1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu 9. – 10. září 2010, Pavlov Vybrané prostorové (geografické) problémy cestovního ruchu doc. RNDr. Jiří Vystoupil, CSc. www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov 1. Hlavní teoretické koncepty a směry výzkumu v české geografii cestovního ruchu 2. Fenomén druhé bydlení 3. Regionalizace v cestovním ruchu www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Hlavní teoretické koncepty a směry výzkumu v české geografii cestovního ruchu 1. Diskuze k předmětu geografického výzkumu cestovního ruchu a rekreace 2. Analýza vybraných lokalizačních, selektivních a realizačních faktorů v cestovním ruchu 3. Problémy krátkodobé rekreace (městského) obyvatelstva a rekreativity obyvatelstva 4. Fenomén druhé bydlení 5. Vývoj cestovního ruchu, analýzy prostorové organizace cestovního ruchu a jeho hlavních forem a druhů www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov 6. Kartograficko-geografické přístupy a metody v cestovním ruchu 7. Environmentální a socio-kulturní problémy a faktory cestovního ruchu 8. Publikace vysokoškolských učebnic a vysokoškolských textů 9. Aplikovaný výzkum v oblasti geografických problémů cestovního ruchu 10. Hlavní geografické školy, pracoviště a představitelé www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Fenomén druhé bydlení Nejvýznamnější a publikačně nejrozsáhlejší téma v naší geografii cestovního ruchu představuje již 40 let výzkum krátkodobé (víkendové) rekreace a zejména druhého bydlení, označovaného v geografické literatuře jako proces sociálně-prostorové difuse. V problematice druhého bydlení byl a je nejvíce rozšířen výzkum: jeho utváření a územní organizace na různých prostorových úrovních, často spojený s utvářením a vymezováním příměstských rekreačních zázemí rozhodující lokalizační faktory - jsou analyzovány především vzdálenost a přírodní atraktivita, sídelní situace v návštěvních místech vliv druhého bydlení na rozvoj venkovského prostředí a rekreačních středisek www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov regionální analýzy druhého bydlení povětšinou obyvatelstva našich největších měst celonárodní výzkumy příčin rozvoje, vývoje, prostorové organizace, socio-geografických souvislostí a konečně výzkumy perspektiv druhého bydlení u nás www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Regionalizace v cestovním ruchu www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Teoreticko-metodická východiska Definice regionu Typy regionu (homogenní a heterogenní) Hranice regionu Regionalizace www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Turistický region Region cestovního ruchu – jeho specifika, hlavní znaky a aspekty Problematika delimitace a hranic turistických regionů Teoreticko-metodické přístupy k regionalizaci Regionalizace cestovního ruchu v ČR www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Regionalizace a rajonizace cestovního ruchu Nejstarší přístup od 50. do 70. let minulého století akcentuje především geografický princip, vyčleňující, resp. členící obvykle území podle významných geografických (geomorfologických) celků (např. hory, resp. horské oblasti, moře, pobřeží, velkoměsta, lázně, aj.). www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Geografická regionalizace cestovního ruchu Účel a cíle Metodický postup Vymezení funkčně-prostorových jednotek Hlavní turistická centra a střediska a jejich typologie Časoprostorové hledisko www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Územně-plánovací princip Druhý přístup akcentuje územně-plánovací princip, tedy delimitaci území podle diferenciace funkčního využití území a prostorového rozložení resp. významu cestovního ruchu a jeho aktivit, spojený často s přístupem normativním, určujícím jednotlivých regionům (oblastem) možnosti, resp. limity využití a zatížení, kategorizuje jejich význam, apod. www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Marketingový princip Třetí, nejmladší a v současnosti nejrozšířenější přístup, lze označit jako marketingový přístup. Vychází z pragmatické potřeby co nejúčelnější propagace turistické nabídky území na národní, resp. regionální úrovni na jedné straně, a významně také z požadavku přípravy konkurenceschopných turistických produktů místními a regionálními aktéry v těchto regionech a oblastech (lokální a regionální turistické regiony a turistická sdružení) na straně druhé. www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Pivní regiony v ČR www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Turistické regiony ČR očima Němců www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Turistické marketingové regiony Francie 1. stupeň – administrativní regiony, 2. stupeň - departementy www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Turistické regiony Španělska