MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Pavlov 14. – 15. 9. 2023 Kolokvium cestovního ruchu ▪ Cestovní ruch v ČR ▪ Vyhodnocení AP 2022-2023 a návrh AP 2024-2025 ▪ Podpora CR ▪ Informace k přípravě tzv. zákona o CR ▪ Novela zákona č. 159/1999 Sb., eTurista Obsah Cestovní ruch v ČR 0 500 000 1 000 000 1 500 000 2 000 000 2 500 000 leden únor březen duben květen červen Hosté v HUZ v ČR 2019 2020 2021 2022 2023 průměr 17-19 0 1 000 000 2 000 000 3 000 000 4 000 000 5 000 000 6 000 000 leden únor březen duben květen červen Přenocování v HUZ v ČR 2019 2020 2021 2022 2023 průměr 17-19 Výkonnost CR za 1. pol. 2023 ▪ Počet hostů v HUZ celkem 9 560 687 (5,3 mi. rezidenti, 4,2 mil. nerezidenti) ▪ Počet přenocování v HUZ celkem 23 746 646 (13,4 mil. rezidenti, 10,3 mil. nerezidenti) ▪ Průměrný počet přenocování 2,5 noci Přínosy CR 2021 ▪ podíl CR na celkovém HDP ČR činil pouze 1,55 % ▪ HPH CR dosáhla 84,8 mld. Kč ▪ Daně generované CR dosáhly 10,16 mld. Kč ▪ v CR bylo zaměstnáno celkem 215,2 tis. osob ▪ Podíl CR na celkové zaměstnanosti dosáhl 4,02 % Vyhodnocení Akčního plánu 2022-2023 Návrh Akčního plánu 2024-2025 Přehled vyhodnocení AP 2022-2023 Vyhodnocení opatření AP 2022-2023 Rozvoj mezioborové, meziresortní, mezinárodní spolupráce při nastavení podmínek pro restart CR aktivity splněny, restart CR Rozvoj systému organizace CR většina aktivit v realizaci, 2 realizovány jiným způsobem, 1 nerealizována Data a podpora rozhodování 3 x v realizaci, 2 x nerealizováno, 1 x realizace pozastavena Lidské zdroje 1 x v realizaci, 2 x nerealizováno Rozvoj nabídky CR 2 x v realizaci, 2 x realizace pozastavena Marketingové aktivity v realizaci Návrh opatření AP 2024-2025 Rozvoj mezioborové, meziresortní, mezinárodní spolupráce při nastavení podmínek pro restart CR ▪ Podpora restartu příjezdového CR Rozvoj systému organizace CR ▪ Vytvoření metodiky k vymezení rolí jednotlivých subjektů v řízení CR ▪ Podpora implementace Strategie ▪ Revize systému organizace CR ▪ Rozvoj systému vícezdrojového financování Data a podpora rozhodování ▪ Vytvoření rámcového plánu výzkumů a šetření Lidské zdroje ▪ Podpora uplatnitelnosti absolventů ▪ Podpora dalšího vzdělávání stávajících pracovníků ve službách CR Rozvoj nabídky CR ▪ Podpora likvidity podnikatelů ▪ Podpora modernizace a budování infrastruktury CR Marketingové aktivity ▪ Rozvoj integrovaného marketingu destinací ▪ Podpora zvýšení poptávky po službách CR Podpora cestovního ruchu Podpora CR ze státního rozpočtu MMR ▪ NPPCRR výzvy ▪ Marketing 2021: 07. 07. – 17. 09. 2021, alokace 60 mil. Kč, ▪ Rozvoj 22: 01. 10. 2021 – 17. 12. 2021, alokace 200 mil. Kč, ▪ Marketing 2023: 30. 11. 2022 – 13. 01. 2023, alokace 56 mil. Kč ▪ Rozvoj 2023: 30. 11. 2022 – 13. 01. 2023, alokace 84 mil. Kč ▪ Podpora NNO výzvy ▪ NNO 22 – podpořeny celkem 3 projekty, celková navržená dotace 9,4 mil. Kč ▪ NNO 23 – podpořeno celkem 7 projektů, celková navržená dotace 14,4 mil. Kč ▪ Podpora návštěvnosti destinace České Švýcarsko ▪ zvýhodněné vouchery na pobyty v mimosezónním období (sleva ve výši 300 Kč na osobu a noc), alokace výzvy 5 mil. Kč ▪ Probíhala příprava nových národních programů podpory CR (nástupci NPPCRR) ▪ Podpora veřejné infrastruktury CR 2023+ ▪ Podpora destinačního managementu a marketingu CR 2023+ Podpora CR z programů INTERREG Bavorsko – Česko Priorita 4: Kultura a udržitelný cestovní ruch alokace přes 30 mil. EUR cca 33 % celkové alokace