Soubor modelových podniků pro SZZ Modelový podnik č. 1 1. Obecná charakteristika § Thermotwist, a.s. § Předmět činnosti: Výroba, instalace a opravy termostatických hlavic a ventilů k regulaci teploty radiátorů v místnostech. § Podnik působí v oboru 5 let. Je číslem 1 na trhu s termostatickými hlavicemi a ventily. 2. Ekonomická a finanční situace společnosti § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 200 Základní kapitál 140 Tržby za vlastní výrobky 660 Finanční dd.majetek 20 Kumulované VH 36 Změna stavu zásob vl.výr. 10 Stálá aktiva 220 VH běžného ob. 24 Výkonová spotřeba 520 Zásoby 110 Vlastní kapitál 200 Přidaná hodnota 150 Pohledávky 130 Kd závazky 180 Osobní náklady 64 Finanční majetek 40 Bankovní úvěry 120 Odpisy 26 Oběžná aktiva 280 Cizí zdroje 300 Ostatní náklady 20 AKTIVA CELKEM 500 PASIVA CELKEM 500 Nákladové úroky 6 Daň z přijmu 10 Počet zaměstnanců: 180 Čistý zisk 24 § Bankovní úvěr je splatný za 3 roky, roční splátka činí cca 40 mil. Kč. * Splatnost naprosté většiny pohledávek je více než 21 dní, 50 % krátkodobých závazků má splatnost do 14 dnů. 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Výrobní program tvoří 3 základní druhy výrobků; diverzifikovanost výrobního programu je nízká (výrobky jsou si navzájem podobné jak z hlediska užití, tak z hlediska výroby a materiálu). § Výrobky sestávají z 20 součástek. Celkově podnik nakupuje cca 70 různých položek, přičemž hlavních dodavatelů je 7. § Roční objem produkce v naturálním vyjádření činí cca 2,5 mil. ks při třísměnném provozu, přičemž podíl jednotlivých druhů výrobků je přibližně stejný. * Zásoby tvoří z 90% materiál a součástky specifické pro danou výrobu. 4. Marketing § Podíl exportu činí cca 10%. § Podnik je známý provokativními reklamními kampaněmi, na které bylo v minulosti podáno nespočet stížností. § Vzhledem k tomu, že v současné době jeho 2 největší konkurenti nabízejí srovnatelné produkty o 2-4% dráže, chce podnik v letošním roce realizovat srovnávací reklamu založenou na cenovém srovnání. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Počet výrobních dělníku činí cca 70% všech pracovníků (125 dělníků přepočtených na plný úvazek). Vedení podniku zvažuje zavést motivační program. § Výroba probíhá v licenci. § Nový informační systém práci většině výkonných pracovníků nezjednodušil, jeho pozitivem je však možnost zvýšit rozpětí řízení. Modelový podnik č. 2 1. Obecná charakteristika § Porcelán, a.s. § Předmět činnosti: Výroba užitkového porcelánu. § Podnik byl založen před sedmi lety. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 380 Základní kapitál 350 Tržby za vlastní výrobky 550 Finanční dd.majetek 35 Kumulované VH -75 Změna stavu zásob vl.výr. 6 Stálá aktiva 415 VH běžného období 45 Výkonová spotřeba 215 Zásoby 40 Vlastní kapitál 320 Přidaná hodnota 341 Pohledávky 75 Kd závazky 105 Osobní náklady 126 Finanční majetek 15 Bankovní úvěry (dd) 120 Odpisy 122 Oběžná aktiva 130 Cizí zdroje 225 Ostatní náklady 12 AKTIVA CELKEM 545 PASIVA CELKEM 545 Nákladové úroky 14 Daň z přijmu 22 Počet zaměstnanců: 360 Čistý zisk 45 § Více než třetina strojů je na hranici životnosti a bude nutné je v dalším roce obměnit, hodnota nově pořizovaných strojů bude 160 mil. Kč. § Pohledávky jsou z 90 % tvořeny pohledávkami za jedním odběratelem § Dlouhodobý bankovní úvěr je splatný za 6 let, úroková sazba činí 10 % p.a. § Aktuální rok je prvním ziskovým rokem, v předchozích letech byla realizována ztráta 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Výrobní program tvoří talíře, hrnky, šálky; diverzifikovanost výrobního programu je vysoká (kolem 3 tis. druhů tvarů a dekorů). § Roční objem produkce dosahuje 5.000 tun porcelánu při nepřetržitém třísměnném provozu. § Maximální teoretická kapacita pecí, které představují hlavní článek výrobní linky, odpovídá 5.200 tun porcelánu/rok. § Reklamace tvoří 3% produkce, hlavním důvodem reklamací je špatný dekor výrobků. § Podnik má zastaralý systém skladování, který způsobuje velké množství chyb při vychystávání a který neumožňuje důsledně uplatnit systém FIFO. § Podnik zřídil novou pracovní pozici – logistického controllera. 4. Marketing § Podnik vychází při řízení svých marketingových aktivit z výrobní koncepce. § Před nedávnem uveřejnila MF Dnes spotřebitelský test užitkového porcelánu, ve kterém figuroval i Porcelán. V několika srovnávaných kategoriích se umístil na prvním místě. Podnik zamýšlí převzít část tohoto testu, která vyznívá pro podnik pozitivně a uvést ji ve svých propagačních materiálech. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Přímo ve výrobě pracuje cca 270 pracovníků (tj. 75% všech zaměstnanců). § Z důvodu zastaralého technologického parku je současný stav zaměstnanců vysoký a při jeho obnově se předpokládá snížení o 40 pracovníků. § Podnik je na začátku plánované změny, a to zavádění prvků procesního řízení. Za tímto účelem podnik vytvořil projektový tým, který spolu s externí poradenskou společností zpracovává analýzy a návrhy pro vedení podniku. Modelový podnik č. 3 1. Obecná charakteristika § Pekárny, s.r.o. § Předmět činnosti: Pekárenská výroba. § Nově založená společnost; na trh hodlá proniknout pečivem z kvalitních a čistých přírodních surovin s minimalizací chemických úprav. § Organizační struktura podniku je vytvořena dle principu funkční specializace. