„Praktické informace pro uchazeče o grantový projekt“ Kancelář GA ČR Praha 2. 3. 2017 Plzeň 6. 3. 2017 Brno 9. 3. 2017 Zadávací dokumentace, resp. práva a povinnosti poskytovatele a uchazeče (příjemce) se řídí ustanoveními níže uvedených zákonů:  Zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů;  Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem, Úřední věstník EU L 187 ze dne 26. června 2014 (dále jen „Nařízení“);  Rámec pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací, Úřední věstník EU C 198 ze dne 27. června 2014 (dále jen „Rámec“);  Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů. GA ČR má jimi značně omezený prostor pro uvážení o stanovení podmínek soutěže. Základní prameny práva Vývoj rozpočtu Rozpočet Návrh rozpočtu účelových prostředků na léta 2019 a 2020 schválený vládou 1 774 283 1 945 866 2 367 686 2 920 618 3 199 153 3 356 971 3 573 351 3 723 351 4 172 644 4 223 283 4 223 463 57 413 70 726 93 204 103 176 110 276 110 276 109 736 109 759 109 783 109 783 109 783 0 1 000 000 2 000 000 3 000 000 4 000 000 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 Institucionální výdaje GA ČR Účelové výdaje GA ČR v tis. Kč Standardní projekty 2017  standardní projekty se zahájením řešení v 2017 počet přijatých návrhů projektů: 2 129 počet hodnocených návrhů projektů: 2 111 počet financovaných projektů: 698 úspěšnost 33,06 %  porovnání 2013 2014 2015 2016 2017 počet přijatých návrhů projektů 2 506 2 117 1 866 1 949 2 129 počet hodnocených návrhů projektů 2 426 2 080 1 845 1 937 2 111 financované projekty 426 362 500 539 698 úspěšnost 17,6 % 17,4 % 27,1 % 27,8 % 33,1 % Počet hodnocených návrhů projektů Vývoj počtu posuzovaných standardních projektů 1 802 1 636 1 753 2 046 2 126 2 076 2 086 2 426 2 080 1 845 1 937 2 111 0 500 1 000 1 500 2 000 2 500 3 000 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Technické vědy Vědy o neživé přírodě Lékařské a biologické vědy Společenské a humanitní vědy Zemědělské a biologicko-environmentální vědy Celkem Úspěšnost Vývoj průměrné úspěšnosti (standardní projekty) 33,1 % 31,3 % 24,7 % 34,8 % 23,6 % 22,5 % 22,8 % 17,6 % 17,4 % 27,1 % 27,8 % 33,1 % 15% 20% 25% 30% 35% 40% 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Technické vědy Vědy o neživé přírodě Lékařské a biologické vědy Společenské a humanitní vědy Zemědělské a biologicko-environmentální vědy Celkem Financované projekty Vývoj počtu financovaných standardních projektů 596 512 433 715 501 467 475 426 362 500 539 698 0 100 200 300 400 500 600 700 800 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Technické vědy Vědy o neživé přírodě Lékařské a biologické vědy Společenské a humanitní vědy Zemědělské a biologicko-environmentální vědy Celkem Náklady na projekty Vývoj průměrných nákladů na první rok řešení na financovaný standardní projekt 781 836 904 880 1 063 1 477 1 596 1 633 1 716 1 621 1 584 1 718 0 500 1 000 1 500 2 000 2 500 3 000 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Technické vědy Vědy o neživé přírodě Lékařské a biologické vědy Společenské a humanitní vědy Zemědělské a biologicko-environmentální vědy Celkem Juniorské projekty 2017  juniorské projekty se zahájením řešení v 2017 počet přijatých návrhů projektů: 283 počet hodnocených návrhů projektů: 266 počet financovaných projektů: 97 úspěšnost: 36,47 %  porovnání 2015 2016 2017 počet přijatých návrhů projektů 213 297 283 počet hodnocených návrhů projektů 204 272 266 financované projekty 59 72 97 úspěšnost 28,9 % 26,5 % 36,5 % Úspěšnost Vývoj průměrné úspěšnosti (juniorské projekty) 28,9 % 26,5 % 36,5 % 15% 20% 25% 30% 35% 40% 2015 2016 2017 Technické vědy Vědy o neživé přírodě Lékařské a biologické vědy Společenské a humanitní vědy Zemědělské a biologicko-environmentální vědy Celkem Hodnocené návrhy projektů se zahájením řešení 2016 a 2017 podle uchazečů standardní projekty 2016 2017 počet % počet % AV ČR 614 31,6 % 680 32,2 % vysoké školy 1181 61,1 % 1286 60,5 % jiné 100 5,1 % 108 5,1 % soukromé 42 2,2 % 37 2,2 % celkem 1937 100,0 % 2111 100,0 % juniorské projekty 2016 2017 počet % počet % AV ČR 94 34,6 % 90 33,6 % vysoké školy 171 62,9 % 159 59,7 % jiné 7 2,6 % 15 5,3 % soukromé 0 0,0 % 2 1,4 % celkem 272 100,0 % 266 100,0 % Počet hodnocených návrhů projektů podle uchazečů Hodnocené návrhy projektů se zahájením řešení 2016 a 2017 podle oborů Počet hodnocených návrhů projektů podle oborů standardní projekty 2016 2017 počet % počet % Technické vědy 354 18,3 % 411 19,5 % Vědy o neživé přírodě 361 18,6 % 397 18,8 % Lékařské a biologické vědy 269 13,9 % 296 14,0 % Společenské a humanitní vědy 701 36,2 % 698 33,1 % Zemědělské a biologicko-environmentální vědy 252 13,0 % 309 14,6 % celkem 1937 100,0 % 2111 100,0 % juniorské projekty 2016 2017 počet % počet % Technické vědy 57 21,0 % 57 21,4 % Vědy o neživé přírodě 79 29,0 % 76 28,6 % Lékařské a biologické vědy 46 16,9 % 50 18,8 % Společenské a humanitní vědy 33 12,1 % 36 13,5 % Zemědělské a biologicko-environmentální vědy 57 21,0 % 47 17,7 % celkem 272 100,0 % 266 100,0 % Gender - standardní a juniorské návrhy projektů 2017 pouze hodnocené projekty (bez projektů vyřazených z FD) Počet hodnocených návrhů projektů gender navrhovatel/ka návrhy projektů hodnocené projekty podpořené úspěšnost ženy 603 25,4 % 185 23,3 % 30,7 % muži 1774 74,6 % 610 76,7 % 34,4 % celkem 2377 100,0 % 795 100,0 % 33, 4% Zahraniční oponenti Zahraniční posudky, 2. fáze hodnocení, 2016 projekty ve 2. fázi ≥ 2 posudky 1 posudek alespoň jeden posudekpočet v % počet v % OK1 296 296 100,0 % 0 0,0% 100,0 % OK2 351 351 100,0 % 0 0,0% 100,0 % OK3 239 239 100,0 % 0 0,0% 100,0 % OK4 393 391 99,5 % 2 0,5% 100,0 % OK5 258 257 99,6 % 1 0,4% 100,0 % celkem 1537 1534 99,8 % 3 0,2% 100,0 % Mezinárodní projekty 2017 Mezinárodní projekty se zahájením řešení v 2017 1 projekty hodnocené na principu Lead Agency MEZINÁRODNÍ PROJEKTY s počátkem řešení 2017 hodnocené návrh GA ČR Německo (DFG) 43 17 Korea (NRF) 19 2 Taiwan (MOST) 8 3 hodnocené financované Rakousko (FWF)1 80 12  Vyhlášení soutěže v Obchodním věstníku 21. února 2017  Soutěžní lhůta začíná dnem následujícím po dni vyhlášení veřejné soutěže ( tj. 22. února 2017) a končí dnem 6. dubna 2017.  Hodnoticí lhůta začíná dnem 7. dubna 2017 a končí dnem 1. prosince 2017.  Odevzdávání zahraničního návrhu projektu u soutěží mezinárodní spolupráce – bez zbytečného odkladu, podle článku 3.2 (4) ZD nejpozději 30.9.  Termín pro odevzdávání dílčích a závěrečných zpráv bude stanoven v průběhu měsíce listopadu na webu GA ČR.  Předpokládaný termín pro vyhlášení výsledků je stanoven na den 1. prosince 2017.  