III. Program aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje “TRIO“ 1. NÁZEV PROGRAMU: TRIO (dále jen „Program“). 2. PRÁVNÍ RÁMEC PROGRAMU: Program, realizovaný formou jednostupňových veřejných soutěží ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích, bude realizován podle: - zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“); - Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem (dále jen „Nařízení Komise“); - Sdělení Komise Rámec pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací (2014/C 198/01) (dále jen „Rámec“); - a podle ostatních souvisejících předpisů. Program je vyňat z oznamovací povinnosti podle čl. 108 odst. 3 Smlouvy o fungování Evropské unie, neboť splňuje podmínky Nařízení Komise. Na základě ustanovení čl. 1 odst. 4 písm. a) Nařízení Komise je vyloučeno vyplacení podpory ve prospěch podniku, vůči němuž byl v návaznosti na rozhodnutí Komise, jímž je podpora prohlášena za protiprávní a neslučitelnou s vnitřním trhem, vystaven inkasní příkaz. V souladu s čl. 9 odst. 1 písm. c) Nařízení budou zveřejněny informace týkající se každého poskytnutí jednotlivé podpory, která přesahuje 500 tis. EUR (přepočteno podle kurzu ECB platného ke dni poskytnutí podpory projektu). Program naplňuje Národní priority orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, které byly přijaty usnesením vlády ze dne 19. července 2012 č. 552, a to zejména prioritu č. 1 „Konkurenceschopná ekonomika založená na znalostech“ a prioritu č. 2 „Udržitelnost energetiky a materiálových zdrojů“. Program je také v souladu s dokumentem Implementace Národních priorit orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, který byl přijat usnesením vlády ze dne 31. července 2013 č. 569. Program vychází z Aktualizace Národní politiky výzkumu, vývoje a inovací České republiky na léta 2009 až 2015 s výhledem do roku 2020, schválené usnesením vlády ze dne 24. dubna 2013 č. 294, která mj. ukládá realizovat program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje pro potřeby průmyslu za účelem posílení konkurenceschopnosti ČR. Stránka 2 (celkem 9) Program je v souladu s Národní výzkumnou a inovační strategií pro inteligentní specializaci České republiky (RIS 3), schválenou usnesením vlády ze dne 8. prosince 2014 č. 1028, a podporuje zejména dosažení strategických cílů A.1: Zvýšit inovační poptávku ve firmách a C.1: Zvýšit relevanci výzkumu. 3. DOBA TRVÁNÍ PROGRAMU: Doba trvání Programu je stanovena na 1. 1. 2016 – 31. 12. 2021. První veřejná soutěž ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích (dále jen „veřejná soutěž“) na výběr projektů do Programu bude vyhlášena v roce 2015 se zahájením poskytování podpory v roce 2016. Následně budou veřejné soutěže vyhlášeny v letech 2016 a 2017 se zahajováním poskytování podpory v letech 2017 a 2018. Předpokládaná délka trvání projektů v Programu je maximálně 48 měsíců. 4. POSKYTOVATEL Poskytovatelem podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu. 5. IDENTIFIKAČNÍ KÓD PROGRAMU Pro účely evidence v informačním systému výzkumu, experimentálního vývoje a inovací byl Programu přidělen kód „FV“. 6. CÍLE PROGRAMU Posláním Programu je podpořit aktivity v aplikovaném výzkumu a experimentálním vývoji, které budou využívat a dále rozvíjet potenciál v oblasti klíčových technologií (Key Enabling Technologies, dále jen „KETs“). Jde o technologie náročné na znalosti a kvalifikovanou pracovní sílu, vyžadující zásadní podíl výzkumných aktivit a s rychlými inovačními cykly. KETs jsou uplatnitelné v nových produktech a službách s vysokou přidanou hodnotou a budou přispívat k hospodářskému růstu a zvyšování konkurenceschopnosti České republiky a Evropské unie. V Programu budou podporovány projekty zaměřené zejména na následující KETs:  Fotonika  Mikro- a nanoelektronika  