Přímá volba starostů.Přímá volba starostů. QQui bono?ui bono? Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. JUDr. Marek Starý, Ph.D. VŠFS Praha, Katedra veřejné správy 1 XV. kolokvium o regionálních vědách Valtice, 22.6.2012 Cíl příspěvku • Představit vybrané legislativní a sociologické dopady předpokládaného zavedení přímé volby starostůvolby starostů 2 Teoretická východiska • Zavádění modernizačních prvků do řízení ve veřejné správě • Teorie udržitelného rozvoje • Komunitní přístupy• Komunitní přístupy • Teorie sociálního kapitálu • Smart Administration – participativní charakter veřejné politiky jako základ proměny politické kultury, vyšší transparentnosti a hospodárnosti veřejného sektoru 3 Cesta k přímé volbě • Návrhy na půdě PS PČR 2000, 2001 (poslanci Paulík, Rujbrová) • 2006: Koaliční smlouva mezi ODS, KDU-ČSL, SZ: „Otevřeme diskusi o přímé volbě starostů a reformě samosprávy.“ • 5.1.2011 Usnesení Vlády ČR (č. 8): vzala na vědomí Analýzu• 5.1.2011 Usnesení Vlády ČR (č. 8): vzala na vědomí Analýzu zavedení přímé volby starostů a uložila její další rozvedení • 25.1.2012 usnesení Vlády ČR (č. 55): vzala na vědomí Mezinárodní srovnávací analýzu přímé volby starostů a zároveň schválila na ni navazující věcný záměr novely Ústavy • 30.6.2013 termín předložení konkrétního návrhu změny Ústavy a textu prováděcích předpisů 4 Proč přímá volba? „Argumenty podporující přímou volbu starostů jsou jednak argumenty právními, vztahujícími se k platné právní úpravě obecního zřízení (kritika této právní úpravy a návrhy na její změny), jednak argumenty politologického či politologickysociologického charakteru“.sociologického charakteru“. (Analýza zavedení přímé volby starostů, s. 3.) „Analýza je postavena na právních argumentech (právním vymezení), přičemž často opomíjí argumenty politologické (reálný kontext, politická praxe)“. (P. JÜPTNER, 2009) 5 Proč přímá volba? (2) • neznalost a nezájem veřejnosti podílet se na rozhodování • ztotožnění rozhodovací činnosti zastupitelstva a rady s postavou starosty ze strany občanů • často pouze formální výkon pravomoci zastupitelstva v menších obcích • starosta je často zvolen na základě koaliční dohody• starosta je často zvolen na základě koaliční dohody politických stran, aniž se jedná o osobu, která získala nejvíce hlasů ve volbách • radními se stávají politici bez odborné vybavenosti potřebné k výkonu rozhodovací činnosti, která je tak fakticky soustředěna v rukou vedoucích úředníků2 • v malých obcích mají volby již v současnosti charakter blížící se fakticky přímé volbě 6 Sociologické aspekty • Posílení participace a zájmu občanů (?) • Vyšší účast ve volbách • Znalost prostředí a povinností starostů, zastupitelstvazastupitelstva • Výběr kandidáta – nereálná očekávání • Posílení občanské kontroly • Postoje obcí, měst • Stanovisko Svazu měst a obcí ČR 7 50 60 70 80 90 100 % Vývoj účasti na volbách v % - řádné volby od r. 1990 (bez senátních, mimo roku 1996 a opakovaných, nových, dodatečných a doplňovacích) 0 10 20 30 40 ČNR1990 SL1990 SN1990 ZOO+M1990 ČNR1992 SL1992 SN1992 ZOO+M1994 PS1996 SE-11996 SE-21996 PS1998 ZOO+M1998 KZ2000 PS2002 ZOO+M2002 R2003 EP2004 KZ2004 PS2006 ZOO+M2006 KZ2008 EP2009 PS2010 ZOO+M2010 8 Závěrem • Potenciální zavedení přímé volby starostů je bytostně politickým rozhodnutím bez dostatečné odborné argumentace • Předpokládané zavedení jen v některých• Předpokládané zavedení jen v některých obcích posílí segregaci obcí na „velké“ a „malé“ • Těžko předvídat, nakolik se naplní jeden ze záměrů přímé volby starostů: dlouhodobé posilování občanské a politické kultury 9