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 90 Základní kapitál 70 Tržby za vlastní výrobky 150 Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH 0 Změna stavu zásob vl.výr. -2 Stálá aktiva 90 VH běžného období 2 Výkonová spotřeba 108 Zásoby 30 Vlastní kapitál 72 Přidaná hodnota 40 Pohledávky 35 Kd závazky 45 Osobní náklady 26 Finanční majetek 5 Bankovní úvěry 43 Odpisy 7 Oběžná aktiva 70 Cizí zdroje 88 Ostatní náklady 2 AKTIVA CELKEM 160 PASIVA CELKEM 160 Nákladové úroky 1 Daň z přijmu 2 Počet zaměstnanců: 125 Čistý zisk 2 § Zisk je okamžitě rozdělován mezi společníky a není reinvestován. * Reinvestice pouze z odpisů. * Bankovní úvěry – 3 mil. kontokorentní úvěr, 40 mil. krátkodobý úvěr, splatný do 2 let. 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Výrobní program tvoří výroba chleba, běžného pečiva a jemného pečiva. § Roční objem produkce dosahuje 6100 t (chléb 4000 t, běžné pečivo 1500 t, jemné pečivo 600 t) při dvousměnném provozu po 5 dnů v týdnu. § Maximální teoretická kapacita podniku odpovídá 12.000 t pečiva /rok při třísměnném provozu. 4. Marketing § Podnik vychází při řízení svých marketingových aktivit z koncepce společenského marketingu. § Realizuje nízkonákladovou propagaci. § Na propagaci nahlíží jako na náklad. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie * Vedení podniku zvažuje rozšíření sortimentu biopotravin a přijetí nových pracovníků. § Pracovníci nemají potřebnou kvalifikaci pro využívání nových moderních potravinářských technologií. § Linioví manažeři se potýkají s řadou problémů u svých podřízených (dodržování pracovní doby, bezpečnostních předpisů, nízká motivace pracovníků). § Průměrná mzda v podniku je o 15 % nižší než činí průměr odvětví. * Podnik má certifikovaný systém HACCP. Modelový podnik č. 4 1. Obecná charakteristika § Textil, s.r.o. § Předmět činnosti: Výroba dámské a pánské konfekce. § Podnik působí na trhu 10 let. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 80 Základní kapitál 100 Tržby za vlastní výrobky 300 Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH -25 Změna stavu zásob vl.výr. 30 Stálá aktiva 80 VH běžného období -15 Výkonová spotřeba 220 Zásoby 105 Vlastní kapitál 60 Přidaná hodnota 110 Pohledávky 60 Kd závazky 80 Osobní náklady 100 Finanční majetek 15 Bankovní úvěry 120 Odpisy 10 Oběžná aktiva 180 Cizí zdroje 200 Ostatní náklady 5 AKTIVA CELKEM 260 PASIVA CELKEM 260 Nákladové úroky 8 Daň z přijmu 2 Počet zaměstnanců: 500 Čistý zisk -15 § Dlouhodobý majetek je ze 70% odepsán, v poslední době neprobíhaly žádné významnější investice. § Podnik stojí před rozhodnutím, zda, kdy a jak realizovat zásadní rozvojovou investici. 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Výrobní program tvoří dámská a pánská konfekce, včetně doplňků. § Roční objem produkce dosahuje 700 tis. kusů oděvů. § Podnik si najal poradenskou společnost, která se pokouší zvýšit produktivitu práce, a to pomocí metodiky teorie omezení. 4. Marketing § Distribuce je realizována zejména prostřednictvím vlastních maloobchodních prodejen. § Podnik nově zřídil pozici PR managera. Ten v současné době připravuje meeting pro novináře, kde chce představit nový styl budování značky podniku a novou dámskou kolekci. § Podnik také chystá spolupráci s lifestylovými časopisy, kterým se zavázal zapůjčovat své produkty pro módní sekce. Zároveň zvažuje možnost product placementu v novém českém filmu. § Před 3 měsíci realizoval výprodejovou akci na část svého sortimentu, přičemž ve svých prodejnách neměl přiměřenou zásobu zboží s ohledem na očekávanou poptávku. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Podnik má vlastní útvar vývoje a designu. § Vedení podniku chce zavést využívání indikátorů efektivity řízení lidských zdrojů. § Pracovníci žijí v pracovní nejistotě. Pracují ve stresu. § Vedení podniku zvažuje při hromadném propouštění pracovníků zavedení outplacementového programu. Modelový podnik č. 5 1. Obecná charakteristika § Drogerie, s.r.o. § Předmět činnosti: Koupě a prodej drogistického zboží. § 5 let existence; druhý specializovaný drogistický řetězec na jihomoravském trhu. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 77 Základní kapitál 30 Tržby z prodeje zboží 300 Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH 28 Náklady na prodané zboží 200 Stálá aktiva 77 VH běžného období 9 Výkonová spotřeba 25 Zásoby 30 Vlastní kapitál 67 Přidaná hodnota 75 Pohledávky 0 Kd závazky 22 Osobní náklady 45 Finanční majetek 2 Bankovní úvěry 20 Odpisy 9 Oběžná aktiva 32 Cizí zdroje 42 Ostatní náklady 5 AKTIVA CELKEM 109 PASIVA CELKEM 109 Nákladové úroky 2 Daň z přijmu 5 Počet zaměstnanců: 140 Čistý zisk 9 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Jsou realizovány tyto zbožové skupiny: dámská a pánská tělová kosmetika, prostředky na holení, vlasová a ústní péče, toaletní potřeby, dětské pleny, čistící a prací prostředky. § Naturální objem prodaného zboží je 1500 t/rok. § Prodej probíhá ve vlastních 20 maloobchodních prodejnách, které inkasují platby převážně v hotovosti. § Zásobování prodejen zajišťuje 3x týdně vnitropodnikový útvar Logistiky dovozem zboží z centrálního skladu společnosti. § Podnik trápí nadbytečné (neprodávající se) zásoby zboží v prodejnách, a to za situace, kdy jiným prodejnám ten samý artikl chybí. Podnik proto hledá inspiraci v koncepci Efficient Consumer Response. 