Nanotechnologie  Průmyslové biotechnologie  Pokročilé materiály  Pokročilé výrobní technologie Cílem programu je zvýšit aplikovatelnost výsledků výzkumu a vývoje (dále jen „VaV“) zaměřeného na KETs v podnikové sféře. Důraz bude kladen na ekonomické oblasti, ve kterých ČR disponuje významným růstovým potenciálem. Jedná se zejména o výrobu dopravních prostředků, strojírenství, elektroniku a elektrotechniku, IT služby a software, Stránka 3 (celkem 9) výrobu a distribuci elektrické energie a léčiva a zdravotnické prostředky. Program tak bude přispívat k implementaci RIS 3 a k podpoře jejích vertikálních priorit. Program bude rovněž přispívat k naplňování Národních priorit orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, které jsou definovány na základě analýzy potřeb společnosti ve vazbě na koncept uceleného hospodářského rozvoje. Program je zaměřen především na prioritu č. 1 Konkurenceschopná ekonomika založená na znalostech, konkrétně na oblast 1.1. Využití (aplikace) nových poznatků z oblasti tzv. General Purpose Technologies, což jsou univerzální technologie, které mají potenciál významně měnit společnost prostřednictvím jejich dopadu na již existující hospodářské a sociální struktury. Užším termínem jsou právě KETs, které představují konkrétní identifikované technologie, které jsou v současnosti klíčové pro změny ve společnosti a ekonomice. Vzhledem k průřezovému charakteru KETs budou kromě priority 1.1. dále podporovány projekty z prioritních oblastí 1.2. Posílení udržitelnosti výroby a dalších ekonomických aktivit, 2.1. Udržitelná energetika, 2.2. Snižování energetické náročnosti hospodářství, 2.3. Materiálová základna, 3.4. Environmentální technologie a ekoinovace a 5.2. Nové diagnostické a terapeutické metody. Projekty z jiných prioritních oblastí podporovány nebudou. Mezi obecné cíle Programu tedy patří zvýšit produktivitu a efektivitu výzkumných aktivit v podnicích (zejména malých a středních) a ve výzkumných organizacích, dále zvýšit kvalitu, flexibilitu a atraktivitu produktů a služeb, posílit udržitelnost rozvoje ekonomiky a jejího růstu včetně udržitelného materiálového hospodářství a výroby s minimálním dopadem materiálových toků na životní prostředí. K cílům Programu patří rovněž posílení účinné spolupráce ve výzkumu a vývoji mezi podniky a výzkumnými organizacemi, jejíž nízká intenzita patří mezi hlavní slabiny národního výzkumného systému. V Programu budou podpořeny výhradně projekty realizované ve spolupráci podniků a výzkumných organizací a Program tak přispěje ke zkvalitnění a rozvoji inovační poptávky podniků a zvýšení relevance a aplikačního potenciálu výsledků výzkumných organizací. 7. VÝDAJE NA PROGRAM Celkové výdaje na Program jsou rozvrženy v souladu s předpokládaným postupným vyhlašováním jednotlivých veřejných soutěží a očekávanou průměrnou mírou podpory 60 % a činí 6 150 mil. Kč, z toho 3 700 mil. Kč z výdajů státního rozpočtu. Orientační přehled výše podpory a celkových uznaných nákladů Programu (v mil. Kč): rok 2016 2017 2018 2019 2020 2021 CELKEM veřejná podpora 300 710 1070 920 530 170 3 700 celkové náklady 500 1180 1780 1530 880 280 6 150 Podpora bude poskytována formou dotace právnickým nebo fyzickým osobám nebo zvýšením výdajů organizačních složek státu, organizačních složek územních samosprávných celků nebo organizačních jednotek ministerstev. Stránka 4 (celkem 9) 8. NEJVYŠŠÍ POVOLENÁ MÍRA PODPORY Míra podpory, stanovená jako procento uznaných nákladů projektu, bude vypočtena pro každý projekt i pro každého příjemce a dalšího účastníka samostatně podle Nařízení Komise a Rámce. Nejvyšší povolená míra podpory na jeden projekt může být v souladu se zákonem č. 130/2002 Sb. a Nařízením komise 80 % celkových uznaných nákladů. Nejvyšší povolené míry podpory pro jednotlivé kategorie