Studenti ESF o studijním oddělení 2008 závěrečná zpráva Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity Brno 2008 Studijní oddělení ESF 2008 Obsah 1. ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY PROJEKTU........................................................................................... 3 1.1. CÍL PRŮZKUMU.......................................................................................................................................... 3 1.2. METODY A TECHNIKY SBĚRU DAT, REPREZENTATIVNOST ............................................................................ 3 2. HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ ...................................................................................................................................... 4 2.1. STRUKTURA RESPONDENTŮ....................................................................................................................... 4 2.2. POSTOJE KE SLUŽBÁM SO ........................................................................................................................ 5 2.3. JAK STUDENTI SO KONTAKTUJÍ A CO ZEJMÉNA VYŘIZUJÍ?.......................................................................... 9 2.4. ZÁJEM O ,,KRMÍTKO"............................................................................................................................... 10 2.5. VÝHRADY A PŘÁNÍ STUDENTŮ .................................................................................................................. 11 2 Studijní oddělení ESF 2008 1. Základní charakteristiky projektu 1.1. Cíl průzkumu Cílem průzkumu bylo získat nové podněty pro další optimalizaci nastavení služeb a chodu studijního oddělení na ESF MU. 1.2. Metody a techniky sběru dat, reprezentativnost Jako nástroj sběru dat byl použit webový dotazník o rozsahu čtrnácti otázek [je uveden v příloze č. 2], který byl rozeslán všem studentů prezenčního a kombinovaného studia na ESF elektronickou poštou. Dotazník obdrželo celkem 3 400 osob. Během daného termínu se v databázi odpovědí sešlo celkem 769 odpovědí, tj. 22,6 % návratnost, kterou ­ vzhledem k užité technice sběru dat ­ hodnotíme jako velmi dobrou. Výsledky však není možné označit bezezbytku jako ,,reprezentativní"; obvykle mají totiž tendenci odpovídat osoby, které jsou více (anebo naopak méně) spokojené, nebo osoby, které se o zkoumanou problematiku více a intenzivněji zajímají. 3 Studijní oddělení ESF 2008 2. Hlavní zjištění 2.1. Struktura respondentů Forma studia "prezenční" studenti 70,8% "kombinovaní" studenti 29,2% Ve kterém ročníku aktuálně studujete? 5. nebo vyšší ročník 13,4% 4. ročník 16,0% 3. ročník 23,4% 2. ročník 19,0% 1. ročník 28,2% Ve kterém ročníku aktuálně studujete? ,,prezenční" studenti "kombinovaní" studenti Celkem 1. ročník 26,3 33,0 28,3 2. ročník 19,3 18,3 19,0 3. ročník 21,3 28,6 23,4 4. ročník 17,5 12,1 15,9 5. nebo vyšší ročník 15,6 8,0 13,4 Celkem 100 100 100 4 Studijní oddělení ESF 2008 Studenti podle pohlaví ženy 65,9% muži 34,1% 2.2. Postoje ke službám SO Jak byste hodnotil(a) Vaše možnosti dostavit se na studijní oddělení během úředních hodin? 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 prezenční studenti 15,6 59,6 24,6 0,2 "kombinovaní" studenti 14,8 34,1 45,7 5,4 Celkem 15,4 52,2 30,8 1,7 zcela bez problémů s mírnými problémy bylo to velice obtížné nevím, jiná odpověď prezenční studium kombinované studium zcela bez problémů o o s mírnými problémy +++ --- bylo to pro mě velmi obtížné --- +++ nevím, jiná odpověď --- +++ Naměřené hodnoty se mezi skupinami statisticky významně liší na 0,1 % h. v. 5 Studijní oddělení ESF 2008 Domníváte se, že příslušná referentka se vaší záležitostí zabývala ochotně? 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 prezenční studenti 30,0 48,7 15,8 4,4 1,1 "kombinovaní" studenti 34,5 37,2 20,2 4,0 4,0 Celkem 31,3 45,4 17,1 4,3 2,0 určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne neví, jiná odpověď Naměřené hodnoty se mezi skupinami statisticky významně liší na 1 % h. v. prezenční studium kombinované studium určitě ano o o spíše ano ++ -- spíše ne o o určitě ne o o neví, jiná odpověď -- ++ Domníváte se, že příslušná referentka vaši záležitost vyřešila kompetentně? 