programu Rakousko – Česko Priorita 3: Vzdělávání, kultura a cestovní ruch alokace na CR a kulturu přes 26 mil. EUR cca 30 % celkové alokace programu Slovensko – Česko Priorita 2: Kultura a cestovní ruch alokace 43 mil. EUR cca 50 % celkové alokace programu Sasko – Česko Priorita 3: Vzdělávání, kultura a cestovní ruch alokace na CR a kulturu přes 36 mil. EUR cca 25 % celkové alokace programu Česko – Polsko Priorita 2: Cestovní ruch alokace přes 66 mil. EUR cca 40 % celkové alokace programu Úprava nastavení podpory CR z IROP Výzvy IROP č. 81 a 82 Cestovní ruch ▪ vyhlášení výzev na jaře 2024 ▪ snížení podpory z EU v MRR 60 %, v PR 45 %; ▪ snížení podpory ze SR v MRR 0 %, v PR max. 5 %; ▪ dotace (EU+SR) v MRR 60 %, v PR 50 %; ▪ 1 projekt na žadatele; ▪ vyhlášení výzev jen pro území pro HSOÚ dle SRR 21+ ▪ pravomocné stavební povolení při předložení žádosti / vydaný souhlas s ohlášeným stavebním řízením Výzvy IROP ▪ CLLD – 86. výzva 24.8.23 – 31.12.27 ▪ ITI – 90. výzva 15.8.23 – 31.12.27 ▪ Dne 6.4.2023 vydáno avízo 81. (MRR) a 82. (PR) výzvy v rámci cíle SC 4.4. v oblasti CR Vymezení regionů pro IROP Hospodářsky a sociálně ohrožená území Méně rozvinuté regiony: ▪ Ústecký, Karlovarský, Moravskoslezský, Královéhradecký, Pardubický, Zlínský a Olomoucký kraj Přechodové regiony: ▪ Středočeský, Plzeňský, Jihočeský, Jihomoravský kraj a Kraj Vysočina Informace k přípravě tzv. zákona o CR Postup přípravy tzv. zákona o CR ▪ Na základě programového prohlášení vlády ČR proběhla v první polovině roku 2023 řada jednání s resorty MV a MF a územními partnery – prověřován rozsah a zaměření zákona o CR ▪ Od srpna 2023 pravidelná jednání interní pracovní skupiny MMR k přípravě zákona - standardní proces analýzy dopadů regulace RIA vymezení problému, nedostatky současného stavu a návrh variant řešení. Hlavním zpracovatelem RIA byl Analytický útvar při Úřadu vlády ČR, úzká spolupráce PS. ▪ Na základě výstupů úvodních jednání a vyhodnocení problémů rozvoje CR rozhodnuto zúžit zaměření zákona o CR ▪ V rámci analýzy RIA byly posuzovány různé varianty nastavení od dobrovolného po povinné, včetně kombinace (viz Závěrečná zpráva RIA). V červnu 2023 ZZ RIA zveřejněna na webu MMR. K tématu proběhly 3 kulaté stoly za účasti aktérů CR, poslední dne 6. 9. 2023. ▪ ZZ RIA: I nadále přetrvávají překážky zavedení legislativní úpravy systému řízení a financování CR. Doporučení pokračovat v nelegislativní úpravě systému řízení CR a financování podpory DMO prostřednictvím programů. ▪ doporučuje systém organizací destinačního managementu (DMO) pro jeho ekonomické, koordinační, vzdělávací i monitorovací přínosy využívat, financovat a rozvíjet, ▪ doporučuje do činností i řízení DMO výrazně zapojit podnikatelskou sféru, ▪ doporučuje nastavit motivační systém vztahů mezi úrovněmi DMO a kvalitní hodnocení práce DMO, ▪ doporučuje pro nastavení systému využít nelegislativní cestu (víceleté dotační financování, certifikace a hodnocení DMO) ▪ doporučuje zajistit dostatečné personální kapacity, aby se mohl celý systém podpory destinačního managementu efektivně spravovat, hodnotit a inovovat. Hlavní závěry ZZ RIA Srovnání 2018 2019 2020 2021 2022 Změna Produkce celkem (v mil. Kč) 12 275 373 12 816 502 12 285 039 13 538 020 105,63 Produkce CR (v mil. Kč) 339 764 354 251 181 182 206 586 58,32 HPH celkem (v mil. Kč) 4 880 144 5 236 959 5 201 948 5 557 303 106,12 HPH CR (v mil. Kč) 135 075 144 751 76 719 84 803 58,59 