Soubor modelových podniků pro SZZ Modelový podnik č. 1 1. Obecná charakteristika § Thermotwist, a.s. § Předmět činnosti - výroba, instalace a opravy termostatických hlavic a ventilů k regulaci teploty radiátorů v místnostech. § 5 let existence v oboru, je číslem 3 na trhu s termostatickými hlavicemi a ventily. 2. Ekonomická a finanční situace společnosti § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 200 Základní kapitál 140 Tržby za vlastní výrobky 660 Finanční dd.majetek 20 Kumulované VH 36 Změna stavu zásob vl.výr. 10 Stálá aktiva 220 VH běžného ob. 24 Výkonová spotřeba 520 Zásoby 110 Vlastní kapitál 200 Přidaná hodnota 150 Pohledávky 130 Kd závazky 180 Osobní náklady 64 Finanční majetek 40 Bankovní úvěry 120 Odpisy 26 Běžná aktiva 280 Cizí zdroje 300 Ostatní náklady 20 AKTIVA CELKEM 500 PASIVA CELKEM 500 Nákladové úroky 6 Daň z přijmu 10 Počet zaměstnanců: 180 Čistý zisk 24 + Bankovní úvěr je splatný za 3 roky, roční splátka činí cca 40 mil. Kč. + Splatnost naprosté většiny pohledávek je více než 21 dní, 50 % krátkodobých závazků má splatnost do 14 dnů. + Zásoby tvoří z 90% materiál a součástky specifické pro danou výrobu. 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Výrobní sortiment tvoří 3 základní druhy výrobků; diverzifikovanost výrobního programu je nízká (výrobky jsou si navzájem podobné jak z hlediska užití, tak z hlediska výroby a materiálu). § Výrobky sestávají z 20 součástek. Celkově podnik nakupuje cca 70 různých položek, přičemž hlavních dodavatelů je 7. § Roční objem produkce v naturálním vyjádření činí cca 2,5 mil. ks při třísměnném provozu, přičemž podíl jednotlivých typů výrobků je přibližně stejný. 4. Marketing § Největší konkurenti: Orable Hlavice § leader na trhu § dvojka na trhu § zahraniční vlastník § česká společnost (existence už před r. 1989) § roční naturální objem produkce cca 5 mil. ks § roční naturální objem produkce cca 3 mil. ks § katalogová cena o cca 7% vyšší než Termotwist § katalogová cena o cca 3% vyšší než Termotwist § výrobky se považují za nejkvalitnější, ač dle výzkumu Termotwistu § výrobky kvalitativně podobné dosahují stejné kvality výrobkům společnosti Thermotwist § Z analýzy vnějšího prostředí vyplynulo, že jednička a dvojka na trhu mají více regionálních zástupců a více využívají podporu prodeje než Thermotwist. Analýza prostředí také ukázala, že příležitostí k růstu by mohl být rozvoj větší spolupráce s výrobci radiátorů. § 50% výrobků odebírají výrobci radiátorů; zbývajících 50% výrobků je distribuováno přes velkoobchody a obchodní řetězce, protože jeho konkurenti mají podobnou taktiku. Problémem je, že výrobky Thermotwistu jsou neustále umísťovány na nejhorším místě v prodejně a podnik je tlačen do cenových podpor prodeje, což odporuje podnikové strategii. § 90% produkce je prodáno v ČR. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Počet výrobních dělníku činí cca 70% všech pracovníků (125 dělníků přepočtených na plný úvazek). § Výroba probíhá v licenci. Modelový podnik č. 2 1. Obecná charakteristika § Porcelán, a.s. § Předmět činnosti: Výroba užitkového porcelánu.. § 7 let existence v oboru. § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Tržby za vlastní Dlouhodobý majetek 380 Základní kapitál 350 výrobky 550 Finanční Změna stavu zásob dd.majetek 35 Kumulované VH -75 vl.výr. 6 Stálá aktiva 415 VH běžného období 45 Výkonová spotřeba 215 Zásoby 40 Vlastní kapitál 320 Přidaná hodnota 341 Pohledávky 75 Kd závazky 105 Osobní náklady 126 Finanční majetek 15 Bankovní úvěry (dd) 120 