Č.j.: 30930/2014-MZE-17012 STATUT A JEDNACÍ ŘÁD Programové komise Ministerstva zemědělství pro hodnocení návrhů projektů výzkumu a vývoje ve veřejných soutěžích programu zemědělského aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje Komplexní udržitelné systémy v zemědělství 2012 - 2018 „KUS" Statut a jednací řád Programové komise Ministerstva zemědělství (dále jen „MZe") pro hodnocení návrhů projektů výzkumu a vývoje ve veřejných soutěžích programu Komplexní udržitelné systémy v zemědělství 2012-2018 „KUS" (dále jen „Program") se vydává na základě § 21, odst. 4 zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění platných předpisů (dále jen „zákon"). Část první Základní ustanovení Článek I. Účel statutu a jednacího řádu Tento statut a jednací řád je určen pro činnost Programové komise MZe jako odborného poradního orgánu ve smyslu § 21, odst. 4 zákona. Článek II. Vymezení pojmů Pro účely tohoto statutu a jednacího řádu se rozumí: a) „programem" schválený Program vyhlášený ve veřejné soutěži ve výzkumu, vývoji a inovacích (dále jen „veřejná soutěž") se stanovenými cíli, b) „projektem výzkumu a vývoje" (dále jen „projekt") soubor věcných, časových a finančních podmínek pro činnosti potřebné k dosažení cílů ve výzkumu, vývoji a inovacích formulovaný uchazečem ve veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji, c) „Programovou komisí MZe" odborný poradní orgán MZe ustavený pro hodnocení návrhů projektů přijatých do veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji ve smyslu § 21, odst, 4 zákona, který je tvořen Programovou komisí programu KUS a pracovními skupinami Programové komise programu KUS, 1 d) „Programovou komisí programu KUS" část Programové komise MZe sestavená z vybraných členů jednotlivých pracovních skupin Programové komise programu KUS, ustavená k vytvoření konečného návrhu pořadí všech návrhů projektů podaných do veřejné soutěže, e) „Pracovní skupinou Programové komise programu KUS" část Programové komise MZe, ustavená pro hodnocení návrhů projektů přijatých do veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji pro daný podprogram Programu, f) „tajemníkem" pracovník MZe odpovědný za administrativní činnosti související s veřejnou soutěží na projekty, hodnocení, kontrolu a evidenci řešených a ukončených projektů, g) „Národní agenturou pro zemědělský výzkum" (dále jen „NAZV") oddělení odboru výzkumu, vzdělávání a poradenství MZe, které vykonává činnosti související s veřejnou soutěží na projekty výzkumu a vývoje, hodnocením, kontrolou a evidencí řešených a dokončených projektů, h) „příjemcem" uchazeč, v jehož prospěch bylo o poskytnutí podpory na řešení projektu rozhodnuto, i) „koordinátorem projektu" (dále jen „koordinátor") jeden z příjemců projektu, který je na základě smlouvy o úpravě vzájemných vztahů mezi příjemci oprávněn jednat jménem příjemců a je zodpovědný za průběh řešení projektu včetně financování; zajišťuje odbornou, administrativní a finanční koordinaci projektu a zodpovídá za dodržování podmínek projektu jako celku, j) „oponentem" specialista oboru, který je bez přímého vztahu k posuzovanému projektu a který je pověřen zpracováním oponentního posudku k projektu nebo projektům (ve smyslu § 21, odst. 5 zákona č. 130/2002 Sb.), k) „zpravodajem" člen pracovní skupiny Programové komise programu KUS, kterému jsou přiděleny v rámci hodnocení návrhů projektů podklady pro jednání v souladu s jeho odborným zaměřením. Část druhá Programová komise Článek III. Úkol a poslání Úkolem Programové komise MZe je: a) navrhnout oponenty k vypracování odborných posudků pro hodnocení návrhů projektů, podaných do veřejné soutěže. Ve zvláštních nebo sporných případech na základě rozhodnutí poskytovatele navrhnout oponenty i pro hodnocení periodických a závěrečných zpráv, b) na základě oponentních posudků