Daně mínus dotace (v mil. Kč) 534 646 558 609 512 952 557 869 99,87 Daně CR (v mil. Kč) 20 840 21 803 9 079 10 155 46,58 Zaměstnaní celkem 5 417 110 5 430 344 5 337 203 5 357 691 98,66 Zaměstnaní v CR 238 337 239 506 220 663 215 233 89,87 Spotřeba vnitřní CR (v mil. Kč) 297 868 308 242 136 486 155 153 50,33 THFK celkem (v mil. Kč) 993 265 1 085 893 1 045 967 96,32 THFK v CR (v mil. Kč) 42 710 46 693 44 977 96,32 Hosté v HUZ celkem 21 247 150 21 998 366 10 836 444 11 383 601 19 424 164 88,30 Přenocování v HUZ celkem 55 513 922 57 024 767 31 382 494 31 924 242 50 599 312 88,73 Podpora z MMR 726 594 400 718 146 542 669 173 362 93,18 Podprora SR MMR, SFDI, MK, MZe 1 788 559 220 1 837 235 651 2 060 329 702 112,14 Podpora CR z krajů 2 527 110 419 2 576 067 440 3 094 856 102 120,14 2022/2019 2021/2019 2020/2019 Novela zákona č. 159/1999 Sb. eTurista STR - krátkodobé ubytování Cíle novely dílčí úpravy (odstranění nepřesností, snížení administrativní zátěže) adaptace nově připravovaného nařízení EU o shromažďování a sdílení údajů týkajících se služeb v oblasti krátkodobých pronájmů ubytování (STR) vznik registru ubytovacích zařízení a jednotek krátkodobého ubytování (tzv. eTurista) ▪ Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 692/2011 ze dne 6. července 2011 o evropské statistice cestovního ruchu a o zrušení směrnice Rady 95/57/ES Text s významem pro EHP ▪ Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) ▪ Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (ve znění zákona č. 252/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích) ▪ Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů ▪ Zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, respektive vyhlášky o Programu statistických zjišťování na rok XX Proč sledovat informace o CR? Vymezení ubytovacího zařízení § 9e V tomto zákoně se rozumí a) ubytovacím zařízením místo, ve kterém je poskytováno ubytování podnikatelským způsobem, nejedná-li se o jednotku krátkodobého ubytování podle přímo použitelného předpisu Evropské unie19), b) registračním číslem jedinečný identifikační kód, který identifikuje ubytovací zařízení a jednotku krátkodobého ubytování, c) ubytovatelem osoba, která ▪ poskytuje ubytování podnikatelským způsobem nebo ▪ je hostitelem podle přímo použitelného předpisu Evropské unie19). Vymezení registru ▪ Registr ubytovacích zařízení, jednotek krátkodobého ubytování a ubytovaných osob … ▪ Registr je jednotným digitálním kontaktním místem pro příjem a předávání údajů týkajících se služeb v oblasti krátkodobého ubytování podle přímo použitelného předpisu Evropské unie19). ▪ Ministerstvo je národním koordinátorem podle přímo použitelného předpisu Evropské unie19). ▪ Ubytovatel prostřednictvím registru rovněž plní a) povinnosti podle přímo použitelného předpisu Evropské unie19), b) evidenční povinnost podle zákona o místních poplatcích, c) povinnosti zpravodajské jednotky podle zákona o státní statistické službě, d) povinnost oznámit ubytování cizince podle zákona o pobytu cizinců na území České republiky. ▪ Ubytovatel prostřednictvím registru rovněž může plnit povinnost oznamovat zahájení a ukončení provozování živnosti v provozovně podle živnostenského zákona. Přístup do registru ▪ ubytovatel, ▪ ministerstvo, ▪ správce daně, ▪ Finanční analytický úřad, ▪ ředitelství služby cizinecké policie a odbory cizinecké policie, ▪ Český statistický úřad, ▪ obecní živnostenský úřad, ▪ obec. ❑ Ostatní (např. CzechTourism) přes OpenData. Info o provozovatelích ŽZ (§ 17) ZoMP (§14a) Zákon o pobytu cizinců (aplikace Ubyport ) Měsíční / čtvrtletí dotazník o hostech v hromadných ubytovacích zařízeních ▪ název provozovatele ▪ IČO provozovatele ▪ adresa provozovny ▪ datum zahájení / ukončení provozování živnosti v provozovně ▪ identifikace ubytovatele (jméno, adresa / sídlo, oprávněné osoby) ▪ čísla všech využívaných bankovních účtů souvisejících s podnikáním ▪ údaje rozhodné pro stanovení poplatku. ▪ Formát, ▪ Identifikátor ubytovacího zařízení, ▪ Zkratka a Název ubytovacího zařízení a číslo bytu (pokud se uvádí), ▪ Kontakt, ▪ Adresa ubytovacího zařízení ▪ PAGINA ▪ IČO provozovatele ▪ Adresa provozovatele ▪ Info o zpracovateli dotazníku ▪ název a adresa UZ ▪ kategorie HUZ ▪ sezóna UZ ▪ aktivita UZ ▪ počet příjezdů a přenocování ▪ kapacita UZ ▪ konference / kongresy nad 50 účastníků Povinnosti provozovatelů Zákon o místních poplatcích Zákon o pobytu cizinců Zákon o statistických zjišťování ▪ Povinnost vést ubytovací knihu ▪ Povinnost vést domovní knihu ▪ Povinnost vykazovat měsíční / čtvrtletí dotazník o návštěvnosti HUZ ▪ Vykazují se všechny ubytované osoby včetně osvobozených od platby poplatku ▪ Nevykazují se cizinci mladší 15 let a členové zastupitelského úřadu cizího státu a … ▪ Vykazují se všechny ubytované osoby Informace o návštěvnících ZoMP (§3g) Zákon o pobytu cizinců (aplikace Ubyport) Měsíční / čtvrtletní dotazník o hostech v hromadných ubytovacích zařízeních a) den počátku a den konce pobytu, b) jméno, popřípadě jména, příjmení a adresa místa přihlášení nebo obdobného místa v zahraničí, c) datum narození, d) číslo a druh průkazu totožnosti, e) výše vybraného poplatku, nebo důvod osvobození od poplatku. ▪ Počátek a konec pobytu ▪ Ubytovatel a adresa pobytu v ČR ▪ Jméno. Příjmení. ▪ Podpis přihlašovacího tiskopisu. ▪ Datum narození ▪ Trvalé bydliště v zahraničí ▪ Státní občanství ▪ Číslo a druh cestovního dokladu. Číslo víza ▪ Účel pobytu ▪ Počet příjezdů a přenocování hostů (v osobách) - počet hostů a počet přenocování celkem za sledované období; země původu návštěvníka (výčet 56 zemí) Kapacity a čisté vytížení lůžek ➢ Potřeba rozšířit o apartmánový hotel a apartmánový komplex (viz ČSN) ➢ Potřeba vytvoření obdobné tabulky pro IUZ – podmínkou je ukotvení definice a vymezení IUZ (vyhláška k eTuristovi / ČSN / nastavení eTuristy / jinak) Návštěvnost celkem a dle zemí Počet turistů (v mil.) PCR DCR Celkem TSA 14, 6 32,2 46,9 HUZ 10,8 11,1 21,9 Odhad IUZ 3,7 21,1 24,9 Experimentální statistiky: 9,4 mil. přenocování přes on-line platformy v 2019 Co projekt e-Turista změní? umožní plnění všech povinností z jednoho místa online data o ubytovaných budou zadávány jen jednou nahradí několik úkonů, které nyní musí ubytovatel realizovat zadaná data systém „rozešle“ příslušným úřadům v rozsahu stanoveném právními předpisy vznikne přehled poskytovatelů ubytování agregovaná data o návštěvnosti destinací budou v reálném čase a v přehledné formě k dispozici všem data budou k dispozici i za segment individuálních ubytovacích zařízení (včetně ubytovacích platforem) ▪ Proběhlo MPŘ (3. 8. – 31. 8. 2023) zapracování obdržených připomínek ▪ Spolupráce s NAKIT ▪ Příprava veřejné zakázky na technickou specifikaci Aktuální stav zpracování systému eTurista Závěr prezentace a diskuse Děkuji za Vaši pozornost. Hezký zbytek dne. Odbor cestovního ruchu MMR www.mmr.cz