Okruhy ke státním závěrečným zkouškám v akademickém roce 2017/2018 Obor: Regionální rozvoj a cestovní ruch (bakalářské kombinované a prezenční studium) Regionální rozvoj 1. Ekonomická úroveň regionů (HDP, sektorová a odvětvová struktura, nezaměstnanost, životní úroveň) a metody jejího hodnocení. Význam hodnocení ekonomické úrovně. 2. Přístupy k lokalizaci ekonomických procesů, lokalizační teorie v zemědělství a průmyslu, všeobecné lokalizační teorie. 3. Regionální růstové a rozvojové teorie. Neoklasická teorie růstu. Teorie polarizovaného rozvoje. Teorie exportní báze. 4. Pojetí a význam regionální politiky. Regionální politika v ČR a její vývoj, principy a nástroje, problémové regiony v ČR. 5. Strategie regionální rozvoje ČR. Analýza SWOT. Regionální rozvojové programy. 6. Společné politiky EU – obchodní, zemědělská, dopravní politika. 7. Principy a nástroje regionální politiky EU. Strukturální fondy EU. 8. Regionální členění v EU, systém NUTS a jeho korespondence s administrativním uspořádáním ČR. Územní spolupráce v EU, euroregiony. 9. Územní spolupráce v EU – základní problémy, nástroje, euroregiony v ČR. 10. Regiony a regionalizace, hlavní typy regionů, základní regionotvorné procesy. Vymezení sfér vlivu středisek (středisko a zázemí). 11. Základní principy uspořádání služeb v prostoru, hierarchie sídel, obslužná střediska a metody jejich výběru, Reillyho zákon maloobchodní gravitace. 12. Územní plánování v ČR – vývoj, legislativní úprava, nástroje, orgány územního plánování. 13. Přirozený pohyb obyvatelstva, teoretický základ, makroregionální disparity. 14. Populační vývoj světa ve vazbě na model demografického přechodu. Druhý demografický přechod, jeho typické znaky a jeho průběh v Evropě a České republice. Stárnutí populace. 15. Pravomoci a působnosti územně-správních celků. Orgány územních samosprávných celků a jejich kompetence v jednotlivých druzích působností. Cestovní ruch 1. Cestovní ruch jako systém a jeho základní charakteristiky (specifika). 2. Statistika cestovního ruchu – základní pojmy statistiky cestovního ruchu (cestovní ruch, účastník cestovního ruchu, členění cestovního ruchu dle turistických proudů) kapacitní a výkonové ukazatele, metodické přístupy k jejich měření (mezinárodní a domácí cestovní ruch). 3. Ekonomický význam cestovního ruchu -pozitivní a negativní ekonomické vlivy cestovního ruchu, nástroje měření ekonomického významu (satelitní účet cestovního ruchu aj.). 4. Nabídka cestovního ruchu – lokalizační a realizační předpoklady rozvoje cestovního ruchu; jejich členění a hodnocení (funkční a časové využití). 5. Poptávka cestovního ruchu – ekonomické, sociální a psychologické faktory. 6. Regionalizace cestovního ruchu -vývoj, význam a přístupy k vymezování regionů v cestovním ruchu. 7. Teoretické koncepty rozvoje cestovního ruchu – teorie životního cyklu destinace, Miossecův model rozvoje cestovního ruchu, prostorová hierarchie turistických proudů (Lundgren), teorie jádro-periférie (Friedmanův evoluční prostorový model) a jeho aplikace na cestovní ruch. 8. Destinační management – pojmy, specifika a nástroje destinačního managementu (řízení kvality, benchmarking atd.). 9. Udržitelný rozvoj cestovního ruchu – koncept, indikátory (turisticko-rekreační funkce obcí, turisticko-rekreační zatížení obcí), model DPSIR a dopady cestovního ruchu na přírodní a socio-ekonomické prostředí. 10. Destinační marketing – pojem, specifika a nástroje destinačního marketingu (marketingový mix). 11. Marketingová strategie destinace – postup tvorby marketingové strategie, základní typy marketingových strategií, klíčové prvky marketingové strategie (segmentace, cílové trhy, umisťování). 12. Politika cestovního ruchu v ČR – utváření politiky cestovního ruchu, nástroje, nositelé, cíle, programové dokumenty. 13. Politika cestovního ruchu na mezinárodní úrovni – Evropská unie (přístupy, nástroje a nositelé politiky cestovního ruchu, významné dokumenty z oblasti cestovního ruchu) a vybrané mezinárodní organizace cestovního ruchu (UNWTO, WTTC, OECD, ETC). 14. Informační a komunikační technologie v cestovním ruchu – systém řízení destinace (DMS) a E-marketing destinace (pojem, nástroje, specifika destinačního marketingu v sociálních sítích). 15. Mezinárodní cestovní ruch – základní pojmy, prostorové rozložení zahraniční návštěvnosti a příjmů a výdajů z mezinárodního cestovního ruchu, turistické proudy, problémy rozvoje cestovního ruchu v zemích třetího světa.