem jeho schválení Akademickým senátem MU. doc. JUDr. Ivan Malý, CSc., v.r. děkan 37 Vnitřní předpis č.: 3 DISCIPLINÁRNÍ ŘÁD PRO STUDENTY ve znění novely schválené Akademickým senátem Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity dne 15. 6. 2009 a Akademickým senátem Masarykovy univerzity dne 5. 10. 2009. Čl. 1 Obecná ustanovení Podle zákona č. 111/1998 Sb. ze dne 22. dubna 1998 o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů se vydává „Disciplinární řád pro studenty” (dále jen „disciplinární řád“) Ekonomicko-správní fakulty MU (dále jen „fakulty“). Čl. 2 Rozsah působnosti Disciplinární řád vymezuje disciplinární přestupky a sankce a upravuje jejich projednání a rozhodování o nich. Vztahuje se na studenty zapsané na fakultě. Čl. 3 Disciplinární komise fakulty 1. Disciplinární komise je podle zákona samosprávným akademickým orgánem fakulty. 2. Disciplinární komise projednává a předkládá návrh na rozhodnutí děkanovi ve věci: a) disciplinárního přestupku studenta, b) splnění podmínek pro osvědčení u podmíněného vyloučení ze studia, c) zahlazení disciplinární sankce. 3. Disciplinární komise má čtyři členy, dva členové jsou studenti. 4. Členy disciplinární komise fakulty a jejího předsedu jmenuje děkan z řad členů akademické obce fakulty. Předseda je členem komise. 5. Děkan může člena disciplinární komise odvolat. 6. Návrh děkana na jmenování a odvolání členů disciplinární komise schvaluje akademický senát fakulty. 7. Funkční období členů disciplinární komise je upraveno Statutem ESF. 8. Disciplinární komise se usnáší o návrhu na rozhodnutí tajným hlasováním. V případě rovnosti hlasů rozhodne předseda. 9. Komise může pravomocně jednat za předpokladu, že jsou přítomni nejméně tři členové. 10. Jednání disciplinární komise je veřejné s výjimkou usnášení se na rozhodnutí a hlasování. Předseda disciplinární komise může z jednání vyloučit veřejnost, shledá-li k tomu závažný důvod. 38 Čl. 4 Disciplinární přestupek Disciplinárním přestupkem je zaviněné porušení povinností studenta stanovených právními předpisy nebo vnitřními předpisy Masarykovy univerzity a fakulty nebo ostatními vnitřními řídícími akty fakulty, zejména: a) vydávání cizí práce za vlastní, zejména použitím části cizí práce ve vlastní práci bez náležitého odkazování nebo doslovným použitím části cizí práce bez zjevného vyznačení citace, například uvozovkami; b) odevzdání stejné či mírně pozměněné práce ke splnění různých studijních povinností bez předchozího souhlasu alespoň jednoho z vyučujících kurzu, do něhož se práce odevzdává; c) jakákoliv forma opisování či neoprávněné spolupráce během plnění studijních povinností; d) poskytnutí své práce, nebo napovídání během testu znalostí jinému testovanému; e) jakákoliv forma neoprávněné manipulace s taženými zkušebními otázkami či výměna testů při psaní písemek, jakož i použití nepovolených materiálů, informací a studijních pomůcek při plnění studijních povinností; f) úmyslné zničení, poškození, neoprávněné zcizení věci nebo zneužití majetku fakulty, majetku jejího zaměstnance nebo majetku osoby jednající ve spolupráci s fakultou; g) agresivní nebo narušující chování, ať fyzické či slovní, vůči členovi akademické obce, zaměstnanci fakulty nebo osobě jednající ve spolupráci s fakultou. Čl. 5 Disciplinární sankce 1. Za disciplinární přestupek lze uložit některou z následujících sankcí: a) napomenutí, b) podmíněné vyloučení ze studia se stanovením lhůty a podmínek k osvědčení, c) vyloučení ze studia. O vyloučení ze studia pak musí kladně hlasovat nejméně 3/4 přítomných. 2. Od uložení sankce je možné upustit, jestliže samotné projednání disciplinárního přestupku vede k nápravě. 3. Při ukládání sankcí se přihlíží k charakteru jednání, jímž byl disciplinární přestupek spáchán, k okolnostem, za nichž k němu došlo, ke způsobeným následkům, kmíře zavinění, jakož i k dosavadnímu chování studenta, který se disciplinárního přestupku dopustil a k projevené snaze o nápravu jeho následků. Vyloučit ze studia lze pouze v případě úmyslného spáchání disciplinárního přestupku. 4. Děkan nemůže uložit přísnější sankci, než navrhla disciplinární komise. Čl. 6 Disciplinární řízení 1. V disciplinárním řízení se zjišťuje zejména: a) zda se stal skutek, v němž je spatřován disciplinární přestupek, b) zda je tento skutek disciplinárním přestupkem, c) zda lze tento disciplinární přestupek projednat, d) zda disciplinární přestupek spáchal student, e) zda byl disciplinární přestupek spáchán z nedbalosti nebo úmyslně, f) zda a jaká sankce má být pachateli disciplinárního přestupku uložena. 