4. Marketing § Do současné doby podnik sázel v oblasti cenové politiky na strategii everyday low pricing. § Před rokem jeho největší konkurent zavedl věrnostní program a díky insider informacím podnik zjistil, že se zavedením tohoto programu se konkurentovi výrazně navýšil obrat. Z tohoto důvodu plánuje v tomto roce také zavést věrnostní program. § V návaznosti na to chce uspořádat spotřebitelskou soutěž, jejímž cílem je zvýšit obrat a informovat zákazníky o výhodách plynoucích ze vstupu do věrnostního programu. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Prodejny mají otevřeno od 7-19 hod. V každé z nich pracuje malý tým 3-7 zaměstnanců v čele s vedoucím prodejny. Fluktuace zaměstnanců je relativně nízká. § Ze stížností zákazníků vyplývá, že prodavači nejsou k zákazníkům dostatečně vstřícní. § Tato síť prodejen se potýká s rostoucí konkurencí ze strany supermarketů. § Vedení podniku plánuje školení zaměstnanců ke zvýšení obchodních dovedností. Modelový podnik č. 6 1. Obecná charakteristika § Polovodiče, k.s. § Předmětem činnosti je výroba polovodičových součástek. § Společnost působí na trhu 8 let. § Podnik stojí před strategickým rozhodnutím, zda rozšířit výrobní program o výrobek (měřící zařízení), který bude obsahovat součástky vyráběné podnikem. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 50 Základní kapitál 15 Tržby za vlastní výrobky 400 Finanční dd.majetek 5 Kumulované VH 24 Změna stavu zásob vl.výr. 5 Stálá aktiva 55 VH běžného období 6 Výkonová spotřeba 360 Zásoby 20 Vlastní kapitál 45 Přidaná hodnota 45 Pohledávky 90 Kd závazky 100 Osobní náklady 25 Finanční majetek 10 Bankovní úvěry 30 Odpisy 5 Oběžná aktiva 120 Cizí zdroje 130 Ostatní náklady 0 AKTIVA CELKEM 175 PASIVA CELKEM 175 Nákladové úroky 4 Daň z přijmu 5 Počet zaměstnanců: 60 Čistý zisk 6 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Sériová výroba § Sortiment cca 200 různých součástek § Vzhledem k nespolehlivosti některých hlavních dodavatelů podnik zavedl nákupní strategii označovanou jako multiple sourcing, byť toto rozhodnutí mělo negativní dopad na ekonomické objednací množství (EOQ) některých položek. § Podnik uplatňuje statistické řízení jakosti a snaží se o aplikaci metody Six Sigma. § Připravuje se rozšíření výrobního programu o měřící zařízení. Realizace tohoto záměru předpokládá: o investiční náklady 10 mil. Kč; o provozní náklady 12 mil.Kč/rok; o výnosy 13,5 mil Kč/rok; o 90 % odbytu by bylo zajištěno smlouvou s jedním odběratelem s každoroční opcí. 4. Marketing § Součástky odebírá 10 velkých výrobců elektrických zařízení. § Export dosahuje 60 % produkce. § Dlouhodobým cílem podniku je vybudovat silnou korporátní značku, kterou by bylo možné využít pro cobranding s výrobci elektrických zařízení. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § V souvislosti s rozšířením výrobního programu se připravuje zahájení provozu nové výrobní linky. Vedení podniku plánuje vypsat výběrové řízení pro obsazení nových pracovních pozic. Provoz linky si vyžádá 10 nových pracovníků: o 8 dělníků (postačuje základní vzdělání se zaučením); o mistra se středoškolským vzděláním a o projektového manažera, který bude řídit celý projekt. § Noví pracovníci budou organizováni v týmech. Modelový podnik č. 7 1. Obecná charakteristika § Elektrospotřebiče, a.s. § Předmět činnosti: Výroba domácích elektrospotřebičů. § Společnost působí na trhu 12 let; nehodlá zásadním způsobem měnit výrobní program nebo zacílení na tržní segmenty. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 225 Základní kapitál 200 Tržby za vlastní výrobky 750 Finanční dd.majetek 5 Kumulované VH 16 Změna stavu zásob vl.výr. -10 Stálá aktiva 230 VH běžného období 34 Výkonová spotřeba 520 Zásoby 90 Vlastní kapitál 250 Přidaná hodnota 220 Pohledávky 170 Kd závazky 170 Osobní náklady 135 Finanční majetek 30 Bankovní úvěry 100 Odpisy 35 Oběžná aktiva 290 Cizí zdroje 270 Ostatní náklady 0 AKTIVA CELKEM 520 PASIVA CELKEM 520 Nákladové úroky 8 Daň z přijmu 8 Počet zaměstnanců: 500 Čistý zisk 34 § Zisk i tržby jsou po tři poslední roky stabilní. 3. Provozní oblast, nákup, skladování § Sériová výroba, z hlediska organizace ji lze označit jako skupinovou. § Hlavní plán výroby na příslušné období je vstupem pro stanovení materiálových požadavků – MRP (výpočet probíhá v podnikovém informačním systému) § Certifikát ISO 9001, politika jakosti sledující TQM. § Podniku se daří zvyšovat produktivitu práce uplatňováním principů štíhlé výroby (lean managementu). § Podnik zvažuje zavedení elektronického pořizování (e-procurement) na bázi EDIFACT. 