Regionální operační program Jihovýchod – aktuální stav a nástin budoucnosti regionálního rozměru Strukturální politiky EU Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti Z ROP JV investováno v regionu Jihovýchod: • Do 553 projektů pro rozvoj JV 14,2 mld. Kč • Průměrný podíl dotace na investici 66,4 % • Z toho z např. • 86 projektů silnic (dotace 5,4 mld. Kč) • 64 projektů pro ZŠ a SŠ (730 mil. Kč) • 22 dopravních terminálů (400 mil. Kč) • 50 projektů pro zkvalitnění ubytování (700 mil. Kč) ROP JV k 15. 6. 2011 Vybrané výsledky ROP JV (červen 2011) : • 637 nových pracovních míst • 2100 nových či zkvalitněných lůžek • 388 km nových a rekonstruovaných silnic • 114 nových vozidel ve VHD • 17 zdravotnických zařízení vybavených novými přístroji • Atd. ROP JV k 15. 6. 2011 ROP JV – aktuální stav Projekty ROP JV na podporu cestovního ruchu: • 9 projektů za 137 mil. Kč na podporu CR • Podpora napojení Znojma na TEN-T a regionální centra JMK • Výstupem je: • 354 nových lůžek a 18 pracovních míst ve 3 ubytovacích zařízeních • Podpora cílena na historické jádro města (projekt rekonstrukce) • Komplex ubytovacích zařízení spojený s propagací města podporou cyklodopravy (cyklostezka ) i zapojení Znojma do IDS JMK (rekonstrukce autobusového nádraží) • Je očekáváno 20 tis. nových návštěvníků ročně • 1 Kč z ROP JV přinese 2,72 Kč S-E přínosů Město ZNOJMO Příklad vytvoření „klastru” projektů na podporu cestovního ruchu v JMK Oblast Pasohlávek OBLAST PASOHLÁVKY PÁTEŘNÍ INFRASTRUKTURA PASOHLÁVKY Budoucí stav KOMPLEX MORAVIA THERMAL Budoucí stav Budoucnost regionálního rozměru Strukturální politiky Aktuální vývoj „Aby Evropa uspěla, svou úlohu budou muset sehrát evropská, národní, regionální i místní úroveň. Politika soudržnosti by v tomto náročném období měla nadále sehrávat klíčovou úlohu, aby zajišťovala inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění a zároveň prostřednictvím zmenšování regionálních rozdílů podporovala harmonický rozvoj Unie a jejích regionů.“ Citace z úvodu 5. kohezní zprávy • Základním cílem kohezní politiky je zvýšení konkurenceschopnosti jednotlivých regionů. • Kohezní politika by měla i nadále přispívat ke zmenšování rozdílů mezi regiony • Víceúrovňové řízení je další nezbytnou podmínkou pro dosažení kýžených efektů a cílů kohezní politiky. • Kohezní politika bude vyžadovat uplatnění takového přístupu, který nepovede k dalšímu prohlubování rozdílů mezi regiony - UPLATNĚNÍ „PLACE BASED“, tedy místně orientovaného PŘÍSTUPU – REGIONÁLNĚ ZAMĚŘENÝMI PROGRAMY. Priority budoucí kohezní politiky 1. část Cíle České republiky v programovacím období 2014+ musí respektovat to, že dojde k posunu: • od doby doplňování územní infrastrukturou a vybavenosti k ekonomickému růstu a podpoře efektivity a inovací; • od doby závislosti na evropských finančních zdrojích k využívání vlastních – národních – prostředků; • od doby naprosté převahy dotačního financování ke kombinaci dotací s revolvingovými nástroji. • Na základě zkušeností z tohoto i předchozích programových období mohou regiony jednoznačně potvrdit, že programy hrazené z fondů ESF a ERDF se doplňují. • Proto je pro budoucí období vhodné, aby stát určil dva