posoudit odbornou kvalitu předložených návrhů projektů a stanovat konečné pořadí předložených návrhů projektů z odborného hlediska i schopnosti uplatnění výsledků v praxi podle hodnotících kritérií vyhlášeného Programu, c) sledovat a hodnotit plnění cílů, parametrů a výstupů řešených projektů na základě hodnocení periodických a závěrečných zpráv a výsledků kontrolních šetření v průběhu řešení projektů, d) zhodnotit Plány na uplatnění výsledků projektů, e) poskytovat řediteli odboru MZe, odpovědnému za výzkum, jím vyžádaná stanoviska k řešení projektů, 2 f) podílet se na vyhodnocení průběhu, splnění cílů a dosažených výsledků Programu, g) podílet se na zpracování zprávy o vyhodnocení Programu. Posláním Programové komise MZe je rovněž posuzování projektů v Programu v souladu s etickými a morálními zásadami uznávanými mezinárodní vědeckou obcí a z hlediska vztahu k mezinárodním smlouvám, kterými je Česká republika vázána, či konvencím zakazujícím výzkum a vývoj některých produktů, postupů a metod. Článek IV. Postavení Programová komise MZe se za svou činnost zodpovídá řediteli odboru MZe odpovědnému za výzkum. Článek V. Složení 1. Programová komise MZe má 30 - 35 členů. 2. Členy Programové komise MZe jsou, v souladu s § 21 zákona č. 130/2002 Sb., zástupci poskytovatele, a dále zástupci státní správy a praxe, u nichž platí, že nesmí být ve vztahu k předmětu veřejné soutěže ve výzkumu, vývoji a inovacích nebo- k uchazečům podjati, zejména se nesmí podílet na zpracování projektu, nesmí mít osobní zájem na rozhodnutí o poskytnutí podpory určitému projektu a s uchazeči je nesmí spojovat osobní ani pracovní či jiný obdobný poměr. 3. Programovou komisi MZe tvoří 3 pracovní skupiny Programové komise programu KUS a Programová komise programu KUS, která je složena z poskytovatelem vybraných členů pracovních skupin. Článek VI. Členství 1. Členové Programové komise MZe jsou jmenováni a odvoláváni náměstkem ministra zemědělství odpovědným za výzkum (dále jen „náměstek ministra zemědělství"). 2. Členství v Programové komisi MZe je nezastupitelné. 3. Délka funkčního období člena Programové komise MZe je rovna době trvání Programu. 4. Členové Programové komise MZe se při své činnosti řídí zákonem č. 130/2002 Sb., Rámcem Společenství pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací (2006/C 323/01), Nařízením Komise č. 800/2008 ze dne 6.8.2008 a dalšími zvláštními právními předpisy, Metodikou hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů platnou pro léta 2013 až 2015 (dále jen „Metodika"), schválenou usnesením vlády č. 475 ze dne 19.6.2013 a Statutem ajednacím řádem Programové komise MZe. Na prvním zasedání potvrdí všichni členové svým podpisem, že byli seznámeni s jednacím řádem Programové komise MZe a zavazují se jej dodržovat. 5. Členství v Programové komisi MZe zaniká: a) uplynutím funkčního období, b) odvoláním náměstkem ministra zemědělství, c) odstoupením na vlastní žádost, 3 d) zbavením nebo omezením způsobilosti k právním úkonům, e) pravomocným odsouzením pro úmyslný trestný čin,2 f) úmrtím. Článek VII. Předsedové Programové komise programu KUS a jejích pracovních skupin 1. V čele Programové komise programu KUS je předseda zvolený z členů Programové komise programu KUS a jmenovaný ředitelem odboru MZe odpovědným za výzkum. 2. V čele každé pracovní skupiny Programové komise programu KUS je předseda zvolený z členů pracovní skupiny a jmenovaný ředitelem odboru MZe odpovědným za výzkum. 3. Při plnění svých povinností předseda vždy spolupracuje s tajemníkem. 4. Předseda plní následující úkoly: a) řídí jednání Programové komise programu KUS nebo její pracovní skupiny podle čiánku VIII, b) určuje ve spolupráci s Programovou komisí programu KUS nebo její pracovní skupinou zpravodaje k jednotlivým návrhům projektů, c) podílí se na zpracování zprávy o hodnocení Programu, d) předává NAZV veškeré doklady o hodnocení Programu a jeho částí. 