Příručka pro uchazeče (souhrn nápověd z elektronického systému pro podávání návrhů projektů) Č. j.: TACR/3876/2015 3. veřejná soutěž Programu na podporu aplikovaného společenskovědního výzkumu a experimentálního vývoje OMEGA 2015 1 Obsah Úvod.....................................................................................................................................................................................................1 1 IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE PROJEKTU...............................................................................................................................2 1.1 Identifikační kód projektu.......................................................................................................................................2 1.2 Název projektu v původním jazyce projektu...................................................................................................2 1.3 Název projektu anglicky...........................................................................................................................................2 1.4 Veřejná soutěž, do které je daný projekt podáván........................................................................................2 1.5 Program, do kterého je daný projekt podáván v rámci soutěže..............................................................2 1.6 Datum zahájení a ukončení projektu..................................................................................................................2 1.6.1 Datum zahájení projektu................................................................................................................................2 1.6.2 Datum ukončení projektu..............................................................................................................................2 1.7 Kód důvěrnosti údajů................................................................................................................................................3 1.8 Hlavní obor projektu .................................................................................................................................................3 1.9 Vedlejší obor projektu ..............................................................................................................................................3 1.10 Další vedlejší obor projektu....................................................................................................................................3 1.11 Cíle řešení projektu v původním jazyce projektu..........................................................................................3 1.12 Cíle řešení projektu v anglickém jazyce.............................................................................................................3 1.13 Klíčová slova v původním jazyce..........................................................................................................................3 1.14 Klíčová slova v anglickém jazyce..........................................................................................................................3 1.15 Výsledky a výstupy projektu..................................................................................................................................3 1.15.1 Výsledky projektu.............................................................................................................................................3 1.15.2 Výsledky projektu – ostatní ..........................................................................................................................4 1.16 Kategorie výzkumu, experimentálního vývoje a inovací............................................................................4 1.17 Národní priority orientovaného výzkumu.......................................................................................................4 1.17.1 Národní priority orientovaného výzkumu – poznámka....................................................................4 1.18 Oborové zaměření projektu dle CZ-NACE ........................................................................................................4 1.19 Předmět řešení návrhu projektu..........................................................................................................................4 2 PŘEDSTAVENÍ PROJEKTU ................................................................................................................................................4 2.1 Cíl projektu (účel podpory) ....................................................................................................................................4 2.2 Postup řešení, novost................................................................................................................................................4 2.3 Použité metody............................................................................................................................................................5 2.4 Současný stav poznání a předchozí řešení.......................................................................................................5 2.4.1 Současný stav poznání a předchozí řešení – poznámka ...................................................................5 2.4.2 Obdobné a související projekty nebo výzkumné záměry .................................................................5 2.5 Vysvětlení užitečnosti řešení / Projevení zájmu a následné využití v praxi......................................5 2.6 Výzkumná a/nebo technická nejistota (stupeň novosti) ...........................................................................5 2.7 Analýza rizik ohrožujících dosažení výsledků projektu .............................................................................6 2.8 Naplnění specifického cíle programu.................................................................................................................6 2.8.1 Specifický cíl programu, se kterým je projekt v souladu ..................................................................6 2.8.2 Naplnění specifického cíle programu - poznámka ..............................................................................6 2.9 Motivační účinek podpory projektu....................................................................................................................6 2.9.1 Motivační účinek podpory projektu – poznámka................................................................................7 2.10 Popis způsobu uplatnění výsledků......................................................................................................................7 2.11 Přínosy projektu dle předpokladu.......................................................................................................................7 3 HARMONOGRAM A VÝSTUPY/VÝSLEDKY PROJEKTU..........................................................................................8 3.1 Název období a rok.....................................................................................................................................................8 3.1.1 Název období.......................................................................................................................................................8 3.1.2 Rok...........................................................................................................................................................................8 3.2 Činnosti a výstupy/výsledky daného období..................................................................................................8 3.2.1 Dílčí činnosti daného období........................................................................................................................8 3.2.2 Výstupy/výsledky daného období .............................................................................................................8 4 ŘÍZENÍ PROJEKTU.............................................................................................................................................................10 4.1 Popis způsobu řízení projektu............................................................................................................................10 4.2 Existující know-how a materiální a technické vybavení .........................................................................10 4.3 Rozdělení práv a přístup k výsledkům projektu.........................................................................................10 5 UCHAZEČ PROJEKTU........................................................................................................................................................11 5.1.1 Identifikační údaje uchazeče .....................................................................................................................11 5.1.2 Statutární orgán uchazeče..........................................................................................................................14 5.1.3 Řešitelský tým..................................................................................................................................................15 5.1.4 Finanční ukazatele uchazeče.....................................................................................................................17 5.1.5 Fyzické a právnické osoby s podílem v právnické osobě uchazeče ..........................................20 5.1.6 Údaje o majetkových účastech uchazeče v jiných právnických osobách a jejich výše ......22 5.1.7 Dosavadní spolupráce uchazeče ve VaVaI...........................................................................................22 5.1.8 Dosavadní zkušenosti uchazeče s aplikací a komercializací výsledků.....................................22 5.1.9 Projekt OP VaVpI (PO1, PO2) ....................................................................................................................22 5.1.10 Předpokládané přínosy pro uchazeče ...................................................................................................22 5.1.11 Kontakty příjemce/dalšího účastníka pro komunikaci s TA ČR.................................................23 5.2 Kontakty pro komunikaci s TA ČR....................................................................................................................25 6 FINANČNÍ PLÁN.................................................................................................................................................................25 6.1 Finanční plán za uchazeče....................................................................................................................................25 6.1.1 Typ organizace ................................................................................................................................................25 6.1.2 Podíly kategorií výzkumu AV/EV............................................................................................................25 6.1.3 Specifikace nákladových položek v jednotlivých letech.................................................................27 6.1.4 Náklady...............................................................................................................................................................29 6.1.5 Zdroje ..................................................................................................................................................................30 6.1.6 Původ neveřejných/veřejných zdrojů...................................................................................................30 6.1.7 Finance uchazeče za projekt......................................................................................................................30 6.2 Finance za projekt....................................................................................................................................................31 7 DOPLŇUJÍCÍ ÚDAJE...........................................................................................................................................................31 7.1 Nežádoucí oponenti................................................................................................................................................31 7.1.1 Nežádoucí oponent č. 1................................................................................................................................31 7.1.2 Nežádoucí oponent č. 2................................................................................................................................31 7.1.3 Nežádoucí oponent č. 3................................................................................................................................32 8 PŘÍLOHY ZA PROJEKT.....................................................................................................................................................32 8.1 Přílohy za projekt.....................................................................................................................................................32 1 Úvod Tato příručka pro uchazeče se vztahuje ke 3. veřejné soutěži ve výzkumu a experimentálním vývoji programu OMEGA, která byla vyhlášena dne 14. 5. 2015 Technologickou agenturou České republiky (dále jen „poskytovatel“). Příručka je koncipována jako souhrn nápověd z elektronického systému pro podávání návrhů projektů a jejím cílem je usnadnit přípravu návrhu projektu a podat jasné a stručné vysvětlení jednotlivých bodů formuláře pro podávání návrhu projektu. Návrhy projektů se podávají prostřednictvím elektronického systému pro podávání návrhů projektů (dále jen IS Patriot) dostupným na adrese https://vyzvy.tacr.cz/. Návrh projektu se předkládá v elektronické podobě, prostřednictvím IS Patriot. Po elektronickém odeslání návrhu projektu prostřednictvím IS Patriot si hlavní uchazeč vygeneruje list “Potvrzení podání elektronického návrhu projektu do IS Patriot”, kliknutím na ikonu razítka v sekci „Mé projekty“. Tento list obsahuje datum a čas odeslání uvedený také v elektronicky odeslaném návrhu projektu. Tato data musí být shodná. Soutěžní lhůta začíná dnem 15. 5. 2015 a končí dnem 30. 6. 2015 v níže uvedené hodiny následovně: 1. Návrh projektu bude možné odeslat prostřednictvím IS Patriot do 16:30:00 hod. 2. Potvrzení podání elektronického návrhu projektu do IS Patriot bude přijímáno do 23:59:59 hod. prostřednictvím datové schránky poskytovatele. Potvrzení podání elektronického návrhu projektu do IS Patriot musí být odesláno z datové schránky hlavního uchazeče do datové schránky poskytovatele. Rozhodující je datum a čas odeslání z datové schránky hlavního uchazeče. 3. Doklady k prokázání způsobilosti (mimo § 18 odst. 2, písm. a) ZPVV) budou přijímány do 23:59:59 hod. prostřednictvím datové schránky poskytovatele. Založení nového projektu Po registraci do IS Patriot budete informováni o Vaší registraci a přístupovém jméně a hesle. Následně se můžete přihlásit do aplikace, ve které budete vyplňovat elektronický návrh projektu do veřejné soutěže. Po prvním přihlášení založte „Nový projekt“ a vyplňte „Pracovní název projektu“. Pracovní název projektu Tento pracovní název nijak nefiguruje ve výsledné tiskové sestavě návrhu projektu a slouží uchazeči pouze k orientačním účelům. Maximální délka pracovního názvu projektu je 64 znaků. 2 1 IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE PROJEKTU 1.1 Identifikační kód projektu Vygeneruje se automaticky po založení projektu. Číslo bude složené z označení kódu programu, pořadí veřejné soutěže a pořadového čísla projektu dle jeho založení. 1.2 Název projektu v původním jazyce projektu Zadejte název projektu v jazyce, ve kterém bude projekt předložen. Název projektu zvolte tak, aby co nejlépe vystihoval Váš projekt. Může obsahovat jak číslice, tak písmena, popř. lomítka, podtržítka, pomlčky, mezery a další speciální znaky. Název začíná velkým písmenem. Název projektu zvolte uvážlivě, neboť jej v dalším průběhu veřejné soutěže, popřípadě v průběhu řešení projektu již nelze měnit. Název projektu je identifikační údaj projektu a slouží pouze k tomuto účelu, podle názvu se projekt nehodnotí. Přesto pamatujte na to, že na veřejně publikovaných seznamech (ať již tištěných či zveřejněných v rámci sítě Internet) je o Vašem projektu uvedeno jen jeho identifikační číslo a název. Maximální rozsah 254 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 1.3 Název projektu anglicky Název projektu v anglickém jazyce musí obsahově odpovídat názvu projektu uvedenému v údaji 1.2. Maximální rozsah 254 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 1.4 Veřejná soutěž, do které je daný projekt podáván Název veřejné soutěže, do které je daný projekt podáván, se vygeneruje automaticky: 3. veřejná soutěž Programu na podporu aplikovaného společenskovědního výzkumu a experimentálního vývoje OMEGA. 1.5 Program, do kterého je daný projekt podáván v rámci soutěže Název programu, do kterého je daný projekt podáván, se vygeneruje automaticky: TD - Program na podporu aplikovaného společenskovědního výzkumu a experimentálního vývoje OMEGA. 1.6 Datum zahájení a ukončení projektu 1.6.1 Datum zahájení projektu Uveďte měsíc a rok zahájení řešení projektu. Řešení projektu může být zahájeno nejdříve v lednu 2016 a nejpozději 1. června 2016. 1.6.2 Datum ukončení projektu Uveďte měsíc a rok ukončení řešení projektu. Nejzazší datum ukončení řešení projektu je 31. prosince 2017. Minimální délka řešení projektu je 12 měsíců a maximální délka řešení je 24 měsíců. Období nebo část řešení projektu v závěrečném roce řešení může být kratší než 12 měsíců. 3 1.7 Kód důvěrnosti údajů Stupeň důvěrnosti údajů – vyplňujte podle následujícího číselníku. Uvádí se kód důvěrnosti údajů poskytovaných do CEP (nikoliv samotného předmětu řešení projektu). S = úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhající ochraně podle zvláštních právních předpisů; C = předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 zákona č. 89/2012 Sb., Nového občanského zákoníku). 1.8 Hlavní obor projektu Kód z číselníku oborů platného pro CEP, CEZ a RIV; číselníková položka, vyberte z číselníku. 1.9 Vedlejší obor projektu Kód z číselníku oborů platného pro CEP, CEZ a RIV; číselníková položka, vyberte z číselníku. 1.10 Další vedlejší obor projektu Kód z číselníku oborů platného pro CEP, CEZ a RIV; číselníková položka, vyberte z číselníku. 1.11 Cíle řešení projektu v původním jazyce projektu Uveďte cíle řešení projektu v českém jazyce. Maximální rozsah 800 znaků. 1.12 Cíle řešení projektu v anglickém jazyce Uveďte cíle řešení projektu v anglickém jazyce. Obsahově musí odpovídat cílům řešení projektu uvedeným v bodě 1.11. Maximální rozsah 800 znaků. 1.13 Klíčová slova v původním jazyce Uveďte klíčová slova vystihující řešení projektu. Při vyplňování klíčových slov se doporučuje používat v maximální míře termíny, které se běžně vyskytují v renomovaných informačních zdrojích. Jako klíčové slovo je možné použít i sousloví (několik slov oddělených mezerami). Jednotlivé výrazy (klíčová slova) oddělujte středníkem. Maximální rozsah 254 znaků. 1.14 Klíčová slova v anglickém jazyce Uveďte klíčová slova v anglickém jazyce. Obsahově musí odpovídat klíčovým slovům uvedeným v bodě 1.13. Jednotlivé výrazy (klíčová slova) oddělujte středníkem. Maximální rozsah 254 znaků. 1.15 Výsledky a výstupy projektu 1.15.1 Výsledky projektu Tento bod uchazeč nevyplňuje. Automaticky se vyplní všechny výsledky podporované programem OMEGA a uplatnitelné v RIV, které jsou uvedeny v bodě 3. Uvedených výsledků musí být dosaženo nejpozději při ukončení řešení projektu. 4 1.15.2 Výsledky projektu – ostatní Tento bod uchazeč nevyplňuje. Automaticky se vyplní výsledky typu O (ostatní výsledky), které jsou uvedeny v bodě 3. Uvedených výsledků musí být dosaženo nejpozději při ukončení řešení projektu. 1.16 Kategorie výzkumu, experimentálního vývoje a inovací Zvolte převažující kategorii výzkumu a vývoje za projekt celkem. AV – aplikovaný výzkum; EV – experimentální vývoj. 1.17 Národní priority orientovaného výzkumu Vyberte z uvedených Národních priorit orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (NPOV) podporovaných programem OMEGA jeden hlavní a případně až dva vedlejší cíle, k jejichž naplnění nejvíce přispěje úspěšné vyřešení Vašeho projektu, tj. dosažení cíle a výsledků projektu. Zvolené cíle mohou být z různých oblastí či podoblastí. 1.17.1 Národní priority orientovaného výzkumu – poznámka Vysvětlete, jakým způsobem řešení projektu přispěje k naplnění Vámi označených cílů Národních priorit orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. Maximální rozsah 500 znaků. 1.18 Oborové zaměření projektu dle CZ-NACE Vyberte jednu možnost, která charakterizuje převažující tematické zaměření Vašeho projektu. Tyto údaje poskytovatel povinně předává Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. 