podpory a jednotlivé kategorie příjemců a dalších účastníků budou uvedeny v zadávací dokumentaci každé veřejné soutěže. V souladu s Nařízením Komise je možné přiznat bonifikaci nad rámec základní míry podpory pro jednotlivé účastníky za splnění podmínek účinné spolupráce. Za účinnou spolupráci se v souladu s Nařízením Komise a Rámcem považuje spolupráce nejméně dvou nezávislých stran za účelem výměny znalostí či technologií nebo k dosažení společného cíle na základě dělby práce, kde příslušné strany společně stanoví rozsah projektu spolupráce, přispívají k jeho realizaci a sdílejí jeho rizika a výsledky. Náklady na projekt může nést v plné výši jedna či více stran a tím zbavit ostatní strany jejich finančních rizik. Za formy spolupráce nejsou považovány smluvní výzkum a poskytování výzkumných služeb. Maximální míra podpory pro jednotlivé kategorie činností a jednotlivé kategorie účastníků: kategorie činnosti / účastník malý podnik střední podnik velký podnik průmyslový výzkum 70 % 60 % 50 % průmyslový výzkum v případě účinné spolupráce 80 % 75 % 65 % experimentální vývoj 45 % 35 % 25 % experimentální vývoj v případě účinné spolupráce 60 % 50 % 40 % Výzkumné organizace mohou obdržet až 100% míru podpory, ale pouze na jejich nehospodářské činnosti podle čl. 2.1.1 odst. 19 Rámce a pokud budou dodrženy všechny související podmínky Nařízení Komise a Rámce a nejvyšší povolená míra podpory na jeden projekt v Programu nepřekročí 80 %. 9. ZPŮSOBILÉ A UZNANÉ NÁKLADY PROGRAMU Podpora bude poskytována na uznané náklady projektu, tj. na ty způsobilé náklady, které poskytovatel schválí jako odůvodněné. Uchazeč může jako způsobilé náklady navrhnout náklady vymezené v souladu se zákonem, Nařízením Komise a Rámcem. Veškeré způsobilé náklady projektu musí být vynaloženy na činnosti přímo související s realizací projektu a musí být přiřazeny ke konkrétní kategorii VaV, tj. na aplikovaný výzkum nebo experimentální vývoj. Stránka 5 (celkem 9) Způsobilými náklady projektu v tomto Programu jsou: a) osobní náklady nebo výdaje podle čl. 25 odst. 3 písm. a) Nařízení Komise; b) náklady nebo výdaje na nástroje, přístroje a vybavení podle čl. 25 odst. 3 písm. b) Nařízení Komise; c) náklady nebo výdaje na služby podle čl. 25 odst. 3 písm. d) Nařízení Komise; d) dodatečné režijní náklady nebo výdaje podle čl. 25 odst. 3 písm. e) Nařízení Komise. Do způsobilých nákladů projektů nelze zahrnout náklady nebo výdaje na pořízení hmotného a nehmotného majetku. Způsobilé náklady musí být přiměřené (musí odpovídat cenám v čase a místě obvyklým) a musí být vynaloženy v souladu s principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti. Maximální výše účelové podpory jednoho projektu v Programu je stanovena na 20 mil. Kč. 10. SROVNÁNÍ SE SOUČASNÝM STAVEM V ČR A V ZAHRANIČÍ V budoucnu se předpokládá rapidní růst trhu v oblasti produktů založených na KETs, a to mezi 5 – 15% ročně. Pokud jde o KETs, Evropa disponuje silnou znalostní základnou. Významným problémem, který přetrvává, je ovšem nedostatečná aplikace těchto znalostí do nových tržně uplatnitelných produktů a služeb. Evropská strategie pro KETs, která byla přijata EK v červnu 20121 , je zaměřena na „uzavření“ této mezery mezi výzkumem a inovacemi v oblastech KETs s cílem zvrátit trend poklesu průmyslové výroby v Evropě. KETs nejsou zásadní jen pro konkurenceschopnost průmyslu, ale také pro řešení sociálních výzev. KETs jsou dále definovány jako jedna z priorit strategie EK pro reindustrializaci Evropy. Hlavním nástrojem podpory KETs na evropské úrovni je rámcový program na podporu výzkumu a inovací Horizont 2020. První osa II. pilíře „Vedoucí postavení v průmyslu“ je přímo zaměřena na podporu klíčových technologií. Výzkumné aktivity pod touto osou mají rovněž úzkou vazbu na aktivity III. pilíře rámcového