5. Předsedu Programové komise programu KUS může v jeho činnosti zastupovat jím pověřený čien Programové komise. 6. Předsedu pracovní skupiny Programové komise programu KUS může v jeho činnosti zastupovat jím pověřený člen pracovní skupiny. Článek VIII. Jednání Programové komise programu KUS a jejích pracovních skupin 1. Jednání Programové komise programu KUS a jejích pracovních skupin svolávají předsedové ve spolupráci s tajemníkem. 2. Programová komise programu KUS nebo její pracovní skupina je schopna usnášení, je-li přítomna prostá většina jejích členů. 3. Na základě projednání podkladů zpracuje pracovní skupina Programové komise programu KUS výsledný protokol zjednání, který obsahuje výsledek hodnocení, podpisy všech přítomných členů pracovní skupiny, datum, prezenční listinu, v případě hlasování záznam o jeho výsledku a případné vyjádření jednotlivých členů k protokolu. 4. Výsledky zjednání pracovních skupin Programové komise programu KUS projedná Programová komise programu KUS a zpracuje konečný výsledný protokol zjednání obsahující konečný výsledek hodnocení, podpisy všech přítomných členů, datum, prezenční listinu, v případě hlasování záznam o jeho výsledku a případné vyjádření jednotlivých členů k protokolu. 5. Programová komise programu KUS může upravit výsledné protokoly pracovních skupin v souladu s vyhlášenými prioritami poskytovatele, prioritami ČR nebo EU; úprava výsledných protokolů musí být písemně zdůvodněna 1 § 10 zákona č. 40/1964 Sb.( Občanský zákoník 2 zákon č. 140/1961 Sb., Trestní zákon. 4 6. V případě, kdy není při jednání Programové komise programu KUS a jejích pracovních skupin dosaženo shody, se hlasuje. Při hlasování rozhoduje počet hlasů prosté většiny přítomných, v případě shodného počtu hlasů rozhoduje hlas předsedy. 7. Kromě členů Programové komise programu KUS a jejích pracovních skupin má právo účastnit se jejího jednání bez hlasovacího práva: a) tajemník, b) odborník, přizvaný v případě potřeby předsedou Programové komise programu KUS jako přísedící, který má poradní roli, c) pověřený pracovník MZe. 8. Každý účastník jednání Programové komise programu KUS a jejích pracovních skupin má právo na uvedení svého názoru v zápisu. Námitky, které jsou označeny jako rozpor, musí být uvedeny v protokolu. 9. Administrativní, organizační a finanční zabezpečení jednání Programové komise programu KUS a jejích pracovních skupin zajišťuje MZe. Část třetí Hodnocení Článek IX. Hodnocení návrhů projektů 1. Najednáních Programové komise programu KUS a jejích pracovních skupin se hodnotí všechny návrhy projektů, které byly podané do veřejné soutěže v rámci Programu ve stanoveném termínu, předepsaným způsobem a splňující formální podmínky a kritéria veřejné soutěže Programu. 2. Veřejné soutěže v Programujsou od roku 2012 jednostupňové. Pro každý návrh projektu jsou určeni dva oponenti. Ze členů pracovní skupiny Programové komise programu KUS je určen zpravodaj, kterému jsou přiděleny návrhy projektů podle jeho odbornosti a jsou mu zpřístupněny. Tajemník si vyžádá od určených oponentů zpracování oponentních posudků, poučí je o důvěrnosti materiálů a vyžádá si prohlášení oponenta o nepodjatosti a mlčenlivosti. Shromážděné vypracované oponentní posudky jsou před zahájením jednání zpřístupněny předsedovi a určenému zpravodaji pracovní skupiny Programové komise programu KUS. V případě rozdílného hodnocení oběma oponenty má předseda pracovní skupiny a zpravodaj právo si vyžádat prostřednictvím tajemníka posudek třetího oponenta. Člen komise v případě nápadně stejných pasáží v různých oponentních posudcích je povinen informovat komisi a poskytovatele o této záležitosti. 