1.19 Předmět řešení návrhu projektu Jedná se o samotnou činnost uchazeče jako příjemce, která vede k dosažení deklarovaných výsledků a cílů projektu. Maximální rozsah 500 znaků. 2 PŘEDSTAVENÍ PROJEKTU 2.1 Cíl projektu (účel podpory) Cíl projektu vyjadřuje záměr, který chcete tímto projektem realizovat, jedná se o konkrétní závazek, který bude součástí Smlouvy o poskytnutí podpory. Stanovenému a definovanému cíli projektu musí odpovídat konkrétní výsledky projektu a způsob jejich předání a zpracování. Definice cíle odpovídá na základní otázky: Čeho bude dosaženo? Do kdy? Hlavní cíle projektu se nesmí změnit ani v rámci veřejné soutěže, ani v průběhu celého řešení projektu. Maximální rozsah 800 znaků. 2.2 Postup řešení, novost Popište, jakým způsobem budete postupovat (co, jakým způsobem a kdy budete řešit), abyste dosáhli stanovených cílů projektu. Uveďte, v čem je Vaše řešení inovativní. Maximální rozsah 1 000 znaků. 5 2.3 Použité metody Popište metody a postupy, které budete používat při řešení projektu. Uveďte, zda a v čem jsou navržené metody nové. Uveďte také, proč je považujete za nejvhodnější pro dosažení cílů projektu. Maximální rozsah 800 znaků. 2.4 Současný stav poznání a předchozí řešení 2.4.1 Současný stav poznání a předchozí řešení – poznámka Popište předchozí řešení i současný stav poznání problematiky, kterou budete v rámci projektu řešit, a to na národní i mezinárodní úrovni. Popište, jakým způsobem se Vámi navrhovaný projekt vymezuje k obdobným projektům. Pokud některé projekty jsou v IS VaVaI, popište je v bodu 2.4.2. Maximální rozsah 1 000 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 2.4.2 Obdobné a související projekty nebo výzkumné záměry 2.4.2.1 Identifikační kód Uveďte identifikační kódy jiných projektů uvedených v CEP a výzkumných záměrů uvedených v CEZ, které jsou uvedeny v IS VaVaI, a které řeší obdobnou problematiku. Jedná se o projekty a výzkumné záměry, u kterých se předpokládá shodná část výsledků. Vyplní se v případě, že takové projekty nebo výzkumné záměry existují. V případě neuvedení kódů relevantních projektů může být návrh projektu vyloučen ze soutěže na základě podezření na duplicitní řešení projektů. Maximální rozsah 64 znaků. 2.4.2.2 Popis vztahu k navrhovanému projektu Popište vzájemný vztah (např. odlišnosti/podobnosti/návaznosti) předkládaného návrhu projektu s projektem/ty uvedeným/i v bodě 2.4.2.1. Maximální rozsah 800 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 2.5 Vysvětlení užitečnosti řešení / Projevení zájmu a následné využití v praxi Popište a prokažte užitečnost řešení projektu a následný dopad řešení na společnost nebo její segment. Uveďte, kdo může být uživatelem výsledku projektu a zda a jakým způsobem je zajištěn přenos účinku do společnosti nebo na její segment. Prokázání užitečnosti můžete doložit přílohou, např. letter of intent, a to jejím nahráním v PDF formátu do bodu 8.1. Odůvodněte, proč je třeba řešit právě Váš projekt a právě v této době. Uveďte, proč by měl být návrh projektu podpořen z veřejných zdrojů. Maximální rozsah 1 500 znaků. 2.6 Výzkumná a/nebo technická nejistota (stupeň novosti) Uveďte všechny možné výzkumné či technické důvody, pro které by nemusel projekt dosáhnout stanovených cílů a předpokládaných výsledků. TA ČR chce přednostně podpořit progresivní poznatky VaV s vysokým inovačním potenciálem. Rizika týkající se projektu, tj. netýkající se přímo výzkumu či techniky jako takových, uvádějte v části 2.7. Maximální rozsah 800 znaků, doporučený cca poloviční. 6 2.7 Analýza rizik ohrožujících dosažení výsledků projektu Rizika dosažení cíle a výsledků projektu vyjadřují, jaké předpoklady/podmínky musí být splněny, aby bylo dosaženo výsledků uvedených v návrhu projektu. Identifikujte rizika ohrožující projekt a jeho výsledky, např. nedostatečné řešitelské kapacity, finanční situaci uchazeče, nestabilitu v potenciálu využití výsledku, nepříznivý vývoj ve společenské realitě nebo na relevantních trzích a jiné. Uveďte předpokládaná rizika dosažení výsledků projektu, míru tohoto rizika a způsob jeho eliminace. Dále vyjádřete i rizika, která nemůžete ovlivnit nebo mít pod kontrolou, tj. ta, která jsou nezávislá na řešitelském týmu výzkumného projektu nebo realizačním týmu. Maximální rozsah 2 000 znaků. 2.8 Naplnění specifického cíle programu 2.8.1 Specifický cíl programu, se kterým je projekt v souladu Vyberte jeden specifický cíl z nabídky specifických cílů programu. 2.8.2 Naplnění specifického cíle programu - poznámka Popište, jakým způsobem přispěje projekt k naplnění Vámi vybraného specifického cíle programu. Maximální rozsah 800 znaků. 2.9 Motivační účinek podpory projektu Vyberte z nabídky z uvedených možností jednu, která nejlépe charakterizuje, jakého motivačního účinku by bylo dosaženo v případě poskytnutí státní podpory. Dále popište motivační účinek podpory projektu jako celku, např. zda by byl projekt realizován i při neobdržení podpory a v jakém rozsahu. Státní podpora musí mít motivační účinek, tj. musí vést k tomu, že příjemci změní své chování tak, že se zvýší jejich činnost v oblasti vědy, výzkumu a inovací (dále jen VaVaI) pokud jde o míru, rozsah, vynaloženou částku nebo rychlost. Státní podpora hraje pozitivní roli, je-li dobře zaměřená a vytváří-li vhodnou pobídku pro podniky, aby zvýšily činnost v oblasti VaVaI. Lze použít následující kritéria spolu s dalšími relevantními kvalitativními a/nebo kvantitativními faktory: a) značné zvětšení velikosti projektu či činnosti v případě přidělení podpory: růst celkových nákladů na projekt (bez snížení výdajů příjemce podpory v porovnání se situací, kdy by nebyla poskytnuta podpora), zvýšení počtu osob přidělených na činnosti v oblasti VaVaI. b) značné zvětšení rozsahu projektu či činnosti v případě přidělení podpory: zvýšení počtu očekávaných přínosů projektu, náročnější projekt, který se vyznačuje vyšší pravděpodobností dosažení zásadního pokroku na poli vědy nebo techniky či vyšším rizikem neúspěchu (spojeným zejména s vyšším rizikem obsaženým ve výzkumném projektu, s dlouhodobou povahou projektu a s nejistotou ohledně jeho výsledků). c) značné zvýšení celkové částky vynaložené příjemcem na projekt či činnost v případě přidělení podpory: celkové zvýšení nákladů na VaVaI vynaložených příjemcem, změny rozpočtových prostředků přidělených na projekt (bez odpovídajícího snížení rozpočtu jiných projektů), zvýšení nákladů na VaVaI vynaložených příjemcem, vyjádřené jako podíl celkového obratu. d) značné zkrácení doby řešení či urychlení příslušné činnosti: kratší doba dokončení projektu ve srovnání se situací, kdy by byl projekt uskutečňován bez podpory. 7 e) předložení žádosti o podporu před zahájením prací na projektu nebo činnosti: Pokud je příjemcem podpory malý nebo střední podnik, je motivační účinek podpory podle Evropské komise automaticky dosažen v případě naplnění těchto dvou podmínek: 1. řešení projektu nebylo zahájeno před podáním žádosti a 2. částka podpory je nižší než 7,5 miliónů EUR na projekt. Pokud lze prokázat významný účinek na alespoň jeden z bodů a) – e) s přihlédnutím k běžnému chování podniku v příslušném odvětví, Evropská komise obvykle vyvodí závěr, že navrhovaná podpora má motivační účinek. 2.9.1 Motivační účinek podpory projektu – poznámka Popište význam přidělení podpory ve srovnání s nulovou variantou (tj. při nepřidělení podpory z hlediska rozsahu projektu, jeho cílů a rychlosti realizace). Maximální rozsah 1 000 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 2.10 Popis způsobu uplatnění výsledků Popište, jaké jsou možnosti uplatnění výsledků projektu v praxi. Uveďte Vámi plánovaný způsob (včetně postupu) uplatnění výsledků projektu v praxi, popřípadě na trhu (komercializace) či jiné předpokládané využití výsledků. Uveďte možná rizika plánovaného zavádění výsledků do praxe nebo způsobu komercializace. Popište, v jaké oblasti společnosti (např. veřejná politika a správa, školství)/na jakém trhu (např. trh se strojírenskými výrobky v ČR, globální uplatnění apod.) plánujete uplatnit výsledky projektu a pomocí jakých aktivit hodláte proniknout do této oblasti/na trh. Popište související dopady aplikace výsledků na hlavní cíl programu OMEGA, tedy na konkurenceschopnost České republiky, zvýšení kvality života jejích obyvatel a vyvážený socio-ekonomický rozvoj společnosti. Uveďte potenciální odběratele či zájemce o Vámi tvořené výsledky, doložené nejlépe formou předběžného potvrzení zájmu (např. odběratelé v rámci veřejného, soukromého sektoru nebo sektoru služeb, tedy organizace státní správy a samosprávy, územně samostatné celky, vzdělávací nebo kulturní instituce, zdravotnická zařízení, další nestátní neziskové organizace apod.). Pokud nemáte konkrétního odběratele, uveďte výčet potenciálních odběratelů. Svá tvrzení můžete doložit např. provedeným průzkumem trhu, případně průzkumem budoucího uplatnění výsledků a jejich přínosů. Tyto dokumenty přiložte k návrhu projektu jako přílohy, a to jejich nahráním v PDF formátu k bodu 8.1. Před ukončením projektu by tato kapitola měla být základem implementačního plánu. Maximální rozsah 2 000 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 2.11 Přínosy projektu dle předpokladu Uveďte přínosy projektu, kterých předpokládáte, že bude dosaženo. Přínosy projektu by měly respektovat zaměření a cíle programu. Jednotlivé přínosy formulujte tak, aby bylo zřejmé, kdo je typický uživatel těchto výsledků, jaké jeho potřeby budou uspokojeny, jaká je jejich závažnost či důležitost a jak souvisejí s cílem, resp. specifickým cílem daného programu. Popište očekávané přínosy, které bude možno hodnověrně ověřit a prokázat, že právě konkrétní využití poznatků z řešení projektu mělo zásadní podíl na jejich dosažení. Neuvádějte přínosy obecně platné a proklamativní. Zejména pokud očekáváte tržní uplatnění svých budoucích dosažených výsledků, pokuste se přínosy projektu věrohodně vyčíslit. Maximální rozsah 800 znaků. 