Konference ,,Visegrádská spolupráce a předsednictví ČR v Radě EU" Praha, 5. ­ 6. 6. 2008 Visegrádská skupina prožívá jednu z dosud nejintenzivnější fázi své existence. Představuje nejstabilnější a nejvyprofilovanější uskupení ve středoevropském i širším východoevropském prostoru. Visegrádská skupina demonstruje stabilitu regionu a zároveň k ní přispívá, slouží jako cenná platforma pro komunikaci členských států a v řadě případů společný postup visegrádských zemí přispěl i k prosazení sdílených zájmů, například v EU. Visegrádské země jsou s rostoucí tendencí nuceny aktivně participovat na řešení zásadních otázek, které vyplývají z jejich členství v EU a spolupráce ve Visegrádském formátu výrazně napomáhá ve vyrovnávání se s těmito výzvami. Visegrádská a evropská agenda se tím stále více sbližují. Budapešťská konference The Foreign Policies of the Visegrad Countries towards the Eastern Neighbourhood ­ Areas and Options of Cooperation (prosinec 2007), která byla zorganizována na základě strategického grantu Mezinárodního visegrádského fondu, hledala odpovědi na jeden z klíčových bodů vnějších vztahů EU: její východní a balkánskou dimensi. Pražská konference (Visegrad Cooperation and the Czech EU Presidency), která na budapešťskou navazuje, je orientována na neméně závažné téma: na otázku regionální spolupráce při výkonu předsednictví v EU. Po Slovinsku bude ČR teprve druhou zemí z tzv. východního rozšíření EU, která se ujme předsednické zodpovědnosti. Na Českou republiku bude taková zodpovědnost klást obrovské nároky, ovšem rovněž poskytne prostor pro zdůraznění takových evropských témat, které odpovídají českým zájmům. V obou případech lze očekávat, že předsednictví nabídne prostor pro vzájemně výhodnou spolupráci ve visegrádském formátu. Konference si klade za cíl tento prostor důkladně prozkoumat a zjistit zejména: 1) lze za podmínek týmového předsednictví (Francie, ČR, Švédsko) uvažovat o regionálně definovaných prioritách? 2) jaké jsou zkušenosti dalších zemí z regionu (Rakousko, Slovinsko) z jejich výkonu předsednictví? 3) jaké obsahové body předpokládaného programu českého předsednictví mohou znamenat průnik zájmů mezi visegrádskými zeměmi? 4) které z těchto bodů by měly být adresovány v širším středoevropském kooperačním formátu než jakým je V4 (V4+, Regionální partnerství?) 5) které z těchto bodů jsou v rozporu s postoji jednotlivých visegrádských zemí? 6) jak by mohla praktická komunikace a spolupráce vypadat, jací aktéři se do ní mohou zapojit a jakým způsobem? Konference si klade i vyšší a obecnější cíle. Experti ze zemí dalších významných regionálních kooperačních platforem (Benelux, Severská rada) se podělí se svými zkušenostmi s regionální spoluprací v souvislosti s výkonem předsednictví. Konference by tak mohla otevřít širší otázku možností regionální spolupráce malých a středně velkých zemí při výkonu předsednictví, pro které je předsednictví často jedinou možností jak výrazněji ovlivnit vývoj evropské agendy a zároveň přináší enormní odpovědnost a zátěž na byrokratický aparát i na politické představitele.