Seminář 9.3.2015 „Praktické informace pro uchazeče o grantový projekt“ Kancelář GA ČR Zadávací dokumentace, resp. práva a povinnosti poskytovatele a uchazeče (příjemce) se řídí ustanoveními níže uvedených zákonů:  Zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů;  Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem, Úřední věstník EU L 187 ze dne 26. června 2014 (dále jen „Nařízení“);  Rámec pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací, Úřední věstník EU C 198 ze dne 27. června 2014 (dále jen „Rámec“);  Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů. GA ČR má jimi značně omezený prostor pro uvážení o stanovení podmínek soutěže. Základní prameny práva  Soutěžní lhůta začíná dnem následujícím po dni vyhlášení veřejné soutěže v Obchodním věstníku (16. února 2015) a končí dnem 31. března 2015.  Hodnoticí lhůta začíná dnem 1. dubna 2015 a končí dnem 25. listopadu 2015.  Nově bude termín pro odevzdávání zahraničního návrhu projektu u mezinárodních soutěží stanoven na webu GA ČR a nikoliv v ZD, jako tomu bylo v minulých letech.  Nově bude termín pro odevzdávání dílčích a závěrečných zpráv stanoven v průběhu měsíce listopadu na webu GA ČR a nikoliv ve smlouvách, jako tomu bylo v minulých letech.  Předpokládaný termín pro vyhlášení výsledků je stanoven na den 25. listopadu 2015.  Zadávací dokumentace jsou dostupné na webu GA ČR pod tímto odkazem: http://www.gacr.cz/zadavaci-dokumentace/. Předpokládaná účelová podpora za celou dobu poskytování podpory na jednotlivé soutěže od roku 2016 do roku 2018 Standardní projekty Mezinárodní projekty Juniorské projekty 1 950 000 tis. Kč 51 000 tis. Kč 300 000 tis. Kč Termíny a celková výše podpory Pro rok 2016 došlo k dalšímu „odformalizování“ zadávací dokumentace – k redukci důvodů pro vyřazení návrhu projektu ze soutěže. Návrh již není vyřazován ze soutěže například pro tyto důvody:  požadované údaje nebyly vyplněny v angličtině i v češtině  byl chybně zvolen hodnoticí panel  byla nedostatečně zdůvodněna volba mezioborového panelu  nebyl čestným prohlášením doložen jiný zdroj financování Aplikace neumožní podat návrh projektu obsahující například tyto nedostatky:  nebyla uvedena míra podpory od poskytovatele  nebyly specifikovány a zdůvodněny všechny nákladové položky  část C1, D1 chybí nebo překračuje povolený rozsah Důvody pro vyřazení ze soutěže Návrh projektu Návrh projektu Návrh projektu Návrh projektu V listinné podobě se k prokázání způsobilosti zasílají následující dokumenty: - dokládá se 1x za instituci do každé veřejné soutěže (STD, JUN, MZ) - tyto dokumenty je nutné na adresu GA ČR doručit v průběhu soutěžní lhůty  Čestné prohlášení podle § 18 odst. 2 písm. c) a d) zákona č. 130/2002 Sb. pro právnické osoby.  Čestné prohlášení podle zákona č. 218/2000 Sb. pro právnické osoby.  Čestné prohlášení podle ustanovení § 18 odst. 2 písm. c), d), f) a g) zákona č. 130/2002 Sb. pro fyzické osoby.  Výpis z trestního rejstříku. dokládají všechny instituce s výjimkou v. v. i. a V. V. S.  Výpis z veřejného rejstříku, zakládací nebo zřizovací listina nebo jiný obdobný doklad o zřízení nebo založení. dokládají všechny instituce s výjimkou v. v. i. a V. V. S. Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Přílohy k návrhu projektu – oprávnění podle zvláštního právního předpisu - dokládá se ke každému jednotlivému projektu jako příloha v aplikaci GRIS.  Vyžaduje-li řešení grantového projektu oprávnění podle zvláštního právního předpisu, předkládají takové oprávnění všichni uchazeči (případně spoluuchazeči) bez ohledu na právní formu.  V případě, že navrhovaný projekt předpokládá experimentální práci se zvířaty, přiloží uchazeč v době podání návrhu „oprávnění k používání pokusných zvířat“ (dřívější akreditace uživatelského zařízení).  