8 3 HARMONOGRAM A VÝSTUPY/VÝSLEDKY PROJEKTU Členění projektu a délka trvání projektu by měly být navrženy s ohledem na řešenou problematiku, stanovené cíle a plánované výsledky projektu. Řešení projektu musí být rozděleno na jednotlivá, logicky ucelená období, jejichž délka trvání musí vždy odpovídat kalendářnímu roku. Tato období pak mohou být dále členěna na samostatné ucelené části/úseky/fáze řešení projektu, které budou na sebe vzájemně logicky a časově navazovat. Ucelené období, v časovém rozsahu trvání jednoho roku pojmenujte, popište a rozdělte na jednotlivé samostatné části podle prováděných činností a plánovaných výstupů. Každé období by mělo mít své vlastní činnosti a výstupy, jejichž dosažení musí být měřitelné a kontrolovatelné. Provedení všech činností a dosažení všech dílčích výstupů by mělo zaručit dosažení cíle celého projektu. Nové období řešení projektu zadáte vyplněním jeho názvu a uložením. Na každé období musíte kliknout pro doplnění dalších údajů. 3.1 Název období a rok 3.1.1 Název období Uveďte název logicky uceleného období řešení projektu. Délka trvání období musí vždy odpovídat kalendářnímu roku. Období/část řešení projektu v prvním a v posledním roce řešení může být kratší než 12 měsíců. Maximální rozsah 254 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 3.1.2 Rok Rok (období) řešení: od 2016 do 2017 (dle délky řešení projektu). 3.2 Činnosti a výstupy/výsledky daného období 3.2.1 Dílčí činnosti daného období Uveďte a stručně popište činnosti, které plánujete v daném roce vykonat. Činnosti by měly být úzce provázány s výstupy daného roku, tj. každá činnost by měla být zakončená nějakým alespoň dílčím výstupem/výsledkem. Činnosti a výstupy by měly být jasně vymezené, měřitelné a se stanoveným datem dosažení. Jestliže je již jasné, PROČ má být projekt realizován, a CO je konkrétním cílem projektu, popište, co všechno a kdy je potřeba zajistit a jakých výstupů (a v jakých termínech) je potřeba jednotlivými kontrolovatelnými a vyhodnotitelnými kroky dosáhnout. Počet výstupů by měl být stanoven tak, aby uvedené činnosti a výstupy plně zajistily dosažení cíle projektu a zároveň všechny musely být uskutečněny, aby bylo dosaženo cíle. Naplnění výstupů musí být kontrolovatelné. Definice činností a formulace dílčích výstupů v návrhu projektu poskytuje posuzovatelům návrhu projektu informaci, zda autor projektu má jasno v tom, jak bude řešit projekt a v době realizace projektu slouží k průběžné kontrole postupu řešení projektu. Stanovené výstupy odpovídají také na otázku, JAK bude realizováno řešení projektu např. provedení terénního šetření, zanalyzování dat. Maximální rozsah 1 000 znaků. 3.2.2 Výstupy/výsledky daného období Výstupy období by měly úzce navazovat na činnosti prováděné v tomto či v předcházejícím období. Každé období by mělo mít alespoň jeden věcný výstup. Výstupy by měly být jasně vymezené, měřitelné a se stanoveným datem dosažení. Výstupem daného roku mohou být jak výsledky uznávané v RIV, 9 tak výstupy v kategorii “ostatní”*, např. vyhodnocení terénního šetření, protokoly z měření apod. Povinným výstupem každého roku je průběžná, resp. závěrečná zpráva z řešení projektu. *u výsledku druhu O - ostatní (články, zprávy o řešení projektu) se doporučuje uvádět termín realizace/implementace shodný s termínem dosažení výsledku/výstupu. 3.2.2.1 Identifikační číslo Toto identifikační číslo výsledku se ke každému výsledku přiřadí automaticky. Bude složeno z evidenčního čísla projektu - roku, písmena V a pořadového čísla výsledku v rámci projektu. 3.2.2.2 Název výstupu/výsledku Uveďte název výstupu. Maximální rozsah 150 znaků. 3.2.2.3 Popis dílčího výstupu/výsledku Uveďte popis předpokládaného výsledku projektu. Popis výsledku projektu formulujte tak, aby se z tohoto popisu hodnotitelé projektu jednoznačně dozvěděli, o jaký výsledek se jedná, že tento výsledek zaručuje, že bude dosaženo definovaného cíle projektu, tj. uveďte takové výsledky, ke kterým se zavazujete, že jich bude dosaženo do ukončení řešení projektu. Zároveň jsou dosažené výsledky indikátory dosažení stanoveného cíle projektu. Maximální rozsah 500 znaků. 3.2.2.4 Druh výsledku podle struktury databáze RIV Pro daný výsledek zvolte jeho druh dle databáze Rejstřík informací o výsledcích (RIV), který je dostupný na www.vyzkum.cz. Návrh projektu musí zahrnovat dosažení druhů podporovaných výsledků aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje v rámci programu OMEGA, ve vazbě na stanovený cíl projektu. Projekt může předpokládat dosažení i jiných výsledků (např. článek ve sborníku, kapitola v odborné knize, odborná kniha, atd.), minimálně jeden z výsledků však musí být z kategorie podporovaných programem OMEGA (N – certifikované metodiky, včetně specializovaných map s odborným obsahem; R – software; Hleg – výsledky promítnuté do právních předpisů a norem a Hneleg – výsledky promítnuté do směrnic a předpisů nelegislativní povahy závazných v rámci kompetence příslušného poskytovatele; V – výzkumná zpráva). Výzkumná zpráva – jedná se o výsledek, který bude obsahovat utajované informace podle zvláštního právního předpisu, např. zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů. S ohledem na podmínky nakládání s tímto výsledkem, stanovené v právní úpravě zákona č. 412/2005 Sb., bude tento výsledek po ukončení řešení projektu předán řešitelem prostřednictvím tajné spisovny přímo odběrateli/uživateli tohoto výsledku, jehož zájem aplikovat výsledek doložil uchazeč v návrhu projektu. Tento odběratel/uživatel také zajistí předání údajů o tomto výsledku prostřednictvím tajné spisovny do IS VaVaI. 3.2.2.5 Termín dosažení výstupu/výsledku Uveďte měsíc a rok, kdy dosáhnete splnění konkrétního výsledku. Dosažením výsledku se rozumí faktické dosažení výsledku podle platné Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů. Dosažení je např. osvědčení o certifikaci (v případě výsledku N), zanesení výsledku do směrnice, případně do zákonů apod. (v případě výsledků Hleg a Hneleg). Výsledku musí být dosaženo nejdéle do doby ukončení projektu. 10 3.2.2.6 Termín realizace/implementace výsledku Uveďte předpokládaný termín realizace/implementace výsledku, tj. zavedení výsledku do praxe, např. termín zveřejnění směrnice nebo předpisu nelegislativní povahy ve Věstníku příslušného odběratele/uživatele výsledku. Výsledky projektu musí být implementovány v období do dvou let po ukončení řešení projektu. Není však vyloučeno, že některé výsledky (typicky R - software) jsou implementovány do praxe již v době řešení. 4 ŘÍZENÍ PROJEKTU 4.1 Popis způsobu řízení projektu Popište, jakým způsobem bude zajištěno řízení projektu, zejména v případě většího počtu příjemců podpory popište způsob koordinace projektu. Rozepište odpovědnosti jednotlivých uchazečů projektu, uveďte osobu odpovědnou za řízení projektu (koordinaci jednotlivých členů týmu, dohled nad plněním harmonogramu prací apod.) a popište, jakým způsobem bude zajištěna spolupráce, komunikace a vzájemná informovanost uchazečů, resp. členů řešitelského týmu. Maximální rozsah 1 500 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 4.2 Existující know-how a materiální a technické vybavení Slouží k prokázání schopnosti uchazeče zabezpečit řešení projektu na požadované úrovni po celou dobu řešení projektu. Uveďte již vlastněné materiální a technické vybavení nutné pro úspěšné řešení projektu, např. materiál, prostory, technické a personální zabezpečení, výrobní nebo laboratorní kapacity. Dále uveďte existující relevantní výsledky, know-how či technologie zapojených účastníků projektu, které budou využity při řešení projektu. Vyjasněte způsob přístupu k existujícímu hmotnému a nehmotnému majetku zapojených subjektů. Přesné vymezení práv jednotlivých účastníků (zejména výzkumných organizací) může snížit rizika při následné realizaci projektu vyplývající ze vztahů mezi zapojenými subjekty. Uvedení existujících výsledků, know-how či technologií využívaných v rámci řešení projektu může snížit riziko následných problémů při dělení vlastnických práv a přístupu k výsledkům projektu. Maximální rozsah 1 600 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 4.3 Rozdělení práv a přístup k výsledkům projektu Popište plánované rozdělení práv k duševnímu vlastnictví vytvořenému při řešení projektu. Uveďte konkrétně, v jakém poměru budou výsledky vlastněny každým z účastníků. Toto rozdělení je závazné pro tvorbu smlouvy o účasti na řešení projektu, kterou mezi sebou uzavírají hlavní uchazeč s dalšími účastníky. Uveďte, jak bude zajištěn přístup k výsledkům řešeného projektu, a to jak pro další účastníky projektu, tak pro uživatele výsledků a veřejnost. V případě výsledků, které nemají za následek vznik práv duševního vlastnictví a mají být obecně šířeny, uveďte způsob tohoto šíření. Maximální rozsah 1 600 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 11 5 UCHAZEČ PROJEKTU 5.1.1 Identifikační údaje uchazeče Uchazečem projektu může být vždy jen jeden hlavní příjemce a libovolný (tj. i žádný) počet dalších účastníků. Pro každého uchazeče musíte doplnit podrobné údaje. Uchazeče zadáte vyplněním jeho názvu a uložením. Identifikační údaje uchazeče budou automaticky vyplněny na základě uvedení IČ tuzemského uchazeče. Tato data budou vyplňována z veřejně dostupných registrů a nejsou v této části editovatelná. V případě nesrovnalostí automaticky vyplněných dat, prosím, okomentujte v bodě 5.1.1.21 „Komentář k identifikačním údajům uchazeče“. Zahraniční uchazeči si identifikační údaje uchazeče vyplní sami. 5.1.1.1 Role uchazeče na projektu Uchazečem projektu může být vždy jen jeden hlavní příjemce a libovolný (tj. i žádný) počet dalších účastníků. 5.1.1.2 IČ Je jednoznačnou identifikací organizace a musí vždy u tuzemského uchazeče obsahovat 8 znaků - číslic např. 00020478. Uchazeč se sídlem mimo ČR vyplní toto pole obdobou IČ. Informační systém dokáže na základě zadaného IČ načíst většinu identifikačních údajů uchazeče. Načtená data prosím zkontrolujte, a v případě nesrovnalostí okomentujte v bodě 5.1.1.21. Maximální rozsah 16 znaků. 5.1.1.3 DIČ Subjekt, který není plátcem DPH, ponechá toto pole prázdné. Podle typu daňového subjektu může být kmenová část, kterou tvoří obecný identifikátor (tj. ve většině případů rodné číslo u fyzické osoby, IČ u právnické osoby) např. CZ1234567890. U zahraničních subjektů uveďte DIČ ve formátu platném pro daný stát. Maximální rozsah 16 znaků. 5.1.1.4 Obchodní jméno Vyplňte obchodní jméno, název organizace přesně podle platných dokumentů. Maximální rozsah 300 znaků. 5.1.1.5 Organizační jednotka Organizační jednotka uchazeče podílejícího se na řešení projektu. Vyplňujte pouze, pokud je relevantní. Pokud jste v uvedeném seznamu nenalezli odpovídající organizační jednotku, oznamte tuto skutečnost prostřednictvím aplikace Helpdesk dostupné na stránkách www.tacr.cz/hesk/, kde uveďte číslo projektu a název organizační jednotky. 