programu, kterým jsou „Sociální výzvy“. Z rozpočtu programu Horizont 2020 budou také částečně financovány další výzkumné aktivity na evropské úrovni jako např. Společné technologické iniciativy (JTIs), které jsou partnerstvím veřejného výzkumného sektoru s podnikatelskou sférou. Jako příklad uvádíme iniciativu Bio-based Industries zaměřenou na využití biotechnologií v průmyslu a iniciativu ECSEL (Electronic Components and Systems for European Leadership) s cílem podporovat výzkumné aktivity v oblastech mikro- a nanoelektronika a inteligentních systémů. Obou těchto iniciativ se účastní i ČR. ČR ve většině technologických oblastí, které lze zařadit pod KETs, disponuje potenciálem pro realizaci špičkového výzkumu, který přináší nové poznatky, i aplikačně zaměřeného výzkumu s výsledky uplatnitelnými v inovacích. Mezi jednotlivými KETs jsou však rozdíly jak ve výzkumném potenciálu, tak v aplikaci výsledků. Existují výzkumné obory s vazbou na ekonomické oblasti klíčové pro ČR, tedy výzkumné obory s vysokým potenciálem uplatnitelnosti výsledků výzkumu v podnikové sféře2 , a naopak 1 A European strategy for Key Enabling Technologies – A bridge to growth and jobs, COM(2012) 341 final 2 Např. přístrojová technika, materiálové vědy, energetika, informatika. Stránka 6 (celkem 9) obory, jejichž potenciální aplikovatelnost v podnikové sféře je nižší (zde se předpokládá využití výsledků VaV zejména veřejnou sférou)3 . V ČR neexistuje program na podporu výzkumu, vývoje a inovací, který by byl explicitně cílen na oblast klíčových technologií. V současné době je k dispozici jediný relevantní program na podporu projektů průmyslového výzkumu, ve kterém byla v loňském roce vyhlášena veřejná soutěž na výběr projektů. Tím je program EPSILON realizovaný Technologickou agenturou ČR. Tento program je ale velmi široce zaměřen a na příkladu výsledků první veřejné soutěže v tomto programu lze snadno ilustrovat, že projektů v oblasti klíčových technologií může být podpořeno minimum. Vzhledem k tomu, že se MPO podílí jak na formulaci zaměření veřejných soutěží v programu EPSILON za oblast průmyslových priorit, tak na hodnocení veřejných soutěží, zajistí výběrem vhodných prioritních témat minimalizaci možných překryvů s programem TRIO a zabrání riziku duplicitního financování projektů. Podrobnější zhodnocení stavu a potenciálu KETs v České republice a jeho srovnání se zahraničím je uvedeno v publikaci Technologického centra Akademie Věd ČR Key Enabling Technologies v ČR z června 20144 . Pokud jde o účelové financování a porovnání ČR se zahraničím, v jednotlivých státech se uplatňuje různý přístup z hlediska poměru mezi tematicky neorientovanou podporou projektů (bottom-up) a tematicky zaměřenou podporou (top-down). V Rakousku, stejně jako v České republice, převažuje podpora tematicky neorientovaného výzkumu, nicméně jako příklad tematicky zaměřených programů Rakouska můžeme uvést program FIT-IT s cílem podpořit projekty VaV v oblasti informačních a komunikačních technologií a zároveň zlepšit podmínky spolupráce mezi výzkumnými organizacemi a ICT firmami do budoucna. Program Sustainable Development je zaměřen mimo jiné na materiálový výzkum a pokročilé výrobní technologie pro využití v energetice a průmyslu. Širokou nabídkou programů podpory tematicky orientovaného výzkumu disponuje Finsko, co se týče podpory např. ICT, jedná se o programy 5th Gear (komunikační technologie), Industrial Internet (ICT v průmyslu) nebo Bits of Health (využití ICT ve zdravotnictví). Z mimoevropských světových leaderů v oblasti VaVaI můžeme jmenovat např. Izrael, kde jedním z hlavních nástrojů podpory VaVaI je tzv. Tmura R&D Fund. I když podle jeho charakteristiky jsou z fondu podporovány všechny oblasti VaV, v posledních letech izraelská vláda klade důraz zejména na progresivní technologie, konkrétně nanotechnologie, průmyslové biotechnologie a ICT. 11. OČEKÁVANÉ VÝSLEDKY A PŘÍNOSY PROGRAMU V tomto Programu mohou být podporovány pouze projekty, které odůvodněně předpokládají dosažení alespoň jednoho výsledku VaV z následujících druhů výsledků (kategorizace dle Informačního systému výzkumu, experimentálního vývoje a inovací).  