1/3 V tomto dokumentu najdete stručný popis toho, jak vypadá spolupráce studenta s vedoucím práce, kdo má jaké povinnosti a práva, kdo je za co odpovědný, co čekat a co ne a jaký je přibližně harmonogram psaní práce. 1) Volba tématu Téma si studenti volí ve stanoveném termínu z vypsaných témat. Je rozhodně vhodné volit téma, ke kterému máte vztah a zajímá vás – budete se jím zabývat skoro rok a půl. Někteří vedoucí vypisují volná témata a některé vedoucí je možné oslovit s vlastním tématem. Máte-li zájem o téma, které není aktuálně vypsané, kontaktujte vybraného vedoucího a zeptejte se ho na možnosti vypsání individuálního tématu. Učiňte tak ale včas – individuální téma je třeba dohodnout a vypsat do ukončení období zápisů k tématům závěrečných prací. Oficiální zadání práce je závazné a lze jej měnit jen ve výjimečných případech. Vedoucí by měl vždy vést téma, které je mu blízké a je odborníkem v dané oblasti, jinak nedokáže poskytnout kvalitní zpětnou vazbu. Vedoucí nemá povinnost vyhovět žádosti o změnu tématu, a to zejména v případech, kdy nepovažuje téma za přínosné nebo pochybuje o realizovatelnosti záměru. Je také možné, že pro některá specifická individuální témata na katedře vhodný vedoucí není. Konkrétní vedoucí má právo odmítnout vedení i sobě blízkého tématu, zejména pokud má již plnou kapacitu a nemohl by tedy práci kvalitně vést z časových důvodů. 2) Teze, Seminář 1, Seminář 2 Během psaní závěrečné práce jsou dílčími mezníky zápočty z Tezí a Semináře 1 a 2. Hlavním výstupem z předmětu Teze je oficiální zadání závěrečné práce. Pro zápočet z tezí je třeba vedoucímu práce odevzdat projekt práce (research proposal), který obsahuje:  cíl,  předběžný návrh výzkumných otázek nebo hypotéz,  předběžný návrh metod, použitých k zodpovězení VO nebo podpoře/falzifikaci hypotéz,  popis řešeného problému a jeho kontextu,  prvotní literární rešerši v doporučeném rozsahu 1500 slov a min. 12 zdrojů pro BP a 2500 slov a min. 20 zdrojů pro DP. Pro zápočet ze Semináře 1 je třeba odevzdat dokument, který obsahuje:  ucelenou literární rešerši,  kompletní metodickou část,  komentovanou strukturu zbývajícího textu. Pro zápočet ze Semináře 2 je třeba odevzdat:  finální text práce v podobě, která umožňuje odevzdání a obhájení, tj.: - je naplněn cíl stanovený v zadání práce, - volba metody je podložena argumenty v rešerši literatury, - text obsahuje jasně popsaný a zdůvodněný postup práce, - všechny části práce na sebe vzájemně navazují a jsou v souladu, - text má odpovídající jazykovou, typografickou a formální úroveň.  požaduje-li to školitel, také vyplněný sebehodnotící check-list. Stanovení termínů a způsob odevzdání podkladů pro udělení zápočtů vždy stanoví vedoucí práce. Stejně tak může vedoucí podle vlastní úvahy stanovit další povinnosti nebo podklady, které chce k udělení zápočtu obdržet (např. datovou matici z dotazníkového šetření apod.). Uvedené podmínky jsou tedy Vedení prací 2/3 minimálními požadavky, které může vedoucí podle vlastního uvážení zpřísnit nebo upřesnit. Není-li dohodnuto/uvedeno jinak, platí následující termíny pro odevzdání podkladů k udělení zápočtu:  Teze BP/DP – do 14. dne po ukončení výukové části semestru 23:59  Seminář BP/DP 1 – do 14. dne po ukončení výukové části semestru 23:59  Seminář BP/DP 2 – čtyři kalendářní týdny před termínem odevzdání závěrečné práce do ISu 3) Povinnosti studenta Povinností studenta je zejména:  prostudovat