11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu Soubor prezentací OBSAH Strategie pro cestovní ruch po pandemie COVID-19 • SOŇA MACHOVÁ (CzechTourism) – Dopady pandemie na cestovní ruch • JITKA ZIKMUNDOVÁ (Oberösterreich Tourismus) – Strategie v cestovním ruchu 2021 – příklad destinace Horní Rakousko Proměny v cestovním ruchu způsobené korona-krize • SILVIE ZÁMEČNÍK (Mendelova Univerzita) – Paralýza ekonomiky cestovního ruchu v souvislosti s COVID-19: Vliv na segment hotelnictví v Brně a na jižní Moravě • STANISLAVA PACHROVÁ (VŠP Jihlava) – Digitalizace v cestovním ruch 11. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, Pavlov, 16.-17. září 2021© ESF MUNI Dopady pandemie na cestovní ruch 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu Soňa Machová 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 2 Problematice dopadů se věnujeme na portálu www.tourdata.cz • Zdroje dat: • počet přenocování a satelitní účet cestovního ruchu (ČSÚ) • tracking domácího a příjezdového cestovního ruchu (CzechTourism) • signalizační data mobilního operátora (projekt RODOS) • Analýza Economic Impact k 27. 11. 2020 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 3 Kontrolní otázka č. 1: Víte, či dokážete si tipnout, o kolik % poklesl počet přenocování domácích hostů v HUZ v roce 2020 oproti roku 2019? 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 4 Vývoj počtu přenocování – domácí turisté Meziroční změna – 20,3 % 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 5 Domácí turisté – detailní pohled na kraje Hlavní město Praha – 35 % Moravskoslezský kraj – 28 % Olomoucký kraj – 27 % Pardubický, Zlínský a Ústecký kraj – 25 % 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 6 Kontrolní otázka č. 2: O kolik % poklesl v roce 2020 počet přenocování zahraničních hostů v HUZ? 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 7 Vývoj počtu přenocování – zahraniční turisté Meziroční změna – 20,3 % Meziroční změna – 73 % 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 8 Zahraniční turisté – detailní pohled na kraje Hlavní město Praha – 78 % Poklesy v ostatních krajích v rozmezí 50 – 71 % 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 9 Tracking domácího a příjezdového cestovního ruchu 2020 Domácí návštěvníci Zahraniční návštěvníci Celkem návštěvnícituristé výletníci Celkem turisté výletníci Celkem Q1 830 1 225 2 055 3 820 1 554 5 374 7 429 Q2 2 130 3 569 5 699 1 053 342 1 395 7 094 Q3 2 846 2 986 5 832 5 138 1 831 6 969 12 801 Q4 1 788 4 583 6 371 726 634 1 360 7 731 Celkem 7 594 12 363 19 957 10 737 4 361 15 098 35 055 0 2000 4000 6000 8000 Q1 Q2 Q3 Q4 Domácí návštěvníci 2020 2019 Q1 Q2 Q3 Q4 Zahraniční návštěvníci 2020 2019 • Událostmi roku 2020 – restrikcemi, uzavřením turistických cílů, prodejen, zrušením eventů – byla poznamenána většina loňského roku, nejsilněji pak druhý a čtvrtý kvartál. • To je patrné i z propadu v zastoupení zahraničních návštěvníků ve vzorku respondentů (ve prospěch domácích návštěvníků). 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 10 Tracking domácího a příjezdového cestovního ruchu • Hlavní důvod u zahraničních turistů: pokles rekreace 72  63 %, nárůst příbuzenských návštěv a služebních cest • Zahraniční výletníci více akcentují jako primární cíl „ryzí“ cestovní ruch – kulturní i přírodní památky • Domácí návštěvníci vzhledem k možnostem více holdují pěší turistice (+5 % u turistů; +7 u návštěvníků) a přírodním památkám (+7; +8 %) • Informační zdroje: růst vlastní zkušenosti (domácí 71  77 %, zahraniční 48  57 %) • Organizace cesty: růst individuální rekreace zahraničních 69  74 % • Více využívána individuální doprava automobilem (zahraniční 59  69 % vs. letadlo 26  16 %); u domácích je pokles ve využití vlaku 14  11 % • Pokles Ø výdajů na osobu: u domácí 750  690 Kč / osoboden, u zahraničních 2220  1850 Kč / osoboden • Kdo utrácí méně: Slováci, Poláci, Rakušané; u Němců a Rusů toto neplatí, jejich útraty se víceméně nezměnily • Projevuje se obecná nespokojenost se situací – nepatrně vyšší je podíl nespokojených turistů • NPS je nicméně vyšší (jezdí sem více častí návštěvníci) 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 11 Finanční i lidské ztráty v roce 2020 Pokles spotřeby o 161 mld. V multiplikaci pokles o 324 mld. Pokles o 111 tis. prac. úvazků v CR 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 12 Finanční i lidské ztráty v roce 2020 – detailní pohled na kraje 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 13 Kontrolní otázka č. 3: Jaké tipujete, že budou příjmy z cestovního ruchu v roce 2021? 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 14 Výhled na rok 2021 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 15 Pojďme k aktuálním datům na www.tourdata.cz https://tourdata.cz/data/domaci-a-zahranicni-hoste-huz-dle-kraju-2021-1-pololeti/ 11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 Buďme pozitivní optimističtí  11. mezinárodní kolovium o cestovním ruchu: "Korona-krize a její dopady na cestovní ruch", 16.-17. 9. 2021, Pavlov © Machová, 2021 Erlebenswert echt. oberösterreich.at Strategie v cestovním ruchu 2021 destinace Horní Rakousko Jitka Zikmundová, Oberösterreich Tourismus Kolokvium CR Pavlov 16.9.2021 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Cestovní ruch v roce 2021 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 oberösterreich.at Cestovní ruch celosvětově - propad, nejistota, změny... 1 2019 – celosvětově nárůst o 4% meziročně na 1,5 miliardy přenocování - rekordní rok, v lednu 2020 předpověď UNWTO pro rok 2020 další nárůst o ca 4% 2 2020 – propad cestovního ruchu celosvětově o 74%, tj. úroveň před ca 30-ti lety, v Evropě pokles o ca 70 % 3 2021 – předpovědi expertů dalšího vývoje různorodé: 45% lepší výsledky oproti 2020 a růst, 25% stejnou situaci a 30% horší výsledky 4 Výhledově většina oslovených expertů předpokládá návrat k výsledkům před pandemií ne dříve než v roce 2023, spíše v roce 2024. Tomu odpovídají i scénáře vývoje modelované UNWTO. 5 Jako zásadní podmínku pozitivního vývoje vidí UNWTO vakcinaci a obnovu důvěry lidí v cestování – bezpěčně a bez restrikcí. ZDROJ: WORLD TOURISM BAROMETER JANUARY 2020 WORLD A TOURISM BAROMETER MARCH 2021 INTERNATIONAL TOURIST ARRIVALS = OBERNIGHTVISITORS11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 oberösterreich.at Cestovní ruch celosvětově 2021 - scénáře ZDROJ: WORLD TOURISM BAROMETERNº18 MARCH 2021, HTTPS://WWW.UNWTO.ORG/UNWTO-TOURISM-DASHBOARD 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Cestovní ruch v Rakousku 2019 - 2021 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 oberösterreich.at Cestovní ruch Rakousko Tourismusjahr 2019 - 73% hosté ze zahraničí - „rozjetý vlak“ => výhybka - Overtourism /masový turismus - Nedostatek kvalifikovaných pracovních sil - Nepřátelské nálady místních vůči turistům - Ničení přírody, kuturních hodnot - Masterplan T 3/2019 => politika cestovního ruchu cíl: Rakousko, nejšetrnější (trvale udržitelná) destinace světa „Blaho regionů“ – nové indikátory např. podíl obnovitelné energie na spotřebě energie u hotelů a gastronomie, spokojenost hosta Zdroj: Statistik Austria Pressemeldung 2020G_Kalenderjahr_2019__Hochrechnung_ZusFassung_ÖW11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Cestovní ruch Rakousko Tourismusjahr 2020 Zdroj: Österreich Werbung https://www.austriatourism.com/tourismusforschung/studien-undberichte/statistik-kalenderjahr-2020-und-dezember-2020-hochrechnung/11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Vývoj cestovního ruchu v Horním Rakousku . Příběh úspěchu do 2020 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Cestovní ruch Rakousko - význam a specifika ▪ Image Rakouska: cestovní ruch je vnímán pozitivně celou společností jako významný faktor hospodářství i dobré