F - užitný nebo průmyslový vzor,  G - prototyp, funkční vzorek,  P - patent,  R - software,  Z - poloprovoz, ověřená technologie. Program přispěje zejména k posílení konkurenceschopnosti českého hospodářství posunem do kategorie ekonomiky založené na znalostech. Prostředkem k dosažení tohoto cíle bude 3 Např. klinická medicína, biologické vědy, environmentální vědy. 4 Dostupné z http://www.tc.cz/cs/publikace/publikace?type=2 Stránka 7 (celkem 9) podpora vývoje nových užitných vlastností produktů a zvýšení efektivnosti, bezpečnosti, udržitelnosti a spolehlivosti procesů (včetně snížení energetické a materiálové náročnosti) s využitím nových poznatků v oblasti KETs. Nedílnou součástí těchto cílů je také pokles energetické náročnosti ekonomiky, efektivní využívání zdrojů a realizace technologických změn vedoucích k omezování používání materiálů s vysokými výrobními energetickými nároky. Mezi konkrétní přínosy Programu patří:  zvýšení inovační výkonnosti podpořených podniků,  strategické orientování VaV do oblastí s nejvyšším potenciálem a přínosem pro hospodářství,  zvýšení aplikovatelnosti výsledků výzkumu v oblasti KETs,  zvýšení podnikových výdajů na VaV,  rozvoj účinné spolupráce mezi podnikovým a výzkumným sektorem,  začlenění vznikajících špičkových výzkumných center i dalších kapacit podpořených z veřejných prostředků do inovačního systému. 12. UCHAZEČI O PODPORU A PROKÁZÁNÍ JEJICH ZPŮSOBILOSTI Uchazeči o podporu na projekt podle zákona č. 130/2002 Sb. mohou být podniky – právnické i fyzické osoby, které podle Přílohy 1 Nařízení Komise vykonávají hospodářskou činnost a které řeší projekt v účinné spolupráci s alespoň jednou výzkumnou organizací. Uchazečem může být též subjekt se statutem výzkumné organizace, musí ovšem v navrhovaném projektu vystupovat jako podnik, tj. prokázat schopnost spolufinancovat řešení projektu z neveřejných zdrojů, doložit zajištění implementace výsledků do praxe a z hlediska míry veřejné podpory vystupovat jako podnik. V takovém případě projekt nemusí být řešen v účinné spolupráci více subjektů. Dalšími účastníky projektu mohou být podniky a dále výzkumné organizace – právnické osoby, které splňují definici výzkumné organizace podle zákona, Nařízení Komise a podle Rámce. Posouzení, zda naplňuje definiční znaky výzkumné organizace, bude poskytovatel provádět u každého subjektu individuálně při hodnocení návrhu projektu a dále v souladu s postupem pro posuzování výzkumných organizací schváleným Radou pro výzkum, vývoj a inovace. Podporu na projekt v tomto Programu mohou obdržet pouze uchazeči, kteří splňují podmínky způsobilosti dané § 18 zákona. Povinnost prokázat svoji způsobilost se vztahuje na všechny uchazeče i další účastníky. Způsobilost prokazuje uchazeč a další účastník doklady povinně předkládanými k návrhu projektu. Způsobilost uchazečů a dalších účastníků bude prokazována v souladu s podmínkami stanovenými § 18 odst. 4 zákona způsobem stanoveným v zadávací dokumentaci veřejné soutěže. Splnění podmínky způsobilosti bude vyhodnoceno komisí pro přijímání návrhů projektů před hodnocením návrhů projektů. Nesplnění některé z podmínek způsobilosti je důvodem pro nezařazení návrhu projektu do veřejné soutěže. Stránka 8 (celkem 9) 13. ZPŮSOB A KRITÉRIA HODNOCENÍ NÁVRHŮ PROJEKTŮ Návrhy projektů jsou komplexně hodnoceny v souladu se zákonem. Poskytovatel jmenuje komisi pro přijímání návrhů projektů. Tato komise vyhodnotí splnění