5.1.1.6 Kód organizační jednotky Kód organizační jednotky uchazeče podílejícího se na řešení projektu. Pokud jste v uvedeném seznamu nenalezli odpovídající kód organizační jednotky, oznamte tuto skutečnost prostřednictvím aplikace Helpdesk dostupné na stránkách www.tacr.cz/hesk/, kde uveďte číslo projektu, název organizační jednotky a odpovídající kód. 12 5.1.1.7 Zařazení subjektu podle jeho právní formy Výběr právní formy uchazeče dle uvedené nabídky. Jinou právní formu nelze vyplnit. NAD – Nadace (zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů) OCS – Organizace cizího státu OPS – Obecně prospěšná společnost (zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech) OSS – Organizační složka státu podle zákona č. 219/2000 Sb. PON – Jiná právnická osoba (tj. právnická osoba nezařaditelná podle předcházejících kódů) POO – Právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku (§ 2 odst. 2 písm. a) a § 27) SPO – Státní příspěvková organizace (zákon č. 219/2000 Sb.) USC – Územně samosprávní celek VVI – Veřejná výzkumná instituce (zákon č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích) VVS – Veřejná nebo státní vysoká škola (zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů) ZSP – Zájmové sdružení právnických osob (založeno dle § 20f až § 21 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník) 5.1.1.8 Typ organizace Výběr typu organizace: ● VO – výzkumná organizace ● MP – malý podnik ● SP – střední podnik ● VP – velký podnik Lze vybrat pouze jednu možnost. Uchazeč/uchazeči zvolí typ organizace: a) Výzkumná organizace: “organizací pro výzkum a šíření znalostí” (dále jen “výzkumná organizace”) se rozumí subjekt (např. univerzita nebo výzkumný ústav, agentura pro transfer technologií, zprostředkovatel v oblasti inovací, fyzický nebo virtuální spolupracující subjekt zaměřený na výzkum), bez ohledu na jeho právní postavení (zřízený podle veřejného, nebo soukromého práva) nebo způsob financování, jehož hlavním cílem je provádět nezávisle základní výzkum, průmyslový výzkum nebo experimentální vývoj nebo veřejně šířit výsledky těchto činností formou výuky, publikací nebo transferu znalostí. Pokud tento subjekt rovněž vykonává hospodářské činnosti, je třeba‚ pro financování, náklady a příjmy těchto hospodářských činností vést oddělené účetnictví. Podniky, jež mohou uplatňovat rozhodující vliv na takovýto subjekt, např. jako podílníci nebo členové, nesmí mít přednostní přístup k výsledkům, jichž dosáhl. 13 b) Malý a střední podnik: “malými a středními podniky“ (dále jen „MSP“) se rozumějí podniky ve smyslu Nařízení. Definice malých a středních podniků je uvedena v Příloze I tohoto nařízení. Při určování lze rovněž využít postupů pro zařazování podnikatelů do jednotlivých kategorií zpracovaného MPO. Kde za: 1) středního podnikatele se považuje podnikatel, pokud: a) zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, a b) jeho aktiva/majetek nepřesahují korunový ekvivalent částky 43 mil. EUR nebo má obrat/příjmy nepřesahující korunový ekvivalent 50 mil. EUR; 2) malého podnikatele se považuje podnikatel, pokud: a) zaměstnává méně než 50 zaměstnanců, a b) jeho aktiva/majetek, nebo obrat/příjmy nepřesahují korunový ekvivalent 10 mil. EUR. c) „velkými podniky“ se rozumějí podniky, které nepatří do definice malých a středních podniků. Pozor, důležitá je otázka vlastnictví společnosti. Při stanovení kategorie velikosti podniku je nezbytné zohlednit také existující vlastnické vztahy. Pokud je podnik vlastněn jiným podnikem, je nutné započítat do velikosti podniku, který se účastní veřejné soutěže dále také příslušný podíl zaměstnanců a podíl obratu, a to dle velikosti vlastníka a jeho vlastnického podílu. 5.1.1.8.1 Typ výzkumné organizace - podrobnější specifikace V případě organizace VO je nutné zařazení organizace do uvedených možností.  VVS - veřejná vysoká škola  AV ČR - Akademie věd ČR  ostatní VVI - veřejná výzkumná instituce mimo AV ČR  ostatní VO - výzkumná organizace mimo VVS a VVI 5.1.1.9 Název ulice Úřední název ulice nebo prostranství uchazeče podílejícího se na řešení projektu. 5.1.1.10 Číslo popisné Číslo popisné sídla uchazeče podílejícího se na řešení projektu. 5.1.1.11 Číslo orientační Číslo orientační sídla uchazeče podílejícího se na řešení projektu. Pokud adresa sídla uchazeče obsahuje i číslo orientační, je nutné toto pole vyplnit. 5.1.1.12 Obec Město nebo obec, ve kterém má uchazeč sídlo. 14 5.1.1.13 Část obce Část obce, městská část nebo obvod uchazeče podílejícího se na řešení projektu. Pokud adresa sídla uchazeče obsahuje i část obce, městskou část nebo obvod, je nutné toto pole vyplnit. 5.1.1.14 PSČ Poštovní směrovací číslo. PSČ pište jako 5-ti znakové číslo bez mezery za třetí číslicí. 5.1.1.15 Okres Okres, ve kterém má uchazeč sídlo. Vyberte z uvedených okresů. 5.1.1.16 Kraj Kraj, ve kterém má uchazeč sídlo. Vyberte z uvedených krajů. 5.1.1.17 Stát Stát, ve kterém je uchazeč zaregistrován. 5.1.1.18 WWW adresa Internetová adresa domovské stránky uchazeče. Maximální rozsah 100 znaků. 5.1.1.19 ID Datové schránky ID Datové schránky organizace uchazeče podílejícího se na řešení projektu (pozor, nezadávejte ID osoby, které bývá 6-ti místné). ID Datové schránky organizace má nejčastěji 7 znaků. Zahraniční uchazeč/další uchazeč nevyplňuje. 5.1.1.20 Datum vzniku společnosti Uveďte datum vzniku vaší společnosti, a to dle data zápisu do Obchodního rejstříku, Živnostenského rejstříku, dle zakládací listiny, zřizovací listiny či jiné relevantní listiny. V případě, že uchazečem je společnost (podnik), která je mladší než 18 měsíců (tj. od data zápisu do obchodního rejstříku do data odeslání elektronického návrhu projektu prostřednictvím IS Patriot), musí být do přílohy 8.1 předložen finanční plán, který prokáže, že má uchazeč zajištěné finanční krytí předkládaného projektu a své činnosti, vzhledem k neexistující účetní historii. 5.1.1.21 Komentář k identifikačním údajům uchazeče Tento bod vyplňte pouze v případě, že data automaticky vyplněná výše nesouhlasí se skutečností. V případě potřeby, prosím, uveďte dané body přihlášky s odůvodněním. Maximální rozsah 2 000 znaků. 5.1.2 Statutární orgán uchazeče Uveďte všechny členy statutárního orgánu uchazeče dle výpisu z Obchodního rejstříku, Živnostenského rejstříku, zakládací listiny, či zřizovací listiny. Tyto údaje budou také sloužit Komisi pro přijímání návrhů projektů k posouzení splnění podmínek prokázání způsobilosti uchazeče v návaznosti na doložení kvalifikačních dokumentů uchazeče. 15 5.1.2.1 Statutární orgán uchazeče 5.1.2.1.1 Tituly před jménem Např. Bc., Mgr., Ing., RNDr., JUDr., MUDr., PaedDr., doc., prof., atd. 5.1.2.1.2 Jméno 5.1.2.1.3 Příjmení 5.1.2.1.4 Titul za jménem Např. CSc., DrSc., Ph.D., MBA, atd. 5.1.2.1.5 Role Např. předseda, člen představenstva, jednatel, apod. 5.1.2.1.6 Telefon Uveďte v mezinárodním formátu. Např. +420123456789. 5.1.2.1.7 E-mail 5.1.2.2 Komentář k údajům o statutárním orgánu Tento bod vyplňte pouze v případě, že data automaticky vyplněná výše nesouhlasí se skutečností. V případě potřeby, prosím, uveďte dané body přihlášky s odůvodněním. Maximální rozsah 2 000 znaků. 5.1.3 Řešitelský tým 5.1.3.1 Klíčové osoby řešitelského týmu Uveďte klíčové odborníky, kteří zaručí úspěšné řešení projektu. Není nutné uvádět všechny členy řešitelského týmu ani pomocné pracovníky. Řešitelský tým, odbornost a komplementarita jeho členů bude součástí hodnocení projektu. Zvažte tedy pečlivě, které členy týmu v návrhu projektu uvedete. Pokud v průběhu řešení projektu dojde u osob, které budou v návrhu projektu uvedeny, ke změně jejich účasti na projektu, je nutné o této skutečnosti informovat poskytovatele. 5.1.3.1.1 Role Řešitel/Další řešitel/Člen řešitelského týmu. Vyberte jednu možnost z přehledu (číselníku) již zadaných osob. Roli „Řešitel“ může mít pouze jedna osoba. Řešitel je osoba u hlavního příjemce, která bude po uzavření Smlouvy o poskytnutí podpory (resp. vydání Rozhodnutí o poskytnutí podpory), odpovědná hlavnímu příjemci za celkovou i odbornou úroveň projektu. Musí být k hlavnímu příjemci v pracovním poměru nebo v poměru pracovnímu obdobném, nebo musí na základě udělené podpory pracovní poměr vzniknout. Každý návrh projektu musí mít právě jednoho řešitele. Roli „Další řešitel“ může zvolit vždy jedna osoba u dalších účastníků projektu, přičemž každý další účastník projektu musí mít zvolenou právě jednu osobu s rolí Další řešitel. Další řešitel je osoba u dalšího účastníka projektu, která bude po uzavření Smlouvy o poskytnutí podpory (resp. vydání 16 Rozhodnutí o poskytnutí podpory) odpovědná dalšímu účastníkovi projektu za celkovou i odbornou úroveň projektu. Musí být k dalšímu účastníkovi projektu v pracovním poměru nebo v poměru pracovnímu obdobném nebo musí na základě udělené podpory pracovní poměr vzniknout. Další klíčové osoby jak od hlavního příjemce, tak od dalších účastníků projektu budou mít roli „Členové řešitelského týmu“. 5.1.3.1.2 Tituly před jménem Např. Bc., Mgr., Ing., RNDr., JUDr., MUDr., PaedDr., doc., prof., atd. 5.1.3.1.3 Jméno 5.1.3.1.4 Příjmení 5.1.3.1.5 Titul za jménem Např. CSc., DrSc., Ph.D., MBA, atd. 5.1.3.1.6 Rodné číslo Rodné číslo uveďte bez lomítka. Pokud uchazeč není státní příslušnosti ČR, vyplní toto pole datem narození ve formátu RRMMDD. 5.1.3.1.7 Státní příslušnost 5.1.3.1.8 Telefon Uveďte v mezinárodním formátu. Např. +420123456789. 5.1.3.1.9 Mobilní telefon Uveďte v mezinárodním formátu. Např. +420123456789. 5.1.3.1.10 E-mail 5.1.3.1.11 Funkce v organizaci Uveďte vykonávanou funkci v organizaci uchazeče. Např. ředitel, vedoucí oddělení, referent, výzkumný pracovník apod. 5.1.3.1.12 Stěžejní vykonávané činnosti při řešení projektu Uveďte hlavní činnosti, za které bude osoba v projektu odpovědná. Maximální rozsah 1 000 znaků. 5.1.3.1.13 Počet úvazků při řešení projektu Uveďte do tabulky průměrný roční úvazek na projekt tzv. „člověko-rok“. Výši úvazku můžete uvést na max. 2 desetinná čísla. 17 5.1.3.1.14 Odborný životopis 5.1.3.1.14.1 Vzdělání Uveďte nejvyšší dosažené vzdělání a případné doplňující vzdělání související s tématem návrhu projektu. Maximální rozsah 500 znaků. 5.1.3.1.14.2 Relevantní praxe Uveďte relevantní praxi související s tématem návrhu projektu. Maximální rozsah 500 znaků. 5.1.3.1.14.3 Seznam 5 nejvýznamnějších projektů Uveďte seznam max. 5 nejvýznamnějších projektů, kterých jste se v posledních letech účastnil/a. Názvy projektů a dobu řešení uvádějte ve formě vyžadované pro předání informací do Centrální evidence projektů (CEP – viz http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=975). Maximální rozsah 1 500 znaků. 