Soubor modelových podniků pro SZZ Modelový podnik č. 1 1. Obecná charakteristika § Thermotwist, a.s. § Předmět činnosti: Výroba, instalace a opravy termostatických hlavic a ventilů k regulaci teploty radiátorů v místnostech. § 5 let existence v oboru. Podnik je číslem 1 na trhu s termostatickými hlavicemi a ventily. 2. Ekonomická a finanční situace společnosti § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 200 Základní kapitál 140 Tržby za vlastní výrobky 660 Finanční dd.majetek 20 Kumulované VH 36 Změna stavu zásob vl.výr. 10 Stálá aktiva 220 VH běžného ob. 24 Výkonová spotřeba 520 Zásoby 110 Vlastní kapitál 200 Přidaná hodnota 150 Pohledávky 130 Kd závazky 180 Osobní náklady 64 Finanční majetek 40 Bankovní úvěry 120 Odpisy 26 Běžná aktiva 280 Cizí zdroje 300 Ostatní náklady 20 AKTIVA CELKEM 500 PASIVA CELKEM 500 Nákladové úroky 6 Daň z přijmu 10 Počet zaměstnanců: 180 Čistý zisk 24 * Bankovní úvěr je splatný za 3 roky, roční splátka činí cca 40 mil. Kč. * Splatnost naprosté většiny pohledávek je více než 21 dní, 50 % krátkodobých závazků má splatnost do 14 dnů. 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Výrobní sortiment tvoří 3 základní druhy výrobků; diverzifikovanost výrobního programu je nízká (výrobky jsou si navzájem podobné jak z hlediska užití, tak z hlediska výroby a materiálu). § Výrobky sestávají z 20 součástek. Celkově podnik nakupuje cca 70 různých položek, přičemž hlavních dodavatelů je 7. § Roční objem produkce v naturálním vyjádření činí cca 2,5 mil. ks při třísměnném provozu, přičemž podíl jednotlivých druhů výrobků je přibližně stejný. * Zásoby tvoří z 90% materiál a součástky specifické pro danou výrobu. 4. Marketing § Podíl exportu činí cca 10%. § Podnik je známý provokativními reklamními kampaněmi, na které bylo v minulosti podáno nespočet stížností. § Vzhledem k tomu, že v současné době jeho 2 největší konkurenti nabízejí srovnatelné produkty o 2-4% dráže, chce podnik v letošním roce realizovat srovnávací reklamu založenou na cenovém srovnání. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Počet výrobních dělníku činí cca 70% všech pracovníků (125 dělníků přepočtených na plný úvazek). § Výroba probíhá v licenci. § Nový informační systém práci většině výkonných pracovníků nezjednodušil, jeho pozitivem je však možnost zvýšit rozpětí řízení. Modelový podnik č. 2 1. Obecná charakteristika § Porcelán, a.s. § Předmět činnosti: Výroba užitkového porcelánu. § 7 let existence v oboru. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 380 Základní kapitál 350 Tržby za vlastní výrobky 550 Finanční dd.majetek 35 Kumulované VH -75 Změna stavu zásob vl.výr. 6 Stálá aktiva 415 VH běžného období 45 Výkonová spotřeba 215 Zásoby 40 Vlastní kapitál 320 Přidaná hodnota 341 Pohledávky 75 Kd závazky 105 Osobní náklady 126 Finanční majetek 15 Bankovní úvěry (dd) 120 Odpisy 122 Běžná aktiva 130 Cizí zdroje 225 Ostatní náklady 12 AKTIVA CELKEM 545 PASIVA CELKEM 545 Nákladové úroky 14 Daň z přijmu 22 Počet zaměstnanců: 360 Čistý zisk 45 § Více než třetina strojů je na hranici životnosti a bude nutné je v dalším roce obměnit, hodnota nově pořizovaných strojů bude 160 mil. Kč. § Pohledávky jsou z 90 % tvořeny pohledávkami za jedním odběratelem § Dlouhodobý bankovní úvěr je splatný za 6 let, úroková sazba činí 10 % p.a. § Aktuální rok je prvním ziskovým rokem, v předchozích letech byla realizována ztráta 