Zadávací dokumentace jsou dostupné na webu GA ČR pod tímto odkazem: http://www.gacr.cz/zadavaci-dokumentace/. Termíny soutěže a celková výše podpory Návrh projektu Návrh projektu Návrh projektu Návrh projektu Návrh projektu Návrh projektu K prokázání způsobilosti se zasílají následující dokumenty:  Způsobilost prokazuje uchazeč  Čestné prohlášení podle § 18 odst. 2 písm. c) až f), h) a i) zákona č. 130/2002 Sb. pro právnické osoby.  Čestné prohlášení podle zákona č. 218/2000 Sb. pro právnické osoby.  Čestné prohlášení podle ustanovení § 18 odst. 2 písm. c) až i) zákona č. 130/2002 Sb. pro fyzické osoby.  Výpis z veřejného rejstříku, zakládací nebo zřizovací listina nebo jiný obdobný doklad o zřízení nebo založení. dokládají všechny instituce s výjimkou v. v. i., V. V. S. a právnických osob zřízených podle jiného obecně závazného předpisu nebo zveřejněného rozhodnutí Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Dokumenty k prokázání způsobilosti:  dokládají se 1x za instituci do každé veřejné soutěže (STD, JUN, MZ)  je nutné na adresu GA ČR doručit v průběhu soutěžní lhůty nejpozději do 6. dubna 2017  formuláře jsou ke stažení na adrese http://gacr.cz/formulare-cestnych-prohlaseni/  doručují se v listinné formě poštou nebo osobně do podatelny GA ČR na adrese Evropská 2589/33b, 160 00 Praha 6, v obálce označené textem „Způsobilost“ nebo podepsané zaručeným nebo uznávaným elektronickým podpisem do datové schránky „a8uadk4“ Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Přílohy k návrhu projektu – oprávnění podle zvláštního právního předpisu - dokládá se ke každému jednotlivému projektu jako příloha v aplikaci GRIS. - dokládají všichni uchazeči bez ohledu na právní formu.  V případě, že navrhovaný projekt předpokládá experimentální práci se zvířaty přiloží uchazeč v době podání návrhu „oprávnění k používání pokusných zvířat“ (dřívější akreditace uživatelského zařízení)  Vyjádření etické komise uchazeče musí být předloženo vždy, je-li součástí projektu poskytování zdravotní péče. Dále je nutné v případě předpokládané práce s lidmi doložit vyjádření etické komise k ochraně lidských bytostí.  Ostatní oprávnění např. - oprávnění dle zákona č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů; - oprávnění dle zákona č. 285/2002 Sb., o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů (transplantační zákon) ve znění pozdějších předpisů; Prokazování způsobilosti před podpisem smlouvy - změna  Před podpisem smlouvy došlo ke změně v prokazování způsobilosti u veřejných vysokých škol, veřejných výzkumných institucí, nebo u osob zřízených podle jiného obecně závazného předpisu nebo zveřejněného rozhodnutí. Vyžaduje-li řešení grantového projektu jiné požadované oprávnění podle zvláštního právního předpisu, např. „oprávnění k používání pokusných zvířat“, uchazeč musí před podpisem smlouvy dodat „oprávnění k používání pokusných zvířat“ (dřívější akreditace uživatelského zařízení) v případě konce jeho platnosti; pokud jeho platnost vyprší v průběhu řešení projektu, tak musí být oprávnění předloženo před poskytnutím podpory na dané období.  Nově není před uzavřením smlouvy požadován např. projekt pokusů u veřejné vysoké školy, veřejné výzkumné instituce, nebo u osob zřízených podle jiného obecně závazného předpisu nebo zveřejněného rozhodnutí. Tímto ustanovením není dotčena povinnost těchto subjektů si příslušné oprávnění, před započetím s příslušnou činností, která takové oprávnění vyžaduje, zajistit. Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Ostatní přílohy k návrhu projektu - dokládají se ke každému jednotlivému projektu jako příloha v aplikaci GRIS  Seznam zahraničních pracovišť, kterým by nebylo vhodné návrh projektu k posouzení zasílat včetně zdůvodnění.  Nabídka identifikace dodavatele, předmětu dodávky a předběžné ceny, je-li v návrhu projektu požadována dodávka nebo dodávky od jednoho dodavatele v celkové hodnotě vyšší než 500 tis. Kč za celou dobu řešení grantového projektu (lze nahradit rámcovou smlouvou uchazeče, resp. spoluuchazeče uzavřenou na základě výběrového řízení podle ZVZ).  Plná moc k podání návrhu třetí osobě v případě, že uchazeč nedisponuje vlastní datovou schránkou; tuto plnou moc je zároveň třeba doručit jiným průkazným způsobem (např. poštou nebo osobně). Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu U Mezinárodních projektů  Kopie návrhu zahraniční části projektu podaného zahraničním navrhovatelem k zahraničnímu poskytovateli a to včetně data podání tohoto návrhu a jeho registračního čísla. Není-li v době podání návrhu k dispozici, je uchazeč povinen ji doručit na GA ČR v nejkratší možné lhůtě. U Juniorských projektů  Kopie dokladů o ukončení doktorského studia navrhovatele;  Žádost o udělení výjimky z podmínky absolvování stáže, nemohl-li ji navrhovatel absolvovat z vážných zdravotních či rodinných důvodů;  Zdůvodnění nedodržení podmínky věku u odborných spolupracovníků.  Životopisy odborných spolupracovníků uváděných jmenovitě. Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Standardní projekty Podmínky pro navrhovatele projektu  Jedna osoba se může v rámci všech soutěží vyhlašovaných GA ČR v daném kalendářním roce účastnit nejvýše jednoho projektu v roli navrhovatele a nejvýše jednoho projektu v roli spolunavrhovatele. Návrh projektu - část A  část A - Základní údaje 8 Návrh projektu - část A  část A - Základní údaje 8 Návrh projektu - část A  část A - Vyplnění abstraktu a volba číselníku CEP Návrh projektu - část C1 Část C1 – zdůvodnění návrhu projektu • v anglickém jazyce; • max. rozsah 10 stran A4, písmo vel. bodů 11, řádkování 1; • ve formátu PDF a max. vel. 3 MB; • do aplikace se vkládá způsobem obdobným jako přílohy návrhu projektu;  jasně prezentovány cíle a záměry;  dostatečné informace pro posouzení návrhu projektu dle kritérií hodnocení;  zdůvodnění účasti všech spolupracovníků, vymezení jejich podílu na řešení problematiky, včetně pracovní kapacity pracovníků a specifikace jejich role;  odhad počtu a druhu předpokládaných výsledků respektující zvyklosti daného oboru a publikační plán. Návrh projektu - část C1  Část C1 - zdůvodnění návrhu projektu Návrh projektu - část C2  Část C2 – předpokládané výsledky projektu • dle požadavků IS VaVaI – CEP; • odhad počtu a druhu předpokládaných výsledků respektující zvyklosti daného oboru, kterých bude dosaženo v rámci řešení projektu; • v členění podle druhů výsledků definovaných v Metodice hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů (dále „Metodika 2013“); • tj. počet článků v impaktovaném časopise (Jimp, Jsc), počet článků v neimpaktovaném časopise (Jneimp, Jrec), počet odborných knih (B), počet kapitol v odborné knize (C), počet článků ve sborníku (D), apod. Návrh projektu - část C2  část C2 - Odhad počtu a druhu předpokládaných výsledků Návrh projektu - část D1  Část D1 - životopis navrhovatele a spolunavrhovatelů • v anglickém jazyce; • ve formátu PDF a max. vel. 1 MB; • do aplikace se vkládá jako přílohy návrhu projektu; • max. rozsah 2 strany A4 na každého spolunavrhovatele.  