Odpisy 122 Běžná aktiva 130 Cizí zdroje 225 Ostatní náklady 12 AKTIVA CELKEM 545 PASIVA CELKEM 545 Nákladové úroky 14 Daň z přijmu 22 Počet zaměstnanců: 360 Čistý zisk 45 § Více než třetina strojů je na hranici životnosti a bude nutné je v dalším roce obměnit, hodnota nově pořizovaných strojů bude 160 mil. Kč. § Pohledávky jsou z 90 % tvořeny pohledávkami za jedním odběratelem § Dlouhodobý bankovní úvěr je splatný za 6 let, úroková sazba činí 10 % p.a. § Aktuální rok je prvním ziskovým rokem, v předchozích letech byla realizována ztráta 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Výrobní sortiment tvoří 3 základní druhy výrobků, a sice talíře, hrnky, šálky; diverzifikovanost výrobního programu je vysoká (kolem 3 tis. druhů tvarů a dekorů). § Roční objem produkce dosahuje 5.000 tun porcelánu při nepřetržitém třísměnném provozu. § Maximální teoretická kapacita pecí, které představují hlavní článek výrobní linky, odpovídá 5.200 t porcelánu/rok. § Reklamace tvoří 3% produkce, hlavním důvodem reklamací je špatný dekor výrobků. 4. Marketing § Analýza prostředí odhalila, že podnik je ve fázi stagnace a že příležitost pro další rozvoj se nachází v oblasti prodeje přes internet a dodávek „na klíč“ pro náročnou klientelu z řad běžných spotřebitelů (např. sladění s interiérem bytu). § Největší konkurenti: Karlovarský porcelán IKEA § výrobky jsou kvalitativně na stejné úrovni § výrobky na kvalitativně nižší jak Porcelánu úrovni § pouze omezený počet dekorů, ale zato § nelze je dokoupit po uplynutí všeobecně známějších určité časové lhůty § výrobní sortiment zahrnuje více základních § jsou více „trendy“ typů výrobků než výrobní sortiment Porcelánu § nižší cena § 40% výrobků odebírají zahraniční zprostředkovatelé – především ze západních zemí; 40% výrobků je distribuováno přes tuzemské velkoobchody a obchodní řetězce, kde jsou výrobky často umísťovány vedle méně kvalitních výrobků; 20% prostřednictvím vlastní maloobchodní sítě. § Podíly tržeb za jednotlivé druhy výrobků činí talíře 60% : hrnky 30%: šálky 10% § Podíl krycího příspěvku ku ceně (tržbám) za výrobek talíře 55% : hrnky 50% : šálky 60% 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Výroby se přímo účastní cca 270 pracovníků (tj. cca 75% všech pracovníků). § Současný stav zaměstnanců je vysoký z důvodu zastaralých strojů a při pořízení nových může být snížen o cca 40. Modelový podnik č. 3 1. Obecná charakteristika § Pekárny, s.r.o. § Předmět činnosti: pekárenská výroba. § Nově založená společnost; na trh hodlá proniknout pečivem z kvalitních a čistých přírodních surovin s minimalizací chemických úprav . 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 90 Základní kapitál 70 Tržby za vlastní výrobky 150 Změna stavu zásob Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH 0 vl.výr. -2 Stálá aktiva 90 VH běžného období 2 Výkonová spotřeba 108 Zásoby 30 Vlastní kapitál 72 Přidaná hodnota 40 Pohledávky 35 Kd závazky 45 Osobní náklady 26 Finanční majetek 5 Bankovní úvěry 43 Odpisy 7 Běžná aktiva 70 Cizí zdroje 88 Ostatní náklady 2 AKTIVA CELKEM 160 PASIVA CELKEM 160 Nákladové úroky 1 Daň z přijmu 2 Počet zaměstnanců: 125 Čistý zisk 2 + Zisk je okamžitě rozdělován mezi společníky a není reinvestován. + Reinvestice pouze z odpisů. + Bankovní úvěry – 3 mil. kontokorentní úvěr, 40 mil. krátkodobý úvěr, splatný do 2 let. 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Výrobní program tvoří výroba chleba, běžného pečiva a jemného pečiva; § Roční objem produkce dosahuje 6100 t (chléb 4000 t, běžné pečivo 1500 t, jemné pečivo 600 t) při dvousměnném provozu po 5 dnů v týdnu. 