4. Marketing § Podnik má 8 hlavních odběratelů (velkoobchodníci). § Export dosahuje 10% produkce. § Podnik vychází při řízení svých marketingových aktivit z výrobkové koncepce. § Management věří v silné účinky masmédií a proto plánuje v tomto roce masmediální reklamní kampaň. Při jejím plánování chce využít FCB model či model Rossitera a Percyho. § Podnik se snaží v místní komunitě budovat dobré sousedské vztahy a stát se dobrým občanem. Podporuje firemní dobrovolnictví. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Management podniku využívá vzdělávací systém vytvořený při jeho založení. Uvažuje o využití kompetenčního modelu. § V podniku není zaveden systém hodnocení zaměstnanců. § Personální oddělení chce změnit svoji úlohu tak, aby více podporovalo liniové manažery. § Informační systém vyhovuje z hlediska podpory běžného chodu společnosti. Možnosti analýz pro vrcholový management jsou však omezené na běžné (v podstatě deskriptivní) reporty. § Podnik připravuje zavedení etického kodexu. Modelový podnik č. 8 1. Obecná charakteristika § Hotel Montmartre, s.r.o. § Tříhvězdičkový hotel, který je součástí rozsáhlého komplexu budov se nachází nedaleko od historického centra Prahy. § Předmět činnosti: Ubytovací a stravovací služby, služby kongresového a sportovního centra, pronájem kanceláří a prostorů pro obchodní provozovny. § Vlastníkem a provozovatelem je od jeho vzniku v 80. letech dvacátého století Majetková, správní a delimitační unie odborových svazů. § Vlastník stojí před strategickým rozhodnutím stran budoucí činnosti. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 1 Základní kapitál 0,1 Tržby za vlastní služby 20 Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH -5 Změna stavu zásob vl.výr. 0 Stálá aktiva 1 VH běžného období -4 Výkonová spotřeba 16 Zásoby 1 Vlastní kapitál -8,9 Přidaná hodnota 4 Pohledávky 4 Kd závazky 16,9 Osobní náklady 5 Finanční majetek 2 Bankovní úvěry 0 Odpisy 1 Oběžná aktiva 7 Cizí zdroje 16,9 Ostatní náklady 0 AKTIVA CELKEM 8 PASIVA CELKEM 8 Nákladové úroky 2 Daň z přijmu 0 Počet zaměstnanců: 89 Čistý zisk - 4 3. Provozní oblast, nákup, skladování § V bezprostředním okolí se nachází několik hotelů stejné kategorie nabízející stejné anebo velmi podobné produkty. § Hotel má nedostatečné parkovací kapacity jak pro hosty, tak i pro nájemníky. § Výrazně klesají příjmy z pronájmu kancelářských a obchodních prostor § Příjmy za poskytované služby negenerují dostatečnou výši zisku pro potřebnou rekonstrukci hotelových prostorů. Komplex je také vysoce energeticky náročný. § Management hodlá aplikovat metodu Balanced Scorecard s cílem zlepšit situaci. 4. Marketing § 90% klientely tvoří skupiny zahraničních turistů, přijíždějících do Prahy prostřednictvím smluvních incomingových cestovních kanceláří. § Značné sezónní a cyklické výkyvy tržeb, kapacita je využita v průměru na 30%. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Hotel se potýká s velmi nízkou kvalifikací některých profesí (kuchař, číšník, obsluhující personál, obchod) a s velkou fluktuací pracovníků zejména kvůli nízké mzdě. § V řízení dochází k častým konfliktům mezi majitelem hotelu a vrcholovým managementem, zejména v otázce investic a ohodnocení pracovníků. § Pro zlepšení své ekonomické situace chce hotel využít prostředky, které nabízí e-business (přesněji e-commerce). Modelový podnik č. 9 1. Obecná charakteristika § Stavba, s.r.o. § Předmět činnosti: Realizace dopravních staveb. § Podnik vznikl transformací ze státního podniku; na trhu působí 25 let. V minulém roce se stal součástí velké švédské stavební nadnárodní společnosti. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 220 Základní kapitál 250 Tržby za vlastní výrobky 1500 Finanční dd.majetek 50 Kumulované VH 30 Změna stavu zásob vl.výr. 50 Stálá aktiva 270 VH běžného období 40 Výkonová spotřeba 1270 Zásoby 140 Vlastní kapitál 320 Přidaná hodnota 280 Pohledávky 410 Kd závazky 480 Osobní náklady 180 Finanční majetek 110 Bankovní úvěry 130 Odpisy 25 Oběžná aktiva 660 Cizí zdroje 610 Ostatní náklady 4 AKTIVA CELKEM 930 PASIVA CELKEM 930 Nákladové úroky 10 Daň z přijmu 21 Počet zaměstnanců: 600 Čistý zisk 40 3. Organizace, provozní oblast, nákup, skladování § Podnik uvažuje o změně právní formy podnikání ze společnosti s ručením omezeným na akciovou společnost. § Většina produkce je v současné době realizována na 10 staveništích po celé ČR. § Významný podíl na finálních výkonech mají subdodavatelé, z toho důvodu má podnik zpracovaný program rozvoje dodavatelů. § Zvýšení produktivity práce chce podnik dosáhnout větším využíváním metod operační analýzy. 4. Marketing § Přibližně 80% tržeb plyne ze staveb, jejichž zadavatelem je veřejný sektor. § Podnik se chová společensky odpovědně. § Několikrát do roka realizuje výzkumy postojů veřejnosti. § PR aktivity lze charakterizovat jako přesvědčovací. Jejich cílem je zmanipulovat názor klíčové veřejnosti tak, aby posléze odpovídal záměrům podniku. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Společnost disponuje unikátním technickým zařízením pro finální úpravu povrchu vozovek. § Jedním z nástrojů hodnocení pracovníků jsou klíčové ukazatele výkonu. § Společnost dostala v současné době významnou zakázku na severu Moravy a bude nutné přijmout nové zaměstnance. § Péče o klíčové pracovníky je nedostatečná. § Podnikovou kulturu lze charakterizovat jako silnou. § Podnik vlastní certifikát ISO 14000. Modelový podnik č. 10 1. Obecná charakteristika § Poradci, s.r.o. § Předmět činnosti: Audit a poradenství, převážně pro podniky. § Společnost vlastní její český management. Působí na trhu 15 let. 2. Ekonomická a finanční situace § Základní finanční a ekonomické údaje (v mil. Kč): Rozvaha k 31.12.XX Výsledovka Dlouhodobý majetek 50 Základní kapitál 80 Tržby za vlastní služby 350 Finanční dd.majetek 0 Kumulované VH 23 Změna stavu zásob vl.výr. 4 Stálá aktiva 50 VH běžného období 22 Výkonová spotřeba 120 Zásoby 5 Vlastní kapitál 125 Přidaná hodnota 234 Pohledávky 100 Kd závazky 30 Osobní náklady 180 Finanční majetek 20 Bankovní úvěry 20 Odpisy 10 Oběžná aktiva 125 Cizí zdroje 50 Ostatní náklady 11 AKTIVA CELKEM 175 PASIVA CELKEM 175 Nákladové úroky 4 Daň z přijmu 7 Počet zaměstnanců: 200 Čistý zisk 22 3. Organizace, provozní oblast [DEL: § :DEL] Hlavní skupiny služeb tvoří audit (cca 45% z tržeb), podnikové poradenství (cca 35%) a v menší míře daňové poradenství (cca 20%). [DEL: :DEL] § Společnost má 10 poboček ve velkých městech ČR (mimo Prahu). Každá kompletně zajišťuje všechny skupiny služeb. 4. Marketing § Do současné doby společnost spoléhala na šíření dobrého jména samotnými zákazníky, prostřednictvím osobních kontaktů a prostřednictvím občasné reklamy ve specializovaných časopisech. V tomto roce chce však pro akvizici nových zákazníků využít direct mail v kombinaci s telemarketingem. 5. Lidské zdroje, infrastruktura, technologie § Pouze 10 % pracovníků má složeny příslušné kvalifikační zkoušky vyžadované legislativou, ostatní personál tvoří jejich asistenti, u kterých dochází ke značné fluktuaci, a administrativní pracovníci. § Podnik si chce udržet klíčové zaměstnance nabídkou flexibilních forem práce. § Vzájemná spolupráce všech profesí je na nízké úrovni spojená s problémy s vnitřní koordinací. § Pracovníci nejsou dostatečně motivováni k pracovnímu výkonu. § Podnik plánuje investici do informačního systému s cílem zdokonalit týmovou práci v počítačové síti (oblast tzv. groupware). Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce z oboru Podniková ekonomika a management Obecná část § Organizace jako součást národního hospodářství. Hospodářství a hospodářský princip, pojetí organizace, výrobní a spotřební hospodářství, organizace a hospodářský systém, přednosti a slabé stránky tržního a centrálně plánovacího systému, typologie organizace. § Výrobní faktory v organizaci. Systém výrobních faktorů v organizaci, rozdíl mezi členěním výrobních faktorů v národním a podnikovém hospodářství, funkce podnikového řízení, strategické řízení, nositelé řídících rozhodnutí v organizaci. § Živnostenské podnikání a malé a střední podniky. Živnosti, jejich provozování a členění, malé a střední podnikání, výhody a nevýhody malých a středních podniků, podpora malého a středního podnikání. § Právní formy organizace. Podnikání, organizace a podnik, podnik jednotlivce, osobní společnosti, kapitálové společnosti, družstva, veřejné organizace a podniky. § Sdružování organizací. Cíle sdružování, druhy sdružování, formy sdružování: konsorcium, kartel, zájmové sdružení, koncern, trust, holding, Joint Venture, franchising, sítě organizací, virtuální sítě. § Životní cyklus organizace. Vymezení životního cyklu organizace, fáze životního cyklu organizace (založení, vznik, růst, stabilizace, krize, sanace, zrušení a zánik organizace). § Výroba jako hlavní podniková funkce a plánování výrobního programu a výrobního procesu. Pojem výroba a jeho obsah, vztah výroby k odbytu, investování a financování, plánování výroby, plánování výrobního programu a výrobního procesu. § Odbyt jako hlavní podniková funkce. Výrobková, cenová, komunikační a distribuční politika. § Vědeckotechnický rozvoj, výrobkové a procesní inovace. Schumpeterova triáda, výrobkové a procesní inovace, výrobkové inovace a výrobkové varianty, diferenciace a diverzifikace výrobků, tržní mezera a tržní výklenek, kroky inovačního procesu. § Investice a financování (hmotný a finanční proces hospodaření). Pojmy investice a financování, podnikový obrat, likvidita a likvidnost, druhy financování, druhy investic. § Investiční plánování a investiční propočty. Hodnocení efektivnosti investic, metody hodnocení investic: pomocné praktické, finančně matematické, simultánní modely plánovacích propočtů. § Majetková a kapitálová výstavba podniku. Majetková struktura podniku, pravidla financování a kapitálová struktura, zjištění kapitálové struktury a jejího krytí, analýza cash flow. § Hlavní podnikové funkce a činnosti. Výroba a