až tři základní celonárodní cíle, z toho vytvoří 2-3 tematické operační programy, které respektují tyto cíle, přičemž regionální dimenze bude řešena v rámci regionálních operačních programů. • Znovu je nutné zdůraznit, že role regionů je při implementaci strukturální politiky v souladu s 5. kohezní zprávou NEZASTUPITELNÁ Priority budoucí kohezní politiky 2. část • 2007: 271 regionů NUTS 2 se vůči průměru EU pohybuje v širokém rozpětí 26% - 334% - zjevný důvod pro to, že Kohezní politika EU bude mít i nadále smysl; • 41 regionů se pohybuje nad úrovní 125% unijního průměru; • 66 regionů pod úrovní 75% unijního průměru; • 151 regionů do úrovně 100% průměru EU (pouze Lucembursko, Nizozemsko a Švédsko nejsou v této kategorii zastoupeny) Priority budoucí kohezní politiky 3. část Priority budoucí kohezní politiky 4. část • 55,7% regionů NUTS 2 se nachází pod unijním průměrem (nejvíce ve Francii, následovanou V. Británií, Polskem, Německem, Řeckem a Španělskem); • I jejich ekonomická úroveň se liší: z pohledu ekonomického přizpůsobování jsou nejpotřebnější regiony bulharské, rumunské, maďarské a polské; • Méně rozvinuté regiony v České republice (všechny kromě Prahy) se svojí ekonomickou úrovní řadí na úroveň asi 4 procentní body pod průměrnou úroveň méně rozvinutých regionů EU – tedy nikoliv do skupiny nejchudších a nejpotřebnějších regionů • Nový indikátor pro posouzení vyspělosti regionů – inspirace Evropské komise Světovým ekonomickým fórem. • Konkurenceschopnost je měřena indikátory v rámci 11 skupin. Tyto skupiny pak regiony považují za pilíře priorit pro budoucí kohezní politiku. 1. Instituce – např. efektivita správy, vláda zákona, snadnost podnikání, korupce 2. Makroekonomická stabilita – schodek státního rozpočtu, inflace 3. Infrastruktura - dálniční a železniční indexy, dostupnost letišť 4. Zdraví a zdravotnictví, sociální služby – naděje na dožití, bezpečnost 5. Kvalita základního a středoškolského vzdělávání – PISA testy 6. Vysokoškolské vzdělávání a celoživotní učení – veřejné výdaje na UNI 7. Efektivita trhu práce – (ne)zaměstnanost, profesní mobilita 8. Velikost trhu – HDP, příjmy domácností 9. Technologická připravenost – dostupnost (vysokorychlostního) internetu 10. Sofistikovanost podnikání – zaměstnanost v sektorech J-K NACE 11. Inovace – počty patentů, zaměstnanost ve VT oborech Index konkurenceschopnosti Základní pilíř Pilíř efektivity Pilíř inovací Index konkurenceschopnosti EU Proč je HDP nejvhodnější ukazatel ? • 1. protože výše prostředků kohezní politiky je odvozována od výše regionálního HDP; • 2. protože ukazatel HDP na obyvatele představuje základní kritérium pro kvalifikaci regionu pro čerpání prostředků kohezní politiky; • 3. protože je syntetickým, komplexním, souhrnným ukazatelem, postihujícím a monitorujícím ekonomickou realitu; • 4. protože detailním rozborem ukazatele lze identifikovat důležité silné i slabé stránky rozvoje, použitelné k formulaci regionálních priorit; • 5. protože přes všechnu snahu a sympatické pokusy nebyla za tento ukazatel nalezena adekvátní náhrada Index konkurenceschopnosti a HDP Budoucí implementační struktura? Země Národních Multiregionální Regionálních Celkem