4. Marketing § Výzkum realizovaný pro Ministerstvo zemědělství odhalil, že na českém trhu roste poptávka po tzv. biopotravinách zvláště u singles a u tzv. prázdného hnízda. Vlastní šetření majitele ukázalo, že výklenek biopečiva není zatím na jižní Moravě ještě obsazen v malooobchodních řetězcích (kromě Aholdu) a že skýtá možnost uplatnění strategie „sbírání smetany“. § V prodejnách se firma Pekárny potýká se špatným umístěním svých výrobků, které jsou ve většině prodejen umístěny až na konci oddělení s pečivem. Zákazníci tak mají již nějaký chleba v košíku, když procházejí okolo vystaveného pečiva této firmy. Majitel věří, že není třeba realizovat žádnou propagační kampaň. Podle jeho slov si lidé kvalitu najdou sami. § Distribuce prostřednictvím vlastní dopravy do maloobchodních řetězců. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Maximální teoretická kapacita podniku odpovídá 12.000 t pečiva /rok při třísměnném provozu. § Pracovníci nemají teoretické znalosti a praktické zkušenosti s užitím moderních potravinářských technologií. § Průměrná mzda v podniku je o 15 % nižší než činí průměr odvětví. Modelový podnik č. 4 1. Obecná charakteristika § Textil, s.r.o. § Předmět činnosti: výroba pánské a dámské konfekce. § Společnost působí na trhu 10 let. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 80 Základní kapitál 100 Tržby za vlastní výrobky 300 Změna stavu zásob Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH -25 vl.výr. 30 Stálá aktiva 80 VH běžného období -15 Výkonová spotřeba 220 Zásoby 105 Vlastní kapitál 60 Přidaná hodnota 110 Pohledávky 60 Kd závazky 80 Osobní náklady 100 Finanční majetek 15 Bankovní úvěry 120 Odpisy 10 Běžná aktiva 180 Cizí zdroje 200 Ostatní náklady 5 AKTIVA CELKEM 260 PASIVA CELKEM 260 Nákladové úroky 8 Daň z přijmu 2 Počet zaměstnanců: 500 Čistý zisk -15 § Dlouhodobý majetek je ze 70% odepsán, v poslední době neprobíhaly zásadní investice. 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Výrobní program tvoří pánská konfekce (separátní kalhoty, saka, vesty, kravaty, motýlky, košile, obleky, bundy zimní a letní, pláště zimní a letní) a dámská konfekce (separátní kalhoty, sukně, saka, kostýmy, halenky, šátky, bundy zimní a letní, pláště zimní a letní). § Sériová výroba oděvů ve dvou výrobních závodech, z nichž prvý (ziskovější) se zaměřuje na dámskou konfekci, druhý na pánskou konfekci. § Roční objem produkce dosahuje 700 tis. kusů oděvů. 4. Marketing § Z hlediska objemu prodejů je největším konkurentem OP Prostějov Profashion, který je o objem prodeje srovnatelný s Textilem; o o 10% dražší než Textil; o schopen poskytovat individualizované služby, zatímco Textil poskytuje pouze možnost kombinace velikostí. § Analýza prostředí odhalila, že ačkoliv celé odvětví oděvního průmyslu čelí konkurenci levných oděvů z Asie, možnou obranou je budování značky a posilování pozitivní image. V soutěžích o image se však Textil objevuje ve své kategorii tradičně až o deset míst níže než jeho konkurent. Z dotazníkového šetření vyplynulo, že se 78% respondentů domnívá, že kvalita výrobků je dobrá až velmi dobrá vzhledem k ceně, 89% uvedlo, že přitažlivost značky je nízká a 86% se přiznalo, že po nákupu okamžitě odpářou firemní cedulky, 5% z nich si dokonce přišívá cedulku firmy OP Prostějov Profashion. § Distribuce prostřednictvím vlastních maloobchodních prodejen. