Využívání teoretických a praktických regionálních přístupů na Ekonomické fakultě VŠB-TU Ostrava. Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA Ing. Jan Malinovský, Ph.D. katedra regionální a environmentální ekonomiky, Ekonomická fakulta, VŠB – Technické univerzity v Ostravě XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA 2 • VaV a inovace • Projekt CERADA • VZTAH výuky - VaV • PRAXE využívání VaV ve výuce XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA 3 Obrázek 1: Primární a sekundární faktory inovací a „průmyslu vědy“ vi v xixviii viiiiii znalostní ekonomika – znalostní společnost Finanční Průmysl vědy Firmy VaVÚ Univ MístAkt Bydlení Vzdělávání Kultura Sociálno Primární faktory (A) subjekty inovací vii Služby i inovace Konkurenceschopnost ekonomická – přítomnost subjektů Konkurenceschopnost prostorová – kvalita prostředí Zdroj: Malinovský J. VaV a inovace Projekt CERADA VZTAH výuky - VaV PRAXE využívání VaV ve výuce XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA 4 Schéma 3: Politika inovací s prvky inovace, ekonomiky a kreativity Vědecká inovace Technologická inovace Ekonomická a sociální inovace Kulturní kreativita Zdroj: Malinovský, J. upraveno podle Dopady kultury na ekonomiku. [on-line]. Studie vypracovaná pro Evropskou komisi, KEA European Affairs, 2009. [cit. 15-10-2009] s. 8. Dostupná z WWW: . VaV a inovace Projekt CERADA VZTAH výuky - VaV PRAXE využívání VaV ve výuce XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice 5 VaV a inovace Projekt CERADA VZTAH výuky - VaV PRAXE využívání VaV ve výuce Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice 6 • Central European Research Development Area – zapojené regiony • Moravskoslezský kraj • Slezské vojvodství • Zlínský kraj • Žilinský samosprávný kraj • 7. RP EU, oblast – regiony znalostí • 2009 – 2011 • Webová stránka projektu: www.cerada.org Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA VaV a inovace Projekt CERADA VZTAH výuky - VaV PRAXE využívání VaV ve výuce XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice 7 • Zapojení partneři Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA Moravskoslezský kraj Agentura pro regionální rozvoj a. s. VŠB – TU Ostrava: katedra regionální a environmentální ekonomiky Podnikatelský inkubátor Moravskoslezský Automobilový klastr Zlínský kraj Technologické a inovační centrum Zlín Plastikářský klastr Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Žilinský samosprávný kraj Vědecko technologický park Žilina Žilinská univerzita CEIT s. r. o. Slezské vojvodství Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw S.A. Velká Britanie PERA Innovation Park VaV a inovace Projekt CERADA VZTAH výuky - VaV PRAXE využívání VaV ve výuce XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice 8 • Cíl projektu Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA • globální analýza současného stavu ve VaV 4. regionů • strategie a integrace VaV do akčního plánu 4. regionů • oblasti řešení: – silně zastoupený průmyslový sektor v příhraničí ČR, Slovenské republiky a Polska a – sektor dopravních zařízení (automobilový a letecký) s vazbou na materiální výzkum • záměr: – poznání potřeby efektivnějšího podpůrného systému pro sektor VaV – odstranění bariér v nízkém investování do VaV. – vytvoření chybějící koordinace mezi regiony v podpoře velkých investic do výzkumu a technologií s užitím soukromých, národních a evropských fondů VaV a inovace Projekt CERADA VZTAH výuky - VaV PRAXE využívání VaV ve výuce XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice 9 • Klíčové aktivity Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA • WP1 - Projektový management • WP2 - Mapování regionálního prostředí • WP3 - Budování týmů TT profesionals • WP4 - Tvorba společného prostoru CERADA • WP5 - Šíření informací a společná propagace • Mapování regionálního prostředí – WP2 • Databáze vědecko-výzkumných profilů – http://www.cerada.org/database/ • Souhrnný přehled regionální nabídky VaV v jednotlivých regionech VaV a inovace Projekt CERADA VZTAH výuky - VaV PRAXE využívání VaV ve výuce XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice 10 • Budování týmů TT profesionals – WP3 Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA • Tvorba nového společného prostoru CERADA – WP4 • Odborné vzdělávání TT professionals v oblasti: „UK Best practice for innovation a variety of actors and approaches.