1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu 9. – 10. září 2010, Pavlov Organizace a řízení cestovního ruchu Ing. Bc. Andrea Holešinská www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Program Výzkum v oblasti organizace a řízení cestovního ruchu – zahraniční a domácí zkušenosti Aktuální problémy v oboru destinační management Vymezení destinací cestovního ruchu RNDr. Jiří Šíp, Ph.D. Legislativní úprava organizace a řízení cestovního ruchu - věcný záměr návrhu zákona o podpoře cestovního ruchu Bc. Jitka Fatková www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Výzkum v oblasti organizace a řízení cestovního ruchu (destinační management) globalizace, změny v poptávkových trendech, konkurenceschopnost destinací => požadavek na strategické nástroje počátky přelom 80. – 90. let 20. století turisticky vyspělé destinace (např. Alpské země) www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Vybrané zahraniční výzkumy Pearce D. G. (1992) Meziorganizační vztahy Bieger, T. (1995) Definování funkcí destinačního managementu (procesu řízení destinace) Bratl, H., Schmidt, F. Modely turistických regionů dle konkurenceschopnosti (1997) Podrobná analýza vývoje destinací v Rakousku (1999) Ritchie, Crouch,(2006) Od marketingu k managementu Model konkurenceschopnosti destinace www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Výzkum v České republice Srb, (2003) Model organizace cestovního ruchu v Českém ráji Regionální (lokální) úroveň Lacina, K., Krátký, J. (2005) Analýza partnerství (komunikace mezi aktéry cestovního ruchu) „celostátní“ průzkum Holešinská, A. (2010) Analýza činnosti destinačních společností a jejich financování „celostátní“ průzkum www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Aktuální problémy v oblasti organizace a řízení cestovního ruchu (v oboru destinační management) Terminologie Definice „destinace“, resp. vymezení destinace Definice „destinačního managementu“ Označení „společnosti“ zabývající se řízením cestovního ruchu v destinaci Fungování organizace a řízení cestovního ruchu v podmínkách ČR www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Destinace (definice) cílovou oblast v daném regionu, pro kterou je typická významná nabídka atraktivit a infrastruktury cestovního ruchu v širším slova smyslu země, regiony, lidská sídla a další oblasti, typické velkou koncentrací atraktivit cestovního ruchu, rozvinutými službami a další infrastrukturou cestovního ruchu, jejichž výsledkem je velká dlouhodobá koncentrace návštěvníků. (Pásková, Zelenka, 2002) místo s atraktivitami a s nimi spojenými zařízeními a službami cestovního ruchu, které si účastník cestovního ruchu nebo skupina vybírá pro svou návštěvu a které poskytovatelé přinášejí na trh. (UNWTO) geografický prostor, který si návštěvník vybírá jako svůj cíl cesty“. (Bieger, 1995) www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Destinační management „řízení“ destinace / „řízení“ cestovního ruchu v území (předmětem řízení je destinace) Co je to destinační management? Pojem Význam Termín Management Vědní disciplína Teorie řízení Management Řídící činnost Management Management Skupina řídících pracovníků Řídící pracovníci (manažeři) www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Destinační management - definice ≠ společnost/instituce/organizace soubor technik, nástrojů a opatření používaných při koordinovaném plánování, organizaci, komunikaci, rozhodovacím procesu a regulaci cestovního ruchu v dané destinaci. (Pásková, Zelenka, 2002) integrovaný proces řízení turistické destinace zahrnující nabídku destinace, marketing, vedení a partnerství. (Anderson in Jafari, 2003) www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Destinační management – definice (pokračování) systém řízení a organizace cestovního ruchu v turistické destinaci založený na spolupráci poskytovatelů služeb. (Srb, 2003) nebo-li řízení destinace, je specifická forma řízení, která spočívá v procesu založeném na Kooperaci (spolupráci) mezi jednotlivými zainteresovanými subjekty cestovního ruchu a na Koordinaci v oblasti plánování, organizování a rozhodování v destinaci (tzv. princip 2K), přičemž klíčovým faktorem úspěšné realizace destinačního řízení je vzájemná komunikace (princip 3K). (Holešinská, 2007) www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Pojmenování „společnosti“ zabývající se řízením destinace Destination management organization (DMO) Destination management company (DMC) Tourismusorganisation Tourist Organization Turistická organizace (Mourek, 1998) Organizace cestovního ruchu (Kratochvíl, 2007) Řídící subjekt cestovního ruchu / destinační společnost (Srb, 2003) Společná organizace tourismu (Nejdl, 2007) Destinační agentura (Vajčnerová, Ryglová, 2008) Organizace destinačního managementu (Kiráľová, 2010) www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov organizace Destinační společnost cestovního ruchu agentura