STÁTNICOVÉ OTÁZKY Z PŘEDMĚTU Podnikové informační systémy a Podnikové a informační systémyII 1. Definujte a objasněte roli informací v podniku. Zdroje informací a jejich ochrana. 2. Definice informace a její využití. Systémy ERP – pojem a ERP jako nástroj pro řízení podniku 3. Základní charakteristiky informačních systémů a jejich modely. Historie vývoje informačních systémů. 4. ERP systémy – základní vazby, funkční a datový pohled (tabulky, relace mezi tabulkami a objekty, okna- formuláře, zprávy, dataporty). Vrstvy ERP systémů, globální architektura 5. Hierarchie v ERP systémech, vazby mezi stavebními bloky ERP systémů 6. Síťová a hierarchická struktura v ERP systémech. Technologická architektura. 7. Dvojvrstvá architektura a architektura klient – server 8. Transakční zpracování a datová integrace – vysvětlení pojmu rollback 9. Databáze – hlavní typy, vlastnosti databází a jejich typy. Vyjmenujte některé komerční typy databází 10. Transakční procesní systém – definice, základní pojmy 11. Marketing – pojem, marketingový mix 12. SWOT analýza.Externí, interní faktory, využití a příklady využití při popisu ERP a všech činností s tím spojených včetně charakteristiky trhu teď a v budoucnosti. Vlastností ERP systémů z hlediska přínosu konkurenčních výhod. 13. Obchodní strategie, hledání zákazníka – příklady z praxe 14. Základní kroky implementace ERP systémů, možná rizika, přínos produktu, rozbor námitek zákazníků v průběhu výběrového řízení, při implementaci a ve fázi využívaní ERP. 15. Aplikace CRM a její využití 16. Výběrové řízení – průběh na straně zákazníka a uchazeče, postup při účasti 17. Licence, licenční smlouva, implementační práce – základní postup 18. Metody řízení procesů – rozdělení, základní definice 19. Model WORKFLOW, popis, aplikace 20. Model OLAP, popis, aplikace, data mining, datové sklady 21. Teorie omezení – nákladový a výnosový pohled, řízení podniku podle úzkého místa, základní metriky 22. Logické stromy a jejich použití, vazby stromových struktur 23. 5 základních kroků TOC, přínosy TOC 24. Drum-Buffer-Rope, MRP-II a JIT – základy principů řízení výroby 25. Metoda kritického řetězu – definice, popis. Kritická cesta, kritický řetězec a buffer management. Multitasking. 26. Balanced Scorecard – definice, cíle, měřítka, popis jednotlivých oblastí 27. Projekt implementace ERP systému – definice, fáze, rizika 28. ERP na českém trhu a prognóza výhledu trhu s ERP systémy. 29. Bolesti v procesech zákazníka a přínosy v důsledku implementace ERP 30. Bostonská matice a životní cyklus ERP systémů 31. Rizika implementace ERP systémů (typy rizik, jejich identifikace, metody snížení vlivů rizikových faktorů) 1. Původ systému ERP systému (Dynamics NAV) a jeho stručné charakteristiky Rozpad otázky : kde byl ERP systém vytvořen, jeho architektura, cílový segment uživatelů, co to znamená ERP jako mezinárodní produkt a aspekty s tím spojené, škálovatelnost ERP systému - modulárnost řešení a jeho význam, význam kvality podpory a rychlost odezvy, charakter distribučního řetězce, základní technologické přednosti ERP Dynamics NAV (původně Navision) jako je zálohování za chodu-verze a existence kalkulovaných polí 2. Okna ERP systému Rozpad otázky : vysvětlení formulářů jako nástrojů ke „zviditelnění“ údajů z tabulek a to, že je možné těchto oken otevřít více a vysvětlení jejich přínosu.Typy oken – jako jsou karta, seznam a maticové okno – praktická ukázka (např. okno zboží dle lokací spuštěné z karty zboží). Typy polí v tabulkách a relace mezi tabulkami – praktická ukázka (co to znamená look-up a pole typu Option) 3. Typy objektů systému Dynamics NAV Rozpad otázky : tabulky,formuláře, zprávy, code units, dataporty, menu a vývojové prostředí systému – praktická ukázka při vstupu do vývojového prostředí Object Designer s použitím tabulky číslo 18, které je tímto nástrojem v demonstrační databázi přístupné. Co to je vlastnost pole. Ovládání myší nebo použitím kombinací funkčních kláves. 4. Kalkulovaná pole – vysvětlení principu 5. Filtrace jako nástroj pro efektivní získání informací Rozpad otázky : klávesy F7 a využití tzv.. plovoucího filtru (Flow Filter)– a praktická ukázka na seznamu zboží a účetní osnově ve skupině účtů 602 pro různé časové okno 6. Navigace z položek Rozpad otázky : vysvětlení a přínosy tohoto nástroje. Princip získání informace odkudkoli se mohu dostat kamkoli. Praktická ukázka 7. Nápověda systému Rozpad otázky : praktická ukázka užití klávesy F1, tlačítka Nápovědy, vysvětlení a praktická ukázka na deníku fyzické inventury, které se nachází v menu Sklad->Zásoby->Deníky fyzické inventury. Co to je kontextová nápověda 8. Bezpečnost systému Rozpad otázky : rozsah bezpečnosti na databázi, firmu, tabulku a záznam.. Zabezpečení pomocí hesel. Co to je ID a přiřazení uživatelů k předem nadefinovaným rolím a právům s tím spojených, přímé a nepřímé zápisy – viz definice rolí na vybrané objekty a jejich povolování. 