5.1.3.1.14.4 Seznam 5 nejvýznamnějších výsledků Uveďte seznam max. 5 nejvýznamnějších výsledků, kterých jste v posledních letech dosáhl/a. U každého výsledku uveďte, jakým způsobem byl výsledek využit (např. prodej licence, využívání při práci ve Vaší instituci, využívání pro vzdělávání). Maximální rozsah 1500 znaků. 5.1.3.2 Ostatní osoby podílející se na řešení projektu za uchazeče 5.1.3.2.1 Označení činnosti Uveďte označení/název činnosti vykonávané na projektu. 5.1.3.2.2 Počet úvazků při řešení projektu Uveďte do tabulky průměrný roční úvazek na projekt tzv. „člověko-rok“. Výši úvazku můžete uvést na max. 2 desetinná čísla. 5.1.3.2.3 Specifikace činností na projektu Stručně popište činnosti vykonávané na projektu. Maximální rozsah 500 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 5.1.4 Finanční ukazatele uchazeče Tento formulář nemusí vyplňovat uchazeči, kteří v bodě 5.1.1.8 zvolili typ organizace VO – výzkumná organizace. Finanční ukazatele uchazeče budou automaticky vyplněny na základě uvedení IČ tuzemského uchazeče. V případě nesrovnalostí automaticky vyplněných dat, prosím, editujte data a změny okomentujte v bodě 5.1.4.1 „Komentář k finančním ukazatelům uchazeče“. Zahraniční uchazeči si finanční ukazatele vyplní sami. V případě, že má uchazeč daná data (účetní závěrku) k dispozici za rok 2014, vyplní sloupec pro daný rok. V případě, že uchazečem je společnost (podnik), která je mladší než 18 měsíců (tj. od data zápisu do Obchodního rejstříku do data odeslání elektronického návrhu projektu prostřednictvím IS Patriot), musí být do přílohy 8.1 předložen finanční plán, který prokáže, že má uchazeč zajištěné finanční krytí předkládaného projektu a své činnosti. Finanční plán na celou dobu projektu, v jednoduché formě (roky, zdroje-příjmy, výdaje), by měl obsahovat i záruky (bankovní, mateřské firmy, vlastníků, 18 akcionářů atp.) v podobě písemného dobrozdání nebo čestných prohlášení, vzhledem k neexistující účetní historii. V případě, že uchazečem je společnost s kratší než tříletou historií, oponent zohlední tuto skutečnost při hodnocení i v dalších kritériích (např. rozsah dosavadní spolupráce, počet realizovaných projektů, výsledků apod.). V takových případech je rozhodujícím ukazatelem úroveň návrhu projektu (ve smyslu podnikatelského záměru) a zejména jeho aplikační potenciál. Společnost s historií kratší než půl roku, může být pro realizaci a dokončení projektu velmi riziková. Ukazatel celkové zadluženosti hodnotí úvěrové zatížení podniku. Zadluženost podniku by se vždy měla pohybovat v určitých mezích. Platí obecné pravidlo, že vyšší zadluženost je akceptovatelná jen za předpokladu vyšší rentability. Údaj u celkové zadluženosti se zjišťuje následovně: cizí zdroje / celková pasiva x 100 [%] Tyto ukazatele se spočítají samy na základě vyplněných údajů v systému. Oponent uvidí pouze výslednou hodnotu. Zadluženost by se měla běžně pohybovat pod 50 %. Je-li subjekt zadlužený z více než 75 %, může to již být pro projekt rizikové. Pokud je Vaše zadluženost vyšší než 75 %, vysvětlete důvody této skutečnosti v poznámce v dalším bodě. Běžná likvidita podniku vyjadřuje míru schopnosti podniku uhradit svoje závazky v době splatnosti. Běžná likvidita je poměrový ukazatel, který poměřuje oběžná aktiva podniku ke krátkodobým závazkům. Likvidita podniku je předpokladem finanční rovnováhy podniku. Je-li podnik trvale nelikvidní, tzv. platební neschopnost (insolvence), není podnik schopen platit závazky v době jejich splatnosti. Nevýhodná je i nadbytečná likvidita, tzn. vyšší stav likvidních aktiv. Obecně platí: vyšší likvidita (vyšší podíl likvidních aktiv) snižuje nebezpečí platební neschopnosti, ale zároveň i výnosnost podniku. Údaj u běžné likvidity se zjišťuje následovně: oběžná aktiva / krátkodobé závazky [1] Běžná likvidita by se měla pohybovat nad 2,0. Likvidita nižší než 1,5 již může být pro projekt riziková. Uchazeči si na základě vyplněných údajů v systému tyto ukazatele sami spočítají. Oponent uvidí pouze výslednou hodnotu. Pokud je Vaše likvidita nižší než 1,5, tento údaj vysvětlete v poznámce v následujícím bodě. Rentabilita aktiv vyjadřuje výnosnost aktiv, neboli jaká část zisku byla vygenerována z investovaného kapitálu (efektivita využití investovaného kapitálu), respektive z celkových aktiv. Čím vyšší je hodnota ukazatele rentability aktiv, tím lepší pro hodnocení rentability firmy. Rentabilita aktiv měří z pohledu pasiv výsledek hospodaření získaný z peněz od majitelů a věřitelů na rozdíl od ukazatele rentability vlastního kapitálu, který měří výsledek hospodaření dosažený pouze z peněz majitelů. Žádoucí hodnota by měla být větší než průměrná úroková míra z přijatých dluhů. Minimální hodnota by měla být vyšší než 2 %. 19 V případě, kdy podniku aktiva vynášejí méně než 2 %, je otázkou, kdy může dojít k bankrotu resp., zda není pro vlastníky lepší vložit své finanční prostředky na termínovaný účet, spořicí účet atp., kde by jejich výnosnost byla větší a především bezpracná. Údaj u rentability aktiv se zjišťuje následovně: Hospodářský výsledek před zdaněním / celková aktiva x 100 [%] V případě společnosti s kratší než tříletou historií bere oponent na tuto skutečnost při hodnocení ohled i v dalších kritériích (např. rozsah dosavadní spolupráce, počet realizovaných výsledků apod.). V takových případech je rozhodujícím ukazatelem úroveň návrhu projektu (ve smyslu podnikatelského záměru), zejména jeho aplikační potenciál. Tabulka: Finanční ukazatele uchazeče Ukazatel Jednotka Řádek ve zdroji (o.p.s., atp.) Zdroj 2011 2012 2013 2014 Oběžná aktiva tis. Kč 31 mínus 39 (41) Rozvaha tis. Kč tis. Kč tis. Kč tis. Kč Krátkodobé závazky tis. Kč 103 (128) Rozvaha tis. Kč tis. Kč tis. Kč tis. Kč Cizí zdroje tis. Kč 86 (95) Rozvaha tis. Kč tis. Kč tis. Kč tis. Kč Aktiva (Pasiva) celkem tis. Kč 1 (85) Rozvaha tis. Kč tis. Kč tis. Kč tis. Kč Hospodářský výsledek před zdaněním tis. Kč 61 (C) Výsledovka tis. Kč tis. Kč tis. Kč tis. Kč Tržby za prodej zboží tis. Kč 1 (B.I) Výsledovka tis. Kč tis. Kč tis. Kč tis. Kč Tržby za prodej vlastních výrobků a služeb tis. Kč 5 (-) Výsledovka tis. Kč tis. Kč tis. Kč tis. Kč Vlastní kapitál tis. Kč 68 (86) Rozvaha tis. Kč tis. Kč tis. Kč tis. Kč Obrat tis. Kč Obratová předvaha tis. Kč tis. Kč tis. Kč tis. Kč Počet zaměstnanců počet stav k 31.12. (příloha k ÚZ) - - Krátkodobý finanční majetek tis. Kč 58 (B.III) Rozvaha tis. Kč tis. Kč tis. Kč tis. Kč Finanční ukazatele uchazeče – další ukazatele Ukazatel Jednotka 2011 2012 2013 2014 Rentabilita aktiv % Běžná likvidita 1 Celková zadluženost % 20 Ukazatele: Hospodářský výsledek před zdaněním = Kladný hospodářský výsledek = zisk; zisk = rozdíl mezi výnosy a náklady; zisk před zdaněním = zisk + daň z příjmu Tržby za prodej zboží = úhrnný peněžní příjem z prodeje za určitou dobu; zboží = nakoupené výrobky určené k dalšímu prodeji Tržby za prodej vlastních výrobků a služeb = úhrnný peněžní příjem z prodeje za určitou dobu; vlastní výrobky a služby = výrobky nebo služby, které musí daný subjekt sám vyvinout, vyrobit a prodat Obrat = množství finančních prostředků přijatých ekonomickým subjektem za konkrétní období (např. rok); nebo: výše výnosů snížená o prodejní slevy 5.1.4.1 Finanční ukazatele uchazeče - komentář Zde můžete uvést jakýkoliv komentář k údajům uvedeným v předchozím bodě, zejména pokud některý z finančních údajů vyznívá pro Vaši společnost nepříznivě či je některá z hodnot zásadně proměnná nebo automaticky vyplněná data nesouhlasí se skutečností. Komentář uveďte, zejména pokud jsou Vámi uváděné hodnoty nízké ve vztahu k vkládaným neveřejným zdrojům a k požadované podpoře. Maximální rozsah 2 000 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 5.1.5 Fyzické a právnické osoby s podílem v právnické osobě uchazeče Poskytovatel v souladu s ustanovením § 14 odst. 3, písm. e) zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), vyžaduje doložení/vysvětlení následujících informací. 5.1.5.1 Fyzické a právnické osoby s podílem v právnické osobě uchazeče Vyplňte všechny osoby (společníky), kteří mají podíl v právnické osobě uchazeče ve výši nejméně 10 % (např. v případě společnosti s ručením omezeným společníky v s.r.o., u akciové společnosti akcionáře a.s., apod.). V případě, že je takovou osobou právnická osoba, uveďte její vlastníky až na koncové fyzické osoby, které mají podíl v právnické osobě nejméně 10 %. Dále uveďte (pokud jste je již neuvedli podle předchozích vět) veškeré fyzické osoby (beneficienty), které se fakticky či formálně podílí na ovládání osoby uchazeče bez ohledu na to, zda tak činí přímo, či nepřímo prostřednictvím dalších společností, či skrytě. Za beneficienta je pro tyto účely považována též každá fyzická osoba, které je přímo či nepřímo prostřednictvím dalších společností, či skrytě, vyplácen podíl na hospodářském výsledku uchazeče. Stačí vyplnit ty beneficienty, jejichž celková míra vlivu na uchazeči dosahuje nejméně 10 %. Namísto identifikace části konkrétních beneficientů na následující(ch) obrazovce(kách) postačí identifikovat pouze subjekty, které se podílejí na ovládání osoby uchazeče, a to v následujících případech: 1. účastnické cenné papíry jsou přijaty k veřejnému obchodování na regulovaném trhu v ČR či na obdobném trhu ve státě, který je plnoprávným členem Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (dále jen „OECD“). V takovém případě se zároveň dokládá informace v požadovaném rozsahu nejméně k těm subjektům, jejichž podíl činí dlouhodobě nejméně 10 %, 2. podíl v osobě uchazeče drží beneficienti prostřednictvím fondu kolektivního investování či jednotky kolektivního investování podléhající veřejnoprávnímu dohledu ve státě, jenž je plnoprávným členem OECD, 21 3. podíl v osobě uchazeče drží veřejnoprávní subjekt zřízený dle práva státu, jenž je plnoprávným členem OECD, 4. podíl v osobě uchazeče drží subjekt, který podléhá veřejnoprávnímu dohledu ve státě, jenž je plnoprávným členem OECD, přičemž v rámci tohoto veřejnoprávního dohledu je subjekt povinen identifikovat beneficienty v podobném rozsahu, jako na základě této příručky, 5. uchazeč, který přes veškeré úsilí nebyl schopen identifikovat některého z beneficientů, v takovém případě doloží informace k nedohledanému beneficientovi v tom rozsahu, ve kterém se mu informace podařilo získat, včetně odpovídajícího zdůvodnění. Uchazeč zároveň poskytne informace o posledním známém beneficientovi, který disponoval podílem nejméně 10 %. Vyplnění všech údajů za uvedenou položku je povinné. Pokud však z povahy právní formy konkrétního uchazeče vyplývá, že za danou položku údaje nemá, tuto nevyplňuje. 