Navrhovatel a spolunavrhovatelé uvedou: • stručný strukturovaný odborný životopis; • výčet činností za posledních 5 let (u Juniorských 3 roky) v oboru řešení projektu; • lze uvést údaje i o odborných spolupracovnících; • u Juniorských projektů se přikládá CV 2 odborných spolupracovníků uváděných jmenovitě jako samostatná příloha. Návrh projektu - část D1  Část D1 - životopis navrhovatele Návrh JN projektu – CV odborných spolupracovníků U Juniorských projektů - životopisy odborných spolupracovníků uváděných jmenovitě se přikládají formou PDF v záložce Add attachement Návrh projektu - část D2 Část D2 – bibliografie  Navrhovatel a spolunavrhovatelé uvedou: • úplné bibliografické údaje o 8 významných výsledcích (u Juniorských projektů 5); • podle ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2 (případně podle citačních zvyklostí v daném oboru); • celkové počty výsledků za posledních 5 let (u Juniorských projektů - 3 roky ) v členění podle druhů výsledků definovaných v Metodice 2013; • ke každému výsledku počet citací bez autocitací zjištěný pomocí Web of Science či SCOPUS; • u článku v impaktovaném časopise impaktní faktor časopisu platný v době uveřejnění; • počty citací zjištěných z jiných databází, např. ERIH, nebo pomocí jiné metodiky uznávané v daném oboru (nutné stručně popsat); • H-index podle Web of Science (údaj není vyžadován u odborníků působících v oborech SHVa a SHVb) Návrh projektu - část D2  Část D2 - bibliografie - údaje o 8 nejvýznamnějších (5 u JN projektů) výsledcích vědecké činnosti Návrh projektu - část D2  Souhrnné údaje za posledních 5 let (3 roky u JN projektů) Návrh projektu - část E  část E - údaje o dalších projektech (navrhovaných, běžících, ukončených) navrhovatele a spolunavrhovatelů Návrh projektu - část E Část E – informace o dalších projektech  Navrhovatel a spolunavrhovatelé uvedou informace:  všech tematicky blízkých projektech s podporou jiných poskytovatelů, na jejichž řešení se v době podání návrhu projektu podílejí nebo se v uplynulých třech letech podíleli, a o žádostech o poskytnutí účelové podpory na projekty, na nichž se podílejí;  všech projektech GA ČR, na jejichž řešení se v době podání návrhu projektu podílejí a o žádostech o poskytnutí účelové podpory na projekty, na nichž se budou podílet;  všech projektech GA ČR, na nichž se podíleli v uplynulých třech letech. Návrh projektu - část E Každá položka musí obsahovat tyto údaje:  název poskytovatele účelové podpory;  název programu nebo jiné aktivity výzkumu a vývoje (např. projekty velké infrastruktury atd.);  číslo projektu nebo registrační číslo;  kód charakterizující zařazení projektu podle oborů pro IS VaVaI – CEP nebo číslo panelu;  nezkrácený název projektu;  dobu řešení (od – do);  název uchazeče/příjemce podpory;  role navrhovatele nebo spolunavrhovatele v projektu;  výši požadované / získané podpory na celou dobu řešení projektu využívané uchazečem nebo spoluuchazečem při řešení projektu;  pracovní kapacitu navrhovatele, popř. spolunavrhovatele (i když podpora nezahrnovala mzdy);  popis vztahu předmětného projektu k návrhu projektu předkládanému (téma, cíle, výsledky řešení, řešitelský kolektiv apod.). Způsobilé náklady projektu Způsobilé náklady projektu:  definovány ustanovením § 2 odst. 2 písm. l) zákona č. 130/2002 Sb.;  vymezeny v příslušné zadávací dokumentaci v článku 3.3.1 až 3.3.3.;  bezprostředně souvisejí s řešením grantového projektu  věcně  časově Uznané náklady projektu:  způsobilé náklady na činnosti definované v návrhu projektu;  schválené poskytovatelem;  účelová podpora může být poskytnuta pouze na uznané náklady. Způsobilé náklady projektu Do způsobilých nákladů projektu nelze zahrnout:  zisk;  daň z přidané hodnoty (platí u příjemců, kteří jsou plátci této daně a kteří uplatňují její odpočet nebo odpočet její poměrné části);  náklady na marketing, prodej a distribuci výrobků;  úroky z dluhů;  manka a škody;  náklady na finanční pronájem a pronájem s následnou koupí;  náklady na zajištění práv k výsledkům řešení projektů;  další náklady, které bezprostředně nesouvisejí s předmětem řešení grantového projektu;  náklady související s předmětem projektu, jejichž cena přesahuje cenu v místě a čase obvyklou. Způsobilé náklady projektu Do způsobilých nákladů hrazených z jiných položek než z doplňkových (režijních) nákladů nelze zahrnout:  náklady na pohoštění, dary a reprezentaci;  náklady na pronájem prostor, přístrojů, zařízení apod. s výjimkou pronájmu obalů a prostor pro konání krátkodobých akcí s vědeckým výstupem, uvedeného v článku 3.3.3 odst. (4) zadávací dokumentace;  náklady na nábytek a další nespecializované zařízení pracovních prostor;  náklady na služby telekomunikací, náklady na pořízení, opravu a údržbu přístrojů a zařízení z oblasti komunikační techniky a technologií (telefony, diktafony, čtečky, apod.);  náklady na vydání periodických publikací, učebnic a skript;  náklady spojené s účastí na konferencích a workshopech s výjimkou aktivní prezentace výsledků řešení projektu;  náklady na prohloubení kvalifikace osob podílejících se na řešení projektu (nákup učebnic, školení, kurzy apod.);  náklady na pořízení a provoz elektronických informačních databází;  náklady na opravy nebo údržbu místností, stavby, rekonstrukce budov nebo místností;  náklady na služby konzultantů, tuzemských či zahraničních. Způsobilé náklady projektu  Při požadavku dodávek od jednoho dodavatele vyšší než 500 tis. Kč za celou dobu řešení grantového projektu je přílohou nabídka s identifikací: • vybraného dodavatele • předmětu dodávky • předběžné ceny včetně zdůvodněné kalkulace • se zdůvodněním výběru.  Skutečná cena nesmí být vyšší o více než 5 % z původní nabídkové ceny.  Současně se předkládají minimálně dvě další konkurenční nabídky na stejnou dodávku. • Nepřikládají se, je-li vybraný dodavatel jediným dodavatelem nabízejícím dodávku požadovaných parametrů nezbytných pro řešení. • Tuto skutečnost uchazeč uvede v komentáři připojeném k nabídce.  