pověsti a image Rakouska jako pohostinné, bezpečné a čisté země v Evropě. ▪ Regionální rozvoj: Žádné jiné odvětví národního hospodářství není tak hluboce zakořeněno v životě všech regionů v celé zemi. Ve městech, ale i v nejmenších horských údolí přispívá cestovní ruch k rozvoji, prosperitě a kvalitě života. Regiony jsou i díky cestovnímu ruchu atraktivními místy pro život, nedochází k výraznému odlivu obyvatelstva do měst a nevytváří se rozdíly mezi venkovskými oblastmi a městskými centry. ▪ Glocal: Cestovní ruch je odvětví, ve kterém nejčastěji působí KMU = rodiné firmy s dlouholetou tradicí a tvoří základnu regionálních ekonomik se silnými sociálními vazbami a vztahem k místním kulturním tradicícím, hodnotám a životnímu prostředí. Proto také rakouský cestovní ruch dlouhodobě pracuje s trvale udržitelnými rozvojovými koncepty, ochranou kulturního a přírodního dědictví. Cestovní ruch zároveň představuje potenciál pro inovace, investice do infrastruktury i vzdělání a do technologií v regionech a KMU. ▪ 2019: obrat 26 miliard EURO, více než 90.000 podniků, 600.000 pracovních míst, 16 % HDP Zdroj: TOURISMUS UND FREIZEITWIRTSCHAFT IN ZAHLEN Österreichische und internationale Tourismus- und Wirtschaftsdaten, 57. Ausgabe, Juni 2021, WKÖ Tourismus und Freizeit11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 oberösterreich.at Systém cestovního ruchu v Rakousku Role a kompetence Österreich Werbung Spolek ( členové BMLRT */ a WKÖ/Hospodářská komora) Oberösterreich Tourismus (lt. Tourismus-Gesetz) Destinationen (freiwillig, z.B. Salzkammergut, Mühlviertel) Tourismusverbände (lt. Tourismus-Gesetz) Národní úroveň Spolkové země Regiony Lokální úroveň BMLRT Amt der Oö. Landes- Regierung ETC – European Travel Commission UNWTO – UN World Tourism Organisation Mezinárodní úroveň Europäische Kommission WKO Gemeinden 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Österreich Werbung ▪ Obecně prospěšný spolek od 1955/ BMLRT a WKÖ ▪ Poslání: udržení a posilování konkurenceschopnosti Rakouska jako turistické destinace, a to společně s partnery ▪ 3 základní pilíře: značka Urlaub in Österreich/mezinárodní trhy/know-how a partnerská spolupráce ▪ 200 profesionálů, 21 zahraničních zastoupení v 28 zemích ▪ 50 Mio. rozpočet ročně (členské příspěvky a vlastní činnost) Jahresbericht Österreich Werbung 2019 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Restart cestovního ruchu Rakousko - strategie 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 oberösterreich.at Stabilita a struktura Flexibilita a spolupráce, know-how Restart – Strategie „neue Normalität„ 1. Struktura a financování cestovního ruchu – cestovní ruch je chápán jako významné odvětví národního hospodářství, zákony o cestovním ruchu spolkových zemí 2. Strategie silné značky „Urlaub in Österreich„ = kvalita a důvěra 3. Masterplan T 3/2019 => Comeback Plan Juli 2021 1. Monitoring a aktuální informace ÖW Global / Studie a analýzy / Statistické analýzy / Bezpečnostní informace = rychle a jednotně 2. Restart – Kampaně zaměřené specificky pro trhy a cílové skupiny = Sommer und Winter 2021/2022 Offensive 17 Mio. EUR kampaň blízké trhy 3. Podpora cestovnímu ruchu – podnikům v „turistickém lockdown“ a poté = Kurzarbeit, Kompenzace, Mitarbeiterprogramm AMS, překlenovací úvěry s 0% úroky Masterplan T – Masterplan für Tourismus, Bundesministerium für Nachhaltigkeitund Tourismus, 3/19 https://www.austriatourism.com/oew-global/oew-global-aktuelles-und-tourismusausblick/ 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Comeback Plan – opatření 1. Bezpečný návrat k normálnímu životu: cestovní ruch chrání pracovníky a tím i hosty systémem pravidelného testování personálu a možností bezplatného testu pro zahraniční hosty. 2. Svobodné cestování a překračování hranic: iniciace a podpora a uznávání Zeleného evropského cestovatelského pasu (EU Digital Covid Certificate). 