Cestovní ruch v Rakousku, řízení a strategie destinace Horní Rakousko /principy a projekty Jitka Zikmundová, Oberösterreich Tourismus Přednáška Kolokvium Pavlov 22.9.2023 Erlebenswert echt. oberösterreich.at Cestovní ruch v roce 2022/2023 Cestovní ruch celosvětově - květen 2023 na cestě k hodnotám před pandemií. 2019 - celosvětově nárůst o 4% meziročně na 1,5 miliardy přenocování - rekordní rok, v lednu 2020 předpověď UNWTO pro rok 2020 další nárůst o ca 4% ! 2020 - propad cestovního ruchu celosvětově o 74%, tj. úroveň před ca 30-ti lety, v Evropě pokles o ca 70 % i 2022 - celosvětově v září 2022 velmi silné oživení až na 60% roku 2019, nejsilnější měsíc červenec 2022, nejlepší výsledky dosahují regiony Evropa a Střední Východ, v období leden -čevenec 2022 dosáhly až 76% roku 2019. Stále optimismus přestože: válka na Ukrajině, inflace, energetická krize ... I- 2023 - v prvním čtvrtletí dosažení 80% výsledků roku 2019, nejlépe si vedou regiony Střední Východ a Evropa, očekává se výrazné oživení regionu Asie, díky ukončení restrikcí v Číně. UNWTO World Tourism Organization tion ZDROJ: WORLD TOURISM BAROMETER WWW.E-UNWTO.ORG/LOI/WTOBAROMETERENG INTERNATIONAL TOURIST ARRIVALS = OBERNIGHT VISITORS oberösterreich.at 2020 2021 2022* ! 2023* International tourist arrivals, 2020-2022 and Scenarios for 2023 (monthly % change over 2019) 2022 2023* > OCX! > U . C XI < W O 2 Q 2 < 5 5 < s W O z q:-> u_ 5„< 5->^ '7 -71 -58-57 -57_5\/57 -90-89-90 -86_85r86.87-85-86 -34% Annual change (over 2019) 2023change (over 2019) > —— Scenario 1: -5% Scenario 2: -20% Actual data* Source: UNWTO (May 2023). Scenarios first published in the January 2023 World Tourism Barometer. * Actual data for 2022 and 2023 is preliminary and based on estimates for destinations which have not yet reported results. Cestovní ruch v Rakousku 2019 - 2022 Restart a comeback Cestovní ruch Rakousko Tourismusjahr 2019 Die jährlichen Zuwächse setzen sich auch 2019 wieder fort. Insgesamt liegt das Nächtigungsaufkommen nun bei 152,6 Mio. Nächtigungen 1975 - 2019 149,8152,6 .„„ n10cn131,0132,6131,9135'2 _ ■ 11B7 123.6, ._. 119,124.9126.0 _ 118J112 6 1171113,7119'2 - ■ iimiiiiiiiillll 1975198019851990 1995200020052010201120122013201420152016201720182019 Zdroj: Statistik Austria Pressemeldung 2020G_Kalenderjahr_2019_Hochrechnung_ZusFassung_ÖW 73% hosté ze zahraničí „rozjetý vlak" => výhybka Overtourism /masový turismus Nedostatek kvalifikovaných pracovních sil Nepřátelské nálady místních vůči turistům Ničení přírody, kuturních hodnot Masterplan T 3/2019 => politika cestovního ruchu cíl: Rakousko, nejšetrnější (trvale udržitelná) destinace světa „Blaho regionů" - nové indikátory např. podíl obnovitelné energie na spotřebě energie u hotelů a gastronomie, spokojenost hosta oberôsterreich.at Urlaub in Österreich Vývoj cestovního ruchu dle přenocování v Rakousku do 2022 RE-start 2022: Podle počtu přenocování -10,3% před pandemií v roce 2019 (152,71 Mio. vs. 136,91 Mio.) / 163 EUR osoba a den ÓW Tourismusforschung Statistik - Dashboard Markt auswählen Alle v Mehrfachauswahl: STRG+ Nächtigungen pro Jahr Bundesland wählen: Alle Jahre wählen: Mehrfachauswahl Nächtigungsveränderung zu Vorjahr in % Quelle: Statistik Austria Österreich Werbung = Navigation Aktuelle Entwicklung Hotelsuchen Holelsuchen Herkunftsregion Aktuell gesuchte Oie Buchungsentwicklung Prognose Hotelauslastung E-ť. ■ C-: r u;:e Tourismuseinnahmen Nachtlgungsubersicht Nächtigungsentwicklung Jahre Nächtigungsentwlcklung Sai&onen Nächtigungsverteilung Monate Bundeslandervergleich Nächtigungen Jahre Bundesländervergleich