39 2. Disciplinární řízení zahajuje disciplinární komise na návrh děkana. Děkan podává návrh na základě podnětu k projednání disciplinárního přestupku. 3. Návrh obsahuje označení studenta (jeho jméno a příjmení, univerzitní číslo osoby), který měl skutek spáchat, popis skutku, popřípadě navrhované důkazy, o které se opírá, jakož i zdůvodnění, proč je ve skutku spatřován disciplinární přestupek. 4. Disciplinární komisi svolává a její jednání řídí předseda disciplinární komise. 5. Disciplinární komise provádí důkazy potřebné ke zjištění skutkového stavu věci. Každý člen akademické obce fakulty je povinen dostavit se na výzvu disciplinární komise na ústní jednání a vypovídat o skutečnostech, jež jsou mu o projednávané věci známy. 6. O disciplinárním přestupku se koná ústní jednání za přítomnosti studenta, které je zahájeno seznámením studenta s návrhem. V nepřítomnosti studenta lze ústní jednání konat pouze v případě, že se k němu nedostaví bez řádné omluvy, kdy řádnost omluvy posoudí předseda disciplinární komise. 7. Disciplinární přestupek nelze projednat, jestliže uplynula lhůta jednoho roku od jeho spáchání nebo od pravomocného odsuzujícího rozsudku v trestní věci. 8. Jestliže vyjde najevo, že nejde o disciplinární přestupek, jestliže se nepodaří prokázat, že disciplinární přestupek spáchal student, nebo jestliže osoba přestala být studentem, disciplinární řízení se zastaví. 9. Disciplinární komise po projednání přestupku vyhotoví návrh na rozhodnutí o disciplinárním přestupku, jehož součástí musí být zejména výrok a odůvodnění. Čl. 7 Rozhodnutí o disciplinárním přestupku 1. Rozhodnutí o disciplinárním přestupku musí děkan vydat do 30 dnů ode dne návrhu disciplinární komise, musí být vyhotoveno písemně, musí obsahovat výrok rozhodnutí, odůvodnění a poučení o právu studenta požádat rektora o přezkoumání rozhodnutí a o lhůtě a způsobu uplatnění tohoto práva a musí být studentovi doručeno do vlastních rukou. 2. Výrok rozhodnutí, jímž je student uznán vinným, musí obsahovat popis skutku s uvedením porušených právních či vnitřních předpisů, vyslovení viny, uložení příslušné sankce, popřípadě rozhodnutí o upuštění od uložení sankce. 3. Rozhodnutí se vyznačuje do dokumentace o studentech vedené fakultou. 4. Student může do 30 dnů ode dne, kdy mu bylo rozhodnutí o disciplinárním přestupku doručeno, požádat děkana o přezkoumání rozhodnutí; zmeškání této lhůty lze ze závažných důvodů prominout. Žádost o přezkoumání rozhodnutí má vždy odkladný účinek. 5. Pro doručování rozhodnutí ve věcech disciplinárního přestupku platí ust. § 68, odst. 3 zákona o vysokých školách. Čl. 8 Výkon sankcí 1. Sankce napomenutí se vykoná tak, že je o ní učiněn záznam ve studijním spisu studenta a rozhodnutí o disciplinárním přestupku se vyvěsí na úřední desce fakulty po dobu 15 dnů. 2. Sankce podmíněného vyloučení ze studia se vykoná tak, že je o ní učiněn záznam ve studijním spisu studenta a vedoucí studijního oddělení po stanovenou lhůtu dohlíží na plnění podmínek osvědčení, o čemž podává děkanovi zprávu. Na základě informací studijního oddělení děkan posoudí, zda se student osvědčil či nikoliv. V případě, že se student neosvědčil, vydá o tom děkan rozhodnutí. Sankce podmíněného vyloučení ze studia ve spojení s rozhodnutím o tom, že se student neosvědčil, má účinky sankce vyloučení ze studia. 40 3. Sankce vyloučení ze studia se vykoná tak, že studentovi je dnem právní moci rozhodnutí disciplinárním přestupku ukončeno studium ve všech studijních programech uskutečňovaných na fakultě. Čl. 9 Závěrečná ustanovení 1. Tento řád a jeho změny a doplňky lze schválit nejméně dvoutřetinovou většinou přítomných členů AS ESF. 2. Tímto řádem se ruší Disciplinární řád pro studenty ze dne 5. 3. 2007. 3. Podle ust. § 27, odst. 1, písm. b) zákona schválil tento Disciplinární řád pro studenty Akademický senát fakulty, v Brně dne 25. 2. 2008. 4. Podle ust. § 9, odst. 1, písm. b) zákona schválil tento Disciplinární řád Akademický senát Masarykovy univerzity, v Brně dne 3. 3. 2008. 5. Tento vnitřní předpis nabývá platnosti a účinnosti dnem jeho schválení Akademickým senátem Masarykovy univerzity. doc. Ing. Martin Svoboda, Ph.D., v.r. děkan