odbyt, investice, financování a jejich vzájemný vztah. § Organizování podniku. Podstata a význam organizování. Procesní a útvarová struktura. Princip předmětné a funkční specializace. Rozpětí řízení. Typové organizační struktury. § Plánování v podniku. Úkoly a struktura plánování, dílčí komplexy plánovacího systému, strategické plánování, nástroje pro určování strategických oblastí a výběr strategií, takticko operativní plánování. Metody plánování. § Různé aspekty řízení podniku a jejich souvislosti. Ekologické, sociální a mravní aspekty řízení podniku. Souvislost těchto aspektů s ekonomickými principy řízení podniku. Shareholderské versus stakeholderské pojetí. § Manažerské rozhodování. Organizační stránka rozhodování. Metody rozhodovací analýzy. Rozhodování za podmínek jistoty, rizika a nejistoty. Vztah rozhodovatele k riziku, možnosti snižování rizika. § Motivace a stimulace pracovního výkonu, vedení pracovníků. Motivační teorie zaměřené na poznání motivačních příčin, teorie zaměřené na průběh motivačního procesu. Plat (mzda), práce a pracovní podmínky jako nástroje motivace. Teorie X a Y. Styl vedení. Delegování. Týmová práce. Koučování. Model P. Herseye a K. Blancharda. § Systém a model, systémové modelování, formalizace pojmu systém. Kybernetika, informace, množství informace, regulace a řízení, entropie. § Moderní informační systémy řízení podniků – systémy se stálými organizačními strukturami. Požadavky na informační systémy řízení. Funkční vymezení informačních systémů, aplikační architektura informačních systémů. Příklady analytických instrumentů, využívaných v informačních systémech řízení. § Informační systémy řízení projektů – systémy s proměnnými organizačními strukturami. Projekt, organizační struktura projektu, postup a obsah projektování. Životní cyklus projektu. Plánování a řízení projektu – metoda CPM a její užití. § Podstata strategického řízení. Druhy strategického řízení a operací, význam informací pro řešení strategického vztahu, principy strategického myšlení, systémový přístup ve strategickém managementu, ekonomický organismus jako strategický subjekt § Paradigma strategického managementu. Pojetí a obsah strategického řízení, strategické řízení jako proces, strategické cíle podniku, strategické řízení a strategický management, oblasti a úrovně strategie v podniku, rozvojové strategie, strategie a taktika. § Strategie efektivnosti jako dominanta. Strategie masy a míry efektu, strategie zvláštního a mimořádného efektu, strategie účelnosti a účinnosti, struktura strategického plánovacího cyklu, definice poslání a cílů, strategická analýza makrookolí (externí analýza), metoda PESTE, metoda 4C. § Analýza odvětví a jeho základní charakteristiky. Mapa strategických konkurenčních skupin, hybné změnotvorné síly odvětví, klíčové faktory úspěchu podniku, analýza konkurenčního prostředí (Porterův 5F model), identifikace konkurenční pozice podniku, identifikace klíčových příležitostí a hrozeb. § Interní analýza podniku. Srovnávací analýzy, finanční analýza podniku, pochopení potřeb zákazníka, pochopení konkurentů, typologie strategií, generické strategie, tvorba strategie na úrovni podniku jako celku. § Význam a poslání řízení lidských zdrojů. Význam a poslání lidských zdrojů pro fungování podniku. Vymezení pojmů personalistika a ŘLZ, zařazení ŘLZ do systému ekonomiky podniku. Úloha personálního útvaru, HR kompetence, personalista jako HR business partner. Strategické řízení lidských zdrojů. Současné a budoucí trendy personální práce. Organizační kultura – vymezení, struktura a její vztah k výkonnosti organizace. § Plánování lidských zdrojů v podniku. Personální plánování. Proces získávání pracovníků. Metody výběru pracovníků. Přijímání a orientace pracovníků. Rozmísťování pracovníků – staffing. Vytváření efektivních týmů, skupinová dynamika. Způsoby uvolňování a propouštění pracovníků, outplacement. § Rozvoj lidských zdrojů v podniku. Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců – systematický přístup. Kompetence ve vzdělávání a rozvoji zaměstnanců, kompetenční modely. Management znalostí v podniku: modely, metody, organizační struktura, sociální kontext. Řízení kariéry a talentů. Kariérové kotvy a kariérová volba. § Řízení pracovního výkonu. Hodnocení a odměňování pracovníků. Metody hodnocení pracovníků. Hodnotící pohovor, motivační důsledky hodnocení. Koncept celkové odměny. Hodnocení práce. Peněžní a nepeněžní formy odměňování. Blok A § Marketingové řízení. Jednotlivé koncepce marketingového řízení a z nich vyplývající přístupy k pojetí marketingu a marketingové komunikace, význam integrovaného marketingu a integrované marketingové komunikace, význam cíleného marketingu, nízkonákladové formy marketingu a marketingové komunikace. § Vývoj poznání komunikačního procesu. Přenosové modely komunikace, cirkulární modely komunikace, modely masové komunikace. § Marketingová komunikace. ATL a BTL aktivity, jednotlivé nástroje propagace, právní omezení, brand building, CRM a jeho návaznost na direct marketing a relationships marketing, společenská