3. Pracovní skupina na základě oponentních posudků vyhodnotí návrhy všech projektů a sestaví výsledný seznam projektů daného podprogramu v doporučeném pořadí k řešení a k poskytnutí účelových finančních prostředků na jejich řešení, který je součástí výsledného protokolu o hodnocení návrhů projektů. Výsledky z hodnocení pracovních skupin jsou postoupeny Programové komisi programu KUS, která provede konečné hodnocení v rámci dané veřejné soutěže. 4. O každém návrhu projektu je vyhotoven Protokol hodnocení projektu, který obsahuje výsledky hodnocení návrhu projektu, identifikační údaje o projektu, osobě nebo osobách uchazeče, návrh uznaných nákladů projektu, doporučovanou výši účelové podpory. V případě nedoporučení návrhu projektu nebo odlišnosti závěru pracovní skupiny nebo Programové komise programu KUS od 5 posudku oponentů bude tato skutečnost zaznamenána v protokolu. Protokol hodnocení projektu podepisuje předseda pracovní skupiny Programové komise programu KUS. 5. Protokoly hodnocení projektů, výsledné protokoly pracovních skupin a konečný výsledný protokol Programové komise programu KUS jsou předkládány řediteli odboru MZe odpovědnému za výzkum k dalšímu řízení. 6. O výsledku veřejné soutěže rozhodne poskytovatel. 7. V souladu s § 21, odst. 1 a odst. 4 poskytovatel jmenuje Komisi pro přijímání návrhů projektů a odborný poradní orgán - Programovou komisi MZe pro hodnocení návrhů projektů, průběžné hodnocení řešení projektů a závěrečné hodnocení projektů a Programu. Členové těchto komisí nesmí být ve vztahu k předmětu veřejné soutěže nebo k uchazečům podjati, zejména se nesmí podílet na zpracování projektu, nesmí mít osobní zájem na rozhodnutí o poskytnutí podpory určitému projektu a s uchazeči je nesmí spojovat osobní ani pracovní či jiný obdobný poměr. 8. Jestliže se v průběhu hodnocení návrhu projektu prokáže, že oponentní posudek zpracoval oponent, který nesplňuje podmínky podjatosti, Programová komise MZe ani poskytovatel k obsahu oponentního posudku nepohlédnou. V tom případě oponentovi nenáleží odměna. 9. Jestliže se před sestavením celkového pořadí návrhů projektů prokáže, že hodnocení některého návrhu projektu se zúčastnila podjatá osoba, lze provést nové hodnocení daného návrhu projektu. Pokud skutečnost o podjatosti bude zjištěna po sestavení konečného pořadí, návrh projektu bude vyřazen z pořadí projektů a na jeho místo postoupí projekt následující v pořadí. Článek X. Hodnocení průběhu řešení a výsledků projektů 1. Programová komise MZe prostřednictvím pracovních skupin každoročně vyhodnocuje výsledky řešení projektů podle schválených cílů a parametrů projektů v průběhu řešení a po jejich ukončení. Podkladem pro hodnocení projektu jsou příslušná ustanovení smlouvy nebo rozhodnutí o poskytnutí účelových finančních prostředků na podporu řešení projektu, periodická a závěrečná zpráva, plán uplatnění výsledků (dále jen „PUV"), případně výsledky průběžné veřejnoprávní kontroly projektu na místě a další předložená dokumentace. 2. Poskytovatel si vyžádá k hodnocení periodické zprávy každého řešeného projektu pro pracovní skupinu zápis z projednání (vědecké rozpravy) a stanovisko jednoho nezávislého oponenta nebo stanoviska dvou nezávislých oponentů. 3. K hodnocení závěrečné zprávy si poskytovatel vyžádá stanoviska dvou nezávislých oponentů, příp. zápis z projednání (vědecké rozpravy). 