Před podpisem smlouvy pak musí každý uchazeč doložit platný schválený projekt pokusů se stanovisky odborné komise uživatelského zařízení a resortní komise příslušného státního orgánu podle zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 419/2012 Sb., o ochraně pokusných zvířat ve znění pozdějších předpisů a platné stanovisko příslušného orgánu ochrany přírody v případě použití zvířat volně žijících druhů.  Dále je podmínkou pro uzavření smlouvy o poskytnutí podpory na řešení vybraného projektu včasné dodání platného „oprávnění k používání pokusných zvířat“ v případě konce jeho platnosti; pokud jeho platnost vyprší v průběhu řešení projektu, pak musí být oprávnění předloženo před poskytnutím podpory na dané období. Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Přílohy k návrhu projektu – oprávnění podle zvláštního právního předpisu - dokládají se ke každému jednotlivému projektu jako příloha v aplikaci GRIS.  Vyžaduje-li řešení grantového projektu oprávnění podle zvláštního právního předpisu, předkládají takové oprávnění všichni uchazeči (případně spoluuchazeči) bez ohledu na právní formu.  Vyjádření etické komise uchazeče musí být předloženo vždy, je-li součástí projektu poskytování zdravotní péče. Dále je nutné v případě předpokládané práce s lidmi doložit vyjádření etické komise k ochraně lidských bytostí.  Úředně ověřenou kopii je nutné doložit při uzavírání Smlouvy o poskytnutí podpory. V případě, že uchazeč nemá etickou komisi, vyjádří se etická komise dalšího účastníka nebo Etická komise pro multicentrická hodnocení dle zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech).  Ostatní oprávnění např.: - oprávnění dle zákona č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů; - oprávnění dle zákona č. 285/2002 Sb., o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů (transplantační zákon) ve znění pozdějších předpisů. Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Ostatní přílohy k návrhu projektu - dokládají se ke každému jednotlivému projektu jako příloha v aplikaci GRIS  Čestné prohlášení uchazeče, resp. spoluuchazeče, že během soutěžní lhůty nemají osoby, jež budou zaměstnány podle čl. 3.3.1 odst. (4) písm. a) ZD u uchazeče, resp. spoluuchazeče uzavřený pracovní poměr, s výjimkou pracovního poměru, který byl sjednán výhradně na řešení grantového nebo jiného výzkumného projektu.  Seznam zahraničních pracovišť, kterým by nebylo vhodné návrh projektu zasílat k posouzení včetně zdůvodnění.  Nabídka identifikace dodavatele, předmětu dodávky a předběžné ceny, je-li v návrhu projektu požadována dodávka nebo dodávky od jednoho dodavatele v celkové hodnotě vyšší než 500 tis. Kč za celou dobu řešení grantového projektu (lze nahradit rámcovou smlouvou uchazeče, resp. spoluuchazeče uzavřenou na základě výběrového řízení podle ZVZ).  Doložení spolufinancování z jiných zdrojů čestným prohlášením uchazeče nebo potvrzením předpokládaného sponzora.  Plná moc k podání návrhu třetí osobě v případě, že uchazeč nedisponuje vlastní datovou schránkou; tuto plnou moc je zároveň třeba doručit jiným průkazným způsobem (např. poštou nebo osobně). Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu U Mezinárodních projektů  Kopie návrhu zahraniční části projektu podaného zahraničním navrhovatelem k zahraničnímu poskytovateli. Není-li v době podání návrhu k dispozici, je uchazeč povinen tuto kopii na GA ČR doručit v nejkratší možné lhůtě, nejpozději k datu ukončení hodnoticí lhůty . U Juniorských projektů  Kopie dokladů o ukončení doktorského studia navrhovatele. Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Návrh projektu část A A - základní údaje Návrh projektu část A A - základní údaje Návrh projektu část A  část A - Vyplnění v abstraktu a volba číselníku CEP Návrh projektu část C2  část C2 – Odhad počtu a druhu předpokládaných výsledků dle zvyklostí v oboru – údaje pro CEP Návrh projektu – část D2  Část D2 – bibliografie - údaje o nejvýznamnějších výsledcích vědecké činnosti Návrh projektu – část D2  Souhrnné údaje za posledních 5 let Návrh projektu – část E  část E - údaje o dalších projektech (navrhovaných, běžících, ukončených) navrhovatele a spolunavrhovatelů Způsobilé náklady projektu Způsobilými náklady jsou náklady či výdaje:  které jsou definovány ustanovením § 2 odst. 2 písm. l) zákona č. 130/2002 Sb.;  které jsou upřesněny v příslušné zadávací dokumentaci v článku 3.3.1 až 3.3.3.;  které věcně a časově bezprostředně souvisejí s řešením grantového projektu;  účelová podpora může být poskytnuta pouze na činnosti definované v návrhu projektu. Způsobilé náklady projektu Do způsobilých nákladů projektu nelze zahrnout:  zisk;  daň z přidané hodnoty (platí u příjemců, kteří jsou plátci této daně a kteří uplatňují její odpočet nebo odpočet její poměrné části);  náklady na marketing, prodej a distribuci výrobků;  úroky z dluhů;  manka a škody;  náklady na finanční pronájem a pronájem s následnou koupí;  náklady na zajištění práv k výsledkům řešení projektů;  další náklady, které bezprostředně nesouvisejí s předmětem řešení grantového projektu;  náklady související s předmětem projektu, jejichž cena přesahuje cenu v místě a čase obvyklou. Způsobilé náklady projektu Do způsobilých nákladů hrazených z jiných položek než z doplňkových (režijních) nákladů nelze zahrnout:  náklady na pohoštění, dary a reprezentaci;  náklady na pronájem prostor, přístrojů, zařízení apod. s výjimkou pronájmu obalů a prostor pro konání krátkodobých akcí s vědeckým výstupem, uvedeného v článku 3.3.3 odst. 4 zadávací dokumentace;  náklady na nábytek a další nespecializované zařízení pracovních prostor (s výjimkou juniorských projektů);  náklady na služby telekomunikací, náklady na pořízení, opravu a údržbu přístrojů a zařízení z oblasti komunikační techniky a technologií (telefony, diktafony, čtečky, apod.);  náklady na vydání periodických publikací, učebnic a skript;  náklady spojené s účastí na konferencích a workshopech s výjimkou aktivní prezentace výsledků řešení projektu;  náklady na pořízení a provoz elektronických informačních databází;  náklady na opravy nebo údržbu místností, stavby, rekonstrukce budov nebo místností;  náklady na služby konzultantů, tuzemských či zahraničních. Způsobilé náklady projektu  Je-li v návrhu projektu požadována dodávka nebo dodávky od jednoho dodavatele v celkové hodnotě vyšší než 500 tis. Kč za celou dobu řešení grantového projektu, je nezbytné předložit nabídku s jednoznačnou identifikací vybraného dodavatele, předmětu dodávky a předběžné ceny, a to včetně zdůvodněné kalkulace nabídkové ceny celkové i jednotlivých dodávek. Skutečná cena pak nesmí být vyšší o více než 5 % z původní nabídkové ceny. Současně se předkládají minimálně dvě další konkurenční nabídky na stejnou dodávku včetně zdůvodnění výběru. Konkurenční nabídky se nepřikládají v případech, kdy je vybraný dodavatel jediným dodavatelem nabízejícím dodávku požadovaných parametrů nezbytných pro řešení grantového projektu. Tuto skutečnost uchazeč uvede v komentáři připojeném k nabídce.  Dodavatelem pořizovaného majetku nebo služeb nesmí být řešitel, spoluřešitel ani jiný zaměstnanec příjemce nebo dalšího účastníka projektu nebo osoba spojená (ve smyslu § 23 odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) s příjemcem, dalším účastníkem projektu, řešitelem nebo členem řešitelského týmu podílejícího se na řešení grantového projektu. Dodávky realizované formou vnitropodnikových dodávek nejvýše v cenách v místě a čase obvyklých zaúčtované v souladu s obecně závaznými předpisy jsou uznatelné. Osobní náklady v projektech 2016 Způsobilými osobními náklady jsou náklady:  Na mzdy zaměstnanců přijatých podle pracovní smlouvy výhradně na řešení grantového projektu, jejichž pracovní smlouva prokazuje současné splnění vybraných podmínek.  