odpovědnost podniků. § Vyhodnocování účinnosti jednotlivých nástrojů propagace. Metody vyhodnocování účinnosti jednotlivých nástrojů propagace, modely hierarchie účinků. § Tvorba strategického komunikačního plánu. Výhody sestavení písemného plánu, struktura strategického komunikačního plánu, obsah klientského a kreativního briefu. § Mezinárodní management. Vymezení, důvody pro mezinárodní formu managementu (ofenzivní versus defenzivní přístup), Internacionalizace podniku - rizika § Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti. Vývoz a licence v mezinárodním managementu. Stupně internacionalizace dle Barletta a Ghoshala. § Vztah centrály a pobočky – vymezení a popis fungování. Formy společného podnikání dle intenzity vazbového propojení. § Nadnárodní podnik – MNC. Vymezení v kontextu mezinárodního managementu.. Popis používaných organizačních struktur. Prostředí nadnárodních společností – teorie a praxe. Proces vstupu na zahraniční trh - Dunningova teorie § Lidské zdroje v mezinárodním managementu. Klasifikace národních kultur, Hofstedeho dimenze, problematika expatriantů v mezinárodním managementu. § Problém morální regulace v podnikání. Klasická etika a podnikání. Podnikové, národní a mezinárodní aspekty morální regulace. Etické kodexy. § Možnosti a meze podnikatelské etiky. Problém legislativního rámce podnikání. Dobrovolnost morálních norem a hledisek. Relativizace ziskového hlediska. § Ontologické předpoklady environmentální etiky. Vztah ekonomika, kultura (civilizace), příroda. Historie environmentální etiky. § Hlavní koncepce environmentální etiky. Etika biocentrická a ekocentrická. Sociálně ekologická environmentální etika. Hlubinně ekologická environmentální etika. § Možnosti a meze environmentální etiky. Problém vytvářeni environmentální morálky. Pobídky a sankce environmentální etiky. Vztah environmentální etiky a politiky § Mezinárodní obchodní politika. Zahraničně obchodní politika – liberální versus ochranářská. Obchodně politický režim -vymezení popis. § Obchodně politická opatření. Popis tarifních a netarifních nástrojů mezinárodního obchodu. § Role institucí, které upravují pravidla mezinárodního obchodu (GATT; WTO). Charakteristika instituce, její role z historického hlediska i současnosti. § Hlavní trendy mezinárodního obchodu. Popis a vymezení teritoriální struktury mezinárodního obchodu. § Hlavní trendy mezinárodního obchodu. Popis a vymezení komoditní struktury mezinárodního obchodu. Blok B § Ekonomická struktura podniku. Rozdělení podniku do středisek. Základní typy středisek a hlavní ukazatele uplatňované pro jejich řízení. Souvislost ekonomické struktury a procesu ekonomického řízení. § Rozpočtování. Operativní plány a rozpočty jako nástroj kvantifikace předpokládaného stavu. Celopodnikový finanční plán (Master Budget). Střediskové rozpočty (režijních nákladů). § Kalkulace. Kalkulační jednice. Kalkulační vzorce a jejich položky. Kalkulační metody. Rozdíly mezi kalkulací úplných nákladů (absorpční) a kalkulací neúplných (variabilních) nákladů. § Zpřesnění alokace nepřímých nákladů. Vícestupňová, maticová a procesní (activity-based) alokace. Hlavní principy, vzájemné rozdíly, přednosti a nevýhody. § Kontrola a reporting. Kontrola rozpočtovaného úkolu metodou standardních nákladů. Hlavní typy odchylek a rozdělení odpovědnosti za ně. Pravidla pro dobře zpracovanou zprávu (report) controllera. § Organizace nákladového účetnictví. Hlavní předpoklady modelu vnitropodnikového (nákladového) účetnictví. Rozdíly mezi jednookruhovou a dvouokruhovou formou. Význam číselníků při automatizaci účetního systému. Obsah výsledku hospodaření jednotlivých středisek. Jeho využití při řízení nákladů a řízení ziskové marže. § Strategický controlling. Dlouhodobé rozpočty a jejich sestavení. Význam nefinančních měřítek při popisu strategie. Strategické mapy a metoda Balanced Scorecard jako nástroje pro převedení a propojení strategických cílů s operativními projekty (iniciativami). § Analýza poměrových ukazatelů v podniku. Konstrukce poměrových ukazatelů, charakteristika ukazatelů rentability, likvidity, zadluženosti a aktivity, charakteristika vazeb mezi ukazateli § Finanční a provozní páka v podniku. Konstrukce finanční páky a její charakteristika, vztah finanční páky k optimalizaci kapitálové struktury, konstrukce provozní páky a její charakteristika, charakteristika kapitálově lehké a těžké firmy, vztah provozní páky k bodu zvratu v podniku § Alternativní náklady v podniku. Pojetí alternativních nákladů v podniku, konstrukce alternativních nákladů, charakteristika a konstrukce WACC, charakteristika stavebnicového vzorce, charakteristika modelu CAPM § Ekonomická přidaná hodnota. Pojetí ekonomické přidané hodnoty v podniku, vztah k ekonomickému zisku a alternativním nákladům, konstrukce ukazatele EVA z vlastního a celkového kapitálu a charakteristika rozdílu obou výpočtů § Bonitní a bankrotní modely, scoring a rating. Charakteristika bonitních a bankrotních modelů včetně uvedení konkrétních příkladů modelů a vzájemných