Jak budovat udržitelnou organizaci? Viktor Kulhavý, Vladimír Hřebíček 4. 12. 2007 Naše inspirace MARISA The Natural Step www.thenaturalstep.com Strategic Leadership Towards Sustainability www.bth.se/msls Co nás dnes čeká? 1.Makro pohled: jaký je stav planety? 2.Co je udržitelnost? 3.Jaké jsou možnosti řešení? 4.Jak budovat udržitelnou organizaci? Čtverce a obdélníky Pravidla Vaše nohy musí být v každém okamžiku ve čtverci nebo obdélníku. Na signál "změna" je nutné přesunout se tak, aby vaše nohy stály v novém čtverci nebo obdélníku. Prostor pro rozhodování v systému text text text Zprávy o stavu planety The Millenium Ecosystem Assessment Report, 2005 Living Planet Report, 2006 (WWF) Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC, 2007) Global Environmental Outlook 4, 2007 (UNEP) nadpis nadpis Source: WWF - World Wide Fund For Nature: Living Planet Report, 2006, p. 13 Populace ryb a její změny 1970-2000 nadpis text text text Globální změna klimatu Intergovernmental Panel on Climate Change (2007) ...s velmi vysokou pravděpodobností způsobují od r. 1750 aktivity člověka čistý přírůstek k oteplování planety... Co je udržitelnost? "Rozvoj je udržitelný tehdy, naplní-li potřeby současné generace, aniž by ohrozil možnosti naplnit potřeby generací příštích". (Brundtland, 1987) Pokud se máme jako manažeři rozhodovat v každodenních situacích, je nám tato definice užitečná? Změna klimatu Územní plánování Corporate Social Responsibility Sociální spravedlnost Technologie Cleaner production Risk Management Ekonomický růst Life cycle assessment Redukovat, opětovně používat, recyklovat Odstra ování chudoby ň Obchodování s emisemi Obyvatelná m sta ě Substituce obnovitelnými zdroji Na ízení, regulace ř a pokutyVládnutí a demokracie Jistota a bezpe íč Energetická bezpečnost Šet ení energiíř Dematerializace (nap . energetická ú innost) ř č environmental management systems (např. ISO, EMAS)Partnerství komunit s veřejnou a komerční sférou Role samosprávy masmédia Vůdcovství Zapojení obyvatel Vzdělání a informovanost Stanovení cílů KOMPLEXNOSTKOMPLEXNOST Problémy, trendy, ,,řešení"...? Co je před námi? Komplexní... ...integrovaný... ...multidisciplinární problém ekonomie, filosofie, ekologie, psychologie, pedagogika, statistika, matematika, ... Otázky Co je udržitelnost? Kdo má problém udržitelnosti řešit? (stát, samospráva, komerční/neziskový sektor, jednotlivci, ...) Jak se přibližovat udržitelnosti v organizacích? A jak být zároveň úspěšný? A konkurenceschopný? ?? ?? ?? ?? Jak se šíří inovace? Source: Rogers, Everett M. 1995. Diffusion of innovations. New York: Free Press. Udržitelná organizace jako inovace... Příklad: Wholefoods Wholefoods: Světový lídr, prodejce přírodních a bio potravin, 187 supermarketů v USA, Kanadě a Velké Británii. "Wal-Mart has as much or more potential than any other company to change the way the world does Business. And we intend to be right there." Lee Scott,Wal Mart, USA Today, September, 2006 Obrat 2005: $312 mld. Více než 2 000 supermarketů. 1,8 milionu zaměstnanců 180 milionu záazníků za týden 60 000 dodavatelů Příklad: Wal-Mart Jak budovat udržitelnou organizaci? Jak hledat řešení? myšlenkové strukturování problému holistický přístup (simplicity without reduction) systémové myšlení (system thinking) dlouhodobý strategický přístup (ne záplatování současných problémů) spolupráce Pětiúrovňový model (Robrt et al., 2006) Úroveň 1: Systém Úroveň 2: Úspěch Úroveň 3: Strategie Úroveň 5: Nástroje Úroveň 4: Akce Z čeho se skládá systém, ve kterém operujeme? Co pro nás znamená úspěch v systému? Jak plánujeme a jak rozhodujeme o prioritách? Co uděláme, abychom dosáhli úspěchu v systému? Jaké nástroje budeme potřebovat, abychom dosáhli úspěchu v systému? Systém uzavřený vzhledem k hmotě Pomalé geologické cykly ­ materiály ze zemské kůry Systém otevřený vzhledem k energii Zemská kůra Biosféra Úroveň 1: Systém Udržitelnost se vztahuje ke schopnosti těchto cyklů probíhat trvale Relativně velké toky materiálů ze zemské kůry. Fyzicky narušujeme fungování cyklů Zemská kůra Jak ovlivňujeme fungování cyklů? Znemožňujeme v celosvětovém měřítku naplňování lidských potřeb. 4 Do oběhu uvádíme přírodě cizí, obtížně rozložitelné látky. 