www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Přínosy z regionalizace Teoreticko – metodologický (region cestovního ruchu – specifika, hlavní znaky a aspekty, problematika delimitace, funkční hledisko) Manažerský (zlepšení organizace a marketingu trhu cestovního ruchu, zaměření se na poptávku po turistických produktech) Pedagogický (regionalizace jako poznávací nástroj ve výuce) www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Prostorové a funkční vymezování destinací cestovního ruchu (turistické regiony) Region cestovního ruchu – jeho specifika, hlavní znaky a aspekty Problematika delimitace a hranic turistických regionů Prostorové aspekty vymezení turistických destinací Kritéria vymezení turistických regionů a oblastí www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov kriteria Základem je funkčně-prostorové hledisko. Např. v Rakousku jsou termínem turistické organizace označovány jak funkční vztahy (např. úkoly a činnost turistických spolků a organizací na lokální, regionální, zemské a spolkové úrovni) tak jejich prostorové vymezení. Z pohledu zemských zákonů o podpoře cestovního ruchu jsou základními kritérii pro turistické obce (4 kategorie A,B,C,D) na základě 5ti -letého průměru ukazatelů – počet a intenzita přenocování, specifický obrat z turistického ruchu). Zařazení obce do kategorie A,B,C nebo do kategorie „Statutární město“ implikuje vznik svazu cestovního ruchu. www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov kritéria K zajištění účinné a hospodářské správy záležitostí cestovního ruchu, zejména společné propagace a péče o turisty, může zemská vláda po konzultaci s příslušným svazem cestovního ruchu zřídit turistický region. Členy turistického regionu jsou svazy cestovního ruchu ležící na jeho území. Svazy cestovního ruchu a obce kategorie D se mohou k zabezpečení svých společných zájmů prostřednictvím jednomyslného přijetí stanov sdružit ve spolek svazů cestovního ruchu. Svazy cestovního ruchu, turistické regiony a spolky svazů cestovního ruchu jsou sdruženy v zemském svazu cestovního ruchu v Horním Rakousku. www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Kriteria Švýcarsko - Zákon o cestovním ruchu v kantonu Freiburg Čl. 4 Turistické regiony: a) Pojem a vymezení Jako turistické regiony platí oblasti, které patří geograficky a hospodářsky do spádové oblasti jednoho nebo více kantonálních turistických středisek ve smyslu kantonálního směrného plánu. Freiburský spolek cestovního ruchu (FTV) schvaluje oficiální hranice turistických regionů. www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Kriteria Švýcarsko Oficiální nositelé cestovního ruchu: Čl. 7 Všeobecné Oficiální nositelé cestovního ruchu jsou: Freiburský spolek cestovního ruchu; regionální organizace cestovního ruchu; turistické spolky www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Kriteria Švýcarsko 2. Regionální organizace cestovního ruchu Čl. 11 Postavení Regionální organizace cestovního ruchu je obecně prospěšné soukromoprávní sdružení, které sdružuje pod sebe turistické spolky, které působí na jejím území. Může to být sdružení, které je pověřeno všeobecnou reklamou v regionu. www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Kriteria Švýcarsko Čl. 12 Uznání Aby byly oficiálně uznány od FTV, musejí regionální organizace cestovního ruchu: zastupovat nejdůležitější hodnoty regionu; sjednotit pod sebe všechny aktivní turistické spolky, které působí v jejich oblasti; převzít reklamu pro nabídky dotyčných turistických spolků; volně disponovat na rovině exekutivy profesionálními strukturami a vhodnými technickými schopnostmi, stejně jako při plnění smlouvy dostačujícími prostředky. www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Kriteria Švýcarsko 3. turistické spolky Čl. 17 Postavení Turistické spolky jsou obecně prospěšné soukromoprávní sdružení. Principielně je turistický spolek činný na úrovni obcí. Může svou činnost rozšířit na více, zpravidla sousedící obce; dotyčné úřady obcí jsou v tomto případě přednostně vyslyšeny. www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Kriteria (2) Obec bude zařazena do kategorie A, B, nebo C pokud jejich současné určující hodnoty překračují nejméně dvě ze tří hraničních hodnot dané kategorie (3) Stanovení hraničních hodnot 1. Pro zařazení do kategorie A a) čtyřnásobek střední hodnoty určujících hodnot b) čtyřnásobek střední hodnoty určujících hodnot c) dvou a půl násobek střední hodnoty určujících hodnot 2. Pro zařazení do kategorie B a) dvounásobek střední hodnoty určujících hodnot b) dvounásobek střední hodnoty určujících hodnot c) střední hodnota určujících hodnot podle §2, odstavce 2, bodu 3 3. Pro zařazení do kategorie C vždy 75 % střední hodnoty určujících hodnot www.econ.muni.cz 1. Mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu, 9. – 10. září 2010, Pavlov Děkuji za pozornost