Erlebenswert echt. oberösterreich.at Strategie v cestovním ruchu 2021 destinace Horní Rakousko Jitka Zikmundová, Oberösterreich Tourismus Kolokvium CR Pavlov 16.9.2021 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Cestovní ruch v roce 2021 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 oberösterreich.at Cestovní ruch celosvětově - propad, nejistota, změny... 1 2019 – celosvětově nárůst o 4% meziročně na 1,5 miliardy přenocování - rekordní rok, v lednu 2020 předpověď UNWTO pro rok 2020 další nárůst o ca 4% 2 2020 – propad cestovního ruchu celosvětově o 74%, tj. úroveň před ca 30-ti lety, v Evropě pokles o ca 70 % 3 2021 – předpovědi expertů dalšího vývoje různorodé: 45% lepší výsledky oproti 2020 a růst, 25% stejnou situaci a 30% horší výsledky 4 Výhledově většina oslovených expertů předpokládá návrat k výsledkům před pandemií ne dříve než v roce 2023, spíše v roce 2024. Tomu odpovídají i scénáře vývoje modelované UNWTO. 5 Jako zásadní podmínku pozitivního vývoje vidí UNWTO vakcinaci a obnovu důvěry lidí v cestování – bezpěčně a bez restrikcí. ZDROJ: WORLD TOURISM BAROMETER JANUARY 2020 WORLD A TOURISM BAROMETER MARCH 2021 INTERNATIONAL TOURIST ARRIVALS = OBERNIGHTVISITORS11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 oberösterreich.at Cestovní ruch celosvětově 2021 - scénáře ZDROJ: WORLD TOURISM BAROMETERNº18 MARCH 2021, HTTPS://WWW.UNWTO.ORG/UNWTO-TOURISM-DASHBOARD 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Cestovní ruch v Rakousku 2019 - 2021 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 oberösterreich.at Cestovní ruch Rakousko Tourismusjahr 2019 - 73% hosté ze zahraničí - „rozjetý vlak“ => výhybka - Overtourism /masový turismus - Nedostatek kvalifikovaných pracovních sil - Nepřátelské nálady místních vůči turistům - Ničení přírody, kuturních hodnot - Masterplan T 3/2019 => politika cestovního ruchu cíl: Rakousko, nejšetrnější (trvale udržitelná) destinace světa „Blaho regionů“ – nové indikátory např. podíl obnovitelné energie na spotřebě energie u hotelů a gastronomie, spokojenost hosta Zdroj: Statistik Austria Pressemeldung 2020G_Kalenderjahr_2019__Hochrechnung_ZusFassung_ÖW11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Cestovní ruch Rakousko Tourismusjahr 2020 Zdroj: Österreich Werbung https://www.austriatourism.com/tourismusforschung/studien-undberichte/statistik-kalenderjahr-2020-und-dezember-2020-hochrechnung/11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Vývoj cestovního ruchu v Horním Rakousku . Příběh úspěchu do 2020 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Cestovní ruch Rakousko - význam a specifika ▪ Image Rakouska: cestovní ruch je vnímán pozitivně celou společností jako významný faktor hospodářství i dobré pověsti a image Rakouska jako pohostinné, bezpečné a čisté země v Evropě. ▪ Regionální rozvoj: Žádné jiné odvětví národního hospodářství není tak hluboce zakořeněno v životě všech regionů v celé zemi. Ve městech, ale i v nejmenších horských údolí přispívá cestovní ruch k rozvoji, prosperitě a kvalitě života. Regiony jsou i díky cestovnímu ruchu atraktivními místy pro život, nedochází k výraznému odlivu obyvatelstva do měst a nevytváří se rozdíly mezi venkovskými oblastmi a městskými centry. ▪ Glocal: Cestovní ruch je odvětví, ve kterém nejčastěji působí KMU = rodiné firmy s dlouholetou tradicí a tvoří základnu regionálních ekonomik se silnými sociálními vazbami a vztahem k místním kulturním tradicícím, hodnotám a životnímu prostředí. Proto také rakouský cestovní ruch dlouhodobě pracuje s trvale udržitelnými rozvojovými koncepty, ochranou kulturního a přírodního dědictví. Cestovní ruch zároveň představuje potenciál pro inovace, investice do infrastruktury i vzdělání a do technologií v regionech a KMU. ▪ 2019: obrat 26 miliard EURO, více