5.1.5.1.1 Fyzická/Právnická osoba 5.1.5.1.2 Jméno 5.1.5.1.3 Příjmení 5.1.5.1.4 Obchodní jméno Vyplňte obchodní jméno, název organizace přesně podle platných dokumentů. Maximální rozsah 300 znaků. 5.1.5.1.5 Rodné číslo/ IČ Jedná se o jednoznačné identifikační údaje. V případě PO musí vždy obsahovat 8 znaků - číslic, např. 00020478. V případě zahraničního IČ může obsahovat až 16 alfanumerických znaků např. A12345678. V případě FO uveďte rodné číslo bez lomítka, nebo ve formátu RRMMDD. Pokud uchazeč není státní příslušnosti ČR, vyplní toto pole datem narození ve formátu RRMMDD. 5.1.5.1.6 Výše podílu na právnické osobě uchazeče (v %) Uveďte výši podílu na právnické osobě uchazeče. 5.1.5.1.7 Komentář k výši podílu Uveďte případné další relevantní informace k výši podílu. Maximální rozsah je 500 znaků. 5.1.5.2 Beneficienti (fyzické osoby) s celkovým podílem vlivu 10 % (a více) na právnické osobě uchazeče 5.1.5.2.1 Seznam beneficientů s podílem vlivu 10 % a více na uchazeči Uveďte veškeré beneficienty, jejichž celková míra vlivu na uchazeči dosahuje nejméně 10 % podle bodu 5.1.5.1. Dále stručně popište u všech, v čem spočívá jejich vliv (přímý, či nepřímý, podíl na hospodářském výsledku apod.). Případně uveďte, zda se uplatňuje některá z výjimek stanovená v bodě 5.1.5.1, např. řádně odůvodněte, proč nebylo možné osobu beneficienta identifikovat. Maximální rozsah je 1 000 znaků. 22 5.1.6 Údaje o majetkových účastech uchazeče v jiných právnických osobách a jejich výše Uveďte název (ve formě zapsané v obchodním rejstříku) a IČ všech právnických osob, ve kterých má vaše právnická osoba (firma/společnost) vlastnický podíl a uveďte zároveň jeho výši v procentech. Vyplnění všech údajů za uvedenou položku je povinné. Pokud však z povahy právní formy konkrétního uchazeče vyplývá, že za danou položku údaje nemá, tuto nevyplňuje. Pro přidání údaje o majetkových účastech uchazeče v jiných právnických osobách stiskněte tlačítko „Přidat“. 5.1.6.1 Název právnické osoby (firmy/společnosti) Název ve formě zapsané v obchodním rejstříku apod. 5.1.6.2 IČ Je jednoznačnou identifikací organizace a musí vždy u tuzemské právnické osoby obsahovat 8 znaků - číslic, např. 00020478. V případě zahraničního IČ může obsahovat až 16 alfanumerických znaků např. A12345678. 5.1.6.3 Výše podílu v % Uveďte výši podílu v právnické osobě uvedené v bodě 5.1.6.1. 5.1.7 Dosavadní spolupráce uchazeče ve VaVaI Popište předchozí spolupráci v oblasti VaVaI za poslední 3 roky. Maximální rozsah 2 000 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 5.1.8 Dosavadní zkušenosti uchazeče s aplikací a komercializací výsledků Uveďte dosavadní zkušenosti uchazeče s komercializací (prodejem) výsledků a aplikací výsledků VaVaI do praxe. Uvádějte zejména prodané licence k patentům, resp. úspěšné transfery technologií apod. Maximální rozsah 1 000 znaků. 5.1.9 Projekt OP VaVpI (PO1, PO2) Tento bod vyplní uchazeč pouze v případě, že je příjemcem či partnerem projektu OP VaVpI financovaných z PO 1 (Prioritní osa 1 - Centra excelence) či PO 2 (Prioritní osa 2 - Regionální centra VaV). Činnost daného projektu OP VaVpI se musí přímo týkat oblasti/tématu řešeného v podávaném návrhu projektu do 3. veřejné soutěže programu OMEGA. Ke každému projektu uveďte nejprve identifikační údaje v následující struktuře: Identifikační kód; Název projektu; Název uchazeče a popište, jakým způsobem se Vaše organizační jednotka podílí na jeho realizaci. Uveďte konkrétní aktivity Vašeho týmu v projektu OP VaVpI. Maximální rozsah 2 500 znaků. 5.1.10 Předpokládané přínosy pro uchazeče Vyberte přínosy, kterých předpokládáte, že bude dosaženo. 23 Uchazeč typu VO: zvýšení tržeb ze smluvního výzkumu zvýšení tržeb za prodej licencí a licenčních poplatků Uchazeč typu podnik (MP, SP, VP): zvýšení tržeb z vlastních výrobků a služeb zvýšení výdajů na výzkum zvýšení zisku zvýšení objemu exportu zvýšení počtu zaměstnanců zvýšení počtu zaměstnanců VaV 5.1.10.1 Přínosy projektu pro uchazeče Popište zvolený výběr přínosů z předchozího bodu. 5.1.11 Kontakty příjemce/dalšího účastníka pro komunikaci s TA ČR Příjemce vyplní tři e-mailové kontakty, na které mohou být zasílány informace k projektu. Doporučení uvedení kontaktů: 1) statutární zástupce hlavního uchazeče; 2) řešitel projektu u hlavního uchazeče; 3) kontaktní osoba hlavního uchazeče, se kterou budeme komunikovat v případě potřeby (např. informace o zaslání výzvy k doplnění chybějících dokumentů prokázání způsobilosti dalšího účastníka). Další účastník vybere statutárního zástupce, který bude vyplněn jako kontakt dalšího účastníka pro komunikaci s TA ČR nebo zapíše jinou kontaktní osobu. Kontakty příjemce pro komunikaci s TA ČR Statutární zástupce Vyberte požadovanou osobu statutárního zástupce. 5.1.11.1 Tituly před jménem Např. Bc., Mgr., Ing., RNDr., JUDr., MUDr., PaedDr., doc., prof., atd. 5.1.11.2 Jméno 5.1.11.3 Příjmení 5.1.11.4 Titul za jménem Např. CSc., DrSc., Ph.D., MBA, atd. 24 5.1.11.5 Telefon Uveďte v mezinárodním formátu. Např. +420123456789. 5.1.11.6 E-mail Řešitel 5.1.11.7 Tituly před jménem Např. Bc., Mgr., Ing., RNDr., JUDr., MUDr., PaedDr., doc., prof., atd. 5.1.11.8 Jméno 5.1.11.9 Příjmení 5.1.11.10 Titul za jménem Např. CSc., DrSc., Ph.D., MBA, atd. 5.1.11.11 Telefon Uveďte v mezinárodním formátu. Např. +420123456789. 5.1.11.12 E-mail Další kontaktní osoba 5.1.11.13 Tituly před jménem Např. Bc., Mgr., Ing., RNDr., JUDr., MUDr., PaedDr., doc., prof., atd. 5.1.11.14 Jméno 5.1.11.15 Příjmení 5.1.11.16 Titul za jménem Např. CSc., DrSc., Ph.D., MBA, atd. 5.1.11.17 Telefon Uveďte v mezinárodním formátu. Např. +420123456789. 5.1.11.18 E-mail 25 Kontakty dalšího účastníka pro komunikaci s TA ČR Vyberte požadovanou osobu statutárního zástupce nebo zapište jinou kontaktní osobu. 5.1.11.1 Tituly před jménem Např. Bc., Mgr., Ing., RNDr., JUDr., MUDr., PaedDr., doc., prof., atd. 5.1.11.2 Jméno 5.1.11.3 Příjmení 5.1.11.4 Titul za jménem Např. CSc., DrSc., Ph.D., MBA, atd. 5.1.11.5 Telefon Uveďte v mezinárodním formátu. Např. +420123456789. 5.1.11.6 E-mail 5.2 Kontakty pro komunikaci s TA ČR Tento bod uchazeč nevyplňuje. Automaticky se vyplní kontakty všech uchazečů projektu uvedených v bodě 5.1.11. 6 FINANČNÍ PLÁN Veškeré částky se uvádějí v korunách (nikoliv v tisících). 6.1 Finanční plán za uchazeče 6.1.1 Typ organizace Tento bod uchazeč nevyplňuje, shodné s bodem 5.1.1.8. V případě, že změníte „Typ organizace“ v bodě 6.1.1, bude změněn i v bodě 5.1.1.8. Pravidlo platí i opačně. 6.1.2 Podíly kategorií výzkumu AV/EV Uveďte vždy procentní podíly těchto dvou typů výzkumu v daném roce. Od tohoto poměru se odvíjí i maximální míra podpory pro daný rok. Vyplňte podíl AV a EV. Součet aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje musí v každém roce činit 100 %. ● Aplikovaný výzkum je kategorie výzkumu a vývoje ve smyslu článku 2 odst. 85 Nařízení pojmenovaná v originálním znění jako "industrial research" a v českém znění jako 26 "průmyslový výzkum", přičemž toto české znění se může v relevantních dokumentech poskytovatele rovněž vyskytovat jako synonymum tohoto pojmu. ● Experimentální vývoj je získávání, spojování, formování a používání stávajících vědeckých, technologických, obchodních a jiných příslušných poznatků a dovedností za účelem vývoje nových nebo zdokonalených výrobků, postupů nebo služeb. Míra podpory, stanovená jako procento uznaných nákladů projektu, bude vypočtena pro každý projekt, pro každého hlavního příjemce a dalšího účastníka projektu samostatně podle Rámce a musí při ní být respektovány všechny níže uvedené limity. Maximální míra podpory na jeden projekt činí 80 % celkových uznaných nákladů. Tato míra je platná i pro projekt realizovaný pouze výzkumnou organizací. Podmínka finanční spoluúčasti uchazečů v minimální výši neveřejných prostředků je 20 %, které musí hlavní příjemce a další účastníci projektu společně vynaložit na realizaci projektu, přispěje ke zvýšení kvality realizovaného projektu a zvýší motivaci pro zajištění jeho efektivity. Výzkumné organizace mohou výše uvedenou finanční spoluúčast 20 % hradit z veřejných prostředků, pokud to neodporuje pravidlům pro poskytnutí těchto veřejných prostředků. Základní míry podpory včetně příplatků pro MSP pro jednotlivé typy příjemců jsou uvedeny v následující tabulce: Příjemci Aplikovaný výzkum Experimentální vývoj Max. míra podpory při zohlednění příplatků malým a středním podnikům Max. míra podpory při doložení účinné spolupráce Max. míra podpory při zohlednění příplatků malým a středním podnikům Max. míra podpory při doložení účinné spolupráce Malé podniky* 70 % 80 % 45 % 60 % Střední podniky* 60 % 75 % 35 % 50 % Velké podniky 50 % 65 % 25 % 40 % Výzkumné organizace** 100 %*** 100 %*** 100 %*** 100 %*** Poznámka: * Malý a střední podnik je vymezen podle definice uvedené v Příloze 1 Nařízení Komise (ES) č. 651/2014. ** Výzkumná organizace musí splňovat definici dle Zákona a Rámce. *** Při respektování omezení maximální míry podpory na projekt ve 3. veřejné soutěži ve výši 80 %. Poskytování míry finanční podpory u výzkumných organizací se bude řídit dále také Doporučením Rady pro výzkum a vývoj pro aplikaci Rámce Společenství pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací (2014/C 198/01), 4. Apendix I: výzkumné organizace jako příjemci veřejné podpory. Uchazeč musí splňovat podmínky, které zamezují tomu, aby financování výzkumné organizace bylo přímou či nepřímou státní podporou z hlediska evropské legislativy (v souladu s ust. 2.1 a 2.2 Rámce) nebo nedošlo k dvojímu financování. 