Na příslušnou část mezd zaměstnanců, kteří se podle pracovní smlouvy podílejí na řešení projektu, a to ve výši odpovídající pracovní kapacitě na řešení projektu.  Na úhradu závazků vyplývajících z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, které byly uzavřeny výhradně na řešení grantového projektu.  Náklady na povinné zákonné odvody a příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb (nebo jiného obdobného fondu) nebo jeho poměrnou část (pokud není takový fond tvořen příděly ze zisku), a to ve výši odpovídající příslušným osobním nákladům. Osobní náklady v projektech 2016 Hlavní principy financování mezd zaměstnanců  způsobilými osobními náklady na projekt jsou mzdy včetně pohyblivých složek a náhrad v místě a čase obvyklé pro daný druh pracovní činnosti a odpovídající odvody (včetně kariérního postupu);  za součást mzdy v místě a čase obvyklé v návrhu projektu nelze považovat odměny;  mzdy i dotace na ně poskytnuté musí být poměrným způsobem kráceny v závislosti na úvazku;  pracovní kapacita (úvazek) na projekt se uvádí jako průměrná hodnota za celý kalendářní rok;  až 100% podpora na osobní náklady pro zaměstnance splňující podmínky uvedené v čl. 3.3.1 odst. (4) písm. a) ZD;  max. výše dotace na OON 400 Kč/ hod.;  max. výše dotace na povinné zákonné odvody a příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb se odvozuje z max. výše dotace na mzdy nebo OON. Osobní náklady v projektech 2016 Za součást mzdy se pro účely stanovení výše způsobilých osobních nákladů v návrhu projektu nepovažují:  odměna podle § 134 zákoníku práce;  cílová odměna podle § 134a zákoníku práce;  jiné obdobné odměny;  v návrhu projektu nebude možno vyjmenované součásti mzdy zahrnout do plánovaných osobních nákladů;  v průběhu řešení lze na základě rozhodnutí zaměstnavatele odměny zaměstnancům do nákladů zahrnout. Osobní náklady v projektech 2016 Výše dotace pro dvě kategorie zaměstnanců v pracovním poměru  až 100% podpora na mzdy pro zaměstnance splňující podmínky uvedené v čl. 3.3.1 odst. (4) písm. a) ZD;  max. výše dotace 30 tis. / měs. při 100% úvazku pro zaměstnance, kteří tyto podmínky nesplňují. Osobní náklady v projektech 2016 Zaměstnanci splňující podmínku čl. 3.3.1 odst. (4) písm. a) ZD Jedná se z pohledu poskytnutých finančních prostředků státu ty zaměstnance (spolu)příjemce, na jejichž mzdy bude od GA ČR dotace poskytnuta v plné výši, samozřejmě za předpokladu, že budou odpovídat mzdám obvyklým v daném místě a čase. Při vymezení této kategorie pro účely zadávací dokumentace bylo tudíž nezbytné stanovit takové omezující podmínky, které by zabránily jejímu zneužití, tj. např. účelovému převádění zaměstnanců „na řešení projektu“:  sjednání pracovního poměru na dobu určitou odpovídající době řešení projektu (prokáže se pracovní smlouvou),  co nejkonkrétnější vymezení druhu práce, nejlépe výslovně vázané k řešení daného projektu (prokáže se pracovní smlouvou). Osobní náklady v projektech 2016 Zaměstnanci splňující podmínku čl. 3.3.1 odst. (4) písm. a) ZD  V průběhu soutěžní lhůty nemá zaměstnanec u zaměstnavatele uzavřený žádný pracovní poměr.  Výjimkou jsou pracovní poměry sjednané na řešení grantového projektu, popřípadě jiného výzkumného projektu podporovaného externím poskytovatelem.  To má zabránit účelovému převodu zaměstnance, který je dosud institucionálně financován, prakticky na financování prostřednictvím grantového projektu.  Umožňuje prostřednictvím přesně vymezených výjimek pokračování v projektovém financování mezd těch zaměstnanců, kteří v předchozím období již takto (výhradně) financováni byli.  