4. Výsledky a průběh řešení projektů se hodnotí najednání pracovních skupin na základě předložené dokumentace podle kritérií vyhlášených v rámci veřejné soutěže a závazných parametrů Smlouvy o poskytnutí podpory na řešení projektu nebo Rozhodnutí o poskytnutí podpory na řešení projektu podle rozpočtových pravidel, s přihlédnutím ke stanovisku oponentů. O výsledku hodnocení se vyhotovuje Protokol o průběžném (závěrečném) hodnocení projektů, jejich řešení a výsledků. Za správnost údajů v protokolu odpovídá pracovní skupina Programové komise programu KUS. 5. Pracovní skupina vyhodnotí všechny výsledky a přínosy výsledků vycházející z řešení projektu uvedené v periodické i závěrečné zprávě a v PUV. 6 Článek XI. Vyhodnocení Programu 1. Po ukončení hodnocení závěrečných zpráv všech projektů daného Programu se Programová komise MZe podílí na zpracování zprávy o vyhodnocení Programu, která porovnává postup řešení, výsledky a přínosy výsledků dosažené za všechny projekty se zadáním Programu, zejména se strategickými cíli a posláním Programu. Samostatnou částí zprávy je hodnocení využití výsledků řešení projektů. Předsedové Programové komise programu KUS a jejích pracovních skupin předloží podklady k této zprávě poskytovateli v termínu do 2 měsíců po ukončení hodnocení závěrečných zpráv. 2. Veškeré doklady o řešení a hodnocení projektů předává Programová komise MZe k archivaci NAZV. Část čtvrtá Ochrana informací a poskytování informací Článek XII. Ochrana informací 1. Ochrana chráněných informací, zejména osobních údajů, jakož i poskytování informací o návrzích programů nebo projektů, o programech nebo řešených projektech a o jejich výsledcích, se řídí zákonem č. 130/2002 Sb., nařízením vlády č. 267/2002 Sb., o informačním systému výzkumu a vývoje (dále jen „nařízení vlády") a zvláštními právními předpisy.3 2. Všechny osoby, které se dostanou do kontaktu s chráněnými informacemi, jsou vázány mlčenlivostí o údajích, které a) jsou obsahem veškerých dokumentů předkládaných poskytovatelem, uchazečem nebo příjemcem, b) souvisí s projednáváním těchto dokumentů podle tohoto jednacího řádu, c) jsou předmětem právní ochrany výsledků. 3. Všechny osoby vázané zachováním mlčenlivosti stvrdí svůj závazek písemným prohlášením. Není-li uvedeno v tomto jednacím řádu nebo v textu písemného prohlášení jinak, je tento závazek trvalý. 4. Za informace důvěrného charakteru jsou považovány zejména: a) údaje z návrhu projektu předaného NAZV, b) rozpočet návrhu projektu, c) údaje o uchazeči projektu, d) osobní údaje o řešiteli a dalších účastnících projektu, e) informace o průběhu jednání Programové komise a jejích pracovních skupin, f) osobní údaje oponentů. 3 Například zákon ě. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve zněni pozdějších předpisů, zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, věznění pozdějších předpisů, zákon Č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění zákona č. 132/2000 Sb., zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, Listina základních lidských práv a svobod. 7 Článek Xm. Poskytování informací 1. Po ukončení veřejné soutěže je možno zveřejnit u přijatých projektů (podle § 32 zákona č. 130/2002 Sb.) a nařízení vlády: a) název a evidenční číslo projektu, b) příjemce projektu včetně adresy, c) jména řešitelů a dalších účastníků projektu a osobu odpovědnou za řešení projektu, d) cíl řešení projektu a jeho předmět vyjádřený anotací, e) dobu řešení projektu, f) uznané náklady na řešení projektu. 2. Za ukončení veřejné soutěže se považuje zveřejnění výsledků veřejné soutěže v souladu s rozhodnutím poskytovatele. 3. Oponentní posudky mohou být na požádání zpřístupněny pouze odpovědnému řešiteli nebo statutárnímu zástupci příjemce projektu bez osobních údajů oponentů. 4. Veškeré zapůjčené dokumenty a údaje, v jakékoliv podobě, obsahující chráněné informace se vracejí k uchování nebo ke skartaci MZe, NAZV. Kopírování dokumentů souvisejících s činností Programové komise MZe smí provádět pouze tajemník nebo jiný zaměstnanec pověřený ředitelem odboru MZe odpovědným za výzkum. Tento statut a jednací řád nabývá platnosti dnem podpisu náměstkem ministra zemědělství a účinnosti dnem vyhlášení veřejné soutěže v rámci Programu. Část pátá Závěrečná ustanovení Článek XIV. 2014 Ing. Jindřich Šne/drla náměstek ministra zemědělství pro úsek komodit, výzkumu a poradenství S