veškeré podklady k závěrečným pracím (příslušné směrnice a pokyny, studijní materiály k metodické přípravě,  pracovat průběžně, samostatně a svědomitě na své závěrečné práci,  iniciovat konzultace, ať už osobní nebo elektronické,  předkládat veškeré podklady ve stanovených termínech, rozsahu a v kvalitě, která koresponduje s požadavky stanovenými tímto dokumentem a vedoucím práce. Povinností studenta není:  zapracovat komentáře nebo připomínky vedoucího, s nimiž nesouhlasí (v případě nesouhlasného stanoviska ke komentářům vedoucího doporučujeme konzultaci a diskusi nad argumenty – student musí být připraven v práci nebo při obhajobě vysvětlit a obhájit svůj postup, neboť důsledkem nedostatečné argumentace může být zhoršení hodnocení v posudku vedoucího, u obhajoby, v krajním případě i nesplnění podmínek pro udělení zápočtu a v konečném důsledku i nesplnění podmínek pro přihlášení k SZZ, pokud se jedná o zásadní připomínky bránící obhajitelnosti práce). 4) Povinnosti vedoucího Povinností vedoucího je zejména:  písemně, jasně a srozumitelně upřesnit obecné požadavky pro udělení zápočtu z Tezí do dvou týdnů po ukončení zápisů k tématům a ze Seminářů nejpozději do 2 týdnů po zahájení semestru nebo postupovat podle doporučených požadavků stanovených v sylabech předmětů,  poskytovat zpětnou vazbu na zaslané texty a podklady zaslané v dohodnutém termínu, a to u podkladů nutných pro udělení zápočtu v souladu se SZŘ MU nejpozději do 10 pracovních dnů od odevzdání (podobu takové zpětné vazby určuje vedoucí práce podle svých zkušeností – může se jednat o psané komentáře v textu, připomínky e-mailem, osobní konzultaci, prezentace se zpětnou vazbou apod.), u ostatních podkladů dle dohody,  svými odbornými radami a připomínkami přispívat k vyšší kvalitě odevzdané práce, zejména poskytovat konkrétní a odůvodněnou zpětnou vazbu týkající se kvality a odbornosti textu a míry naplnění hodnocených kritérií,  poskytnout zpětnou vazbu minimálně k a) návrhu zadání, b) podkladům vyžadovaným pro zápočet z Tezí, c) jedné dílčí části literární rešerše (je-li studentem požadována), d) podkladům vyžadovaným pro zápočet ze Semináře 1, e) celé výsledkové části (je-li studentem požadována), f) celé diskusi a návrhové části (je-li studentem požadována), g) podkladům vyžadovaným pro zápočet ze Semináře 2. Nad rámec výše uvedených konzultací je možné domluvit další konzultace po dohodě studenta a vedoucího. 3/3 Povinností vedoucího není:  vymýšlet vhodné cíle, hypotézy, výzkumné otázky nebo metody,  vyhledávat konkrétní zdroje nad rámec doporučených,  hledat vhodný podnik nebo respondenty pro realizaci závěrečné práce,  přepisovat, upravovat nebo korigovat text,  iniciovat konzultace, může je však na základě přístupu studenta nebo odevzdaných podkladů důrazně doporučit, případně jimi podmínit úspěšné ukončení předmětů spojených se závěrečnými pracemi,  poskytovat konzultace v případě, že student nedodržel předem dohodnuté termíny,  poskytovat konzultace k textu, který je zjevně odbytý a/nebo obsahuje nesmyslné a/nebo nedokončené věty a/nebo obsahuje extrémní množství gramatických chyb,  opakovaně poskytovat konzultace ke stejné části textu. Základním právem studenta je získat ke své práci zpětnou vazbu a základní povinností vedoucího je tuto zpětnou vazbu poskytnout, neboť samotný proces psaní závěrečné práce má studenta naučit nové dovednosti a jedná se tedy o specifický druh individuální výuky.