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Podnik má vlastní útvar vývoje a designu. § Pracovníci žijí v obavách o svá pracovní místa. Modelový podnik č. 5 1. Obecná charakteristika § Drogerie, s.r.o. § Předmět činnosti: Koupě a prodej drogistického zboží. § 5 let existence; druhý specializovaný drogistický řetězec na jihomoravském trhu. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 77 Základní kapitál 30 Tržby z prodeje zboží 300 Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH 28 Náklady na prodané zboží 200 Stálá aktiva 77 VH běžného období 9 Výkonová spotřeba 25 Zásoby 30 Vlastní kapitál 67 Přidaná hodnota 75 Pohledávky 0 Kd závazky 22 Osobní náklady 45 Finanční majetek 2 Bankovní úvěry 20 Odpisy 9 Běžná aktiva 32 Cizí zdroje 42 Ostatní náklady 5 AKTIVA CELKEM 109 PASIVA CELKEM 109 Nákladové úroky 2 Daň z přijmu 5 Počet zaměstnanců: 140 Čistý zisk 9 3. Provozní oblast, nákup, skladování § 11 zbožových skupin, a sice dámská, pánská, tělová kosmetika, prostředky na holení, vlasová a ústní péče, toaletní potřeby, dětské pleny, čistící a prací prostředky. § Naturální objem prodaného zboží 1500 t/rok. § Zásobování prodejen zajišťuje 3x týdně vnitropodnikový útvar Logistiky dovozem zboží z centrálního skladu společnosti. Stav na centrálním skladu a účetní evidence se každodenně aktualizují díky scaningovému systému pro snímání čárkových kódů v prodejnách. 4. Marketing § Prodej probíhá ve vlastních 20 maloobchodních prodejnách, které inkasují platby převážně v hotovosti. § Z výzkumu Incoma Research vyplynulo, že českému obchodu s drogistickým zbožím vládnou širokosortimentní řetězce, ač je zde ještě prostor pro specializované obchodní sítě. Závěry z delfského výzkumu však odhalily, že se do budoucna čeká posílení širokosortimentních sítí a že nadějí na přežití specializovaných prodejen je širší nabídka a doprovodný servis. § Z celorepublikového pohledu jsou nejsilnějšími hráči na trhu specializované drogistické řetězce Drogerie markt, Droxi, Rossmann a nákupní aliance Teta. Z regionálního pohledu však Drogerie předstihla skoro všechny konkurenty s celorepublikovým záběrem a umístila se těsně za Tetu. To může být způsobeno strategickým umístěním prodejen na hlavních náměstích. Bohužel za půl roku firmě vyprší pronájem v největších městech regionu a není šance na jeho obnovení. Firmě byly nabídnuty prostory na méně lukrativních místech. § Drogerie postavila svou komunikaci na věrnostních programech založených na nabídce výrazných slev a DM. Teta také nabízí věrnostní program, který je však založen spíše na emocionální rovině a je spojen s cause-related marketingem. Z hlediska cenové politiky sází spíše na strategii everyday low pricing. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Prodejny mají otevřeno od 7-19 hod. V každé jsou zaměstnáni 3-7 pracovníků v čele s vedoucím prodejny. Fluktuace zaměstnanců je relativně nízká. Modelový podnik č. 6 1. Obecná charakteristika § Polovodiče, k.s. § Předmět činnosti: výroba polovodičových součástek. § Společnost působí na trhu 8 let; zvažuje rozšíření výrobního programu o měřící zařízení, která budou obsahovat součástky vyráběné podnikem. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 50 Základní kapitál 15 Tržby za vlastní výrobky 400 Změna stavu zásob Finanční dd.majetek 5 Kumulované VH 24 vl.výr. 5 Stálá aktiva 55 VH běžného období 6 Výkonová spotřeba 360 Zásoby 20 Vlastní kapitál 45 Přidaná hodnota 45 Pohledávky 90 Kd závazky 100 Osobní náklady 25 Finanční majetek 10 Bankovní úvěry 30 Odpisy 5 Běžná aktiva 120 Cizí zdroje 130 Ostatní náklady 0 AKTIVA CELKEM 175 PASIVA CELKEM 175 Nákladové úroky 4 Daň z přijmu 5 Počet zaměstnanců: 60 Čistý zisk 6 § Rozšíření výrobního programu o měřící zařízení předpokládá: o investiční náklad 10 mil. Kč; o provozní náklady 12 mil.Kč/rok; o výnosy 13,5 mil Kč/rok; o 90 % odbytu by bylo zajištěno smlouvou s jedním odběratelem s každoroční opcí. 