“ • Metodologie tvorby nového společného prostoru • Akční plán tvorbu akčního prostoru VaV a inovace Projekt CERADA VZTAH výuky - VaV PRAXE využívání VaV ve výuce XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice 11 Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA • Budování týmů TT profesionals – WP3 • Vzdělávací program – zaměření na otázky související s • řízením projektů výzkumu • technologickým rozvojem a • vzdělávání v TT – místo • Velké Británie (8 dní, 2 návštěvy), SR (2 dny) • Pera Innovation, Žilina + Interregional conference – školitelé a místní aktéři • ředitel EEF pro Midlands • BioCity incubator, Nottingham • Technology Transfer Office, University of Nottingham – školení – zástupci CERADA • 3 z Polska: 1 z firmy (Aeroparts Sp. z o.o. Silesia), 2 z rozvojové agentury • 3 ze Slovenska: 1 z firmy, clastru (ICT cluster), 2 z agentura-centrum VaV • 10 z ČR: 4 z firmy-clastru (Moravian-Silesian Automotive Cluster, Plastic Cluster Zlín, Technology Innovation Centre Zlín), 4 z univerzity a 2 z agentury - formy • Cílená vzdělávací akce • Místní případové studie a příslušné návštěvy • Všechny užitečné v souvislosti s pozemní dopravy a komponenty průmyslu VaV a inovace Projekt CERADA VZTAH výuky - VaV PRAXE využívání VaV ve výuce XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice 12 Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA • Budování týmů TT profesionals – WP3 • Témata vzdělávání – Hodnota inovace - revoluce ve způsobu, jak úspěšné firmy vytváří nové nápady – Projektového řízení multinár. týmů a zajištění úspěšného vedení – Budoucnost zpracovatelského průmyslu v Evropě: investice do inovací, aby výrobci byly v čele závodu pro zotavení – Nejlepší postupy pro transfer technologií – Inovace, implementace a strategické hodnocení v oblasti kapacit (Žilina) – Definice společné řešení (Žilina) • Návštěvy – Krize u výrobců automobilů ve Velké Británii (Jaguar, Castle Bromwich rostlin, Birmingham) – Přístup k financím a trhu - překlenutí mezery mezi výzkumem a komerčním využíváním - BioCity Ikubátor, Nottingham – Inovativní modely clusterové organizace na regionální úrovni - East Midlands „iNETs , místní klastry VaV a inovace Projekt CERADA VZTAH výuky - VaV PRAXE využívání VaV ve výuce XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice Využívání teoretických a praktických regionálních přístupů na Ekonomické fakultě VŠB-TU Ostrava. Propojování VaV s výukou RR na EkF VŠB-TU Ostrava 13 • Klíčová charakteristika univerzity • místo, kde se sešla výuka a VaV • platí jen toto? • VaV je tak důležitý, že jen já, velký badatel, mám dovoleno o tom mluvit • naplatí i toto? • studenti na VŠ by měly mít zkušenosti s VaV při studiu • VaV = stavba znalostí; cílem je, aby studenti měli mít možnost • vyzkoušet si tuto výstavbu znalostí • přijmout schopnost konstruovat argumenty ke znalostem • příklady dobré praxe zahrnovat jako témata ve workshopech • Výuka – VaV (The GEES Subject Centre) VaV a inovace Projekt CERADA VZTAH výuky - VaV PRAXE využívání VaV ve výuce XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice 14 Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA • Možnosti využití VaV a zapojení studentů a) Zapojení studentů, zařazení do výuky vlastní VaV • Nepřímo: zadávání témata Bak, Dipl a Dokt prací • Přímo: analytické prace, rešerše, průzkumy, … b) Využití cizí VaV • studentské prezentace Papers z kongresů ERSA • Kluby regionalistů: v r. 2010: 7 klubů / 3 zahraniční c) Využití Databáze vědecko-výzkumných profilů CERADA • studentský projekt: tvorba sítě místní firmy s VaV kapacitami • vyhledávání na: http://www.cerada.org/database/ VaV a inovace Projekt CERADA VZTAH výuky - VaV PRAXE využívání VaV ve výuce XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice 15 Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA VaV a inovace Projekt CERADA VZTAH výuky - VaV PRAXE využívání VaV ve výuce XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice Literatura, zdroje [1] Dopady kultury na ekonomiku. [on-line]. Studie vypracovaná pro Evropskou komisi, KEA European Affairs, 2009. [cit. 15-10-2009] Dostupná z WWW: . [2] Projekt CERADA , dostupný na: www.cerada.org [3] GEES Conference 2003: Linking Teaching and Research and Carrying Out Pedagogic Research in GEES Disciplines and Departments. A další materiály. Dostupné na www: http://www.gees.ac.uk/linktr/linktr.htm. 16 Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice Kč Čas Region 2 Region 2 Region 1 Regionální politika nástroje a mechanismy k alokaci faktorů, procesů, struktur a vztahů Regionální rozvoj faktory a procesy rozvoje Regionální rozvoj faktory a procesy rozvoje Lokalizace utváření prostorových struktur a vazeb Děkuji za pozornost Jan Malinovský katedra regionální a environmentální ekonomiky Obrázek 2: Prostorová struktura, regionální rozvoj a politika