než 90.000 podniků, 600.000 pracovních míst, 16 % HDP Zdroj: TOURISMUS UND FREIZEITWIRTSCHAFT IN ZAHLEN Österreichische und internationale Tourismus- und Wirtschaftsdaten, 57. Ausgabe, Juni 2021, WKÖ Tourismus und Freizeit11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 oberösterreich.at Systém cestovního ruchu v Rakousku Role a kompetence Österreich Werbung Spolek ( členové BMLRT */ a WKÖ/Hospodářská komora) Oberösterreich Tourismus (lt. Tourismus-Gesetz) Destinationen (freiwillig, z.B. Salzkammergut, Mühlviertel) Tourismusverbände (lt. Tourismus-Gesetz) Národní úroveň Spolkové země Regiony Lokální úroveň BMLRT Amt der Oö. Landes- Regierung ETC – European Travel Commission UNWTO – UN World Tourism Organisation Mezinárodní úroveň Europäische Kommission WKO Gemeinden 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Österreich Werbung ▪ Obecně prospěšný spolek od 1955/ BMLRT a WKÖ ▪ Poslání: udržení a posilování konkurenceschopnosti Rakouska jako turistické destinace, a to společně s partnery ▪ 3 základní pilíře: značka Urlaub in Österreich/mezinárodní trhy/know-how a partnerská spolupráce ▪ 200 profesionálů, 21 zahraničních zastoupení v 28 zemích ▪ 50 Mio. rozpočet ročně (členské příspěvky a vlastní činnost) Jahresbericht Österreich Werbung 2019 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Restart cestovního ruchu Rakousko - strategie 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 oberösterreich.at Stabilita a struktura Flexibilita a spolupráce, know-how Restart – Strategie „neue Normalität„ 1. Struktura a financování cestovního ruchu – cestovní ruch je chápán jako významné odvětví národního hospodářství, zákony o cestovním ruchu spolkových zemí 2. Strategie silné značky „Urlaub in Österreich„ = kvalita a důvěra 3. Masterplan T 3/2019 => Comeback Plan Juli 2021 1. Monitoring a aktuální informace ÖW Global / Studie a analýzy / Statistické analýzy / Bezpečnostní informace = rychle a jednotně 2. Restart – Kampaně zaměřené specificky pro trhy a cílové skupiny = Sommer und Winter 2021/2022 Offensive 17 Mio. EUR kampaň blízké trhy 3. Podpora cestovnímu ruchu – podnikům v „turistickém lockdown“ a poté = Kurzarbeit, Kompenzace, Mitarbeiterprogramm AMS, překlenovací úvěry s 0% úroky Masterplan T – Masterplan für Tourismus, Bundesministerium für Nachhaltigkeitund Tourismus, 3/19 https://www.austriatourism.com/oew-global/oew-global-aktuelles-und-tourismusausblick/ 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Comeback Plan – opatření 1. Bezpečný návrat k normálnímu životu: cestovní ruch chrání pracovníky a tím i hosty systémem pravidelného testování personálu a možností bezplatného testu pro zahraniční hosty. 2. Svobodné cestování a překračování hranic: iniciace a podpora a uznávání Zeleného evropského cestovatelského pasu (EU Digital Covid Certificate). 3. Vzájemná podpora ve všech fázích krize: podpůrné programy pro podniky v době krize i postkrizový model pro návrat do běžného provozu formou snížené sazby DPH 5% do konce roku 2021, prodloužení programů min. do června 2021 popřípadě déle. 4. Financování snadnější: 90% podniků v cestovním ruchu jsou malé či střední podniky s omezenou možností vlastního kapitálu: investiční pobídky podporující vlastní kapitál zejména v regionech, nové dotační podmínky od roku 2022. 5. Pracovní síla je především člověk: udržení a motivace kvalifikované pracovní síly v oboru: prodloužení Kurzarbeit do konce roku 2021, vzdělávací, rekvalifikační a motivační programy pro udržení a získání pracovníků. 6. Dovolená v Rakousku: reakce na změnu chování návštěvníků (obavy z restrikcí a o bezpečnost) nabídkou a oslovením v první řadě blízkých trhů, prezenci na trzích posílit společnými aktivitami jak Österreich Werbung, tak AUSSENWIRTSCHAFT Austria agentury obchodních zastoupení Hospodářské komory Rakouska (Wirtschaftskammer Österreich ). 