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Výrobní sortiment tvoří talíře, hrnky, šálky; diverzifikovanost výrobního programu je vysoká (kolem 3 tis. druhů tvarů a dekorů). § Roční objem produkce dosahuje 5.000 tun porcelánu při nepřetržitém třísměnném provozu. § Maximální teoretická kapacita pecí, které představují hlavní článek výrobní linky, odpovídá 5.200 t porcelánu/rok. § Reklamace tvoří 3% produkce, hlavním důvodem reklamací je špatný dekor výrobků. § Podnik má zastaralý systém skladování, který způsobuje velké množství chyb při vychystávání a který neumožňuje důsledně uplatnit systém FIFO. § Podnik zřídil novou pracovní pozici – logistického controllera. 4. Marketing § Podnik vychází při řízení svých marketingových aktivit z výrobní koncepce. § Před nedávnem uveřejnila MF Dnes spotřebitelský test užitkového porcelánu, ve kterém figuroval i Porcelán. V několika srovnávaných kategoriích se umístil na prvním místě. Podnik zamýšlí převzít část tohoto testu, která vyznívá pro podnik pozitivně a uvést ji ve svých propagačních materiálech. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Výroby se přímo účastní cca 270 pracovníků (tj. cca 75% všech pracovníků). § Současný stav zaměstnanců je vysoký z důvodu zastaralých strojů a při pořízení nových může být snížen o cca 40. § Podnik je na začátku plánované změny, a to zavádění prvků procesního řízení. Za tímto účelem podnik vytvořil projektový tým, který spolu s externí poradenskou společností, zpracovává analýzy a návrhy pro vedení podniku. Modelový podnik č. 3 1. Obecná charakteristika § Pekárny, s.r.o. § Předmět činnosti: Pekárenská výroba. § Nově založená společnost; na trh hodlá proniknout pečivem z kvalitních a čistých přírodních surovin s minimalizací chemických úprav . 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 90 Základní kapitál 70 Tržby za vlastní výrobky 150 Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH 0 Změna stavu zásob vl.výr. -2 Stálá aktiva 90 VH běžného období 2 Výkonová spotřeba 108 Zásoby 30 Vlastní kapitál 72 Přidaná hodnota 40 Pohledávky 35 Kd závazky 45 Osobní náklady 26 Finanční majetek 5 Bankovní úvěry 43 Odpisy 7 Běžná aktiva 70 Cizí zdroje 88 Ostatní náklady 2 AKTIVA CELKEM 160 PASIVA CELKEM 160 Nákladové úroky 1 Daň z přijmu 2 Počet zaměstnanců: 125 Čistý zisk 2 * Zisk je okamžitě rozdělován mezi společníky a není reinvestován. * Reinvestice pouze z odpisů. * Bankovní úvěry – 3 mil. kontokorentní úvěr, 40 mil. krátkodobý úvěr, splatný do 2 let. 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Výrobní program tvoří výroba chleba, běžného pečiva a jemného pečiva; § Roční objem produkce dosahuje 6100 t (chléb 4000 t, běžné pečivo 1500 t, jemné pečivo 600 t) při dvousměnném provozu po 5 dnů v týdnu. § Maximální teoretická kapacita podniku odpovídá 12.000 t pečiva /rok při třísměnném provozu. 4. Marketing § Podnik vychází při řízení svých marketingových aktivit z koncepce společenského marketingu. § Realizuje nízkonákladovou propagaci. § Na propagaci nahlíží jako na náklad. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Pracovníci nemají potřebnou kvalifikaci pro využívání nových moderních potravinářských technologií. § Průměrná mzda v podniku je o 15 % nižší než činí průměr odvětví. * Podnik má certifikovaný systém HACCP. Modelový podnik č. 4 1. Obecná charakteristika § Textil, s.r.o. § Předmět činnosti: Výroba dámské a pánské konfekce. § Společnost působí na trhu 10 let. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 80 Základní kapitál 100 Tržby za vlastní výrobky 300 Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH -25 Změna stavu zásob vl.výr. 30 Stálá aktiva 80 VH běžného období -15 Výkonová spotřeba 220 Zásoby 105 Vlastní kapitál 60 Přidaná hodnota 110 Pohledávky 60 Kd závazky 80 Osobní náklady 100 Finanční majetek 15 Bankovní úvěry 120 Odpisy 10 Běžná aktiva 180 Cizí zdroje 200 Ostatní náklady 5 AKTIVA CELKEM 260 PASIVA CELKEM 260 Nákladové úroky 8 Daň z přijmu 2 Počet zaměstnanců: 500 Čistý zisk -15 § Dlouhodobý majetek je ze 70% odepsán, v poslední době neprobíhaly zásadní investice. 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Výrobní program tvoří dámská a pánská konfekce, včetně doplňků. § Sériová výroba oděvů se realizuje ve dvou výrobních závodech umístěných v jednom areálu, z nichž první (ziskovější) se zaměřuje na dámskou konfekci, druhý na pánskou konfekci. § Roční objem produkce dosahuje 700 tis. kusů oděvů. § Podnik si najal poradenskou společnost, která se pokouší zvýšit produktivitu práce, a to pomocí metodiky teorie omezení. 4. Marketing § Distribuce je realizována zejména prostřednictvím vlastních maloobchodních prodejen. § Podnik nově zřídil pozici PR managera. Ten v současné době připravuje meeting pro novináře, kde chce představit nový styl budování značky podniku a novou dámskou kolekci. § Podnik také chystá spolupráci s lifestylovými časopisy, kterým se zavázal zapůjčovat své produkty pro módní sekce. Zároveň zvažuje možnost product placementu v novém českém filmu. § Před 3 měsíci realizoval výprodejovou akci na část svého sortimentu, přičemž ve svých prodejnách neměl přiměřenou zásobu zboží s ohledem na očekávanou poptávku. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Podnik má vlastní útvar vývoje a designu. § Pracovníci žijí v obavách o svá pracovní místa. Modelový podnik č. 5 1. Obecná charakteristika § Drogerie, s.r.o. § Předmět činnosti: Koupě a prodej drogistického zboží. § 5 let existence; druhý specializovaný drogistický řetězec na jihomoravském trhu. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 77 Základní kapitál 30 Tržby z prodeje zboží 300 Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH 28 Náklady na prodané zboží 200 Stálá aktiva 77 VH běžného období 9 Výkonová spotřeba 25 Zásoby 30 Vlastní kapitál 67 Přidaná hodnota 75 Pohledávky 0 Kd závazky 22 Osobní náklady 45 Finanční majetek 2 Bankovní úvěry 20 Odpisy 9 Běžná aktiva 32 Cizí zdroje 42 Ostatní náklady 5 AKTIVA CELKEM 109 PASIVA CELKEM 109 Nákladové úroky 2 Daň z přijmu 5 Počet zaměstnanců: 140 Čistý zisk 9 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Jsou realizovány tyto zbožové skupiny: dámská a pánská tělová kosmetika, prostředky na holení, vlasová a ústní péče, toaletní potřeby, dětské pleny, čistící a prací prostředky. § Naturální objem prodaného zboží je1500 t/rok. § Prodej probíhá ve vlastních 20 maloobchodních prodejnách, které inkasují platby převážně v hotovosti. § Zásobování prodejen zajišťuje 3x týdně vnitropodnikový útvar Logistiky dovozem zboží z centrálního skladu společnosti. § Podnik trápí nadbytečné (neprodávající se) zásoby zboží v prodejnách, a to za situace, kdy jiným prodejnám ten samý artikl chybí. Podnik proto hledá inspiraci v koncepci Efficient Consumer Response. 