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Sériová výroba. § Sortiment cca 200 různých součástek 4. Marketing § Součástky odebírá 10 velkých výrobců elektrických zařízení § Export dosahuje 60% produkce. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Nová linka si vyžádá 10 nových pracovníků: o 8 dělníků (postačuje základní vzdělání se zaučením); o mistra s středoškolským vzděláním a o projektového manažera, který bude řídit celý projekt. Modelový podnik č. 7 1. Obecná charakteristika § Elektrospotřebiče, a.s. § Předmět činnosti: Výroba domácích elektrospotřebičů. § Společnost působí na trhu 12 let; nehodlá zásadním způsobem měnit výrobní program nebo zacílení na tržní segmenty. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 225 Základní kapitál 200 Tržby za vlastní výrobky 750 Změna stavu zásob Finanční dd.majetek 5 Kumulované VH 16 vl.výr. -10 Stálá aktiva 230 VH běžného období 34 Výkonová spotřeba 520 Zásoby 90 Vlastní kapitál 250 Přidaná hodnota 220 Pohledávky 170 Kd závazky 170 Osobní náklady 135 Finanční majetek 30 Bankovní úvěry 100 Odpisy 35 Běžná aktiva 290 Cizí zdroje 270 Ostatní náklady 0 AKTIVA CELKEM 520 PASIVA CELKEM 520 Nákladové úroky 8 Daň z přijmu 8 Počet zaměstnanců: 500 Čistý zisk 34 § Zisk i tržby jsou po tři poslední roky stabilní. 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Sériová výroba, z hlediska organizace ji lze označit jako skupinovou. § Hlavní plán výroby na příslušné období se odvíjí od MRP modulu (Material requirement planning) zabudovaného v informačním systému. § Certifikát ISO 9001. 4. Marketing § 8 hlavních odběratelů (velkoobchodníci). § Export dosahuje 10% produkce. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Management podniku využívá vzdělávací systém vytvořený při jeho založení. § Informační systém vyhovuje z hlediska podpory běžného chodu společnosti. Možnosti analýz pro vrcholový management jsou „omezené“ na běžné (v podstatě deskriptivní) reporty. Modelový podnik č. 8 1. Obecná charakteristika § Hotel, v.o.s. § Předmět činnosti: Ubytovací a stravovací služby § Společnost založilo před 4 lety 5 fyzických osob, z nichž 3 v hotelu samy pracují; hotel se nachází v malebné části Drahanské vrchoviny. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 23 Základní kapitál 2 Tržby za vlastní služby 20 Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH 0 Změna stavu zásob vl.výr. 0 Stálá aktiva 23 VH běžného období 0 Výkonová spotřeba 12 Zásoby 1 Vlastní kapitál 2 Přidaná hodnota 8 Pohledávky 0 Kd závazky 3 Osobní náklady 5 Finanční majetek 1 Bankovní úvěry 20 Odpisy 1 Běžná aktiva 2 Cizí zdroje 23 Ostatní náklady 0 AKTIVA CELKEM 25 PASIVA CELKEM 25 Nákladové úroky 2 Daň z přijmu 0 Počet zaměstnanců: 20 Čistý zisk 0 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Kapacita objektu činí cca 70 lůžek; převažují 4 lůžkové pokoje. 4. Marketing § Klientelu tvoří převážně tuzemské rodiny s dětmi. § Značné sezónní výkyvy tržeb (v zimě se téměř nevyužívá). 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Personál neumí cizí jazyky. § Podniku chybí plán celoročního využití lidských zdrojů. Modelový podnik č. 9 1. Obecná charakteristika § Stavba, s.r.o. § Předmět činnosti: Výstavba dopravních staveb. § Společnost vznikla transformací ze státního podniku; na trhu působí 25 let. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 220 Základní kapitál 250 Tržby za vlastní výrobky 1500 Změna stavu zásob Finanční dd.majetek 50 Kumulované VH 30 vl.výr. 50 Stálá aktiva 270 VH běžného období 40 Výkonová spotřeba 1270 Zásoby 140 Vlastní kapitál 320 Přidaná hodnota 280 Pohledávky 410 Kd závazky 480 Osobní náklady 180 Finanční majetek 110 Bankovní úvěry 130 Odpisy 25 Běžná aktiva 660 Cizí zdroje 610 Ostatní náklady 4 AKTIVA CELKEM 930 PASIVA CELKEM 930 Nákladové úroky 10 Daň z přijmu 21 Počet zaměstnanců: 600 Čistý zisk 40 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Většina produkce je soustředěna na 10 stavenišť po celé ČR. § Významný podíl na finálních výkonech mají subdodavatelé. 4. Marketing § 80% tržeb plyne ze staveb, jejichž zadavatelem je veřejný sektor. § Veškeré tržby se realizují v ČR. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Společnost disponuje unikátním technickým zařízením pro finální úpravu povrchu vozovek. § Péče o klíčové pracovníky je nedostatečná. Modelový podnik č. 10 1. Obecná charakteristika § Poradci, s.r.o. § Předmět činnosti: Poradenství převážně pro podniky. § Společnost českého managementu působí na trhu 15 let. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 50 Základní kapitál 80 Tržby za vlastní služby 350 Změna stavu zásob Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH 23 vl.výr. 4 Stálá aktiva 50 VH běžného období 22 Výkonová spotřeba 120 Zásoby 5 Vlastní kapitál 125 Přidaná hodnota 234 Pohledávky 100 Kd závazky 30 Osobní náklady 180 Finanční majetek 20 Bankovní úvěry 20 Odpisy 10 Běžná aktiva 125 Cizí zdroje 50 Ostatní náklady 11 AKTIVA CELKEM 175 PASIVA CELKEM 175 Nákladové úroky 4 Daň z přijmu 7 Počet zaměstnanců: 200 Čistý zisk 22 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Hlavní skupiny služeb tvoří audit (45% celkových tržeb), daňové poradenství (20%), podnikové poradenství (35%). § 10 poboček ve velkým městech ČR (mimo Prahu), každá kompletně zajišťuje všechny skupiny služeb. 4. Marketing § Klientelu auditorů a podnikových poradců tvoří velké podniky (69% s mezinárodní působností, zbytek tvoří podniky s místní působností); daňoví poradci se zaměřují na fyzické osoby a vedení mzdové agendy. § Porterova analýza pěti konkurenčních sil odhalila, že v poslední době Poradci ztrácí zákazníky s mezinárodní působností, protože je pro ně výhodnější využívat nadnárodních auditorských a poradenských organizací, než si najímat v každé zemi někoho jiného, a to i přes to, že služby Poradců jsou až o 45% levnější než služby těchto konkurentů. § Daňové poradenství zaměřené na f. os. se nejeví jako perspektivní. Většina těchto zákazníků považuje služby za příliš drahé, ačkoliv marže Poradců na této službě je malá. Realizovaný výzkum na reprezentativním vzorku f.os. a SME odhalil, že podpořená znalost firmy je u f. os. 5%, u SME 53% a že si obě tyto skupiny spojovaly Poradce s velkými podniky. § Do současné doby podnik spoléhal na šíření dobrého jména samotnými zákazníky, osobních kontaktech a občasné reklamě ve specializovaných časopisech. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Pouze 10% pracovníků má složeny příslušné kvalifikační zkoušky vyžadované legislativou, ostatní personál tvoří jejich asistenti, u kterých dochází ke značné fluktuaci, a administrativní pracovníci. § Vzájemná spolupráce všech profesí je na nízké úrovni spojená s problémy s vnitřní koordinací.