Metodologické přístupy ekonomické optimalizace silniční sítěsilniční sítě Martin Černý, Jaroslav Jánský Definování problému - Kraj vlastní 4 579 km silnic - omezená schopnost financovat rozsah a kvalitu silniční sítě (nedostateka kvalitu silniční sítě (nedostatek finančních zdrojů – nárůst vnitřního dluhu) Základní otázky Jaký je vnitřní dluh V kraje na silniční infrastruktuře? Jaká kritéria budou vstupovat v rámci metodologie pro optimalizaci silniční sítě? Jaký je vnitřní dluh V kraje na silniční infrastruktuře? Příjmy (PŘÍ) = Výdaje (VÝD) Datová základna: Finanční možnosti na straně příjmůFinanční možnosti na straně příjmů Rozpočet kraje na silniční infrastrukturu v letech 2000 – 2011 Finanční potřeba na straně výdajů Měření stavu povrchů silniční sítě II. a III. třídy. Jaký je vnitřní dluh V kraje na silniční infrastruktuře? Jaká kritéria budou vstupovat v rámci metodologie pro optimalizaci silniční sítě? - metoda pro řešení úloh vícekriteriálního rozhodování - stanovení kritérií vychází z datové základny- stanovení kritérií vychází z datové základny Forslund, Johanson (1995) se zabýval hodnocením různých typů dopravních spojení. Pro každé spojení vyhodnocovali - analýzou přínosů a nákladů úsporu času na cestování, rizikovost nehod, snížení nákladů nacestování, rizikovost nehod, snížení nákladů na dopravu - míru zvýšení výkonnosti průmyslu (zvýšení potenciálu produkce) Vitkanuse, Meidute (2011) možnost posouzení pomocí metod vícekriteriálního hodnocení Pro posouzení uvažují tyto faktory: podmínky počasí silniční provoz silniční infrastruktura technické podmínky vozu spokojenost řidičespokojenost řidiče Sadeghi, Kim, Varshosaz (2010) uvádí, že metody vícekriteriálního rozhodování požadují informace o relativní významnosti kritérií. Relativní významnost je založena na preferenčních váhách dle Alesheikha at. Al (2008). Metoda AHP (Analytic Hierarchy Process) je jednou z nejvíce vyvinutou metodou vícekriteriálního hodnocení. Schomaker, Waid (1992) a Zaperto, Smith, Weistroffer (1997) metodu AHP porovnaly s dalšími pěti metodami, které zahrnovaly metody užitné hodnoty. Výsledek ukázal, že metoda AHP je nejméně obtížná pro implementaci aže metoda AHP je nejméně obtížná pro implementaci a nejvíce přesná. V případě použití metody AHP je prvním krokem rozložení a strukturování problému do hierarchie. Datová základna - Intenzita dopravy na silniční síti v letech 1990, 1995, 2000, 2005, 2010 a její vývoj - Nezaměstnanost v letech 2000 – 2011 a její vývoj - Využití dopravní obslužnosti v letech 2000 – 2011 - Další kritéria (ekonomické a socioekonomické- Další kritéria (ekonomické a socioekonomické charakteristiky – dostupnost služeb, soudržnost území) Děkuji za pozornost.