Dodavatelem pořizovaného majetku nebo služeb • nesmí být řešitel, spoluřešitel, ani jiný zaměstnanec příjemce nebo dalšího účastníka projektu nebo osoba spojená s příjemcem, dalším účastníkem projektu, řešitelem nebo členem řešitelského týmu; • dodávky realizované formou vnitropodnikových dodávek nejvýše v cenách v místě a čase obvyklých zaúčtované v souladu s obecně závaznými předpisy jsou způsobilé. Osobní náklady v projektech 2018 Způsobilými osobními náklady jsou:  náklady na mzdy zaměstnanců přijatých podle pracovní smlouvy výhradně na řešení grantového projektu • jejichž pracovní smlouva prokazuje současné splnění vybraných podmínek;  náklady na příslušnou část mezd zaměstnanců • kteří se podle pracovní smlouvy podílejí na řešení projektu • ve výši odpovídající pracovní kapacitě na řešení projektu;  náklady na úhradu závazků vyplývajících z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr • které byly uzavřeny výhradně na řešení grantového projektu;  povinné zákonné odvody • a příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb (nebo jiného obdobného fondu) nebo jeho poměrnou část (pokud není takový fond tvořen příděly ze zisku) • ve výši odpovídající příslušným osobním nákladům. Osobní náklady v projektech 2018 Hlavní principy financování mezd zaměstnanců  způsobilými osobními náklady na projekt jsou mzdy včetně pohyblivých složek a náhrad v místě a čase obvyklé pro daný druh pracovní činnosti a odpovídající odvody (včetně kariérního postupu);  za mzdu v místě a čase obvyklou v návrhu projektu nelze považovat • odměny podle § 134 zákoníku práce; • cílové odměny podle § 134a zákoníku práce; • jiné obdobné odměny;  mzdy i dotace na ně poskytnuté musí být poměrným způsobem kráceny v závislosti na výši úvazku;  pracovní kapacita se uvádí jako průměrná hodnota za celý kalendářní rok;  pracovní kapacita na projektu (úvazek) je doporučována alespoň 30 % pro osobu řešitele, alespoň 20 % pro osobu spoluřešitele a alespoň 10 % pro odborné spolupracovníky;  až 100% podpora na osobní náklady pro zaměstnance splňující podmínky uvedené v čl. 3.3.1 odst. (5) písm. a) ZD;  omezení výše dotace pro zaměstnance, kteří podmínky nesplňují a pro OON;  max. výše dotace na povinné zákonné odvody a příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb se odvozuje z max. výše dotace na mzdy nebo OON. Osobní náklady v projektech 2018 Výše dotace pro zaměstnance v pracovním poměru  až 100% podpora na mzdy pro zaměstnance splňující podmínky uvedené v čl. 3.3.1 odst. (5) písm. a) ZD;  max. výše dotace 30 tis. /měsíc při 100% úvazku pro zaměstnance, kteří tyto podmínky nesplňují. Výše dotace pro OON  DPP • max. výše dotace na OON 250 Kč/hod.; • dotace na max. 100 hodin ročně.  DPČ • max. výše dotace na OON 170 Kč/hod. Osobní náklady v projektech 2018 Pracovníci zaměstnaní podle čl. 3.3.1 odst. (5) písm. a) ZD  Zaměstnanci (spolu)příjemce, • na jejichž mzdy bude od GA ČR dotace poskytnuta v plné výši, • za předpokladu, že budou odpovídat mzdám v daném místě a čase obvyklým.  Podmínky bránící zneužití, tj. např. účelovému převádění zaměstnanců „na řešení projektu“: • sjednání pracovního poměru na dobu určitou odpovídající době řešení projektu • co nejkonkrétnější vymezení druhu práce, nejlépe výslovně vázané k řešení daného projektu Osobní náklady v projektech 2018 Pracovníci zaměstnaní podle čl. 3.3.1 odst. (5) písm. a) ZD  V průběhu soutěžní lhůty nemá zaměstnanec u zaměstnavatele uzavřený žádný pracovní vztah s výjimkou:  pracovních poměrů sjednaných na řešení jiného grantového projektu, popřípadě jiného výzkumného projektu podporovaného externím poskytovatelem (v průběhu soutěžní lhůty mohou být i programy NPU a obdobné);  DPP a DPČ.  Po celou dobu trvání této pracovní smlouvy, nesmí mít zaměstnanec u příjemce žádný jiný základní pracovněprávní vztah s výjimkou:  DPP  základního pracovněprávního vztahu sjednaného výhradně na řešení jiného grantového projektu, popř. jiného výzkumného projektu podporovaného externím poskytovatelem, který  nesmí být hrazen z programu nebo projektu zaměřeného na podporu rozvoje nebo udržitelnosti uchazeče resp. spoluuchazeče  Součet všech pracovních kapacit na řešení všech projektů podporovaných GA ČR nesmí u jednoho zaměstnance přesáhnout 100 %. Osobní náklady v projektech 2018 Pracovníci zaměstnaní podle čl. 3.3.1 odst. (5) písm. b) ZD  Když zaměstnanec nesplňuje podmínky čl. 3.3.1 odst. (5) písm. a) • požadovaná dotace v návrhu projektu až výše hrubé mzdy (alikvotně dle úvazku zaměstnance), nejvýše však 30 000 Kč za kalendářní měsíc (alikvotně dle úvazku zaměstnance); • je-li mzda zaměstnance vyšší než 30 000 Kč za kalendářní měsíc (alikvotně dle úvazku), je nutné „dofinancování“ mzdy ze strany příjemce. • součet všech pracovních kapacit (úvazků) alokovaných na řešení všech projektů podporovaných GA ČR nesmí u jednoho zaměstnance přesáhnout 100 %. • pro účely návrhu projektu je možné, aby součet všech úvazků dané osoby hrazených z účelové podpory poskytovatele překročil hranici 100 %.  následně nezbytné snížení úvazků na projektech na maximální výši součtu všech úvazků 100 %. Osobní náklady v projektech 2018 Vzory příkladů pro výpočet maximální výše v návrhu projektu požadované dotace podle bodu 3.3.1 , odst. (5), písm. b) ZD (při nesplnění kritérií stanovených v článku 3.3.1 odst. (5) písm. a) příslušné zadávací dokumentace - např. zaměstnanec má u instituce v průběhu soutěžní lhůty pracovní poměr - nebo v době řešení projektu jiný pracovněprávní vztah než na řešení projektu).  Příklad pracovník č. 1  Výše hrubé měsíční mzdy činí 52 000,- Kč.  Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 20 %. Výše způsobilých měsíčních mzdových nákladů je rovna: 0,20 x 52 000,- Kč = 10 400,- Kč Výše maximální požadované dotace na tyto náklady je rovna: 0,20 x 30 000,- Kč = 6 000,- Kč. Osobní náklady v projektech 2018  Příklad pracovník č. 2  Výše hrubé měsíční mzdy činí 29 000,- Kč.  Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 100 %  Nedodržení kritérií stanovených v článku 3.3.1 odst. (5) písm. a) příslušné zadávací dokumentace • např. zaměstnanec má u dané instituce v průběhu soutěžní lhůty pracovní poměr • v době řešení projektu jiný pracovněprávní vztah než na řešení projektu). Výše způsobilých měsíčních mzdových nákladů je rovna: 1 x 29 000,- Kč = 29 000,- Kč. Výše maximální požadované dotace na tyto náklady je rovna: 1 x 29 000,- Kč = 29 000,- Kč. Příklad pracovník č. 3  Výše hrubé měsíční mzdy činí 27 000,- Kč.  Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 50 %. Výše způsobilých měsíčních mzdových nákladů je rovna: 0,50 x 27 000,- Kč = 13 500,- Kč. Výše maximální požadované dotace na tyto náklady je rovna: 0,50 x 27 000,- Kč = 13 500,- Kč. Osobní náklady v projektech 2018  Příklad pracovník č. 4  Výše hrubé měsíční mzdy činí 42 000,- Kč.  Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 100 %,  Nedodržení kritérií stanovených v článku 3.3.1 odst. (5) písm. a) příslušné zadávací dokumentace • např. zaměstnanec má u dané instituce v průběhu soutěžní lhůty pracovní poměr • v době řešení projektu jiný pracovněprávní vztah než na řešení projektu). Výše způsobilých měsíčních mzdových nákladů je rovna: 1 x 42 000,- Kč = 42 000,- Kč. Výše maximální požadované dotace na tyto náklady je rovna: 1 x 30 000,- Kč = 30 000,- Kč. Osobní náklady v projektech 2018 Vzory příkladů pro výpočet maximální výše v návrhu projektu požadované dotace při splnění kritérií stanovených v bodu 3.3.1 odst. (5) písm. a) příslušné zadávací dokumentace pro projekty se začátkem řešení v roce 2018  Příklad pracovník č. 1 –  Výše hrubé mzdy činí (v souladu s vnitřními předpisy) 60 000,- Kč.  Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 100 %.  Splnění požadavků ust. článku 3.3.1 odst. (5) písm. a) příslušné zadávací dokumentace. Výše způsobilých měsíčních mzdových nákladů je rovna: 1x 60 000,- Kč = 60 000,- Kč. Maximální výše požadované dotace činí 60 000,- Kč.  Příklad pracovník č. 2  Výše hrubé mzdy (v souladu s vnitřními předpisy) činí 60 000,- Kč.  Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 70 %.  Splnění požadavků ust. článku 3.3.1 odst. (5) písm. a) příslušné zadávací dokumentace. Výše způsobilých měsíčních mzdových nákladů je rovna: 0,70 x 60 000,- Kč = 42 000,- Kč Maximální výše požadované dotace činí 42 000,- Kč. Osobní náklady v projektech 2018 Vzory příkladů pro výpočet maximální výše v návrhu projektu požadované dotace na OON Příklad pracovník č. 1 - DPP 200 hodin ročně, 250 Kč/hod Výše způsobilé měsíční odměny z dohod je rovna: 200 x 250 Kč = 50 000 Kč Maximální výše požadované dotace činí: 100 x 250 Kč = 25 000 Kč Příklad pracovník č. 2 - DPP 100 hodin ročně, 300 Kč/hod Výše způsobilé měsíční odměny z dohod je rovna: 100 x 300 Kč = 30 000 Kč Maximální výše požadované dotace činí: 100 x 250 Kč = 25 000 Kč Osobní náklady v projektech 2018 Vzory příkladů pro výpočet maximální výše v návrhu projektu požadované dotace na OON Příklad pracovník č. 3 - DPČ 300 hodin ročně, 230 Kč/hod Výše způsobilé měsíční odměny z dohod je rovna: 300 x 230 Kč = 69 000 Kč Maximální výše požadované dotace činí: 300 x 170 Kč = 51 000 Kč Způsobilé náklady – věcné náklady Mezi věcné náklady (dříve ostatní provozní náklady ) podle čl. 3.3.3 lze zahrnout:  náklady využívané výhradně v přímé souvislosti s řešením grantového projektu;  náklady, které lze doložit samostatným dodavatelským dokladem nebo jiným objektivním způsobem (např. samostatným měřením);  materiální náklady  např. spotřeba kancelářského a laboratorního materiálu;  pořízení drobného hmotného majetku nakoupeného nebo pořízeného vlastní činností v rámci řešení projektu;  odborná literatura;  ve výjimečných a odůvodněných případech spotřeba energie a dalších neskladovatelných dodávek; Způsobilé náklady – věcné náklady  nemateriální náklady a náklady na ostatní služby;  provoz, opravy a udržování majetku využívaného při řešení projektu;  pořízení drobného nehmotného majetku nakoupeného nebo pořízeného vlastní činností v rámci řešení projektu;  další služby, např. zakázky;  zveřejňování výsledků (publikační, vydavatelské a ediční náklady)  konferenční poplatky;  pronájem prostor pro konání krátkodobých akcí s vědeckým výstupem (např. konferencí, seminářů apod.);  členské příspěvky v institucích, je-li členství prokazatelně nezbytné či ekonomicky výhodné pro řešení grantového projektu;  výkony spojů s výjimkou nákladů na služby telekomunikací, nákladů na pořízení, opravu a údržbu přístrojů a zařízení z oblasti komunikační techniky a technologií (telefony, diktafony, čtečky, apod.);  ostatní náklady jako kurzové ztráty, bankovní poplatky, daně a poplatky vázané výhradně na řešení grantového projektu. Způsobilé náklady – věcné náklady  cestovné • v souladu s ustanoveními § 173 až 181 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce; • pro řešitele a další pracovníky; • pracovní cesty a pobyty konané v souvislosti s řešením projektu; • cesty konané v souvislosti s aktivní účastí na konferencích; • pouze na dobu pobytu, která odpovídá době konání akce, na kterou je pracovník vyslán;  doplňkové (režijní) náklady; • do 20 % z celkových uznaných neinvestičních nákladů uvedených ve smlouvě nebo rozhodnutí o poskytnutí účelové podpory. Podání návrhu - část B  Údaje z části B - rozpis finančních položek se automaticky propíší do částí B - celkem a B - finanční prostředky  Část B – finanční prostředky, do vyplnění části B – rozpis finančních položek je nutné doplnit spolufinancování Podání návrhu - část B Podání návrhu - část B  Část B – finanční prostředky Způsobilé náklady ze všech zdrojů financování = Věcné náklady + osobní náklady (souhrn) + investiční náklady (u Jun.) Celková dotace poskytovatele na projekt (dopočítává systém) = Způsobilé náklady ze všech zdrojů financování - Podpora z ostatních veřejných zdrojů - Podpora z neveřejných zdrojů Mezinárodní projekty Mezinárodní – bilaterální projekty  projekty by měly mít jednoho českého a jednoho zahraničního navrhovatele ze zemí, se kterými má GA ČR uzavřené Memorandum o spolupráci;  návrhy bilaterálních projektů jsou podávány současně k oběma partnerským agenturám.  hodnoceny na základě principu o bilaterální spolupráci; • návrh národní části musí být zpracován v souladu s návrhem zahraniční části projektu; • tj. nezávisle hodnocení partnerskými agenturami dle jejich vlastních vnitřních pravidel a zákonů; • podpořeny pouze projekty, které jsou doporučeny k financování oběma partnerskými agenturami. Mezinárodní projekty V roce 2018 GA ČR vyhlašuje veřejnou soutěž ve spolupráci s:  Tchaj-wan – Ministry of Science and Technology (MOST, dříve National Science Council, NSC)  Jižní Korea – Korea Research Foundation (KRF), resp. National Research Foundation of Korea (NRF)  Německo – Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) Termíny podání zahraničních návrhů projektů  DFG sjednotil vyhlašování výzev s partnery. Konec výzvy je 30. 3. 2017;  Výzva MOST bude ukončena 30. 5. 2017;  Výzva NRF bude ukončena 3. 4. 2017; • co nejdříve předložit v elektronické podobě zahraniční část projektu včetně  data podání návrhu  registračního čísla. Juniorské projekty Podmínky pro navrhovatele Juniorského projektu  V roce podání návrhu uplynulo nejvýše 8 let od udělení jeho akademického titulu Ph.D. nebo jeho ekvivalentu. • nezapočítává se období prokazatelně strávené na mateřské a rodičovské dovolené, nezapočítává se doba dlouhodobé pracovní neschopnosti.  Ke dni vyhlášení soutěže musí absolvovat post-doktorskou stáž • na území jiného státu, než ve kterém získal akademicko-vědecký titul Ph.D., • nejméně 6 měsíců, může být rozdělena na dvě • povinnou přílohou žádost o udělení výjimky, nemohl-li navrhovatel stáž absolvovat z vážných zdravotních či rodinných důvodů.  