27 Podmínky, které musí uchazeč splnit: a) v rámci projektu nebudou financovány hospodářské činnosti výzkumné organizace, tedy jakákoliv činnost spočívající v nabídce zboží nebo služeb na určitém trhu, b) výzkumná organizace jako hlavní příjemce/další účastník nesmí provádět výzkum jménem podniku, vystupovat při spolupráci s ním jako dodavatel služeb, pronajímatel infrastruktury či zaměstnanců, poskytovat mu poradenské služby atd., c) účastní-li se projektu i podnik(y), potom platí alespoň jedna z následujících podmínek ust. 2.2.2 Rámce: i. výsledky spolupráce, které nemají za následek vznik práv duševního vlastnictví, lze veřejně šířit a práva duševního vlastnictví vzniklá z činností výzkumných organizací nebo výzkumných infrastruktur plně náleží těmto subjektům, nebo ii. práva duševního vlastnictví vzniklá z projektu, jakož i související přístupová práva jsou mezi různé spolupracující partnerské subjekty rozdělena tak, aby byly náležitě zohledněny jejich pracovní oblasti, příspěvky a příslušné zájmy, nebo iii. výzkumné organizace nebo výzkumné infrastruktury obdrží za práva duševního vlastnictví, jež vznikla v důsledku jejich činností a jsou postoupena zúčastněným podnikům nebo k nimž získaly zúčastněné podniky přístupová práva, náhradu odpovídající tržní ceně. Od této náhrady lze odečíst absolutní výši hodnoty veškerých finančních či nefinančních příspěvků zúčastněných podniků na náklady činností výzkumných organizací nebo výzkumných infrastruktur, jež měly za následek vznik dotčených práv duševního vlastnictví. Základní míra podpory pro podniky může být (při zachování maximální míry podpory na jeden projekt) navýšena o 15 procentních bodů v případě, že jsou splněny podmínky účinné spolupráce dle čl. 25 Nařízení, který stanoví: a) do maximální míry podpory ve výši 80 % lze příplatek 15 procentních bodů uplatnit, pokud: — mezi podniky, z nichž alespoň jeden je malým nebo středním podnikem, nebo k této spolupráci dochází alespoň ve dvou členských státech nebo v členském státě a v státě, který je smluvní stranou Dohody o EHP, a jednotlivý podnik nehradí více než 70 % způsobilých nákladů, nebo — mezi podnikem a jednou nebo více organizacemi pro výzkum a šíření znalostí, jestliže tato organizace nese alespoň 10 % způsobilých nákladů a má právo zveřejňovat výsledky vlastního výzkumu, za účinnou spolupráci není považována spolupráce mateřské organizace s dceřinou společností. 6.1.3 Specifikace nákladových položek v jednotlivých letech Uchazeč u každé jednotlivé položky pro každý rok řešení upřesní vzniklé náklady. 6.1.3.1 Osobní náklady Náklady na mzdy nebo platy a povinné odvody na pojistné na všeobecné zdravotní pojištění, pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a další zákonné povinnosti zaměstnavatele nebo povinnosti zaměstnavatele vyplývající z platných vnitřních předpisů (např. fond kulturních a sociálních potřeb, sociální fond, zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele, apod.). Odměny mohou být vypláceny jen pracovníkům, kteří jsou zaměstnanci podle zákona č. 262/2006 Sb., 28 zákoník práce a podílí se na řešení předmětného projektu, a nepřevyšují maximální roční součet dvou měsíčních platů. Mzdy nebo platy, odměny z dohod o pracovní činnosti či dohod o provedení práce musí odpovídat schválenému mzdovému, platovému nebo jinému předpisu příjemce. V případě náhrad jsou způsobilými náklady náhrady za dovolenou a nemoc (a to u pracovníka s pevně stanoveným pracovním úvazkem v projektu). Počet úvazků – součet úvazků všech osob podílejících se na projektu u konkrétní organizace v daném roce. Průměrné osobní náklady na úvazek – pro lepší přehlednost jsou uvedeny průměrné náklady na úvazek. 6.1.3.2 Náklady na subdodávky Náklady na subdodávky vzniklé v přímé souvislosti s řešením projektu, tj. přenesení části výzkumné činnosti projektu na dodavatele. Dodavatelem subdodávek nesmí být člen řešitelského týmu ani jiný zaměstnanec, příjemce nebo osoba spojená (ve smyslu § 23 odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) s příjemcem. Náklady na subdodávky jsou omezeny 20 % z celkových uznaných nákladů všech účastníků projektu za celou dobu řešení. 6.1.3.3 Ostatní přímé náklady a) Náklady na ochranu duševního vlastnictví Náklady na ochranu práv duševního vlastnictví, která jsou výsledkem projektu (zejména související poplatky, překlady, rešerše, náklady na patentového zástupce) a náklady na ochranu již vznesených práv k duševnímu vlastnictví potřebného k řešení projektu. b) Další provozní náklady Další provozní náklady vzniklé v přímé souvislosti s řešením projektu, kterými jsou materiál, zásoby, služby a drobný hmotný a nehmotný majetek. c) Náklady na provoz Náklady na provoz, opravy a údržbu dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku využívaného při řešení projektu, a to ve výši odpovídající délce období a podílu předpokládaného užití. d) Část odpisů dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku Část odpisů dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku ve výši odpovídající délce období a podílu předpokládaného užití tohoto majetku pro řešení projektu, který nebyl pořízen z veřejných prostředků a není zahrnut do kategorie investice tohoto projektu. e) Cestovní náklady Cestovní náklady vzniklé v přímé souvislosti s řešením projektu (náklady na pracovní pobyty, konferenční poplatky), a s tím spojené cestovní náhrady podle zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, přičemž musí být prokazatelný přínos cesty pro řešení projektu, tj. zejména je naplněna podmínka aktivní účasti na pracovní cestě, anebo pracovní cesta je již deklarována ve schváleném návrhu projektu. 29 6.1.3.4 Ostatní nepřímé náklady Nepřímé náklady (režie) vzniklé v přímé souvislosti s řešením projektu, resp. pouze jejich část určená podle některé z následujících metod, např. administrativní náklady, nájemné, náklady na pomocný personál a infrastrukturu, energii a služby, pokud již nejsou uvedené v jiných kategoriích. Nepřímé náklady musí souviset s výzkumem, vztahovat se k projektu a musí být vykazovány v souladu se zvolenou metodou vykazování. Metodou vykazování je míněno: a) Vykazování skutečných nepřímých nákladů, tzv. metodou „full cost“, kdy organizace má již existující systém a vnitřní předpis, na jejichž základě přiřazuje jednotlivé nepřímé náklady danému projektu. Takto vykázané nepřímé náklady musí být podloženy patřičnými účetními doklady a výše nepřímých nákladů není limitována. Není možné zavést tuto metodu pouze pro projekty TA ČR. b) Vykazování nepřímých nákladů na základě pevné sazby, tzv. metodou „flat rate”, do výše 20 % ze součtu skutečně vykázaných osobních nákladů a ostatních přímých nákladů příjemce v příslušném roce, kdy takto vykázané nepřímé náklady se nemusí dokládat patřičnými účetními doklady. 6.1.4 Náklady Náklady za jednotlivé nákladové položky vyplňte v tabulce 6.1.4 za všechny roky řešení projektu a zvolte metodu vykazování ostatních nepřímých nákladů. Náklady Ukazatel Jednotka 2016 2017 Celkem Osobní náklady Kč Úvazek člověko - rok Průměrné osobní náklady na úvazek Kč Náklady na subdodávky Kč Ostatní přímé náklady Kč Ostatní nepřímé náklady Kč Celkem Kč Podíl nákladů na režie % Úvazek, průměrné osobní náklady na úvazek, ostatní přímé náklady a položky celkem a podíl nákladů na režie budou automaticky vyplněny. 30 6.1.5 Zdroje Maximální částka finanční podpory vynaložená na jeden projekt se omezuje na 3 miliony Kč. Zdroje Ukazatel Jednotka 2016 2017 Celkem Maximální výše podpory Kč Podpora Kč Neveřejné zdroje Kč Ostatní veřejné zdroje Kč Zdroje (náklady) Kč Podíl podpory % Maximální výše podpory - Maximální výše podpory za uchazeče za rok. Podpora - Požadovaná podpora za uchazeče za rok. Velikost podpory je možné upravit (navýšit/snížit). Neveřejné zdroje - Výši neveřejných zdrojů upravíte změnou výše podpory. Ostatní veřejné zdroje - Další prostředky poskytované ze státního rozpočtu. Zdroje (náklady) - Zdroje (náklady) za uchazeče za rok. Podíl podpory - Podíl podpory na celkových nákladech za uchazeče za rok. 6.1.6 Původ neveřejných/veřejných zdrojů 6.1.6.1 Původ neveřejných zdrojů Popište odkud (z jaké činnosti) pochází neveřejné zdroje, které budou vloženy do projektu. Maximální rozsah 2 000 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 6.1.6.2 Původ veřejných zdrojů Uchazeč typu VO - výzkumná organizace může spolufinancovat projekt z veřejných prostředků institucionální povahy. Popište, odkud pochází veřejné zdroje, které budou vloženy do projektu. Maximální rozsah 2 000 znaků, doporučený rozsah cca poloviční. 6.1.7 Finance uchazeče za projekt Tabulka „Náklady za uchazeče“ - automaticky vyplněna (je zobrazen součet jednotlivých nákladových položek za uchazeče). Tabulka „Zdroje za uchazeče“ - automaticky vyplněna (je zobrazen součet jednotlivých položek zdrojů za uchazeče). 31 6.2 Finance za projekt Tabulka „Náklady za projekt“ – automaticky vyplněna (je zobrazen součet jednotlivých nákladových položek za všechny uchazeče). Tabulka „Zdroje za projekt“ - automaticky vyplněna (je zobrazen součet jednotlivých položek zdrojů za všechny uchazeče). 7 DOPLŇUJÍCÍ ÚDAJE 7.1 Nežádoucí oponenti V této části můžete vyplnit jména 3 potenciálních oponentů (spolu s identifikačními údaji), u kterých si nepřejete, aby hodnotili Váš návrh projektu podaný do 3. veřejné soutěže programu OMEGA. Čím přesnější údaje poskytnete, tím lépe budeme moci potenciálního nežádoucího oponenta identifikovat a přiřadit dalšího v případě, že bude k Vašemu návrhu projektu systémem přiřazen. 7.1.1 Nežádoucí oponent č. 1 7.1.1.1 Tituly před jménem Např. Bc., Mgr., Ing., RNDr., JUDr., MUDr., PaedDr., doc., prof., atd. 7.1.1.2 Jméno 7.1.1.3 Příjmení 7.1.1.4 Titul za jménem Např. CSc., DrSc., Ph.D., MBA, atd. 7.1.1.5 Pracoviště č. 1 7.1.1.6 Pracoviště č. 2 7.1.1.7 Pracoviště č. 3 7.1.2 Nežádoucí oponent č. 2 7.1.2.1 Tituly před jménem Např. Bc., Mgr., Ing., RNDr., JUDr., MUDr., PaedDr., doc., prof., atd. 7.1.2.2 Jméno 7.1.2.3 Příjmení 7.1.2.4 Titul za jménem Např. CSc., DrSc., Ph.D., MBA, atd. 32 7.1.2.5 Pracoviště č. 1 7.1.2.6 Pracoviště č. 2 7.1.2.7 Pracoviště č. 3 7.1.3 Nežádoucí oponent č. 3 7.1.3.1 Tituly před jménem Např. Bc., Mgr., Ing., RNDr., JUDr., MUDr., PaedDr., doc., prof., atd. 7.1.3.2 Jméno 7.1.3.3 Příjmení 7.1.3.4 Titul za jménem Např. CSc., DrSc., Ph.D., MBA, atd. 7.1.3.5 Pracoviště č. 1 7.1.3.6 Pracoviště č. 2 7.1.3.7 Pracoviště č. 3 8 PŘÍLOHY ZA PROJEKT 8.1 Přílohy za projekt Součástí návrhu projektu může být příloha, pomocí které prokážete užitečnost řešení projektu a následný dopad řešení na společnost. Užitečnost řešení můžete doložit přílohou, např. letter of intent. Zde můžete vložit i další přílohy k návrhu projektu, např. nákres, schéma, obrázek, nebo finanční plán, či záruky dle bodu 5.1.1.20 atd. Doporučujeme, abyste v relevantním textovém okně explicitně odkázali a upozornili hodnotící orgány na daný doplňující materiál zde v příloze. Příloha musí být v českém jazyce, popřípadě v anglickém jazyce. V případě, že bude přiložena příloha v anglickém jazyce, musí být součástí této přílohy také její český překlad. Soubor přílohy musí být ve formátu PDF a jeho velikost nesmí přesáhnout 10 MB.