Národní programy (modifikace českých) Belgie 0 0 4 4 Bulharsko 5 0 0 5 OP D, OPŽP, SROP, OPPI, OPTP Česká republika 6 0 8 14 Dánsko 1 0 0 1 VAVPI+OPPI Estonsko 2 0 0 2 OPŽP, OPPI Finsko 0 0 5 5 Francie 0 4 26 30 Irsko 0 0 2 2 Itálie 3 3 21 27 OP D, OPTP, Školský OP - VAVPI Kypr 1 0 0 1 OPŽP+OPPI Litva 2 0 0 2 OPPI+OPŽP,OP D Lotyšsko 2 0 0 2 OPPI,OP D Lucembursko 1 0 0 1 OPPI Maďarsko 6 0 7 13 OP D, OPTP, IOP (ICT), OPŽP, OPPI, OP Sociální Malta 1 0 0 1 OPPI Německo 1 0 17 18 OP D Nizozemí 0 4 0 4 Polsko 4 0 16 20 OPŽP+OP D, OPTP, OPPI, Východopolský OP Portugalsko 3 0 7 10 OPPI, OPTP, OPD+OPŽP Rakousko 0 0 9 9 Rumunsko 5 0 0 5 OP D, OPŽP, SROP, OPPI, OPTP Řecko 5 0 5 10 OP D, OPŽP, IOP (ICT), OPPI, OPTP Slovensko 7 0 2 9 OP D, OPŽP, VAVPI, IOP (ICT), OPPI, OPTP Slovinsko 2 0 0 2 SROP, OPŽP+OP D Španělsko 2 2 19 23 OP D, OPTP Švédsko 0 0 8 8 Velká Británie 1 0 15 16 OP Jihovýchodní Anglie (spíše multiregionální) Celkem 60 13 171 244 Státy, jejichž území tvoří jediná NUTS 2 Strategie další přípravy • Linie EU - taktika hledání spojenců a aliancí (V4 i jiné), analýzy pozic dalších členských států, vyjednávání s Evropskou komisí, prezentace zájmů ČR • Linie ČR – hledání, formulace a projednávání rozvojových priorit ČR, vazba na národní cíle Strategie Evropa 2020 a vazba na další politiky • Linie budoucí implementační struktury – operační programy, řídící orgány, finanční management Pracovní orgány podílející se na přípravě budoucího období • Úřad vlády – Pracovní skupina Rady vlády pro hospodářskou a sociální dohodu • Ministerstvo pro místní rozvoj – Expertní poradní skupina pro budoucnost kohezní politiky MMR (EPOS) – Parlamentní konzultační skupina pro budoucnost kohezní politiky MMR (PAKOS) – Meziregionální poradní skupina MMR pro budoucnost kohezní politiky MMR – Řídicí a koordinační výbor MMR (ŘKV) – Pracovní skupina ŘKV – Koordinační výbory NSRR (při NOK) – Pracovní skupina pro koordinaci urbánní politiky MMR • Asociace krajů ČR – Řídící výbor regionů pro jednání o kohezní politice EU 2014+ • Svaz měst a obcí ČR – PS pro strukturální politiku – Regionální komise – Expertní skupina manažerů IPRM Návrh rozvojových priorit kohezní politiky po roce 2013 V červenci bude schvalována Rámcová pozice ČR k budoucí KP: • Prioritní tematické oblasti: – Zvýšení konkurenceschopnosti ekonomiky – Rozvoj páteřní infrastruktury – Zvyšování kvality a efektivity veřejné správy (Instituce) – Podpora sociálního začleňování, boje s chudobou a systému veřejného zdraví – Integrovaný rozvoj území Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky • Vypracovávána MPO pod názvem • „ZPĚT NA VRCHOL Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012 až 2020: – Instituce – Infrastruktura – Makroekonomická politika – Zdravotnictví – Vzdělávání – Trh práce – Efektivita finančních trhů – Efektivnost trhu zboží a služeb a zkvalitňování charakteristik podnikání – Inovace Sběr názorů veřejnosti probíhal od 16. května do 5. června 2011. Úřad Regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod Kounicova 13, 602 00 Brno www.jihovychod.cz Mgr. Richard Hubl Oddělení metodického řízení tel. 532 193 543 hubl@jihovychod.cz DĚKUJI ZA POZORNOST!