4. Marketing § Do současné doby podnik sázel v oblasti cenové politiky na strategii everyday low pricing. § Před rokem jeho největší konkurent zavedl věrnostní program a díky insider informacím podnik zjistil, že se zavedením tohoto programu se konkurentovi výrazně navýšil obrat. Z tohoto důvodu plánuje v tomto roce také zavést věrnostní program. § V návaznosti na to chce uspořádat spotřebitelskou soutěž, jejímž cílem je zvýšit obrat a informovat zákazníky o výhodách plynoucích ze vstupu do věrnostního programu. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Prodejny mají otevřeno od 7-19 hod. V každé je zaměstnáno 3-7 pracovníků v čele s vedoucím prodejny. Fluktuace zaměstnanců je relativně nízká. Modelový podnik č. 6 1. Obecná charakteristika § Polovodiče, k.s. § Předmět činnosti: Výroba polovodičových součástek. § Společnost působí na trhu 8 let; zvažuje rozšíření výrobního programu o měřící zařízení, která budou obsahovat součástky vyráběné podnikem. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 50 Základní kapitál 15 Tržby za vlastní výrobky 400 Finanční dd.majetek 5 Kumulované VH 24 Změna stavu zásob vl.výr. 5 Stálá aktiva 55 VH běžného období 6 Výkonová spotřeba 360 Zásoby 20 Vlastní kapitál 45 Přidaná hodnota 45 Pohledávky 90 Kd závazky 100 Osobní náklady 25 Finanční majetek 10 Bankovní úvěry 30 Odpisy 5 Běžná aktiva 120 Cizí zdroje 130 Ostatní náklady 0 AKTIVA CELKEM 175 PASIVA CELKEM 175 Nákladové úroky 4 Daň z přijmu 5 Počet zaměstnanců: 60 Čistý zisk 6 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Sériová výroba § Sortiment cca 200 různých součástek § Vzhledem k nespolehlivosti některých hlavních dodavatelů podnik zavedl nákupní strategii označovanou jako multiple sourcing, byť toto rozhodnutí mělo negativní dopad na ekonomické objednací množství (EOQ) některých položek. § Podnik uplatňuje statistické řízení jakosti a snaží se o aplikaci metody Six Sigma. § Připravuje se rozšíření výrobního programu o měřící zařízení. Realizace tohoto záměru předpokládá: o investiční náklady 10 mil. Kč; o provozní náklady 12 mil.Kč/rok; o výnosy 13,5 mil Kč/rok; o 90 % odbytu by bylo zajištěno smlouvou s jedním odběratelem s každoroční opcí. 4. Marketing § Součástky odebírá 10 velkých výrobců elektrických zařízení § Export dosahuje 60% produkce. § Dlouhodobým cílem podniku je vybudovat silnou korporátní značku, kterou by bylo možné využít pro cobranding s výrobci elektrických zařízení. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § V souvislosti s rozšířením výrobního programu se připravuje zahájení provozu nové výrobní linky. Provoz linky si vyžádá 10 nových pracovníků: o 8 dělníků (postačuje základní vzdělání se zaučením); o mistra se středoškolským vzděláním a o projektového manažera, který bude řídit celý projekt. Modelový podnik č. 7 1. Obecná charakteristika § Elektrospotřebiče, a.s. § Předmět činnosti: Výroba domácích elektrospotřebičů. § Společnost působí na trhu 12 let; nehodlá zásadním způsobem měnit výrobní program nebo zacílení na tržní segmenty. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 225 Základní kapitál 200 Tržby za vlastní výrobky 750 Finanční dd.majetek 5 Kumulované VH 16 Změna stavu zásob vl.výr. -10 Stálá aktiva 230 VH běžného období 34 Výkonová spotřeba 520 Zásoby 90 Vlastní kapitál 250 Přidaná hodnota 220 Pohledávky 170 Kd závazky 170 Osobní náklady 135 Finanční majetek 30 Bankovní úvěry 100 Odpisy 35 Běžná aktiva 290 Cizí zdroje 270 Ostatní náklady 0 AKTIVA CELKEM 520 PASIVA CELKEM 520 Nákladové úroky 8 Daň z přijmu 8 Počet zaměstnanců: 500 Čistý zisk 34 § Zisk i tržby jsou po tři poslední roky stabilní. 