7. Pódium je volné pro Vás: do roku 2019 se konalo v Rakousku více než 25.000 kongresových a incentivních akcí ročně, toto odvětví bude mít rozjezd nejpomalejší a jistota plánování pro plánování je zásadní, proto byl schválen program garancí do konce roku 2022. 8. Jako doma: důraz na regiony, jejich produkty, lokální farmáři a výrobci tvoří místní krajinu a hospodářství, strategie Rakousko jako NEJ destinace kulinářského umění z lokálních surovin a výrobků. https://vs-dl-ots.sf.apa.at/apavideoservice/ots/20210709_2_562459_Auf_gehts_BMLRT-8mbs_1_1080.mp4 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 360° Know-how o našich hostech 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Restart cestovního ruchu Rakousko – září 2021 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 oberösterreich.at Předběžné výsledky cestovní ruch Rakousko léto 2021 Statistické údaje Zdroj: Statistik Austria, Land OÖ, Abt. Statistik ▪ Konec „turistického lockdown“ 19. květen 2021 ▪ Květen – červenec 2021: 25,8 Mio. přenocování = +19,5% oproti 2020 a -33,6% oproti 2019 ▪ Červenec 2021: vývoj přenocování ve spolkových zemích rozdílný = Wien, Niederösterreich, Burgenland, Oberösterreich und Steiermark se počet přenocování oproti 2020 zvýšil, v Vorarlberg, Kärnten, Tirol und Salzburger Land počet přenocování klesl / hlavní zdrojové trhy: DE 6,3 Mio. - NL 1 Mio. – CZ 435 T. přenocování ▪ Horní Rakousko červenec 2021: téměř 90% (!) počtu přenocování z 2019 Juli Nächtigungen Ankünfte 2019 1.149.725 403.893 2020 966.543 306.090 vorl. 2021 1.012.885 330.120 Entwicklung 2021 zu 2019 -12% -18% Anteil an 2019 88% 82% 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Trendy/tipy a závěr 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 oberösterreich.at Trendy / Tipy 1 Očkování = světlo na konci tunelu 2 Potřeba cestování = svobody pohybu a odložená spotřeba – lidé „sedí na sbalených kufrech“ 3 Kulantní a flexibilní stornovací podmínky představují jistotu a výhodu = jistota flexibility 4 Individuální cesta autem = máme dostatek parkování a zázemí? 5 Komunikaci zaměřit na aktuální a transparentní informace o situaci v místě = bezpečnost a 360° perspektiva 6 Šancí jsou nové skupiny klientů: 55+ díky užívání technologií jsou více informováni, dovolenou 5+ stráví více klientů ve své zemi nebo v sousedních zemích (ne v daleké exotice) Restart cestovního ruchu (září 2021) 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Závěr ▪ Změna hodnot = nové trendy: jistota vs. flexibilita / kvalita / individuální péče místo masového odbavení / příroda Re-loaded / lokální místo globální (Glocal) ▪ Destinační management a marketing nově – jako řízení a marketing celé lokality = cílem kvalita života pro místní ▪ Technologie a digitalizace? Bezkontaktní Check-in / Chatbots / Data-driven Marketing a Sales / Virtual Reality např. prohlídky objektů / Hybridní konference ... => přesto zůstane člověk středobodem (fyzické potřeby, emoce, cestovnání jako životní styl a hodnota ) ▪ HYBRIDNÍ koncept: Marketing digitální a bezkontaktní / Produkt a Servis analogový, lidský, osobní, emoční ▪ Nové nápady a šance: Technologie Detox Urlaub / Wi-Fi Free UrlaubsZonen / Man made... ▪ Jak se nedostat do stavu v roce 2019? https://www.zukunftsinstitut.de/ 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 https://www.linztourismus.at/freizeit/linz-entdecken/linz-inspiriert/linz-ist-linz/ 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021 Erlebenswert echt. oberösterreich.at Děkuji Grüß Gott v Horním Rakousku jitka.zikmundova@hornirakousko.cz 11. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu: Korona-krize a její dopad na cestovní ruch, 16. - 17. 9. 2021, Pavlov © Zikmundová, 2021