Nerozlišuje se, zda k tomuto povolenému financování docházelo ze zdrojů GA ČR nebo jiného poskytovatele. Podmínkou je pouze, že šlo o podporu z externích zdrojů (vylučuje se obcházení prostřednictvím vypsání interního projektu) (prokáže se čestným prohlášením). Osobní náklady v projektech 2016 Zaměstnanci splňující podmínku čl. 3.3.1 odst. (4) písm. a) ZD  Nejpozději v den nástupu do práce na řešení předmětného projektu (stanoveného ve výše specifikované pracovní smlouvě), nesmí mít zaměstnanec u příjemce žádný jiný základní pracovněprávní vztah.  Podle § 3 zákoníku práce jsou základními pracovněprávními vztahy • pracovní poměr a • právní vztahy založené dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr (dohoda o provedení práce, dohoda o pracovní činnosti).  Jedná se o praktické završení základního pojmového znaku zaměstnance, jehož mzda může být při splnění všech stanovených podmínek stoprocentně hrazena z dotace od GA ČR, tj. jeho přijetí do pracovního poměru „výhradně na řešení projektu“. Osobní náklady v projektech 2016 Zaměstnanci splňující podmínku čl. 3.3.1 odst. (4) písm. b) ZD  V případě, že zaměstnanec není přijat výhradně na řešení projektu, ale na řešení projektu se podílí, a to ve výši odpovídající pracovní kapacitě na řešení projektu, může požadovaná dotace v návrhu projektu dosáhnout až výše hrubé mzdy nebo platu zaměstnance (alikvotně dle úvazku zaměstnance), nejvýše však 30 000 Kč za kalendářní měsíc (alikvotně dle úvazku zaměstnance). U tohoto zaměstnance je nutné „dofinancování“ mzdy ze strany příjemce.  Součet všech pracovních kapacit (úvazků) alokovaných na řešení všech projektů podporovaných GA ČR nesmí u jednoho zaměstnance přesáhnout 100 %.  Pro účely návrhu projektu je přípustné, aby součet všech včetně plánovaných úvazků dané osoby hrazených z účelové podpory poskytovatele překročil hranici 100 %. V případě přijetí více projektů je následně nezbytné snížení úvazků na projektech na maximální výši součtu všech úvazků 100 %. Osobní náklady v projektech 2016 Vzory příkladů pro výpočet maximální výše v návrhu projektu požadované dotace podle bodu 3.3.1 odst. 4, písm. b), (tj. při institucionálním spolufinancování nebo při nesplnění kritérií stanovených v bodu 3.3.1 odst. 4 písm. a) příslušné zadávací dokumentace pro projekty se začátkem řešení v roce 2016 - např. zaměstnanec má u instituce v průběhu soutěžní lhůty pracovní poměr nebo v době řešení projektu jiný pracovněprávní vztah než na řešení projektu).  Příklad pracovník č. 1 – výše hrubé měsíční mzdy u instituce činí 52 000,- Kč. Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 20 %, předpoklad institucionální spolufinancování. Výše způsobilých měsíčních osobních nákladů na mzdu je rovna: 0,20 x 52 000,- Kč = 10 400,- Kč Výše maximální požadované dotace na tyto náklady je rovna: 0,20 x 30 000,- Kč = 6 000,- Kč. Osobní náklady v projektech 2016  Příklad pracovník č. 2 – výše hrubé měsíční mzdy u instituce činí 29 000,- Kč. Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 100 %, tzn. jedná se například o nově přijatého zaměstnance nebo zaměstnance „převedeného“ na řešení projektu při nedodržení kritérií stanovených v bodu 3.3.1 odst. 4 písm. a) příslušné zadávací dokumentace (např. zaměstnanec má u dané instituce v průběhu soutěžní lhůty pracovní poměr nebo v době řešení projektu jiný pracovněprávní vztah než na řešení projektu). Výše způsobilých měsíčních osobních nákladů na mzdu je rovna: 1 x 29 000,- Kč = 29 000,- Kč. Výše maximální požadované dotace na tyto náklady je rovna: 1 x 29 000,- Kč = 29 000,- Kč.  Příklad pracovník č. 3 – výše hrubé měsíční mzdy u instituce činí 27 000,- Kč. Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 50 %. Výše způsobilých měsíčních osobních nákladů na mzdu je rovna: 0,50 x 27 000,- Kč = 13 500,- Kč. Výše maximální požadované dotace na tyto náklady je rovna: 0,50 x 27 000,- Kč = 13 500,- Kč. Osobní náklady v projektech 2016  Příklad pracovník č. 4 – výše hrubé měsíční mzdy u instituce činí 42 000,- Kč. Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 100 %, tzn. Jedná se například o nově přijatého zaměstnance nebo zaměstnance „převedeného“ na řešení projektu při nedodržení kritérií stanovených v bodu 3.3.1 odst. 4 písm. a) příslušné zadávací dokumentace (např. zaměstnanec má u dané instituce v průběhu soutěžní lhůty pracovní poměr nebo v době řešení projektu jiný pracovněprávní vztah než na řešení projektu); předpoklad institucionálního spolufinancování. Výše způsobilých měsíčních osobních nákladů na mzdu je rovna: 1 x 42 000,- Kč = 42 000,- Kč. Výše maximální požadované dotace na tyto náklady je rovna: 1 x 30 000,- Kč = 30 000,- Kč. Osobní náklady v projektech 2016 Vzory příkladů pro výpočet maximální výše v návrhu projektu požadované dotace při splnění kritérií stanovených v bodu 3.3.1 odst. 4 písm. a) příslušné zadávací dokumentace pro projekty se začátkem řešení v roce 2016 (zaměstnanec přijatý „výhradně na řešení projektu“)  Příklad pracovník č. 1 - výše hrubé mzdy obvyklé v daném čase a místě pro pracovníka přijatého výhradně na řešení projektu, splňující požadavky ust. bodu 3.3.1 odst. 4 písm. a) příslušné zadávací dokumentace, na příslušném pracovišti činí 28 000,- Kč. Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 100 %. Výše způsobilých měsíčních osobních nákladů na mzdu je rovna: 1 x 28 000,- Kč = 28 000,- Kč. Maximální výše požadované dotace činí 28 000,- Kč. Osobní náklady v projektech 2016  Příklad pracovník č. 2 – výše hrubé mzdy obvyklé v daném čase a místě pro pracovníka přijatého výhradně na řešení projektu, splňující požadavky ust. bodu 3.3.1 odst. 4 písm. a) příslušné zadávací dokumentace, na příslušném pracovišti činí 60 000,- Kč. Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 100 %. Výše způsobilých měsíčních osobních nákladů na mzdu je rovna: 1x 60 000,- Kč = 60 000,- Kč. Maximální výše požadované dotace činí 60 000,- Kč.  Příklad pracovník č. 3 – výše hrubé mzdy obvyklé v daném čase a místě pro pracovníka přijatého výhradně na řešení projektu, splňující požadavky ust. bodu 3.3.1 odst. 4 písm. a) příslušné zadávací dokumentace, na příslušném pracovišti činí 29 000,- Kč. Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 75 %. Výše způsobilých měsíčních osobních nákladů na mzdu je rovna: 0,75 x 29 000,- Kč = 21 750,- Kč. Maximální výše požadované dotace činí 21 750,- Kč. Osobní náklady v projektech 2016  Příklad pracovník č. 4 – výše hrubé mzdy obvyklé v daném čase a místě pro pracovníka přijatého výhradně na řešení projektu, splňující požadavky ust. bodu 3.3.1 odst. 4 písm. a) příslušné zadávací dokumentace, na příslušném pracovišti činí 60 000,- Kč. Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 70%. Výše způsobilých měsíčních osobních nákladů na mzdu je rovna: 0,70 x 60 000,- Kč = 42 000,- Kč Maximální výše požadované dotace činí 42 000,- Kč. Způsobilé náklady – ostatní provozní náklady Mezi ostatní provozní náklady podle čl. 3.3.3 lze zahrnout:  materiální náklady;  cestovné • v souladu s ustanoveními § 173 až 181 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce; • pro řešitele a další pracovníky; • pracovní cesty a pobyty konané v souvislosti s řešením projektu; • cesty konané v souvislosti s aktivní účastí na konferencích; • pouze po dobu, která odpovídá době konání akce, na kterou je pracovník vyslán;  nemateriální náklady a náklady na ostatní služby;  doplňkové (režijní) náklady • do 20% z celkových nákladů projektu hrazených z dotace. Podání návrhu – část B  Část B – finanční prostředky Způsobilé náklady ze všech zdrojů financování = Ostatní provozní