Jedna osoba nemůže být řešitelem dvou juniorských projektů současně  Řešitel nesmí vystupovat v roli řešitele/spoluřešitele řešeného projektu na podporu excelence. Juniorské projekty Řešitelský tým je kromě navrhovatele tvořen ještě nejméně dvěma členy týmu.  Odborným spolupracovníkem jen pracovník, který v roce podání návrhu dosáhl věku nejvýše 35 let (v návrhu se neprokazuje).  Věková hranice 35 let se nevztahuje na další spolupracovníky. • věková hranice posunuje o dobu prokazatelně strávenou na mateřské a rodičovské dovolené; • nezapočítává se doba pracovní neschopnosti. • povinnou přílohou je žádost o udělení výjimky v případě nedodržení.  V návrhu projektu se uvádí nejméně dva odborní spolupracovníci jmenovitě; • povinnou přílohou návrhu projektu jsou jejich životopisy.  Ostatní odborní spolupracovníci musí splňovat podmínku věku; • jsou-li studenty, nemusí být v návrhu projektu uvedeni jmenovitě (lze S1, S2, …) Juniorské projekty  část A - vyplnění abstraktu, volba číselníku CEP, obhajoba disertační práce a zahraniční stáž Juniorské projekty Osobní náklady v Juniorských projektech Způsobilými osobními náklady jsou:  Náklady na příslušnou část mezd zaměstnanců, kteří se podle pracovní smlouvy podílejí na řešení projektu, a to ve výši odpovídající pracovní kapacitě na řešení projektu.  Dotace požadovaná v návrhu projektu může dosáhnout až 100% výše hrubé mzdy nebo platu zaměstnance (alikvotně dle úvazku zaměstnance).  Náklady na úhradu závazků vyplývajících z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, které byly uzavřeny výhradně na řešení grantového projektu.  Maximální poskytnutá dotace se řídí stejnými pravidly jako u standardních a mezinárodních projektů. Juniorské projekty Investice v Juniorských projektech  Náklady na pořízení nebo odpisy dlouhodobého hmotného majetku  přístroje, stroje, zařízení, samostatné movité věci, popřípadě soubory movitých věcí se samostatným technicko-ekonomickým určením a další dlouhodobý hmotný majetek, který byl nabyt úplatně, přeměnou nebo vytvořen vlastní činností;  jehož vstupní cena je vyšší než 40 000 Kč;  a má provozně-technickou funkci delší než jeden rok.  Náklady na pořízení nebo odpisy dlouhodobého nehmotného majetku  software a další dlouhodobý nehmotný majetek, který byl nabyt úplatně, přeměnou nebo vytvořen vlastní činností;  jehož vstupní cena je vyšší než 60 000 Kč;  a jeho doba použitelnosti je delší než jeden rok. Juniorské projekty Investice v Juniorských projektech Způsobilé náklady stanoví ve výši odpisů podle vzorce: U(N) = (A/B) × C × D, kde :  U(N) jsou způsobilé náklady;  A je doba, po kterou bude majetek využíván pro řešení projektu,  B je doba provozně technické funkce ; (stanovuje se v souladu se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, v případě, že se provozně technická funkce stanovená podle těchto předpisů liší, použije se pro účely stanovení výše způsobilých nákladů provozně technická funkce delší);  C je pořizovací cena zařízení;  D je podíl jeho využití pro řešení grantového projektu. Juniorské projekty Příklady k vyplnění investic: Příklad 1) Investice s pořizovací cenou 500 tis. Kč, se 100% využitím pro řešení daného grantového projektu a s odpisovou dobou 5 let. Příjemci bude poskytnuta dotace na odpisy v jednotlivých kalendářních letech ve výši 100 tis Kč. Juniorské projekty Příklad 2) Investice s pořizovací cenou 500 tis. Kč, s 50% využitím pro řešení daného grantového projektu a s odpisovou dobou 5 let. Příjemci bude poskytnuta dotace na odpisy v jednotlivých kalendářních letech ve výši 50 tis Kč. Juniorské projekty Příklad 3) Investice s pořizovací cenou 300 tis. Kč, se 100% využitím pro řešení daného grantového projektu a s odpisovou dobou 3 roky. Příjemci bude poskytnuta dotace na pořízení v plné výši stanovené pořizovací cenou tj. 300 tis. Kč. Juniorské projekty Příklad 4) Investice s pořizovací cenou 300 tis. Kč, s 50% využitím pro řešení daného grantového projektu a s odpisovou dobou 3 roky. Příjemci bude poskytnuta dotace na pořízení v 50% výši stanovené pořizovací cenou tj. 150 tis. Kč. Podání návrhu – finalizace Podání návrhu - finalizace 8 Podání návrhu - finalizace 8 Návrh projektu - doručování Doručování návrhu a jeho příloh  Způsobilost - dokumenty s platností originálu se doručují  v listinné formě poštou nebo osobně do podatelny GA ČR na adrese Evropská 2589/33b, 160 00 Praha 6, v obálce označené textem „Způsobilost“  podepsané zaručeným nebo uznávaným elektronickým podpisem do datové schránky „a8uadk4“  Způsobilost - kopie listin v aplikaci ke konkrétnímu projektu  Pdf návrhu projektu  prostřednictvím ISDS do datové schránky s názvem Grantové projekty (Grantová agentura České republiky) s identifikátorem ntq92qs;  opatřen elektronickou pečetí;  označený FINAL, jehož název obsahuje znaky „_CZ_f.pdf;  z vlastní datové schránky, popř. z datové schránky třetí osoby (doložit plnou mocí třetí osobě). Návrh projektu – pečeť GA ČR Návrh projektu - pečeť GA ČR Elektronická značka souboru - vlastnosti: 19.3.2017 19.3.2017 Návrh projektu - potvrzení o přijetí ISDS v aplikaci GRIS Způsob přijímání a výběru návrhů projektů Způsob přijímání a výběru návrhů projektů:  postupuje se podle ustanovení § 21 odst. 1 až 9 zákona č. 130/2002 Sb.;  návrh projektu nelze po jeho podání do veřejné soutěže po skončení soutěžní lhůty nijak měnit ani doplňovat;  hodnocení návrhů projektů je zahájeno nejdříve v den, který následuje po posledním dni soutěžní lhůty;  hodnocení návrhů projektů tvoří:  přijímání návrhů projektů - zajišťuje komise pro přijímání návrhů projektů, která vyhodnotí splnění podmínek veřejné soutěže;  hodnocení pravdivosti a správnosti údajů v návrhu projektu - je prováděno samostatně oborovými komisemi, expertními orgány oborových komisí (hodnoticími panely) a odbornými útvary poskytovatele v průběhu celé hodnoticí lhůty;  hodnocení odborné úrovně návrhu projektu - provádějí oborové komise, které při své činnosti uplatňují princip panelového posuzování;  hodnocení navržených nákladů. Způsob přijímání a výběru návrhů projektů Hodnocení odborné úrovně návrhu projektu Při hodnocení návrhů se posuzuje:  originalita, kvalita a úroveň navrhovaného grantového projektu;  schopnost uchazeče i spoluuchazečů řešit grantový projekt s ohledem na jejich technické a institucionální zázemí;  schopnost a předpoklady navrhovatele, případného spolunavrhovatele a jejich odborných spolupracovníků, grantový projekt řešit, přičemž se posuzují odborné schopnosti, jejich tvůrčí přínos ve vědní oblasti podle zaměření návrhu projektu, a to s ohledem na jejich dosavadní výsledky