Využívání teoretických a praktických regionálních přístupů
na Ekonomické fakultě VŠB-TU Ostrava.
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
Ing. Jan Malinovský, Ph.D.
katedra regionální a environmentální ekonomiky,
Ekonomická fakulta, VŠB – Technické univerzity v Ostravě
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
2
• VaV a inovace
• Projekt CERADA
• VZTAH výuky - VaV
• PRAXE využívání VaV ve výuce
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
3
Obrázek 1: Primární a sekundární faktory inovací a „průmyslu vědy“
vi
v
xixviii
viiiiii
znalostní
ekonomika
–
znalostní
společnost
Finanční
Průmysl vědy
Firmy VaVÚ Univ MístAkt
Bydlení Vzdělávání Kultura Sociálno
Primární faktory (A) subjekty inovací
vii
Služby
i
inovace
Konkurenceschopnost ekonomická – přítomnost subjektů
Konkurenceschopnost prostorová – kvalita prostředí
Zdroj: Malinovský J.
VaV a inovace
Projekt CERADA
VZTAH výuky - VaV
PRAXE využívání VaV
ve výuce
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
4
Schéma 3: Politika inovací s prvky inovace, ekonomiky a kreativity
Vědecká
inovace
Technologická
inovace
Ekonomická
a sociální inovace
Kulturní
kreativita
Zdroj: Malinovský, J. upraveno podle Dopady kultury na ekonomiku. [on-line].
Studie vypracovaná pro Evropskou komisi, KEA European Affairs, 2009. [cit.
15-10-2009] s. 8. Dostupná z WWW: .
VaV a inovace
Projekt CERADA
VZTAH výuky - VaV
PRAXE využívání VaV
ve výuce
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
5
VaV a inovace
Projekt CERADA
VZTAH výuky - VaV
PRAXE využívání VaV
ve výuce
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
6
• Central European Research Development Area
– zapojené regiony
• Moravskoslezský kraj
• Slezské vojvodství
• Zlínský kraj
• Žilinský samosprávný kraj
• 7. RP EU, oblast – regiony znalostí
• 2009 – 2011
• Webová stránka projektu: www.cerada.org
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
VaV a inovace
Projekt CERADA
VZTAH výuky - VaV
PRAXE využívání VaV
ve výuce
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
7
• Zapojení partneři
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
Moravskoslezský kraj
Agentura pro regionální rozvoj a. s.
VŠB – TU Ostrava:
katedra regionální a environmentální ekonomiky
Podnikatelský inkubátor
Moravskoslezský Automobilový klastr
Zlínský kraj
Technologické a inovační centrum Zlín
Plastikářský klastr
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Žilinský samosprávný kraj
Vědecko technologický park Žilina
Žilinská univerzita
CEIT s. r. o.
Slezské vojvodství
Górnośląska Agencja Rozwoju
Regionalnego S.A.
Akademia Ekonomiczna im. K.
Adamieckiego w Katowicach
Górnośląska Agencja Przekształceń
Przedsiębiorstw S.A.
Velká Britanie
PERA Innovation Park
VaV a inovace
Projekt CERADA
VZTAH výuky - VaV
PRAXE využívání VaV
ve výuce
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
8
• Cíl projektu
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
• globální analýza současného stavu ve VaV 4. regionů
• strategie a integrace VaV do akčního plánu 4. regionů
• oblasti řešení:
– silně zastoupený průmyslový sektor v příhraničí ČR, Slovenské
republiky a Polska a
– sektor dopravních zařízení (automobilový a letecký) s vazbou
na materiální výzkum
• záměr:
– poznání potřeby efektivnějšího podpůrného systému pro
sektor VaV
– odstranění bariér v nízkém investování do VaV.