Nachtigungen Monate Herkunftsländervergleich Nächtigungen Jahre Nachtigungen Ranking Tourismusr&gionen Nachtigungen Ranking Länder nach Regionen Entwicklung Nachtigungen nach Regionen Regionsentwicklung Nächtigungen nach HKL Nächtigungen in Tourisrriusgerneinden Nächtigungen in Tourismusgemeinden HKL Nachtigungen in Tourismusgeineinden Karte ZDROJiWWW.AUSTRIATOURISMXOM Urlaub in Vývoj cestovního ruchu dle přenocování v Rakousku 5-7/ 2023 Österreich Comeback 2023: 39,5 Mio. přenocování je + 1,7% před pandemií v roce 2019 - lehká převaha domácí hosté zahraniční hosté ze sousedních zemí a Izrael (Indie, arabské země) Mai bis Juli 2023 Absolute Zahlen in 1.000 Vergleich zu 2019 Ankünfte +7- in % +/- absolut Nächtigungen +/- in % +/- absolut Gesamt 12.859,0 0.6 80,5 39.500,6 1,7 670,8 I nländer 4.293,6 123,0 11.962,4 3,0 352,9 Ausländer 8.565,4 -0,5 -42,5 27.538,2 1,2 317,9 ZDROJ:WWW.AUSTRIATOURISM.COM/TOURISMUSFORSCHUNG/TOURISMUSFORSCHUNG/STATISTIK-DASHBOARD/ Systém cestovního ruchu v Rakousku Role a kompetence Europäische Kommission B M AW Amt der Oö. Landesregierung Gemeinden NWTO - UN World Tourism Organisation ETC - European Travel Commission Österreich Werbung Spolek ( členové BMAW */ a WKO/Hospodářská I komora) Oberösterreich Tourismus (lt. Tourismus-Gesetz) Tourismusverbände (lt. Tourismus-Gesetz) Mezinárodní úroveň Národní úroveň Spolkové země Regiony Lokální úroveň Strategické řízení destinace Rakousko Österreich Werbung Österreich Werbung • Obecně prospěšný spolek od roku 1955 / Bundesministerium für Arbeit und Wirtschaft (BMAW) a Hospodářská kommora WKÖ • 200 profesionálů, 27 zahraničních zastoupení v 35 zemích (8 společně s Aussenwirtschaft Austria) • Rozpočet v roce 2022 65 Mio. EUR ročně nejvyšší všech dob, 18 Mio. Mimořádný příspěvek vlády (členské příspěvky a vlastní činnost) • Seit 1955 lautet die unveränderte Vereinsaufgabe, das Urlaubsland Österreich zu bewerben. Zentrales Anliegen der Österreich Werbung ist es dabei, gemeinsam mit allen österreichischen Tourismuspartnern für den Erhalt bzw. Ausbau der Wettbewerbsfähigkeit des Tourismuslandes Österreich zu sorgen „Wir begeistern weltweit für „Österreich" . Zdroje: Jahresbericht Österreich Werbung 2022 Comeback cestovního ruchu Rakousko - strategie Udržitelná a šetrná destinace Strategické dokumenty destinace Rakousko Urlaub in Österreich • Od 2019 / Akční plán 2023 - 2024 • Auf dem Weg zu der nachhaltigsten Destination der Welt • Politika cestovního ruchu cíl: Rakousko, nejšetrnější (trvale udržitelná) destinace světa „Blaho regionů" - nové indikátory např. podíl obnovitelné energie na spotřebě energie u hotelů a gastronomie, spokojenost hosta Zdroje: https://www.bmaw.gv.at/Themen/Tourismus/plan-t.html Urlaub in Udržitelnost destinace Rakousko Österreich Udržitelnost destinace Rakousko - strategie Auf dem Weg zu der nachhaltigsten Destination der Welt • Politika cestovního ruchu cíl: Rakousko, nejšetrnější (trvale udržitelná) destinace světa „Blaho regionů" - nové indikátory např. podíl obnovitelné energie na spotřebě energie u hotelů a gastronomie, spokojenost hosta • 3 pilíře - 9 opatření od 2019 / Akční plán 2023 - 2024 S Posílení povědomí cestovního ruchu jako sebevědomé a silné branže S Spolupráce je klíč k úspěchu S Digitalizace S Cestovní ruch jako hospodářský faktor destinací S Vzdělání a péče o pracovní síly S Destinace jako životní prostor S Regionální přidaná hodnota S Atraktivní marketing S Stabilní a flexibilní financování obemsterreichat Zdroj : https://www.bmaw.gv.at/Themen/Tourismus/plan-t.ritml ^ Österreich Urlaub in Strategie OW2026 Werbung Österreich