náklady + osobní náklady (souhrn) + investiční náklady (u jun.) Celková dotace poskytovatele na projekt (dopočítává systém) = Způsobilé náklady ze všech zdrojů financování - Podpora s ostatních veřejných zdrojů – Podpora z neveřejných zdrojů Podání návrhu – část B  Část B – finanční prostředky, do vyplnění části B – rozpis finančních položek je nutné doplnit spolufinancování Podání návrhu – část B  Údaje z části B – rozpis finančních položek se automaticky propíší do částí B – celkem a B - finanční prostředky Podání návrhu – část B  Část B – finanční prostředky Podání návrhu - finalizace Podání návrhu - finalizace Mezinárodní projekty V roce 2016 GA ČR spolupracuje s těmito zahraničními agenturami:  Tchaj-wan – Ministry of Science and Technology (MOST, dříve National Science Council, NSC);  Jižní Korea – Korea Research Foundation (KRF), resp. National Research Foundation of Korea (NRF);  Německo – Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG). U mezinárodních projektů jsou obdobná pravidla jako u standardních projektů. Mezinárodní projekty  Mezinárodní – bilaterální projekty základního výzkumu jsou hodnoceny na základě principu o bilaterální spolupráci. V praxi to znamená, že bilaterální projekt by měl mít jednoho českého a jednoho zahraničního navrhovatele ze zemí, se kterými má GA ČR uzavřené Memorandum o spolupráci (DFG, MOST, NRF).  Bilaterální projekt je podáván současně k oběma partnerským agenturám.  Návrh projektu je partnerskými agenturami nezávisle hodnocen dle jejich vlastních vnitřních pravidel a zákonů. A pouze ty projekty, které jsou doporučeny k financování oběma partnerskými agenturami, mohou být podpořeny.  Při podávání návrhu projektu je nutné předložit GA ČR i kopii zahraničního návrhu. Juniorské projekty Podmínky pro navrhovatele juniorského projektu  Navrhovatel musí splňovat podmínku, že v roce podání návrhu uplynulo nejvýše 8 let od udělení jeho akademického titulu Ph.D. nebo jeho ekvivalentu.  Do tohoto limitu se nezapočítává období prokazatelně strávené na mateřské a rodičovské dovolené stejně jako doba dlouhodobé pracovní neschopnosti.  Navrhovatel musí ke dni vyhlášení soutěže absolvovat postdoktorskou stáž na území jiného státu, než ve kterém získal akademicko-vědecký titul Ph.D., a to v celkovém trvání nejméně 6 měsíců, přičemž tato stáž může být rozdělena na dvě kratší.  V případech hodných zvláštního zřetele, nemohl-li ji navrhovatel absolvovat z vážných zdravotních či rodinných důvodů, může předsednictvo GA ČR udělit výjimku. Juniorské projekty Řešitelský tým je kromě navrhovatele tvořen ještě nejméně dvěma členy týmu.  Odborným spolupracovníkem navrhovatele může být jen pracovník působící v oblasti základního výzkumu, který v roce podání návrhu dosáhl věku nejvýše 35 let (v návrhu se neprokazuje).  U osob pečujících o nezletilé děti se věková hranice posunuje o dobu prokazatelně strávenou na mateřské a rodičovské dovolené. U osob, které prodělaly dlouhodobou nemoc, se nezapočítává doba pracovní neschopnosti.  Pro zajištění hodnocení odborné úrovně návrhu projektu hodnoticími panely a oborovými komisemi je třeba v návrhu projektu uvádět odborné spolupracovníky jmenovitě. Juniorské projekty Osobní náklady v juniorských projektech Způsobilými osobními náklady jsou náklady:  Na příslušnou část mezd zaměstnanců, kteří se podle pracovní smlouvy podílejí na řešení projektu, a to ve výši odpovídající pracovní kapacitě na řešení projektu. V takovém případě dotace požadovaná v návrhu projektu může dosáhnout až výše hrubé mzdy nebo platu zaměstnance (alikvótně dle úvazku zaměstnance).  Na úhradu závazků vyplývajících z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, které byly uzavřeny výhradně na řešení grantového projektu, přičemž poskytnutá dotace může dosáhnout až výše odměny z dohody zaměstnance.  