– vytvoření chybějící koordinace mezi regiony v podpoře
velkých investic do výzkumu a technologií s užitím
soukromých, národních a evropských fondů
VaV a inovace
Projekt CERADA
VZTAH výuky - VaV
PRAXE využívání VaV
ve výuce
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
9
• Klíčové aktivity
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
• WP1 - Projektový management
• WP2 - Mapování regionálního prostředí
• WP3 - Budování týmů TT profesionals
• WP4 - Tvorba společného prostoru CERADA
• WP5 - Šíření informací a společná propagace
• Mapování regionálního prostředí – WP2
• Databáze vědecko-výzkumných profilů –
http://www.cerada.org/database/
• Souhrnný přehled regionální nabídky VaV
v jednotlivých regionech
VaV a inovace
Projekt CERADA
VZTAH výuky - VaV
PRAXE využívání VaV
ve výuce
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
10
• Budování týmů TT profesionals – WP3
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
• Tvorba nového společného prostoru CERADA
– WP4
• Odborné vzdělávání TT professionals v
oblasti:
„UK Best practice for innovation a variety of
actors and approaches.“
• Metodologie tvorby nového společného prostoru
• Akční plán tvorbu akčního prostoru
VaV a inovace
Projekt CERADA
VZTAH výuky - VaV
PRAXE využívání VaV
ve výuce
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
11
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
• Budování týmů TT profesionals – WP3
• Vzdělávací program
– zaměření na otázky související s
• řízením projektů výzkumu
• technologickým rozvojem a
• vzdělávání v TT
– místo
• Velké Británie (8 dní, 2 návštěvy), SR (2 dny)
• Pera Innovation, Žilina + Interregional conference
– školitelé a místní aktéři
• ředitel EEF pro Midlands
• BioCity incubator, Nottingham
• Technology Transfer Office, University of Nottingham
– školení – zástupci CERADA
• 3 z Polska: 1 z firmy (Aeroparts Sp. z o.o. Silesia), 2 z rozvojové agentury
• 3 ze Slovenska: 1 z firmy, clastru (ICT cluster), 2 z agentura-centrum VaV
• 10 z ČR: 4 z firmy-clastru (Moravian-Silesian Automotive Cluster, Plastic Cluster
Zlín, Technology Innovation Centre Zlín), 4 z univerzity a 2 z agentury
- formy
• Cílená vzdělávací akce
• Místní případové studie a
příslušné návštěvy
• Všechny užitečné v
souvislosti s pozemní
dopravy a komponenty
průmyslu
VaV a inovace
Projekt CERADA
VZTAH výuky - VaV
PRAXE využívání VaV
ve výuce
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
12
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
• Budování týmů TT profesionals – WP3
• Témata vzdělávání
– Hodnota inovace - revoluce ve způsobu, jak úspěšné firmy vytváří nové
nápady
– Projektového řízení multinár. týmů a zajištění úspěšného vedení
– Budoucnost zpracovatelského průmyslu v Evropě: investice do inovací,
aby výrobci byly v čele závodu pro zotavení
– Nejlepší postupy pro transfer technologií
– Inovace, implementace a strategické hodnocení v oblasti kapacit (Žilina)
– Definice společné řešení (Žilina)
• Návštěvy
– Krize u výrobců automobilů ve Velké Británii (Jaguar, Castle Bromwich
rostlin, Birmingham)
– Přístup k financím a trhu - překlenutí mezery mezi výzkumem a
komerčním využíváním - BioCity Ikubátor, Nottingham
– Inovativní modely clusterové organizace na regionální úrovni - East
Midlands „iNETs , místní klastry
VaV a inovace
Projekt CERADA
VZTAH výuky - VaV
PRAXE využívání VaV
ve výuce
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
Využívání teoretických a praktických regionálních přístupů
na Ekonomické fakultě VŠB-TU Ostrava.
Propojování VaV s výukou RR na EkF VŠB-TU Ostrava
13
• Klíčová charakteristika univerzity
• místo, kde se sešla výuka a VaV
• platí jen toto?
• VaV je tak důležitý, že jen já, velký badatel, mám dovoleno o
tom mluvit
• naplatí i toto?
• studenti na VŠ by měly mít zkušenosti s VaV při studiu
• VaV = stavba znalostí; cílem je, aby studenti měli mít možnost
• vyzkoušet si tuto výstavbu znalostí
• přijmout schopnost konstruovat argumenty ke znalostem
• příklady dobré praxe zahrnovat jako témata ve workshopech
• Výuka – VaV (The GEES Subject Centre)
VaV a inovace
Projekt CERADA
VZTAH výuky - VaV
PRAXE využívání VaV
ve výuce
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
14
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
• Možnosti využití VaV a zapojení studentů
a) Zapojení studentů, zařazení do výuky vlastní VaV
• Nepřímo: zadávání témata Bak, Dipl a Dokt prací
• Přímo: analytické prace, rešerše, průzkumy, …
b) Využití cizí VaV
• studentské prezentace Papers z kongresů ERSA
• Kluby regionalistů: v r. 2010: 7 klubů / 3 zahraniční
c) Využití Databáze vědecko-výzkumných profilů CERADA
• studentský projekt: tvorba sítě místní firmy s VaV
kapacitami
• vyhledávání na: http://www.cerada.org/database/
VaV a inovace
Projekt CERADA
VZTAH výuky - VaV
PRAXE využívání VaV
ve výuce
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
15
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
VaV a inovace
Projekt CERADA
VZTAH výuky - VaV
PRAXE využívání VaV
ve výuce
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
Literatura, zdroje
[1] Dopady kultury na ekonomiku. [on-line]. Studie vypracovaná pro
Evropskou komisi, KEA European Affairs, 2009. [cit. 15-10-2009]
Dostupná z WWW: .
[2] Projekt CERADA , dostupný na: www.cerada.org
[3] GEES Conference 2003: Linking Teaching and Research and Carrying
Out Pedagogic Research in GEES Disciplines and Departments.
A další materiály. Dostupné na www:
http://www.gees.ac.uk/linktr/linktr.htm.
16
Projekt integrace výzkumu a vývoje CERADA
XIV. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, 22. – 24.6.2011, Bořetice
Kč
Čas
Region
2
Region
2
Region
1
Regionální
politika
nástroje
a mechanismy
k alokaci
faktorů,
procesů,
struktur
a vztahů
Regionální
rozvoj
faktory a
procesy
rozvoje
Regionální
rozvoj
faktory
a
procesy rozvoje
Lokalizace
utváření
prostorových
struktur a
vazeb
Děkuji za pozornost
Jan Malinovský
katedra regionální a environmentální
ekonomiky
Obrázek 2: Prostorová struktura, regionální rozvoj a politika