Strategický dokument destinační společnosti Österreich Werbung • vychází z Plan T Masterplan für Tourismus, reaguje na situaci po pandemii a ukazuje budoucnost a pozici destinační společnosti • smart cíle 2026 (nulové měření 2021) Unsere strategischen Ziele bis 2026 S Komunikce: posílení značky Urlaub in Österreich 5% Brand Power Index S Kooperace: zvýšení spokojenosti partnerů 10% Spokojenost partnerů S Inovace: zvýšení digitálních a „zelených" kompetencí 25% Digitální a „zelená"zralost S Organizace: flexibilní, zodpovědný zaměstnavatel 10% Commitment Index spolupracovníků \ Im Rahmen der Strategie ÖW2026 hat sich die Österreich Werburg Ziele ii ihren strategischen Nutzenfeldem gesetzt. Rahmer für die Ziel-erreichung ist der zentrale Unterriehmenszwec k: „Wirstiften Nutzen für die Branche." > Hodnoty indikátorů v roce 2022 v plus Zdroj::ÖW Jahresbericht 2022 S£ Urlaub in Strategie udržitelnosti cestovního ruchu v Rakousku Österreich Strategický dokument pro konkurenceschopnost a udržitelné budoucnosti Nachhaltigkeit ist bereits ein relevanter Aspekt in der Reiseentscheidung 12 19 14 Ifl Österreich Jeu^ch and Schwee Niederlande Großbritannien Tschechien Nachhaitigkeit spielt keine Rolle bei der Reiseentscheidung Nachhaltigkeit hat eher keine Bedeutung Nachhaltigkeit ist einer von mehreren Aspekten bei der Reiseentscheidung Nachhaltigkeit ist ausschlaggebend bei der Reiseentscheidung Die Studie Winterpotenziale 2022/23 von ÖW7 NIT hat die Relevanz von Nachhaltigkeit für die Reiseentscheidung abgefragt. Für knapp die Hälfte der Menschen, die angeben, eine Reise zu planen, spielt Nachhaltigkeit eine Rolle. Quelle: Österreich Werbung/NIT Zdroj::ÖW Jahresbericht 2022 Strategie udržitelnosti cestovního ruchu v Rakousku Strategický dokument pro konkurenceschopnost a udržitelné budoucnosti Sustainable Travel Index 1. Schweden 2. Slowakei 3 Finnland 4. Österreich 5. Estland 6. Frankreich 7. Lettland 3. Island 9. Slowenien 10. Norwegen 11. Schweiz 12. Dänemark 13. Litauen 14. Kroatien 15. Deutschland Euromonitor sieht Osterreich auf Rang 4 in seinem Index für nachhaltige Destinationen. Positiv erwähnt werden die Leistungen in sozialer Nachhaltigkeit und nachhaltiger Mobilität. Aufholpotenzial sieht Euromonitor im Bereich der nachhaltigen Beherbergung in Österreich. Řízení a strategie cestovní ruch Horní Rakousko Principy/projekty Spolková země Horní Rakousko / Oberösterreich • Sousední spolková země s Českou republikou • 1,4 milionů obyvatel = 3. největší spolková země -nárůst obyvatel • 12.000 qm plochy = 4. největší spolková země • 41.100 EUR HDP/obyvatele = nad průměrem EU (Rakousko 4./CZ 27.906 EUR)* • Nejvyšší hora 2.995 m. n m. Hoher Dachstein "S *https://de.štatista xom/statistik/daten/studie/188766/umfrage/bruttoinlandsprodukt-bip-pro-kopf-in-den-eu- ZDROJ: JAHRESBERICHT OÖ TOURISMUS Vývoj cestovního ruchu v Horním Rakousku do 2022 Příběh úspěchu do 2020 / počty přenocování 8,5 vs. 7,5 Mio. ca -12% a příjezdů celkově Tourismusjahre2012 bis 2022 10-Jahres-Entwicklung 2012 bis 2022 Náchtigungen + 4,8% + 4,6% 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Systém řízení cestovního ruchu v Horním Rakousku Přehled a partneři Amt der Oö. Landesregierung Österreich Werbung A (podle O irösten Oberösterreich öurismus dle OÖ Tourismusge Destinationen (dobrovolné, zpravidla marketingové, projektové aktivity z.B. ARGE Salzkammergut) Národní úroveň Spolková země Regiony Strategické dokumenty destinace Horní Rakousko § Landesgesetz zur Förderung des Tourismus in Oberösterreich (Oö. Tourismusgesetz 2018) www.land-oberoesterreich.gv.at/27351 