Až 100% dotace na mzdy pro zaměstnance juniorských projektů. Juniorské projekty Dlouhodobý majetek (investice) v juniorských projektech  Mezi způsobilé náklady lze zařadit náklady na pořízení nebo odpisy dlouhodobého hmotného majetku (přístroje, stroje, zařízení, samostatné movité věci, popřípadě soubory movitých věcí se samostatným technicko-ekonomickým určením a další dlouhodobý hmotný majetek, jehož vstupní cena je vyšší než 40 000 Kč a má provozně-technickou funkci delší než jeden rok) a nehmotného majetku (software, databáze a další dlouhodobý nehmotný majetek, jehož vstupní cena je vyšší než 60 000 Kč a jeho doba použitelnosti je delší než jeden rok), který je nezbytný pro řešení grantového projektu a je v přímé souvislosti s jeho řešením používán.  Pro pořízení dlouhodobého hmotného majetku (majetek s pořizovací cenou vyšší než 40 000 Kč a provozně-technickou funkcí delší než jeden rok) a pro pořízení dlouhodobého nehmotného majetku (majetek s pořizovací cenou vyšší než 60 000 Kč a provozně-technickou funkcí delší než jeden rok) s provozně-technickou funkcí delší než doba, po kterou bude majetek využíván pro řešení grantového projektu, se způsobilé náklady stanoví ve výši odpisů podle vzorce uvedeného v zadávací dokumentaci. Juniorské projekty Investice v Juniorských projektech Návrh projektu - doručování Způsobilost  listiny s platností originálu osobně nebo poštou v listinné podobě na adresu podatelna GA ČR, Evropská 33b, Praha 6;  kopie listin v aplikaci ke konkrétnímu projektu. Pdf návrhu projektu  do datové schránky s názvem Grantové projekty (Grantová agentura České republiky) s identifikátorem ntq92qs;  opatřen kvalifikovanou systémovou značkou;  označený vodotiskem FINAL, jehož název obsahuje znaky „_CZ_f.pdf;  z vlastní datové schránky, popř. z datové schránky třetí osoby (doloženo plnou mocí třetí osobě). Návrh projektu - doručování Návrh projektu - doručování Systémová kvalifikovaná značka souboru - vlastnosti: Návrh projektu - doručování Změny v průběhu řešení projektu V průběhu řešení nelze měnit smlouvou oproti schválenému návrhu projektu:  změna příjemce (s výjimkou právního nástupnictví);  změna cíle řešení;  změna předmětu řešení;  změna uznaných nákladů o více než 50%;  navýšení účelové podpory;  navýšení doplňkových nákladů;  přesun osobních nákladů určených pro osoby označené jako student. Změny v průběhu řešení projektu V průběhu řešení lze měnit smlouvu oproti schválenému návrhu projektu:  změna uznaných nákladů (do max. 50%);  snížení výše poskytnuté účelové podpory;  změna dalšího účastníka grantového projektu;  změna řešitele nebo spoluřešitele grantového projektu;  změny v řešitelském týmu zahrnující změnu souhrnné pracovní kapacity (úvazku) týmu nad 20%;  změny zaměstnanců uvedených v čl. 3.3.1 odst. 4 písm. a);  přesun mezi položkami základní skladby nad 10 tis. Kč. Změny v průběhu řešení projektu Změny umožněné bez dodatku ke smlouvě:  účelné, hospodárné, efektivní, podložené schválenými činnostmi a splňující podmínky;  zdůvodňují se v následující DZ nebo ZZ;  přesuny v rámci ostatních provozních nákladů nebo v rámci osobních nákladů;  změny v řešitelském týmu zahrnující změnu souhrnné pracovní kapacity (úvazku) týmu nejvýše do 20%;  vyjma změny řešitele, resp. spoluřešitele;  vyjma změn zaměstnanců uvedených v čl. 3.3.1 odst. 4 písm. a);  přesun mezi položkami základní skladby do 10 tis. Kč. FAQ  GA ČR má pro navrhovatele i pracovníky grantových oddělení na svém webu sekci pro odpovědi na nejčastější dotazy ve formě FAQ, která je neustále doplňována o nové tematické okruhy a je dostupná pod tímto odkazem: http://www.gacr.cz/faq.  Informace jsou zde přehledně členěny dle tematických okruhů, konkrétního roku a typu zadávací dokumentace. FAQ Děkuji za pozornost…