3. Vzájemná podpora ve všech fázích krize: podpůrné programy pro podniky v době krize i postkrizový model pro návrat do běžného provozu formou snížené sazby DPH 5% do konce roku 2021, prodloužení programů min. do června 2021 popřípadě déle. 4. Financování snadnější: 90% podniků v cestovním ruchu jsou malé či střední podniky s omezenou možností vlastního kapitálu: investiční pobídky podporující vlastní kapitál zejména v regionech, nové dotační podmínky od roku 2022. 5. Pracovní síla je především člověk: udržení a motivace kvalifikované pracovní síly v oboru: prodloužení Kurzarbeit do konce roku 2021, vzdělávací, rekvalifikační a motivační programy pro udržení a získání pracovníků. 6. Dovolená v Rakousku: reakce na změnu chování návštěvníků (obavy z restrikcí a o bezpečnost) nabídkou a oslovením v první řadě blízkých trhů, prezenci na trzích posílit společnými aktivitami jak Österreich Werbung, tak AUSSENWIRTSCHAFT Austria agentury obchodních zastoupení Hospodářské komory Rakouska (Wirtschaftskammer Österreich ). 7. Pódium je volné pro Vás: do roku 2019 se konalo v Rakousku více než 25.000 kongresových a incentivních akcí ročně, toto odvětví bude mít rozjezd nejpomalejší a jistota plánování pro plánování je zásadní, proto byl schválen program garancí do konce roku 2022. 8. Jako doma: důraz na regiony, jejich produkty, lokální farmáři a výrobci tvoří místní krajinu a hospodářství, strategie Rakousko jako NEJ destinace kulinářského umění z lokálních surovin a výrobků. https://vs-dl-ots.sf.apa.at/apavideoservice/ots/20210709_2_562459_Auf_gehts_BMLRT-8mbs_1_1080.mp4 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 360° Know-how o našich hostech 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Restart cestovního ruchu Rakousko – září 2021 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 oberösterreich.at Předběžné výsledky cestovní ruch Rakousko léto 2021 Statistické údaje Zdroj: Statistik Austria, Land OÖ, Abt. Statistik ▪ Konec „turistického lockdown“ 19. květen 2021 ▪ Květen – červenec 2021: 25,8 Mio. přenocování = +19,5% oproti 2020 a -33,6% oproti 2019 ▪ Červenec 2021: vývoj přenocování ve spolkových zemích rozdílný = Wien, Niederösterreich, Burgenland, Oberösterreich und Steiermark se počet přenocování oproti 2020 zvýšil, v Vorarlberg, Kärnten, Tirol und Salzburger Land počet přenocování klesl / hlavní zdrojové trhy: DE 6,3 Mio. - NL 1 Mio. – CZ 435 T. přenocování ▪ Horní Rakousko červenec 2021: téměř 90% (!) počtu přenocování z 2019 Juli Nächtigungen Ankünfte 2019 1.149.725 403.893 2020 966.543 306.090 vorl. 2021 1.012.885 330.120 Entwicklung 2021 zu 2019 -12% -18% Anteil an 2019 88% 82% 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Trendy/tipy a závěr 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 oberösterreich.at Trendy / Tipy 1 Očkování = světlo na konci tunelu 2 Potřeba cestování = svobody pohybu a odložená spotřeba – lidé „sedí na sbalených kufrech“ 3 Kulantní a flexibilní stornovací podmínky představují jistotu a výhodu = jistota flexibility 4 Individuální cesta autem = máme dostatek parkování a zázemí? 5 Komunikaci zaměřit na aktuální a transparentní informace o situaci v místě = bezpečnost a 360° perspektiva 6 Šancí jsou nové skupiny klientů: 55+ díky užívání technologií jsou více informováni, dovolenou 5+ stráví více klientů ve své zemi nebo v sousedních zemích (ne v daleké exotice) Restart cestovního ruchu (září 2021) 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Závěr ▪ Změna hodnot = nové trendy: jistota vs. flexibilita / kvalita / individuální péče místo masového odbavení / příroda Re-loaded / lokální místo globální (Glocal) ▪ Destinační management a marketing nově – jako řízení a marketing celé lokality = cílem kvalita života pro místní ▪ Technologie a digitalizace? Bezkontaktní Check-in / Chatbots / Data-driven Marketing a Sales / Virtual Reality např. prohlídky objektů / Hybridní konference ... => přesto zůstane člověk středobodem (fyzické potřeby, emoce, cestovnání jako životní styl a hodnota ) ▪ HYBRIDNÍ koncept: Marketing digitální a bezkontaktní / Produkt a Servis analogový, lidský, osobní, emoční ▪ Nové nápady a šance: Technologie Detox Urlaub / Wi-Fi Free UrlaubsZonen / Man made... ▪ Jak se nedostat do stavu v roce 2019? https://www.zukunftsinstitut.de/ 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 https://www.linztourismus.at/freizeit/linz-entdecken/linz-inspiriert/linz-ist-linz/ 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Erlebenswert echt. oberösterreich.at Děkuji Grüß Gott v Horním Rakousku jitka.zikmundova@hornirakousko.cz 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Paralýza ekonomiky cestovního ruchu v souvislosti s covid-19: Vliv na segment hotelnictví v Brně a na jižní Moravě Lic. Silvie Zámečník 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zámečník, 2021 • Bezprecedentní krize • Trendy v „nové normalitě“ • Změna segmentace klienta • Fakta prvního roku s covid-19 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zámečník, 2021 0 100 000 200 000 300 000 400 000 500 000 600 000 700 000 800 000 900 000 1000 000 Celkem Rezidenti Nerezidenti Návštěvnost HUZ BRNO 2019 2020 Hosté a návštěvnost hromadných ubytovacích zařízeních (HUZ) BRNO 2019 vs. 2020 0 200000 400000 600000 800000 1000000 1200000 1400000 1600000 1800000 Celkem Rezidenti Nerezidenti Přenocování HUZ Brno 2019 2020 -915 386-554 925 Zdroj: Český statistický úřad 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zámečník, 2021 Konference v HUZ na území okresu Brno-město 2019 vs. 2020 107 116 124 347 226 181 160 567 72 87 189 348 226 275 176 677 1939 152 129 43 324 0 3 52 55 43 51 72 166 13 - 4 17 562 KONFERENCE BRNO Konference Brno 2019 Konference Brno 2020 15107 14551 15583 45241 18665 16773 8754 44192 5297 5848 17902 29047 19566 30060 12473 62099 180579 15314 11714 5077 32105 0 185 4766 4951 2729 3484 4899 11112 885 - 200 1085 49253 ÚČASTNÍCI BRNO Účastníci Brno 2019 Účastníci Brno 2020 Zdroj: Český statistický úřad 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zámečník, 2021 Konference v HUZ na území Jihomoravského kraje 2019 vs. 2020 119 145 161 425 270 241 225 736 86 106 260 452 293 337 210 840 2453 193 166 55 414 0 3 107 110 74 91 135 300 43 - 4 47 871 KONFERENCE JMK Konference JMK 2019 Konference JMK 2020 15971 17175 18827 51973 22293 20843 13233 56369 6743 7427 23070 37240 24291 34353 14915 73559 219141 18277 14844 5898 39019 0 185 8617 8802 5011 6165 8884 20060 3235 - 200 3435 71316 ÚČASTNÍCI JMK Účastníci JMK 2019 Účastníci JMK 2020 Zdroj: Český statistický úřad 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zámečník, 2021 ▪ Povinný home office a tzv. „travel freeze“ ▪ Lockdown ▪ Očkování a cestovní pas ▪ Změna chování klienta, nároky, náročnost ▪ Bezpečný zážitek ▪ Situace na poli cestovního ruchu = ? ➢ Podnikatelé i zaměstnanci v této oblasti čelí zásadní krizové situaci Bezprecedentní krize 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zámečník, 2021 • Změna segmentace klienta tzv. 30% vs 70% • Změna sezónnosti klienta • Nové nároky a náročnost • Prim mimoměstské hotely • Trend hybridních a hybridních hub online konferencí • Pronájem hotelových pokojů na kanceláře, dlouhodobé pronájmy firemní klientely Trendy v „nové normalitě“ 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zámečník, 2021 ▪ Fatální propad v příjmech a snížení celkové spotřeby v odvětví ▪ Zvýšení nákladů na provoz ubytovacích zařízení ▪ Změna orientace z kongresové na rodinnou či volnočasovou klientelu (70%vs.30%) ▪ Snížení cen služeb za odbydlenou noc ▪ Důraz na hygienu a bezpečnost ▪ Existenční dopad na zaměstnance, fluktuace Fakta prvního roku s covid-19 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zámečník, 2021 Děkuji za pozornost! Ústav managementu​ silvie.zamecnik@mendelu.cz Tel.: +420 777 362360 Z A M E C N I K . C O N S U LT I N G 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zámečník, 2021 Digitalizace v cestovním ruchu Stanislava Pachrová 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu „Vybrané problémy cestovního ruchu – teorie a praxe“ KORONA-KRIZE A JEJÍ DOPADY NA CESTOVNÍ RUCH 16.