2 1 3 Koncentrace látek v biosféře Materiál/ Zdroj Svrchní vrstvy p dyů (mg/kg) Zv tráváníě (tis. tun/rok) T žbaě (tis. tun/rok) Fosilní paliva (tis. tun/rok) (T žba+ě Fosilní paliva) /Zv tráváníě Chrom (Cr) 54 830 3 800 34 4,6 M (Cu)ěď 25 380 9 000 55 24 Hliník (Al) 72 000 1 100 000 18 000 34 000 0,047 Olovo (Pb) 19 290 3 300 85 12 Rtu (Hg)ť 0,09 1,4 5,2 10 11 Podle: Broman, 2006 EKOTOXICITAEKOTOXICITA Vize organizace Backcasting Principy úspěchu Úroveň 2: Úspěch ,,Technickými řešeními přispívat k rozvoji a bohatství civilizace." (Hewlett-Packard) ,,Kreativně řešit nevyřešené problémy." (3M) ,,Poskytovat ženám neomezené příležitosti." (Mary Kay) ,,Chránit a zlepšovat život lidí." (Merck) ,,Přinášet lidem radost." (Walt Disney) Vize organizace Zdroj: Collins a Porras, 1994 Příklad: Toyota ­ jasná vize Příklad: IKEA Samotný forecasting... (t.j. "Co se asi stane...?") ...založeno na současných trendech, co by se mohlo stát, 'řešení' současných problémů... čas ? "Realistické" (podle současných měřítek)? např. přípustná zóna? ? ? současnost Strategie a akce = ? Backcasting (t.j. "Jakou budoucnost chceme?") Požadovaná budoucnost = ? čas "Nemůžeme-li budoucnost předpovědět, můžeme ji vytvořit." Principy úspěchu Relativně velké toky materiálů ze zemské kůry. Fyzicky narušujeme fungování cyklů Zemská kůra Jak ovlivňujeme fungování cyklů? Znemožňujeme v celosvětovém měřítku naplňování lidských potřeb. 4 Do oběhu uvádíme přírodě cizí, obtížně rozložitelné látky. 2 1 3 Čtyři systémové podmínky udržitelnosti Nepřispívat k systematickému nárůstu koncentrací látek z litosféry v biosféře. Nepřispívat k systematickému nárůstu koncentrací látek produkovaných lidskou společností v biosféře. Nepřispívat k systematické fyzické degradaci životního prostředí. Nepřispívat k vytváření podmínek, které znemožňují uspokojování lidských potřeb. (Holmberg, 1996; Holmberg a Robrt, 2000) 1. Základní omezení => principy udržitelnosti 2. Každý subjekt si vytváří svoji budoucnost současnost Strategie a akce = ? Backcasting z principů udržitelnosti Požadovaná budoucnost = ? čas ...komplexní situace ...trendy jsou součástí problému Úroveň 3: Strategie Krok za krokem... ...v souladu s principy... ...se přibližujeme vizi "We will honor the places where we do business by endeavoring to become the first name in industrial ecology, a corporation that cherishes nature and restores the environment." Příklady: Interface, Inc. Metoda A-B-C-D A C DB Krok B: Analýza současného stavu Do připravené tabulky napište co nejvíce způsobů, jak ve VAŠÍ DOMÁCNOSTI (dům, byt) přispíváte k naplňování či porušování systémových podmínek ­ to se týká jak fungování domácnosti samotné, tak života jejích obyvatel. Krok C: Generování řešení Krok D: Prioritizace opatření Přiblíží nás navrhované opatření/akce k udržitelnosti? (naplnění principů udržitelnosti) Přiblíží nás navrhované opatření/akce k naší vizi? Bude navrhované opatření/akce flexibilní z pohledu budoucích investic? Bude navrhované opatření/akce generovat zisk? (ekonomický, sociální, politický, ekologický) Co konkrétně můžeme udělat v organizacích? Úroveň 4: Akce * třídění odpadu * oboustranný tisk * vytápění biopalivy * šetrné splachovací zařízení * vzdělávací seminář * šetrné čistící prostředky * přirozené osvětlení * dvojitá okna * flexibilní pracovní doba pro matky * energetický audit budov * podpora cestování MHD * informační kampaň * solární panel * izolace A tisíce dalších možných opatření... Richard Branson se zavázal investovat $3 mld.do technologií obnovitelných energetických zdrojů pro boj se změnou klimatu. Virgin is trialing starting grids Removing extra weight from planes Creating passenger C02 offsetting scheme 100% renewable energy to run offices & in the future for all ground operations Waste management and recycling Konkrétní opatření: Příklady: Virgin Jaké nástroje nám mohou pomoci? Úroveň 5: Nástroje A tisíce další užitečné nástroje... Ekologická stopaEkologická stopa SWOTSWOT LCALCA Příklady: Stonyfield Stonyfield Farm: v roce 2006 třetí nejprodávanější značka jogurtu v USA. Metafora stromu Příklady Švédské eko- municipality Díky za pozornost PhDr. Vladimír Hřebíček MARISA vladimir.hrebicek@scacp.cz Ing. Viktor Kulhavý, MSLS KPH ESF MU kulhavy@econ.muni.cz