9. Kmenová data I Rozpad otázky : karta zákazníka nebo odběratele a popis nejdůležitějších polí na záložkách obecné, fakturace, platby a zahraniční obchod (např. Saldo, Adresa, Obecná obchodní účetní skupina, DPH účetní skupina a Skupina zákazníka a vazby těchto skupin na obdobné kódy v tabulce zboží. Platební podmínky, Jazyk a Měna s vazbou na tabulku měn a směnné kurzy. Co to jsou položky nad tabulkami odběratelů a dodavatelů. a jejich vysvětlení 10. Kmenová data II Rozpad otázky : karta účtu a karta zboží a popis nejdůležitějších polí jako je Saldo, Typ účtu, Přímé účtování a rozdíl mezi účty výsledovky a rozvahy. Na kartě zboží pak všechny důležitá pole na záložkách obecné, fakturace, doplnění a plánování. Co to jsou položky zboží a položky ocenění. Z karty účtu pak vysvětlit pojem věcná položka a ukázat z vybraného syntetického účtu 602 typ položky faktura a funkci Naviguj. 11. Metody vyrovnání v Navision Rozpad otázky : vysvětlit pojmy FIFO a Průměrná cena. Vysvětlit pojem Bezpečnostní zásoba (minimum na skladě). Vysvětlit význam pole Způsob přiobjednání 12. Prodejní slevy Rozpad otázky : praktická ukázka nastavení prodejních cen jiných než jednotková cena na kartě zboží a nastavení řádkových slev. Vysvětlení pojmů jako je skupina zákazníků. Vysvětlení pojmu množstevní sleva a její nastavení. 13. Nákupní objednávka (nákup zboží) Rozpad otázky : provedení nákupu vybraného zboží, vysvětlení postupu použitého pro nákup a po zaúčtování klávesou F11 ukázat dohledání vlivu této akce. Finance->Historie->Věcné položky, položky dodavatele z karty dodavatele. Položky zboží a položky ocenění z karty zboží. 14. Prodejní objednávka (prodej zboží) Rozpad otázky : provedení prodeje vybraného zboží, vysvětlení postupu a po zaúčtování klávesou F11 ukázat dohledání vlivu této akce. Finance->Historie->Věcné položky, dále pak z karty odběratele zobrazte jeho položky. Z karty zboží zobrazte položky zboží a položky ocenění 15. Sešit požadavků a jeho použití Rozpad otázky : praktická ukázka postupu při vytvoření prodejní objednávky, dále pak ukázka vlivu vytvořené prodejní objednávky v sešitu požadavků. Ukázat sledování zakázky. Vytvoření nákupní objednávky ze sešitu požadavků pomocí zatrhnutí pole Hlášení akce. Ukázka okna s názvem K dispozici dle období a Sledování zakázky. Vazba na způsob přiobjednání typu Dávka-pro-Dávku a nastavení pole Cyklus přiobjednání =1T. 16. Výrobní kusovník a TNG postup Rozpad otázky : praktická ukázka co se má vyrábět, z čeho se výrobek skládá a jak se výrobek bude vyrábět. Vysvětlení pojmu kusovník a technologický postup. Vysvětlení pojmu strojní a pracovní centrum. Vysvětlení pojmu nastavovací čas a čas operace. 17. Výrobní zakázka vydaná Rozpad otázky : praktická ukázka vytvoření výrobní zakázky na zadní náboj kola definovaný v demonstrační databázi a odhlášení spotřeby materiálů a zdrojů (strojních a pracovních center) pomocí deníků výroby spuštěného tlačítkem přímo z vydané výrobní zakázky 18. Dimenze Rozpad otázky: vysvětlení pojmu dimenze a důvody jejich používání. Jejich nastavení ve financích a nastavení předefinovaných hodnot u kmenových tabulek zboží, dodavatele a odběratele. Ukázka spuštění předefinované sestavy analýzy dle dimenzí dle výběru. 19. CRM – vysvětlení pojmu a praktická ukázka Rozpad otázky: vysvětlení pojmu Customer Relationship Management. Vysvětlení pojmu karta kontaktu a definice dotazníku (profilu) společnosti na kartě nebo pracovníků (osob) těchto společností. Vazba na karty dodavatelů. Vysvětlení pojmu tržní segment a jeho definice v ERP systému. Doporučená literatura : Doc. Ing. Josef Basl, CSc., Podnikové informační systémy, podnik v informační společnosti, Praha, Grada, 2002, ISBN 8024702142 Pavel Učeň a kolektiv, Metriky v informatice, Praha, Grada Publishing, 2002, ISBN 8024700808 Doc. Ing. Josef Basl, CSc., Teorie omezení v podnikové praxi: zvyšování výkonnosti podniku nástroji TOC,Praha, Grada, 2003, ISBN 802470613X. Ing. Antonín Carda, CSc., Ing. Renata Kunstová, Workflow: nástroj manažera pro řízení podnikových procesů, Praha, Grada, 2003, ISBN 8024706660 Eliyahu M. Goldratt, Kritický řetězec, Praha, Inter Duality, 1999, ISBN 8090277004 Eliyahu M. Goldratt, Eli Schragenheim, Carol A. Ptak, Jak vzniká zisk, Praha, Grada Publishing, 2004, ISBN 8024709543 Ing. Jaromír Skorkovský, CSc., Soubor power pointových přednášek poskytnutých v rámci výuky Oblasti : Informační společnost Obecné využití ERP systémů Architektura Marketing ERP systémů Metody řízení procesů navazující na data a informace poskytované ERP systémy