-17.9.2021, Pavlov Vysoká škola polytechnická Jihlava 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 CÍL Analýza míry digitalizace činností organizací kulturního cestovního ruchu (především muzeí) a srovnání situace na území Rakouska a České republiky. 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 Digitalizace v cestovním ruchu číslo projektu: ATCZ217 Cílem projektu je zahájit zcela novou systematickou spolupráci institucí na území Vysočiny a Horního Rakouska a zintenzivnit interkulturní výměnu na obou stranách hranice. Cíle bude dosaženo pomocí zahájení nové dlouhodobé přeshraniční spolupráce dvou vysokoškolských pracovišť (Vysoká škola polytechnická Jihlava a Johannes Kepler Universität Linz) s organizacemi zprostředkovávajícími kulturní dědictví ATCZ regionu široké veřejnosti (Vysočina Tourism, příspěvková organizace a Verbund OÖ Museen). Spolupráce bude založena na společné aktivitě v oblasti vzdělávání v digitalizaci v kulturním cestovním ruchu. V rámci projektu budou vytvořeny dvě nové společné nabídky vzdělávání: a) seminář Muzeum a cestovní ruch , b) nový studijní předmět Vysoké školy polytechnické Jihlava Digitization in cultural tourism. Doba realizace: 1.1.2020-30.11.2022 https://www.at-cz.eu/cz/ibox/po-4-udrzitelne-site-a-institucionalni-spoluprace/atcz217_digitalizace-v- cestovnim-ruchu_digitalisierung-im-tourismus Spolufinancován z prostředků Evropského fondu regionálního rozvoje Spolupráce institucí na Vysočině a v Horním Rakousku při podpoře zvyšování kvalifikace v oblasti digitalizace v kulturním cestovním ruchu 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 • CR založený na používání ICT (smart tourism = e-tourism = digital tourism) • ‘The digital tourism includes the use of all information communication tools and IT solutions that help to meet the needs of tourists and improve the competitiveness of organisations and enterprises operating in the field of tourism.’ (Happ and Ivancsóné Horváth, 2020, p. 1284) Digitalizace v cestovním ruchu 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 • online booking sites, online travel agencies, online payment systems, online check in and check out, revenue management software, online price comparison websites, audio guides, own websites, smartphone systems in hotels, social media, tourism applications, virtual reality glasses… (Happ and Ivancsóné Horváth, 2020, p. 1284) Digitalizace v CR 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 DIGITALIZACE V CESTOVNÍM RUCHU • digitalizace = používání digitálních a elektronických technologií • velký trend – požadavky mladších generací na využívání moderních technologií ve všech oblastech jejich života + reakce na řadu omezení, které v důsledku boje s koronavirem od jara 2020 zasáhly všechny podniky cestovního ruchu 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 • Internet – „pracuje“ 24/7 + je stále dostupnější (chytré telefony…) • leden 2021 – 4,66 miliardy aktivních uživatelů internetu (59,5 % světové populace) – z nich 92,6 % používá k přístupu mobilní zařízení (Johnson, 2021) • ČR je nad evropským průměrem v prodejích přes internet a v počtu firemních webových stránek (2020 – 98 % CK a CA, 97 % UZ); téměř 60 % firem má webové stránky adaptované pro mobilní zařízení; stále roste počet firemních účtů na sociálních sítích… (ČSÚ, 2021) Digitalizace v CR 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 Digitalizace v CR a Covid-19 • omezení cestování, uzavření provozoven, restrikce při návštěvě.... digitalizace jako nástroj možného řešení situace? • virtuální CR – poznávání z bezpečí domova, bez nákladů, víz a časové investice na cestu X osobní zkušenost je jedinečná 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 Digitalizace a muzea • digitalizace v ostatních oblastech CR je mnohem rozvinutější (Naramski, 2020) • muzea - nedostatek zdrojů i know-how (digitalizace sbírek, online marketing, legislativa…) • velký potenciál - virtuální prohlídky, audio průvodce, mobilní aplikace, gamifikace a tvorba zážitku díky nástrojům virtuální a rozšířené reality… 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 METODOLOGIE • dotazníkové šetření • online dotazování (VOMUS, Vysočina Tourism) • instituce kulturního CR (převážně muzea) • Horní Rakousko (AT) + Kraj Vysočina (CZ) • sběr dat: 08 – 09/2020 • n = 82 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 VYBRANÉ VÝSLEDKY VÝZKUMU • muzea - minimum plných pracovních úvazků (dobrovolníci…) • CZ – 70 % celoroční provoz X AT – 32 % sezónní 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 Vybrané výsledky výzkumu Ano AT 37 % CZ 50 % Máte v muzeu nabídku multimédií pro hosty? Nabídka multimédií zahrnuje: AT CZ Audioprůvodce 11 % 40 % Multimediální průvodce (pro smartphone…) 5 % 40 % Videostanice 24 % 30 % Multimediální stanice (digitalizace sbírek…) 16 % 70 % 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 Vybrané výsledky výzkumu Rozšířili jste během koronavirové krize Vaši nabídku digitálních služeb? Ano AT 15 % CZ 40 % Plánujete nabídku digitálních služeb rozšiřovat? Ano Jak? AT 40 % 35 % multimédia (smartphone m.průvodce, m.obrazovka s informacemi o exponátech…); 6 % audioprůvodce CZ 50 % 35 % multimédia, 15 % audioprůvodce11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 Vybrané výsledky výzkumu Máte alespoň jednoho zaměstnance, který je odpovědný za nabídku digitálních služeb? Ano AT 27 % CZ 35 % Máte ve svém rozpočtu vyhrazeny prostředky na oblast digitalizace? Ano AT 19 % CZ 30 % 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 Vybrané výsledky výzkumu Zúčastnil se někdo z týmu odborných vzdělávacích kurzů zaměřených na digitalizaci? Ano AT 11 % CZ 45 % Vzdělávací kurz byl zaměřen na: AT CZ Tvorba webových stránek 2 % 30 % Tvorba Apps 0 % 10 % Sociální sítě 10 % 40 % Tvorba audioprůvodců 2 % 20 % Digitalizace sbírek 8 % 30 % Právní otázky k digitalizaci 0 % 15 %11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 SHRNUTÍ • Česká muzea jsou v digitalizaci svých činností dále než muzea rakouská. • CZ se aktivněji věnují vzdělávání svých pracovníků v této problematice.11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 SHRNUTÍ • České subjekty na potřebu digitalizace svých činností reagují pružněji (40 % rozšířilo svou nabídku během koronavirové pandemie X 15 % AT). • Do budoucna plánuje polovina dotázaných českých organizací a 40 % rakouských své digitální služby dále rozvíjet. 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 • Johnson, J. (2021), "Worldwide digital population as of January 2021", available at: https://www.statista.com/statistics/617136/digitalpopulation-worldwide/ (accessed 10 Auguste 2021). • Český statistický úřad. (2021), "Využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru − 2020", available at: https://www.czso.cz/csu/czso/vyuzivani-informacnich-a- komunikacnich-technologii-v-podnikatelskem-sektoru-rok-2019aktualni-mesic-roku-2020 (accessed 10 Auguste 2021). • Naramski, M. (2020), "The Application of ICT and Smart Technologies in Polish Museums − Towards Smart Tourism." Sustainability, Vol. 12, 9287. doi: 10.3390/su12219287. POUŽITÉ ZDROJE 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021 Děkuji za pozornost RNDr. Mgr. Stanislava Pachrová, Ph.D. Vysoká škola polytechnická Jihlava Katedra cestovního ruchu stanislava.pachrova@vspj.cz 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopady na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Pachrová, 2021