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 25,0 30,0 35,0 40,0 45,0 prezenční studenti 36,9 41,0 13,8 3,7 4,6 "kombinovaní" studenti 39,3 39,7 11,2 4,9 4,9 Celkem 37,6 40,6 13,0 4,0 4,7 určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne neví, jiná odpověď 6 Studijní oddělení ESF 2008 Domníváte se, že příslušná referentka vaši záležitost řešila rychle ­ tedy bez zbytečných časových průtahů? 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 25,0 30,0 35,0 40,0 45,0 50,0 prezenční studenti 45,9 39,5 6,5 5,0 3,1 "kombinovaní" studenti 42,2 39,0 9,4 5,8 3,6 Celkem 44,8 39,3 7,3 5,2 3,3 určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne neví, jiná odpověď Navštívil(a) jste v období září 2007 ­ duben 2008 webové stránky studijního oddělení ESF? 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 prezenční studenti 61,7 34,8 3,5 "kombinovaní" studenti 66,4 29,6 4,0 Celkem 63,0 33,3 3,7 ano ne neví 7 Studijní oddělení ESF 2008 Našel (-šla) jste na webových stránkách studijního oddělení ty informace, které jste hledal(a)? 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 prezenční studenti 47,8 17,2 35,0 "kombinovaní" studenti 44,7 24,0 31,3 Celkem 46,9 19,2 33,9 ano ne neví Jak byste ohodnotil(a) vaši celkovou spokojenost s vyřízením vaší poslední záležitosti na studijním oddělení ESF? Byl(a) jsem .... 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 prezenční studenti 32,4 49,1 12,1 5,3 1,1 "kombinovaní" studenti 44,2 31,3 16,1 5,4 3,1 Celkem 35,8 43,9 13,3 5,3 1,7 určitě spokojený spíše spokojený spíše nespokojený určitě nespokojený neví, jiná odpověď Naměřené hodnoty se mezi skupinami statisticky významně liší na 0,1 % h. v. prezenční studium kombinované studium určitě spokojený -- ++ spíše spokojený +++ --- spíše nespokojený o o určitě nespokojený o o neví, jiná odpověď - + 8 Studijní oddělení ESF 2008 2.3. Jak studenti SO kontaktují a co zejména vyřizují? Jak studenti SO kontaktovali? 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 80,0 90,0 100,0 student(-ka) prezenčního studia 92,8 0,2 5,5 1,5 student(-ka) kombinovaného studia 36,5 1,8 42,8 18,9 Celkem 76,4 0,7 16,4 6,5 osobní návštěva písemný kontakt e-mailový kontakt telefonický kontakt Naměřené hodnoty se mezi skupinami statisticky významně liší na 0,1 % h. v. prezenční studium kombinované studium osobní návštěva +++ --- písemný kontakt - + e-mailový kontakt --- +++ telefonický kontakt --- +++ Co studenti na SO potřebují? 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 80,0 Prezenční 44,7 64,0 30,0 10,7 Kombinovaní 70,5 21,0 28,6 15,6 poradit získat potvrzení vyřídit žádost jiná možnost * Zde existovala možnost volit více variant současně. 9 Studijní oddělení ESF 2008 2.4. Zájem o ,,Krmítko" Uvítali byste, kdyby v budově ESF v prostorách studovny ST 1 (bývalé fitcentrum) vzniklo tzv. Krmítko? 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 prezenční studenti 56,3 21,6 5,7 3,5 12,9 "kombinovaní" studenti 41,9 21,2 1,4 0,5 35,1 Celkem 52,1 21,5 4,5 2,6 19,4 určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne neví, jiná odpověď Naměřené hodnoty se mezi skupinami statisticky významně liší na 0,1 % h. v. prezenční studium kombinované studium určitě ano +++ --- spíše ano o o spíše ne ++ -- určitě ne + neví, jiná odpověď --- +++ 10 Studijní oddělení ESF 2008 2.5. Výhrady a přání studentů Studenti měli možnost volně vyjádřit své výhrady a přání ke službám a fungování SO. Jejich znění najde čtenář v příloze, kde jsou uspořádána podle hlavních skupin respondentů ­ studentů prezenčního a studentů kombinované studia. Globálně je možné konstatovat, že usilují zejména o následující zlepšení: 1. Optimalizaci úředních hodin tak, aby lépe vyhovovala reálnému akademickému provozu. Otevřeno odpoledne, ale jiný den než v pátek, kdy už ve škole nikdo není (třeba pondělí), ev. delší úřední hodiny. 2. Více vstřícnosti, ,,pohodovosti" a ,,dobré nálady" do jednání. To se však týká zřejmě diferencovaně různých referentek (místy v tomto ohledu vládne spokojenost, místy nespokojenost). 3. Operativnější a rychlejší komunikaci via e-mail (resp. telefon). 4. Všemi směry mířící různá ,,drobná doporučení a výhrady". Bude třeba prozkoumat vždy individuálně. 11