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Sériová výroba, z hlediska organizace ji lze označit jako skupinovou. § Hlavní plán výroby na příslušné období je vstupem pro stanovení materiálových požadavků – MRP (výpočet probíhá v podnikovém informačním systému) § Certifikát ISO 9001, politika jakosti sledující TQM. § Podniku se daří zvyšovat produktivitu práce uplatňováním principů štíhlé výroby (lean managementu). § Podnik zvažuje zavedení elektronické pořizování (e-procurement) na bázi EDIFACT. 4. Marketing § 8 hlavních odběratelů (velkoobchodníci). § Export dosahuje 10% produkce. § Podnik vychází při řízení svých marketingových aktivit z výrobkové koncepce. § Management věří v silné účinky masmédií, a proto plánuje v tomto roce masmediální reklamní kampaň. Při jejím plánování chce využít FCB model či model Rossitera a Percyho. § Podnik se snaží v místní komunitě budovat dobré sousedské vztahy a stát se dobrým občanem. Podporuje firemní dobrovolnictví. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Management podniku využívá vzdělávací systém vytvořený při jeho založení. § Informační systém vyhovuje z hlediska podpory běžného chodu společnosti. Možnosti analýz pro vrcholový management jsou „omezené“ na běžné (v podstatě deskriptivní) reporty. Modelový podnik č. 8 1. Obecná charakteristika § Hotel, v.o.s. § Předmět činnosti: Ubytovací a stravovací služby § Společnost založilo před 4 lety 5 fyzických osob, z nichž 3 v hotelu samy pracují; hotel se nachází v malebné horské oblasti s méně rozvinutou turistickou infrastrukturou. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 23 Základní kapitál 2 Tržby za vlastní služby 20 Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH 0 Změna stavu zásob vl.výr. 0 Stálá aktiva 23 VH běžného období 0 Výkonová spotřeba 12 Zásoby 1 Vlastní kapitál 2 Přidaná hodnota 8 Pohledávky 0 Kd závazky 3 Osobní náklady 5 Finanční majetek 1 Bankovní úvěry 20 Odpisy 1 Běžná aktiva 2 Cizí zdroje 23 Ostatní náklady 0 AKTIVA CELKEM 25 PASIVA CELKEM 25 Nákladové úroky 2 Daň z přijmu 0 Počet zaměstnanců: 20 Čistý zisk 0 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Kapacita objektu činí cca 70 lůžek; převažují 4 lůžkové pokoje. § Vedoucí pracovníci hotelu mají profesionální zkušenost s řízením výrobních podniků, specifika služeb se „učí za pochodu“ (týká se zejména inovací produktu a marketingového mixu obecně). 4. Marketing § Klientelu tvoří převážně tuzemské rodiny s dětmi. § Značné sezónní výkyvy tržeb (v zimě se téměř nevyužívá). § V létě naopak zůstávají pokoje nevyužité díky zákazníkům, kteří si ubytování telefonicky rezervují a nakonec nepřijedou. Podnik vidí řešení v uplatnění yield managementu. § Podnik se rozhodl aplikovat na své zákazníky relationship marketing s podporou CRM. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Personál neumí cizí jazyky. § Podniku chybí plán celoročního využití lidských zdrojů. § Pro zlepšení své ekonomické situace chce hotel využít prostředky, které nabízí e-business (přesněji e-commerce). Modelový podnik č. 9 1. Obecná charakteristika § Stavba, s.r.o. § Předmět činnosti: Realizace dopravních staveb. § Společnost vznikla transformací ze státního podniku; na trhu působí 25 let. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 220 Základní kapitál 250 Tržby za vlastní výrobky 1500 Finanční dd.majetek 50 Kumulované VH 30 Změna stavu zásob vl.výr. 50 Stálá aktiva 270 VH běžného období 40 Výkonová spotřeba 1270 Zásoby 140 Vlastní kapitál 320 Přidaná hodnota 280 Pohledávky 410 Kd závazky 480 Osobní náklady 180 Finanční majetek 110 Bankovní úvěry 130 Odpisy 25 Běžná aktiva 660 Cizí zdroje 610 Ostatní náklady 4 AKTIVA CELKEM 930 PASIVA CELKEM 930 Nákladové úroky 10 Daň z přijmu 21 Počet zaměstnanců: 600 Čistý zisk 40 3. Organizace, provozní oblast, nákup, skladování § Podnik uvažuje o změně právní formy podnikání ze společnosti s ručením omezeným na akciovou společnost. § Většina produkce je v současné době realizována na 10 staveništích po celé ČR. § Významný podíl na finálních výkonech mají subdodavatelé, z toho důvodu má podnik zpracovaný program rozvoje dodavatelů. § Zvýšení produktivity práce chce podnik dosáhnout větším využíváním metod operační analýzy. 4. Marketing § 80% tržeb plyne ze staveb, jejichž zadavatelem je veřejný sektor. § Podnik se chová společensky odpovědně. § Několikrát do roka realizuje výzkumy postojů veřejnosti. § PR aktivity lze charakterizovat jako přesvědčovací. Jejich cílem je zmanipulovat názor klíčové veřejnosti tak, aby posléze odpovídal záměrům podniku. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Společnost disponuje unikátním technickým zařízením pro finální úpravu povrchu vozovek. § Péče o klíčové pracovníky je nedostatečná. § Podnikovou kulturu lze charakterizovat jako silnou. § Podnik vlastní certifikát ISO 14000. Modelový podnik č. 10 1. Obecná charakteristika § Poradci, s.r.o. § Předmět činnosti: Audit a poradenství, převážně pro podniky. § Společnost vlastní její český management. Působí na trhu 15 let. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 50 Základní kapitál 80 Tržby za vlastní služby 350 Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH 23 Změna stavu zásob vl.výr. 4 Stálá aktiva 50 VH běžného období 22 Výkonová spotřeba 120 Zásoby 5 Vlastní kapitál 125 Přidaná hodnota 234 Pohledávky 100 Kd závazky 30 Osobní náklady 180 Finanční majetek 20 Bankovní úvěry 20 Odpisy 10 Běžná aktiva 125 Cizí zdroje 50 Ostatní náklady 11 AKTIVA CELKEM 175 PASIVA CELKEM 175 Nákladové úroky 4 Daň z přijmu 7 Počet zaměstnanců: 200 Čistý zisk 22 3. Organizace, provozní oblast [DEL: § :DEL] Hlavní skupiny služeb tvoří audit (cca 45% z tržeb), podnikové poradenství (cca 35%) a v menší míře daňové poradenství (cca 20%). [DEL: :DEL] § Společnost má10 poboček ve velkých městech ČR (mimo Prahu). Každá kompletně zajišťuje všechny skupiny služeb. 4. Marketing § Do současné doby společnost spoléhala na šíření dobrého jména samotnými zákazníky, prostřednictvím osobních kontaktů a prostřednictvím občasné reklamy ve specializovaných časopisech. V tomto roce chce však pro akvizici nových zákazníků využít direct mail v kombinaci s telemarketingem. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Pouze 10% pracovníků má složeny příslušné kvalifikační zkoušky vyžadované legislativou, ostatní personál tvoří jejich asistenti, u kterých dochází ke značné fluktuaci, a administrativní pracovníci. § Vzájemná spolupráce všech profesí je na nízké úrovni spojená s problémy s vnitřní koordinací. § Podnik plánuje investici do informačního systému s cílem zdokonalit týmovou práci v počítačové síti (oblast tzv. groupware).