www.oberoesterreich-tourismus.at ndes - Tourismustrategie 2030 Strategický dokument dle Oö. Tourismusgesetz 2018 a dál - vytvoření společné strategie rozvoje cestovního ruchu v Horním Rakousku a základ pro systém řízení cestovního ruchu a výchozí strategie regionů Tvorba a konzultace: OÖ Landesregierung / Schválení: OÖ Landesregierung / lx 3 roky zpráva a evaluace Naplňování: Oberösterreich Tourismus GmbH (OÖT) - Turistická sdružení (Tourismusverbände) - Podniky a firmy - Wirtschaftskammer (členství v hospodářské komoře v Rakousku povinné)... Proces tvorby v roce 2023, schválení listopad 2023, naplňování od 1.1.2024 za aktivní účasti odborné veřejnosti, WKOÖ, politiky, obyvatel, Next Generation - moderace odborná firma • Vize: Horní Rakousko je překvapivě pravé (ryzí) - odvážné, lidské, originální, otevřené / Oberósterreich ECHT Hodnoty: Turismus pro kvalitní, udržitelný životní prostor Horní Rakousko überraschend Cíle: tržní, ekonomické, sociální, ekologické, inovace Dimension, Vision & Ziele 9 ZIELE-SET Bekenntnis zu einer qualitativen Wachstums- & Vorwärtsstrategie in der Tourismus- und Freizeitwirtschaft! Nachhaltige Entwicklung Marktziele als Haltung & Selbstverständnis umfasst... Ökonomische Ziele Soziale Ziele Ökologische Ziele Smartness & Innovationsziele Markt- und Marken-Positionierung Wertschöpfung Mitarbeiterinnen & Tourismusakzeptanz regionales & betriebliches ökologisches Engagement Innovationskraft / datengetriebene, vernetzte digitale Lösungen conos oberösterreich.at Zákon na podporu CR v Horním Rakousku - novela § Landesgesetz zur Forderung des Tourismus in Oberosterreich (Oô. Tourismusgesetz 2018) od 1.2.2018* Cíl: vytvoření podmínek pro podporu a rozvoj cestovního ruchu v Horním Rakousku • Systém řízení cestovního ruchu: role a poslání zemské turistické organizace OÔT, struktura turistických sdružení=> nově další optimalizace počtu turistických sdružení a možnost vytváření projektových struktur, změny složení grémií • Financování řízení cestovního ruchu a systém výběru a správy tzv. Tourismusbeitrag („turistický příspěvek) a Tourimusabgabe (místní poplatek) T-Abgabe 2 EUR ve všech obcích a paušál z víkendových bytů => nově min. 2,80 EUR a více vč indexace T-Beitrag - firmy a podnikatelé, % z obratu, klíčem je kategorie obce A-D a zařazení podniku do příspěvkové skupiny 1 -7 => nově změny v kategoriích obcí, ne D => nově zavedení tzv. Fondu udržitelného turismu a inovací • planost novely od 1.1.2024 * první zákon z roku 1950 Udržitelnost destinace Horní Rakousko Chápání destinace jako životní/víceúčelový prostor Udržitelnost destinace Horní Rakousko Udržitelnost jako zásadní téma strategie od 2024 - konkrétní projekty a počiny • Mobilita - spolupráce s ÔBB, výhodné nabídky příjezdu s ÔBB Nightjet, v roce 2024 nové přímé IC spoje Linz -Bad Ischl, v regionu Pyhrn-Priel Aktive Crad od 1 nci inkl. regionálni doprava • Regionálni suroviny a bio kvalita - Hotel Nationalpark Resort Dilly ve Windischgarsten nakupuje 80% surovin u dodavatelů v okruhu 100 km • Území s vysokým stupněm ochrany - 26 CHKO© na 100.000 ha plochy, Národní park Kalkalpen s bukovými pralesy jako přírodní dědictví UNESCO, 76 jezer Salzkammergut s kvalitou pitné vody • První STAR PARK v Rakousku - oblast Traunsee - Attersee v Salzkammergut jako oblast bez světelného znečištění, ideální pro pozorování noční oblohy - koncepty modernizace světelných těles, redukce nočního osvětelení... • Kulinarik putování - gastronomie z lokálních surovin, lokální recepty, rodinné podniky na trase Bio-Entdeckertour regionem Múhlviertel, 4 dny na kole