ve výzkumu a experimentálním vývoji. Při hodnocení kvality a úrovně navrhovaného grantového projektu se posuzuje z hlediska odborného zaměření panelu, do kterého byl návrh podán:  cíl návrhu projektu  návrh způsobu řešení:  jakým způsobem navrhovatel předpokládá dosažení stanovených cílů a výsledků (tj. koncepce, příprava a adekvátnost navrhované metodiky včetně časového harmonogramu řešení)  přiměřenost (zejm. z hlediska výše úvazku a podílu jednotlivých členů týmu na předpokládaných výstupech grantového projektu) a kvalifikační složení pracovního týmu  výstupy grantového projektu  zahraniční spolupráce  průběh, výsledky a způsoby řešení grantových projektů uchazeče a spoluuchazečů a navrhovatele a spolunavrhovatelů při řešení grantových projektů s podporou poskytovanou poskytovatelem (pokud takové grantové projekty byly řešeny). Podmínky podpory Podmínky poskytování podpory  Smlouva nabývá platnosti okamžikem uzavření;  Smlouva nabývá účinnosti dnem uveřejnění (poskytovatelem) v registru;  Náklady vzniklé od data zahájení řešení projektu dle smlouvy o poskytnutí účelové podpory do nabytí účinnosti této smlouvy budou uznané náklady projektu.  Bez zbytečného odkladu uzavřít s každým dalším účastníkem smlouvu o řešení části grantového projektu;  smlouvu spolu se všemi přílohami doručit poskytovateli.  Poskytnutí podpory po nabytí účinnosti Smlouvy  Pokud jsou další účastníci, podpora až poté, co byla smlouva s dalším účastníkem doručena poskytovateli včetně doložení uveřejnění příjemcem smlouvy v registru smluv.  Poskytnutí podpory v dalších letech  Po splnění podmínek Změny v průběhu řešení projektu Změny umožněné bez dodatku ke smlouvě  účelné, hospodárné, efektivní, podložené schválenými činnostmi a splňující podmínky  zdůvodňují se v následující DZ nebo ZZ  navýšení uznaných nákladů až do výše 10 % uznaných nákladů uvedených ve smlouvě nebo rozhodnutí pro příslušný rok při zachování poskytnuté výše podpory a s tím související snížení míry podpory  přesuny v rámci věcných nákladů nebo v rámci osobních nákladů přidělených grantových prostředků;  přesun mezi položkami základní skladby do 10 tis. Kč  změny v řešitelském týmu zahrnující změnu souhrnné pracovní kapacity (úvazku) týmu nejvýše do 20%;  vyjma změny řešitele, resp. spoluřešitele;  vyjma změn zaměstnanců splňujících podmínku uvedenou v čl. 3.3.1 odst. (5) písm. a);  přestane-li splňovat pracovník podle čl. 3.3.1. odst. (5) písm. a) podmínky, je příjemce povinen • oznámit to neprodleně poskytovateli • vrátit část dotace přesahující 30.000,-Kč při plném úvazku (nebo alikvotní část) za každý kalendářní měsíc, a to od prvního dne následujícího měsíce po měsíci, kdy takovýto pracovník přestal splňovat podmínky Změny v průběhu řešení projektu V průběhu řešení lze dodatkem změnit smlouvu oproti schválenému návrhu projektu pouze:  změna uznaných nákladů (do max. 50 %);  změna (snížení) výše poskytnuté účelové podpory;  změna dalšího účastníka grantového projektu;  změna řešitele nebo spoluřešitele grantového projektu (k žádosti se dodává vyjádření původního řešitele projektu);  změny v řešitelském týmu zahrnující změnu souhrnné pracovní kapacity (úvazku) týmu nad 20 %;  změny zaměstnanců splňujících podmínku uvedenou v čl. 3.3.1 odst. (5) písm. a);  přesun mezi položkami základní skladby nad 10 tis. Kč;  přerušení řešení projektu vždy na celý kalendářní rok z důvodu odchodu řešitele na mateřskou nebo rodičovskou dovolenou (v případě, že s tím výslovně souhlasí všichni odborní spolupracovníci). Změny v průběhu řešení projektu V průběhu řešení nelze změnit smlouvou oproti schválenému návrhu projektu:  změna příjemce (s výjimkou právního nástupnictví);  změna cíle řešení;  změna předmětu řešení;  změna uznaných nákladů o více než 50 %;  navýšení doplňkových nákladů;  přesun z osobních nákladů určených pro studenty. Řešení projektu Výsledky řešení projektů  Povinnost prezentovat výsledky řešení grantového projektu  způsobem, který odpovídá charakteru příslušného vědního oboru a charakteru grantového projektu;  v členění podle druhů definovaných v Metodice 2013;  předání do IS VaVaI.  Publikaci lze uznat jako výsledek řešení grantového projektu  je-li v ní výslovně uvedeno, že práce byla uskutečněna za finanční podpory poskytovatele GA ČR (Czech Science Foundation);  a současně je uvedeno registrační číslo příslušného grantového projektu (ve formě uvedené ve smlouvě 18-12345S). Řešení projektu Druhy výsledků  J – článek v odborném periodiku (časopisu)  Jimp – původní / přehledový článek v odborném periodiku, který je obsažen v databázi Web of Science společností Thomson Reuters s příznakem „Article“, „Review“, nebo „Letter“,  Jsc – původní/přehledový článek v odborném periodiku, který je obsažen v databázi SCOPUS společnosti Elsevier s příznakem „Article“, „Review“, nebo „Letter;  Jrec – původní / přehledový článek v odborném periodiku, které je zařazeno v aktuálním Seznamu neimpaktovaných recenzovaných periodik vydávaných v České republice (zveřejněno na www.vyzkum.cz),  Jneimp – původní / přehledový článek v odborném periodiku, který je obsažen v databázi ERIH;  B – odborná kniha (ISBN, ISMN)  C – kapitola v odborné knize  D – článek ve sborníku (evidovaném v databázi SCOPUS či v databázi Conference Proceedings Citation Index společnosti Thomson Reuters). Dílčí zprávy  Termín pro doručení DZ  v prvním čtvrtletí následujícího kalendářního roku, a to nejpozději do dne stanoveného a uveřejněného do konce listopadu předcházejícího kalendářního roku na internetových stránkách GA ČR (www.gacr.cz)  Vyplňují se v aplikaci GRIS v záložce Progress Reports, Final Reports  Pdf opatřené elektronickou pečetí se doručuje bez příloh (bez průvodních dopisů) prostřednictvím ISDS s názvem „Grantové projekty“ a i.d. Ntq92qs  Současně s dílčí zprávou musí být v aplikaci elektronickou formou předloženy všechny dosažené výstupy Dílčí zprávy Přílohy DZ (finanční část):  kopie výpisu z oddělené účetní evidence poskytnuté účelové podpory pro daný grantový projekt vedené příjemcem (nebo dalším účastníkem); ve výpisu musí být uvedeno:  označení oddělené účetní evidence a registrační číslo grantového projektu;  všechny výnosy a náklady uskutečněné v daném roce v rámci řešení grantového projektu;  u každé položky datum, částka v Kč, účel výdaje a zatřídění této položky podle účetního rozvrhu příjemce (dalšího účastníka);  konečný stav (hospodářský výsledek) vzniklý hospodařením s poskytnutou účelovou podporou a případnými výnosy z řešení grantového projektu k 31. prosinci daného kalendářního roku řešení projektu;  kopie všech smluv, na jejichž základě bylo v dosavadním průběhu řešení grantového projektu