odlišností, charakteristika scoringu a rankingu včetně odlišností, silné a slabé stránky bonitních a bankrotních modelů, scoringu a ratingu § Úkoly a nástroje finanční analýzy. Charakteristika finanční analýzy a jejího využití ve finančním managementu, charakteristika ukazatelů, elementární a vyšší metody finanční analýzy (základní charakteristika). § Řízení projektů I. Metoda kritického řetězce a její použití pro řízení projektů. Výhody používání této metody. § Řízení projektů II. Kapacity zdrojů. Multitasking. Buffer management. Rozdíly mezi kritickou cestou a kritickým řetězcem. Maticová struktura řízení organizace a její vliv na řízení projektů. Rozpočet projektu a jeho sledování. Jevy nepříznivě ovlivňující zdárný průběh projektu. § Teorie omezení I. Teoretické základy teorie omezení a možnost jejího praktického využití pro řízení operací. Používané metriky. Nástroje pro detekci úzkého místa (kořenového problému) jako jsou stromy současné reality, stromy konfliktu a stromy budoucí reality. § Teorie omezení II. Metoda Drum-Buffer-Rope a její použití a srovnání s dalšími metodami řízení jako je MPR-II a JIT. Principy a využití P&Q analýzy § Nástroje ERP I. Možnost využití vybraných integrovaných metod systému MS Dynamics NAV 5.0 jako je výpočet čistého požadavku, nástroje pro řízení slev, řízení dávek (šarží) a využití tohoto typu sledování pro řízení kvality distribučních a výrobních společností. Princip kalkulovaných polí a výhody z toho pramenící. Využití zákaznicky nastavitelných finančních analýz, CRM dotazníků s možností nastavení Paretovy analýzy. § Nástroje ERP II. Princip kalkulovaných polí a výhody z toho pramenící. Využití zákaznicky nastavitelných finančních analýz a obchodních analýz a CRM dotazníků s možností nastavení Paretovy analýzy. Přiřazování nákladů v čase k nakupovaným nebo prodávaným položkám (poplatky). Řízení vratek. § Řízení kvality. Vybrané metody používané pro řízení kvality (Six Sigma a Ishikawa fishbone diagram) a možnosti jejich použití. Workflow – principy a možnost využití. Blok C § Logistický přístup k řešení problémů. Systémové pojetí logistiky, konflikty dílčích zájmů, metodický aparát logistiky, vztah logistiky ke složkám marketingového mixu. § Nákup. Nákupní strategie, make or buy rozhodování, výběr dodavatelů. § Řízení zásob. Druhy zásob, modely řízení zásob v pojetí operačního výzkumu, metody používané při řízení zásob. § Řízení materiálového toku. Systémy tlaku a tahu, bod rozpojení, teorie omezení ve vztahu k řízení materiálového toku. § Vnitrostátní a mezinárodní přeprava. Druhy dopravy, typy podniků poskytujících logistické služby, doložky INCOTERMS. § Distribuční systémy, distribuční strategie. Distribution requirements planning, základní optimalizační metody pro dopravní problém. § Skladování. Funkce skladování, druhy a umístění skladů, technologie automatické identifikace. § Koordinace dodavatelských řetězců. Supply chain management, Bull-whip efekt, koncepce Quick Response a Efficient Consumer Response. § Hodnocení výkonů logistiky. Úkoly logistického controllingu, ukazatele výkonu podnikové logistiky, hodnocení logistiky na úrovni dodavatelského řetězce, SCOR model. § Informační zajištění logistiky. Informační požadavky logistiky a vazba na ERP systém, elektronická výměna dat. § Koncepce logistického systému podniku. Plánování a řízení logistiky. Začlenění logistiky do organizační struktury podniku. § Aktuální trendy v logistice. Logistika a e-business, logistika zpětných toků. § Systémy managementu kvality. Význam, prvky a podstata systematického řízení kvality; charakteristika systému managementu kvality ISO 9000, HACCP a dalších tzv. odvětvových systémů managementu kvality; místo systému managementu kvality pro úspěšnost podniku. Total quality management a modely excelence podniku. § Ekonomické souvislosti managementu kvality. Klasifikační analýza nákladů na řízení kvality; modely nákladů na kvalitu - jejich charakteristika a možnosti a dopady využití (model životního cyklu, Target costing, PQC model, PAF model, model shody-neshody, Activity Based Costing). § Významné osobnosti v teorii a praxi managementu kvality a jejich přínos pro podnikové řízení kvality. Juran, Deming, Crosby, Feigenbaum, Ohno, příp. další. § Nástroje uplatňované při návrhu výrobku a při řízení výroby. QFD, FMEA, FTA, System Availability, Value analysis, Taguchiho ztrátová funkce, regulační diagramy (statistické řízení jakosti). Software typu CAD, CAE, CIM. § Typologie výrobních a provozních systémů. Problémy a úkoly spojené s navrhováním a optimalizací produkčních systémů různých typů. Metody používané pro optimalizaci produkčních systémů. § Systém plánování výroby. Plánování kapacit, agregátní plánování, Available-to-Promise, Yield Management, konstrukce předpovědi. § Přístupy ke krátkodobému plánování a řízení výroby. Material requirements planning, Lean management, JIT, systémy SCM/APS, simulace. § Procesní řízení. Definice procesu, typy procesů, znaky procesního řízení, procesní mapy a jejich konstrukce, workflow systémy.