s dopravou zavazadel a návštěvou lokálních producentů • a další četné projekty podporující Horní Rakousko jako udržitelnou destinaci Zdroj : Presse „Nachhaltigkeit" am 19.04.2023 Oberôsterreich Tourismus Udržitelnost destinace Horní Rakousko Šetrnost k přírodním zdrojům - voda https://wwwJinkedin.eom/feed/update/urn:li:activity:7041065702 958489601 Hotel AVIVA Bóhmerwald - podzemní cisterna na sběr dešťové vody ze střechy parkovací plochy inkl. solární panely = hotelová prádelna bude využívat dešťovou vodu a solární energii Christian Grünbart • 'st !■ Miteigentümer Hotel AVIVA*"**s make friends ^■O 1mo • Edited • Regenwasser von der neuen Parkplatzüberdachung mit 440 kwp PV Anlage für die Nutzung der hoteleigenen Wäscherei! Die Hotelwäsche wird dann meist mit Sonnenstrom und Regenwasser gewaschen .. & #oehv #eetg #umweltschutz #wassersparen #savewater #energiesparen #energiewende #energieeffizienz #muehlviertel #hotel #aviva See translation START OBER UNS OFFENE STELLEN MITARBEITERSUCHE WEITERBILDUNG KONTAKT OFFENE STELLEN Sommerpraktikum 2023 im Salzkammergul Your Austrian I Ionie Du hast Lust auf ein Praktikum abseits von Service und Küche aber dennoch mit deinem Know-How aus diesen Bereichen, dann hist du in unserem Team genau richtig. Wir suchen DICH und bieten ein spannendes ; Monats-Praktikum an. Závěr Ohlédnutí / Trendy Základní principy řízení a strategie destinace „konceptu destination governance'' Strategická pozke/USPs Produkty/ marketing MlS/know-how T-Masterplan Ôsterreich / Tourismusstrategie 00 2022 struktury řízení a hierarchie OW/OÔT/TVs vyjasněné kompetence = úkoly a zodpovědnost naplňování strategie OO/lokální management koordinace = provázanost a zpětná vazba platforma O10/OÔ20 r Společenská dohoda - právní ukotvení - financování = Tourismusgesetz Ohlédnutí/Trendy Krize pandemie nastartovala a urychlila změny: generační = předání zejména rodinných KMU mladé generaci žen majitelek, ředitelek a řídící pozice = ochota a odvaha k inovacím = investice Pozitivní očekávání podnikatelů přes válku na Ukrajině, energtickou krizi, inflaci = jediná jistota a faktor úspě použití různých scénářů Změna chování hostů a jejich požadavky = přes všemožné krize cestovní ruch roste, prognóza růstu segmentu 4-5 hvězd kategorií neboť hosté jsou nároční na kvalitu a servis, flexibilita, bezpečnost hrají roli při plánování dovolené, udržitelnost bude důležité téma, hosté jsou vnímavější a kritičtější k enviromentálním praktikám, smysluplná dovolená místo zážitková Best Ager = hosté stárnou (ženy), požadavek a šance aktivní pobyty s vrstevníky, zdravé pobyty nejen fyzicky, ale i psychicky = příroda, hory nejsou jen hřištěm, ale i meditačním prostředím New Ager = new work GEN ALFA, neptá se co musím dělat, ale co chci dělat a podle toho hledá uplatnění = konkurenční výhoda pro zaměstnavatele Klima = horká léta z jihu na sever, do hor / teplé zimy vs lyžování = jak využívat a chránit hory a místa strategie „degrowth" Turismus a Destinační management nově (imploze) = řízení? a marketing celé lokality = cílem kvalita života Technologie a digitalizace = Bezkontaktní Check-in / Chatbots / Data-driven Marketing a Sales / Virtual Reality např. prohlídky objektů / Hybridní konference.... Jak se nedostat do stavu v roce 2019? https://www.zukunftsinstitut.de/ Hier ist ein Selbstbildnis von ChatGPT. wenn man« bittet, sich selbst darzustellen... Šance nebo hrozba? AI Sweet dreams j£ Trjn;Ij;e Wet mm má {ANNES KEPLER IVERSITÄT LINZ Zdroj: J KL Děkuji Grüß Gott v Horním Rakousku hornirakousko.cz jitka.zikmundova@hornirakousko.cz Jitka Zikmundova