vyplaceno třetímu subjektu v souhrnu více než 500 000 Kč, a kopie účetních dokladů dokládajících plnění z těchto smluv Dílčí zprávy Přílohy se přikládají v záložce Progress/Final Report Detail kliknutím na volbu Progress/Final Report Attachments Add Attachment Hodnocení postupu řešení projektu  Kritéria hodnocení postupu řešení grantového projektu:  postup prací a jejich soulad s plněním stanovených cílů;  zajištění řešení po stránce odborné a personální;  využití materiálního, technického a přístrojového vybavení pořízeného z poskytnuté účelové podpory;  dosažení cílů řešení v porovnání s plánem stanoveným v návrhu projektu, předpoklady celkového časového a věcného splnění úkolu;  vyhodnocení dosavadního hospodaření s poskytnutou účelovou podporou, event. navrhovaného rozpočtu na další období (kontroluje se čerpání přidělených prostředků, účelnost jejich vynaložení a dodržení jejich skladby, řádné zdůvodnění event. přesunů či změn);  posouzení výsledků v členění podle druhů definovaných v Metodice 2013. Protokol hodnocení dílčí zprávy  Protokol hodnocení dílčí zprávy  k dispozici v aplikaci GRIS v detailu řešeného projektu;  slovní hodnocení dosavadního průběhu řešení panelem a oborovou komisí. Závěrečné zprávy  Termín pro doručení ZZ  v prvním čtvrtletí následujícího kalendářního roku, a to nejpozději do dne stanoveného a uveřejněného do konce listopadu předcházejícího kalendářního roku na jeho internetových stránkách GA ČR (www.gacr.cz)  V aplikaci GRIS v záložce Progress Reports, Final Reports  Pdf opatřené systémovým certifikátem aplikace se bez příloh doručuje (bez průvodních dopisů) prostřednictvím ISDS s názvem „Grantové projekty“ a i.d. Ntq92qs  Přílohy se přikládají v záložce Progress/Final Report Detail kliknutím na volbu Progress/Final Report Attachments Add Attachment Hodnocení ukončeného grantového projektu Odložení hodnocení ZZ  Možnost odložení hodnocení ZZ  žádost formou vyplnění formuláře Část ZO;  ZO se předkládá ve lhůtě pro odevzdání ZZ společně s těmi částmi ZZ, které lze již v konečné podobě zpracovat a doručit;  k 31. lednu nebo k 31. červenci, nejpozději však do 577 dní od ukončení řešení projektu doručení zbývající části ZZ.  Možnost přehodnocení projektu  nejpozději do 577 dní od ukončení řešení projektu. Hodnocení ukončeného grantového projektu Hodnocení ukončeného grantového projektu  každý grantový projekt je hodnocen samostatně  provádí na základě posouzení hodnoticím panelem oborová komise na základě  závěrečné zprávy  výsledku kontrolní činnosti o hospodaření s poskytnutou účelovou podporou.  poskytovatel  zhodnotí dosažení cílů stanovených ve smlouvě, dosažené výsledky projektu a jejich vztah k cílům projektu  poskytne o nich údaje do IS VaVaI . Hodnocení ukončeného grantového projektu Poskytovatel hodnotí postup při řešení grantového projektu podle těchto hlavních kritérií:  postup prací a jejich soulad s plněním stanovených cílů;  zajištění řešení po stránce odborné a personální;  využití materiálního technického a přístrojového vybavení pořízeného z poskytnuté účelové podpory;  dosažení cílů a výstupů řešení v porovnání s plánem stanoveným v návrhu projektu, předpoklady celkového časového a věcného splnění úkolu;  vyhodnocení dosavadního hospodaření s poskytnutou účelovou podporou, event. navrhovaného rozpočtu na další období (kontroluje se čerpání přidělených prostředků, účelnost jejich vynaložení a dodržení jejich skladby, řádné zdůvodnění event. přesunů či změn);  posouzení výsledků v členění podle druhů definovaných v Metodice 2013;  oborová komise a hodnoticí panel při celkovém hodnocení ukončeného grantového projektu přihlíží i k dodržování podmínek hospodaření s přidělenými prostředky. Hodnocení ukončeného grantového projektu Řešení projektu je hodnoceno následujícím způsobem:  Vynikající  deklarovaných cílů projektu bylo dosaženo;  byly dosaženy původní významné výsledky posunující současný stav poznání;  výsledky jsou doloženy publikacemi v příslušné oblasti;  Výsledky sou z hlediska rozsahu, kvality a potenciálního ohlasu či možností využití při řešení projektem vyjmenovaných problémů vynikající a výrazně zasáhnou do vývoje oboru, a to zejména v mezinárodním kontextu;  předpokládá se, že na stupeň „vynikající“ panel navrhne nejvýše pětinu z hodnocených projektů;  Splněno  deklarovaných cílů projektu bylo dosaženo;  byly dosaženy původní výsledky prohlubující současný stav poznání a byly doloženy publikacemi; Hodnocení ukončeného grantového projektu Řešení projektu je hodnoceno následujícím způsobem:  Splněno s výhradou  deklarované cíle projektu byly splněny pouze částečně  nebo byly dosaženy pouze výsledky, které lze hodnotit jako nepřekračující současný stav poznání;  Nesplněno  deklarovaných cílů projektu nebylo dosaženo  nebo publikované či jinak uplatněné výsledky z projektu (publikace, případně další výsledky) nejsou z hlediska rozsahu a potenciálního ohlasu či možností využití při řešení v projektu vymezených problémů dostatečné a pravděpodobně výrazně nezasáhnou do vývoje oboru a dále v případech, kdy:  nebyly doručeny všechny části závěrečné zprávy;  poskytovatel odstoupil od smlouvy o poskytnutí podpory, vypověděl smlouvu o poskytnutí podpory nebo zrušil rozhodnutí o poskytnutí podpory v souladu s článkem 4.4. odst. (4) Přílohy č. 4 zadávací dokumentace;  v takovém případě není příjemce oprávněn podat žádost o změnu hodnocení podle odstavce (3) tohoto článku. Hodnocení ukončeného grantového projektu Důsledky negativního hodnocení projektu  Nesplněno – projekt řešitele (v roli navrhovatele i spolunavrhovatele) nezíská podporu v soutěžích vyhlašovaných a hodnocených po dobu 3 let následujících po hodnocení ZZ  Splněno s výhradou – projekt řešitele (v roli navrhovatele i spolunavrhovatele) nezíská podporu v soutěžích vyhlašovaných a hodnocených po dobu následujícího roku po hodnocení ZZ FAQ  GA ČR má pro navrhovatele i pracovníky grantových oddělení na svém webu sekci pro odpovědi na nejčastější dotazy ve formě FAQ, která je neustále doplňována o nové tematické okruhy a je dostupná pod tímto odkazem: http://www.gacr.cz/faq.  Informace jsou zde přehledně členěny dle tematických okruhů, konkrétního roku a typu zadávací dokumentace. Kontakty a Helpdesk V případě jakýchkoliv dotazů se neváhejte obrátit na pracovníky našeho Helpdesku GAČR:  telefonicky v úředních hodinách na tel. č. 227 088 841 Po - Čt: 9 - 11:30 12:30 - 16:00 Pá: 9 - 11:30 12:30 - 15:00  písemně (info@gacr.cz – pro všeobecné dotazy) / (kontakty@gacr.cz – pro hesla a změny osob a institucí) https://info.gacr.cz/servlet/HelpdeskDynamic?eid=rozcestnik&lang=cs&hd_authentication= 0&hd_submit Děkuji za pozornost.