všech podmínek pro zařazení návrhů projektů do veřejné soutěže z hlediska splnění všech náležitostí stanovených zadávací dokumentací pro návrhy projektů. Nedodržení náležitostí stanovených zadávací dokumentací bude mít za následek nezařazení návrhu projektu do veřejné soutěže. O přijetí návrhu projektu do veřejné soutěže, resp. o jeho vyřazení z veřejné soutěže, rozhoduje poskytovatel v souladu s § 21 odst. 3 zákona č. 130/2002 Sb. na základě protokolu zpracovaného komisí pro přijímání návrhů projektů, resp. odborným poradním orgánem. Návrhy projektů vyřazené z veřejné soutěže nebudou dále hodnoceny. Pro hodnocení návrhů projektů přijatých do veřejné soutěže ustaví poskytovatel odborný poradní orgán – Radu programu. Každý návrh projektu bude hodnocen nejméně dvěma odbornými posudky nezávislých oponentů. Kritéria, která budou uplatněna při hodnocení návrhů projektů, jsou: a) naplnění cílů Programu, b) vazba na jednu nebo více KETs v souladu se zaměřením veřejné soutěže, c) soulad s Národními prioritami orientovaného výzkumu, vývoje a inovací, d) soulad s vertikálními prioritami RIS 3, e) prokázání odborné a ekonomické způsobilosti uchazeče, f) technicko – ekonomická úroveň a komplexnost navrhovaného řešení, g) aktuálnost a potřebnost projektu a vhodnost jeho podpory z veřejných prostředků, h) přiměřenost časového plánu a finančních požadavků, i) naplnění účinné spolupráce, j) uplatnění výsledků. Podrobnější informace o podmínkách pro předložení návrhů projektů, způsobu a kritériích jejich hodnocení budou součástí zadávací dokumentace veřejné soutěže. U každého projektu bude stanoven minimálně jeden závazný výsledek, který bude navazovat na plnění cílů programu. 14. MOTIVAČNÍ ÚČINEK Za účelem naplnění cílů Programu bude poskytovatel v rámci procesu hodnocení návrhů projektů posuzovat dosažení dostatečného motivačního účinku podpory. Motivační účinek bude posuzován pro všechny uchazeče souhrnně za celý projekt. Pro všechny příjemce především platí, že práce na řešení projektu nesmí být zahájeny před podáním návrhu projektu. Pokud je uchazečem velký podnik, musí v návrhu projektu prokázat, že podpora přispěje k realizaci projektu ve větším rozsahu nebo s vyšší finanční účastí podniků v projektu nebo k vyřešení projektu v kratší době, než by tomu bylo bez poskytnutí podpory. Zhodnocení motivačního účinku bude součástí protokolu o výsledku hodnocení zpracovaném odborným poradním orgánem, který bude pro účely hodnocení návrhů projektů ustanoven poskytovatelem. Stránka 9 (celkem 9) 15. KRITÉRIA SPLNĚNÍ CÍLŮ PROGRAMU Dosažení cílů Programu bude vyhodnoceno v souladu s metodikou hodnocení výsledků ukončených programů, ve znění platném v době hodnocení Programu, případně dalších podmínek stanovených poskytovatelem a dále podle definic pro předávání výsledků do Informačního systému výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. Pro hodnocení plnění cílů Programu bude využito souboru indikátorů určených pro monitorování průběhu plnění Programu a hodnocení jeho celkové úspěšnosti. Indikátory Programu: Indikátor Počet Minimální počet podpořených projektů 200 Minimální poměr úspěšně dokončených projektů 90 % Minimální počet aplikovaných výsledků 300 Minimální počet průmyslově chráněných výsledků 50 Kromě uvedených indikátorů budou dále sledovány a vyhodnocovány přínosy Programu na úrovni jednotlivých projektů. Tři roky po ukončení projektů bude monitorováno konkrétní využití dosažených výsledků, ekonomické přínosy z jejich realizace, vliv na hospodářské výkony a zaměstnanost u realizátora, podíl na exportní výkonnosti atd. Tyto informace budou následně využity ke komplexnímu vyhodnocení přínosů veřejné podpory a k formulaci zaměření návazných programů na podporu výzkumu a vývoje za účelem posílení konkurenceschopnosti ekonomiky.